BMW 1-Serie | Nieuw: facelift 2024

s velthuis zei:
GT xxx zei:
En dan de eindconclusie waarom de BMW zoveel duurder moet zijn...

En de vraag is dan hoe objectief objectief dan echt is. Eigenlijk zou zoiets blind getest moeten worden.

Dat klopt. Een Mazda3 rijdt dynamisch en heeft met de Sky Active X echt iets nieuws te bieden. De Ford Focus was altijd al de koning qua sportief rijden. Met de Vingnale uitrusting, zou het niet moeten onderdoen voor een BMW, maar wel tegen een veel lagere prijs.

GT xxx zei:
Ik kan niet wachten op een vergelijkende test tussen de BMW 1, Mazda3 en Ford Focus Vignale. Alledrie auto's met ongeveer hetzelfde recept en dezelfde luxe afwerking. Kijken of BMW echt wat nieuws heeft weten neer te zetten...

Mét de Mercedes A er bij is dat waarschijnlijk het beste testgezelschap inderdaad. En daarna mag de M140i het opnemen tegen de i30N.

Wouter82 zei:
En daarna mag de M140i het opnemen tegen de i30N.

en Focus RS, Leon Cupra, A AMG en Megane RS. Maar als de prijs inderdaad op het niveau van de oude komt, is een knappe Giulia natuurlijk ook een optie...

Het zou bekrompen zijn om de BMW 1 alleen tegen een Mercedes A en Audi A3 te testen. Ik had de Mazda3 en Focus Vignale genoemd, omdat die alvast geen punten verliezen op het gebied van luxe afwerking. Tevens zijn het allebei dynamisch rijdende auto's. Een Hyundai i30N zou heel ver komen in een vergelijkende test, maar die wordt afgerekend op het niet knuffelbare dashboard.

Het klinkt alsof het uiten van gezond verstand niet geaccepteerd wordt en dan maar in een apart topic moet. Daar is een forum niet voor bedoeld. Juist meningen moeten vanuit allerlei hoeken komen. Degene die hier niet mee om kunnen gaan, praten hetzelfde als degene die bijvoorbeeld Thierry Baudet een racist en vrouwenhater noemen.

Foie Gras zei:
Waarom geen apart topic voor s velthuis en GT? Kunnen die ongegeneerd hun (niet bijster slimme) gal spuwen en kan de rest gewoon normaal topics lezen, met interessante en relevante info;)

Grappig, ik heb jou tot nu toe nog niet op veel inhoudelijke bijdrages kunnen betrappen. Jij zoekt vooral de confrontatie op. Al een RWD met dwars geplaatste motor gevonden?

Nee, ik ben niet geïnteresseerd in een chroomstripje dat al dan niet over de C stijl doorloopt of de agressieve vorm van een achterlicht. Sommigen vinden dat prachtig en moeten daar vooral lekker over discussiëren. Daar bemoei ik me niet mee.

Ik ben meer geïnteresseerd in de beleidskeuzes en de consequenties. Sinds het wegvallen van achterwielaandrijving op burgerbakken als de Kadett heeft BMW een speciale status in de (trackday)racerij gekregen. Eerst met de 2002, daarna de 3 en (sinds die te soft en technisch is geworden) ook de 1. BMW kiest ervoor die status op te geven met deze keuze. Het boeit me waarom een bedrijf met de slogan Freude am Fahren ervoor kiest om dit apparaat te produceren met dezelfde aanpak waar wasmachines, smartphones, ebikes en hedendaagse hitjes geproduceerd worden.

Ik ben benieuwd of deze BMW interessant genoeg is om een bijnaam te krijgen, zoals veel interessante en/of memorabele modellen zoals de eerste 1 wel hebben gekregen.

Het boeit me om te zien dat veel mensen (fanboys?) er automatisch van uit gaan dat het beter zal rijden dan bv een Ceed of Golf omdat het van BMW is, terwijl ik denk dat als je iets volgens exact dezelfde technische specs bouwt, het fysisch gezien niet heel anders kán rijden. BMW heeft niet iemand in dienst met een toverstokje die even op het dak van een nieuw gefabriceerde auto tikt. Ik ben dus benieuwd of het effect van de marketingafdeling inderdaad sterker is dan effect van inleveren op technische engineering en het doorvoeren van kostenbesparingen. Het intrigeert me om te lezen dat BMW z'n pijlen helemaal niet meer op het Europa van nu gericht heeft, maar gefocust is op toekomst en Azië. Kortom, ik ben gewoon geïnteresseerd totaal andere zaken rondom deze 1.

s velthuis zei:
Ik ben meer geïnteresseerd in de beleidskeuzes en de consequenties. Sinds het wegvallen van achterwielaandrijving op burgerbakken als de Kadett heeft BMW een speciale status in de (trackday)racerij gekregen. Eerst met de 2002, daarna de 3 en (sinds die te soft en technisch is geworden) ook de 1. BMW kiest ervoor die status op te geven met deze keuze. Het boeit me waarom een bedrijf met de slogan Freude am Fahren ervoor kiest om dit apparaat te produceren met dezelfde aanpak waar wasmachines, smartphones, ebikes en hedendaagse hitjes geproduceerd worden.

Ik ben benieuwd of deze BMW interessant genoeg is om een bijnaam te krijgen, zoals veel interessante en/of memorabele modellen zoals de eerste 1 wel hebben gekregen.

De nieuwe 1-Serie zal een ander koperspubliek aantrekken dan z'n voorgangers, maar die doelgroep is wel veel groter. Met deze auto kan BMW vol de aanval openen op de VW Golf en diens concurrenten, waar de vorige modellen het altijd moesten afleggen qua binnenruimte. Kortom, de verkoopaantallen en de winstmarges kunnen wel eens flink hoger zijn dan bij het oude model. Laat het dan maar zo zijn dat de 1-Serie is verworden tot één van die "witgoed-modellen", als dat daarnaast betekent dat BMW als zelfstandig autoconcern échte BMW's als de 3, 5, 6, 7 en 8-Serie kan blijven aanbieden.

Apart dat degenen met onderbouwde bijdragen allerlei ad hominems toegeslingerd krijgen ipv onderbouwde reacties. Je zou haast denken dat sommigen zich persoonlijk aangesproken voelen door wat commentaar op een autootje.

Overigens denk ik wel dat er wel markt zal zijn voor deze einser, ondanks minder onderscheidend vermogen. De usp's zullen gevonden moeten worden in de mate van verfijning, bijvoorbeeld de zitpositie en de ergonomie, twee aspecten waarvan ik verwacht dat deze BMW goed op gaat scoren. En zo zullen er nog wel wat zaken zijn.

Verder denk ik echter wel dat deze 1 aantoont dat premium vooral een verdienmodel is. Geen afwijkende packaging en engineering meer, zonder dat de consument daar echter financieel voordeel van gaat ondervinden. Ergo meer marge voor BMW. De meerwaarde van de merknaam zal dan vooral gevonden moeten worden in de verfijning, afstelling en kwaliteitsbeleving. Grofweg de route die Audi jarenlang succesvol bewandelde.

(Bovenstaande is uiteraard mijn verwachting, want ik weet nog niet wat de 1 gaat kosten, echter durf ik te wedden dat de prijs niet omlaag gaat)

BENZine zei:
s velthuis zei:

De nieuwe 1-Serie zal een ander koperspubliek aantrekken dan z'n voorgangers, maar die doelgroep is wel veel groter. Met deze auto kan BMW vol de aanval openen op de VW Golf en diens concurrenten, waar de vorige modellen het altijd moesten afleggen qua binnenruimte. Kortom, de verkoopaantallen en de winstmarges kunnen wel eens flink hoger zijn dan bij het oude model. Laat het dan maar zo zijn dat de 1-Serie is verworden tot één van die "witgoed-modellen", als dat daarnaast betekent dat BMW als zelfstandig autoconcern échte BMW's als de 3, 5, 6, 7 en 8-Serie kan blijven aanbieden.

Dat is inderdaad ook de conclusie die ik getrokken heb. Idem voor de keuze voor die grote grilles. "Wij' in dit deel van Europa snappen er doorgaans niets van, maar in het grotere plaatje kon het wel eens een briljante keuze zijn. Met name als je Azië erbij betrekt. Ik vind het vooral opvallend dat ook in thuisland Duitsland de kritiek op de technische keuzes van deze 1 of de optische keuzes voor bv de (X)7 niet van de lucht zijn (kon je zien aankomen), maar dat het toch is doorgevoerd. Dat zou een jaar of 20 geleden nog tamelijk ondenkbaar zijn geweest. De Bangle 7 kon wel eens de eerste geweest zijn.

Ik ben trouwens ook benieuwd, als dit heilige huisje bij BMW om is, of dat ook betekent dat de volgende 3 de volgende kan worden. Ik sprak pas geleden iemand die trackdays organiseert met BMW's als uitgangspunt. Jarenlang was dat de 3, maar die is inmiddels te complex geworden, waardoor ze zijn overgestapt op de 1. De 3 is in dat opzicht z'n 'heilige' status als sportwagen kwijt. Dit weekend in Zolder bij de GT races geweest. Naast nieuwe Cupra's en 308'en inderdaad geen nieuwe BMW's meer, alleen nog maar het oude model. Zelfs een 3 compact. Als BMW er geen probleem mee heeft dat ze deze status kwijt zijn, waarom zou de nieuwe 3 dan niet ook een FWD kunnen worden?

DeeTwee zei:
Apa De meerwaarde van de merknaam zal dan vooral gevonden moeten worden in de verfijning, afstelling en kwaliteitsbeleving. Grofweg de route die Audi jarenlang succesvol bewandelde.

Merken als Audi en Alfa gingen inderdaad voor (al is die laatste weer (te laat?) aan het terugkomen op die keuzes ). Het legt Audi in elk geval wereldwijd geen windeieren. BMW lijkt die kant ook op te willen gaan en is daarvoor dus bereid van z'n oerfilosofie af te stappen.

s velthuis zei:
Als BMW er geen probleem mee heeft dat ze deze status kwijt zijn, waarom zou de nieuwe 3 dan niet ook een FWD kunnen worden?

Dat zie ik zeker niet gebeuren, want daarmee zouden ze de modellenopbouw enorm in de war schoppen. Nu is de 3-Serie een concurrent voor bijvoorbeeld de VW Passat, waarbij de VW de ruimere auto is en de BMW de fijner rijdende RWD auto. En in dit segment legt dat geen windeieren, want de 3-Serie verkoopt al sinds jaar en dag als een tierelier. Gooien ze dat overboord dan zal de 3 het lastig krijgen, mensen kiezen dan veel eerder voor de ruimte van de Passat. En zouden ze dan besluiten om de 3 dan ook maar een stuk ruimer te maken dan maakt dat de 5-Serie overbodig.
Dus nee, het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat de 3-Serie op termijn FWD zou krijgen.

s velthuis zei:
DeeTwee zei:
Apa De meerwaarde van de merknaam zal dan vooral gevonden moeten worden in de verfijning, afstelling en kwaliteitsbeleving. Grofweg de route die Audi jarenlang succesvol bewandelde.

Merken als Audi en Alfa gingen inderdaad voor (al is die laatste weer (te laat?) aan het terugkomen op die keuzes ). Het legt Audi in elk geval wereldwijd geen windeieren. BMW lijkt die kant ook op te willen gaan en is daarvoor dus bereid van z'n oerfilosofie af te stappen.

Naar mijn mening kon (moest?) Audi die route wel op door de platform strategie van VAG in de zin van dat die platformen gebruikt moesten worden.. Dat moet voor het merk ergens gecompenseerd worden, dat werd dus de verfijning etc. om de klant de gelijksoortige VAG techniek te laten kopen.

BMW is zelfstandig, er staat geen grote 'moeder' boven die platformen naar beneden toe doordrukt dus daar zit niet direct winst , ook al is het Mini/1 serie nu een gedeeld platform. BMW heeft zelf de keuze, wil ik maar zeggen. Volgens mij kan je een 3 serie net zo ruim maken als een Passat. Het gaat de klanten toch om voldoende been/hoofdruimte en breedte.. een iets hogere cardantunnel lijkt mij overkomelijk voor het gros van de potentiële kopers.

En anders maar een hybride bouwen als standaard. Elektromotoren aan de achterwielen, brandstofaandrijving voorzijde en die in vrijloop zetten wanneer de klant even met RWD wil boenderen :p

De 3-serie is mondiaal de hoeksteen van BMW, de auto is bijna overal populair en een icoon voor het merk. De 1-serie moet het daarentegen vooral van Europa hebben. In de VS en Canada, in China is de hatchback nauwelijks in trek en wordt geïmporteerd (dus hoge importheffingen) omdat lokale productie niet loonde, daarom werd daar een paar jaar terug de 1-serie Sedan gecreëerd als eerste voorwielaangedreven 1-serie: naar een compacte sedan is namelijk wel vraag. Buiten Europa is er niet veel vraag naar een C-segment hatchback.

De 1-serie is pas aan zijn derde generatie toe en werd in 2004 gepresenteerd als opvolger van de halfbakken 3-serie Compact. Het is een prima instapmodel, voor veel klanten zal de 1-serie de eerste BMW van hem of haar zijn, klanten die later wellicht een 3-serie, 5-serie of BMW X-SUV bestellen. Elders in de wereld is de auto van minder groot belang dan in Europa, waar de auto veel volume en nieuwe klanten mee binnenhaalt.

BMW kiest er nu heel helder voor om uit kostenoverwegingen alle compacte auto's van het eigen merk en Mini op hetzelfde voorwielaangedreven platform te baseren. In het geval van de 2-serie Active/Gran Tourer kraaide er geen haan naar en sinds BMW bij de X1 overstapte naar voorwielaandrijving zijn de verkopen in de hoogte geschoten en is alle kritiek verstomd, want achterwielaandrijving/motor in lengterichting en rijplezier spelen bij een auto met een hoger zwaartepunt toch al een minder grote rol en BMW kon zo meer binnenruimte creëren, wat een heel belangrijk aankoopargument is voor een MPV of SUV.

Vanaf de 3-serie/X3 zullen BMW's gewoon achterwielaandrijving behouden, simpelweg omdat BMW dusdanig grote volumes maakt in de hogere segmenten dat zo'n modulair RDW platform, dat voor alle grotere modellen te gebruiken is, helemaal geen extra kosten met zich meebrengt. Om emotionele redenen, want de 3-serie is het immer populaire volumemodel van het merk en een icoon en om financiële redenen zal er geen noodzaak bestaan om over te stappen op FWD. BMW komt met een nieuwe voorwielaangedreven 2-serie Gran Coupé, maar de volgende tweedeurs 2-serie Coupé krijgt wederom aandrijving op de achterwielen. Dus voor de liefhebber blijft er nog genoeg te kiezen.

Vergeleken met een jaar of 20 geleden is er veel meer keuze op de automarkt. Vooral de premiummerken bieden ontzettend veel keuze aan modellen. Vroeger was de instapper van Jaguar, de X-Type, nog in de basis voorwielaangedreven. Een moderne XE heeft aandrijving op de achterwielen. Ford heeft een nieuw modulair platform geschikt voor zowel voor-, achter- als vierwielaandrijving, dus de nieuwe Explorer en toekomstige Lincoln-modellen zijn overgestapt op RWD. Hyundai met premiummerk Genesis en zelfs Kia bieden nu aan achterwielaangedreven sedans aan. Alle Tesla's zijn in de basis achterwielaangedreven, om nog maar te zwijgen van de minder gewaardeerde laatste generatie Renault Twingo en Smarts.

Ik ben het er niet mee eens dat auto's eenvormige zijn geworden. In de jaren zestig, zeventig, tachtig, negentig etc. leken auto's soms nog veel meer op elkaar dan nu, in tijden dat veel dezelfde ontwerpers auto's voor talloze autofabrikanten ontwierpen. Zo weinig verschillen als tussen een Fiat 1200/1500/1600 Cabriolet en Peugeot 404 cabriolet, of een Peugeot 404 sedan en grotere BMC (Austin/Morris/MG/Wolseley/Riley/Vanden Plas) sedan uit de jaren zestig, stuk voor stuk Pininfarina-ontwerpen, zie je tegenwoordig niet meer. Bovendien zie je tegenwoordig veel meer variatie in bijvoorbeeld lichtunits en de led-technologie heeft ook weer voor meer variëteit gezorgd.

Ik mag mij BMW liefhebber noemen (heb 3 verschillende zescilinders) en dit model is een steek in de maag voor iedereen met een Beiers hart.

Natuurlijk moet er geld verdiend worden, maar het is jammer dat er van de klassieke BMW waarden wordt afgestapt.

De oude 1-serie (hangbuikzwijn) was lelijk maar reed en klonk als een koning. Deze auto is lelijk, rijdt als een Golf en klinkt als een stofzuiger.

Nee bedankt BMW.

Iedereen met een zescilinder 125i/130/135/140 zal gek zijn z'n auto ooit nog te verkopen

Het is natuurlijk wel zo dat BMW zeer waarschijnlijk goud geld zal gaan verdienen met de 1, dus dat kan dan weer geïnvesteerd worden in de "echte" BMW's. Maar er moeten ook heel wat elektrische verplichtingen nagekomen worden :(

s velthuis zei:
Ik sprak pas geleden iemand die trackdays organiseert met BMW's als uitgangspunt. Jarenlang was dat de 3, maar die is inmiddels te complex geworden, waardoor ze zijn overgestapt op de 1. De 3 is in dat opzicht z'n 'heilige' status als sportwagen kwijt. Dit weekend in Zolder bij de GT races geweest. Naast nieuwe Cupra's en 308'en inderdaad geen nieuwe BMW's meer, alleen nog maar het oude model. Zelfs een 3 compact. Als BMW er geen probleem mee heeft dat ze deze status kwijt zijn, waarom zou de nieuwe 3 dan niet ook een FWD kunnen worden?

Waarom niet de 2 Coupé? Die is technisch gelijk aan de 1 en nog puurder afgesteld dan de 1 en 3 :confused:

Is er hier geen moderator die de boel enigzins op kan schonen?! Je zoekt info over nieuwe de 1, maar krijgt alleen maar onderling gezeik te zien.

On topic: ik wil hem eerst in het echt zien in een normale uitvoering. Interieur ziet er op de fotos fraai uit.
Ik heb de 118d gehad met redelijk volle optielijst en dat was een hele fijne auto. Fijner dan mijn huidige A3 limousine s-line. Dus benieuwd naar de nieuwe 1.

Leuke en interessante discussie. Zouden er journalisten zijn die deze vragen ook aan bmw heeft voorgelegd? Dus hoe zij de 1-serie zien en of de 3-serie ook in aanmerking komt.

Wouter82 zei:
Het is natuurlijk wel zo dat BMW zeer waarschijnlijk goud geld zal gaan verdienen met de 1, dus dat kan dan weer geïnvesteerd worden in de "echte" BMW's. Maar er moeten ook heel wat elektrische verplichtingen nagekomen worden :(

300 miljard in de komende 5 tot 10 jaar, is de voorzichtige schatting. Zelfs voor grote jongens als VAG natuurlijk geen kattenpis. Vandaar nu al de verregaande samenwerkingen op technisch en economisch gebied. Ook de reden waarom ik al eens eerder geschreven heb dat ik me afvraag waarom er nog steeds geconcurreerd wordt in bv het felbevochten C segment, terwijl regeldruk en economische druk die investeringen eigenlijk onbetaalbaar maakt. Waarom niet allemaal samen hetzelfde model bouwen? Voor busjes is dat al heel lang een geaccepteerd gemeengoed. Op neus en kont na en misschien met verschillende servicevoorwaardes. Waarom moet de 1 nog concurreren met de A of de A3? Dáár komt mijn wasmachinevergelijking in de kern vandaan: merken als Siemens, Gaggenau, Bosch, Neff, AEG of Electrolux gebruiken exact hetzelfde technische binnenwerk. Alleen de opsmuk verschilt nog. Gevolg? Goed en betaalbaar en er hoeft geen vermogen meer naar marketing en kapot concurreren.

Wouter82 zei:
Waarom niet de 2 Coupé? Die is technisch gelijk aan de 1 en nog puurder afgesteld dan de 1 en 3 :confused:

Goede vraag. Niet gevraagd eerlijk gezegd. Ik vermoed dat dat met aanbod te maken heeft. Er wordt gebouwd op basis van tweedehands aanbod. E36, E46 en E81 zijn of waren in voldoende mate te krijgen. De 2 is denk ik te zeldzaam. Voorkeur gaat bovendien uit naar de oude 6 cilinders, begreep ik. Vanwege robuustheid en tuningsmogelijkheden. In de driftscene idem.

Rutger DC zei:
De 3-serie is mondiaal de hoeksteen van BMW, de auto is bijna overal populair en een icoon voor het merk. De 1-serie moet het daarentegen vooral van Europa hebben. In de VS en Canada, in China is de hatchback nauwelijks in trek en wordt geïmporteerd (dus hoge importheffingen) omdat lokale productie niet loonde, daarom werd daar een paar jaar terug de 1-serie Sedan gecreëerd als eerste voorwielaangedreven 1-serie: naar een compacte sedan is namelijk wel vraag. Buiten Europa is er niet veel vraag naar een C-segment hatchback.

De 1-serie is pas aan zijn derde generatie toe en werd in 2004 gepresenteerd als opvolger van de halfbakken 3-serie Compact. Het is een prima instapmodel, voor veel klanten zal de 1-serie de eerste BMW van hem of haar zijn, klanten die later wellicht een 3-serie, 5-serie of BMW X-SUV bestellen. Elders in de wereld is de auto van minder groot belang dan in Europa, waar de auto veel volume en nieuwe klanten mee binnenhaalt.

Is zeker waar. Alleen moet je de oude Compact geen halfbakken model noemen. In de racerij heeft dat ding wel een behoorlijke palmares opgebouwd. Stiekem was ook die Compact nog een behoorlijke imagobouwer. Hoe luidde dat adagium ook al weer? Win on Sunday, sell on Monday? Die imagobouwer zijn ze kwijt met deze 1. En de huidige 3 lijkt, de M3 ten spijt, het gat van de vorige ook niet meer te kunnen vullen. Softer, minder hardcore. Maar het maakt BMW niet zo uit. Het lijkt alsof ze op een andere, nieuwe filosofie aan het afstevenen zijn. Eén waarin de 3 misschien ook niet meer zo sportief hoeft te zijn. Maar dat kan ik mis hebben.

Rutger DC zei:
...
Ik ben het er niet mee eens dat auto's eenvormige zijn geworden....

Daar hebben we het vaker over gehad. Ik denk dat we het er over eens zijn dat we het op dit punt niet zo snel eens zullen zijn... ;)

dickey zei:
Leuke en interessante discussie. Zouden er journalisten zijn die deze vragen ook aan bmw heeft voorgelegd? Dus hoe zij de 1-serie zien en of de 3-serie ook in aanmerking komt.

In 2012:

[size=x-small]November 21, 2012 12:00 AM[/size]
[size=medium]BMW bets fwd architecture will keep it No. 1[/size]
[size=x-small]Paul McVeigh[/size]

The battle for the top spot in luxury car sales over the next decade likely will be decided by who wins the largest share of the expanding market for smaller premium cars. Current No. 1 BMW believes its new front-wheel-drive architecture will give it a competitive edge against German rivals Audi and Mercedes-Benz. Both automakers have vowed to overtake their Munich-based competitor.

BMW says its new fwd architecture, known internally as ULK, will be key to the company's future growth. Company executives dismiss complaints from the brand's traditional followers that fwd is a step too far from BMW's rear-wheel-drive heritage.

"In the '90s we broke with tradition when we began selling SUVs along with our sedans," Frank Niederlaender, the company's product manager for front-wheel drive, told Automotive New Europe in an interview. "Customers realized they could get the driving dynamics BMW is renowned for from an SUV. We will see the same transition happening with front-wheel drive," he said.

Klaus Draeger, BMW's head of purchasing, who helped create the UKL architecture during his tenure as the company's r&d boss, said that by 2020 the automaker expects to have a huge share in fwd models. "We are entering into new segments and are getting new customers who will learn you can drive very well with front-wheel drive," he said.

Fast-growing segment

BMW sales and marketing chief Ian Robertson said the premium small car market will become the fastest-growing segment and BMW's fwd platform will help the company take advantage of the growth. "One of the big advantages of UKL is that we are able to launch a lot of products almost simultaneously because we are doing the engineering at once," he said.

The fwd architecture will enable BMW to offer additional interior space in its smaller vehicles. The current 1 series has been criticized for its cramped legroom for backseat passengers. That problem is expected to go away because the next-generation 1 series will be underpinned by UKL. "We will attract a broad profile of customers, from young families to people entering the later phase of life," Robertson said.

Bron: https://www.autonews.com/article/20121121/COPY01/311219870/bmw-bets-fwd-architecture-will-keep-it-no-1

Niet per se heel geruststellend. :D Maar het voorwielaangedreven platform lijkt ontwikkeld te zijn voor compacte auto's en auto's in segmenten waarin BMW eerder niet actief was.

In 2015:

[size=medium]FROM 1 TO 7 SERIES: BMW GROUP'S KLAUS FRÖHLICH ON THE AUTOMAKER'S FUTURE[/size]
[size=x-small]by writer: Paul Horrell June 11, 2015[/size]

Klaus Fröhlich represents continuity in BMW engineering. Made board member last year, he was previously in charge of development of all cars up to the 5 Series in size. So what are his priorities now that he has the big chair in engineering?

"It's no news for me," he says. "I was part of the game in the next-generation of RWD cars, too. I think you must squeeze out a specific character from each car. Look at the 3 Series Gran Tourer and the M235i. They come from the same rolling chassis, but they feel like cars from a different planet. We're good at that. 'Modularity' sounds like engineering language, but we must emotionalize it."

He says BMW and Mini are working toward just two architectures, or "clusters," between them. Both have the facility for 2WD or AWD. One is transverse-engine, mainly FWD, and the other longitudinal, mainly RWD. "The front-wheel drive one is from the X1 down to the Mini," he says. "Those cars need different axle positions, bulkhead heights, hip points. Then we have the RWD cluster from the 7 Series down to the 1 Series. The powertrain is always in the same position — the position of the flywheel. But you can change the width, wheelbase, rear-axle type — a luxury one for the 7 Series and one that's more space-efficient for the 3 Series Touring."

There is a new 7 Series this year. Does it represent a wholesale renewal for that RWD cluster? "Yes, it's the first derivative," he says. "It will be seen in the future 5 Series, 3 Series, etc. The body can be very specific. The 7 Series uses carbon fiber, magnesium, die-cast aluminum, and hot-formed steel. Some axle parts are common among series, but the body will change materials." They can't afford to give the big sellers such exotic materials.

Will the next 1 Series hatchback be built off the front-drive or rear-drive architecture? All its rivals are now FWD, after all. "If rear drive, we would lose advantages of luggage space," he says. "But if one sort of customer wants space, he can get the [FWD minivan-esque] 2 Series Active Tourer. The 1 Series is about conquest sales, so it has to be a true BMW. We don't have to decide until the end of this year."

This new RWD cluster has been designed for BMW's alternative powertrains, including the Power eDrive system previewed last year. It's important that the factories can do this easily — to react to changing demand — when the volume growth of electrified vehicles is so unpredictable. "In the U.S. we have a mandatory roadmap," he says. "In Europe it will be very slow because there's limited regulatory support. In other regions it could change dramatically. For example, if you need a PHEV to get a license plate in China."

Does he see BMW's gasoline-car customers subsidizing uneconomic EVs? "We have to make them cost-effective by engineering, but we also have to make them emotional," he says. "They have to have performance. An i3 has 170-hp like a MINI Cooper S. Our first PHEV was the i8."

Fröhlich has been involved from the beginning with BMW's cooperation with Toyota, which covers fuel cells, among other things. How's it going? "I'd say [mass-market] fuel cells are beyond 2025. Every three to five years you get a new generation, and we need two more generations, both for lowered cost and for power density and cold-weather [robustness]."

But enthusiasts want to know about the BMW-Toyota sports car cooperation. "I know what I want: a really sharp, sporty Z4 successor," he says. "I want to make this happen. And I know the elements it must use." Sound like he wants BMW elements, but he won't say yet.

Bron: https://www.motortrend.com/news/interview-klaus-frohlich-board-member-for-development-bmw-group/

In 2015 was op het moment van het interview nog niet bekend of de volgende 1-serie voor- of achterwielaandrijving zou krijgen, dat zou eind dat jaar worden besloten. We weten nu welke beslissing BMW heeft gemaakt. :)

danielauto zei:
Je zoekt info over nieuwe de 1, maar krijgt alleen maar onderling gezeik te zien.

Gezeik? Het gaat toch allemaal direct of indirect over de 1? Waar wil je het over hebben? Lakkleuren? De 3 cilinder? De 20 liter grotere kofferbak? Het feit dat je er nooit meer mee zult kunnen driften?

s velthuis zei:
Is zeker waar. Alleen moet je de oude Compact geen halfbakken model noemen. In de racerij heeft dat ding wel een behoorlijke palmares opgebouwd. Stiekem was ook die Compact nog een behoorlijke imagobouwer. Hoe luidde dat adagium ook al weer? Win on Sunday, sell on Monday? Die imagobouwer zijn ze kwijt met deze 1. En de huidige 3 lijkt, de M3 ten spijt, het gat van de vorige ook niet meer te kunnen vullen. Softer, minder hardcore. Maar het maakt BMW niet zo uit. Het lijkt alsof ze op een andere, nieuwe filosofie aan het afstevenen zijn. Eén waarin de 3 misschien ook niet meer zo sportief hoeft te zijn. Maar dat kan ik mis hebben.

Nou ja, de 3-serie Compact was geen op zichzelf staand model, maar een ingekorte 3-serie met nogal ongelukkige proporties. Een auto die zal zijn ontstaan zodat BMW ook wat kon bieden in het C-segment, zonder dat er teveel ontwikkelingskosten tegenaan gegooid hoefde te worden. Dus ja, dat vind ik dus halfbakken. Pas met de 1-serie begon BMW het C-segment serieus te nemen.

Ik associeer de 3 Compact niet met racerij, kan me niet voorstellen dat dat voor veel anderen anders ligt, maar goed, het zou kunnen. Omdat er een cup was en de auto tegenwoordig wellicht in trek is in de boerencross, vind ik het nog niet direct een autosporticoon. De Seat Leon en Chevrolet Cruze (daarvoor de Lacetti/Nubira) hebben het met hun voorwielaandrijving ook niet onverdienstelijk gedaan tegenover de BMW 3-serie in de WTCC.

Rutger DC zei:
Nou ja, de 3-serie Compact was geen op zichzelf staand model, maar een ingekorte 3-serie met nogal ongelukkige proporties. Een auto die zal zijn ontstaan zodat BMW ook wat kon bieden in het C-segment, zonder dat er teveel ontwikkelingskosten tegenaan gegooid hoefde te worden. Dus ja, dat vind ik dus halfbakken. Pas met de 1-serie begon BMW het C-segment serieus te nemen.

Dat bedoel je. Dat zal niemand ontkennen inderdaad.

Rutger DC zei:
Ik associeer de 3 Compact niet met racerij, kan me niet voorstellen dat dat voor veel anderen anders ligt, maar goed, het zou kunnen. Omdat er een cup was en de auto tegenwoordig wellicht in trek is in de boerencross, vind ik het nog niet direct een autosporticoon. De Seat Leon en Chevrolet Cruze (daarvoor de Lacetti/Nubira) hebben het met hun voorwielaandrijving ook niet onverdienstelijk gedaan tegenover de BMW 3-serie in de WTCC.

Daarmee doe je de Compact echt geen eer aan. Is echt in veel klasses gebruikt, van GT tot rally, van hillclimb tot drift en inderdaad, ook met een eigen cup.

Rutger DC zei:
In 2012:
(..)

BMW says its new fwd architecture, known internally as ULK, will be key to the company's future growth.
(..)

The current 1 series has been criticized for its cramped legroom for backseat passengers. That problem is expected to go away because the next-generation 1 series will be underpinned by UKL. "We will attract a broad profile of customers, from young families to people entering the later phase of life," Robertson said.

Rutger DC zei:
In 2015 was op het moment van het interview nog niet bekend of de volgende 1-serie voor- of achterwielaandrijving zou krijgen, dat zou eind dat jaar worden besloten. We weten nu welke beslissing BMW heeft gemaakt. :)

Zoals ik het bericht uit 2012 lees.. had men toen al besloten dat een volgende generatie 1 serie fwd zou worden.
Goed gevonden, wat mij betreft. (y)

Leuke auto geworden, vooral de M135i (y) Ik kijk uit naar de eerste rit in de nieuwe 1. Leuk ook om te zien dat er een discussie ontstaat over wasmaschines en pindakaas, en de relevantie daarvan voor de huidige koers van BMW.

Een Compact, en dan met name een e46 Compact is een van de fijnst sturende BMW's ever. Echter om de auto iconisch te noemen is m.i. iets te veel eer. Was een sublieme auto, ook qua bouwkwaliteit. Ik heb er twee gehad, onvoorstelbaar fijn mee gereden. Misschien niet t mooiste model, wel gewoon in het gebruik een topautootje.

s velthuis zei:
Het boeit me om te zien dat veel mensen (fanboys?) er automatisch van uit gaan dat het beter zal rijden dan bv een Ceed of Golf omdat het van BMW is, terwijl ik denk dat als je iets volgens exact dezelfde technische specs bouwt, het fysisch gezien niet heel anders kán rijden. ...

Een clio is eigenlijk hetzelfde als een mini, een klein wagentje met FWD, maar toch rijdt de mini echt 10x beter. BMW kan meer geld vragen, en in de ophanging zitten meer onderdelen dan bij goedkope evengrote auto's. Daarnaast is de isolatie ook veel beter, iets wat iig voor mij een enorme meerwaarde biedt. Door meteen te zeggen dat ze technisch vrijwel gelijk zijn, ga je wel heel erg kort door de bocht.

Desalniettemin vind ik het wel erg zonde dat BMW dit doet. Mocht ik in de race zijn voor een dergelijk wagentje, dan had ik altijd de de 1 genomen, nu zou dat denk ik anders zijn.

Ach ja, veel mensen snappen niet dat je een BMW niet met een Kia kunt en mag vergelijken. Maar als je dat moet uitleggen houdt t al op.

FH126560 zei:
Een Compact, en dan met name een e46 Compact is een van de fijnst sturende BMW's ever. Echter om de auto iconisch te noemen is m.i. iets te veel eer. Was een sublieme auto, ook qua bouwkwaliteit. Ik heb er twee gehad, onvoorstelbaar fijn mee gereden. Misschien niet t mooiste model, wel gewoon in het gebruik een topautootje.

De compact an zich noem ik niet iconisch. Alleen is en wordt hij tot op heden veel in de racerij gebruikt, ook in heel serieuze raceklasses. En als je bedenkt dat de E46 al een flinke poos uit productie is, is dat best iconisch.

Gullwing zei:
Een clio is eigenlijk hetzelfde als een mini, een klein wagentje met FWD, maar toch rijdt de mini echt 10x beter. BMW kan meer geld vragen, en in de ophanging zitten meer onderdelen dan bij goedkope evengrote auto's.

Mja, maar dat gaat er bij mij toch niet in. Ook op het circuit zie ik daar niet zo veel bewijzen van. In praktijk zijn die verschillen aanzienlijk marginaler dan op basis van merken aannemelijk is. Veel fabrikanten zijn voor hun halffabrikaten nog maar van een paar leveranciers afhankelijk. Neem een systeem als abs. Een jaar of 20 geleden zat daar nog veel verschil in. Goedkopere auto's hadden driekanaals systemen met een lage resolutie, dure vierkanaals met hogere resolutie. En nu? Allemaal Bosch. Onderstel? Bilstein. Remmen? Ate. Automaat? Zf. Er is al enorm veel gestandaardiseerd, veel consumenten hebben het alleen nog niet in de gaten. Het is minder zichtbaar als bij bv ebikes, waar ook iedereen inmiddels met dezelfde Bosch motor rijdt. Journalisten spelen het spel doorgaans prima mee. Ik zou die rijtesten wel eens echt blind uitgevoerd willen zien worden.

In de Consumentenbond stond pas geleden een aardig stuk. Consumenten gaan er nog steeds van uit dat nieuw altijd beter is dan oud. Terwijl de fabrikant bij nieuw doorgaans eerst kostenreductie voor ogen heeft. Kortom, hoe kun je hetzelfde leveren voor meer marge of minder voor hetzelfde, maar dan op een zodanige manier dat een consument het wel pikt. Ook autofabrikanten beginnen dat spelletje akelig goed onder de knie te krijgen. Deze 1 is er toch ook weer een voorbeeld van. Overduidelijk kostenreductie, maar een BMW, dus het zal ongetwijfeld 10 keer beter rijden... Vroeger misschien. Maar nu?

s velthuis zei:
Gullwing zei:
Een clio is eigenlijk hetzelfde als een mini, een klein wagentje met FWD, maar toch rijdt de mini echt 10x beter. BMW kan meer geld vragen, en in de ophanging zitten meer onderdelen dan bij goedkope evengrote auto's.

Mja, maar dat gaat er bij mij toch niet in. Ook op het circuit zie ik daar niet zo veel bewijzen van. In praktijk zijn die verschillen aanzienlijk marginaler dan op basis van merken aannemelijk is. Veel fabrikanten zijn voor hun halffabrikaten nog maar van een paar leveranciers afhankelijk. Neem een systeem als abs. Een jaar of 20 geleden zat daar nog veel verschil in. Goedkopere auto's hadden driekanaals systemen met een lage resolutie, dure vierkanaals met hogere resolutie. En nu? Allemaal Bosch. Onderstel? Bilstein. Remmen? Ate. Automaat? Zf. Er is al enorm veel gestandaardiseerd, veel consumenten hebben het alleen nog niet in de gaten. Het is minder zichtbaar als bij bv ebikes, waar ook iedereen inmiddels met dezelfde Bosch motor rijdt. Journalisten spelen het spel doorgaans prima mee. Ik zou die rijtesten wel eens echt blind uitgevoerd willen zien worden.

In de Consumentenbond stond pas geleden een aardig stuk. Consumenten gaan er nog steeds van uit dat nieuw altijd beter is dan oud. Terwijl de fabrikant bij nieuw doorgaans eerst kostenreductie voor ogen heeft. Kortom, hoe kun je hetzelfde leveren voor meer marge of minder voor hetzelfde, maar dan op een zodanige manier dat een consument het wel pikt. Ook autofabrikanten beginnen dat spelletje akelig goed onder de knie te krijgen. Deze 1 is er toch ook weer een voorbeeld van. Overduidelijk kostenreductie, maar een BMW, dus het zal ongetwijfeld 10 keer beter rijden... Vroeger misschien. Maar nu?
De Consumentenbond. Toen ben ik gestopt met lezen. Als je die verkapte commerciële club ziet als autoriteit ben je definitief af en heb je meer tr zoeken op het tros radarforum.

s velthuis, zelfs de ZF automaat reageert anders in een andere auto, gekoppeld aan een andere motor enz. Was laatst nog een vergelijkende test hier op AW. Verder heeft het idd weinig nut om nog uit te leggen wat een 1-serie toevoegt aan bv een Ceed. Je valt toch in herhaling en staat niet open voor tegenargumenten

FH126560 zei:
Ach ja, veel mensen snappen niet dat je een BMW niet met een Kia kunt en mag vergelijken.
Oei, dat soort verboden zijn haast niet te handhaven hoor! Het wordt alleen al in dit topic uitgebreid gedaan! Mij lijkt dan ook verstandiger om KiaBMWvergelijken te gedogen; Wie de verschillen niet wil zien koopt lekker een Kia. Aan wie de verschillen wel wil zien de zware opgave om onder de streep te oordelen hoe groot de verschillen nog zijn en ook om open te staan voor de mogelijkheid dat die Kia het op sommige punten misschien wel ietsje beter doet...Mág niet natuurlijk, maar het zou kúnnen!

s velthuis zei:
Automaat? Zf.
Aisin, in de FWD-modellen van BMW. Net zoals Peugeot gebruikt, bijvoorbeeld. Al is er ook een automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar op bepaalde modellen.

MattCurlew zei:
s velthuis, zelfs de ZF automaat reageert anders in een andere auto, gekoppeld aan een andere motor enz. Was laatst nog een vergelijkende test hier op AW. Verder heeft het idd weinig nut om nog uit te leggen wat een 1-serie toevoegt aan bv een Ceed. Je valt toch in herhaling en staat niet open voor tegenargumenten

Of veel van de ouderwetse autoliefhebbers vinden het nog steeds te moeilijk om te accepteren dat auto's meer en meer naar elkaar toe groeien en proberen zich ieder keer weer wanhopig vast te klampen aan de verschilletjes in details die er nog wel zijn... En kunnen dan alleen nog praten over de bij gepunte lichtunits of dat storende lintje in de grille.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij koopt een merk als Kia zelfs gewoon de ontwerper van Audi, zoals Seat de ontwerper van alfa kocht toen dat merk nog succesvol was. En niet om elders dan een heel andere koers te gaan varen...

Velthuis, het kan best zijn dat veel -of soms zelfs alle- hardware uitwisselbaar is tussen merken en modellen, maar in vergelijking met een afwasmachine is de range aan fijnafstemmingen en detailleringen schier oneindig bij een auto. Als je de verschillen die dat oplevert niet wilt zien of ervaren kun je tegenwoordig inderdaad de eerste de beste kar kopen die je tegenkomt. Zelf doe ik altijd aardig wat research voor ik iets nieuws uitzoek, en daarbij valt vaak zelfs de tevoren gedoodverfde favoriet domweg af omdat 'ie niet bevalt IRL. Vaak ook op rijgedrag, zonder dat ik daarvoor het circuit op hoef. De verschillen zijn zeker kleiner geworden, maar toch echt nog steeds doorslaggevend.

s velthuis zei:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij koopt een merk als Kia zelfs gewoon de ontwerper van Audi, zoals Seat de ontwerper van alfa kocht toen dat merk nog succesvol was. En niet om elders dan een heel andere koers te gaan varen...

Ach Bertone heeft ook tig modellen ontworpen voor diverse merken. Ik zie het probleem niet.

In Japan doen ze het al jaren met de kei-cars. Allemaal max 3,4 meter lang en niet meer dan 660cc. Je koopt uiteindelijk degene die je het leukst vind. Dat er minder diversiteit nu op de markt is ben ik het mee eens. Helaas is dat de marktwerking. Maar vroeger was een Astra, Golf, Escort ed ook niet zo bijzonder

DeeTwee zei:
FH126560 zei:
Ach ja, veel mensen snappen niet dat je een BMW niet met een Kia kunt en mag vergelijken.
Oei, dat soort verboden zijn haast niet te handhaven hoor! Het wordt alleen al in dit topic uitgebreid gedaan! Mij lijkt dan ook verstandiger om KiaBMWvergelijken te gedogen; Wie de verschillen niet wil zien koopt lekker een Kia. Aan wie de verschillen wel wil zien de zware opgave om onder de streep te oordelen hoe groot de verschillen nog zijn en ook om open te staan voor de mogelijkheid dat die Kia het op sommige punten misschien wel ietsje beter doet...Mág niet natuurlijk, maar het zou kúnnen!

(..).

Precies, het is maar net op welke punten je wilt vergelijken en waar de behoeften van de koper(s) liggen.

Ik bedoel: wil je een auto met zo'n 100 pk vermogen en lekkere luxe zoals stuurwielverwarming?

Voor 20 mille heb je een Kia Picanto GT-line die dat standaard heeft. (y)
https://www.kia.com/nl/modellen/picanto/prijzen-en-specificaties/

Een BMW 1 serie (huidige prijslijst/model) heeft 9 pk meer in basisstrim.. maar stuuwielverwarming is optioneel voor 200 euro.
https://www.bmw.nl/content/dam/bmw/marketNL/bmw_nl/specials/pricelists-brochures/pdf/1-serie/Prijslijst-BMW1-Serie-3-5-deurs-04-2019-v1.pdf.asset.1557481964769.pdf

Inhoudelijk.. hoeveel ruimte schelen de modellen werkelijk? Heb je dat nodig?

Ja, qua rij-karakter zullen er verschillen zijn. ;)
Uitstraling? Denk dat zo'n Picanto GT-line brutaler oogt dan een 116i 1 serie in basis-trim.

s velthuis zei:
Gullwing zei:

S Velthuis, omdat jij zoveel weet over BMW ben ik eigenlijk nieuwsgierig hoe vaak jij eigenaar bent geweest van een BMW. Of hoe vaak jij in een BMW hebt gereden?

Lees ik nu goed dat er hier iemand een Kia Picanto aan het vergelijken is met een BMW 1-serie? Heb je je medicijnen wel ingenomen de afgelopen dagen?

s velthuis zei:

Dat zijn voor Kia en Hyundai respectievelijk Pierre Leclercq en Chris Chapman en beide heren komen van (u raadt het al..) BMW.

FH126560 zei:
Lees ik nu goed dat er hier iemand een Kia Picanto aan het vergelijken is met een BMW 1-serie? Heb je je medicijnen wel ingenomen de afgelopen dagen?
Je leest het op zich goed, maar je hebt duidelijk nog wat moeite het op juiste waarde in te schatten.

FH126560 zei:

Moest ook al lachen, hoezo appels met peren vergelijken. Dit gaat nergens meer over.

^^^ Lach maar hoor.... appels en peren zitten soms samen in een fruitmand. ;)

Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:

Dat zijn voor Kia en Hyundai respectievelijk Pierre Leclercq en Chris Chapman en beide heren komen van (u raadt het al..) BMW.

Ik denk dat S. Velthuis op de ontwerper van de TT doelt. Peter Scheyer.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/peter-schreyer-tien-jaar-bij-kia/

Ik vind 'em prachtig. Strakker, subtielere achterlichtunit, interieur wat duidelijk moderner en strakker is. De lange neus is er nog steeds, maar nu met een carrosserie die meer in verhouding is. Met name de oplopende taillelijn en de verhouding voor-en achterdeuren maken hier een kloppend ontwerp van. En of het nou FWD of RWD is, zou mij een worst zijn. Een Bmw rijdt sowieso goed. Net als vrijwel iedere nieuwe moderne auto. BMW heeft onderzoek gedaan naar het mogelijk effect van de overschakeling naar FWD onder klanten en prospects. En veel klanten hadden niet eens benul van hun aandrijving, of die in hun huidige 1 voor of achter was. Je kunt stug vast blijven houden aan oude merkwaarden, technieken, designzaken, maar de wereld verandert. Alles draait om geld, sales, marges en behoeften van de consument. Prima dat bmw naar FWD overschakelt voor deze compacte auto. Denk rijden menigeen, ook verstokte BMW-rijders zal overtuigen....

M135i

bmw-1-series-m135i-inspire-mg-exterior-interior-desktop-01.jpg

bmw-1-series-m135i-inspire-sp-desktop.jpg.asset.1557475841008.jpg

bmw-1-series-m135i-inspire-mg-exterior-interior-desktop-02.jpg

Wat live foto's:

a5879b10.jpg

31389710.jpg

img_4110.jpg

62075710.jpg

4939d510.jpg

1er-a-14.jpg

1er-a-15.jpg

1er-a-17.jpg

1er-a-18.jpg

1er-a-12.jpg

1er-a-16.jpg

1er-a-11.jpg

1er-a-10.jpg

1er-a-13.jpg

Bron: worldscoops forum / german car forum

Het is wel een beetje een rare auto, nietwaar? Alsof er nog een heel stuk achter had moeten zitten/het een sedan had moeten zijn. Vergeleken met de A-klasse gaan de achterdeuren veel verder naar achteren: ruim over de helft van de achterste wielkasten en met de oplopende lijn wordt dat effect versterkt. De auto oogt visueel wel als meer auto dan de A-klasse, maar die laatste ligt minder zwaar op de maag. De A-klasse is misschien verre van spannend, maar is wat harmonieuzer, de 1-serie is 'even wennen'. De Mercedes-Benz heeft de meest atletische proporties, de BMW is gezapiger. Dat zijn vreemde verhoudingen.

Een grote(re) maat velgen heeft het model echt wel nodig. Bij dat laatste witte exemplaar vallen ze al redelijk weg onder het plaatwerk en in vergelijk met de lichtunits en grille. Verder vind ik deze 1 ook op de livefoto's alleen van achteren en schuin van achteren min of meer bevredigend.

Doordat de achterste zijruiten visueel doorlopen in de C-stijlen lijkt het net of de spijl heel ver naar voren staat, bijna in het midden van de ruit.
Ik vind de A-Klasse beduidend mooier dan de nieuwe 1.

Terug
Bovenaan