Het was een geweldige testrit, kwam eigenlijk alleen om proef te zitten maar de (gepassioneerde

)verkoper vond het maar al te leuk om de sleutels mee te geven na 5 minuten babbelen, best bijzonder gezien mijn leeftijd! Dus sleutel om en hallo aprokavic, sodemieter wat een heerlijke start brom. De hoge zit is even kort wennen maar de stoel is goed genoeg in te stellen, ben maar 1,71 lang dus dat helpt heel erg mee. Stoelen vromen perfect om me heen, ben je wat breder dan gaat het niks worden. Rustig gereden de eerste paar km's even wennen aan de auto en warmrijden natuurlijk, opvallend wat een korte slag het koppelingspedaal heeft en hoe 'lossig' en soepel de bak is, weinig mechanisch gevoel zoals in de up. Even later hop gas erop en bam wat een snelheid, schakel over en je hoort een dumpvalve (standaard??) stoom afblazen. Mooi diep geluid ook! Dat betrekt je al bij het rijden maar dan het weggedrag, hij is niet knetterhard maar jij kunt wel knetterhard de bochten om, puur genot precies wat ik zoek! Zwaar sturen maar zonder overdreven feedback, al is het 10x beter dan iedere vag (goh

)Smile van oor tot oor onderweg wat een feest, eenmaal thuis was het thuisfront niet enthousiast "haha wat een poppenauto, daar ga je toch niet mee rijden??" Vond mijn moeder 'je krijt zoveel spijt als je jouw super auto hierop inruilt. Uitleggen wat rijplezier is heeft geen zin, geen autoliefhebbers helaas. Mijn vader vond hem niet mooi, wel het geluid, en de auto paste perfect bij mij volgens hem, 'maar ik kan dus nooit meer achterin zitten?' Heb je dat ooit in de up gedaan dan in die 2,5 jaar?? 'Tja niet echt maar toch jammer'. Terug gereden via mijn favoriete stuurroute en ben echt overtuigd, de up is een leuke auto, de 500 is een briljante auto! Wat nu? Even nadenken nog want eenmaal terug in de up bekroop me een gevoel van 'spijt', dit is toch ook wel erg luxe en mijn eerste auto ooit, beetje emotioneel waarde names opa zit er ook in. Goed hij is niet snel maar rijdt ook prima, bovendien bij wat voor beul komt ie terecht als ik hem verkoop?? Ofwel geen idee ik denk nog even na wat ik wil.
Abarth test drive by
Damian Willemsen, on Flickr
Abarth test drive by
Damian Willemsen, on FlickrReacties op een rij,
Abarth test drive by
Abarth test drive by
Abarth test drive by
Abarth test drive by
Abarth test drive by
@Nico,
Klopt, en de mq200 bak kan max 200nm aan, ook een 'zorgpunt' gezien je 140pk en 240nm haalt op eu98 bij JD.
@Joost,
Ja

Nee een fiesta st met schuifdak bestaat niet, en in nl zijn ze vrijwel allemaal vaag geïmporteerd met als max 20.000 euro, dat gaat niks worden al geloof ik zeker dat het een feestje is om mee te rijden!
@Speedtouch
Jap de 500, lees het stukkie hierboven
@Eenvrijeusernaam
Inderdaad, dit alles is bevestigd! Wel vond ik hem zwaar sturen zonder daarbij bijzonder communicatief te zijn, maar wat wil je ook met een modern stuurbekrachtiging systeem, het is ieder geval beter dan in iedere vag auto!
@Totalloss
Dit klinkt belachelijk, maar ik ben het met je eens: een 500 is niet mannelijk, al is zo'n abarth gewoon zo prettig om maar te kijken, een geweldige pocket rocket! Is ie vrouwelijk, opzicht wel maar ik vind hem wel mooi met alle details! Kijk door het uiterlijk heen en je hebt gewoon een puur rij ijzer voor hedendaagse begrippen. Ik rijd ook zeer regelmatig met de audi Q3 quattro, is absoluut sneller maar biedt geen snelheidsbeleving, het is dus onzin dat ik iedere snelle auto dus vet zal vinden komende vanuit een up. De wegligging en beleving is het mij met name om te doen, dik in orde bij de abarth 500

. De demo was inderdaad full option en een cabrio (wil ik niet, te luidruchtig op de snelweg). Als je er niet doorheen kunt kijken gaat het mis maar dat kan ik wel, rijdt gewoon subliem alleen meer pk's en wat opties is het verschil.
@Springbok
Zie hierboven
@Pietzoveel
Inderdaad, dat alles klopt. En voor mijn relatief beperkte budget is er niet beter of scherper te krijgen!
@Bofkont
Inderdaad het gaat om het rijden, en smaak is persoonlijk
@Vertmaori
Inderdaad, zat ook een aprokavic onder en wat een feest voor het oor! Je zit inderdaad voor je gevoel hoog net na het instappen maar het wende snel moet ik zeggen(Ben ook de hogere q3 redelijk gewend) en de sportstoel omarmt je geweldig. Ik snap dat het kan irriteren maar het viel me mee
@Springbok
Graag zie ik die advertentie tegemoet, geen vaag onbekend import model met bijzonder lage km stand als je die bedoelt voor rond 17K

Het ligt eraan waar je meer waarde aan hecht, de fiesta st zal steengoed zijn maar is er niet met schuifdak en binnen mijn budget met redelijke geschiedenis en recent bouwjaar. De ruimte kan mij niet bijster veel schelen, ben maar met max 2 personen, voor grote dingen is er de q3 waar ik 9/10x beschikking over kan hebben. En juist dat kleine en lichte maakt de rijbeleving zo aantrekkelijk
@bofkont
Precies, de reden dat ik opzoek ben naar een abarth 500, steengoede auto zeer veel rijplezier voor een relatief beperkt budget.
@Elco, daar sla je de spijker op zijn kop, genoeg nadelen maar rijplezier en het guitige uiterlijk overstemmen de nadelen ruimschoots!
@Total loss
Maar de rijbeleving blijft hetzelfde, kwestie van doorheen kijken wat prima kan.
@Bofkont
Mee eens! Al zou ik ze stuk voor stuk moeten rijden. Al is er in het a segment niet veel 'hots'
@Bofkont en eenvrijusername
Een testrit moet dat uitwijzen, beide leuke en steengoede wagens! Feit blijft dat de fiesta st er niet met schuifdak is, en daar hecht ik toch wel veel waarde aan! Een webasto dak is niet heel mooi met al dat rubber eromheen.