BMW 1-Serie | Nieuw: facelift 2024

MattCurlew zei:
Tja, waarom is een Audi A3 duurder dan een Volkswagen Golf..?

Omdat het dashboard nog iets zachter is, de deur een fractie mooier dichtploft, de carrosseriedelen een nanometer strakker zitten, er iets meer glimmertjes in de metalliclak zitten. En oh ja, een ander merklogo.

Stilstand is achteruitgang. Budgetmerken worden steeds meer premium en de premiummerken worden steeds middelmatiger. Tegenwoordig kan elk automerk alle technieken en luxe inkopen. Ook een merk als Kia kan zijn auto's net zo luxe en weelderig afwerken als BMW. Het probleem is alleen dat Kia dan een prijs voor de auto moet vragen die de consument niet bij Kia vindt passen (zie de Stinger GT). BMW heeft meer imago en kan die hogere prijzen wel vragen.

Ook een merk als Kia kan zijn auto's net zo luxe en weelderig afwerken als BMW

Proceed is een gaaf ding maar wat doet iedereen toch weer overdreven positief over de Ceed zeg. Gewoon de Golf uit Korea; doet niks fouts maar gewoon een allemansvriend. Qua uiterlijk ook nog eens best wel saai en interieur is niet om aan te zien. Dan liever een premium 1 Serie of bijna premium Mazda3

Dat bedoelde ik niet. Het ging niet over de Ceed, maar over het feit dat Kia ook wel een auto zou kunnen bouwen als een 1 Serie. Alleen dat dat voor de klanten als te duur zou worden ervaren. Mazda wordt al duur genoemd, terwijl die meestal full-options zijn en daarmee misschien zelfs goedkoper zijn dan veel volumemerken.

Premium voor mij is dat je uit meerdere wielen, aandrijving combinaties, interieurkleuren, sierstrips en andere opties kunt kiezen. Dat vind je namelijk zelden tot nooit bij niet-premiummerken. Het RWD hoorde ook bij het premium maar dat is helaas niet meer. Maar de A-klasse had dat ook nooit. Materiaal en afwerking is meestal ook van een (nog) hogere kwaliteit. Het aanbieden van al die opties maakt het produceren van een auto ook niet goedkoper

Maar dat kunnen andere merken ook. Alleen doen ze dat niet, omdat dat de prijs teveel ophoogt. Kia heeft de Stinger GT gepresenteerd als tegenhanger van de premium sedans. Het is een auto die niet onderdoet voor de auto's van de gevestigde orde. Alleen willen kopers niet zoveel geld betalen voor een Kia. Dus kan Kia zich beter bezighouden met efficiënt geproduceerde auto's voor relatief weinig geld. Dat betekent ook dat de opties in pakketten zitten. Anders zou je er weer meer voor betalen.

Maar dat kunnen andere merken ook. Alleen doen ze dat niet, omdat dat de prijs teveel ophoogt

Ja en BMW, Mercedes en Audi komen daarmee weg omdat ze al een premium imago hebben opgebouwd. Niets mis mee

Dat bedoel ik. De Duitse Drie kunnen veel geld vragen voor een gemiddelde auto met wat extra decor. Als een budgetmerk hetzelfde doet, koopt niemand het, ondanks dat de auto in de basis misschien beter is. Het gaat niet om de auto, maar om de logo op de sleutel.

MattCurlew zei:
Premium voor mij is dat je uit meerdere wielen, aandrijving combinaties, interieurkleuren, sierstrips en andere opties kunt kiezen.

Dus premium is alleen nog interessant in geval van een nieuwe auto? Vroeger betekende premium dat je iets kocht wat beter reed en het langer volhield dan de concurrentie. Een Golf 1 roestte eerder weg dan een Mercedes 280E. Tegenwoordig is het eerder andersom. Maar premium is één van die termen waar de autojournalistiek nogal mee aan de haal is gegaan en wat zeer aan inflatie onderhevig is geraakt. Net zoals het gegeven dat ze graag willen laten geloven dat er écht nog grote verschillen zijn tussen auto's. Maar ja, op de dag dat ze schrijven dat het eigenlijk allemaal wel één pot nat is geworden, zitten ze zonder brood...
En wat is veel te kiezen? De vorige Audi A1 was leverbaar zonder airco, de huidige Q3 a 44 mille zonder cruise control. Dus inderdaad, er is lekker veel aan te strepen. Bij een Kia zit het er standaard al op. Da's inderdaad weinig premium.

s velthuis zei:
En wat is veel te kiezen? De vorige Audi A1 was leverbaar zonder airco, de huidige Q3 a 44 mille zonder cruise control. Dus inderdaad, er is lekker veel aan te strepen. Bij een Kia zit het er standaard al op. Da's inderdaad weinig premium.
Dat is altijd zo geweest, ook voordat premium een automotive begrip werd. Een Mercedes 190 had geen rechter buitenspiegel, geen radio en een vierbak. De helft goedkopere Hyundai Stellar had dat allemaal wel. Maar die was na vijf jaar op en versleten, de Mercedes was dan net ingereden. Niet-premium auto's zijn beter geworden en premium auto's zijn minder goed geworden, zodat het meer en meer gaat om de glimmertjes, om de heritage en om imago. Er is nog enig technisch onderscheid, zo leveren BMW en Mercedes enkele lijn-6 motoren, maar aan de andere kant heeft juist Hyundai een waterstofauto in de showroom staan.

GT xxx zei:
Dat bedoel ik. De Duitse Drie kunnen veel geld vragen voor een gemiddelde auto met wat extra decor. Als een budgetmerk hetzelfde doet, koopt niemand het, ondanks dat de auto in de basis misschien beter is. Het gaat niet om de auto, maar om de logo op de sleutel.

Als je lederen schoenen gaat kopen voor onder je nette pak dan kun je naar de scapino of naar van bommel. Wat kies je?

GT xxx zei:
Maar dat kunnen andere merken ook. Alleen doen ze dat niet, omdat dat de prijs teveel ophoogt. Kia heeft de Stinger GT gepresenteerd als tegenhanger van de premium sedans. Het is een auto die niet onderdoet voor de auto's van de gevestigde orde. Alleen willen kopers niet zoveel geld betalen voor een Kia. Dus kan Kia zich beter bezighouden met efficiënt geproduceerde auto's voor relatief weinig geld. Dat betekent ook dat de opties in pakketten zitten. Anders zou je er weer meer voor betalen.
Ik heb zelden iemand hier gezien die zoveel onzin uitkraamt als jij.

Wouter82 zei:

Da's waar. En dat is één van de redenen voor mijn inmiddels verguisde wasmachine vergelijking. De tijd dat een Miele echt veel beter was, ligt ver achter ons. En ik denk dat gt dat ook bedoelt met het feit dat een Kia niet meer onder doet voor een BMW: Als je technisch hetzelfde bouwt, met dezelfde specs, dan krijg je hetzelfde. 1250 kg, drie cilinders, turbo, zf bak, elektrische bekrachtiging, technici in dienst om over ieder geluid na te denken, van uitlaat tot deurplof en dashboardklik, en natuurlijk altijd eindigen met het verplichte rondje Ring. Een auto is niets meer of minder dan een technisch ding, een som van componenten. Als BMW hetzelfde doet met de 1 als Kia met de ceed, VW met de golf of Ford met de focus, dan is en rijdt dat uiteindelijk allemaal hetzelfde. Aangezien de ontwikkeling en productie van een model tegenwoordig ettelijke miljarden kost (autofabrikanten wereldwijd gaan de komende jaren alleen al 300 miljard (!) steken in de ontwikkeling van elektrische voertuigen https://aftersalesmagazine.nl/automakers-300-miljard-elektrische-auto), dan is de stap van BMW prima te begrijpen. Alleen zal het wel de doodsteek gaan worden voor het begrip auto als hobby, klassiekers daargelaten. Lees alleen al de posts van nieuwe modellen eens terug. Welk nieuw model ook, er worden altijd tig andere merken bijgehaald waar het op lijkt en alleen de grille en de lichtunits zijn nog de moeite van het bespreken waard. Neem de gedrochtelijk grote BMW grilles. Die zijn helemaal niet meer voor 'ons' . Die zijn voor Azië, 60% van de BMW markt. Wat 'wij' er van vinden, doet helemaal niet meer ter zake. En op imago verkoopt het verder toch wel. Tuurlijk wordt deze 1 een knaller. Daar zorgt het logo wel voor. Hele volksstammen zweren ook nog steeds bij Miele.

Ik snap alleen twee dingen niet: in een tijd van toegenomen (eco) bewustzijn zou je denken dat er ook een tegenstroom ontstaat tegen de wegwerpcultuur. Dat er dus weer producten gemaakt gaan worden die lang meegaan en goed gerepareerd kunnen worden bijvoorbeeld. De numatic onder de auto's. Echte betrouwbaarheid en kwaliteit, geen kwaliteit in de zin van een knuffelbaarder dashboard en waar mensen best voor willen bijbetalen. Gek genoeg springt geen enkele (premium) fabrikant in dat gat. BMW en zeker Mercedes zijn wat dat betreft hun legendarische status kwijt. En ik snap niet waarom met dergelijke investeringen zoiets als de BMW 1 nog moet concurreren met de A of de A3. Produceer dat toch gewoon samen. Andere plakkers op de neus, andere graphics op de digitale tellers en klaar. Scheelt miljarden.

Epica zei:
GT xxx zei:

Zo ver ligt het anders niet van de waarheid af volgens mij...

s velthuis zei:
Epica zei:
GT xxx zei:

Zo ver ligt het anders niet van de waarheid af volgens mij...
Nou het ligt heel ver van de waarheid af, het ligt misschien dichtbij de waarheid zoals GT dat zou willen zien, maar dat heeft weinig met de werkelijke wereld te maken.

Epica zei:
Nou het ligt heel ver van de waarheid af, het ligt misschien dichtbij de waarheid zoals GT dat zou willen zien, maar dat heeft weinig met de werkelijke wereld te maken.

Het ligt misschien wat ver af van wat consumenten en autojournalisten die in het verleden zijn blijven hangen graag zouden willen zien. Een Kia is iets goedkoper en heeft vooral een goedkoper plakplaatjes-imago, dus het moet wel slechter zijn. Word wakker, zou ik zeggen. Veel auto's waren ooit veel emotie met een beetje ratio. Alle merken die volgens dat concept bouwden (op een paar exoten na) zijn inmiddels omgevallen, zitten in zwaar weer of hebben dat deel van het portfolio waar dat op kon terugslaan geschrapt. Auto's zijn nu 100% ratio, de emotie wordt alleen nog op papier toegevoegd. Niemand kan deze 1 lelijk vinden, daarvoor is het te veel eenheidsworst. Een hedendaags top 40 hitje. 2 minuten, een intro van max 5 seconde, milleniumwhoopje en hoppa, een hitje wat niemand lelijk vindt, maar ook de moeite van het onthouden niet meer waard is.

De Sportschoen, de Kever, de Lelijke Eend, de Kathedraal, de Snoek, Bootje, Aperots, Pausmobiel... Wanneer zag jij voor het laatste een auto voorbij komen die vanzelf een bijnaam opgeplakt kreeg? De BMW 1 van de eerste generatie had er zelfs 2: hangbuikzwijntje en clownsschoen. Dan weet je dat je met een soort van klassieker te maken gaat krijgen, ook al zijn de bijnamen in het begin misschien nog niet zo vleiend. Benieuwd wanneer deze 1 een bijnaam zal krijgen. Kleine voorspelling van mijn kant? Deze krijgt er nooit één.

Het is wel erg "13 in een dozijn" geworden, roepen dat Japanners, Chinezen en Koreanen alles kopiëren. De cursus "Hoe maak ik een eenheidswurst" heeft de tekenaar blijkbaar cum laude afgerond. Jammer, gemiste kans om in dit zwaar bevochten segment niet iets origineels neer te zetten. Betwijfel of de propeller het onderscheid kan maken.

Wouter82 zei:
Ducruud en Epica tonen aan dat de marketeers nog prima werk leveren (y)
Jou reactie laat alleen maar zien hoe dom je bent en dat niveau halen een hoop hier op het forum, het ging al achteruit en dit laat zien dat het dieptepunt nog niet bereikt is.
Alleen het feit dat bepaalde mensen denken dat auto's eenheidsworsten zijn, zegt al genoeg over het niveau.

MHLL zei:
Wordt hier trouwens een stukje terug nou echt een Kia met een BMW vergeleken? Die hebben toch een hele andere doelgroep. Kia is goedkoper, dus grotere afzetmarkt. Er zijn nu eenmaal meer mensen die een Kia kunnen veroorloven dan een BMW. En hier mee wil ik Kia zeker niet zwart maken of zeggen dat het slecht is.... het is gewoon een totaal andere doelgroep.
Ik denk dat een groot deel van die 'totaal andere doelgroep' daartoe behoort onderandere omdat ze zich nog nooit heeft durven verdiepen in Kia. Merkliefde zit nu eenmaal voor een groot deel tussen de oren. Ik vind merkimago echt flauwekul maar toch heb ik zelfs wat moeite met het idee om Kia te rijden. Maar ik durf te wedden dat als een prospect voor 1-serie of A-klasse instapper eens de moeite neemt om een Kia Ceed uit te proberen, hij alles in overweging nemend voor een doelgroeptransfer tekent. Ik ken helaas de uitgaande 1-serie niet maar die vorige A-klasse wel en toen ik de Ceed reed was die A-klasse de eerste auto waar ik aan moest denken. Het rijdt namelijk zo goed als identiek, het zit minstens zo goed, het is prachtig afgewerkt en voor de prijs van de premium instapper heb je een auto vol met -goed functionerende- gadgets en meer ruimte. Mijn smaak is het qua rijden niet, ik vind de Ceed (iig de duurste uitvoering met automaat) te zwaarlijvig aanvoelen, maar ik weet dat veel consumenten dat vertalen als 'het rijdt een klasse hoger', en slecht is het sowieso niet.

Als we het gaan hebben over de doelgroep die geen enkele moeite heeft om 40k of meer aan een C-segmenter te besteden, dan is het een heel ander verhaal. Maar daaronder is het vooral de vraag in hoeverre je bereid bent de ratio te laten varen. Nou is mijn Focus ook verre van rationeel qua samenstelling, maar heeft tenminste de door mij gewenste motor en is qua uitrusting in ieder geval wel helemaal compleet voor mij. Zou ik qua uitrusting iets soortgelijks bij Mercedes aanklikken zit zo al over de 44k en mag ik het doen met een 1.5 Renaultdieseltje. Dat is een prijsverschil van meer dan 5k dat ik niet kan verantwoorden. Maar er zullen er zat zijn die dat wel kunnen. En dat truukje 'kwaliteitsbeleving' zal ongetwijfeld velen over de streep trekken, het blijft een kunst. Een kennis van mij rijdt CLA, en als je het voorportier opentrekt moet dat bijna met twee handen, zo zwaar voelt het aan. Ik vind dat extreem onhandig en vermoed dat Mercedes gewoon scharnieren met heel veel weerstand gebruikt. Maar ik zie in gedachten al doelgroepmensen in de showroom in katzwijm om deze gepercipieerde 'kwaliteit'.

@ Epica: je hebt nog geen enkele inhoudelijke reactie geleverd maar denkt nu wel op de man te moeten spelen. Zegt genoeg lijkt mij.

ducruud zei:
S Velthuis en GT xxx zijn jullie broers of zussen?:T
Wat een onzin kunnen jullie schrijven.:rolleyes:

Als je verder niets inhoudelijks hebt toe te voegen en niet verder komt dan wat reacties op de man, kun je misschien overwegen om beter helemaal niet meer te reageren...

Top Gear had recent een aardig artikel, genaamd 'Waarom zijn nieuwe BMW's zo lelijk?' met de ondertitels 'Wat gaat er mis in München?" en 'Is BMW ieder gevoel voor stijl kwijt?". Artikel gelezen. Conclusie? BMW doet het fantastisch. Die lelijke grilles? Die zijn helemaal niet voor ons. De BMW 7 of de X7? Het was de vraag van 'de' Aziaten of hun auto's niet wat onderscheidender kunnen zijn dan de rest uit Dld. Dikke neus erop, het verplichte familiegezicht dicteert vervolgens dat de rest er ook aan moet geloven. Binnen een merk mogen auto's niet meer onderscheidend zijn. Letterlijk uit het artikel:

"Wij zijn Europeanen en deze auto's zijn helemaal niet voor ons bedoeld. Hij is bedoeld voor Aziaten. BMW heeft in dit segment 40% van de Chinese markt in handen, om maar eens iets te noemen." en 'Aziaten zijn gek op geld en het uiterlijk vertoon dat daarbij hoort' De 760Li V12 is de bestverkopende versie, al kost hij meer dan het BNP van Griekenland. BMW kan letterlijk niet genoeg V12 motoren bouwen".

Kortom, daar zit het geld, terwijl hier nu honderden miljarden aan investeringen nodig zijn voor de komende, nieuwe werkelijkheid. VW's dieselgate is daar een enorme katalysator bij gebleken, ook in de mindset van veel mensen. Auto's worden uitstootvrij en er komt een hele nieuwe generatie jongeren aan die niets, maar dan ook niets meer om rijden of techniek geven. Voor wie een auto als bezit niet interessant of betaalbaar meer is en die sowieso meer gewend zijn om diensten af te nemen dan producten te bezitten. Autodelen (intensief gebruik van een auto als emotieloos product, een wasmachine zeg maar) wordt de nieuwe toekomst. Merken als Seat en Citroen zetten daar hun kaarten al op in. BMW gaat ook die kant op. In dat licht bezien is deze 1 een volledig rationele keuze en een zeer begrijpelijke ook. Je moet alleen leren het meer als een wasmachine te zien dan als een emotie opwekkend product. En discussies zullen dus niet verder meer komen dan het niveau "eindelijk 21e eeuwse achterlichten' en "het lijntje in de bumper is wel druk'.

DeeTwee zei:
Ik denk dat een groot deel van die 'totaal andere doelgroep' daartoe behoort onderandere omdat ze zich nog nooit heeft durven verdiepen in Kia.

Een maat van mij heeft een prima baan in Munchen. Hij mocht er ook een leasebak bij uitzoeken. BMW of Audi lag voor de hand. Voor hetzelfde budget bleek een Skoda veel interessanter. Een Superb combi met alles erop en eraan en zelfs 4x4. Hij vindt het prima.

DeeTwee zei:
Ik vind dat extreem onhandig en vermoed dat Mercedes gewoon scharnieren met heel veel weerstand gebruikt. Maar ik zie in gedachten al doelgroepmensen in de showroom in katzwijm om deze gepercipieerde 'kwaliteit'.

Tuurlijk. En journalisten die dat voortdurend maar wat graag voeden. Veel consumenten beseffen door een totaal gebrek aan technisch inzicht tegenwoordig (wie kan er nog zelf een band plakken? De tijd dat je eerst contactpuntjes moest opschuren omdat je anders niet thuis kwam ligt nogal ver achter ons) niet dat alles, maar dan ook werkelijk alles geprogrammeerd is. Van gevoel en geluid tot levensduur.

S velthuis, die achterlijke vergelijking elke keer met een wasmachine, dat is lekker inhoudelijk.
Laat gewoon lekker iedereen in zijn waarde en laat mensen zelf beslissen wat ze kopen en niet een mening opdringen.
De perfecte auto zal nooit gemaakt worden. Wat jij doet is appels en peren met elkaar vergelijken.

En met hun reacties tonen GT en s velthuis aan dat ze nooit de doelgroep van premium producten zullen worden. Niks mis mee, voor dat soort mensen bestaat Dacia en de Tata Nano;)

ducruud zei:
S velthuis, die achterlijke vergelijking elke keer met een wasmachine, dat is lekker inhoudelijk.
Laat gewoon lekker iedereen in zijn waarde en laat mensen zelf beslissen wat ze kopen en niet een mening opdringen.
De perfecte auto zal nooit gemaakt worden. Wat jij doet is appels en peren met elkaar vergelijken.

De vergelijking is niet achterlijk. Je bent het er niet mee eens of de vergelijking ontgaat je (op dit moment nog) volkomen. Dat kan natuurlijk. Volgens mij laat ik iedereen hier altijd in de waarde, kan me niet herinneren dat ik ooit echt op de persoon gereageerd heb.

Er zit verschil tussen premium en premium. Ik vind een Mercedes S-Klasse pas echt premium. De concurrenten daarvan zijn ook allemaal premium. Maar de 1-Serie onderscheidt zich te weinig van de andere middenklassers. Ze hebben iets gedaan om overstuur tegen te gaan. Dat is nieuw. Maar voor de rest zal hij moeite hebben om een vergelijkende test met een Mazda3 te winnen. Of je zou de Mazda3 ook premium moeten noemen.

Foie Gras zei:
En met hun reacties tonen GT en s velthuis aan dat ze nooit de doelgroep van premium producten zullen worden. Niks mis mee, voor dat soort mensen bestaat Dacia en de Tata Nano;)

Dat zijn budgetmerken (waarvan eentje nota bene niet eens voor hier bedoeld is en onder een compleet andere autoklasse valt), dat is het andere uiterste. Het gaat erom of de meerwaarde van een 1-serie geen geweld wordt aangedaan nu bepaalde unieke eigenschappen ervan zijn verdwenen, en dat dan ten opzchte van "gewone" merken als een Kia, Ford, Mazda of voor mijn part VW. Lijkt me een zeer reeele en ook relevante vraag.

Wouter82 zei:
ducruud zei:
Wouter82 zei:
Ducruud en Epica tonen aan dat de marketeers nog prima werk leveren (y)

Problemen mee ??

Nee hoor. Alleen opvallend dat het soms nog zo als zoete koek wordt geslikt en als waarheid wordt aangenomen.

Valt wel mee hoor, bepaalde dingen bij de 1 ben ik ook niet happy. Maar Calve pindakaas kan je ook niet vergelijken met Lidi pindakaas of beter in s velthuis termen te blijven, een Indesit wasmachine kan je ook niet vergelijken met een Siemens wasmachine.

ducruud zei:
Maar Calve pindakaas kan je ook niet vergelijken met Lidi pindakaas

Je zult versteld staan... Al eens blind getest? Of ook daar vooral geleid door de onderbuik-imago-etiketjes-illusie?

https://www.ad.nl/koken-en-eten/deze-pindakaas-is-echt-smeuige-lekkernij~aa169375/

s velthuis zei:
ducruud zei:

Je zult versteld staan... Al eens blind getest? Of ook daar vooral geleid door de onderbuik-imago-etiketjes-illusie?

https://www.ad.nl/koken-en-eten/deze-pindakaas-is-echt-smeuige-lekkernij~aa169375/

Je moet niet alles geloven wat ze schrijven. Er is niets beter dan Calve pindakaas.:p
Net zo als het klimaat wat door onze strot wordt gedrukt.:confused:

s velthuis zei:
ducruud zei:

Hoezo in waarde laten??;)

ducruud zei:
s velthuis zei:
ducruud zei:

Je moet niet alles geloven wat ze schrijven. Er is niets beter dan Calve pindakaas.:p
Net zo als het klimaat wat door onze strot wordt gedrukt.:confused:

Het lijkt me niet echt nodig om verder in te gaan op pindakaas, maar je moet een nazoeken wat de verschillende merken de afgelopen 10 jaar precies gedaan hebben met de verandering in samenstelling. Kijk eens naar het percentage pinda's bv. Denk je echt dat een winkelketen als Lidl of Aldi ieder merkspecifiek product daadwerkelijk zelf produceren? Toen er een grote salmonella crisis was, was alle chocolade van Ferrero uit de schappen (oa de Merci). In exact dezelfde periode was de Scholleta van Aldi niet te verkrijgen. En exact hetzelfde is ook bij autofabrikanten aan de gang. Waarom denk je dat Mercedes tegenwoordig een renault diesel gebruikt? Tegen premium prijzen natuurlijk. Maar waarom zou het beter zijn?

ducruud zei:
s velthuis zei:
ducruud zei:

Hoezo in waarde laten??;)

Want ik spreek je persoonlijk aan? Het is wat Wouter ook schrijft: de PR machines draaien op volle toeren en velen trappen er maar wat graag in.

Maar laten we het bij de BMW 1 serie houden.
Moet hem eerst in het echt zien, maar ik vind deze een stuk mooier dan zijn voorganger, vooral achterzijde en interieur. Voorzijde is echt wel wennen en lijkt mij te hoog.
Als oud eigenaar van een M140i vind ik het erg jammer dat de 6 cilinder weg is, maar ja denk dat dat al eerder uitgelegd is waarom dat is.
De M135i zal waarschijnlijk niet zo duur worden als de nieuwe 330i en dan is de keuze niet moeilijk.

Rutger DC zei:
Gilletti zei:
Leuke kar hè, die nieuwe Einer. :)

Dit topic gaat over alles behalve de BMW 1-serie. Geen doorkomen aan.

Volgens mij gaat het hele topic over de 1. Zal het even samenvatten: hij lijkt op de focus/fiësta/ceed/a/platgeslagen X2, is het product van kostenbesparing, krijgt het predicaat premium mee, maar biedt verder niet veel bijzonders meer zoals rwd of 6 cilinder. En de achterlichten zijn eindelijk 21e eeuws. Zo goed? Verder met de diepgang dan, zou ik zeggen. Misschien wil je het over de wielbouten hebben? Over andere interessante details?

Ik kan niet wachten op een vergelijkende test tussen de BMW 1, Mazda3 en Ford Focus Vignale. Alledrie auto's met ongeveer hetzelfde recept en dezelfde luxe afwerking. Kijken of BMW echt wat nieuws heeft weten neer te zetten...

Terug
Bovenaan