Zo, maar eens een einde jaarssamenvatting. Afgelopen maanden met van alles bezig geweest behalve met auto´s. Maar komend jaar lijkt er weer behoorlijk wat beweging in te komen.
Laten we beginnen met daar waar ik mee stopte: vervanger van de Zafira. De Zafira is gefixt, er is een nieuwe aandrijfas op gegaan...echter nu met 230.000km erop begon hij toch weer te trillen. Dus nu krijgt hij een genadeschot: er komt wat nieuws. De shortlist is, laten we het even netjes zeggen, gevarieerd. Ik pak even de offertes erbij.
- Kia ProCeed GT-PlusLine DCT7 1.6CRDi 136pk, basisprijs €40450,-. Twee opties welke in de bijtelling mee gaan: panorama-dak (€795,-) en metallic lak Orange fusion(€695,-).
- Mercedes-Benz B200d, basisprijs €42572,-. De "kleur" wit kost je €254,-, en dan nog pack Style Plus (€2662,-) en Premium Plus Pack (€4961,-).
- Peugeot 508 SW Blue Lease Allure BlueHDI 130 S&S EAT8 (wat voor auto rij jij? Nou een Peugeot met bijna net zoveel tekens als twitter toe laat), basisprijs €44030,-. Metallic lak Gris Amazonite (€800,-), pano-dak (€1300,-), hifi-systeem (€700,-) en kontverwarming (€200,-) zouden er dan zomaar bij komen.
Dus ja, drie totaal andere auto´s. De ProCeed is heel leuk om te zien en rijden, gunstig ook in bijtelling. Hopelijk gaat dit niet tegenvallen qua ruimte (...). De Mercedes lijkt mij een heerlijke reis-auto. Degelijk, tikje saai mogelijk. En de duurste van deze drie. En dan zou er nog van hogerhand (mijn manager gaat akkoord, maar daarboven) een NEE kunnen volgen. De Peugeot zou misschien wel de meest logische keuze; schitterend om te zien, groot/ruim.
Dan maken we even een uitstapje naar de Baur. Die loopt ondertussen, maar nog niet goed. Er blijft een injector hangen, de radiateur is lek. Wel is ondertussen de uitlaatlijn compleet, airco, en alle elektrische prulletjes zitten erin en aangesloten. Zo af en toe krijg ik plaatjes toegestuurd, nog vaker krijg ik opdracht om weer het één en ander op te sporen of aan te schaffen

De Awron, een meetsysteempje in de stijl van Alpina maar dan met wat meer mogelijkheden
Die is lek ja
De verwarmde ruitensproeiers
Opdracht om een stuk plastic op te zoeken.
Dus dat komt (uiteindelijk) wel goed.
Maar een jaar zou natuurlijk geen jaar zijn zonder dat ik een auto (of wat daar van over is) kocht. Dus nog een wrakje gekocht. 323i welke al sinds 2002 stil staat. Het interieur wat erbij zit heeft al eens eerder in Maasbracht verbleven, dat komt namelijk uit de 318i Baur welke ik 2010 heb gesloopt.
Komend jaar zal ook de Fiat plaats moeten gaan maken voor iets groters, we denken namelijk dat iets met 5 deuren praktischer gaat zijn vanaf midden mei 2020. We hebben al een beetje lopen neuzen, eens een proefritje gemaakt. Michèle vond de C4 Cactus erg leuk, de Mitsubishi ASX niet zo heel spannend (en het exemplaar wat wij proefreden, reed als een draak. Stuur ging niet maar middenstand terug...). Wat hogere auto´s waren dit, maar naar wat normalers vond Michèle ook prima. Zou dat aan de hormonen liggen? Ohja, er moet ook nog een niet gemotoriseerde 4-wieler komen, ik dacht eerst een Bugatti maar het bleek een Dubatti te zijn.