AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Renault 5 Iconic Cinq (2025) - trekhaak stekkerdoor hulp gevraagd

even met jullie delen met welk 'dilemma' ik zit

Het begon dat mijn calibra APK gekeurdt is en de remslangetjes voor een AC punt is. Die moeten dus binnenkort vervangen worden.

Ik speel al een tijdje met het idee om met remklauwen DTM geel te maken

Dus ik dacht; als ik toch de remslangen aan het vervangen ben, demonteer ik de remklauwen, laat ik die zandstralen, en doe ik er mooie nieuwe rubbertjes in en zo, daar kan ik zeer goedkoop aan komen via het werk of brezan. dan zijn de remklauwen weer helemaal top, en kan ik ze mooi spuiten (ook voor weinig of niks) en heb ik het helemaal dik in orde.

Maar om dit te doen ben ik de auto een paar dagen kwijt, omdat ik (of mijn collega) het zandstralen ga doen bij mijn collega thuis die daar de apparatuur voor heeft. En daar kan ik dat gratis. Maar de auto een paar dagen kwijt is heel lastig voor mij, zeker omdat de auto 10 km verderop staat dan waar ik woon.

Dus toen kwam het idee om een remklauwsetje van internet te halen, die in alle rust helemaal in orde te maken, stralen alles in dunne laagjes spuiten en droogen en alles vernieuwen en wanneer hij klaar is kan ik in 1 avond de auto voorzien van gereviseerde klauwen, en dan verkoop ik later weer dat setje wat ik er nu op heb zitten.

Maar toen kwam het volgende idee in mij op o_O

Als ik ze dan toch demonteer, en andere koop op internet, kan ik ook mischien gelijk een setje Girling klauwen kopen, en de reviseren. Deze zijn een hele slag groter, afkomstig van een Omega 3000 24V. Dit levert buitengewoon goed remvermogen op als ik dat zo hoor van anderen. Dit is een zeer populaire modificatie die veel mensen gebruiken die 2.0 Turbo's in hun astra's of corsa's leggen, of die hun calibra tot 300+ PK tunen.

Buitenom dat het natuurlijk heel mooi staat is wat extra remvermogen natuurlijk nooit weg ;)

paar dingen waar ik nog mee zit:

Ik kan de schijven van een omega niet gebruiken volgens mij omdat het naafgat anders is, maar schijven van een calibra zijn te klein. Dus moet je hele aparte remschijven gaan kopen. Die kan ik bij EDS-motorsport in duitsland kopen. Krijg je gelijk gegroefde schijven. Maar kost wel even 190 euro extra, terwijl mijn huidige schijven en blokken nog heel erg goed zijn.

Ander nadeel is dat aangeraden wordt om met 17 inch te gaan rijden, niet alle 16 inch velgen kunnen er omheen, en dat zou een probleem zijn voor mijn turbo wieltjes, die passen zeker niet. Mijn OZ-velgen wel denk ik.

Dus ik zit er nog even over na te denken. Als ik nou omega schijven kon kopen, daar kan ik wel goedkoop aan komen, dan is het allemaal wel te overzien. even aankijken nog...

zo zou het er dan uit gaan zien
kleur-3.jpg

Het verschil in bevestiging tussen normale omega A 3000 schijven heb ik even opgezocht, dat is alleen de hoogte

omegaA.jpg

calibraV6remmen.jpg

het zou echt heel mooi zijn als ik die pas kon maken op een of andere manier, aangezien ik die schijven ook er bij krijg.

iemand een idee? Neem aan dat als ik het zo monteer dat het problemen geeft
omdat zowel de klauw als remschijf 1,5 cm naar binnenkomt te staan :rolleyes:

Het girling remsysteem gaat even de ijskast in...

ik moet dan nieuwe schijven er bij kopen, en dat gaat me nu even te gek... :rolleyes:

vanmiddag wel een paar mooie foto's gemaakt in het bos hier 1 km vandaan :D helaas was het niet zo schilderachtig wit in het bos zelf.

100_8744.jpg

100_8747.jpg

100_8749.jpg

100_8748.jpg

vandaag even een beschermschiltje van de uitlaat vast gezet.

in het nieuwe jaar als ik het iets rustiger heb ga ik de remslangen vervangen en mijn huidige remklauwen stralen en spuiten (y)

Een nieuwjaarsberichtje van mij, iemand nog zin om een auto te wassen? :)

heb er nog steeds de tijd niet voor gehad, en het ziet er echt niet uit :rolleyes:

NokiaN80joost076.jpg

(let niet op het krijtbordt op de achtergrond) :)

Daarnaast heb ik (even gebruikte) OPC remschijven en blokken binnen. (308mm) Die gaan ooit als ik tijd heb er onder worden gezet. Dat moet echt onbenullig hardt remmen. Maar er moeten enkele wijzigingen worden gedaan uiteraard. Maar dat komt ergens in het voorjaar!

NokiaN80joost077.jpg

Ik dacht dat jij zuinig was op jouw auto??!!:rolleyes: Maar dit bewijst toch echt het tegendeel. :p

de buurman had zo associaal onbenullig vuurwerk, wat je zelfs elektronisch moest ontsteken dit jaar met een apart apparaatje. :eek:

En mijn calibra stond daar nog geen 20 meter van af, precies de richting waar de wind op ging...

voor een indrukje, gefilmpt van de achtertuin:

goed excuus? :)

en het water van het kraantje buiten is afgesloten, en die mag ik niet open draaien van pa omdat hij bang is dat de leidingen bevriezen :rolleyes:

maar zal deze week hem eens even goed wassen :p

Het was hier zo extreem mistig dat als je onder een lantaarnpaal stond, de lamp zelf niet meer zag. Auto's en niks kon meer rijden. Zelfs de snelweg is hier afgesloten zo erg.

Dit vuurwerk is ook 's avonds 1 januari afgestoken. Er was 's avonds 1 januari meer vuurwerk in de lucht dan de avond van de 31ste :)

Bij ons konden de mensen ook niet meer rijden. Mensen stapten uit om voor de auto uit te lopen enzo.. Ging helemaal nergens meer over (n)

@ Joost: Zo ziet mijn auto er nu ook uit.....en hij was oudjaarsdag nog wel gewassen.

P.s. Al een keer iets meer te weten gekomen waar je nu precies een ontvanger voor de centr. vergendeliling op afstandsbediening moet plaatsen voor de astra?
Als je nog een keer leuke gatgets tegen komt bij bleeker.....kan me voorstellen dat de meeste zaken van de astra wel een keer het magazijn verlaten.

P.s. Al een keer iets meer te weten gekomen waar je nu precies een ontvanger voor de centr. vergendeliling op afstandsbediening moet plaatsen voor de astra?

volgens mij nog steeds bij de ECU van de computer. Als dat relais daar niet zit dan weet ik het zo nog even niet nee. Maar zal het eens nakijken.

Als je nog een keer leuke gatgets tegen komt bij bleeker.....kan me voorstellen dat de meeste zaken van de astra wel een keer het magazijn verlaten.

Van astra F hebben we niks meer, behalve slijtagedelen, zoals remmerij, uitlaatdelen en zo, maar die gaan niet zo weg.

We hebben nog wel 4 orginele GSI einddempers. verkeerd besteld ooit. Past zo onder die van jou. Is een gewone einddemper, alleen het eindstukje is wat groter en ovaal, en mooi zwart.

Er wordt altijd gezocht op onderdeelnummer. Dus elke keer als er een astra binnenkomt wordt er een normale demper onder gezet of desnoods besteld. En GSI's komen al bijna nooit meer binnen, laat staan voor een orginele einddemper.

Zal eens vragen wat ze er mee gaan doen (y)

@ Joost: Zo ziet mijn auto er nu ook uit.....en hij was oudjaarsdag nog wel gewassen.

had je kunnen verwachten :p ik denk dat ik morgen eind v/d dat even goed ga wassen als het weer een beetje mee zit. Ze hebben behoorlijke wind voorspeld morgen...

en daar baal ik van, omdat ik morgen mijn laatste examen heb voor motorrijden, en altijd wel redelijk weer gehad heb :(

Niet het forum er voor, maar ik wil het toch met jullie delen...

ik ben vanaf vandaag ook officieel bevoegdt om motor te rijden :D

nu wachten op iets beter weer :cool:

Vandaag ook eindelijk de Irmscher pookknop binnen...

hmm, weer een irmscher accessoire :D

zal hem morgen monteren denk ik

NokiaN80joost092.jpg

NokiaN80joost094.jpg

Helemaal zoals ik hem wil.

Met het schakelpatroon die ik heb, en een I op de plek van de 1

Gefeliciteerd!

Enne die knop komt me bekend voor.....;)

Je kunt de orginele knop er in een draai aftrekken trouwens.

@ Joost: Leuk detail, die standaard pookknoppen zijn idd. nie zo veel.

Wel leuk dat schakelpatroon, was het bij de V6 dus anders als bij de 4-cyl motoren.

Wat betreft demper.....ben benieuwd.

Enne die knop komt me bekend voor.....

ik was ook al weken stikjaloers ;)

Wel leuk dat schakelpatroon, was het bij de V6 dus anders als bij de 4-cyl motoren.

2.0 8V en 2.0 16V hebben het zelfde schakelpatroon (volgens mij ook de zelfde versnellingsbak)

de V6 heeft een andere lange (lees luie) versnelligsbak, daar is de 'R' rechts onder.

en de Turbo's hebben weer een ander schakelpatroon, omdat die een 6-bak hebben.

Ik ben vanmiddag aan het klooien geweest, maar ik krijg de oude pookknop er niet af. Ik dacht gewoon beetje draaien en trekken. maar dat heeft geen zin...

ik zie ook nergens een boutje of iets :rolleyes:

in mijn vectra2000 had ik hetzelfde schakelpatroon als jij hebt. (kan ook wel kloppen, want bij 170 in 5e draaide de motor net 4000 toeren. en ff inhalen bij 120 moest er teruggeschakeld worden anders duurde het zooooooo lang.:))
in mijn Cawibra heb ik idd een ander schakelpatroon. (linksboven naast de 1.)

wel een mooi pookknoppie.(y)

kan ook wel kloppen, want bij 170 in 5e draaide de motor net 4000 toeren. en ff inhalen bij 120 moest er teruggeschakeld worden anders duurde het zooooooo lang.

klopt helemaal, als ik op de snelweg rijd en ik wil vlot even inhalen en ik zit achter een vrachtwagen die 100 rijd, dan schakel ik meestal terug naar de 3, als ik 140 rij en ik wil even snel inhalen, dan moet er gewoon teruggeschakeld worden naar de 4 :D

(maar dan schiet het ook serieus op)

rij ik 180 km/h en trap het gas vol in, dan krijg je gewoon nog een duw in de rug

Heb m'n oude knop er nog steeds niet af :rolleyes: genoeg geprobeerd voor vandaag...

rij ik 180 km/h en trap het gas vol in, dan krijg je gewoon nog een duw in de rug

hmm, als ik bij 180 het gas intrap krijg ik meestal een klap voor mijn kop...van moederdevrouw: " je zit met 2 kids achterin, hoor" pfff, ik mag ook niets.:);)

hmm, als ik bij 180 het gas intrap krijg ik meestal een klap voor mijn kop...van moederdevrouw: " je zit met 2 kids achterin, hoor" pfff, ik mag ook niets.

Nou heb ik geen kinderen, maar vrouwen zijn in grote lijnen toch aardig het zelfde blijkbaar :T

Zó, de knop zit er op...

Na heel veel trekken en proberen kreeg ik de knop er echt niet af, toen mijn collega gevraagt...

dit is dé manier :D

- Onderaan zit een pinnetje, die moet je er uit trekken
- Dan trek je de hele pook met hoes er uit
- Toen de knop onder gloeiend heet water gehouden een paar minuuten zodat het allemaal wat soepel wordt.
- Toen de knop in de bankschroef, en een klein rukje, en hij was er af (y)

NokiaN80joost095.jpg

Gelijk het ronde zwarte rubber links op de foto vervangen door een nieuw exemplaar zodat hij weer strak stuurt. Alles helemaal schoongemaakt en opnieuw ingevet en gemonteerd.

En het resultaat mag er zijn, de knop is alleen wat groter dan het orgineel, dus even wennen.

foto van eindresultaat komt nog wel een x ;)

Wat een werk voor een pookknop o_O

Ben wel benieuwd naar het resultaat.

Heb je trouwens tijdens de meeting in maart de Irmscher velgen er al weer onder?? Ben ik erg benieuwd naar namelijk. :)

@ ruud:

zeker hou ik de auto orgineel, uitsluitend Opel en Irmscher onderdelen, ook de velgen :)
Wat een werk voor een pookknop

als je weet hoe het moet, dan is het met 15 min. klaar :T

je had je eigenlijk bezig moeten zien met die pook :)

Heb je trouwens tijdens de meeting in maart de Irmscher velgen er al weer onder?? Ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Euuhm, in maart verwacht ik geen sneeuw :p ik denk dat voor de meeting de velgjes er wel onder gooi :cool:

tjeee dan was mijne een stuk gewilliger.

jij deed het vast met wat meer liefde en gevoel :p

Het is al weer even stil...

Ik ben nog steeds bezig met mijn remmen.

Bij M-tech hebben ze een adapter, zodat ik met mijn huidige remzadel in installatie de 308mm OPC schijven kan monteren. De schijven heb ik liggen zoals je kunt lezen.

Nu wilde ik de adapters bestellen, die kosten vorige week nog 119 euro, nu wilde ik ze bestellen, kosten ze ineens 238 euro! :eek:

Ik kijk niet op een paar euro, of een prijsverhoging, dit is gewoon belachelijk :(

zie HIER :rolleyes:

Nou is mij verteld dat je ook die brackets kunt gebruiken van een zafira OPC of astra OPC orgineel, maar ik weet dat nog niet, er is bijna niemand die mij dat met zekerheid kan zeggen.

Er is wel een bedrijf in engeland die ze ook heeft, zie HIER

die kostten 130 Pond, oftewel ongeveer 160 - 170 euro, nog érg veel, boven begroting in ieder geval

dus dat moet ik allemaal even uitzoeken.

Daarnaast ben ik nu ook bezig om mijn motor zomerklaar te maken (y)

ik kreeg vandaag inderdaad de bevestiging dat het nu per 2 was, want er waren heel veel onduidelijkheden over.

Ik dacht overigens zelf ook dat ze per 2 waren, ik bedoel, wie besteld nou 1 zo'n ding.

Remblokjes haal je toch ook niet per stuk :rolleyes:

Maar ik ben het een en het ander aan het uitzoeken, ook met saab onderdelen,

wordt vervolgt... ;)

weer een updatje wat betreft de remmen:

Ik in opels EPC zoeken wat er nog meer was, zie ik onder het kopje vectra B ineens (use with 308mm brakes) staan. Toen bedacht ik mij, dat is voor een vectra i500 die in beperkte oplage naar NL is gekomen. En aangezien ik vectra B naven en zo heb, moet het er zo op kunnen.

Helaas werden ze alleen per hele klauw verkocht, ik toch infomeren bij Opel NL, maar ze waren niet meer op voorraad en zijn ook niet meer leverbaar :rolleyes:

de medewerker kon mij wel een saab nummer geven die exact het zelfde was. Die was wel gewoon leverbaar, alleen wel voor de prijs van ongeveer 200 euro per klauw compleet :eek:

nu nog infomeren of ze alleen die adapters verkopen. Daarvoor zal ik de saab garage nog even bellen, maar ik ben bang van niet.

Die adapters worden niet los verkocht.

Ik heb een engels saab-tunings bedrijf gemailt die ze wel verkoopt, icm met schijven en blokken, of hij die dingen ook los verkocht.

Dat deed hij wel, maar het was érg duur, namelijk 246 pond! :eek:

Ik ben er nou wel achter dat de vectra i500 het zelfde remsysteem had als een saab 9-5 Aero van 1999 tot 2001.

Dus daar even informeren wat een remklauw gaat kosten.

en dat allemaal om dit ene onderdeeltje:
cimg06671kw.jpg

Het begint op een mission impossible te lijken... Het kan wel maar het is duur. Kun je je huidige klauwen niet gewoon een laagje verf ofzo geven? Net zo makkelijk en wel een stuk goedkoper.

het kan wel, maar mijn schijven en blokken zijn aardig ver heen. Voor APK nog ruim voldoende hoor voor aankomend jaar, maar het zit er aan te komen.

En ik heb schijven + blokken liggen van een zafira OPC

het enige wat ik nodig heb is dit bovenstaande onderdeeltje.

Maar ze vragen er, of de hoofdprijs voor (m-tech), of is te krijgen icm een complete remset (saabparts.com), met schijven en blokken, of ze leveren de complete remklauw (saab dealer) terwijl ik alleen dit onderdeeltje nodig heb.

we zoeken verder :)

zo, een update,

een saabsloperij in brabant had remklauwen liggen van een 9-5 Aero,

die stuurt hij z.s.m. op naar mij.

Volgens mijn berekeningen moet dit type zo op mijn calibra passen icm de 308mm OPC remschijven.

Niemand heeft het nog geprobeerd, dus ik hoop echt dat het past :rolleyes:

Hmm ja ik hoop het ook voor je. Maar soms moet je geluk hebben. Zo ben ik erg blij dat mn wiel net vrij draaien kan om mn remklauwen.

@ 2slow: Dan moet je grotere velgen kopen..

dat wil hij niet, omdat hij orginele velgen heeft :D bij hem is het inderdaad heel erg krap. Je moet bij hem zelfs oppassen waar je het plaklood neer zet :eek:

Hij heeft het V6 remsysteem wat ik er nu op heb (toch?) en die werden ook even geleverd met 15 inch wielen. Dus dat het ging passen was haast wel zeker.

Ik hoop echt dat 16 inch gaat passen. Het wordt wel echt milimeterwerk.

Bij een zafira OPC passen 16 inch velgen ook, dus ligt een beetje aan het type velg, maar ik hoop stiekem dat dat wel goed gaat.

Ik maar me meer zorgen of de saabklauw zonder rare fratsen gemonteerd kan worden en mooi om de schijf kan.

Maar heb aardig wat research gedaan, dus ben er aardig zeker van dat het gaat passen. Maar blijft natuutlijk altijd een verassing :)

Ben ook wel benieuwd ja :)

AsconaGT (heeft dus een dikke Cali V6) zei:
Quote:
@ 2slow: Dan moet je grotere velgen kopen..

dat wil hij niet, omdat hij orginele velgen heeft bij hem is het inderdaad heel erg krap. Je moet bij hem zelfs oppassen waar je het plaklood neer zet

Hij heeft het V6 remsysteem wat ik er nu op heb (toch?) en die werden ook even geleverd met 15 inch wielen. Dus dat het ging passen was haast wel zeker.

Idd mn velgen blijven! En uiteindelijk rijd een V6 idd ook met die wielen, maarja je weet maar nooit of die toevallig iets afwijken qua maat (omdat ze ook 5 gaats zijn). Opzich aannemelijk dat het gelijk is uiteraard.

Terug
Bovenaan