De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 16-3-2026

Auto Fanaat zei:
.... Je moet oppassen dat je niet te veel warmte op 1 plek naar binnen brengt want dan gaat het plaatwerk vervormen.

Gebruik tijdens het aflassen even één of meerdere blokken koper om direct naast of onder de las te klemmen, de hitte wordt dan grotendeels door het koper opgenomen i.p.v. verspreid door het dunne plaatwerk... dat scheelt je een hoop vervorming en dus tijd en fustratie.
Zo'n blok koper kun je evt. even vast klemmen met een paar lasmagneten mocht je handen te kort komen.

Succes ermee, keep up the good works.;)

Het blijft me wel een project zeg! Inmiddels de linker achterhoek wederom vernieuwd door ander donor plaatwerk. Het eerder vervangen stuk is waarschijnlijk scheef erin gelast zodat ik het nooit gepast kreeg. Met enige inspanning en geduld is ook dit hoekje af. De parafan is nu ook in z'n geheel afgelast en de lassen mooi vlak gemaakt en in de epoxy gezet. Wederom weer een hoop gekit en in de epoxy gezet. Ook heb ik vorige week 2 andere deuren gescoord, ik had met mezelf afgesproken de fout gestraalde deuren niet te gaan gebruiken omdat er zoveel tijd in gaat zitten om dit weer in orde te krijgen. Nu schuur ik met een lucht schuurmachine het plaatwerk kaal en laat ik alleen de sponningen stralen. Uiteraard moest ik de aanpassing die ooit gedaan is coöpiëren maar ook deze missie is zeer gelukt. Gezien de onderstaande foto's zie je dat het echt weer een auto word en dat maakt mij in ieder geval blij. Het eind is nog niet in zicht maar de meeste ellende is achter de rug en we blijven vrolijk doorgaan.

cabrio0300.jpg

cabrio0301.jpg

cabrio0302.jpg

cabrio0303.jpg

cabrio0304.jpg

cabrio0305.jpg

cabrio0306.jpg

cabrio0307.jpg

Ja dat begint weer ergens op te lijken. Ik hoop ook van harte dat je het plaatwerk enigszins strak kan krijgen. Heb je al een idee hoe je dat ga aanpakken?

Het schade herstel bedrijf waar de auto straks gespoten gaat worden hebben een apparaat waarmee je plaatwerk kunt herstellen door o.a. het plaatwerk kunt krimpen.
Voor deze machine hebben ze een nieuw verbeterd exemplaar en ik mag de oude machine voor dit project lenen. Ik heb ook gehoord dat je het plaatwerk goed moet verwarmen vervolgens in model brengen en snel afkoelen. Maar nu de motorkap en deuren al zijn vervangen is er nog weinig herstel werk.

Ik zag een megaproject bij Car SOS, een Mercedes Pagode. Dat was zo'n groot project, dat ik direct aan dit project moest denken!

Leuk om te zien dat mensen het volgen en nieuws missen als er even niets geplaatst is. Het feit is zo dat ik nog elke weekend ermee bezig ben en dat het linker achterscherm zo goed als klaar is. Ik heb geleerd dat als er iets even niet lukt je gewoon even met iets anders aan de gang gaat. En omdat ik het framewerk van het dak wil laten poeder coaten ben ik op het moment met aanpassingen bezig want in originele toestant kon ik met mn vingers om het raam terwijl de deur dicht zat. Dit hebben ze ooit nooit goed bedacht of ontwikkeld. Ik ben nu aan het brainstormen om het frame aan te passen zodat de naat om het glas kleiner word en dus luchtzijdig beter kan afsluiten. Deze aanpassing kost erg veel tijd want het is constant meten, meten en nog eens meten.

Meten, meten en nog eens meten dat is op het moment nog nodig om het dak frame aan te passen. In de bestaande situatie zat er om het
raam van de portier erg veel ruimte waardoor je last hebt van veel rijwind en met het gemak de binnenkant nat kan worden met wassen
of door een regen bui. Dat lijkt mij ook één van de oorzaken dat de bodem en dorpels zo verrot waren. Dus met deze aanpak hoop ik
weer een probleem verholpen te hebben. De huidige profielen waren zeer slecht dus moest er een andere komen maar hoe kom je eraan?
zo kwam ik op het idee om het stuk afgeslepen deur te ontmantelen en dat weer aan te passen en te monteren, zo heb ik een origineel
onderdeel met de juiste vorm aangepast en geplaatst. Je moet wel opletten dat als je het dak ingevouwd ook nog alles past en niks in de
weg zit dus je moet bijna drie dimensionaal nadenken. Nog een aanpassing die ik aan het uitvoeren ben is de bovenbalk boven de
voorruit. Ik laat de zijkanten verder doorlopen en dit ook weer met het ijzerwerk van de deur die eruit geslepen is en de locatie waar
de pen van het dak inschuift word anders gemaakt. Het originele kunstof houdertje is niet te vinden dus maak ik een verbeterde versie
die tegen een stootje kan en juist dit onderdeel wil ik met een 3D-printer na laten maken.
Hieronder de uit een deur aangepaste profielen
cabrio0308.jpg

De knik hendels voor vergrendeling ook vervangen
cabrio0309.jpg

Het oude en nieuwe profiel
cabrio0310.jpg

Het oude kunstof ....tja geef het maar een naam
cabrio0311.jpg

Deze aanpassing word met een 3D printer nagemaakt
cabrio0312.jpg

Hieronder zoals de auto er nu bij staat
cabrio0313.jpg

cabrio0314.jpg

cabrio0315.jpg

Het linker achterscherm is kwa laswerk af, de fels heb ik zoals tegenwoordig bij nieuwe auto's gebeurd met carrosseriekit ingepakt zodat water geen kans meer heeft om daar ellende te veroorzaken. Zowel de linker achterkant als de achterkant staat in de plamuur, mijn rede was; ff wat anders. Hetgeen wat in de plamuur staat zijn de kleine dingetjes dus niet wat er met stralen vernield is. Ook heb ik de dak-pin geleider van de A-stijl gekregen, deze had ik nagemaakt en is vervolgens met een computer programma aangepast en met een 3-D printer uitgeprint. Het resultaat is verbluffend, voor mij is dit iets nieuws maar ben er zeer of te spreken.

cabrio0316.jpg

cabrio0317.jpg

cabrio0318.jpg

cabrio0319.jpg

cabrio0320.jpg

cabrio0321.jpg

prachtig!!!!!!
een hele diepe buiging!

als je zo doorgaat hen je straks een unieke NIEUWE klassieker

Ik denk dat deze auto nooit meer weggaat.
Mooi om te zien dat iemand er zo veel werk insteekt om zo'n auto weer een tweede leven te geven.
De auto is straks beter dan toen deze de fabriek verliet.
Ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn voor de hele restauratie.

Het getuigt wel van doorzettingsvermogen om zo'n klus te klaren.

Mijn doel was het achterscherm monteren, maar bij extra controle waren er een paar puntjes die me niet bevielen en heb deze eerst verholpen. Tevens is het buiten scherm en de binnen kant van de auto zwaar behandelt met blanke tectyl. Zo maken de roest duivels nog minder kans!
Ook zijn de zware draagbalken nu klaar om verzonken te worden, zo heb ik de kopse kanten dicht gelast zodat er geen water ik kan lopen en het dus ook niet gaat roesten. De kleine geboorde gaatjes worden laten gedicht met een dopje. Het gat van het 3e remlicht in de kofferbak deksel is nu ook netjes gedicht, een vorige eigenaar had hem er ooit eens zelf ingemaakt maar zo was hij nooit verkocht dus eruit dat lampke. De achterhoek heb ik met spuitplamuur gespoten, nu zie je goed waar er misschien nog iets aan moet gebeuren. Ik word steeds blijer met dit project!!

cabrio0322.jpg

cabrio0323.jpg

cabrio0324.jpg

cabrio0325.jpg

Dank U, dank U.

Ik had het rechter achterscherm er vorige week erop willen lassen maar ik ontdekte 2 kleine min puntjes dus ben ik dat eerst gaan verhelpen. Dus tot op heden zit hij er nog niet op, haaste spoed is zelde goed. Op het moment zijn er wekelijks young, classics en oldtimer meeting dus daar ben ik dan ook te vertoefen, dus kan ik niet aan de auto werken. Het is een keuze en soms moet je er ff uit.

Ook ik volg het project in stilte, prachtig werk lever je! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, maar inderdaad niets overhaasten. Dat zou zonde zijn.

Ik heb alleen mijn twijfels over de 3D-geprinte onderdelen. Bij mijn 306 Cabrio wordt het op die punten 's zomers echt heet, zodanig dat ik vrees dat dit geprinte onderdeel zal smelten.

Eerlijk gezegt ben ik niet bang voor smelten, ook moet ik zeggen dat ik die ervaring niet heb. Het matriaal voelt erg hard aan, echter rij ik niet zo veel met de auto en als er niet gereden word staat hij altijd binnen in het donker. Dus de auto heeft straks praktische niks te lijden. Mocht het heet worden zal het door het rijwind afkoelen denk ik. Mocht het inderdaad fout gaan zal het misschien met een andere samenstelling nagemaakt kunnen worden?

Elco zei:
Ook ik volg het project in stilte, prachtig werk lever je! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, maar inderdaad niets overhaasten. Dat zou zonde zijn.

Ik heb alleen mijn twijfels over de 3D-geprinte onderdelen. Bij mijn 306 Cabrio wordt het op die punten 's zomers echt heet, zodanig dat ik vrees dat dit geprinte onderdeel zal smelten.

Ik denk dat het met het 3D geprinte wel goed komt.
Verder van mij weer een diepe buiging voor het geleverde werk.

Wat de tectylering betreft: kan je dat niet beter na het lassen doen? Ik heb ooit eens wat getracht te lassen waar tectyl aanzat. Dat wou voor geen meter en buiten dat begon het echt enorm te stinken. Kan niet goed voor de gezondheid zijn ;)

De plekken waar gelast word is blank gemaakt, door de warmte ontwikkeling zie je het wel dampen. De eventuele luchtjes worden afgezogen, maar doordat het een open deel is kan ik voor 100% zien dat het goed is behandelt want je komt er nooit meer bij. Je kunt er later wel een slangetje in doen en maar vol spuiten...maar dan zie je niet wat goed is gepakt. Maar er is een update nog zonder foto!...........het rechter achterscherm zit op z'n plek. Dit scherm moet nog volledig rondom afgelast worden maar het hangt en past op z'n plek.

TomTom zei:
Ik denk dat het met het 3D geprinte wel goed komt.
Verder van mij weer een diepe buiging voor het geleverde werk.

Wat de tectylering betreft: kan je dat niet beter na het lassen doen? Ik heb ooit eens wat getracht te lassen waar tectyl aanzat. Dat wou voor geen meter en buiten dat begon het echt enorm te stinken. Kan niet goed voor de gezondheid zijn ;)

Het is denk ik een haar geleden dat ik voor het laatst op dit project heb gereageerd. Ik volg het ook al vanaf het prille begin en ik ben sprakeloos van je vakmanschap! :D

Hoe staat het momenteel met deze prachtige wagen?

Jacob106xs zei:
Het is denk ik een haar geleden dat ik voor het laatst op dit project heb gereageerd. Ik volg het ook al vanaf het prille begin en ik ben sprakeloos van je vakmanschap! :D

Hoe staat het momenteel met deze prachtige wagen?

Wat Jacob zegt!

Goedendag

Ik heb nu 4 maanden niets aan de auto gedaan, reden; een ander huis gekocht met werk. Op het moment vul ik elke vrije minuut in dat huis omdat mn huidige woning leeg moet dus daar zijn alle pijlen op gericht. Je kunt helaas niet een auto restaureren en huis verbouwen op het zelfde moment, en aangezien ik alles zelf doe zit daar veel tijd in.

De laatste werkzaamheden was het rechter achter scherm, dat is drama. Veel te veel vervormt zodat ik dat niet goed krijg en ik wil niet allerlij steunen gaan plaatsen om het plaatwerk op zn plek te houden, het moet goed of anders niet. Ik vrees dat er een nieuw achterscherm op moet?

Ik verwacht in Maart weer vollop aan de bak te kunnen en kijken wat ik nog kan met het scherm...........soms zit het mee en soms tegen.

Auto Fanaat zei:
Goedendag

Ik heb nu 4 maanden niets aan de auto gedaan, reden; een ander huis gekocht met werk.

En dan ga je gewoon aan je huis werken en laat je je auto en ons wachten?

;)

Gefeliciteerd en succes met je nieuwe huis!

Als je weer aan de auto gaat, ik ben zoóó benieuwd...

Jay DoubleYou zei:
Cole Trickle zei:
Auto Fanaat zei:
Goedendag

Ik heb nu 4 maanden niets aan de auto gedaan, reden; een ander huis gekocht met werk.

;)

Anders is niet alleen zijn auto maar ook hijzelf dakloos... :rolleyes::p
Je zal het maar zijn...

Begrijpelijk maar jammer dat het project even stil ligt, ik hoop dat het huis verhoudingsgewijs een minder groot project is.

Dakloos zei:
Jay DoubleYou zei:
Cole Trickle zei:
Auto Fanaat zei:
Goedendag

;)

Je zal het maar zijn...

Dat wens ik ook zeker niemand toe. ;) Sorry als het verkeerd viel.

Jay DoubleYou zei:
Dakloos zei:
Jay DoubleYou zei:
Cole Trickle zei:
Auto Fanaat zei:
Goedendag

;)

Je zal het maar zijn...

kijk eens goed wie er reageert.:)
Ik denk wel dat hij zich aangesproken voelde. Maar negatief? Mwoah.:cool:

michel1975 zei:
Jay DoubleYou zei:
Dakloos zei:
Jay DoubleYou zei:
Cole Trickle zei:
Auto Fanaat zei:
Goedendag

;)

Je zal het maar zijn...

kijk eens goed wie er reageert.:)
Ik denk wel dat hij zich aangesproken voelde. Maar negatief? Mwoah.:cool:

Die nickname had ik later ook gezien. Ik bied liever op tijd en onnodig mijn excuses aan dan helemaal niet. :)

Voor de gestresseerde ben ik hier weer, zoals eerder aangegeven een drukke tijd achter de rug kwa verhuizing, verbouwing en mn werk in de airco's.

Ik ben al weer 2 mnd bezig met de Cabrio, althans niet met de body. Rechts achter is tot op heden nog een struikelblok dat ik maar niet in orde krijg. Daarom doe ik ff stoom afblazen en hou me bezig met de remmen, motorblok, versnellingsbak en dat soort dingen. Tenslotte moeten deze onderdelen ook gedaan worden dus is de volgorde nu even niet belang.

Omdat mijn pc nog op een te verouderde software draait krijg ik mijn site niet meer ge-update en is het nu ook een stuk lastiger om de foto's te tonen.
Ook hier ben ik mee bezig om dat allemaal weer in het gereel te krijgen.

Zodra het gelukt is zal ik het hier uiteraard tonen!

Het valt mij ineens op dat het al heel (heel, heel) erg lang stil is in dit ooit zo razend interessante topic.

Weet iemand (TS zélf wellicht) hoe het de auto het laatste jaar is vergaan?

Ik ben nog steeds enorm benieuwd naar het eindresultaat, en ik denk velen met mij :D

Zijn eigen website is ook niet meer bijgewerkt, dus volgens mij staat het project al die tijd stil.

Mmm jammer, misschien door ziekte of ander leed.
Je weet het niet.
Ook Ik ben benieuwd.

Goedendag allemaal, ik ben hier heel lang niet meer geweest en ik lees dat veel forum genoten zeer benieuwd zijn naar mijn cabrio.
Het aller grootste probleem is TIJD.
In 2017 ander huis gekocht, verbouwd dus lag 6 mnd stil. Daarna mijn dochter het huis uit en ging ver weg wonen, die wil je wel blijven zien dus was elke maand al een zaterdag kwijt voor bezoek, veel gedonder gehad met een huurster in mn huis dat ook heel tijd rovend is geweest maar dit gaan we binnen kort op tv zien bij Alberto Stegeman. Werk...….heel veel werk. Ik zit in de airconditioning en het is abnormaal hoeveel werk we hebben, dus tja...……...tijd om aan de auto te werken ontbrak eraan.
Tevens werd ik geplaag doordat m'n huidige sleutel ruimte tegen de vlakte zou gaan ivm de werkzaamheden op de A12, dit heeft nu 2 jaar uitstel dus ik heb weer wat lucht.
En daar waar ik zo actief mee was is mn website, echter draai ik nog op oude windows en die ondersteund heel veel niet meer. Nu heb ik deels het nieuwe erop staan maar ik vind deze windows waardeloos dus ik moet het wiel weer opnieuw uitvinden en ook dat kost veel tijd. Dus ik ben gelukkig helemaal niet ziek, ik heb de auto nog...….sterker nog......ik ben er bijna elke zondag nog steeds mee bezig. Plamuren leek me leuk maar het stralen van destijds heeft toch veel stuk gemaakt. Ik blijf corrigeren maar ik ga voor perfectie!!
Er rest nog steeds 1 groot stuk wat gelast moet worden en dat is het rechter achterscherm. Ik heb besloten om er een deur voor op te offeren omdat die dezelfde vorm plaatwerk heeft. er is niets meer te krijgen dus moet het maar op deze manier.
Hieronder een foto zoals ik hem vanmiddag heb achter gelaten, het lijkt stil gestaan te hebben maar er is heel veel klein werk gedaan en het motorblok ligt uit elkaar.
Ik hoop dat ik jullie wat meer op de hoogte kan houden maar ik ben er bang voor, de mensen weten me te vinden en willen allemaal een airco. Tja en ik kan nooit nee zeggen mits in de buurt!

update3-2020

Wowww, wat een project! Ik kan me een jaar of 5-6 geleden herinneren dat ik hier over las op het forum. Nu zie ik het topic nogmaals. Echt respect, wat een werk!

(y)

Behoorlijk wat werk, maar top en respect dat je er nog steeds mee bezig bent. Dit soort auto's verdienen alle tijd en aandacht om gered te worden. :cool:(y)

Terug
Bovenaan