Damian's BMW M3 en VW up! TSI

Ging je nou nog chippen? Dan snap ik de verlengde garantie niet zo goed.

Ik heb de Ibiza ingereden, zelfde motor, via principe:
max 3.000 tpm tot 250km
max 4.000 tpm tot 500km
max 5.000 tpm tot 750km
max 6.000 tpm tot 1.000km

En sowieso altijd warm rijden uiteraard. Gelukkig zit er olie temp meter in.

Mooie vooruitgang Damian! Zal vast stuk lekkerder rijden!

Had je vorige up! geen coming home?
Welke opties zijn er nog meer verschillend?

Dus als ik het goed begrijp zit er dus geen navigatie vast in de auto, hiervoor moet je je telefoon gebruiken die je in de houder bovenop het dashboard moet zetten, maar laad deze dan ook wel op ? Anders lijkt het me niet zo heel handig eigenlijk.

Total Loss zei:
Dus als ik het goed begrijp zit er dus geen navigatie vast in de auto, hiervoor moet je je telefoon gebruiken die je in de houder bovenop het dashboard moet zetten, maar laad deze dan ook wel op ? Anders lijkt het me niet zo heel handig eigenlijk.

Zit een usb ingang direct achter de houder mocht je willen opladen. Gefeliciteerd met je Up Damian, ziet er echt strak uit. Ik heb zelf sinds november een nieuwe Up via de zaak en is toch een stuk meer 'auto' dan mijn vorige C1.

Veel plezier Damian,

Net artikeltje gelezen dat de UP Gti het dichtste staat bij de GOLF 1 Gti.
Beter compliment kan je een auto niet geven. Die Tsi, gaat vast als de brandweer.
Meer dan peekaass, is wegligging, en lichtvoetigheid, belangrijk. En daar is de UP,
up in.
Vele, vele, veilige fun kilometers

@springbok, ja is wel de bedoeling, diverse ervaringen van mensen waarvan verlengde garantie ondanks een gechipte motor gewoon van toepassing is geweest als er wat stuk ging. Blaas je binnen de garantie het blok op dan lijkt me dat niet het geval, sowieso niet echt een realistische voorspelling :T Verder kijk ik niet zo heel precies, ik rijd er toch rustig mee en eenmaal goed warm heel af en toe eens de turbo kort laten werken. Wel zo veel mogelijk verschillende toerentallen, dus een paar km 2200rpm, dan paar km 2300rpm dan weer 2000rpm etc etc.

@hellracer, dankjewel, hij is vooral nog luxer, automatische airco, ruitenwissers,verlichting etc etc. En op zoveel kleine punten veranderd, zo heb ik bijv nu een hoedenplank met 2 touwtjes, een lampje in het kofferruim, diverse led's standaard etc.

@totall los, zoals patcore al uitlegt zit er een usb gang achter de haak. Verder is je smartphone doormiddel van een vw app volledig geïntegreerd als navi baardcomputer etc, kan ook via de knoppen in de auto dus worden bediend.

@patrick, dankjewel, up rijdt een stuk beter dan de andere drieling met name van de vorige generatie.

@bob, ook bedankt, en je hebt volledig gelijk, al ben ik dan ook wel heel erg benieuwd naar een golf 1 gti, niet dat het super vergelijkbaar is maar wel een leuke ervaring.

Heel vet hoor, als ik zelf in de markt zou zijn voor een gloednieuwe Up! zou ik hem hoogstwaarschijnlijk vrijwel op dezelfde manier samenstellen. De integratie met smartphone klinkt geweldig, echt best of both worlds; altijd up-to-date, geen grote schermen die het dievengilde aantrekken maar toch volledige functionaliteit en integratie met de rest van de auto. Werkt dit systeem met alle smartphones?

Heel veel fijne en veilige kilometers gewenst (y)

@zadelsnuiver Dank voor het compliment, en ja het werkt met iedere modernere telefoon die de app kan draaien, werkt m.i echt briljant inderdaad.

Overigens gaat volgend weekend van vrijdag avond tot zondag de auto helemaal in de 'manicure', vrijdagavond uitgebreid wassen, zaterdag de hele auto polijsten, en zondag de glascoating op velg en carrosserie, de gyeon q2 mohs.
https://www.carclean.com/nl/q-mohs-30ml.html
En voor de velgen, ook gyeon q2:
https://www.carclean.com/nl/q-rim-30ml.html

Damianw26 zei:
@zadelsnuiver Dank voor het compliment, en ja het werkt met iedere modernere telefoon die de app kan draaien, werkt m.i echt briljant inderdaad.

Ben wel benieuwd of dat over een jaartje of 5 a 10 nog zo is. Het gaat erg hard wat dat betreft. Mijn auto is inmiddels aan de zevende radio begonnen. Van analoog en cassette naar dab+ en bluetooth nu.

Technologie gaat met de smartphone mee natuurlijk, dus als men de app blijft updaten of vernieuwen. En als je telefoon ook recent blijft zou het juist een auto leven lang goed moeten gaan en vlot moeten blijven

Damianw26 zei:
Technologie gaat met de smartphone mee natuurlijk, dus als men de app blijft updaten of vernieuwen. En als je telefoon ook recent blijft zou het juist een auto leven lang goed moeten gaan en vlot moeten blijven

Dat laatste geloof ik echt geen fluit van. Ben net nog aan het stoeien geweest met een toepassing die per se Bluetooth 4.1 nodig heeft. 4.0 voldoet niet. Ben ook bezig om de Dolby Digital aan de praat te krijgen op Netflix. Helaas een net iets te oude dolby digital versterker, die kan niet overweg met HDMI 1.4 voor het ARC, ik gebruik daar HDMI 1.3 en een Toslink. Werkt niet meer, wil ik 5.1 op Netflix hebben, moet ik mijn apparatuur al weer vervangen. Mijn auto is in markt gezet toen Nokia met de 9000 communicator op de markt kwam, we zijn inmiddels tientallen protocollen verder. Ik moet nog zien of een auto die nu is uitgebracht over een jaar of 5 nog kan verbinden met een telefoon dan. Het probleem van al die auto's nu, is dat de apparatuur erg ver ingebouwd en geïntegreerd is. Kaarten updaten van een fabriekseigen navigatiesysteem is soms na 5 jaar al een ramp, maar de hardware aanpassen is net zo'n crime.

Dat is heel vervelend, maar gezien de app op de telefoon draait valt of staat het met updates ervan/ actueel blijven van je telefoon en app. En zo communiceert de app op de telefoon via bluetooth weer met de auto, dus we zien wel hoe het loopt de komende jaren :T

Damianw26 zei:
Dat is heel vervelend, maar gezien de app op de telefoon draait valt of staat het met updates ervan/ actueel blijven van je telefoon en app. En zo communiceert de app op de telefoon via bluetooth weer met de auto, dus we zien wel hoe het loopt de komende jaren :T

Dat snap ik. Het gaat mij om het vetgedrukte deel. Kun je de bluetooth hardware van de auto makkelijk vervangen?

Ik heb ook een mooi cameraatje die ergens ligt te verstoffen. Het veelbelovende Firewire als aansluiting. Heb ik geen aansluiting voor op de laptop. Wel een adapter, firewire naar een universele pcmcia. Past er ook al niet meer in... Mijn huidige telefoon babbelt ook niet meer met de Parrot in m'n andere auto. Parrot wel geupdate, maar toch werkt dit niet meer. Moet ik dus ook binnenkort iets nieuws in gaan schroeven.

We shall see.

Om welke Parrot en telefoon gaat het?

Mijn Pioneerradio uit 2009 verbindt nog prima met mijn iPhone7
En de Parrot CK 3100 in mijn Lexus ook en dat is al een oudje.

Mooie Up! hoor. Kleur, uitvoering en natuurlijk de TSI zijn top. Geloof best dat ie weer een stukje beter en fijner rijdt als de vorige. Tijdloos model ook. Heel veel plezier ermee.

Een Golf 1 is de moeder van ALLE Gti's. Voor golf 1, bestond er zo iets niet.
slechts 110 a 115 pk, 185 km/h snel. Praten over1976 !
Ach laat de belgen het maar vertellen.
https://www.auto55.be/retro/20236-vw-golf-i-gti-het-begin-van-een-legende-1976-1982
Een vergelijking met deze auto is een buitengewoon compliment.

@kristian, dankjewel, uiteraard deel ik je mening haha :T

@bob, ja absoluut een icoon! De oer-hothatch en inderdaad dus een prachtig compliment naar de auto. Leuke bijdrage overigens dat filmpje(y)

@enzo, nee helaas staat 'pas' 250km op. Gemiddeld 1 op 18 volgens de boardcomputer vanaf de fabriek uit, best netjes al rijd ik ook erg rustig ermee nog, af en toe een stevige tussenacceleratie zonder hoog in de toeren te vliegen als de boel echt goed warm is.

boblafrance Ralph zei:
https://www.auto55.be/retro/20236-vw-golf-i-gti-het-begin-van-een-legende-1976-1982

Autobianchi A112 abarth?
Simca 1100 ti?
Renault 5 alpine?

Natuurlijk is de Up tsi een hele leuke auto om te rijden, maar het blijft een digitale auto versus een analoge golf 1 gti. Geen vergelijk dus. Dat gewicht en vermogen gelijk staan aan elkaar wil nog niet zeggen dat de rijbeleving hetzelfde is.

@damian
Je zou nog even zo'n obd reader en de torque pro app moeten kopen. Is leuk bij een turbo blok om alle parameters live uit te lezen (y)

De UP is een Volkswagen ! De rest niet. Ik hoef mijn stelling niet te verdedigen, Top Gear, kwam al tot deze conclusie. Natuurlijk rijdt een auto 42 jaar later anders, dan de oer Gti, Maar hij komt er het dichtbij in de buurt.

Bovendien,
is de UP, een van de goedkoopste GTI's van goede kwaliteit. Wat wil je nog meer ??

@bhuddymahn, Dankjewel, zeker gezien je ook een mpi up hebt gereden is het best leuk om eens een tsi testrit te maken, wereld van verschil

@eenvrijeusername, Die auto's zijn veel puurder om mee te rijden natuurlijk, en vergeet de clio 16v williams niet, dat lijkt me een super leuke wagen. Een relatief oneerlijk vergelijk maar uiteindelijk zijn er tegenwoordig weinig pure auto's, jouw 4c kan wel eens de puurste nieuwe auto zijn.
Maar heb jij toevallig al zo'n obd2 ding? Er zijn zo veel van die dingen met gigantisch verschillende ervaringen dat ik niet zou weten wat een goede is, moet wel met een apple werken en dat schijnt een probleem te zijn volgens mij.

@bob Inderdaad verassend dat de auto bij veel testers zo enorm goed in de smaak valt, dat zegt wel wat natuurlijk, maar ja lichte auto, korte wielbasis, goed onderstel,flinke berg koppel en pk's dat is altijd een leuk recept.

@piet, Dankjewel

@Damianw26, proficiat met je nieuwe UP! Mooi exemplaar. Die led strip onder het dashboard zit er ook goed uit! Zal wel lekker pittig zijn ook inderdaad.
Veel plezier ermee!

boblafrance Ralph zei:
De UP is een Volkswagen ! De rest niet. Ik hoef mijn stelling niet te verdedigen, Top Gear, kwam al tot deze conclusie. Natuurlijk rijdt een auto 42 jaar later anders, dan de oer Gti, Maar hij komt er het dichtbij in de buurt.

Dus omdat het een Volkswagen is, is het de eerste hothatch? Bijzondere gedachtengang. De discussie is hier al eerder gevoerd, maar de Golf gti was simpelweg niet de eerste hothatch.
Ik ken trouwens auto's die veel meer het gevoel van de eerste golf gti nabootsen. Een swift gti bijvoorbeeld. Een turbo auto rij je heel anders dan een atmosferische. Daarnaast is er ook een Up gti...

@damian
Ik heb de mini elm327 Bluetooth. Op bol.com voor een tientje te krijgen. Zeker als je tuned goed om de inlaat, uitlaat en olietemperatuur in de gaten te houden.

boblafrance Ralph zei:

Haha zeer zeker niet!!
Het is dat Eenvrijeusernaamiserbijnaniet er al mee aankomt, met dit lijste.
Autobianchi A112 abarth
Simca 1100 ti
Renault 5 alpine

Top gear als referentie aanhalen lijkt me zeer gevaarlijk :)
Dat is enkel leuk vermaak met 0 waarheidsgehalte, enkel meningen.

Volgens mij kwamen de Lancia (70pk), de Simca (82pk) en de Renault (94pk) aanmerkelijk minder pk's .... zo'n eerste Golf had er 110! Een Simca 1000 Rally III had er ook 110

@oveazibi, dankjewel, ja echt een heel stuk meer auto!

@Eenvrije, die donkerblauwe? Iedergeval ben ik erachter dat het niet lastig is om een apple te koppelen, het is niet eens mogelijk via bluetooth enkel via wifi. Ik zal met het verlagen eens vragen an vagtechniek wat er wel mogelijk is, olietempmeter vrijschakelen zou moeten kunnen volgens mij.

@Bofkont, ja precies maar ach, discussie is al gevoerd eerder, up is een leuke wagen maar niet klassiek of dermate puur als een hothatch uit het begintijdperk, als de up überhaupt al met een hothatch vergeleken mag worden.

@charger, dankjewel!

@piet, stuk voor stuk leuke liefhebbersauto's die inmiddels echt heel prijzig zijn geworden.

Mooi detail TSI voor!

Waarom geen randloze kentekenplaathouders?

Overigens zou ik TSI en Up juist van de achterkant halen.

Bofkont zei:
boblafrance Ralph zei:

Haha zeer zeker niet!!
Het is dat Eenvrijeusernaamiserbijnaniet er al mee aankomt, met dit lijste.
Autobianchi A112 abarth
Simca 1100 ti
Renault 5 alpine

Top gear als referentie aanhalen lijkt me zeer gevaarlijk :)

Dat is enkel leuk vermaak met 0 waarheidsgehalte, enkel meningen.
En welke van deze merken rijden nog in grote getalen rond?
Welke van deze merken hebben de grootste aanhang ?
Wie voerd na 42 jaar nog steeds de naam GTI ?

Nog maar video,
https://youtu.be/a-Ww9KFoGLk
en nog een,
https://youtu.be/RC6kohc-ogU

@eenvrije, hahaha, aan de kant voor dit brede monster!

@springbok, ik dacht dat ik nog randloze plaathouders had, bleek er maar 1 te liggen nog dus op korte termijn even halen en plaatsen, logos achter laat ik zitten, vind het met juist wel mooi :T

@zadelsnuiver, het is een klein detail, en nog steeds laat ik de letters zitten, zo”n “gecleande” achterruit vind ik niet mooi, velen trekken ook de ruitenwisser er nog af.

@enzo, de grote letters achterop heb ik van goede vriend ali expres, kleine logo voorop via de dealer geregeld voor nop.

@bob, als je aan de naam gti denkt, denk ik persoonlijk meteen aan de golf en 205, al zijn er zat merken die het hebben gebruikt en gebruiken op veel modellen

De 205 Gti, Legendariies ! Dat is wat ik bedoel, Zo zie ik ook de Golf 1 Gti. Misschien niet de eerste, maar wel de auto die er toe doet. Pas na de Golf 1, kwam de de Gti gekte echt opgang. En daarom zijn zij de uitvinders van de GTI klasse.

Zo, heb dit topic ff in alle drukte niet goed bijgehouden... maarrehh hoe rijdt ie nou Damian? :) Is zeker een flink merkbaar verschil met je vorige UP denk ik?

boblafrance Ralph zei:
De 205 Gti, Legendariies ! Dat is wat ik bedoel, Zo zie ik ook de Golf 1 Gti. Misschien niet de eerste, maar wel de auto die er toe doet. Pas na de Golf 1, kwam de de Gti gekte echt opgang. En daarom zijn zij de uitvinders van de GTI klasse.

Ik denk dat de Golf 1 GTI de eerste kleine snelle gezinsauto was die ook geschikt was voor voor dagelijks gebruik/boodschappen te doen door moeder de vrouw.
Tot dan toe werd er veelal gebruik gemaakt van (dubbele of register) carburateurs waarbij het lastig was om een goede afstelling te vinden zowel bij vollast als bij deellast.
Vaak liepen dergelijke carburateurmotoren niet echt lekker als ze koud en/of op een laag toerental draaiden.

@Damian, gefeliciteerd met de nieuwe Up! Ziet er goed uit.(y)

Hij rijdt heerlijk Ramon, zelfde wagen maar toch een compleet andere beleving! Je hebt nu koppel overal en in overvloed, en je komt dus ook op snelweg tempo direct mee zonder terugschakelen. Verder genieten van de luxe en het aanzicht, toch wel een stuk meer auto. Diverse complimenten gehad al en eigenlijk altijd wel over de velgen :T

Je hebt nu koppel overal en in overvloed

Benieuwd wat je over een half jaar vindt als je weer aan wat meer power gewend bent. :T

En aangezien je let op details (zie net het TSI-logo in de neus). Reclameloze kentekenhouder erop, knipperlichtlampjes even vervangen voor silvervision-exemplaren, en verder lekker schoon proberen te houden ;). Ik reed gister nog even over de dijk bij W'voort naar Loo, en daar is de auto niet schoner van geworden... Sla die nog maar even over dus met je schone Up! ;)

Mwah ben de audi gewend, maar dit is duidelijk een kleinere turbo die een stuk eerder opspoelt, en gezien ik toch wel redelijk rustig inrij nog is het meer heel af en toe eens een tussenacceleratie die dan verbaast, immers is 160nm ook niet de wereld aan koppel :T Maar ja dit weekend de glascoating erop en helaas te laat al, de auto is niet meer schoon na 500km

Balen hè :). Welke coating komt er op? 27 januari ga ik de GT afleveringsklaar detailen, maar twijfel nog over gewoon kleien, voeden, wax of toch een goede coating... Gezien het slechte weer de komende maanden wellicht niet zo verkeerd de auto extra goed te beschermen.

adinsx zei:
Gezien het slechte weer de komende maanden wellicht niet zo verkeerd de auto extra goed te beschermen.

Maar de lakkwaliteit is toch nu dusdanig dat je de auto alleen maar hoeft te verwennen met wasbeurten in de de loop van maart misschien in de was zetten?

Aah mooi dat je het zelf doet, ik ga de monsterklus samen doen. Vrijdagavond wassen, zaterdag de hele dag kleien, polijsten van volledige auto. En zondag de coating erop, en ook op de velgen als er tijd is, anders zsm. Overigens komt de gyeon q2 mohs erop.
https://www.carclean.com/nl/q-mohs-50ml.html

Daarna eens een zaterdag vinden dat de eibach veren eronder kunnen, want kanonnen wat staat de non blue motion up hoog op de pootjes!

speedtouch zei:
adinsx zei:
Gezien het slechte weer de komende maanden wellicht niet zo verkeerd de auto extra goed te beschermen.

Maar de lakkwaliteit is toch nu dusdanig dat je de auto alleen maar hoeft te verwennen met wasbeurten in de de loop van maart misschien in de was zetten?

Nee, want momenteel is de enige bescherming tussen de "lak" en het vuil je blanke laklaag. En daar krijg je dan dus krassen en putten en deuken in met het zout en dergelijke. Als je nu wax doet heb je in ieder geval nog een laagje tussen al die viezigheid en je blanke laklaag. Coating is dat ook maar dan harder en bied dus ook meer bescherming tegen putten.

En ook wassen is veel makkelijker als vuil op de lak blijft liggen in plaats van dat het de neiging heeft in de lak te gaan zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Damianw26 zei:
Aah mooi dat je het zelf doet, ik ga de monsterklus samen doen. Vrijdagavond wassen, zaterdag de hele dag kleien, polijsten van volledige auto. En zondag de coating erop, en ook op de velgen als er tijd is, anders zsm. Overigens komt de gyeon q2 mohs erop.
https://www.carclean.com/nl/q-mohs-50ml.html

Daarna eens een zaterdag vinden dat de eibach veren eronder kunnen, want kanonnen wat staat de non blue motion up hoog op de pootjes!

Ding is toch nieuw?!
Waarom zou je een week oude auto gaan kleien en polijsten?

Terug
Bovenaan