De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 16-3-2026

Vroeger had je zoiets als "ministek".

Dit is ministek voor gevorderden.
Chapeau voor je werk(zaamheden). :D

Greetzz Renate.

Ik vind dit ronduit een geweldig project en eigenlijk nog het meest omdat het een auto betreft die puur uit liefhebberij terug naar het land der levenden wordt gehaald....
Dat verdient voor mij nog meer respect als het restaureren van een auto die "financieel verantwoord" is als investering; als topic starter hiermee klaar is verwacht ik dat deze Mitsu tot in lengte van dagen in zijn garage blijft staan en af en toe/regelmatig uitgelaten wordt....en hoewel de Cordia voor mij geen klassieke schoonheid is, is het absoluut een verrijking van het wagenpark ...(y)(y)(y)

Ik kan er niks aan toe voegen, ik ben sprakeloos van de reactie!
En zo is het maar net!
Met de tijd zal de auto op diverse meetings te bewonderen zijn, ga daar maar van uit.

Majortom zei:
Ik vind dit ronduit een geweldig project en eigenlijk nog het meest omdat het een auto betreft die puur uit liefhebberij terug naar het land der levenden wordt gehaald....
Dat verdient voor mij nog meer respect als het restaureren van een auto die "financieel verantwoord" is als investering; als topic starter hiermee klaar is verwacht ik dat deze Mitsu tot in lengte van dagen in zijn garage blijft staan en af en toe/regelmatig uitgelaten wordt....en hoewel de Cordia voor mij geen klassieke schoonheid is, is het absoluut een verrijking van het wagenpark ...(y)(y)(y)

Beetje bij beetje verdwijnt er meer roest, daarin tegen word de auto weer zwaarder door het vervangde plaatwerk. en weer alles goed behandelen zodat roest geen kans meer krijgt.

cabrio0203.jpg

cabrio0204.jpg

cabrio0205.jpg

cabrio0206.jpg

Ook de linker dorpel is nu roest vrij. Bijna al het blik werk is verwijdert en de ligt aangetaste verstevigings balk heb ik gestraald en in de zinkspray gezet en vervolgens bedekt met een dikke laag ML.
Als dit over 15 jaar weer verrot is weet ook ik het niet meer!

cabrio0207gr.jpg

cabrio0208gr.jpg

cabrio0209gr.jpg

Had je niet gewoon een rol blik kunnen kopen en een geheel nieuwe auto kunnen bouwen, dat is volgens mij minder werk? o_O

Heel diep respect voor jouw werk.
Ik ben best wel wat gewend, maar dit zou ik niet kunnen qua motivatie.

Vooral blijven posten, dit is leuk en heel leerzaam.

Greetzz Renate.

renate zei:
Had je niet gewoon een rol blik kunnen kopen en een geheel nieuwe auto kunnen bouwen, dat is volgens mij minder werk? o_O

Heel diep respect voor jouw werk.
Ik ben best wel wat gewend, maar dit zou ik niet kunnen qua motivatie.

Vooral blijven posten, dit is leuk en heel leerzaam.

Greetzz Renate.
Hier nog 1 die zwaar onder de indruk is.

Vandaag was het een volle dag met progressie. De linker dorpel zit erin met alles eromheen behalve de cover oftewel de buiten dorpel, deze gaat er morgen in gelast worden. Tevens wil ik proberen de linker achter wielkast erin te krijgen en als dat lukt kan vervolgens de bodem erin geplaats worden, dit laatste zal morgen niet meer lukken denk ik.
De complete binnen dorpel zit vol met blance tectyl (ML), daarvoor na het lassen eerst met zinkspray behandelt.

De foto's komen morgen online!

Het gaat Lekker Eef.

En zoals jij ook leest alleen maar positief, dat moet je toch goed doen.
En op deze manier kun je toch stellen dat je heel goed bezig bent.

Mooi weer te zien dat je inderdaad weer een stukje verder komt.
En naast de cursus geduld voor ver gevorderden.
Is helaas ook duidelijk geworden hoever de roest zich verspreid.

En moeten we als Mitsubishi Liefhebbers concluderen dat het Japanse plaatwerk niet alles was..o_O
Gelukkig waren de modellen spectaculairder qwa uitvoering van de jaren 70-80.

Ik probeer de meeting in Zwolle nog een beetje te rekken.
Daarvoor heb ik een huis gekocht om tijd te winnen.
Maar de foto's zeggen mij dat die tijd niet genoeg is om jou met de Cabrio in Zwolle te krijgen ..:D

Succes Eef, laat je niet opjagen, maar maak er wat moois van.

Respect voor je klus. Kan er van genieten.
Ik weet hoe vervelend het is als je een nieuw deel wil gaan inlassen maar dat je er na het uitslijpen van het oude deel achter komt dat erachter niets meer zit waar het nieuwe deel eigenlijk aan vast gelast moet worden..zodat je eerst de 'structuur' moet gaan herstellen voordat je verder kan.
Je pakt het goed aan in elk geval!

Ik krijg gelijk ook weer zin om een auto te gaan doen. Heb er nog twee staan die moeten dus dat gaat binnenkort wel weer gebeuren denk ik...

De 2e aaneensluitende dag zit erop. Persoonlijk vind ik wel dat ik een klapper heb gemaakt. De linker dorpel zit er helemaal in, de onderkant is nog niet afgelast omdat dat gelijk met de bodemplaat gelast moet worden. Het binnenscherm is iets waar ik me nu mee bezig houd want hier een daar moet dat scherm ook hersteld worden voordat het definitiefe zijscherm erop komt. Voor de foto heb ik het nog onbehandelde zijscherm er even opgezet, gelijk een check of alles nog past maar het zag er allemaal goed uit.

cabrio0210gr.jpg

cabrio0211gr.jpg

cabrio0212gr.jpg

cabrio0213gr.jpg

cabrio0214gr.jpg

cabrio0215gr.jpg

Ik ben serieus gek geworden van het passen en meten. Buiten scherm erop en eraf, erop en er weer af. Ff een paar puntlasjes en het scherm er weer op enz enz.

Dit is echt een onderdeel wat ik niet leuk vind maar helaas moet het.

De volgende missie is de bodemplaat.

cabrio0216gr.jpg

cabrio0217gr.jpg

cabrio0218gr.jpg

cabrio0219gr.jpg

Vandaag me eindelijk even met een ander onderdeel kunnen vermaken, de linker vloer deel. Eerst een hoop tectyl verwijdert voordat het gaat fikken tijdens de las werkzaamheden.
Ook dit onderdeel komt uit de donor auto en is eerst zelf in orde gemaakt omdat ook hier slechte stukken aan zaten. Vervolgens passen, meten en slijpen.....erin plaatsen en lassen. Op het moment is het deel voor de helft erin gelast, volgende week gaan we verder!

cabrio0220gr.jpg

cabrio0221gr.jpg

cabrio0222gr.jpg

Super!
Blijf enthousiast(y)
Laat de zomer maar komen. [sub]( die van 2017 bedoel ik dan, toch?)[/sub]

Vandaag had ik eindelijk een dagje dat alles mee zit en het resultaat er ook naar is. Het vloerdeel is bijna afgelast en het slechte stuk naast de tunnel heb ik verwijdert en een vervangend stuk eerst gestraalt en daarna erin gelast.

cabrio0223gr.jpg

cabrio0224gr.jpg

cabrio0225gr.jpg

Lijkt mij leuk om straks alle foto's van begin tot eind in een filmpje te zien. Ga vooral zo door! (y)

Vandaag me bezig gehouden met de linker voor wielkast. Onderin de extra versteviging verwijdert en het originele plaatwerk wat ook erg verrot was. Dat wat daar achter zat was licht aangetast dus ff gestraald en in de zink spray gespoten. Nu nog het plaatwerk op maat na maken en erin lassen, dit is echter een job voor de volgende keer.

cabrio0226gr.jpg

cabrio0227gr.jpg

cabrio0228gr.jpg

Bepaalde dingen die je in de planning heb maar nu nog niet van toepassing zijn komen door een gesprek in één keer in stroom versnelling. Het gaat hier over de twee stoelen en deurpanelen. Mijn verhaal kwam met een collega ter spraken en heeft een buurman die stoffeerder is. Om een lang verhaal even kort te houden, de stoelen staan er al en zijn bekeken. De man was zeer posetief en kon mij vertellen dat ik ze straks niet meer terug herken. Dit gelt ook voor de deurpanelen. Ook aangegeven dat ik er geen haast mee heb zijn ze eind juni klaar. Tja soms lopen dingen anders dan gepland. Tevens had deze persoon weer een goed adres om mn dak opnieuw te realiseren.

Blijkbaar moet het eenmaal zo lopen maar pak gelijk deze kansen met beide handen aan. Uiteraard worden de foto's getoond van voor en na!

Vandaag was een zeer vruchtbare dag als het gaat om progressie. Ik durf nu bijna hard op te zeggen dat het einde in zicht is op de achterste zijschermen na dan.
In de linker voor wielkast hoefd alleen nog de extra verstevigings platen erin gelast te worden, aan de onderkant nog wat klein werk en dan alles nalopen.
Ik denk dat de auto met vier weken naar de straler kan, dat hoop ik echter.

Omdat de stoelen al bij de stoffeerder staan met een deur panneel zag ik dat het hout van de bekleding erg slecht was, door water was het verrot, verschimmelt en stukken verdwenen. Z'n deur paneel heb ik ontleed en heb dit uit een nieuw stuk hout nagemaakt. Het resultaat is zeer goed gelukt, zo zie je dat er in de oude paneel een sparing zit van een lampje maar dit is een optie dus heb ik dat gat niet gemaakt.

cabrio0229gr.jpg

cabrio0230gr.jpg

cabrio0231gr.jpg

Achteraf sneller dan verwacht; ik ben bijna rond en dat betekend dat hij binnenkort naar de straler kan.
De extra verstevigings platen in de linker wielkast zijn ook aangebracht en behandelt en zoals je op de laatste foto ziet is het eerste onderdeel onder de auto voor de extra constructie ook al geplaatst.
Nu moet z'n zelfde constructie ook aan de andere kant gemonteerd worden en dan de auto in z'n geheel nog nalopen, vervolgens mag hij op de trailer.
Pffffffffff........ nooit verwacht dat ik dat mee zou maken.

cabrio0232gr.jpg

cabrio0233gr.jpg

Goed bezig, en hoor ik je nou zeggen het einde is inzicht? Fijn dat de volgende stap gemaakt kan worden.
Als hij naar de straler kan heb je alweer een stap in de goede richting gezet(y)

Even een tip voordat je verder gaat met de volgende stap: hang eerst even al het plaatwerk en de portieren eraan en kijk of alles nog netjes uitgelijnd is/kan worden... je zult namelijk niet de eerste zijn die na een behandeling weer opnieuw met de slijptol en lastoorts aan het werk moet.

En let er op dat na het stralen de holle delen nog vol kunnen zitten met straalgrit: deze rommel eerst heel goed verwijderen voordat er een beschermcoating aangebracht wordt, anders heb je de toekomstige roestnesten er al gelijk ingeplakt zitten.

Hetgeen wat je aangeeft staat ook in mijn planning, ik wil proberen om erbij te zijn zodat ik de balken zelf kan leeg blazen.

Het heeft mijn aandacht!

Respect!! Voor iemand die zijn ziel en zaligheid legt in de restauratie van een zeldzaamheid(y)

Auto Fanaat zei:
Hetgeen wat je aangeeft staat ook in mijn planning, ik wil proberen om erbij te zijn zodat ik de balken zelf kan leeg blazen.

Het heeft mijn aandacht!

(y)
Laat hem stralen in het spit, dan kun je de carrosserie al draaiend leeg blazen. (ondertussen goed uitkloppen met een rubber hamer)
Zorg er echter wel voor dat alle kit (zowel nadenkit als steenslagbescherming) en bitumen voor het stralen verwijderd is, als dit met stralen verwijderd moet worden heb je een grote kans op vervorming van het metaal door de warmte-ontwikkeling tijdens het stralen.

De 2e vloer constructie is ook gerealiseerd. Omdat ik nog wat bodem werk heb heb ik ervoor gekozen om de auto ondersteboven te plaatsen zodat de werkzaamheden wat makkelijker uit te voeren is. Op deze manier kan ik alles goed nalopen en eventueel corrigeren. Voor het plaatje de andere deur erin gehangen en wat plaatwerk op zn plaats gelegt en alles lijkt nog te passen!

cabrio0234gr.jpg

cabrio0235gr.jpg

cabrio0236gr.jpg

Geweldig Autofanaat, de Cordia begint langzaam maar zeker weer op een echte auto te lijken. En een keiharde ook nog! ;)

Juni is toch de maand waarin ik weinig kan betekenen als het om de werkzaamheden gaat van mijn project. Meeting, feestjes, overwerken en storingsdienst zorgen ervoor dat m'n weekende vol gepland raken. Op de momenten dat ik er wel even ben heb ik me bezig gehouden met tectyl verwijderen en de kit resten zover het kon verwijderen. Je kunt dit ook laten stralen maar dan komt er zoveel warmte vrij dat het plaatwerk kan vervormen en dat is het laatste wat ik wil.

cabrio0237gr.jpg

cabrio0238gr.jpg

cabrio0239gr.jpg

Inmiddels heeft een ieder al lang niets meer gehoord van mij en dat klopt, echter is het werk gewoon door gegaan. Omdat het om arbeid ging wat niet zo spannend was zoals de laatste tectyl en kit verwijderen heb ik daar weinig aandacht aan besteed op het forum.
Nu sta ik op het punt om de auto mobiel te maken voor transport naar de straler. Alleen is de hal waar ik in sta een beetje vol gebouwd dus moet ik een doorgang creeëren.
Zodra hij van de straler terug komt is er weer vollop werk. Tot die tijd kan ik het even rustig aan doen!

Ik was eerlijk gezegd bang dat het project gestrand was. Fijn om te horen dat dat niet zo is. Hou vol! Ben benieuwd naar het vervolg. Volg deze restauratie al lange tijd en ik heb respect voor alles waar je mee bezig bent.

Op het forum is het omtrend mijn project stil geweest, ik vond de werkzaamheden niet spannend genoeg om dat allemaal te vermelden. Nu is het zo dat ik nog 1 dag neem om hem helemaal na te lopen om hem vervolgens naar de straler te transporteren op de auto mover die ik zelf heb gemaakt. Zodra hij daar vandaan komt kunnen de achterschermen erop en de hoofd constructie balken, de voorschermen aanpassen ivm de constructie en mezelf uitleven met carrosserie kit. Uiteraard worden die foto's ook hier getoont!

cabrio0240gr.jpg

Hieronder de schade die hij door iemand op de brug heeft opgelopen.
cabrio0241gr.jpg

cabrio0242gr.jpg

cabrio0243gr.jpg

cabrio0244gr.jpg

cabrio0245gr.jpg

cabrio0246gr.jpg

Terug
Bovenaan