De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S

Nieuwe pagina, nieuwe update. En een flinke update.
Op de vorige pagina ging het nog over een DB9, omdat het nu nog kan. Om die te bekostigen zou de Jag het veld moeten ruimen, na veel wikken en wegen heb ik hem te koop gezet. Om hem 2 weken later weer van het net te halen, ik hoop dat die er ooit nog kan komen maar ik heb voor mijzelf besloten dat het in ieder geval niet ten koste van de Jag gaat, daarvoor ben ik te gek op de Jag.

Enfin, zomer is begonnen en daardoor was ik toch weer een beetje gaan kijken naar iets waar ik de afgelopen zomers ook naar keek; een MG TF. Ik vond ze eigenlijk altijd relatief duur omdat je voor het zelfde geld een kwalitatief beter product kan krijgen in de vorm van een MX-5 of BMW bijvoorbeeld. Zeker op het moment dat je zo'n idioot bent als ik en je persé een groene met 16" LMV, beige leder, houtinleg en half houten stuurwiel wil hebben, in die specificatie lijkt de prijs het dubbele te zijn (er staan enkele voor 12k). Dus verder dan eens per week autoweek, marktplaats en gaspedaal.nl bekijken (het rondje was DB9 maar de TF en nog 2 modellen kwamen bij de routine) kwam het niet.
Tot vanochtend. Een exemplaar uit 2003, 87k gelopen, in de juiste specificatie, al 15 jaar bij de 2e eigenaar, paar jaar terug koppakking et al vervangen. Voor het eerst dat ik een TF advertentie zag waarvan ik dacht "die moet ik hebben" en waarbij de prijs niet astronomisch was. Wat berichten met de verkoper gehad, vandaag om 18:00 kwam ons beiden beter uit dan de andere dagen deze week. Bon, de trein naar Den Haag dan maar.

Dan zie je 'm staan en het eerste wat opvalt is het lakwerk. De paar krasjes zijn jammer maar de motorkap heeft heel veel schade door ingevreten vogelpoep. Dashboard is volledig verkleurd door het altijd buiten staan. en er zitten 4 nieuwe banden op alleen zijn voor en achter verkeerd om gemonteerd door de bandenboer... Maar verder... ziet ie er best oke uit. Het interieur rammelt en kraakt aan alle kanten op een klinkerweg en harder dan 100 wil je liever niet rijden vanwege het lawaai van zo'n dunne stoffen kap. Maar het blijft natuurlijk een 19 jaar oud klein brits autotje en boordevol karater, gaat bij mij voor de deur staan!
52197596667_85fa467cca_h.jpg

52198614123_95f73e8c9a_h.jpg

52198596486_88deee33cd_h.jpg

Voor nu beperkt het to-do lijstje zich tot een polijstbeurt en daarna kijken of er vervolgstappen gewenst zijn, nieuwe logotjes en de voor en achterbanden omwisselen. Dashboard laat ik wel aanpakken tegen de tijd dat de rest van het interieur ook aandacht nodig heeft.

Toch wel de mooiste combinatie British Racing Green met beige lederen bekleding, stuur is niet mijn ding maar staat hem wel goed.
Wat klusjes maar je kan genieten.

Welkom bij de club! ;) Tof ding, ik ben best jaloers op dat stuurtje! Veel plezier ermee maar dat gaat ongetwijfeld lukken. Als je ooit in de buurt van Breda bent, moeten we ze ff naast elkaar zetten!

Thanks guys!
Engineer2 zei:
Leuk! En een fantastische uitvoering natuurlijk. Voegt ook wel wat toe naast je Jag.
Het is een heel ander soort auto dus in dat opzicht voegt het zeker wat toe.
Timo zei:
Als je ooit in de buurt van Breda bent, moeten we ze ff naast elkaar zetten!
Daar kom ik vrij regelmatig, ik stuur wel een berichtje als ik weet wanneer ik er weer eens ben.(y)

Jay DoubleYou zei:
Voor mij zou deze op de kap na top zijn. Net niet helemaal hetzelfde, daarom zou ik een zwarte kap nemen.

Ik vind deze erg fraaie MG (complimenten!) één van de weinige auto’s die zo goed wegkomt met een groene kap, dus smaken verschillen.

Over het algemeen heb ik heel vaak hetzelfde standpunt als wat JayDoubleU aanhaalt; als het niet exact dezelfde kleur is zorg dan dat het contrasterend of neutraal is. Een zwarte of beige kap had denk ik ook goed gestaan zodat het dan weer matcht met het interieur. Maar eigenlijk vind ik hem zo in het groen niet misstaan, anderzijds hoort dat ding natuurlijk ook zoveel mogelijk weggeklapt te zijn.

Vandaag een schoonmaakdagje voor de groene britten. De XKR was niet zo vies, die was wat stoffig en een beetje plakkerige aanslag van in de garage staan. Die kon af met 1 wasbeurt. De TF is een wat ander verhaal, de vorige eigenaar zei dat hij 4 dagen voor dat ik kwam de auto professioneel had laten schoonmaken voor de verkoop. Nu had ik natuurlijk al lang gezien dat dit niet goed was gedaan maar met afspuiten bleek er ook nog eens helemaal niets aan wax aanwezig en ook het interieur was nog viezer dan ik dacht. Van te voren had ik bedacht de auto ook te kleien en glazen, die stappen heb ik na de achterklep niet voortgezet omdat het zinloos was. Dus buiten dubbel gewassen (foamgun en daarna handwas) en vervolgens gewaxt. Achteraf blij toe omdat ik veel meer tijd nodig had voor de binnenkant.
Niet alleen de stoelen maar ook het dashboard en middentunnel waren extreem schmoezelig. Zoals de foto's laten zien. Ik denk dat de "professioneel schoonmaker" het geld heeft genomen, de auto door de wasstraat op het goedkoopste programma heeft gehaald en 2 flessen cockpitspray binnen heeft laten ontploffen voor de geur.
52204468091_c9d52832d9_h.jpg

52203464862_ad371b623d_h.jpg

Maar hij staat er nu weer iets beter bij:
52204468076_4b9a5e5746_h.jpg

Bij het schoonmaken kwam ik ook best wat plekken tegen die heel vies waren maar waar ik niet bij kon zoals bijvoorbeeld de afwatering bij de achterlichten. Het is dus zaak om hem bij een schoonmaakbedrijf langs te brengen die wél weten wat ze doen.

En zoals vaker blijkt; je leert je auto pas echt kennen als je hem 3x hebt gepoetst. Ik ben er nu achter dat de binnenspiegel er ooit af is gebroken en is teruggelijm (scheef en niet in het midden) en dat 1 van de twee brooklands badges mist. De eerst volgende upgrade gaan de badges worden want 4 van de 5 zijn aanwezig en de 4 die er zijn zien er niet uit.

Leuk hè, met wassen wordt de auto echt eigen.
En hij had het schoonmaak beurtje wel nodig zo te zien.

Wat een prachtig ding zeg! Je bent 'm mooi aan het vertroetelen.

De paar krasjes zijn jammer maar de motorkap heeft heel veel schade door ingevreten vogelpoep. Dashboard is volledig verkleurd door het altijd buiten staan.

Dit is dan wel weer jammer. Ga je de motorkap dan opnieuw spuiten ofzo?

Ik zag net nog aardig wat TFjes te koop staan in de juiste kleurenspecs: https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/mg/f/tf/989/

MCW 84 zei:
Ik zag net nog aardig wat TFjes te koop staan in de juiste kleurenspecs: https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/mg/f/tf/989/
Barri zei:
Er zit best wat prijsverschil tussen de te koop staande TF's valt me op!
Dat klopt zeker. Maar er zijn een aantal die snel afvallen. De 08-JH-LX heeft een schade verleden afgaande op de naden en scheve koplampen. 25-LG-PD vind ik te duur en zeker met die kilometerstand. De 120 stepspeed is een automaat, dat hoort niet vind ik. Degene in geadverteerd door "sjac" uit Hoorn heeft maar 3 foto's, geen van het interieur en er is ook geen kenteken vermeld, dan haak ik af. En dan staat er eentje voor 15k en eentje met 235k gelopen.
En dan is er ook eentje in Ridderkerk waar in de advertentietekst staat "Voor de juiste bieder worden er extra 2 goede banden (waarde 70 Euro) meegeleverd. " Als 70 euro de waarde is van zogenaamd extra goede banden dan wil ik niet weten wat er de afgelopen jaren op onderhoud is beknibbeld.

Prachtig die Jag. Het kost wat, maar je krijgt er ook een hele hoop voor terug. Kan mij overigens wel goed voorstellen dat die Aston Martin het laat kriebelen. Wat een beauty blijft dat en ook echt een perfecte cruiser met prachtig motorgeluid met die lekkere V12.

De MG is natuurlijk een heel ander segment, maar wel een goed alternatief waarbij de Jag toch behouden kan blijven. Ik heb ook lang naar een MG TF gekeken. Uiteindelijk toch voor de MX5 gegaan vanwege alle bekende horrorverhalen. Als ik de keuze alleen met het hart zou moeten maken dan had ik het echter wel geweten.:)

406c zei:
(..)
En dan is er ook eentje in Ridderkerk waar in de advertentietekst staat "Voor de juiste bieder worden er extra 2 goede banden (waarde 70 Euro) meegeleverd. " Als 70 euro de waarde is van zogenaamd extra goede banden dan wil ik niet weten wat er de afgelopen jaren op onderhoud is beknibbeld.

Ik lees het niet als extra goede banden maar als dat er als extra 2 goede banden worden meegeleverd. Gebruikte banden dus, wellicht met een (gebruikte) waarde van 70 euro (per stuk?). Iets om na te vragen. De autohoes van 150 euro lijkt mij ook wel een gun dingetje.

Auto heeft wel de goede specs, met hardtop, en een onderhoudshistorie dat klopt, als dat waar is.

Ik vind die rode in Burgh Haamstede ook wel mooi..van buiten dan. Van binnen is het interieur een afknapper.. zeker de versleten stoelbekleding bij die kilometerstand. Alhoerwel dat dit ook weer kan doordat er veel met open kap in de zon geparkeerd is?

Durashift zei:
406c zei:
(..)

Ik lees het niet als extra goede banden maar als dat er als extra 2 goede banden worden meegeleverd. Gebruikte banden dus, wellicht met een (gebruikte) waarde van 70 euro (per stuk?). Iets om na te vragen. De autohoes van 150 euro lijkt mij ook wel een gun dingetje.

Auto heeft wel de goede specs, met hardtop, en een onderhoudshistorie dat klopt, als dat waar is.

Ik vind die rode in Burgh Haamstede ook wel mooi..van buiten dan. Van binnen is het interieur een afknapper.. zeker de versleten stoelbekleding bij die kilometerstand. Alhoerwel dat dit ook weer kan doordat er veel met open kap in de zon geparkeerd is?

Die rode kleur vind ik persoonlijk dan juist weer niet passen bij een MG TF. Als ik voor een MG TF zou kijken dan zou mijn voorkeur echt uitgaan naar een klassiekere combinatie zoals van 406C of een donkerblauwe Brooklands uitvoering. Als het dan toch rood zou moeten zijn dan liever Bordeaux rood of copper red.

Oei, degene die de bandenwissel 2 weken terug heeft uitgevoerd mag wat mij betreft direct ontslagen worden. Het is natuurlijk nogal dom om voor en achter verkeerd om op de auto te zetten. Maar toen ik gisteren die wilde omwisselen kwam ik er achter dat dat niet het enige probleem is. De moeren zijn zo ontzettend vast gezet dat je alles kapot trekt. De moeren bestaan namelijk uit 2 delen, een groter dop 19 stuk en binnenin een dop 18 moer. Het heeft iets weg van een sierkap maar het is weldegelijk onderdeel van de moer. Echter was alles met zo veel kracht er op gezet dat ik van een aantal de bovenkant er af draaide. En vervolgens een bitje 18 kapot heb gedraaid omdat die moer zo vast zat. Uiteindelijk 1 kant omgewisseld, de andere kant doe ik zodra ik 16 nieuwe wielmoeren binnen heb.
Zo zien ze er normaliter uit:
Wielmoer-MGF-4-stuks.jpg

En dit was de situatie gisteren:
52216803085_879d5fe194_h.jpg

Wel meteen even van binnen schoon gemaakt zo ver dat ging. Er mist een beetje lak aan de binnenzijde, dus ze zullen ooit eens goed opgeknapt moeten worden. Gelukkig is er zo goed als geen corrosie aanwezig. De rechter velg heeft aan de binnenzijde een slaglood zitten...
52216331661_b585cf3c36_h.jpg

Wauw, dat is wel bizar inderdaad. Wel alles los gekregen? Ik had afgelopen winter dat ik een slotmoer niet los kreeg, ook erg vervelend. Als je het stadium 'uitboren' maar niet haalt...

Gelukkig werd het stadium uitboren niet behaald en blijft de schade beperkt tot 1 gebroken bitje en 16 nieuwe wielmoeren.
Vandaag toch maar de andere kant gedaan, die ging gewoon normaal. Zouden beide zijdes tegelijkertijd door verschillende personen zijn gemonteerd en beiden dezelfde fout (breed voor, smal achter) hebben gemaakt? Ik snap er niets van.

Kleine update, naast 16 nieuwe wielmoeren ook alle logo's vervangen en de dealersticker er af gehaald. Ook de badges op de voorschermen vernieuwd maar daar heb ik geen foto's van gemaakt.
52253900338_f2f66f3f06_b.jpg

En ook een dashcam in de MG gehangen. Bij bestellen ook meteen een hardwire-kit voor de Jag besteld zodat het ding niet meer via 12v/sigarettenaansteker gevoed wordt.
52253879126_cbeedc2dfe_b.jpg

De zekeringkast in de Jag zit echter aan de zijkant van het dashboard dus ik had wel heel erg veel overlengte, paste gelukkig nog net opgerold in de A-stijl.

Heerlijk! Dat soort details zijn bevredigend en geven een stuk mooiere uitstraling! Net zoiets als een paar strakke kentekenplaten die recht zitten.

Wat een leuke TF heb je zeg!

Hij knapt heel erg op met nieuwe logo's. Was de dealersticker van Rovee, Veenis? Hij lijkt er wel op namelijk.

Ik had je topic wel eerder gelezen, maar nooit gereageerd. Maar wat een toffe Jaguar heb je ook zeg! Fijn dat ie blijft. Hoewel een Aston Martin ook heel gaaf is. Ik vind een AM denk ik mooier, qua ontwerp, maar de XK haast dikker/sportiever.

Mooi hoor, nu nog eventjes met een detailbrush rondom het TF embleem om het laatste puntje op de i te zetten :)

uwbuurman zei:
Heerlijk! Dat soort details zijn bevredigend en geven een stuk mooiere uitstraling! Net zoiets als een paar strakke kentekenplaten die recht zitten.
Luxe platen staan nog op het lijstje.
Kristian2 zei:
Mooi hoor, nu nog eventjes met een detailbrush rondom het TF embleem om het laatste puntje op de i te zetten :)
Die viezigheid is zo oud en heeft er zo lang gezeten dat het niet even met een detailbrush gaat. Is ook het geval rondom de knipperlichten op de voorschermen. Dat gaat echt een kwestie van polijsten of zelfs wetsanden worden.
Peter O zei:
Hij knapt heel erg op met nieuwe logo's. Was de dealersticker van Rovee, Veenis? Hij lijkt er wel op namelijk.
Klopt! Op de sticker zelf staat alleen geen Veenis maar "Rovee Zaanstad".

Leuke aanschaf hoor. Zo'n projectje is ook wel leuk, lekker de puntjes op de i zetten en ondertussen genieten van het mooie weer!

Thanks, ben nog steeds heel content met de MG!

Gisteren wat tijd aan de Jag besteed. Die krijst nogal met het remmen, daarop de boel even losgehaald en het eerste wat opviel was de hoeveelheid roest op de schijven, deze zijn duidelijk niet van het gecoatte type. Daardoor waren de velgen ook best lastig los te krijgen trouwens.
52270876145_fbf8d05fa2_h.jpg

Daarna de remblokken er uit gehaald en daar blijkt vrij duidelijk dat daar nooit een hittebestendige pasta op de randen heeft gezeten.
52270876075_702b81179f_h.jpg

Die zijn terug gemonteerd met hitte bestendige pasta en vervolgens getest. Helaas maakt het geen drol verschil...
Het gaat helaas tijd worden om een andere garage te zoeken.
52270875960_dc6ffb4555_h.jpg

Wel weer een mogelijkheid om de velgen even wat beter schoon te maken en de randen te polijsten.

En een kleine update, poetsupdate van de Jaguar. Twee maanden geleden de knoop doorgehakt en een Polishingpower DAP Evo Plus aangeschaft. Die heeft de afgelopen 2 weken niet stil gezeten omdat de XKR klaargemaakt moest worden voor het concours tijdens het 9e lustrum van de JDCH (Jaguar Daimler Club Holland). In die 2 weken heb ik elk paneel op 2 of 3 niveau's gepolijst, geglazed en dubbel gewaxt. Want ondanks dat de lak er zeker niet slecht aan toe was zijn er in de afgelopen 2.5 jaar en 25-30dkm toch best wat swirls ingeslopen, ondanks dat ik netjes regelmatig met 2 emmers was en de wax bijhoud. Daarnaast ook onder de motorkap, interieur, binnenkant velgen, wielkuipen etc. goed schoon gemaakt. Kost wat tijd maar daar heb ik dan ook weer een flinke periode plezier van. En het leverde de winst in de categorie op in het concours. En op dat lustrum feest/concours, daar stond me toch een partij moois...

Even flink wat foto's dus klein voor het overzicht maar allemaal klikbaar voor een grote versie.

En dan ook nog een kleine MG update.
Het binnenwerk van de spiegel was losgekomen van de behuizing. Deze blijkt met een veer gemonteerd te zijn maar na bijna 20 jaar spanning had 1 van de bevestigingsbeugels de geest gegeven. Dus om het binnenwerk weer aan de behuizing vast te maken heb ik het frame vast geschroefd. Om hier bij te kunnen komen heb ik de spiegel zelf los geklikt, bij het monteren bleken deze voor 1 malig te werken. Deze heb ik nu vastgekit aan het binnenwerk, houd in dat wanneer er iets kapot gaat het geheel niet meer uit elkaar kan. Overigens leek het alsof beide spiegels constant verwarmd worden, hier moet ik nog even verder in duiken.

Daarnaast ook nog gepoogd wat lakwerk te herstellen met de polijst. De kofferbak is er veel beter op geworden maar wil wel kijken of het nog beter kan:

De ingevreten uitwerpselen op de motorkap bleken helaas toch echt ijdele hoop:

Maar wat ik veel erger vind, ik krijg het dak maar niet schoon. Ik heb Meguiars voor cabriodaken geprobeerd, Autofinesse rag top cleaner en de soft top cleaner van autoglym n.a.v. de positieve ervaringen van Dirk met het dak van zijn 1-serie cabrio. Het blijft er lelijk gevlekt uit zien, iemand nog tips?

(alle foto's klikbaar voor grotere versie)

Pfoah, wat is die Jaaaaag toch ook een ontzettend toffe wagen!

Die vlekken in het cabriodak zijn wel erg vreemd; je zou bijna denken dat er iets chemisch op terecht is gekomen waardoor er verkleuring is ontstaan.

Eens, de Jaaaaag is echt prachtig, zeker in deze mooie kleur en al helemaal opgepoetst. Daar heb je behoorlijke eer aan je werk van gehad zo te zien.

Als je de cabrio-dak niet schoon krijgt is verven een optie? Er zijn dacht ik wel dye en verf speciaal voor cabrio-daken beschikbaar.

Iets chemisch lijkt mij sterk, lijkt mij eerder door vogelpoep te komen. Ik heb wat gezocht op verven maar in plaats van speciale verfmiddelen voor cabriodaken kom ik enkel sites en berichten op fora tegen om het absoluut niet te doen. Het zou sneller gaan schimmelen etc. en om heel eerlijk te zijn heb ik dan maar liever een wat gevlekte kap.

406c zei:
Kristian2 zei:
Die viezigheid is zo oud en heeft er zo lang gezeten dat het niet even met een detailbrush gaat. Is ook het geval rondom de knipperlichten op de voorschermen. Dat gaat echt een kwestie van polijsten of zelfs wetsanden worden.
Een klusje dat ik eigenlijk voor komend weekend in gedachten had maar gezien de weersvoorspelling en de tussenkomst van een andere klus voor het weekend besloten om vandaag (en morgen) de polijst te pakken en bovenstaande aan te pakken. Dus de logotjes verwijderd, de auto gewassen en de achterkant en rechterkant gekleid, gepolijst, geglazed, gewaxt en nieuwe logotjes terug geplakt. Een resultaat waar ik heel blij van word.

Morgen de andere helft van de auto maar dat is hetzelfde dus daar zal ik jullie niet mee lastigvallen

Leuke aanwinst die MG, heb zelf een F gehad in 2004. Leek qua uitvoering wel een beetje op de jouwe. Dak lijkt me schimmel trouwens, iets wat je er niet meer zomaar afkrijgt denk ik.

Ibud zei:
Leuke aanwinst die MG, heb zelf een F gehad in 2004. Leek qua uitvoering wel een beetje op de jouwe. Dak lijkt me schimmel trouwens, iets wat je er niet meer zomaar afkrijgt denk ik.
Zou kunnen dat het daar gevolg/restant van is. Ooit moet er een nieuwe kap komen, vind het voor nu niet urgent.

Straks ga ik met de MG op vakantie, en voor die tijd had ik een lijstje af te werken:
-Vervangen ruitenwissers
-Nieuwe pedaalrubbers
-Luxe kentekenplaten om het af te maken.
-Vervangen audiosysteem

Waarom dat audiosysteem? Met de kap naar beneden heb je veel windgeruis, ik geloof niet dat MG de centen had voor windtunnel tests of zelfs maar CFD, want het kan echt veel minder. Probleem is vooral dat het met de kap er op niet echt minder wordt. Het af-fabriek audiosysteem vond ik niet voldoende om daar, zeker met tegenwind, goed tegenop te kunnen. Nu had ik nog een Pioneer X7700 liggen maar de kabels was ik kwijt. Hiervoor een nieuwe kabel besteld, radio werkte wel maar bepaalde functionaliteiten (i.e. bluetooth inschakelen) kon ik niet bedienen omdat de nieuwe kabel geen aftakking had voor handremschakelaar. En zo nog een paar dingen waardoor ik die headunit toch maar weer in de rekken heb gelegd. Te meer omdat ik er achter kwam dat Blaupunkt een mooie radio maakt die er meer periode correct uit ziet (iets te oud eigenlijk) met moderne functionaliteiten. Ik was direct verliefd op de Bremen SQR46 DAB. Die dus maar besteld met een mooi composetje, twee 6x4 woofertjes, bekabeling en een amp.

Donderdag begonnen met interieur uit elkaar halen zodat ik vrijdagavond en zaterdag een paar uurtjes de boel kon installeren en terugbouwen. Maar u voelt hem al; zo loopt dat niet. Meteen kwam ik een nare verrassing tegen; drijfnat tapijt. Iets waar ik met de beige 406 last van had en waar ik maanden heb lopen zoeken naar de oorzaak, dat trauma kwam meteen bovendrijven. Gelukkig had ik de oorzaak heel snel gevonden; de snorkel op het schutbord. Deze zit er om te zorgen regenwater van boven niet naar binnen valt. Dat deed de snorkel wel prima maar de pakking tussen de snorkel en het schutbord was een soort foam achtige welke zich helemaal had volgezogen en doorlekte. En dat al jaren deed getuige de volledig verroestte bouten. Die waren ook niet meer los te krijgen en dus moest het zootje met geweld destructief verwijderd worden en een nieuwe besteld. En als ik dan toch onder de frunk bezig ben, meteen even schoon gemaakt want daar was ik nog niet geweest.

Eenzelfde grapje zat ook bij de deurbekleding. De laag tussen de deurbekleding en deurframe die er zit om regenwater tegen te houden had zich helemaal volgezogen waardoor het deurpaneel aan de binnenkant nat was en zelfs wat was gaan schimmelen. Als MG niet had geprobeerd om regenwater tegen te houden was de auto waarschijnlijk veel droger gebleven omdat de afwatering dan beter had kunnen werken.

Bij de audio installatie zelf ook nog een paar kleine tegenslagen gehad, de 6x4 woofers bleken toch niet te passen. De schroefgaten zaten wel op de juiste plek maar omdat de oude woofertjes een veel kleiner binnenwerk hadden waren de gaten in de T-bar te klein. Deze moesten uitvergroot en daarna ook nog aan de onderkant een stukje er uit, omdat het taps toeloopt en de nieuwe spakers ook dieper zijn kwam ik daar enkele millimeters tekort.

Over grootte gesproken; speakers blijven toch mooi simpel wat dat betreft. Wil je kwaliteit dan word het groter en zwaarder. Een soundbar onder de TV bijvoorbeeld kan nooit zo goed klinken omdat die diepte mist. En als je in dezelfde afmetingen beter wil dan gaat het gewicht omhoog. De woofers voor heb ik even gewogen.

Overigens bleek de versterker die ik nog had liggen beschadigd, dus toch maar een nieuwe gekocht. Wel zonde dat ik dus twee forse onderdelen alsnog nieuw heb gekocht waarvan ik had bedacht te hergebruiken. De tweeters heb ik niet passend gekregen, morgen daar mee naar de audiozaak om te kijken of er een alternatief is dat past en werkt met de filters/crossovers.

Helaas was ik na de installatie van de audio nog niet klaar, tijdens het klussen had ik de rechter buitenspiegel er af gestoten en bleek de rechterachterband lek, dat kon ik vanochtend mooi nog even fixen. En vervolgens bleek ook de accuspanning inmiddels door het testen, gebruiken van ramen, etc. onvoldoende om te starten. Al ziet dat laatste er voor de foto wel weer leuk uit.

Onder aan de streep veel meer tijd, geld, bloed, zweet en gevloek kwijt dan ik had bedacht maar nu het klaar is

(dat scheef zittende stukje heb ik geprobeerd te corrigeren, helaas niet succesvol)

Edit: foto's toegevoegd, en klikbaar voor groot

Qua tweeters heeft de audiozaak (namen mogen hier niet genoemd worden?) mij de dag voor vertrek nog aan een set tweeters kunnen helpen die zowel fysiek als qua eigenschappen passen met de rest. In de afgelopen 5 dagen ongeveer 1400 kilometer met de MG gereden. Hoewel het met de nieuwe audio stukken beter is blijven lange afstanden over de snelweg niet het sterke punt van deze auto. Gelukkig bleef dat tot een redelijke hoeveelheid beperkt en zaten de kilometers vooral in de ritjes binnendoor naar de verschillende bezienswaardigheden en overnachtingsplekken. En op de B- en binnendoorwegen, door de wijnranken en langs de Moesel en de Rijn is het echt een feest om met een kleine roadster onderweg te zijn, de MG in het bijzonder. Stoelen zijn comfortabel genoeg en de balans door de middenmotor maakt echt een gigantisch verschil als het gaat om rijplezier. Echt Genieten met een hoofdletter G.

De rit ging eerst naar Bad Bertrich, spullen in hotel gedropt en meteen een 40 minuten terug gereden. De Nordschleife was donderdag gesloten en vanwege de rest van het programma kwam het rausen op woensdag avond het beste uit. Dat bleek ook qua weer beter uit te komen dan de back-up van zaterdag ochtend. Na duizenden rondjes op de PC waarvan de laatste twee jaar in VR was ik wel goed voorbereid op mijn "ontmaagding" maar desalniettemin is het eerste rondje een heftige ervaring. De grip niveau's van het asfalt verschillen van bocht tot bocht en de bijkomst van G-krachten maken het toch een andere ervaring. Helaas waren anderen niet zo kundig als dat ik was en heb ik uiteindelijk geen 1 ronde zonder inhouden voor gele vlaggen kunnen rijden. Een volgende keer zal het hopelijk een stuk sneller gaan, zeker omdat ik dan wellicht meer vertrouwen heb om sneller te gaan door de snelle secties Flugplatz, Schwedenkreuz, Fuchsrore en van ex-Muhle tot Mudkurve, daar heb ik nu rustig aan gedaan omdat ik de limieten op hoge snelheden van zowel de baan als de auto nog niet goed genoeg ken. Maar door de paparazzi langs de baan en mijn Dashcam levert het wel echt heel mooie beelden op:

Op donderdag ging de route via Zylinderhaus in Bernkastel-Kues, mocht je in de buurt zijn zou ik zeker aanraden om er langs te gaan. Genoeg interessante stukken te zien, op een enkele vreemde eend na wel allemaal Duitse auto's.

Zondag met een vriend meegereden in zijn Talbot Samba Cabriolet naar een oldtimerbijeenkomst. Helaas viel het weer ontzettend tegen waardoor ook de opkomst erg laag was (krap een kwart van wat verwacht werd), desalniettemin zaten er zeker leuke auto's tussen. De R5 Turbo Alpine was toch wel echt mijn favoriet van de dag.

En natuurlijk nog wel wat fototjes van de MG enroute gemaakt:

Laatste foto is uitzicht vanuit hotelraam maar op vol formaat zie je rechts de MG heel mooi vooraan op de P-plaats.

Zoals altijd; alle foto's klikbaar voor groooot formaat.

Terug
Bovenaan