De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 16-3-2026

Geweldig om weer vooruitgang te zien! Die foto's van de motor delen maken nieuwsgierig. Die motor is echt weer nieuw straks. En dat gaat ook op voor de koets.
Slimme zet denk ik om een stuk portier te gebruiken voor het spatbord deel. Sommige vormen zijn erg lastig te maken nu eenmaal.

Keep up the good work (y) weet inderdaad nog goed toen hij binnen kwam.

Hopelijk vind je ook wat meer tijd. als de basis eenmaal goed is beginnen de leukere dingen vaak (y) kwaliteit kost nu eenmaal tijd

Uiteraard ben ik vandaag weer bezig en ben de goede onderdelen even aan het scheiden met de eventuele te vervangen onderdelen. Ook hierbij kwam ik het klokken display tegen van het dashboard, plexiglas scherm eraf gehaald want zat dik onder de stof en wat verbaasde me, de teller stand. Ik dacht altijd dat hij tegen de ton liep dus was deze verassing nu des te groter, dit blok heeft namelijk 075334 gelopen. Wel een schraal contrast als je weet hoe de auto eruit zag. Er is dus nooit goed voor bezorgt maar dat wisten we al. Vandaag weer klein spul stralen en de body plamuren. Ook is er van de week een doos vol met onderdelen naar de poeder coater gebracht dus ben zeer benieuwd naar het resultaat.

Eindelijk weer wat nieuws. De cabrio is bijna klaar voor de spuiter. De eigenaar die de klus moet klaren is al langs geweest en heeft me nog een paar kleine verbeter details laten zien. Dit is inmiddels ook bijgewerkt dus kan hij binnenkort weg. ....het werd wel een x tijd.....

Dat zou ik nu ook wel willen maar heb geen platform waarvan ik de foto's kan downloaden. Mijn site krijg ik al haast niet bijgewerkt. Ieder z'n vak!
Op een ander forum kan ik zo een foto uit mn telefoon plaatsen maar hier gaat dat niet jammer genoeg.

Het is gelukt, maar op een andere manier.

IMG-20211128-122559-2.jpg

IMG-20211128-122630.jpg

IMG-20211128-155429.jpg

IMG-20211128-155506-1.jpg

IMG-20211128-160908-1.jpg

IMG-20211128-160928-2.jpg

Auto Fanaat zei:
Eindelijk weer wat nieuws. De cabrio is bijna klaar voor de spuiter. De eigenaar die de klus moet klaren is al langs geweest en heeft me nog een paar kleine verbeter details laten zien. Dit is inmiddels ook bijgewerkt dus kan hij binnenkort weg. ....het werd wel een x tijd.....

Heb je het project verkocht aan iemand anders, of begrijp ik het verkeerd?

Nee, niet verkocht. Ik ben er zelf al 5jr mee bezig. In het begin hielt ik alles via mijn site en dit forum up to date, mensen konden het project volgen totdat windows geen update's meer uitgaf en ik mn site niet kon bijhouden. Daarnaast ben ik ook verhuisd, verbouwing achter de rug en 2 knetter drukke jaren gehad in de airco's. Helaas kan ik alleen op zondag mn ding doen.

De eigenaar in de tekst hier boven bedoel ik de eigenaar van het schade herstel bedrijf, de spuiter. Wel een beetje verwarrend idd.

Hij ziet er nu uit als een nieuwe auto! Wat verwacht je van het opbouwen? Makkelijk klusje, of ook nog veel uitdagingen?

Wat is makkelijk. Ik heb nog een Cordia die ik ernaast kan zetten om te kijken hoe of wat, ik heb giga veel foto’s gemaakt en ik heb nog een 2e indentieke motorblok die nog wel in elkaar zit. Dus ik kan het 1 en ander wel afkijken hier en daar. Echter ben ik nog niet zo ver, hij word eerst in de spuitplamuur gespoten, vervolgens in de primer, daarna word eerst de onderkant zwart gemaakt en voor de kleur erop komt wil ik eerst het dak laten maken, dit omdat ze body kunnen beschadigen en zodra het dan nog in de primer zit is het makkelijker te herstellen. Alles wat erop komt zal er als nieuw uitzien. Helaas zijn er bepaalde dingen nergens meer te krijgen zoals een hitteschild voor onder de auto. Z’n schild valt niet na te maken.

Auto Fanaat zei:
Nee, niet verkocht. Ik ben er zelf al 5jr mee bezig. In het begin hielt ik alles via mijn site en dit forum up to date, mensen konden het project volgen totdat windows geen update's meer uitgaf en ik mn site niet kon bijhouden. Daarnaast ben ik ook verhuisd, verbouwing achter de rug en 2 knetter drukke jaren gehad in de airco's. Helaas kan ik alleen op zondag mn ding doen.

De eigenaar in de tekst hier boven bedoel ik de eigenaar van het schade herstel bedrijf, de spuiter. Wel een beetje verwarrend idd.

Maakt niet uit. Kan gebeuren. :) Leuk dat je weer een update hebt laten zien. Mede door dit topic ben ik wel meer fan geworden van oudere Mitsubishi’s.

Ik ben niet de enige die af en toe gaten laat vallen in het "proces" o_O

Mooi om weer een update te zien, ziet er goed uit.

Eén ding maakt mij nieuwsgierig: "zo'n schild valt niet na te maken".
Dat is iets wat niet in mijn woordenboek staat.

Kun je misschien uitleggen waarom dit niet mogelijk is?

Greetzz Renate.

renate zei:
Eén ding maakt mij nieuwsgierig: "zo'n schild valt niet na te maken".
Dat is iets wat niet in mijn woordenboek staat.

Dit vond ik ook een opvallende uitspraak, zeker gezien de kunde die hier tentoongespreid wordt

Hoi Renate, gezien het dunne matriaal met alle onmogelijke hoekjes en ik het ook nooit iemand heb zien namaken lijkt me dit ook niet mogelijk. Onderstaand is een juiste foto van iemand uit Australië, dus deze is al in gebruik en word niet verkocht jammer genoeg. Als er handige mensen zijn die tips hebben om het wel na te maken? Ze zijn welkom.....

IMG-4943.jpg

Dit is wel behoorlijk complex ja, maar als ik de tijd had zou ik de uitdaging toch aan gaan. :T

Greetzz Renate.

Mooie voortgang zeg! Altijd leuk om hier even te kijken als er weer een update is.

Voor het hitteschild: is het misschien een idee om een mal te maken van bv hout en daar een dergelijke vorm omheen te slaan? Het origineel is een persdeel wat in feite ook zo gemaakt is. Daarbij is een hitteschild van dun materiaal gemaakt. Je zou ook kunnen overwegen om het nu van aluminium te maken. Dat vormt wat makkelijker en ook al is het niet exact hetzelfde qua warmte reflectie en afvoer zit het er dichter bij dan zonder hitteschild rijden (wat ook een optie is met alleen een wat warm interieur soms)

Als je nog vrije werkruimte onder de auto hebt dan pas kloppen onder de auto (en/of over de uitlaat) vanuit een aluminium plaat.... met hulp van een brander kun je aluminium nog heel mooi zelf in vorm plooien en hameren.

Wat ook nog wel een dingetje was is om aan nieuwe of goede remschijf beschermers te komen. Nieuw is onvindbaar dus probeerde goede 2e handse te vinden. Laat het goede maar weg......in Australië vond ik er 2 maar ook die waren niet al te best. Toch besloten om ze over te laten komen want ik had nimmer iets. Na het stralen in een cabine was het gaten kaas, als ik hem voor een lamp hielt was het net een sterren hemel.
Niet getreurd, las apparaat erbij, stukjes vervangen en zie foto!

received-412363236477861.jpg

IMG-20211010-163614-1.jpg

Wow, mooi werk weer! Langzaam maar zeker (y)

Misschien een domme vraag maar wat is het nut van een zo een flinterdun stukje hitteschild gesteld dat het niet in de buurt van remleidingen zit? Bij mijn vorige MX-5 zorgde dit voor irritante rammels / resonantie bij lage toeren, heb het eraf gehaald - wel bijgehouden - maar eigenlijk nooit iets van gemerkt nadien.

Die overweging heb ik ook gehad, als ik niks kon krijgen had ik het weg gelaten. Maar ik wil alles zo origineel en kompleet mogelijk houden.

Die overweging heb ik ook gehad, als ik niks kon krijgen had ik het weg gelaten. Maar ik wil alles zo origineel en kompleet mogelijk houden.

Wat een klus zeg! Respect!

Ooit nog kunnen achterhalen wat er met het exemplaar uit Apeldoorn is gebeurd?

Rob

Wat een mooi project, hulde! Zal niet meevallen met onderdelen bij zo’n zeldzame auto, elk onderdeeltje weer een nieuwe uitdaging.
Succes met het vervolg, benieuwd naar de voortgang en het uiteindelijke resultaat.

Dat exemplaar uit Apeldoorn is deze. Ik heb hem welleswaar in Aalsmeer gekocht maar die persoon had hem uit Apeldoorn gehaald. Ik heb ook een foto van deze cabrio met mijn kentekenplaten en is gemaakt in Apeldoorn. Die Apeldoorner die hem destijds had is op de hoogte dat ik hem heb en aan het restaureren ben. Het lijkt erop dat dit ooit de enige in NL is geweest.

Vandaag is het Zondag en dat betekend Cabrio dag. Vandaag ben ik het losse plaatwerk aan het plaatsen om te kijken of alles nog past zoals het hoort. Hier en daar wat aanpassingen moeten doen maar in grote lijnen ben ik er blij mee. Het gaat weer op een auto lijken!

dji-export-1638710438995.jpg

dji-export-1638710491718.jpg

IMG-20211205-142431-1.jpg

IMG-20211205-142458-1.jpg

IMG-20211205-164324-1.jpg

Oh yes, updates! Ik was al benieuwd of er nog schot in het project zit, wat gelukkig zo blijkt te zijn. Erg veel werk verzet, maar het resultaat is er dan ook. Zo op die laatste foto's lijkt ie er heel strak bij te staan.

Maar zie ik goed dat je er een hood scoop op wilt gaan zetten? De Cordia, zeker de cabrio, is zo bijzonder vanwege z'n eenvoudige lijnen en grote vlakken. De scoop doet er, als je 't mij vraagt, afbreuk aan...

Klopt, het is wel een originele luchthapper van de Cordia, deze zat immers alleen op de Turbo versie, en laat de cabrio ook een turbo zijn. Dan hoort hij erop vind ik, een beetje koeling kan nooit kwaat.

Ah, dat wist ik niet. Logisch verhaal! Ben heel benieuwd naar de volgende stappen en blijf zeker volgen.

Ik dacht eerlijk gezegd hetzelfde, maar als het een turbo is, "mag het".

Verder niets dan lof en respect voor het werk. Bewonderenswaardig.

De nood constructie die het doorbuigen van de carrosserie moest tegen gaan zijn verwijdert. Alles bleef op zn plek en alles past nog.

IMG-20220116-170855-1.jpg

^^^^ mooi man, dát ziet er uit als een goed adresje voor zo'n auto., in mijn optiek. (tu

Geen hypermoderne hal waar het toch vooral draait om de doorgangen en efficiency.

Terug
Bovenaan