Die wagen op facebook heb ik even gemist...waar ging het over?
Even tekstueel een update over de Peugeot. Ondertussen was het weer wat slechter geweest, dus ging de ruitensproeier wat vaker aan. Op weg van Amsterdam naar Groningen stopte hij er opeens mee (vind het nog steeds vreemd dat mijn jaren '80 BMWtjes hier een sensor voor hebben, maar een nieuwe wagen van bijna 50K niet...). Dus bij tankstation ff wat pakken. Hier hadden ze enkel flesjes van 2 liter, dus twee meegepakt met idee later nog wel ergens een kannetje te kopen. Maar tot mijn verbazing ging er maar 2 liter in. Twee liter...in zo'n reiswagen.
Tevens nog iets aparts, de computer van de wagen was even de weg kwijt wat betreft de onderhoudsinterval. Bij 20.000 had hij een beurt gehad en zou dan weer bij 50.000 moeten. Maar na ongeveer 7000km sprong de teller van 23000 naar 3000km tot volgende beurt. Of ik dit zelf kon resetten. Maar dat kon echt niet volgens meneer aan de telefoon, ik moest maar even langskomen. Dus op een ochtend dat ik de A73 moest nemen maar even eraf bij Herten. En de monteur stapt in, drukt op knop van linkerhendel en start de auto. Daarvoor was dus de knop waarvoor ik geen functie had gevonden.
Ik was even aan het denken wat er nog meer had voorgevallen, maar buiten het winterse weer valt me eigenlijk niks in. Ding doet het prima, ik zit lekker. Maar met ijs en sneeuw wil je dus geen wagen zonder raamstijlen. Ok, de deurgreep zat ook vastgevroren, maar dat was minder werk dan de hele rand van de raam warmföhnen. Ook het automatisch inklappen van de spiegels heb ik toen maar even uitgezet, die heb ik namelijk ook los moeten föhnen.
Geloof dat ik morgen over de 34000km ga, in ieder geval moet ik binnenkort voor de 3e keer adblue bijvullen. Dat is een pluspunt t.o.v. de Zafira*. Verbruik is zo'n 5.6 liter op 100km.
*Nog even over de Zafira. Ik kreeg nog altijd maandelijkse updates van de auto op de mail. En daarbij werd ook de kilomerstand vermeld. Laatste updat gaf aan 171.000km. Mogen jullie zelf even terugzoeken waarmee ik hem heb ingeruild.
Genoeg over die saaie dagelijke gebakjes, we gaan het weer even over echte auto's hebben. Je weet wel, auto's met roest en ander ellende ;-)
Op 1 maart mochten de "overgangsregeling-gelukkigen/pechhebbers" weer de weg op. Dus maandagavond reden er drie E30's een rondje door het donker.
Op deze foto is goed te zien hoe slecht de blanke lak op Robs auto is.
Aangezien ik deze week vakantie heb, ook door de weeks wat lopen rommelen. Gisteren aan de gele van Pieter.
Gisteren dan ook de achteras en tank eraf. Het blijft toch een wat onhandig bruggetje voor technische werkzaamheden, dus het ziet er weer lekker beunerig uit.
Achteras los, midden as en diff ondersteund. Ja, dat is een echt boomstammetje onder de as.
Diff ertussenuit genomen, ons idee was namelijk dat je dan makkelijker bij de kabels van de handrem kwam.
Maar omdat ons vermoeden was dat we die met geweld eruit moesten gaan halen, toch besloten ze af te slijpen. Was achteraf mogelijk helemaal niet nodig geweest. De verfföhn er namelijk opgezet en relatief gemakkelijk kwam ze uiteindelijk uit hun behuizing. Bij de linkerkant was de overgang huls-koets helemaal niet meer te zien, die zagen we pas toen we een kleine slag maakten met de griptang.
Vervolgens zijn we de rest ook zo allemaal te lijf gegaan, met goed resultaat. Niks gesloopt, kwam allemaal goed los.
En dan hou je zoiets over.
Maandag en deze middag heb ik nog aan mijn eigen 323i kunnen rommelen. Eerst maar eens de distributieriem verplaatst. Die lag alweer een hele tijd in de kofferbak namelijk.
De beginsituatie compleet met blaadjes.
Waterpomp was nog het originele exemplaar van 1985.
Tevens viel mij iets op. Een boutje waarmee de dynamosteun vast zit aan blok hing los. De schroefdraad bleek afgebroken...en toen zag ik dat de bevestigingspunten van de rest van dynamosteun ook niet meer eruitzagen zoals BMW het ooit had bedacht. Flinke tik op de neus dus geweest.
Zo, die kan er weer even tegenaan...schreef ik vol zelfvertrouwen. De volgende dag nog even aan het neuzen geweest in so wirds gemacht en daar werd eens iets andere manier beschreven om de riem op spanning te zetten. En iemand op de E30Fansite gaf me nog de tip om het rechtertandwiel te vervangen, omdat die blikken gevallen nog wel eens in elkaar willen klappen. Dus dit gaat nog eens los.
Vanmiddag had ik ook nog een uurtje of wat in de schuur. Buiten wat vastzetwerk aan het interieur ook maar eens gekeken naar de draadeindes op de vooras. Daar had ik al eens een poging gedaan deze eruit te draaien middels twee tegen elkaar gezette moeren, maar dat lukte niet. Vreemde was ook dat een aantal draadeindes wat speling hadden. En wat ik al bevreesde bleek waar te zijn...
De kop eraf geslepen en eruit gedraaid. Ben benieuwd of de boel nog te redden is, want de bouten welke erdoorheen zaten hadden een spoed van 1.75, daar waar wielbouten normaal 1.5 hebben. Dus uiteindelijk de helft afgeslepen, zodat ik iig weer een wiel erop kon maken en op zoek naar de tap voor M12x1.5. Mocht dit alles niet werken, dan maar even veerpoten uit de fundus gebruiken.
Uiteraard ook nog wat lopen aanrommelen. Dealerlogootje op de grille en de Kamei-neus van Pieters 316 zwart gemaakt en gepast.
Gr Jeroen