Baur; eerste maand met de Tarraco

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Weer een paar weken verder. Ondertussen de nieuwe woning betrokken (deze week nog in ziekenhuis werken, dus een B&B genomen) en antwoord gekregen betreffende de lease-auto. Het zal de Renault worden. Tot dat die geleverd wordt krijg ik een Passat ter beschikking.

Twee weken geleden nog paar dagen naar Gran Canaria geweest, daar met deze Clio rond gereden.
30133950600_93d796d1d1_b.jpg

De B&B waar ik nu verblijf ligt in het buitengebied van Wemeldinge, gisteravond waren de boeren nog tot een uur of 10 bezig met rooien. Vannacht werd ik wakker van de regen. En dan ziet je auto er zo uit als je op je werk aankomt.
30093841453_0d12880778_b.jpg

30428590170_d903532082_b.jpg

30093843263_86832442ac_b.jpg

Ondertussen over de 122.000km heen overigens.

Gr Jeroen

Zo, die is best vies :D

Wat doet de levertijd van de Talisman? Overigens vind ik het wel apart dat ie al besteld wordt voor het aflopen van de proeftijd (die heb je, neem ik aan?) Heb dat eens bij een oud-collega gezien, die ging er in de proeftijd uit. Toen zag die WG met een nieuw bestelde auto, terwijl de beoogde berijder alweer uit dienst was.

Geen idee wat de levertijd is, zal eens navraag doen. Ik krijg een halfjaar-contract, indien het bevalt een contract voor onbepaalde tijd. Blijkbaar hebben ze er vertrouwen in ;)

Gr Jeroen

Ach goed personeel is schaars. En een auto doorschuiven is ook zo geregeld.

Ziet er wel leuk uit zo die vieze BMW. ;)

Vrijdag 4 november werd de tijdelijke VW Passat afgeleverd. Een heel aparte Passat overigens.
30475291460_c834ed0091_b.jpg

30739306016_16da600130_b.jpg

Een echte Opel Passat...of VW Insignia. Ondanks dat de wagen al 8 dagen op de parking van Zaventem heeft doorgebracht toch al dik 3000km gereden. Fijne wagen om mee te rijden, redelijk aangekleed (lederen interieur, stoel- en stuurverwarming, parkeersensoren voor en achter en dode hoek-sensoren). Uitgerust met de 136pk diesel, komt prima van zijn plek.

Afgelopen vrijdag bericht dat er een streep door de Talisman ging. Te lange levertijd en het bedrijf wil op korte termijn een wagen aanschaffen. En het model was al bedacht, een Ford S-Max. Een wagen die flink duurder is dan het budget wat werd genoemd in mijn contract. Maar het verschil in bijtelling zal waarschijnlijk gecompenseerd worden. Gisteren bij Ford Van Mossel in Herten geweest voor een voorraadwagen, offerte is opgemaakt voor de goedkoopste van de twee. Een 2.0TDCi 150pk-uitvoering in Titanium-uitvoering.

Ik sta zelf niet echt te springen om zo´n wagen, ik hoop zelf dat het afketst op de meerprijs/bijtellingsverhaal. We zullen zien zei de blinde.

Gr Jeroen

Hè wat balen! Moet je een gezinsbus gaan rijden. Toch rijdt zo'n Ford vast niet verkeerd, maar wel vreemd dat de Talisman ineens niet door gaat...
Raar dat ze niet met jou samen op zoek gaan naar een geschikt model wat ergens op voorraad staat.

Het is een auto, een lease auto, zal best goed rijden.

Maar, wat staat die lantaarnpaal vreemd, echt iets on tegen aan te rijden.

Toch blijf ik zo'n Insignia nog altijd een heel mooie auto vinden. Heeft Opel knap gedaan.
Wel echt een bijzonder vreemd verhaal zeg. Zo'n S-Max schijnt best aardig te rijden overigens, maar ik snap volledig dat je zoiets minder ziet zitten. Staan er geen leuke Talismans op voorraad ergens?

En inderdaad, wat bijzonder die lantaarnpaal. Heeft de lokale schadehersteller die daar neergezet? ;)

S-Max rijdt best scherp. De diesel is wel bij de les.. itt de 2 liter benzine die nog van 'de oude stempel' is..

Opmerkelijk inderdaad dat het bedrijf die auto voor je wilt aanschaffen / leasen.. Geen gebruikelijke auto of zijn alle kamers op de bovenverdieping van jouw huis 's nachts bezet door menselijke wezens?

Nico GTR zei:
(..). En een auto doorschuiven is ook zo geregeld.

(..);)

Jajaj, dat denk jij..;) Nou, ik denk dat vele wagenparkbeheerders wel wat moeite (dwang) hebben gedaan om alles boven de 14% te kunnen doorschuiven..

Het grootste nadeel aan de S-Max is dat de stoelen die erin zitten mij niet bevallen. Dat was ook de reden om niet verder naar de Mondeo te kijken. Vanavond heb ik dan ook nog even zitten neuzen en doorgegeven dat ik een Zafira wel zou zien zitten. Zelfde stoelen als de Insignia.

Vorige week was het team samen in Lyon, toen uiteraard ook eens navraag gedaan over wat iedereen zo rijdt:
-2x S-Max in Spanje
-Audi A4 Avant (hé, dat mocht toch niet...), Peugeot 308SW en Citroën C4 Picasso in Frankrijk
-VW Passat Variant en Ford Mondeo hatchback in Benelux

Misschien maar alle zitplaatsen bezetten met de producten van mijn werkgever dan maar ;-)
37dbefeb63552131dd4b8bdec2495f01.jpg

Gr Jeroen

Kijk,
het is en blijft een bedrijfswagen.
En als de werkgever beslist dat hij je een S-Max ter beschikking stelt, dan is dat zo.
Wil hij daar dan ook nog eens firma-bestickering op, so be it.
En het bijtellingsverhaal heb je helemaal zelf in de hand: niemand verplicht je om privé ook met die wagen te rijden.

(In BE zou dat alvast niet opgaan; daar is er een onweerlegbaar wettelijk vermoeden van privé-gebruik, behalve voor wagens op grijs kenteken).

Baur zei:
(..).

Vorige week was het team samen in Lyon, toen uiteraard ook eens navraag gedaan over wat iedereen zo rijdt:
-2x S-Max in Spanje
-Audi A4 Avant (hé, dat mocht toch niet...), Peugeot 308SW en Citroën C4 Picasso in Frankrijk
-VW Passat Variant en Ford Mondeo hatchback in Benelux
(..)
Gr Jeroen

Andere landen, andere interpretatie van de regels.. OF dispensatie voor nieuwe autoregeling zodat de oude nog ff door kan lopen..?

Tja, landenmanagers zijn soms ook eigenwijze wezens. ;)

Durashift zei:
Nico GTR zei:
(..). En een auto doorschuiven is ook zo geregeld.

(..);)

Jajaj, dat denk jij..;) Nou, ik denk dat vele wagenparkbeheerders wel wat moeite (dwang) hebben gedaan om alles boven de 14% te kunnen doorschuiven..

Hier thuis rijd pa zonder bijtelling. Eerst een Exeo toen een passat Blue Motion toen een S60 2.4D van zijn oude baas en toen zijn eerste nieuwe op eigen contract. V60 D3. Toen was de pool compleet leeg en stond er niks. Geen idee wat het verdere verhaal voor de wagenparkbeheerder is maar mij lijkt dat je gewoon te slikken hebt wat binnen de regels past. En als je dan een poolauto hebt of een voorloop huur..... wel zonde hoor Baur

Als mak schaap de sleutel in ontvangst nemen?

Mwah, gebeurt maar weinig nog, denk ik. Zeker nu de arbeidsmarkt weer wat aantrekt.. komen de 'noten op de zang' ook al wel weer om de hoek kijken, denk ik zo.

Tuurlijk, bij een bewuste keuze om geen privé te rijden.. (of verbod daarop) is e.e.a wat makkelijker her in te zetten.

Durashift zei:
Als mak schaap de sleutel in ontvangst nemen?

Mwah, gebeurt maar weinig nog, denk ik. Zeker nu de arbeidsmarkt weer wat aantrekt.. komen de 'noten op de zang' ook al wel weer om de hoek kijken, denk ik zo.

Tuurlijk, bij een bewuste keuze om geen privé te rijden.. (of verbod daarop) is e.e.a wat makkelijker her in te zetten.

Heel bewuste keuze. Privé rijden met de Clio's was ook sporadisch. Nooit meer dan 1500 km per jaar. De korte stukjes passen dan wel in de 500 en voor de rest hebben we de auto van mijn moeder. Zelfs mijn auto is in die 10 maanden dat ik hem heb nog maar 1x ingezet als vervoer waar een 2e auto handig was.
Dus....heb je het dan nodig? Of is de optie om de 60.000 zakelijke kilometers per jaar in een of andere te dikke auto te maken dan aanlokkelijk? Dus ja.....met zicht op de Exeo werd de Clio wat voetenschuifelend aan de garage verkocht waar hij dus 1,5 maand later de Passat kreeg. Echt een serieus goede auto. 6 maanden later ook dat contract afgelopen en een dikke summum S60 zeg je toch geen nee tegen? ;) Nog gratis ook.

Daar gaat het Baur niet om denk ik. Privé kan ie wel een andere auto pakken, maar heel veel zakelijke kilometers maken op een stoel die je niet lekker past is niet fijn.

Wat Barri zegt. Privé heb ik keuze genoeg, op de Fiat na allemaal wagens met een soort van sport/Recaro-stoel. Maar met de km´s die ik maak zit ik liever privé minder en gedurende de zakelijke kilomers goed. De verhouding is waarschijnlijk namelijk zo´n 5/95 privé/zakelijk geworden...

Zodoende heb ik gistermiddag dan ook nog aangegeven waarom ik liever geen Ford S-Max heb en een linkje van een Opel Zafira daarbij geplakt. Opmerking:"Als je voor offertes zorgt, gaan we kijken wat we doen. In principe is de Zafira ook OK."
https://www.opeloccasions.nl/opel/zafira/20-cdti-170pk-innovation-7-pers/occ2783873

De Ford is dus niet reeds in het bedrijf, maar wordt aangeschaft voor mij. Dan lijkt het me een vreemde zet als bedrijf om dan een duurdere wagen te kopen die je werknemer liever niet heeft. En indien die werknemer voorheen heeft aangegeven de wagen (met een max van 32000 euro) privé te gebruiken maak je wel een aparte move door de werknemer plotseling te confronteren met hogere kosten (ook indien ik de wagen niet privé zou gaan gebruiken).

Maar het lijkt erop dat de soep dus niet zo heet wordt gegeten als dat deze wordt opgediend.

Gr Jeroen

Baur zei:
Wat Barri zegt. Privé heb ik keuze genoeg, op de Fiat na allemaal wagens met een soort van sport/Recaro-stoel. Maar met de km´s die ik maak zit ik liever privé minder en gedurende de zakelijke kilomers goed. De verhouding is waarschijnlijk namelijk zo´n 5/95 privé/zakelijk geworden...

Wat mij betreft was de 'privé' discussie breder dan sec jouw situatie. ;)

Baur zei:
Zodoende heb ik gistermiddag dan ook nog aangegeven waarom ik liever geen Ford S-Max heb en een linkje van een Opel Zafira daarbij geplakt. Opmerking:"Als je voor offertes zorgt, gaan we kijken wat we doen. In principe is de Zafira ook OK."
https://www.opeloccasions.nl/opel/zafira/20-cdti-170pk-innovation-7-pers/occ2783873

Je moet een (jong) gebruikte kiezen?

Baur zei:
(..)En indien die werknemer voorheen heeft aangegeven de wagen (met een max van 32000 euro) privé te gebruiken maak je wel een aparte move door de werknemer plotseling te confronteren met hogere kosten (ook indien ik de wagen niet privé zou gaan gebruiken).
(..) Gr Jeroen

Daar zou je voor gecompenseerd worden, toch?

Het betreft dus ook een aan te kopen auto van de zaak?
Van leasing is dus eigenlijk geen sprake?

Woensdag de BMW klaargemaakt voor stalling. Toch wel lekker hoor, weer eens in je eigen auto rijden.
31676673742_6b7c061113_b.jpg

Ook maar APK gedaan, die verviel namelijk anders tijdens stalling.
31707534121_68db4179dd_b.jpg

Nog maar wat...tja, afscheidsplaatjes? geschoten.
31786853226_e33e2be19a_b.jpg

31786853816_7d438e2305_b.jpg

31786853986_a1d8ba9633_b.jpg

31786854316_1f3fb4e492_b.jpg

Ondertussen ook al 10000km met de Insignia gereden.
30983236364_16ecfe242c_b.jpg

De Zafira zou volgende week (29e) klaar kunnen staan. Dit maar verschoven naar januari, en aangezien het de 1e week niet kon, ik zelf 2e in Noorwegen zit, zal dit de 3e week worden.

Gr Jeroen

Blijft toch een prachtig ding, die BMW!

Ben benieuwd naar je Zafira! Mooi dat dat toch gelukt is!

Inderdaad toch een erg mooie wagen die BMW. Ziet er ook nog netjes uit (tu)
Lijkt me wel heel gaaf zelf ook een keer een BMW te mogen hebben!

Niet zolang daar geen centjes voor zijn :p eerst maar mijn papiertje halen!

Haha dat pasje heb ik inmiddels alweer bijna 6 jaar, bedoelde het papiertje van de opleiding waarmee ik de centjes moet verdienen :p

De E90 gaat inderdaad sowieso tot het vaste contract in de stalling. Dus waarschijnlijk juni-juli in de verkoop, hoop ik dan maar ;-)

Vandaag de Insignia trouwens over de 29400km gereden...en de 30e even wezen kijken bij de opvolger.
31683804960_df407d91c8_b.jpg

31217510304_8cbe4ab1a7_b.jpg

De dag erna ook nog met leuke auto´s bezig geweest.
31164084004_929ee7927d_b.jpg

31966884556_6dd2355da9_b.jpg

31887567751_e2c912c68d_b.jpg

31856006612_eac66981ed_b.jpg

31194910573_7c677b2091_b.jpg

31630181590_471007b18e_b.jpg

De oude wagen van Rob klaargemaakt voor afvoer.
32004590145_d6d95aa185_b.jpg

32004603485_4d3c01446d_b.jpg

31630183950_104ceea83e_b.jpg

En ook bij de schuur heeft de vooruitgang niet stilgestaan...
32004575115_b07e5a91ce_b.jpg

...een elektrische kookplaat voor de knakworsten!

Gr Jeroen

Jawel, curry er ook bij. Ik heb tegenwoordig een senseo! Niet te zuipen, maar in de loods is het weldadige luxe. Mooi, dit soort vooruitgangen!

10 bolletjes van 1 euro bij de Appie Happie, en Unox/Knoflooksaus. Telkens weer een succes.

Gr Jeroen

Nou, daar istie dan. Gisteren opgehaald bij de dealer met 16km´s op de teller.
31562387814_5fb6a8d7f5_k.jpg

31563273054_63b51ebd7c_k.jpg

Gedurende de 150 km welke ik gisteren heb gereden al aardig wat grappige snufjes ontdekt. Adaptieve cruise control is heerlijk op een 80km-weg zonder inhaal mogelijkheid, op de snelweg zie ik ook wat nadelen.
Automatisch grootlicht...terwijl de auto al LED-verlichting heeft. Mwah, had niet gehoeven.
De achterbank met armleuningoptie; leuk maar denk dat het maar 1 keer gebruikt gaat worden, als ik komende maand met mijn ouders aan boord op skivakantie ga.

Qua rijden is het prettig, de sterkere motor en toch iets meer overzicht over wat voor je gebeurt. Ik blijf erbij dat ik deze wagen niet privé had uitgezocht, maar als werkpaard lijkt hij me fijn. Wat wel een beetje jammer is binnen zijn de nogal flinke naden tussen de achterbank (de delen onderling) en tov de kofferbakrollo. De reden waarom het laatste gedeelte van de kofferbakmat rechtop staat is duidelijk, maar zolang je de stoelen rechtop hebt staan maakt dit de kofferbak ietsje kleiner. Ook de kofferklep voelt een beetje iel aan en moet flink dicht gegooid worden. Gisteren paar keer melding gehad dat ik de kofferklep niet goed dicht had zitten. Maar mogelijk is dit nieuwigheid/moet hij beter worden afgesteld.

We gaan het zien, zo meteen naar Vilvoorde, eens kijken hoe dat gaat :-)

Gr Jeroen

Toch best netjes hoor voor een MPV. Dat hebben ze heel niet slecht gedaan. Kleur staat hem ook goed. Veel veilige KM's er mee. Zo zomaar kunnen dat je hem nog gaat waarderen.

ik kan me niet herinneren dat ik de facelift van de zafira ooit in het wild ben tegengekomen, best een fraai ding. (tu)

Zeker een fraaie auto. Lijkt me enigszins overdreven qua formaat voor iemand zoals jij, dus ik snap ook niet waarom je werkgever dit per se wou, maar ach. Je had het slechter kunnen treffen :D. Uitvoering ziet er wel erg fraai uit.

Vanmiddag nog maar even snel wat foto´s geschoten voor het te donker werd.
32424164855_c225ffcd14_k.jpg

31580945424_c30dfd22a9_k.jpg

31580945494_211c4ce5f3_k.jpg

32384269196_ab5920605c_k.jpg

32303196501_821e108d9f_k.jpg

32046070510_4f9d111353_k.jpg

32424164955_38bfb5dd1a_k.jpg

31612531503_6bad427a71_k.jpg

31612531273_07759dd882_k.jpg

Zoals te zien zitten er de AGR-stoelen in. Kan het kloppen dat verwarmde stoelen sowieso enkel in verbinding met deze stoelen kan? De wagen staat inderdaad op de winterset. Het zouden staalvelgen zijn...geen idee. Maar het staat wel goed :-)

Na een wat langere snelwegrit ook een beetje begrepen hoe je het beste om kunt gaan met de adaptieve cruise control, het is gewoon een kwestie van op tijd naar links gaan. Op drukke stukken is het weer heerlijk, gewoon lekker in je baan kachelen en je voorganger laten remmen ;-)

Wel ben ik er ondertussen achtergekomen waarom ik af en toe wel een flinke wagen nodig heb. De Insignia was vorige week dusdanig vol dat ik alle zeilen bij moest zetten om alles erin te krijgen (bank plat, rollo weg, bijrijdersstoel naar voren/voorover).

Gr Jeroen

Dat zijn inderdaad stalen velgen met wieldop.
Die AGR stoelen lijken me heerlijk! Ook best belangrijk, als je wat kilometers rijdt.

Die armsteuntjes achterin zien er gek uit joh!

Nou Barri, na jouw opmerking maar eens getikt op de velg...zowaar een wieldop. En dan te bedenken dat ik ze mooier vind dan de lichtmetalen velgen welke erop horen :-)

Vandaag ook nog ff lekker gerommeld aan de witte.

32067527690_21a382fbf9_k.jpg

Nieuwe lampjes voor de kentekenplaat. Wel apart; ik had de rubbers los gekocht, dit bleek niet nodig. Oké, kan. Maar het feit dat het verschil tussen enkel rubber en compleet setje maar 1,5 euro is...
32439604675_0702660823_k.jpg

Rob heeft de bumpersteunen gemonteerd en schoongemaakt (zaten nog stickers van BMW op)
32288349392_2f345639ca_k.jpg

De gaten gemaakt voor de spatbordverbreders. Helaas was onze popnageltang niet geschikt voor de dikke kunststofpopnagels, dus nog geen verbreders erop gezet.
32288349462_357893d2f4_k.jpg

Dus toen nog maar wat kabels gemonteerd voor de Awron.

Gr Jeroen

Maart/april gaat de XTX naar de lasser. Dan kan hij redelijk vlot weer rijdend zijn.

Vandaag nog iets grappigs/raars gekocht voor de wagen.
32354920212_f0995f0602_b.jpg

31663476354_5242434d33_z.jpg

Een klep van CD/CDS. Oftewel Car Design, later Car Design Schacht genoemd. Deze klep werd voornamelijk bekend door AHG uit Bielefeld, ook Hartge heeft deze klep wel eens gebruikt.
32128137510_6aa9fbd9fa_b.jpg

31695326083_6d49d11fd4.jpg

Gr Jeroen

31858754463_05992af144_c.jpg

Na bijna 3000km begint het langzaam een beetje te wennen.

De adaptive cruise control blijft toch nog een lastig iets. Je leert wel wat trucjes (gas bij geven als je toch iets dichter op iemand wilt rijden), maar soms heb je ook gewoon ruzie met het systeem. Tevens zit je regelmatig achter een wagen, kijk je op de teller en zie je dat je bvb 110 rijdt ipv de toegestane 130...dan sukkel je er dus gewoon achteraan. Heb al navraag gedaan bij dealer of je de cc ook kunt laten omschakelen naar traditioneel, maar blijkbaar is dit de nieuwste generatie ACC van Opel en kan het niet zomaar meer (de modellen voor zomer ´16 konden dit nog uitschakelen).

Nog wat andere zaken welke niet direct bevallen:
-Zeer traag opstartende navigatie. Ding neemt zich vrolijk 10 seconden de tijd.
-Camera welke pas bij bepaalde snelheid uitschakelt. Bij de Insignia ging hij direct uit op het moment dat je de achteruit uitging.
-Kofferklep moet met een flinke slinger dicht gegooid worden. Volgens dealer een kwestie van nieuwigheid.

Maar wat bevalt zeker wel:
-De motor. Erg prettig om redelijk wat vermogen te hebben
-Iets hogere zit, je kijkt wat makkelijk door je voorganger waardoor je eerder kunt reageren op remmen van diens voorganger.
-Stoelen, net als in de Insignia prettig.

Gr Jeroen

Terug
Bovenaan