Baur; eerste maand met de Tarraco

• Onderwerp starter Onderwerp starter Baur
  • Startdatum Startdatum
Dat zijn serieus wat kilometers, vind je dat na al die jaren nog prettig?
Ik ben blij dat ik van 45.000km per jaar dit jaar, waarschijnlijk op de helft uit ga komen (afgezien van corona en thuiswerken). Als ik uit ging rekenen hoeveel ik in de auto zat vond ik het toch altijd maar zonde van de (vrije) tijd, maar ach als het werk maar leuk is :)

Weet je trouwens zeker dat de 2e dagteller niet automatisch gereset is? Ik dacht dat mijn Astra na 99.999km weer naar nul sprong. Al twijfel ik wel, want mijn vriendin heeft hem ook eenmaal per ongeluk gereset (:|) alleen was dat daarna volgens mij.
Automatjes waren bij mij ook voor de 100.000km al doorgesleten, dat gaat ontzettend snel als je dagelijks nette schoenen aan hebt. Wellicht dat het met het dragen van sneakers wat langer goed gaat. Eigenlijk zouden nieuwe matjes onderdeel moeten zijn van een grote beurt :T

Je hebt in elk geval een mooie opvolger uitgekozen, ik vind dat je ze veel te weinig ziet op straat (tu)

Inderdaad een erg mooie auto! Je opmerking over het infotainment snap ik enigszins, maar het went snel en blijkt dan redelijk logisch. Wel zitten enkele functies écht te diep in de menu's verstopt en is de manier waarop de dashboardverlichting dimt redelijk absurd. Maar goed, het rijdt zo fijn en hij is zo mooi dat ik 'm dat wel zou vergeven. Ben benieuwd hoe ie zich de komende 1,5 jaar (210.000 km) houdt!

Tot nog toe heb ik geen enkel problemen met het vele rijden. Maar misschien ligt het er ook wel aan dat mijn werkdag meestal van 8.00 tot 18.00 is, dus incl rijden. De tweede dagteller van de Opel is daadwerkelijk nooit gereset.

Afgelopen dinsdag heb ik nog even wat foto´s gemaakt voordat het ding echt smerig wordt.
50270691952_487a6dfef8_c.jpg

50270517821_52e2d1431c_c.jpg

50270692657_21834ca23e_c.jpg

50270692927_61ed7b7535_c.jpg

50270518496_d56ab1089a_c.jpg

50270518536_e0dc2b3709_c.jpg

50270693017_433a4b9ab1_c.jpg

En twee plaatjes van de tellerbak.
50270908187_9d3c4c48d3_c.jpg

50270517091_e073a0b338_c.jpg

Wat is me nog meer opgevallen deze week. Voornamelijk dat de radio niet zo heel denderend is qua ontvangst. Daar waar bij de Opel soms het geluid wegviel (DAB) in tunnels of bij hoge bebouwing, schakelt deze radio regelmatig van DAB naar FM. Op het stuk Eindhoven-Maasbracht een paar keer. Tevens vind ik het nogal jammer dat bij het switchen van zender met de knop op het stuur het hele display wordt gebruikt en het best lang duurt voordat het vorige scherm (navigatie bij mij meestal) tevoorschijn komt.
Qua navigatie vind ik de graphics minder en tevens lijken er minder mogelijkheden in zitten. Bij Opel kon je recht van boven erop kijken (2D), 3D met noorden boven en 3D met doel boven. Dat zie ik in Peugeot niet. Iets wat ik in Opel ook veel gebruikte was het tonen van afritten. Hiermee kon je o.a. kijken wanneer het volgende tankstation komt.
De Peugeot heeft twee mogelijkheden om op de rijbaan te blijven: corrigerend en sturend. De corrigerende functie zet ik eigenlijk meteen uit na wegrijden. Het is me nu al paar keer gebeurd dat de wagen wilt gaan corrigeren terwijl ik net zelf corrigeer. Zorgt voor een soort van flipperkast idee. Het sturende gaat eigenlijk prima, maar je moet wel opletten bij afritten want dan wil je nog wel eens een zwieper rechtsaf maken.

Maar het is wel genieten en relaxt rijden met de automaat icm adaptiv cruise control.

Gr Jeroen

Maandje verder en ik zal eens mijn ervaringen opschrijven met de 508. De teller staat nu op 6955 dus we kunnen wel zeggen dat de auto is ingereden.
50360206078_8e1f824cb0_c.jpg

In eerste instantie ontbraken de contacten vanuit mijn telefoon. De telefoon ont- en opnieuw koppelen en dit was opgelost. Mijn neefje vertelde me op de eerste dag dat er ook een app was van Peugeot waarmee je onder andere je ritten kon bijhouden. Dit leek mij erg handig ivm tijdsregistratie voor mijn werk. Helaas, na een paar dagen kwamen er geen nieuwe ritten meer op en het telkens vragen om toestemming om te koppelen was kort gezegd ruk. Dus die app is weer foetsie.
Je kunt je voorstellen dat indien je zoveel kilometers maakt, het belangrijk is een goede zit te vinden. Ik heb het idee dat ik die na twee weken wel had gevonden. In eerste instantie zat ik ook goed, maar met m´n kop tegen het dak op. Toen wat zakken, rugleuning vooruit, stoel ietstje naar voren en ik kon prima zitten met ongeveer 5cm speelruimte.
De radio heb ik ook wat mee lopen stoeien, aangezien ik vaak in België zit wil ik ook een ritsje aan Belgische zenders. In eerste instantie kon ik die niet vinden, maar een rit naar Gent zorgde ervoor dat ik meer keuze kreeg. Wel heeft de radio twee zaken welke mij storen. Het ergste is...het storen. Ondanks DAB valt radio 10, welke ik ´s morgens meestal op heb staan, tussen ruwweg Weert en Eindhoven, gewoon weg. Daar had mijn vorige auto geen last van. Heel apart. Ander iets is de bediening van de radio via het stuur. Het scrollwieltje moet twee keer bediend worden om in eerste instantie van zender te wisselen. Terwijl ik van mening ben dat als ik dat wieltje bedien, ik direct moet kunnen schakelen.
Telefoneren gaat prima in de basis. De manier waarop je naar je contacten gaat zoeken (via grote tegels met 1 letter erop, waardoor er maar 8 letters per scherm te zien zijn) zorgt ervoor dat je je nogal suf draait aan het selectiewieltje. Ik zou het beter vinden om te groeperen met bijv. 3 letters. Ook is het opletten hoe je de telefoon oppakt. Omdat het oplaadplateau niet voldoet om een iPhone te kunnen opladen, hangt de mijne aan een snoertje, welke gevoed wordt via aansteker. Dus klepje middenconsole staat open. En laat mijn telefoon nou perfect tussen klepje en rand van middenconsole passen. Maar dat zorgt er ook voor dat je nogal snel op opnemen op telefoon drukt. En dan laat hij geluid dus via telefoon lopen ipv auto. Rete-irritant, vooral als je een klant aan de lijn hebt. Overigens mag Peugeot de melding dat ik tien minuten telefoneer en daarom adviseert om ofwel gesprek te beëindigen ofwel ergens te stoppen ook wel weglaten. Als ik dat doe kom ik nergens.
Het rijden an sich is dan weer een feestje. Goed, de 130pk is geen strepentrekker, maar vlot genoeg. En de combinatie van automaat, adaptive cruise control, active lane keeping en een bijzonder comfortabel onderstel/stoel maakt het een heerlijke reisauto. Ook lekker zuinig, met een tank rijdt ik zo´n 1000km. Toch fijn als je niet elke tweede werkdag moet tanken. De active lane keeping moet je wel telkens laten weten dat je je stuur nog vast hebt (hij wil weerstand voelen vanuit jou) en soms moet je even goed opletten dat hij niet ineens de afrit wilt pakken. Overigens heb ik gisteren ook nog ontdekt dat het mogelijk is om de cruise control de waarde te laten overnemen welke hij zelf heeft gezien op een bord. Hoewel dit op de Nederlandse snelwegen natuurlijk weer niet werkt ivm tijdgebonden snelheidsbeperking. Maar dat valt de auto niet kwalijk te nemen.
Het panoramische dak ben ik ook zeer blij mee. Rond een 20 graden celsius zet ik hem open. Vooral bij de terugrit is dit bijzonder fijn, lekker fris thuiskomen. Voor mij persoonlijk een betere keuze dan het soundsystem, ik vind de basis audio voldoen.
Kijken we naar de ruimte, is deze natuurlijk flink wat kleiner dan de Zafira. Sommige pakketten van mijn werk krijg ik nauwelijks naar binnen door de achterdeuren.Maar vooralsnog voldoet het. Wat wel jammer is, is dat er geen fatsoenlijke plaats is om de afneembare trekhaak kwijt te kunnen. In eerste had ik deze in het netje rechts in de kofferbak geplaatst, maar dit netje kan zo naar beneden samenvouwen en dan zwerft de knop door de kofferbak. Nu heb ik hem onder de kofferbakmat gefrommeld. Eigenlijk past het net niet, want er zit nu een bult in. Als ze nu het kunststof-gereedschapshoudertje in reservewiel nu eens zo hadden ontworpen dat je daarin ook de trekhaak kwijt kon...
Dat mijn vrouw blij is met de auto, ze liet merken door hem vorig weekend door de wasstraat te trekken en even te stofzuigen. Dat heeft ze bij de vorige auto nooit gedaan. Het is ook meer een auto welke wij bij ons vinden passen.
Deze week op het bovenste plateau van het St. Antonius ziekenhuis in Nieuwegein nog wat fotootjes geschoten. Blijft gewoon een mooie verschijning.
50356735883_70c5c37846_c.jpg

50356735898_3467e5b609_c.jpg

50357597227_993ed970fc_c.jpg

Vandaag hebben we ook afscheid genomen van het logeetje bij de Baurnhof. De 316 ging een flinke reis maken. En volgens mij voor het eerst niet onder eigen kracht.
Nog even een plaatje samen. Zijn eerste auto, in 2006. Na 14 jaar afscheid, hopende dat de auto weer een toekomst krijgt. Hij is weggeven aan een zeer jongeman, met de uitgesproken hoop dat hij hem opknapt.
50358843538_7730a2d493_c.jpg

50359710147_d76a4da8f9_c.jpg

50359545456_fcf1b62e0d_c.jpg

De sleuteloverdracht.
50359546306_f80713775f_c.jpg

En vanuit Limburg aangekomen in het Zeeuwse.
50359298108_cc35b8989a_c.jpg

En nog even lopen rommelen aan de 323i.
50358845033_dc264a53e7_c.jpg

De ranzige uitlaat eronderuit. En op zolder een uitlaatje uitgezocht welke beter past, hoewel het natuurlijk eigenlijk voor een 320i was bedoeld
50358845863_7a2bb7289c_c.jpg

Uiteindelijk ging ik vlak hierna naar huis omdat mijn vrouw met ons zoontje van 4 maanden naar de huisartsenpost ging. Niks aan het handje uiteindelijk, maar je blijft dan natuurlijk niet rustig doorklussen.

Gr Jeroen

Fijn dat de Peug goed bevalt!! Die 323i uitlaatis dubbel tot de einddemper, die 320i pijp niet. Noet bsng voor ademtekorten?

Baur zei:
(..)
Dat mijn vrouw blij is met de auto, ze liet merken door hem vorig weekend door de wasstraat te trekken en even te stofzuigen. Dat heeft ze bij de vorige auto nooit gedaan. (..)

Gr Jeroen

Bij de Zafira was, op een paar maanden na, ook geen kind in het spel. Kan ook van invloed zijn ;)

Baur zei:
En twee plaatjes van de tellerbak.
50270908187_9d3c4c48d3_c.jpg

50270517091_e073a0b338_c.jpg

Mooie wagen, veel plezier ermee!
Niks specifiek Peugeot, maar die poppenkast achter het stuurwiel: dat heeft toch niks meer met autorijden te maken.
Geef mij maar mooie klokken met ertussen een veld waar informatie van de GPS in kan geprojecteerd worden. Al de rst is toch alleen maar spielerei, brengt niks bij en leidt misschien zelfs af van de essentie.

Mooi, zo'n 508! Heel veel prettige maar vooral veilige kilometers ermee gewenst! :-D

Ik vind zelf een 'ouderwets' instrumentenpaneel ook prettiger, maar dat is inderdaad een trend die de komende jaren toch door blijft zetten.
Ik denk daarom ook niet dat je met een wagen anno nu over een jaar of 20 hetzelfde voor elkaar gaat krijgen als jij met de Baur hebt gedaan; 'even' je instrumentenpaneel uit elkaar om kapotte metertjes (of een kapot display) te repararen? Vergeet het maar *-)

Die uitlaat is "tijdelijk", als het ding het goed doet komt er wel het correcte model onder.

Wat betreft de tellerbak vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb altijd de meters voor mijn neus, rest vind ik rommelig of onnodig (waarom zou je in je tellerbak willen zien welke zender je op hebt staan?).

Gisteren met Rob bezig geweest de 323i te starten. Vrijdag nog even nieuwe accu gekocht, toch makkelijker dan telkens uit de 325iX te vissen. We zijn maar eens begonnen met kijken of er wel olie in zat. Toen de bougies schoongemaakt, rotor gecontroleerd. En bij het controleren van de rotor viel ons oog op een kabeltje welke daaraan vast zit, maar waar 3 connectortjes opgedrukt waren. Zag er niet echt hoopgevend uit, dus die gehele kabel (komt op schutbord uit) gewisseld. Toen hebben we nog wat startpogingen gedaan waarbij er nog een luchtslang ontbrak, maar waarvan wij meenden dat dit niet zoveel zou doen. Niets bleek minder waar, alles netjes aangesloten en hij kwam tot leven!
50389367778_dc62993f9d_c.jpg

Na de eerste start ook maar de uitlaat gemonteerd.
50390061891_ac044c7fd3_c.jpg

Filmpje!

De volgende keer gaan we distributie, waterpomp, thermostaat e.d. wisselen.

Thuis nog even een tellerbak klaar gemaakt.
50389367753_48bca40303_c.jpg

Gr Jeroen

Vandaag door de 10.000km gegaan met de Peugeot. En als je zoveel rijdt kom je nog wel eens iets raars tegen.

Gisteravond een trui aangetrokken. Normaal doe ik tijdens werk geen truien aan, veels te warm. Maar vanmorgen vergeten en met trui vertrokken. En bij laatste klant regende het pijpenstelen toen ik wegging. Dus capuchon op en naar auto rennen. En vanmiddag opeens een witte CLA met zwarte velgen naast me, toeteren, druk wapperen met handen en slingeren. Het leek alsof hij doelde dat m´n achterklep openstond, dus ik keek al eens achterom. Ik laat me wat afzakken om hem kwijt te raken, met z´n geslinger. Hij gaat voor me rijden, vuist uit z´n dakje. En hij duikt tussen twee vrachtwagens. Dus er maar eens naast gaan rijden. En nu begrijp ik wat hij bedoeld; dat ik m´n capuchon af had moeten doen. Dat had ik al gedaan omdat hij zo maf deed, zodat ik goed om me heen kon kijken. Duimpje door z'n dakje en hij vliegt met zo'n 140km/h weg...En ik trek het ding weer op m´n kop, want het is nog altijd nat in m´n nek.

Waar mensen zoal op letten en zich druk over maken...En dit allemaal terwijl ik kantoor aan de lijn had, die hoorde het getoeter ook.

Afgelopen weekend alleen bezig geweest aan de 323i. Rob moest de auto van zijn betere helft fixen. En ja, dan is het natuurlijk "Happy wife, happy life".

Dus maar een beetje lopen rommelen met de verlichting. Veel geoxideerde verbindingen, maar uiteindelijk alles aan de praat.
50417727946_d6bacd6f9c_c.jpg

50417035338_97fa011709_c.jpg

Ook in de tellerbak deed alles het. Deed ja, want bij het erinzetten van de teller deed opeens het linkerknipperlichtindicatielichtje (...) niet meer mee. Weer eruit en hij deed het. Erin...kabelbreukje in de witte stekker. Ff zoeken maar opgelost.
50417894047_e0724fa0a3_c.jpg

Filmpje!

En zo test je de remlichten als je alleen bent.
50417035203_13f6234864_c.jpg

Ook nog bezig geweest met bedrading van de trekhaak. Hier was ik al een beetje aan het koekeloeren geweest, of het gat (van waarschijnlijk een niet origineel BMW-trekhaak) niet groter moest zodat ik de stekkers er doorheen kon doen. Maar uiteinlijk andersom gewerkt en de stekker buiten losgemaakt. Zat best slim in elkaar, makkelijk te demonteren.
50417894257_1efe88217f_c.jpg

Even fotootje maken welke kleur waar moet en je trekt de stiftjes er zo uit. En die frommel je dan van binnen naar buiten en daar zet je boeletje weer in elkaar. Verder was het plug en play, op drie draden na waarvan ik nog even moet uitzoeken wat daar de bedoeling van is. Mogelijk knipperlichtverklikker voor aanhanger.
50417726781_344175f8a0_c.jpg

Daarna nog de hoedenplank gemonteerd en de elektrische fan welke daarin zit getest. Allemaal goed. De grote gaten worden ook weer mooi afgedekt.
50417033993_eb3ff02e44_c.jpg

50417892427_e8301e7931_c.jpg

Wat mensen zoal doen om speakers te monteren...

Gr Jeroen

Hij wordt beter en beter. Ik heb in de e12 528i ook van die enorme gaten. Dwars door de hoedenplank heen geslepen, ook door de onderste dubbele plaat in de kofferruimte. En omdat iemand daar kennelijk een kapot kofferbakslot in heeft gehad, hebben ze een groot vierkant gat gezaagd in het midden van de hoedenplank, om daar bij te kunnen. Ik zou er gewoon een achterlamp uit geslagen hebben, maar goed.

Wat is je plan als alles netjes werkt, een snelle spuitbeurt aan de voorzijde? Of echt netjes strak trekken??

Bij een E30 zou ik eerder het skiluikje eruithalen, en dan een kind naar binnen frotten :P

Spuiten lijkt me niet de moeite waard, gezien de schade welke de auto onderhuid heeft. Maar zeg nooit nooit.

Gr Jeroen

In 2008 kocht een vriend van mij, Pieter, een 323i Baur. Veel mee gereden, door half Europa met het ding. Maar ondertussen is er weinig aan de koets gedaan. En door omstandigheden gaat het Pieter niet lukken om dit project alleen te doen. Dus heb ik besloten dit project op mij te nemen. Demonteren, laten lassen, laten spuiten, weer opbouwen.

Zaterdag 17 oktober kwam Pieter dan ook naar mij toe. Ik heb zelf de laatste kilometers naar de schuur gemaakt. En het is misschien niet moeders mooiste, en niet alles in het interieur zit vast, maar wat rijdt dat ding lekker! Alpina-onderstel, dikke wielen, sportbak, frisse (want 2016 gereviseerde) motor. Zeker de moeite waard om de koets in orde te gaan maken!
50497210393_27862327c3_c.jpg

50497210243_ec8b117aba_c.jpg

50497210083_ee49402c2d_c.jpg

Na aankomst zijn we op de stoep al een beetje gaan demonteren. Veel tijd was er niet, want Pieters vrouw en kind kwamen naar ons toe.
50497918831_3f1ccbff64_c.jpg

50497208438_88b9fa32c4_c.jpg

Daarna mocht de auto nog even achter de poort plaatsnemen. De schuur is namelijk vol met 4 auto´s.

Afgelopen weekend heb ik, samen met "Buurman-Roger" de grote autowisseltruc uitgevoerd. Dwz, mijn witte 323i naar buiten, de rode 325iX naar links, de "XTX" naar links en naar buiten, de 325iX helemaal naar rechts, de lege koets naar voren naast de 325iX, de witte 323i weer op zijn plaats, de XTX achter de poort en toen mocht Pieters gele naar binnen.

Beide 323i´s buiten in de regen. Overigens ook de enige wagens welke die dag zelf hebben gereden.
50528254883_77b98645a5_c.jpg

Bijna een portie brons glas om zeep geholpen.
50528256953_dc02093114_c.jpg

Even de bezem erdoor.
50528985751_533d042e74_c.jpg

Toen kon de gele dus naar binnen. Maar dit ging niet zomaar. Vooruit kwam de carterpan(beschermer) tegen de brug. En achteruit ook aan de grond gelopen...dus werden de grote balken maar weer eens van zolder gepakt en op die balkjes past het wel.
50528982706_ddc09bb345_c.jpg

50528254148_13ea40e397_c.jpg

Nieuwsgierig naar hoe het er onder de rubber uitzag ging de voorruit er als eerste uit.
50528254143_ca287fb4b4_c.jpg

De lucht in en verder.
50528254133_5455d667fb_c.jpg

50529137192_44990b87ce_c.jpg

Meestal pak je de bumper van de bumpersteunen, maar met de Zender-skirt kom je daar niet bij. Dus bumper met steunen eraf. Alles komt goed los.
50528982541_78a3f59205_c.jpg

Valt nog niet tegen
50529137237_3dc2d54a2d_c.jpg

50529137277_53c13ccf8c_c.jpg

50529137347_4edf65eb34_c.jpg

Bij demonteren van de kofferklepspoiler wel een verrassing.
50529137282_96e4b2ea35_c.jpg

De kont zover leeg. De meeste weerstand bood de softtop, de moeren zaten erg vast. En de alu-strip welke onderaan in de softtop zit was vergaan.
50528982626_1f1e4343aa_c.jpg

Volgende keer meer.
50528254103_a73972777d_c.jpg

Gr Jeroen

Oef die koets is er niet best aan toe. Maar dan valt er in ieder geval veel eer aan je werk te behalen (tu)

Dat valt nog lang niet tegen, toen hij nog in elkaar zat had ik niet gezegd dat hij aandacht nodig had. Maar dat is juist het gevaar hè, het kan verder zijn vergaan dan je kan zien... Goed om het dan op tijd allemaal aan te pakken! En supertof dat je dat voor iemand anders doet. (tu)

Zo te zien heb ik dezelfde poetsbrug: standaard liggen er bij mij steigerplanken langsop, 3 dik met in 't midden uitneembare delen, daar waar de armen van de brug uitzwaaien (die zijn 2 dik, de onderste plank is wel één lange).

Zo slecht is dat ding toch niet? Zal vast werk in de dorpels en bij de accubak hebben, en ook vast bij het ontluchtingstankje in de wielbak rechtsachter, maar goed, het is geen nieuwe. Goed kaalmaken en borstelen en dan zit er echt wel werk aan, maar ik heb wel rottere e30's gezien. Komt helemaal goed! Onze Meester Pieter krijgt weer een frisse baur! En ben ook benieuwd, gaat hij terug naar origineel? Of blijft hij geel? Voor de waarde is terug naar origineel wel beter.

Andere vraag, ik zie dat rubberflapje op die roosters achter de achterbumper. Ik bedoel het flapje op de achterste rand, lijkt soort stukje deurrubber. Ik dacht dat die aan de voorste rand moest, niet achter. Kun jij daar uitsluitsel over geven??

Om met de kleur te beginnen; wit zal hij zeker niet worden, geel waarschijnlijk ook niet meer. Pieter is nogal van de aparte kleurtjes, hij had een kleur gevonden welke ik ook net vond (jaren ´80 Porsche-kleur bruin), maar hij blijft nog wat heen en weer schieten met ideeën. Van Porsche Vipergrün naar Ford Electric Orange...maar hij heeft nog even voordat de auto word gespoten. Overigens komt het Zender-pakket ook niet meer terug: het front is op meerdere plaatsen gebroken, de metalen versterking in de zijskirt is helemaal opgezet van de roest. Gemonteerd wordt iets wat ik in 2011 in Koblenz ben gaan halen voor Pieter.

Dat van die kofferbakontluchting zal ik eens nakijken. Hier zijn ze zeker al eens eruit geweest, dus zou goed kunnen dat ze gewisseld zijn. Overigens zijn ze zo gemaakt dat ze aan beide kanten kunnen qua opbouw: voor en achter zitten aansluitingen voor een eventueel schuifdak.

En vandaag weer verder gegaan. Helaas minder gedaan dan ik zou willen want...:
- Mijn vrouw bedacht dat ik toch wel even ons zoontje weg kon brengen naar opa en oma
- Mijn vrouw bedacht dat ik wel even bij Prenatal iets kon gaan ruilen
- Mijn buurman wou even samen met mij de ruimte achter de schuur wat opruimen (na het bouwen van zijn garage)
- Mijn buurjongetje wou helpen (en dat vind ik leuk, maar sneller gaat het niet ;-))
- Met mijn andere buurman (vader van) weer iets te veel lopen ouwehoeren :-D

Begonnen met het kaalmaken van de bestuurdersdeur. Deze is in zeer slechte staat en zal dan ook vervangen worden. Vermoeden is dat dit een deur is uit de aftermarktet.
50551675716_8fff25c774_c.jpg

Rare breuk
50550940333_a904ae7eca_c.jpg

Rottigheid over de hele naad.
50550940328_14ee7360ec_c.jpg

Mijn hulp vanaf zijn erg comfortabele werkplaats.
50550940398_89546fb115_c.jpg

Pieter had het erover dat er iets met het bovenste scharnier mis was. Dat bleek ook zo te zijn...het boutje miste namelijk.
50550940353_7d34e75bd9_c.jpg

De bijrijdersdeur is zeer waarschijnlijk origineel en is in goede/bruikbare staat.
50550940503_ba3fdf5eb5_c.jpg

Bij de bestuurdersdeur kon ik heel gemakkelijk de chroomstrip bovenlangs eraf halen. Dit omdat deze was gemonteerd zonder clipjes.
50550940303_80f8c31c36_c.jpg

50551803612_a56c0a0a67_c.jpg

Bij het demonteren van de aanslagrubbertjes van de deurklink bleek dat het vlageel toch wel redelijk serieus is aangebracht ooit.
50551675436_ea672be3f2_c.jpg

Zijruitje gedemonteerd bestuurderskant: wit en ziet er goed uit.
50551675556_393f9f9aee_c.jpg

Bijrijderskant, geel en redelijk wat rotterij.
50551675561_04cb6222a2_c.jpg

Om één of andere reden hebben ze B-stijl ook stukje geel gespoten.
50551803447_47cc23a29f_c.jpg

Aan de bestuurderskant nog volstrekt origineel.
50551803667_de8890d4ee_c.jpg

Ook verderop aan bijrijderskant rottigheid tussen body en frame.
50551675621_3d40fd635b_c.jpg

En ook de strip waarop het dak aan de achterkant veel oxydatie. Een teken was een erg slecht dak, waardoor vocht in de stof blijft zitten. Let ook even de hoedenplank. Ik hoop dat de persoon die dat heeft gedaan zich meerdere malen aan de scherpe randen heeft gesneden tijdens installatie van z´n muziekinstallatie.
50551803657_a7cc49497a_c.jpg

Ook nog wat lopen spelen met mijn nieuwe heteluchtpistool. Maar het was nou niet direct zo dat ik daarmee enkel de striping eraf nam.
50551803307_8a70b5e1c3_c.jpg

50550940198_6f4d3e3c9e_c.jpg

En zo liet ik het boeletje weer achter.
50551675681_2fde69d317_c.jpg

50551803662_8e8897dd46_c.jpg

Gr Jeroen

Bruin? Dan is Marrakesh braun ook gaaf. Maat van me bouwt momenteel zijn 323i e21 op, in die die kleur.

Wederom, wel werk, maar hij valt me niet tegen. Vooral slecht opgeklust in het verleden, dat wel.

Marrakeshbraun is ondertussen wel erg "mainstream". Zeker bij een E30. Persoonlijk zou ik een jaren '75-'85 kleur uitzoeken, van BMW, Mercedes of Porsche (indien er een Sonderlackierung werd gebruikt op een E30 waren deze meestal van dit kaliber). Er is laatst een 320i Baur van '83 opgedoken in Petrolblau van Porsche.

De koets valt inderdaad niet heel erg tegen. Wel moeten we nog even meten aan de neus; hier heeft hij ooit een tik gehad en het is nog niet duidelijk of hij helemaal klopt nu. De afstand tussen de bumpersteunen klopt, maar het lijkt alsof het geheel iets naar rechts staat.

Gr Jeroen

Vorige week was Corné mee, Pieter had niet zoveel puf. Samen met Corné de vloerbekleding, dashboard, kachel en ruitenwisser syteem eruit. En veel zaken rondom motor losgepakt. Aan beide kanten ietwat/nogal vlekkerig.
50580677287_dafe64d1a7_c.jpg

50579817658_7cbcf66101_c.jpg

Hogerop tegen schutbord lijkt het allemaal wel mee te vallen
50580545026_148c354623_c.jpg

50579818008_417ae6a3f5_c.jpg

De paravaan vrijgemaakt.
50580545216_4c108c94d1_c.jpg

En de motorruimte wordt ook al wat meer zichtbaar.
50580675277_a9f17fd2de_c.jpg

50580545426_78211777cd_c.jpg

En dit weekend met Pieter alleen.
"Eens kijken hoe het hier uitziet."
50606384197_547b744369_c.jpg

Inderdaad, de bijrijdersdeur is er ook uit. Prima bruikbaar.
50606260051_5d86d65abb_c.jpg

De uitlaat eronderuit. Was nog ff rommelen met brug, want uitlaat ligt met dit bruggetje klem tussen brug en bodemplaat :)
50605636142_55ac1ac131_c.jpg

Pieter was lekker bezig de antidreunplaat eruit te halen. Ging prima heb ik begrepen, met heteluchtföhn.
50605636132_d5aed0c9d4_c.jpg

50605513216_b542e2dd80_c.jpg

Bijrijderskant is nog redelijk.
50605513586_ef33102f33_c.jpg

Maar de bestuurderskant is flink aangetast.
50604769918_13027b2bd6_c.jpg

50606260101_a7ffe114a1_c.jpg

50606260221_c52cdffe27_c.jpg

Achter het spatbord spieken aan bestuurderskant.
50604769828_ee874697ee_c.jpg

En de bijrijderskant.
50605636092_c5654e9231_c.jpg

Nog even met de borstel in de weer geweest op spatbordrand...ben benieuwd hoe hoog het doorgaat.
50605635877_650ccaafe3_c.jpg

50604769763_47b65cbdd0_c.jpg

Helaas trok Pieter het niet zo goed, dus gingen we al rond 15.00 weer naar huis. Maar op z´n kont naar kleurtjes kijken kon hij wel nog...hij is er nog niet uit :P
50606925677_6a96de2949_c.jpg

Gr Jeroen

Zit echt wel werk aan, maar valt me niks tegen. Wel veel plamuur op die wielranden? Mooi dat je Pieter helpt en dat ook Corné helpt!

Ding heeft natuurlijk in de loop van de tijd van alles meegemaakt, dus of Pieter plamuur erop heeft gezet betwijfel ik eigenlijk. En drie laklagen bouwt zich natuurlijk ook op, mogelijk zien we gewoon de originele witte lak aan voor plamuur. Maar de wagen blijft in de schuur tot hij klaar is. Laswerk wordt uitbesteed, spuiten uitbesteed, dus dan is hij al niet in de schuur.

Gr Jeroen

Eens kijken, waar ben ik gebleven. Begin deze maand was ik in mijn eentje bezig. Plan was om de kabelboom naar voren weg te werken. Maar het stukje kabel naar de tank maakte het toch wat meer werk. De tank moest namelijk wat zakken, anders kwam de connector er niet langs.

Maar eerst maar eens begonnen met de plaatjes van de achteras. Mooi ingespoten met WD40 twee weken eerder.
50685631921_37c34b4910_c.jpg

Met een meter pijp de inbussleutel doen draaien.
50684876203_be5af84df7_c.jpg

Aan de linkerkant komt er eentje netjes los, andere breekt af.
50685715467_a19241068a_c.jpg

Aan de rechterkant breekt eentje netjes af en de andere moet met de haakse slijper overtuigt worden de auto los te laten.

50685715547_9c1a6a91f5_c.jpg

De cardanas los maken...hoe zat het ook alweer met dat pijltje op de hardy-schijf.
50684876458_a113db2c1e_c.jpg

De baksteun even eraf om ruimte te maken voor het gereedschap.
Tijdens het eruitwerken van de kabelboom hoorde iets ritselen...
50684875908_e44082dc66_c.jpg

Niet echt een fijne plek. Aan de andere kant zit er namelijk haaks een plaatdeel op.
50685631591_e14c5e0194_c.jpg

Vorige week met Pieter dus toch maar die isolatie eraf gepakt.
50714473842_7ec98f2ccd_c.jpg

Ook iets hogerop aangetast.
50714392891_d752d3e791_c.jpg

De baas zelf in de weer om de isolatie eraf te halen.
50714474277_3f0ba7c387_c.jpg

En kaal!
50714393581_9f7aaa3641_c.jpg

Spatbord links eraf.
50714474547_0d08f36465_c.jpg

En rechts.
50713656073_e48411a381_c.jpg

Toen kon de motor eruit. En met een poetsbruggetje gaat dit op de beroemde "zo ver mogelijk naar voren, achteras vast binden en weer de lucht in". Want dan kantelt de auto dus gewoon voorover, zelfs de brug kantelt een klein stukje.
50714474472_05b8b3306d_c.jpg
[

En dan ligt het blok op de pallets.
50714393556_762ececc4b_c.jpg

50713655968_5fc4e412f4_c.jpg

Wat lopen stunten. Om de koets namelijk over de motor+bak te krijgen, moest eerst alleen de neus omhoog. Want de brug beweegt namelijk niet enkel omhoog maar ook naar achteren. En dan kom je in de knoop. "Don´t try this at home" staat er dan normaal bij. En dat komt mooi uit, want ik doe het bij de Baurnhof ;-)
50740732057_374a833064_c.jpg

50740624181_de3c13b286_c.jpg

En dan blijkt het schakelmechanisme nog boven de brug te hangen. Even een hamer als veiligheid tussen koets en brug, ik ga natuurlijk niet niet onder een auto liggen welke enkel op de krik staat...
50740619886_6f9e7314b1_c.jpg

Nog net niet voldoende.
50740736547_8b5f55ddf1_c.jpg

Dus het geheel voorover gekanteld met de lange dunne pijp.
50739895588_95a2530523_c.jpg

Vervolgens de brug weer een stukje omhoog. Maar dan kantelt de koets weer wat voorover, en blijft weer haken. Dus de dikke pijp op de krik gezet en koets in de lucht. En toen ging het ietwat mis...
50739896088_d89255525a_c.jpg

50740740287_4bf5d575e6_c.jpg

50740740282_551d569bec_c.jpg

Wat is er nou gebeurt? Met het omhoogkrikken aan zijkant kreeg de triangel van achteras links ruimte, waardoor deze uitklapte en koets meenam naar links. Het was dat de achteras met een spanband vastzat, anders was hij er mogelijk af gegleden.

Dus krik onder de linker triangel gezet en aan de rechterkant poot tegen de brug en aan wiel trekken. En spulletje staat er weer recht op.

50740631881_0b86bd4329_c.jpg

En alles uit elkaar.
Wat borstelen aan de binnenkant.
50739903823_6c752aa862_c.jpg

50740636121_9bee2d2d59_c.jpg

Van de buitenkant ziet het dan zo uit.
50740636211_74d3326f15_c.jpg

50739887278_c9bb04e24d_c.jpg

En toen me dat begon te vervelen nog wat dreunmat uit de kofferbak lopen peuteren, tot het tijd was om naar huis te gaan.
50739903743_859e87d0c4_c.jpg

50740744757_b0655c0bdc_c.jpg

De dag voor kerst met stoffig werk bezig geweest. Dus wat bescherming was wel op zijn plaats.
50755403167_79f8c9447f_c.jpg

Begonnen met de spatbordrand rechtsachter.
50754565833_49f4dfde44_c.jpg

50755403197_6da898e068_c.jpg

50755403942_2d7a444c18_c.jpg

50755301156_8e6940fec9_c.jpg

50754565753_4164a99a85_c.jpg

En aan de overkant.
50755404037_f9d183b417_c.jpg

50754564573_46b32ee9d5_c.jpg

50755403812_54a22d1079_c.jpg

50754564653_fdcfc2baac_c.jpg

50755301881_cdd6e148e3_c.jpg

Ook de kofferbak afgemaakt, bijzonder vervelend klusje. Stinkt, gaat langzaam en je moet op je tenen staan om helemaal achterin te komen.
50755403317_1aeb6cb681_c.jpg

50755404612_0e9a0a3b42_c.jpg

Bij het rechterbinnenscherm zag ik ook een plekje. Eerst maar de kap eraf. Die hoeft ook niet meer terug te komen.
50755404247_a195093d49_c.jpg

Kiekeboe!
50755301566_72a35bc3ce_c.jpg

Omdat ik bij borstelen van spatbordranden een nieuw borsteltje had gepakt, ook nog maar eens door voetenruimte gegaan. Het wordt er niet beter op...
50755405002_a6f3f6f4e4_c.jpg

Gr Jeroen

Jij maakt 't wel spannend om deze manier een motor te demonteren. Als ik jou was zou mezelf een motortakel kado doen: stuk relaxter.
Roest valt mee of tegen? Mijn indruk is, gezien z'n leeftijd, dat 't op zich wel te overzien is.

Even investeren in goed materiaal inderdaad, je zal de eerste klusser niet zijn die door zijn eigen auto wordt geplet, dan maar even wat extra florijnen uitgeven.
Leuk topic verder! Al vele jaren lekker aan het rommelen met die E30's zo te zien, goed bezig! Een vriend als jij wilt iedereen wel hebben als je al dat werk voor een ander over hebt(tu)

Valt me nog mee ook: <https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-2-ton-opvouwbare-werkplaatskraan-motorblokkraan>

Wat vind je van de roest aan de 323? Het is toch meer dan ik dacht op basis van de eerste foto's, maar dat heb je natuurlijk altijd wel...

Lekker bezig, Jeroen!! Spatbordranden vallen me mee. Die schutbordellende dan weer niet. Is vast lekkerij geweest via het voorraam? Maar dit neigt naar een volledige restauratie.

Het is inderdaad ietwat onconventioneel. Ach, het was ook gewoon wat stunten, waren we met twee man geweest hadden we het anders aangepakt. Maar, motortakel is besteld, net als twee motorsteunen. Deze twee moeten een spit gaan vormen voor de lege koets.

Qua roest valt het mij alleszins mee. Ik heb veel jongere E30s gezien welke er veel slechter aan toe waren. Ik denk de reden dat het front zo is aangetast komt doordat de wagen ooit een ongeluk heeft gehad op de neus, waardoor veel naden gescheurd zijn. En ook het rondrijden zonder het dempingsmateriaal, welke ook opspattende rotzooi tegen houd, zal niet hebben geholpen. Gelukkig zijn tegenwoordig ook voor schutbord reparatiedelen te verkrijgen, dus zou prima opgelost moeten kunnen worden.

Overigens moet ik Pieter wel af en toe sturen ;-) Zijn opmerking naar aanleiding van de rotte vloerplaat? "Laat er maar een lekker dikke plaat opbakken." Eh, daarvoor heb ik er iets te veel uren ingestoken.

Gr Jeroen

Wat een mooi werk zo! Het valt mij eigenlijk ook wel mee at er aan roest aan de gele zit. Paar vervelende plekken maar over het algemeen nog erg netjes.

Haha, nee, dan heeft Pieter het nog niet begrepen. Hij mag in het hoge noorden naar mijn e12 528i komen kijken, dan zie je het effect van "een dikke plaat over de gaten bakken"

In afwachting van de motortakel maar wat schuurpapier gepakt. Of plamuurmes, net wat makkelijker ging.

Idee is om op te schuren tot wit, maar dat lukt niet overal. Soms ga je iets te hard te werk.
50821536142_cf05c0cc38_c.jpg

50821536187_9ca9bcddbd_c.jpg

Grote vlakken vlageel komen tevoorschijn.
50821438976_13b6db5160_c.jpg

50821438871_de2e60024d_c.jpg

Soms met flinke plek plamuur.
50821439861_ae48cf05c0_c.jpg

Dat het citroengeel een beunwerkje was, wordt erg duidelijk bij achterkant.
50821536067_4a045239cb_c.jpg

50821536952_6717e158b7_c.jpg

50821439581_5b9b5c00b0_c.jpg

Ondertussen staat mijn eigen 323i wat te verstoffen ;-)
50820695348_e56b3ec4cb_c.jpg

50820695408_cf6760ab86_c.jpg

Gr Jeroen

Het vervelende van die lagen die niet vast zitten, is dat je alles er inderdaad af moet hebben tot minimaal op het wit, inderdaad. Dus dat schuren is nog niet klaar....

Gisteren nog wat lopen schuren. We kwamen er echter achter dat de witte laklaag waarschijnlijk al terug is geschuurd toen de auto geel werd gespoten. Dus zodra we door het geel gaan, komen we bijna altijd op het metaal uit.
50845049706_5858da75cf_c.jpg

50844320958_f73702745d_c.jpg

50845049716_56a447706a_c.jpg

50845134792_b8ed1e21b5_c.jpg

Ook de deur (en tankklepje) moet eraan geloven.
50844320938_44ed624904_c.jpg

Vandaag zijn de motorsteunen binnen gekomen, de motortakel zal wel zo volgen. Dan kan dat blok ijzer aan de kant en kunnen we in de motorruimte staan om deze kaal te maken.

Gr Jeroen

Die wagen op facebook heb ik even gemist...waar ging het over?

Even tekstueel een update over de Peugeot. Ondertussen was het weer wat slechter geweest, dus ging de ruitensproeier wat vaker aan. Op weg van Amsterdam naar Groningen stopte hij er opeens mee (vind het nog steeds vreemd dat mijn jaren '80 BMWtjes hier een sensor voor hebben, maar een nieuwe wagen van bijna 50K niet...). Dus bij tankstation ff wat pakken. Hier hadden ze enkel flesjes van 2 liter, dus twee meegepakt met idee later nog wel ergens een kannetje te kopen. Maar tot mijn verbazing ging er maar 2 liter in. Twee liter...in zo'n reiswagen.
Tevens nog iets aparts, de computer van de wagen was even de weg kwijt wat betreft de onderhoudsinterval. Bij 20.000 had hij een beurt gehad en zou dan weer bij 50.000 moeten. Maar na ongeveer 7000km sprong de teller van 23000 naar 3000km tot volgende beurt. Of ik dit zelf kon resetten. Maar dat kon echt niet volgens meneer aan de telefoon, ik moest maar even langskomen. Dus op een ochtend dat ik de A73 moest nemen maar even eraf bij Herten. En de monteur stapt in, drukt op knop van linkerhendel en start de auto. Daarvoor was dus de knop waarvoor ik geen functie had gevonden.
Ik was even aan het denken wat er nog meer had voorgevallen, maar buiten het winterse weer valt me eigenlijk niks in. Ding doet het prima, ik zit lekker. Maar met ijs en sneeuw wil je dus geen wagen zonder raamstijlen. Ok, de deurgreep zat ook vastgevroren, maar dat was minder werk dan de hele rand van de raam warmföhnen. Ook het automatisch inklappen van de spiegels heb ik toen maar even uitgezet, die heb ik namelijk ook los moeten föhnen.
Geloof dat ik morgen over de 34000km ga, in ieder geval moet ik binnenkort voor de 3e keer adblue bijvullen. Dat is een pluspunt t.o.v. de Zafira*. Verbruik is zo'n 5.6 liter op 100km.
*Nog even over de Zafira. Ik kreeg nog altijd maandelijkse updates van de auto op de mail. En daarbij werd ook de kilomerstand vermeld. Laatste updat gaf aan 171.000km. Mogen jullie zelf even terugzoeken waarmee ik hem heb ingeruild.

Genoeg over die saaie dagelijke gebakjes, we gaan het weer even over echte auto's hebben. Je weet wel, auto's met roest en ander ellende ;-)

Op 1 maart mochten de "overgangsregeling-gelukkigen/pechhebbers" weer de weg op. Dus maandagavond reden er drie E30's een rondje door het donker.
50993627928_2d3b126e6b_b.jpg

50994328586_56988d3854_b.jpg

Op deze foto is goed te zien hoe slecht de blanke lak op Robs auto is.
50994328536_06a9c49c54_b.jpg

50993627918_1694559ac9_b.jpg

Aangezien ik deze week vakantie heb, ook door de weeks wat lopen rommelen. Gisteren aan de gele van Pieter.
Gisteren dan ook de achteras en tank eraf. Het blijft toch een wat onhandig bruggetje voor technische werkzaamheden, dus het ziet er weer lekker beunerig uit.
Achteras los, midden as en diff ondersteund. Ja, dat is een echt boomstammetje onder de as.
51022772151_e317d222c4_b.jpg

Diff ertussenuit genomen, ons idee was namelijk dat je dan makkelijker bij de kabels van de handrem kwam.
51022772761_756f630377_b.jpg

Maar omdat ons vermoeden was dat we die met geweld eruit moesten gaan halen, toch besloten ze af te slijpen. Was achteraf mogelijk helemaal niet nodig geweest. De verfföhn er namelijk opgezet en relatief gemakkelijk kwam ze uiteindelijk uit hun behuizing. Bij de linkerkant was de overgang huls-koets helemaal niet meer te zien, die zagen we pas toen we een kleine slag maakten met de griptang.
51022868217_e707053bb4_b.jpg

Vervolgens zijn we de rest ook zo allemaal te lijf gegaan, met goed resultaat. Niks gesloopt, kwam allemaal goed los.

En dan hou je zoiets over.
51022038958_71de9c7a88_b.jpg

51022772791_b4c5015cb7_b.jpg

Maandag en deze middag heb ik nog aan mijn eigen 323i kunnen rommelen. Eerst maar eens de distributieriem verplaatst. Die lag alweer een hele tijd in de kofferbak namelijk.

De beginsituatie compleet met blaadjes.
51016682982_1c4f19af24_4k.jpg

51015858628_1888448786_h.jpg

Waterpomp was nog het originele exemplaar van 1985.
51016682897_b48f8c7888_4k.jpg

Tevens viel mij iets op. Een boutje waarmee de dynamosteun vast zit aan blok hing los. De schroefdraad bleek afgebroken...en toen zag ik dat de bevestigingspunten van de rest van dynamosteun ook niet meer eruitzagen zoals BMW het ooit had bedacht. Flinke tik op de neus dus geweest.
51015858648_98578ea9da_4k.jpg

Zo, die kan er weer even tegenaan...schreef ik vol zelfvertrouwen. De volgende dag nog even aan het neuzen geweest in so wirds gemacht en daar werd eens iets andere manier beschreven om de riem op spanning te zetten. En iemand op de E30Fansite gaf me nog de tip om het rechtertandwiel te vervangen, omdat die blikken gevallen nog wel eens in elkaar willen klappen. Dus dit gaat nog eens los.
51016587786_7fbc98a24e_4k.jpg

Vanmiddag had ik ook nog een uurtje of wat in de schuur. Buiten wat vastzetwerk aan het interieur ook maar eens gekeken naar de draadeindes op de vooras. Daar had ik al eens een poging gedaan deze eruit te draaien middels twee tegen elkaar gezette moeren, maar dat lukte niet. Vreemde was ook dat een aantal draadeindes wat speling hadden. En wat ik al bevreesde bleek waar te zijn...
51026162977_1af334867c_b.jpg

De kop eraf geslepen en eruit gedraaid. Ben benieuwd of de boel nog te redden is, want de bouten welke erdoorheen zaten hadden een spoed van 1.75, daar waar wielbouten normaal 1.5 hebben. Dus uiteindelijk de helft afgeslepen, zodat ik iig weer een wiel erop kon maken en op zoek naar de tap voor M12x1.5. Mocht dit alles niet werken, dan maar even veerpoten uit de fundus gebruiken.
51026162897_0e131b146a_b.jpg

Uiteraard ook nog wat lopen aanrommelen. Dealerlogootje op de grille en de Kamei-neus van Pieters 316 zwart gemaakt en gepast.
51026162877_b904a9e357_b.jpg

Gr Jeroen

Terug
Bovenaan