AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - nog meer mods

In die 20 meter heb ik het nog niet echt getest, ik rij sowieso weinig daar in dus voor mij is het lastig om echt het verschil te merken. :) Ik zal als het wat regenachtig is mijn vrouw vragen. Maar ze was al blij met de speakers, daar doen we het voor ;)

Voorlopig geen projectjes meer op de planning, alleen de draagarmen moet ik nog een keer mee aan de slag van de BMW

Morgen kijken voor een opvolger van de BMW (y) ben nog niet 100% overtuigt, de proefrit moet dat doen.

Het is in ieder geval geen BMW meer, ik ben niet echt heel gek van de E91, na de facelift wel stukken beter maar de bouwkwaliteit hoor ik hoor sterk wisselende verhalen over. Maar bovenal de giga hoge prijzen voor goed uitgeruste exemplaren die al amper te vinden zijn heeft mij besloten voor iets anders te zoeken

maar wel weer iets blauws, meer vermogen dan de BMW maar 2 cilinders minder aantal jaren jonger en heel wat minder kilometertjes. Wel weer 18 inch, wel weer een open dak en xenon. Ik hoop dat de stoelen stukken beter zitten dan de BMW alsmede de audio. Het moet super scherp sturen (y)

word morgen vervolgd (y)

Bofkont zei:
Toch niet een Opel mag ik hopen :p

Wat is er mis met opel :) Heb tot op heden alleen erg positieve ervaringen met dat merk

ik ben totaal niet merk-vast. Elk merk heeft zo zijn fraaie modellen en minder gelukte (y) kan van veel merken wel een model verzinnen die ze hier op de stoep mogen zetten (y)

Een Insignia....

Een blauwe Megane GT220?
Laguna met 4 control

Ford Mondeo

Mercedes C estate

anybody's guess ben benieuwd. (y)

Scherp sturen... dus geen frans apparaat, geen audi, geen opel... ik kom uit op ford...

Ik ben erg benieuwd. Overigens, mijn e91 vind ik lekkerder rijden dan mn eerder e46 en meer stuurgevoel geven dan mn f30. Maar dat is persoonlijk.

Hoewel de echte critici vaak zeggen dat de E46 net iets puurder is moet ik bekennen dat ik de E91 ook gewoon heel erg goed vind rijden, wat je ook mag verwachten.

In mijn omgeving hebben 2 mensen een 320 van voor de facelift en een familielid een 318 van na de facelift. Ze hebben regelmatig dingetjes, los daarvan wil ik graag weer xenon, panoramadak. De standaard BMW stoelen vind ik niets maar de sportstoelen fantastisch en zo nog wat dingetjes. Als ik dan kijk wat het allemaal kost gaat dat heel ver boven mijn budget... En fatsoenlijke exemplaren zijn ook weinig te vinden helaas.

De BMW is verkocht! Ik heb er in mijn ogen een prima deal weten te maken, en de opvolger is....

Een Renault Laguna GT 205 4-control uit 2008 (y)

Positief;
- super scherpe besturen door 4-control en verlaagd onderstel, het voelt echt duits aan
- heerlijke sportstoelen
- mijn vrouw vind hem ook erg mooi
- alle opties werken en alles zit er op en er aan. Keyless entry, Bose geluid met 9 speakers, Panoramadak, addeptieve xenonlampen, navi, verwarmbare stoelen, privacy glass, dubbele uitlaat, alcantara sportstoelen, sportpedalen, GT pakket (velgen, bumpers, onderstel, zwarte spiegels, 18 inchwielen)
- terug naar een 4 cilinder met FWD viel erg mee, zeker het directe door vierwielsturing maakt hem heerlijk lichtvoetig wat de BMW ook heeft
- heel stil en de bouwkwaliteit merk je gewoon dat renault geleerd heeft van de vorige laguna, alles voelt gewoon super stevig en degelijk aan thumbs up

minpuntjes zoals elke auto die heeft
- wel erg weinig opbergvakjes, niet minder dan de BMW maar had ergens wel iets meer verwacht
- het GT stuur pakt heerlijk vast, maar heel mooi vind ik hem nog steeds niet
- Bij het wiel rechts achter zit een klein deukje en op de achterklep een 2 cm kras. En door steenslag is er op het kapje van de koplampsproeier lakschade. Geen onvolkomenheden, de garage zei wel dat lang niet alle mensen dat heel erg vinden laat staan dat ze het was opgevallen waardoor zijn vraagprijs weer hoger werd, maar dat is wel iets voor mij om in het achterhoofd te houden om netjes te maken. Net als dat de chromen strip op de achterklep niet heel mooi is, ook daar is wel iets aan te doen.

Auto moet uitgelijnd worden en krijgt een grote beurt, dit weekend misschien ophalen

Klinkt als een bomvolle station!!!
In een schitterende kleur.
Ten onrechte zwaar ondergewaardeerd, maar dat bleek ongetwijfeld ook in de prijs; goede zaak voor jou.
Weinig kans allicht dat die wel de garagehelling op en af geraakt ;)

Ook een plaats waar "oude" BMW's beter in de markt liggen en hogere inruilprijzen dan in je thuisbasis dicht bij de Duitse grens; zal wellicht mee geholpen hebben om er een mooie deal van te maken.
Iets ondergewaardeerd kopen met inruil van iets overgewaardeerd, saldo valt voor jou dan altijd gunstig uit.

Gaaf. (y) Een tijdje geleden naar een Laguna gekeken voor mijn vader. Echt een hele mooie auto en veel value voor money!

Klopt, maar als ik deze weer wil inruilen ooit voor een wat meer gewaardeerde auto word het diep in de buidel tasten :)

Maar inderdaad, zwaar ondergewaardeerd. Ik zal vast vaak uitleg moeten geven, verbaasde blikken, niet iedereen zal de kleur mooi vinden, maar ach, ik laat mij daar nooit echt toe beïnvloeden. :) Ik vind hem mooi, en de auto rijd gewoon écht heel erg goed en heerlijk direct, alles voelt super solide aan. En je ziet ze ook maar weinig.

zaterdag of zondag haal ik hem op, jammere is alleen dat ik zondag ook gelijk naar Korea ga voor een paar dagen

Originele keuze, erg leuk! Ik vind het toch een flinke stap vooruit vergeleken met een E46 Touring, hoe mooi die ook was. Benieuwd naar de foto's!

Ontzettend dikke machine man, gefeliciteerd met deze prachtige aankoop (y)
We zien de foto's wel verschijnen.

Op de advertentiefoto's ziet hij er alvast schitterend uit,
zowel de blauwe buitenkant als de grijze leder/alcantara binnenzijde...

Wauw, wat een gave auto heb je er bij. Zeker ondergewaardeerd zo'n luxe en erg goed sturende 205 GT. Ook nog een station begrijp ik? Helemaal dik voor elkaar (y). Veel plezier ervan en kom op met die foto's :)

In 2008 hadden we dit model in een technische test, wellicht nog leuk leesvoer. Ook in het blauw, ook een station ;)
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2010/9/test-renault-laguna-gt-estate-2-0t-2008-6-1013088

Dat klink voor Joost alvast veelbelovend:

Het is vooral de combinatie van naad-
loze acceleratie en het voor een turbomotor
hoge koppel, dat steeds opnieuw fascineert. Hij
daagt uit tot een snelle en sportieve rijstijl, die
eigenlijk niet bij de status van deze auto hoort.
Dat weet Renault kennelijk ook wel, want zowel
de motor als de uitlaten produceren een iets te
beschaafd geluid. De turbomotor maakt overi-
gens weinig rumoer.
Snel inhalen, vrolijk over bergweggetjes boende-
ren of op Autobahnen hoge gemiddelden halen,
hij doet het allemaal moeiteloos. Rustig en zui-
nig rijden kan hij ook, bij 120 km/h draait de
motor 2700 t/min.

Nico GTR zei:
Gaaaaaaf!!!! Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee.

Wanneer mag ik mijn prijs ophalen?

Ja met enkele subtiele hinds had je het gelijk wel goed geraden inderdaad :)

Wauw, wat een gave auto heb je er bij. Zeker ondergewaardeerd zo'n luxe en erg goed sturende 205 GT. Ook nog een station begrijp ik? Helemaal dik voor elkaar thumbs up. Veel plezier ervan en kom op met die foto's grinning smiley

In 2008 hadden we dit model in een technische test, wellicht nog leuk leesvoer. Ook in het blauw, ook een station

Die rijtest ziet er ook goed uit :) klopt ook wel een beetje met mijn proefrit gisteren. Ben er een beetje sceptisch in gegaan omdat ik nu natuurlijk een een gave auto heb maar is was echt positief verrast! En het gaat inderdaad om een station, precies zoals de rijtest.

Overigens kan de auto wel wat aandacht gebruiken qua exterieur, volgens mij is hij snel even gepoetst om te glimmen en ook niet al te best gestofzogen. Ik zag nog enkele vogolpoep resten die er zo uit gepolijst kunnen worden. Ook een kras en een deukje laat ik nog herstellen en wat andere kleine dingetjes, maar daar ga ik zelf wel voor zorgen.

Hopelijk kan ik hem dit weekend ophalen en dan volgen de foto's z.s.m.

Dat klink voor Joost alvast veelbelovend:

dat klinkt inderdaad heel goed :) denk ook dat daar een beetje het genot van de auto op is gevallen. Ookal kan niet iedereen dat begrijpen in mijn omgeving die nogal sceptisch zijn

Kan niet zeggen dat ik het een geweldig mooi model vind, maar de motor en techniek zijn zeker leuk.
Hoe is deze generatie laguna kwa elektronica eigenlijk, zal Nico vast meer van weten.

Het schijnt dat de auto heel erg goed gemaakt is, alles om de discutabele laguna 2 te doen vergeten. Zelfs autoblog is er zeer over te spreken nu de eerste exemplaren al wat jaren en kilometers achter de rug hebben. Ook op het renault forum waar ik van te voren had gespiekt kom je eigenlijk vrijwel geen enkele schokkende dingen tegen, dat heb ik bij andere merk-fora wel anders gezien :)

Omdat de auto slecht gepoetst is en diverse onvolkomenheden in zitten jeuken mijn handen om er lekker mee bezig te gaan (y) En om langs de schadehersteller te gaan om enkele cosmetische dingen aan te pakken. Heb ook nog nergens een duidelijke niet russische on-line catalogus gevonden voor renault onderdelen mocht ik een klepje, pinnetje of ander klein grut wil bestellen. Voor de BMW was dat echt super geregeld om artikelnummers te vinden (y)

Goed vooronderzoek gedaan dus, niet onverstandig (y)
Kwa luxe en multi media ga je er in ieder geval heel erg op vooruit, de E46 wordt inmiddels al een oude auto.
Benieuwd naar de toekomstige foto's !!

Heel veel plezier gewenst met je Laguna GT 205 4 control, dit is echt het neusje van de zalm. De Laguna 3 is inderdaad een bijzonder fijne en betrouwbare auto.

Je hoort er nooit wat over inderdaad. Ze zijn supergoedkoop. Maar het is een hele goede auto.

Elektrische problemen ga je er niet mee krijgen, motoren zijn ook goed. Als je een betrouwbare en goedkope Renault zoekt moet je een Laguna 3 nemen. ;)

Onderdeelnummers, is een lastige! Veelal zijn het toch de fora waar de nummers rouleren die we van de dealer krijgen. Er is een site waar je Renault parts kunt bestellen maar die vergeet ik altijd. Meestal zijn de klemmetjes wel bij de dealer voor niet al teveel geld te halen.
Andere delen zijn dan weer achterlijk duur. Noem een pookknop 8200568122.....102 euro bij de dealer. o_O En das geen leer!
Hopen dat ze bij de Lagunaclub hetzelfde bestand bijhouden als ze bij de Clioclub doen. Dan kom je gezamelijk achter veel dingen.

Ik heb mij daar inmiddels ook aangemeld omdat net als met de BMW ik ook daar hoop veel info vandaan te halen

Nadeel is dat in verhouding het aantal laguna rijders natuurlijk heel stuk minder is. Ik zocht namelijk de sierstrip op de achterklep boven de kentekenplaat die iets verweerd is. maar na een half uur zoeken niets tegen gekomen waar ik wat aan heb. Dat word dus toch maar eens bij de dealer vragen hier.

Eerste foto (y)

2755960_2_zpswvl5unve.jpg

Hoop echt dat hij gereed gaat zijn dit weekend ;) Al is het wel zuur dat ik zondag gelijk naar het buitenland ga voor een week, dus veel van genieten kan nog niet echt.

Ik had natuurlijk al de advertentiefoto's gezien,
maar zo op foto is het een imposante & opvallende verschijning.
Alleen al die opvallende & agressieve voorbumper.
Wat anderen ook beweren, zeker geen stap achteruit t.o.v. de BMW!

AsconaGT zei:
Ik zocht namelijk de sierstrip op de achterklep boven de kentekenplaat die iets verweerd is. maar na een half uur zoeken niets tegen gekomen waar ik wat aan heb. Dat word dus toch maar eens bij de dealer vragen hier.

Er moet toch gespoten worden aan de wagen (deukje & kras).
Strip opschuren en gewoon laten meespuiten in blauw.

Erg gave kleur! (y) En wat Nico ook zegt inderaad, de koplampen van een phase 2 ogen net iets 'aggresiever' inderdaad. Misschien een leuke upgrade(y)

Klopt, de phase 2 koplampen vind ik ook net iets fraaier, alleen het zijn adaptive (meesturende) bi-xenon koplamen wat ik nu heb. Die zijn er ook van de phase2, maar ik heb geen idee of het überhaupt past, laat staan wat de prijs zal zijn :p

Overigens moet ik nog een week wachten tot ik mijn auto krijg, een homokineet maakte iets geluid en word preventief vervangen. alleen nu schijnt dat een dermate speciaal onderdeel te zijn waardoor het vrijwel nergens te verkrijgen is, waarschijnlijk loop volgende week.

Planning is nu zaterdag ophalen. (y)

Wat anderen ook beweren, zeker geen stap achteruit t.o.v. de BMW!

dat is wel de eerste reactie wat ik in mijn omgeving hoor :) maar zo voelt het inderdaad niet.

De BMW sleurt over het hele toerengebied er flink aan terwijl de laguna natuurlijk door de turbo er fors aan trekt in een bepaald toerengebied
De BMW is achterwiel aangedreven en de laguna op de voorwielen, doordat de achterwielen actief mee sturen krijg je wel de zelfde lichtvoetigheid en scherpe stuurgedrag. Hoewel het wel anders is, is het zeker niet minder
De BMW is wel wat meer in balans door betere gewichtsverdeling, in de dagelijkse praktijk merk ik het niet echt. Als je echt op de limiet gaat rijden zal dat wel ongetwijfeld merkbaar zijn
De BMW was in 1998 toen de E46 op de markt was de top in zijn segment. Maar 10 jaar verder is de laguna gewoon van nog wat mooiere en betere materialen gemaakt. Op zich niet zo gek natuurlijk
De laguna is overigens veel stiller door de 6-bak en betere isolatie op hogere snelheden, maar het geluid met optrekken van de 6-in-lijn heeft de laguna helaas niet. Die is eigenlijk opvallend stil :)

Wat jouw omgeving zegt (vind) is dus, naar mijn mening, illustratief voor dat waarvoor andere merken strijden tegen 'de Duitse premium' merken..
Het is , bij sommige model generaties, niet eens de werkelijkheid.. maar buig dát maar eens om..

maar buig dát maar eens om..

Ik heb nu nog wel eens de neiging om te zeggen waarna enkele nogal verontrustend reageren over dat het een franse auto is en dat die wel slecht zal zijn, "is dat echt zo? Of denk je dat het echt zo is?" Maar dat gaat bij veel mensen echt niet lukken, en ga mezelf ook echt niet verdedigen. Ik weet zelf wel beter ;)

Hoewel er nu toevallig 2 renaults voor de deur staan ben ik totaal niet merkgebonden of imago gevoelig. Dat de vorige een BMW was had ook niets te doen met het logo voorop.

Echt een hele mooie auto! Prachtige uitvoering en kleur ook. Kwalitatief ook gewoon een goede auto.
Veel plezier ermee.

Bedankt! :D

Ben overigens wel benieuwd hoe dat uitlijnen gaat, omdat de achterwielen ook snelheidsafhankelijk sturen lijkt mij dat niet iets van elke uitlijnboer kan of wel? Of dat het misschien meer werk is?

Ach, je voorwielen sturen ook. Het zou me niets verbazen als de procedure niet afwijkt van 'n normale uitlijning.

De voorzijde zal wel af te stellen zijn, maar achter? Boven de 60 km/h beginnen de wielen mee te sturen, onder de 60 km/h tegen. Dit snelheidsafhankelijk. Sowieso het meesturen en de exacte hoeveelheid graden dat ze meesturen is dan toch nooit af te stellen gezien uitlijnen statisch gebeurd en niet dynamisch?

4control-system-renault.jpg

Gave auto man! Altijd al de meest lekkere versie gevonden, deze uitvoering. Dat de auto uit 2008 komt zou je helemaal niet zeggen. Ziet er nog modern uit!
Veel succes met wachten. (y)

Oh en meesturende bi-xenon koplampen zijn heerlijk. Ik heb het nu ook en zou het nooit meer willen missen. Zeker op het platteland in het donker een bijna onmisbare optie. Ga je veel plezier aan beleven.

Valt me de laatste dagen - omdat ik erop let - op dat ik best vaak Laguna Estates tegenkom in het verkeer.
Natuurlijk,
de meeste zijn grijs en hebben geen dikke GT-voorbumper, en zo passeren ze haast onopvallend.
Maar denk niet dat je jouwe in die felle blauwtint met agressieve bumper ergens ongezien zal voorbij komen.

Terug
Bovenaan