Damian's BMW M3 en VW up! TSI

Een nieuwe auto gaat automatisch na transport van de boot door de krasstraat, eenmaal bij de dealer wordt hij nog met de hand gedaan, maar de lak is dus niet helemaal nieuw meer. Je kan het onzin vinden, maar je blijft het dus zien als je niet polijst natuurlijk

Omdat een nieuwe auto niet altijd perfect wordt afgeleverd. Als een auto over het spoor vervoerd wordt heb je vaak ontzettend ijzerdeeltjes op de auto, die wil je absoluut niet hebben als je gaat coaten. Daarnaast heeft ook een vers gespoten lak z'n defecten, die vaak in de fabriek wel worden weggewerkt, maar dat wil niet zeggen dat het perfect is.

Onder een coating wil je altijd een perfect schone lak, dus een lichte polish is eigenlijk al verplicht. Als je gaat polijsten moet je ook kleien.

@Damian: Met wie ga je het doen :)? Ik zou zeker ook een rondje met een ijzerverwijderaar doen voor het kleien, kan al een hoop schelen.

Mohs lijkt me overigens een prachtig coating, vrij prijzig maar de eigenschappen schijnen echt geniaal te zijn.

Micha zei:
Als je gaat polijsten moet je ook kleien.

Waarom? Klei is bedoeld om ingebrand en ingeslagen vuil te verwijderen dat er niet met de washandschoen is uit te krijgen. Tegelijkertijd krijg je met klei ook een zekere vorm van krassen. Marring, ken jij uiteraard wel, noemen ze dat.
Het is niet gezegd dat het nodig is om te kleien. (Los daarvan denk ik wel dat het moet hoor) maar zolang een auto schoon te krijgen is met zeep en Iron-X hoef je niet nog eens te kleien voor het polijsten.

Ook polijsten is geen stap die verplicht is voor je gaat coaten, als de lak goed is hoef je niet eerst nog te polijsten. Maar dat verschilt van auto tot auto. Als die van Damian inderdaad al door de wasstraat is geweest zal t wel moeten. :D

Ambitieus project, zelf coaten. Heb je dat eerder gedaan, en vind je dat geen risico?

Ligt eraan wat de 'professionals' je willen doen geloven. Goed dat ze er zijn voor de risico-aversen, maar met de juiste spullen en ruimte kun je alles prima zelf.

Auto is inderdaad helaas door de wasstraat geweest voor de dealer nog, daardoor echt hoognodig het polijsten. Ga het beslist niet zelf doen, samen met een bekende detailer van wat volkswagen fora, eerder kijken en leren ;)

Het is jammer dat de photobucketfoto's het niet meer doen op fora, maar ik heb genoeg foto's van smerige klei toen ik mijn nieuwe III afleveringsklaar ging detailen. Ook na strak wassen kwam er meer dan genoeg vuil vanaf. Zal de foto's nog eens opzoeken voor de 'niet-gelovenden' :)

@Damian
Mooie plannen! Ik twijfel echt nog een beetje. Vast staat is dat ik de auto ga wassen, kleien en voeden. Wax of coating? Tja, die coating is gewoon best prijzig, en het blijft een leaseauto. Aan de andere kant het resultaat is geweldig en de auto kan van zaterdag t/m maandag op de brug in de werkplaats blijven staan om te 'drogen'.

Ga me er toch nog maar eens in verdiepen. Forumlid Nico staat te trappelen om me te helpen volgens mij, dus met twee man moet het ook wel goed komen. :)
Heb je jouw klus in de buurt gepland staan?

Hmm lastige inderdaad, zeker omdat het een lease wagen is toch wel extra flinke kosten die in principe niet heel erg nodig zijn, wax etc volstaan ook maar een glascoating is gewoon de topper. Overigens gewoon in de garage bij de detailer in Duiven, redelijk dichtbij dus ;)

Monsieur,

Dan heb je nog nooit een nieuwe auto goed bekeken, zeker geen onzin!

Polijsten zou ik altijd doen voor coaten, gewoon even mild.
Mooie coating Damian! (y)

Nico GTR zei:
Micha zei:
Als je gaat polijsten moet je ook kleien.

Waarom? Klei is bedoeld om ingebrand en ingeslagen vuil te verwijderen dat er niet met de washandschoen is uit te krijgen. Tegelijkertijd krijg je met klei ook een zekere vorm van krassen. Marring, ken jij uiteraard wel, noemen ze dat.
Het is niet gezegd dat het nodig is om te kleien. (Los daarvan denk ik wel dat het moet hoor) maar zolang een auto schoon te krijgen is met zeep en Iron-X hoef je niet nog eens te kleien voor het polijsten.

Ook polijsten is geen stap die verplicht is voor je gaat coaten, als de lak goed is hoef je niet eerst nog te polijsten. Maar dat verschilt van auto tot auto. Als die van Damian inderdaad al door de wasstraat is geweest zal t wel moeten. :D

Met polijsten wil je met een zo schoon mogelijke ondergrond beginnen. Je wilt altijd voorkomen dat vuil los komt tijdens het polijsten en dan in je pad blijft zitten, dan ben je veel verder van huis. Kleien is dan een kleine moeite en je haalt zo veel mogelijk vuil weg.

Met coaten wil altijd op een brandschone ondergrond beginnen, altijd. Alleen met polijsten haal je het hardnekkigste vuil weg, al zou het maar met een finishing combinatie zijn. Niet polijsten voor je coating is echt doodzonde van je coating, want die hecht alleen op een schone lak.

Beide zijn voorbereidende stappen voor hetgeen wat volgt, en met detailen valt en staat alles met een goede voorbereiding. Je kunt ook alles half doen, maar daar schiet je niets mee op.

Wauw wat een mooie UP! Damian!
Veel plezier ermee en wees er zuinig op!

Wederom bedankt(y)

Overigens vandaag voor het eerst maar eens getankt, 586km gereden en er ging 32 liter in dus ruim 1 op 18, zelfde als de mpi dus dikke prima, zeker gezien het blok nog moet inlopen

Kleine update hier: Inmiddels staat er bijna 1200km op, gaat dus net als de tsi zelf echt lekker rap :T Wat een ontzettend fijne auto is het toch! De glascoating schuift een week op naar dit weekend. Ook heb ik de eibach veren besteld bij vagtechniek, komen helaas pas eind januari bij hun binnen, dus montage duurt helaas nog wel eventjes..

Gisteren bezig geweest met led's rondom. De h4 led's had ik nog van de mpi, maar mijn god zeg, het is te hopen voor iedere up tsi rijder dat je nooit (zelf) je lampen hoeft te vervangen want de ruimtes achter de lampen zijn nog eens zo krap geworden dan bij de mpi. Maar na een hoop geklooi en gevloek werkt alles weer naar behoren! En ook in zowel de kofferbak en het interieur wat led's. Overigens ook geprobeerd de dumpvalve te monteren, maar de luchtinlaat behoeft een kleine aanpassing om het passend te krijgen, even over nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Overigens ook altijd interessant, olieverbruik bij een nieuwe wagen. Maar niet geheel verrassend is er op het oog niets qua verbruik waar te nemen(y)

Untitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on FlickrUntitled by Damian Willemsen, on Flickr

Mooie updates!

Ik heb in juni Mohs aangebracht en het is echt verbluffend. Het aanbrengen was wat onwennig omdat het wat vervluchtigd en heel dun is. je hebt het gevoel dat je niets aan brengt maar de standtijd is enorm. Zelfs nu, nadat mijn auto altijd buiten staat zit het er nog steeds op, welliswaar iets minder maar nog steeds weet vuil amper te hechten.
Vanmiddag gewassen met bath+ en klusje was zo geklaard, vuil ging er zo vanaf en weer enorm glimmen. Ik was erg sceptisch omdat het relatief duur is en qua volume is het heel weinig :D maar topspul.

Wel is het aan te raden het oppervlakte heel goed schoon te maken, maar als ik dat zo lees komt dat wel goed ;) en zelf vond ik het prettig dat ik de auto binnen op de brug kon zetten met veel licht zodat ik het werkje zorgvuldig kon uitvoeren en niets kon missen.
Ligt eraan wat de 'professionals' je willen doen geloven. Goed dat ze er zijn voor de risico-aversen, maar met de juiste spullen en ruimte kun je alles prima zelf.
inderdaad (y) voldoende licht, goede bescherming/voorzorgsmaatregelen en bij voorkeur fijne werkhoogte en je kunt dat prima zelf.

Hey, die wasbox ben ik dit weekend ook nog drie keer geweest Damian ;). Paar keer ook door je dorp gekomen, maar domweg vergeten even langs te rijden bij je Up... komt binnenkort wel goed.

@Ascona
Zat je topic te lezen, tjonge dat ziet er goed uit. Gebruik je dezelfde coating als Damian eerder plaatste? Ben er nog niet uit voor de newbie wat te doen. Wel is er al een brug gereserveerd om de 27ste lekker binnen te detailen ;)

@ascona
Zo inderdaad wat ziet dat er goed uit, fijn dat het zo bevalt want het aanbrengen, en vooral het detailen voor het aanbrengen van de coating kost toch een heel stuk meer tijd en geld dan een simpele wax aanbrengen. Overigens ook nog steeds complimenten naar de Poor boys Black paste wax, was nog steeds redelijk aanwezig toen ik de mpi inleverde, zeker een 4 maanden en 10K km stand tijd!! Zeer indrukwekkend voor een wax. Hoeveel laags heb jij de coating aangebracht? Ik ga het in 3 lagen aanbrengen

@adinsx

Hahaha 3x joh, waarom dat dan :T Ik ben ook fan van het ding, zit 1 km van mijn huis vandaan dus kom gerust langs tzt. Ik gebruik overigens nooit die borstel die daar hangt, maar het is zeer handig om even de boel af te spuiten met dat kant en klare sop, en dan weer afspuiten. Vooral in de zomer waar je eerder veel stof en stuifmeel op de wagen krijgt ipv vies hechtend vuil. Als je ook een heel goed product wil wat makkelijker aan te brengen is, en ook wat voordeliger is kun je de gyeon cancoat eventueel kiezen, naar het schijnt een topproduct

Damianw26 zei:
@adinsx
Hahaha 3x joh, waarom dat dan :T Ik ben ook fan van het ding, zit 1 km van mijn huis vandaan dus kom gerust langs tzt. Ik gebruik overigens nooit die borstel die daar hangt, maar het is zeer handig om even de boel af te spuiten met dat kant en klare sop, en dan weer afspuiten. Vooral in de zomer waar je eerder veel stof en stuifmeel op de wagen krijgt ipv vies hechtend vuil. Als je ook een heel goed product wil wat makkelijker aan te brengen is, en ook wat voordeliger is kun je de gyeon cancoat eventueel kiezen, naar het schijnt een topproduct

Twee keer met de Mégane. Wilde voor de zwart/wit fotowedstrijd een mooie foto maken langs de dijk bij een weggetje dat onder water stond. Maar schoner werd de auto daar niet van. Zondag nog een keer, maar toen was het hoge water al gezakt... Dus nog een keer langs wasbox om de meeste modder er af te spuiten en vervolgens thuis met de hand te wassen.
Derde keer was met de Clio IV die al twee weken stil staat. Kon ook wel even wat beter, kwam alleen niet meer aan het goed wassen toe.

Als de GT er is kom ik zeker een keer langs ;). Wasbox is maar liefst 2,5 km van mijn stekkie ;)

Hoeveel laags heb jij de coating aangebracht? Ik ga het in 3 lagen aanbrengen

Mohs heb ik in 2 lagen aangebracht. Kon precies met een auto van mijn formaat. Met een Up moet 3 lagen ook vast lukken. Aanbrengen is overigens heel eenvoudig alleen onwennig omdat je niet voelt alsof je iets aan brengt. Stappen die ik heb gedaan;

zaterdag bij huis, half dagje werk;
- grondig wassen
- kleien
- polijsten

zondag 2 km gereden naar de plek waar de brug is, daar de auto nogmaals grondig gewassen om alle residu ook er af te krijgen en daarna alles heel goed droogmaken. Daarna moh's in 2 lagen aangebracht. Daarna nog de banden, velgen en andere trim extra aandacht gegeven. Daar was ik een dag mee bezig maar daar was ook andere gezelligheid omheen. De dag er na heb ik de wetcoat aangebracht die ook in het pakketje zit, zo gedaan.

Ik zou het zo weer doen, vind het alleen wel érg prijzig. Met een super goede aanbieding heb ik het er wel voor over. Kom vrij vaak in zuid-korea, zal eens kijken wat Mohs daar kost.

Wauw, wassen, kleien en polijsten in een half dagje, dat doe ik je niet na :eek:.

Overigens ga ik er vanuit dat je ook ontvet hebt voor het aanbrengen van de coating? En hoeveel ML coating had je, je hebt namelijk 30, 50 en 100ml :).

Damianw26 zei:
38983180504_a449626aa7.jpg
[/url]Untitled by Damian Willemsen, on Flickrhttps://flic.kr/p/23qGgNb

Is dit dim- of grootlicht?
Was dit voor of na het afstellen??

@Adinsx
Aha, duidelijk dan blijf je met euro's mikken :T Hoe lang duurt het nog tot jouw auto afgeleverd is, eind deze maand?

@Ascona,micha
Wow!! Ik trek daar 2 dagen en een avond voor uit, en dan is het alsnog redelijk vol gepland. Prijzig is het absoluut, maar je hebt er dan ook een tijdje genot van mits je het goed bij gaat houden. Ik heb overigens de 50ml.

@Lycan
De garagedeur is geribbeld en geeft een vertekend beeld, zijn nog steeds dezelfde lampen als uit de mpi up, dus van xenonlamp.nl. Sterker nog ze zouden apk proof zijn, al kan dat niet met een led lamp in een h4 fitting, hierbij de foto's van hoe het wel goed op beeld staat:

Standaard halogeen lampen:

Halogeen oem by Damian Willemsen, on Flickr

Led:

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Lichtbeeld
Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr[/quote]

@Adinsx
Aha, duidelijk dan blijf je met euro's mikken drinking smiley Hoe lang duurt het nog tot jouw auto afgeleverd is, eind deze maand?

Haha, ja dat wel. De GT wordt 3 februari afgeleverd, en mocht je 27 januari niets te doen hebben. Kom gerust even langs in Doesburg bij de dealer. Waarschijnlijk komt Nico helpen met de auto detailen. Extra tips zijn altijd welkom. Wordt alleen tijd dat ik bij Carclean een en ander ga bestellen anders is het te laat binnen. Dank voor de extra tip wat betreft coating.

adinsx zei:
@Adinsx
Aha, duidelijk dan blijf je met euro's mikken drinking smiley Hoe lang duurt het nog tot jouw auto afgeleverd is, eind deze maand?

Haha, ja dat wel. De GT wordt 3 februari afgeleverd, en mocht je 27 januari niets te doen hebben. Kom gerust even langs in Doesburg bij de dealer. Waarschijnlijk komt Nico helpen met de auto detailen. Extra tips zijn altijd welkom. Wordt alleen tijd dat ik bij Carclean een en ander ga bestellen anders is het te laat binnen. Dank voor de extra tip wat betreft coating.

Ja....:D

Het is toch wel een fraai wagentje hoor, zo zie je een UP niet vaak (y). Zelf alleen ervaring met de MPI's, dat vind ik helemaal niks. Maar de CNG versie is zowaar nog een stuk trager o_O. Ik had oprecht medelijden met de persoon die ivm zijn kilometers zijn MPI moest inleveren voor de CNG versie die ik kwam brengen.
Damianw26 zei:
Sterker nog ze zouden apk proof zijn, al kan dat niet met een led lamp in een h4 fitting,
Het scheelt dat je nog 4 jaar APK hebt ;). Maar ik kan me niet voorstellen dat het apk proof is. Het lichtbeeld ansich is wel strak, maar het probleem is dat de led-verlichting een hogere lichtopbrengst heeft en je strooilicht dus ook een hogere intensiteit heeft. Afgaande op de foto's zullen tegemoetkomende auto's er niet zoveel last van hebben. Maar stel, een vrijliggend fietspad rechts naast de weg. Volgens mij ziet de fietser die jou tegemoet komt letterlijk niks meer :rolleyes:. Maar wellicht valt het in de praktijk mee.

Mooi die leds in het interieur. Stuk frisser. Ik moet hier en daar ook nog lampje vervangen in de Ibiza.

Benieuwd hoe dat led in je koplampen er in het echt uitziet. After market xenon vind ik geen porum.

@adinsx
Auto's kijken alleen al leuk, top tot dan(y)

@Joostm
Laat of niet, toch bedankt uiteraard :T

@gehaktstaaf
Dankjewel, ben nog geen andere up tsi (of enigszins een mooie samenstelling) tegen gekomen, straatbeeld wordt overspoeld door simpele move up's. Ja nooit een snel blok geweest die mpi, op gas ook nog eens een 15% vermogensverlies volgens mij, ondanks het hoge octaan van gas. Zeker als je een diesel op koppel gewend bent een totaal andere ervaring zo'n mpi. Betreffende de lampen, geen idee voor het fietspad maar op de weg niet meer verblindend dan oem xenon of led, ondanks dat het niet in een projector zit.

@Springbok
Vrij simpele mod's die de boel wel ophalen, zeker de moeite waard! Overigens eens met jouw stelling, alleen zijn de led's vrij wit/blauw ipv paars blauw, zijn 6500k

Misschien er over heen gelezen ofzo, maar was je nog van plan je up te ontgrenzen, of te voorzien van andere software dat ie sneller word?
Zou wel bruut zijn met zo'n klein wagentje de meeste mensen eruit te boeken bij het stoplicht.

Ja komt een stage 1 chip op maat in van vagtechniek rond de 140pk en 240nm. Overigens vind ik een stoplicht sprint wel geinig maar het gaat om de tussenacceleraties, anders is je koppeling zo op:T

Wauw, wassen, kleien en polijsten in een half dagje, dat doe ik je niet na eye popping smiley.

Overigens ga ik er vanuit dat je ook ontvet hebt voor het aanbrengen van de coating? En hoeveel ML coating had je, je hebt namelijk 30, 50 en 100ml grinning smiley.

ik heb op dag 2, voor aanbrengen van de coating hem idd 1x nog gewassen met neutrale shampoo zodat er geen vettigheid of andere residu meer op zat en eventueel vuil van die dag/nacht er ook af was.

Het ligt er natuurlijk net aan hoe goed je basis is. Maar een auto die gewoon goed in de lak zit was je in 1 uurtje zeker vrij uitgebreid. Kleien zal ik een 1,5x uur mee bezig zijn geweest en polijsten in mijn geval ook iets van een dik uur.
Als je diepere krassen hebt en met andere pads gaat werken en verschillende polijstmiddelen ben je uiteraard veel langer bezig. En mijn dak is vrijwel helemaal glas, dat scheelt ook enorm ;) En natuurlijk zullen er mensen nóg meer mee bezig zijn. het kan altijd nog beter, uitgebreider en zo. Maar voor mij was het voldoende. als je een paar pagina's terug gaat in mijn topic heb ik wat foto's gemaakt.
Ook als je de auto op een brug zet en op werkhoogte kunt werken gaat ook eenmaal stuk sneller en makkelijker.

Volgens mij had ik 50ml, maar zeker weten doe ik dat niet meer. Was een compleet pakketje

https://www.flickr.com/photos/152126164@N05/shares/8DSE8S

Door het oog van de naald en 1000 engeltjes op de schouder, op 2 cm na geen krasje! Meer dan sneu voor de knapen van de Saab en vooral de A1!

Damianw26 zei:
Ja komt een stage 1 chip op maat in van vagtechniek rond de 140pk en 240nm. Overigens vind ik een stoplicht sprint wel geinig maar het gaat om de tussenacceleraties, anders is je koppeling zo op:T
Had je deze 'test' al gelezen?:
https://www.autobild.de/artikel/vw-up-gti-2017-vorstellung-test-marktstart-preis-11139659.html

Damianw26 zei:
https://www.flickr.com/photos/152126164@N05/shares/8DSE8S

Door het oog van de naald en 1000 engeltjes op de schouder, op 2 cm na geen krasje! Meer dan sneu voor de knapen van de Saab en vooral de A1!

Jeetje man!! Dat is echt mazzel!!

Waanzinnig balen man! Kan me voorstellen dat je daar goed ziek van bent. Had je nog beter de boom vol op je auto kunnen hebben.
Hoop dat het allemaal weer goed te repareren is. Maar doodzonde bij een auto van een week oud blijf het natuurlijk.

Oef, dat is vervelend man.... kon je hem voor de storm niet ff ergens dagje binnen in een parkeergarage ofzo zetten? Dat had ik denk ik wel gedaan.

Damn, ontzettend zuur met je mooie nieuwe auto:(
Maar gelukkig zijn dit soort schades weer 100% te repareren, ga je niets meer van zien.

Oh nee dat meen je niet zeg.. wat een pech! :cry:
Kan me goed voorstellen dat dit het plezier van een nieuwe auto goed kan vergallen..

Wat zuur, bij je nieuwe auto! Ik had de foto's van de A1 wel gezien, maar je Up niet zien staan. Gelukkig zul je hier nooit weer iets van zien nadat het gerepareerd is, al is dat nu slechts een schrale troost.

Balen, gewoon verschrikkelijk balen.
Hoop dat hij snel weer gerepareerd wordt, sterkte.

omniradius zei:
Oef, dat is vervelend man.... kon je hem voor de storm niet ff ergens dagje binnen in een parkeergarage ofzo zetten? Dat had ik denk ik wel gedaan.

Inderdaad dat. Met dergelijk weer of oud/nieuw zetten wij altijd de privé auto in de parkeergarage bij Vd Valk in Duiven. Ook voor jou dichtbij Damian.

En verder natuurlijk ontzettend €&@#%^

Terug
Bovenaan