De "Cordia Cabriolet restauratie" UPDATE 16-3-2026

Gisteren de hele auto nagelopen, alle onderdelen die ook gestraald moeten worden erbij gezocht. En nu een geschikt moment vinden om de auto te verplaatsen.
Ook heb ik me bezig gehouden met het strippen en schoonmaken van de benzinetank. Daar zat 13 jaar oude benzine in en de tank was aardig vervuild.
Ik moet nu kijken hoe ik de tank van binnen goed schoon krijg, ik las steentjes erin doen en goed schudden. Steentjes verwijderen en sodawater erin, weer spoelen en dit herhalen tot het schoon is. Het zou ook elektrolitische kunnen met de acculader en dan een plus en min creeëren, dit schijnt ook goed te werken.

cabrio0247gr.jpg

cabrio0248gr.jpg

goed bezig....ben echt benieuwd naar het eindresultaat....

heb je een datum voor ogen...of kijk je wel hoe het loopt?

Auto Fanaat zei:
Ik moet nu kijken hoe ik de tank van binnen goed schoon krijg, ik las steentjes erin doen en goed schudden.

Werkt wel, maar neem dan wel grof en schoon grind... tank ongeveer voor een kwart vullen.
En dat schudden kun je beter overlaten aan een betonmolen, met een paar spanbandjes bevestig je de tank eraan vast en daarna laat je dat ding maar een uurtje of 2 draaien.

Nee, inderdaad geen datum gepland. Het is zoals het uitkomt, dus ook geen stress.

Radar zei:

Auto Fanaat zei:
Nee, inderdaad geen datum gepland. Het is zoals het uitkomt, dus ook geen stress.

Radar zei:

precies...dat is het mooiste...geen haast....dan heb je er veel meer lol in....

Ik kon het vandaag niet laten om er niet langs te gaan, en eenmaal binnen stond hij daar helemaal gestraald te zijn. Morgen word hij in de epoxy gezet en Vrijdag moet ik hem ophalen. Onderdelen zoals het subframe worden gelijk ge-poedercoat.

cabrio0249gr.jpg

cabrio0250gr.jpg

cabrio0251gr.jpg

cabrio0252gr.jpg

cabrio0253gr.jpg

cabrio0254gr.jpg

cabrio0255gr.jpg

cabrio0256gr.jpg

De auto is terug maar heb er gemengde gevoelens bij. De motorkap is rijp voor de sloop, de bodem is niet gedaan, de rechter deur heeft nu schade, het onderstel is niet gepoedercoat en ik mis onderdelen.
Voor de motorkap heb ik nog een goed exemplaar liggen waarbij ik alleen de luchtinlaat moet overzetten. Inmiddels ben ik bezig om alle naden te kitten, vervolgens maak ik de zwarte kit weer in de kleur van de primer, en daarna alles in de bodyshout/ tectyl.
Nu kunnen de achterschermen erop, de voorschermen aanpassen, draag constructie eronder en alles rondom de parafan kan erin gelast worden. Ik kan me nu echt niet vervelen!!

cabrio0257gr.jpg

cabrio0258gr.jpg

cabrio0259gr.jpg

cabrio0260gr.jpg

cabrio0261gr.jpg

cabrio0262gr.jpg

cabrio0263gr.jpg

cabrio0264gr.jpg

cabrio0265gr.jpg

cabrio0266gr.jpg

cabrio0267gr.jpg

cabrio0268gr.jpg

Hoe komt dat van de motorkap, kon die het stralen niet aan of onkunde? En je missende onderdelen, krijg je die nog?

Ik heb geen idee, de baas was weg toen ik de spullen op kwam halen, dit gesprek volgt nog. De missende spullen waren wel gestraald zag ik van de week alleen lagen ze vrijdag niet in de auto. Ik ontdekte het gisteren pas.

taxman zei:
Hoe komt dat van de motorkap, kon die het stralen niet aan of onkunde? En je missende onderdelen, krijg je die nog?

Dat klopt, ik heb het er ook met ze over gehad maar zeiden dat alles tevoorschijn komt als het plamuur ook word verwijdert. Het lijkt wel slachtoffer van een hagelbui!
Volgens mij hebben ze onder te hoge druk gestraald. Maar daar hebben we het nog over.
Ik denk de deur lokaal verwarmen en eruit drukken??

@PM zei:
De linkerdeur lijkt ook hobbel-de-bobbel te zijn?

:eek:
... ben je mooi klaar mee met dat geintje.:cry:

Die vervorming in het plaatmateriaal komt door gebruik van een verkeerd straalmiddel en een veel te hoge druk, de warmteontwikkeling die daarbij ontstaat doet het dunne plaatwerk gewoon vervormen.
Die toko heeft blijkbaar totaal geen verstand van koetswerken stralen, doet wellicht normaal alleen maar staalconstructies?

Maar al met al hebben ze er nu wel voor gezorgd dat al het plaatwerk dus afgeschreven is, ik neem tenminste aan dat je er geen stucadoorwerk van wilt gaan maken met tientallen kilo's plamuur? (met warm stoken en terug drukken krijg je dit namelijk echt niet strak)
Ik zou er voorlopig even niets meer aan doen en eerst de schadeafwikkeling maar eens afwachten, want dit afgeleverde werk lijkt gewoon nergens op.

Probeer idd een goed gesprek. Het bedrijf en jij moeten er uit kunnen komen lijkt me. Succes!

Inmddels gesprek gehad maar de baas was niet op de hoogte en had de auto niet gezien. Na mijn foto's bekeken te hebben kwam hij zelf met het idee dat het wel opgelost moet worden. In welke vorm weet ik nog niet maar hij snapte mijn reactie wel. De deuren zijn na mijn idee nog wel te redden, we zullen zien wat we kunnen en gaan gewoon door. Door de aanpassing van de achterkant zit er sowieso veel plamuur werk op maar dat wil ik niet voor ook hebben. Hoe minder plamuur hoe beter!!

Respect voor je doorzettingsvermogen en je houding tov het bedrijf dat je project bijna naar de verdoemenis had geholpen. Met zo een ingesteldheid komt het goed - nog veel succes met je project en blijf posten (y)

In ieder geval goed te horen dat het probleem wordt erkend en dat er een oplossing komt. Ik ben erg benieuwd naar de oplossing. Voor de delen waar nog aan te komen is, zou ik denk ik gaan voor ander plaatwerk. Maar dat komt misschien doordat ik de kunst van het uitdeuken niet beheerst, waardoor ik ook slecht kan inschatten wat er nog van te maken valt. Succes!

Het is al heel wat dat de baas het probleem erkent. Ik hoop dat er een oplossing kan komen. De oplossing zal toch uit vervangend plaatwerk moeten komen. Ik denk dat je hier niks meer mee kan doen. Succes!

Sterkte en succes ermee. Zonde om het zo te zien.

Wat is de reden dat de bodem niet gestraald is?
Juist daar lijkt mij het staal wat dikker te zijn en dus minder kans op bobbeltjes.. en als het er wel in zit.. zie je er minder van..

Dat de bodem niet gestraald snapte de baas ook niet? Dus kan het aan de communicatie onderling liggen of gewoon vergeten? De bodem ik kwa water het meest kwetsbaar kwa roest dus daar moet juist extra aandacht aan besteed worden.

Durashift zei:
Sterkte en succes ermee. Zonde om het zo te zien.

Wat is de reden dat de bodem niet gestraald is?
Juist daar lijkt mij het staal wat dikker te zijn en dus minder kans op bobbeltjes.. en als het er wel in zit.. zie je er minder van..

De straal problemen zijn financieel opgelost dus daar hebben we het niet meer over. Alle onderdelen zijn terrecht en behandelt, Volgende week krijg ik alle onderdelen terug in de poedercoat. En als ik alle laswerkzaamheden klaar heb word de bodem alsnog gestraald en in de epoxy gezet dat wat ze vergeten waren.

Nu word er 2 weken niet aan de auto gewerkt omdat ik die locatie kwijt ben ivm verhuur. Echter heb ik op hetzelfde adres een andere afgesloten ruimte ter beschikking daar waar alles naartoe word verhuisd incl. de brug!

cabrio0269gr.jpg

cabrio0270gr.jpg

cabrio0271gr.jpg

cabrio0272gr.jpg

cabrio0273gr.jpg

cabrio0274gr.jpg

Dat het financieel opgelost is, is mooi, maar nu nog fysiek oplossen? Hoeveel tijd gaat dat nog weer extra kosten?

Mijn eigen tijd reken ik niet om in geld, het zullen wel weer een paar zaterdagen zijn en dat klopt. Gewoon posetief blijven en kijk ook naar de dingen die wel posetief zijn. Het grootste probleem zou zijn als ik geen vervangende ruimte had gekregen, dan zou het voorlopig einde oefening zijn want vind maar zoiets.

@PM zei:
Dat het financieel opgelost is, is mooi, maar nu nog fysiek oplossen? Hoeveel tijd gaat dat nog weer extra kosten?

Respect voor zo'n instelling (y) Ik zou er even goed zat van zijn.
Het is wel te doen dus om e.e.a. te herstellen?

Ik vind het echt ontzettend knap dat je zo positief blijft. Ik dacht echt dat het einde oefening was(y)(y)(y)

Zaterdag word de auto met brug verplaatst dus tot die tijd even rustig aan.
Het leek dat bij de straler de deur schade had opgelopen, maar ik nu het betreffende stuk eruit heb geslepen bleek er in de zelfde stuk verwrongen metal oud roest te zitten. Het komt erop neer dat ze die schade gewoon gecamoufleerd hebben met plamuur, dit gebeurd bij mij dus niet!!
Uit een oude deur heb ik een stuk metaal uitgeslepen omdat ik met die vorm zat van de stripping. Stuk eerst gestraald en met lasklemmen vast gezet, de rest zal voor volgende week zijn denk ik?
Uiteraard ontkom je er niet aan dat als de auto gezandstraald is, dat je her en der kleine gaatjes tegen komt. Op het web las ik iets over hardsolderen met zilver en flux. Dit heb ik dus geprobeerd met mijn kleine gaatjes en het resultaat was verbluffend! Met het lasapparaat blijf je gaten in dat dunne metaal branden, nu maak je het met een klein pitje warm en voeg er zilver aan toe en klaar is kees. Op deze manier kan je ook lasnaden mooi maken!
Ook heb ik me even met de straalcabine vermaakt; zo heb ik het stuurhuis, aandrijf as en nog wat kleine dingen roest vrij gemaakt.
De restauratie begint nu echt leuk te worden, het is net een zure appel waar je ff doorheen moet.

cabrio0275gr.jpg

cabrio0276gr.jpg

cabrio0277gr.jpg

Alles op één pagina volgen kan ook! cordia cabrio restauratie link

Gellukig is niet alles drama want het subframe, spoorstangen en motorsteunen zijn bij het zelfde bedrijf gepoedercoat. Ik ben er zeer posetief over! Nu vind ik het zeker de moeite waard om meer onderdelen te laten coaten.

Over de deuren heb ik de beslissing genomen om ook deze te vervangen, er komt wel een schade hersteller langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn omtrend het één en ander.

cabrio0278.jpg

Ik heb zelden zoveel optimisme en doorzettingsvermogen bij een restauratieproject gezien, echt geweldig!(y)(y)(y)

Zoals je ziet is de verhuizing kompleet want de brug is op locatie en werkend!
Op de laatste dag van het jaar nog snel even wat laswerk verricht voordat we naar de oliebollen grijpen. De linker kokerbalk was erg slecht en is nu gesloten met nieuw nagemaakt plaatwerk. Na het lassen gelijk de binnenkant behandelt en vervolgens weer een donorplaatwerk ervoor gelast. Deze laatste moet aan de onderkant nog even afgelast worden en dan vervolgens de binnenkuip in orde maken want daarna zou het grote zijscherm erop gelast kunnen worden. Uiteraard eerst al het plaatwerk dik in de ML spuiten want nu kom je er nog goed bij!

cabrio0279gr.jpg

cabrio0280gr.jpg

cabrio0281gr.jpg

cabrio0282gr.jpg

[size=large]Iedereen de beste wensen voor 2017 toegewenst!![/size]

Zo, zelfs de laatste uurtjes nog nuttig gebruikt.(y) Veel succes in 2017 en hopelijk kunnen we je Cordia dan op meetings bewonderen!:D

Mijn eerste uren van 2017 zijn weer genoteerd, mijn eerste doel is om het linker achterscherm erop te lassen. Maar voordat dat kan moet al wat erachter zit spik en span zijn dus alle kleine gaatjes dichten, wat blank is weer in de primer zetten, alle naden in de carrosserie kit zetten en ga zo maar door. Zo is de motorkap inmiddels bij de schadehersteller, het gat van de luchthapper is overgezet en het binneste gedeelte is blank gemaakt omdat het plaatwerk gekrompen moet worden. Ook is mn soft-top dak bij de stofeerder geweest voor een eerste indruk en dit bedrijf zier er absoluut geen probleem in om het na te maken en wat aanpassingen toe te voegen. Maar voordat de stof erop gaat laat ik het frame eerst stralen, dan worden alle mankementen gerepareerd / vervangen en daarna kan ook dit frame worden gepoedercoat. Ik zit alleen met een isseu; behoud ik de originelen slot machanisme of zet ik er een ander type slot op want ik heb een hele set van een Renault Megane cabrio op de kop getikt en ik kan mn huidige frame aanpassen naar wat nieuwers. Iemand een idee waarom de voorbalk van de soft top van alluminium is?

cabrio0283.jpg

cabrio0284.jpg

cabrio0285.jpg

cabrio0286.jpg

cabrio0287.jpg

cabrio0288.jpg

cabrio0289.jpg

cabrio0290.jpg

Wellicht heeft men voor aluminium gekozen, omdat dat, geloof ik, niet doorrot; ik meen ergens gelezen te hebben, dat aluminium wel oxideert maar niet doorroest.

Dat klopt en het is lichter dan ijzer, maar voor mij maakt het wel wat lastiger om te kunnen lassen. En anders maar bij het oude laten.

speedtouch zei:
Wellicht heeft men voor aluminium gekozen, omdat dat, geloof ik, niet doorrot; ik meen ergens gelezen te hebben, dat aluminium wel oxideert maar niet doorroest.

De dag van vandaag zag ik een beetje als een feestje, het linker achterscherm wat er al zo lang vanaf is kan geplaatst worden. Aan de binnen zijde zijn alle gaatjes dicht, naden zijn gekit en ik heb alles wederom in de epoxy gezet. De body is afgetekend en het achterscherm is er wel 20x op en af geweest, steeds iets aftekenen vervolgens weg slijpen en weer het scherm erop en weer een stukje verder. Nu ben ik erachter gekomen dat een stuk plaatwerk bij de achterlichten niet goed zit dus hier moet de slijptol weer even aan te pas komen, goed richten, passen en meten en weer vast lassen. Alle naden die ik met carrosserie kit heb gedicht ook weer netjes overgestreken met die groene epoxy. Als je dit vergelijkt met twee jaar geleden dan is mijn droom nu al uitgekomen. Dat wat ooit zo verrot was is nu bikkel hard en goed behandelt zodat hij sowieso nog 50 jaar ermee door kan.
Ik denk dat komend weekend het achterscherm erop gelast kan worden.

cabrio0291gr.jpg

cabrio0292gr.jpg

cabrio0293gr.jpg

cabrio0294gr.jpg

cabrio0295gr.jpg

cabrio0296gr.jpg

Op het moment kan ik helaas maar weinig tijd vrij maken om een klapper te maken. Desondanks staat het niet stil en kan ik mede delen dat het linker achter erop zit. Wel moet het nog volledig rondom afgelast worden maar eraf gaat hij niet meer. Dit was een tijdrovende klus, steeds meer meten, passen, weer meten enz enz en de maten aan de andere kant weer controleren of alles matcht. Bij het linker achterlicht wel een probleempje gehad maar dat lijkt nu ook getackeld. Volgende week alles aflassen en daarna de lassen strak maken en wederom de blanke delen in de epoxy zetten. Als hulpmiddel heb ik systeemplafond hangers gebruikt zoals je kunt zien op de foto, dit werkt verrassend goed!

cabrio0297.jpg

cabrio0298.jpg

cabrio0299.jpg

Door het stralen zijn door de warmte de uiteinde's van het plaatwerk krom getrokken, deels heb ik in model terug kunnen vormen maar bepaalde stukken niet. Nu met het scherm terug te plaatsen moet die naad perfect zijn maar over die hele lengte heeft hij hier en daar een eigen wil. Als het plaatwerk op z'n punt omhoog / naar buiten staat dan druk je hem simpelweg naar binnen maar als het plaatwerk al naar binnen staat, hoe krijg je het dan naar buiten / omhoog? met die hangers dus.
Want je kunt er niet bij om hem vanbinnen omhoog te drukken.
Het is een kleine tool die heel effectief is.
Dit was voor mij een klus waar ik het meest tegenop zat, maar tot op heden stelt het niet zo veel voor. Je moet oppassen dat je niet te veel warmte op 1 plek naar binnen brengt want dan gaat het plaatwerk vervormen.

Twix zei:
Mooie update weer. Wat doe je precies met die hangers? Dat snap ik niet helemaal.

Terug
Bovenaan