Damian's BMW M3 en VW up! TSI

Garantie verlies je altijd bij welk type auto/merk dan ook na chiptuning, tenzij je een huistuner hebt als abt, brabus, prodrive en je het via de dealer regelt. Al zijn sommige dealers alsnog coulant ondanks de chiptuning, stel je panoramisch dak gaat stuk en je auto is gechipt tja, niks met elkaar te maken.

Nee klopt Carfanatic, die geven ze dan ook zeker niet.
Ik zou mooi naar ABT gaan zoals Damian en ik al eerder hebben besproken.

Abt heeft nog niets voor de 1.0 tsi qua chiptuning, maar als je de prijzen zo ziet van recente andere tsi's en tdi's:eek::eek::eek::eek:

https://www.autohaas.nl/prijslijst-pk-s

Damianw26 zei:
Abt heeft nog niets voor de 1.0 tsi qua chiptuning, maar als je de prijzen zo ziet van recente andere tsi's en tdi's:eek::eek::eek::eek:

Wat een geld zeg :eek:

OT: gefeliciteerd met de aanschaf van de nieuwe wagen! Dat extra vermogen zal het een veel leukere auto maken schat ik zo. Succes met wachten (y)

Damianw26 zei:

Voor dat geld kan er heel wat stuk gaan.

Dit is toch bizar slecht om zoveel te vragen?? Voor dit geld heb je een nieuwe (zwaardere) koppeling EN versnellingsbak EN motortuning!!

Dankje F mitsi, zal het zeker zijn!

Heb even op youtube gezocht, kan zo voor de 1.0 TSI geen video vinden, maar op de 1.2TSI vind ik het geen porum, als ik eerlijk ben. Het doet me vooral denken aan hele foute Impreza's.. (n).
Maargoed, hopelijk ben jij er straks blij mee, dat is waar het om gaat ;)

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Haha een UP met ppppssssssssssssttttttt........
Geinig wel. Op mijn Abarth had ik destijds ook een dump valve geplaatst. Best verslavend!
Mijn moeder heeft het ook op haar Abarth. Ik vind het wel grappig, maar op een Up een beetje overdreven om eerlijk te zijn.

Precies, ben benieuwd. Als het irritant is wat ik absoluut niet denk gaat ie er gewoon weer af. Of het wel of niet kan op een up, daar verschilt ieder van mening over, maar ik vind het wel gaaf, turbogeluid is gewoon (y)

Kleine update:

Luchtfilter is weer terug naar forge, de motorruimte van de up tsi is net te krap en iets anders ingericht dan een gewone tsi waardoor het filter niet kan passen, mits je het koelwaterreservoir niet wil gaan verplaatsen :p. Specifiek voor de up is er niets los te krijgen (nog....) van een bekend merk. Tevens heb ik een tsi logootje besteld voor op het front.

Tevens twijfel ik een beetje welke verlaging ik wil kiezen voor de tsi, wederom de eibach kit of toch voor een ap schroefset gaan die net wat lager uitkomt, qua comfort zou het geen verschil moeten maken en de huidige eibach set kan niet onder een tsi.

AP:

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Eibach:

Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

Als je het mij zou vragen stel ik je eerst de wedervraag. Wil je de standaard velgen eronder houden?

Zo ja! Neem de Eibach veren, wil je ze evt. wijzigen naar iets anders op termijn zoals de OZ Ultraleggera op de foto die je laat zien, dan de AP schroefset.
Persoonlijk vind ik een auto die zo laag staat niet combineren met de standaard velgen. Maar das persoonlijk. ;)

Standaard velgen blijven sowieso, normaal snap ik wat je bedoelt maar vond het met de polygon velgen die eronder komen wel kunnen misschien

https://www.autoflevo.nl/nieuw-op-voorraad/volkswagen/up/10-90-pk-tsi-bmt-high-up-schuif-kanteldak-stoelverwarming-dab-achteruitrijcamera_nieuw_onbekend/benzine/194719/

(Overigens is deze auto exact hetzelfde samengesteld als die van mij:T)

Absoluut de Eibach set. Dat is een subtiele verlaging die m lekker dik maakt zonder after market te ogen. De AP set ziet er gewoon tokkie uit.

Mooie auto zoals je hem hebt samengesteld als ik de link check. Maar wat een geld zeg blijft t voor een Up.. Daar kan kan je een gelijk uitgeruste B segmenter voor kopen.

Hij gaat sowieso een stuk zakken zelfs met de eibach, hij staat absurd hoog standaard. Overigens is de keuze voor de up al eerder besproken, maar je hebt gelijk hoor alleen voor 18K heb je geen nieuwe b segmenter met vergelijkbare luxe, net aan een iets luxere basis versie. Al zit er een verschil tussen betalen en vraagprijs

Barri zei:
Bijna 19k voor een A-segmenter. Pfoe.

Voor 19k heb je tenminste nog een auto. Er zijn mensen die alleen al voor 19k aan opties bestellen op hun Audi A3.

Ben heel benieuwd naar die 1.0 TSI. Toch maar een keertje proefrijden, moet lekker gaan met dat lage gewicht (y). Succes met wachten!

inderdaad Enzo

@bhuddymahn
Ja komt zeker goed vooruit. Je hebt nu ineens wel koppel en dat maakt een gigantisch verschil. Overigens komt er met een chip 140 pk uit en 240nm, best indrukwekkend als je kijkt naar pk per kilo.

@rob Met omrekenen van producten van vroeger naar nu is het best triest gesteld soms ;) een beetje golf gti kost tegenwoordig zo 50K-60K...

Overigens na best wat research over deze mq200 versnellingsbak toch besloten dat chippen best kan. Hij is namelijk hetzelfde als de mq250 6 bak, alleen dan met een extra versnelling natuurlijk. Bij iedere gechipte up zie je overigens dat ie standaard al tegen de 180nm koppel heeft, terwijl de fabriek 160nm opgeeft, het blijft ten slofte een terug getundede 115pk 200nm motor. Maar op aanraden van vagtechniek eerst 4-5000 km rijden.

Dat is onverwacht nieuws! Letterlijk net gebeld door de garage dat de tsi er is. Met de vraag of ik hem nu al wil of nog een maand wachten. Keuze is nu toch wel heel extreem lastig....

Ik denk niet dat ik de discipline zou hebben om nog ruim een maand te wachten, wetende dat de auto er gewoon al is. Veel succes met je keuze.;)

Het zal even zuigen zijn... maar wees slim en laat hem na 1-1-2018 op kenteken zetten.
Binnen 4 weken op kenteken zetten is het een auto uit 2017.. die met een ruime maand dus al van 2017 is (ipv 2018) en dat ga je merken bij inruil in de toekomst..

Financieel gezien is wachten absoluut het beste, anders heb je gelijk een jaar afschrijving te pakken al.

CXXX zei:
Het zal even zuigen zijn... maar wees slim en laat hem na 1-1-2018 op kenteken zetten.
Binnen 4 weken op kenteken zetten is het een auto uit 2017.. die met een ruime maand dus al van 2017 is (ipv 2018) en dat ga je merken bij inruil in de toekomst..

Inderdaad, ik zou ook even wachten. Nuchter beschouwd is het maar een maandje, maar het is wel een nieuwer bouwjaar. En men kijkt vaker naar bouwjaar dan de maand.
En het is bijna precies dezelfde auto, dus zo'n marteling zal het ook niet zijn.

De datum eerste toelating op kenteken is natuurlijk niet hetzelfde als het bouwjaar :)

Mensen moeten wel heel dom zijn om te denken dat een auto (af)gebouwd is op 1-1-willekeurig jaar. Iedereen met ook maar een beetje verstand snapt dat zo'n auto (af)gebouwd is in het voorgaande jaar

Ja want iedereen zoekt inderdaad naar een auto op basis van de datum van fabricage in plaats van op DET. Daarom dat je ook in alle advertenties ziet wanneer een auto gefabriceerd is.... :confused:

Lycan dat klopt, maar koper/verkoper kijkt naar datum 1e afgifte kenteken.
Dat wordt dus ook vermeld op de verkoopsite, feitelijk is een 1 januari 2018 meer waard dan een 31 december 2017.
Nuchter gezien natuurlijk de grootste flauwekul maar zo werkt het nu eenmaal.

Maar ik begrijp de slimme verkoper wel in deze, hij drukt hem het liefst bij de verkopen van 2017, is om hun targets te halen.
Je zou het ook kunnen proberen uit te buiten Damian, beding nog wat extra korting.

Bofkont zei:
Je zou het ook kunnen proberen uit te buiten Damian, beding nog wat extra korting.

Slim idee! (y)
En zo niet, zorg er dan heel goed voor en maak duidelijke afspraken dat het echt pas 2018 is. Niet dat hij 'm stiekem 'per ongeluk' nog snel in 2017 laat registreren.

Precies de 2 verhalen, beiden zijn gedeeltelijk waar. Als ik zelf een 2e hands zou kopen boeit het mij niet of ie van jan 18 is of dec 18. Het is meer hoe groot het verschil is, praten we over honderden euros of slechts wat tientjes, uiteraard afhankelijk van hoe lang ik er mee ga doen. Het liefste zou ik hem letterlijk nu nog ophalen, kan echt niet wachten namelijk

Er is een verschil tussen het kenteken aanvragen en registreren. Aanvragen bepaalt de kentekenreeks en kan in 2017 en registreren staat in de papieren en wordt in de praktijk als 'bouwjaar' gezien en kan dus 2018. Voor de verkoper maakt het dus weinig uit.

Snap ik allemaal, maar het is dan uiteraard de bedoeling kenteken van 2018. Zal zo eens bellen als de pauze daar voorbij is. Overigens heeft deze verkoper geen giga target contract, hij verdient daardoor weinig maar weinig verkoopdruk, denk dus niet dat er iets kan veranderen.

Ik bedoel dus te zeggen dat er geen 'kenteken van 2018' is. Je kan in volgorde een nieuwer kenteken hebben die in 2017 geregistreerd is dan een ouder kenteken dat in 2018 geregistreerd wordt. Bijvoorbeeld RJ-842-H is van 2018 en RJ-843-H van 2017.

Precies, dat kenteken maakt niet echt uit. Een 2018 registratie wel, alleen zou ik willen weten wat zoiets scheelt.

Damianw26 zei:
Precies de 2 verhalen, beiden zijn gedeeltelijk waar. Als ik zelf een 2e hands zou kopen boeit het mij niet of ie van jan 18 is of dec 18. Het is meer hoe groot het verschil is, praten we over honderden euros of slechts wat tientjes, uiteraard afhankelijk van hoe lang ik er mee ga doen. Het liefste zou ik hem letterlijk nu nog ophalen, kan echt niet wachten namelijk

Honderden euro's, helemaal als de auto goed onderhouden is, zoals vermoedelijk de jouwe gaat zijn. Het bouwjaar is gewoon nieuwer, heel simpel. Hoe arbitrair ook, maar vaak zoeken mensen op een auto vanaf bouwjaar x, zelden maar tot bouwjaar x. Jouw auto blijft in dat opzicht langer 'courant'.
Heb dus echt even geduld, ga je geen spijt van krijgen. December vliegt meestal voorbij, lekker na de jaarwisseling je interieur inbouwen en polijsten tot je scheel ziet.

Het maakt natuurlijk ook uit hoelang je verwacht hiermee te rijden. Als je hem na 1-2 jaar weer weg wilt doen zal het best duidelijk merkbaar zijn, terwijl het verschil in waarde bij inruilen over tien jaar of langer veel kleiner is.

Gaat volgens mij amper iets uitmaken. Wellicht iets als je op korte termijn weer verkoopt maar anders echt niet.
Gaat om een gewild model in een goede en luxe samenstelling.
De eventuele koper die hier naar zoekt zal het worst wezen of het Dec 2017 of Jan 2018 is.
We hebben het hier over een A-segment auto, niet over 1 of andere dure limousine of zeldzame exoot.
Dingen komen ook echt met tig tegelijk uit de verhuur en lease straks.
Als je echt graag wilt gewoon doen, die paar centen die het eventueel gaat schelen ga je over een paar jaar echt niet merken / missen.

Dus er is inderdaad genoeg keuze, dus worden consumenten kritischer op wat ze wel en niet willen. Dat zie je weer terug in mensen die de staat van de auto, of een bouwjaar als belangrijk punt vinden.
Curieus ook dat het schijnbaar wel van belang zou zijn bij een grotere auto... :confused:

Overigens kun je zelf gewoon kijken naar de verschillen op websites. Dan zie je gauw genoeg dat het wel degelijk verschil geeft, waarbij D. Elzinga direct gelijk heeft dat het met de jaren verwatert. Maar Damian kennende vermoed ik niet dat er veel langer dan vijf jaar mee gereden gaat worden. ;)

Dus er is inderdaad genoeg keuze, dus worden consumenten kritischer op wat ze wel en niet willen. Dat zie je weer terug in mensen die de staat van de auto, of een bouwjaar als belangrijk punt vinden.
Curieus ook dat het schijnbaar wel van belang zou zijn bij een grotere auto... :confused:

Damian heeft een dikke en relatief zeldzame uitvoering.
Bouwjaar / maand boeit dan veel minder.
Komen straks tig standaard Up'jes op de markt die voor veel aanbod zorgen, versie van Damian blijft een uitzondering en dan is algehele staat / kilometerstand etc. veel belangrijker dan wanneer dat ding geleverd is.
En Ja bij een grotere ( maar vooral duurdere ) auto is het effect veel groter.
Is nogal duidelijk dat A-segmenters veel beter de waarde vasthouden dus gemiddeld genomen sowieso al minder afschrijving.
En theoretisch gezien zal het heus wel zo zijn dat het iets kan schelen op termijn, maar waar hebben we het dan in vredesnaam over, kleingeld vergeleken met totale kosten van autorijden.
Als Damian niet meer kan wachten en graag 5 weken eerder wil rijden dan snap ik dat heel goed ! ;)

Terug
Bovenaan