Update tijd, de MG is begin November APK gekeurd. Hierbij twee reparatiepuntjes; Mistlicht afgesteld en banden hadden ze opgepompt. Dat laatste hadden ze niet moeten doen, de juiste druk is volgens het boekje 1.9 voor en 2.4 achter, ze hadden ze rondom op 2.5 gezet... Verder 1 opmerking van de keurmeester; als je nog 10 jaar met deze auto wil doen dan zullen over een aantal jaar wel beide subframes vervangen moeten worden.
Een week later kreeg ik allemaal lichtsignalen van een bestuurder achter mij op de snelweg. Wat bleek; remlichten bleven aan staan. Eerstvolgende P-plaats gestopt voor diagnose. De stekker uit de remlichtschakelaar getrokken, dat deed de lichten doven en dus meteen een nieuwe schakelaar besteld. Wel een positieve verrassing, de schakelaar kostte €6.64 bij winparts. In schril contrast met de €190 die er neergelegd moet worden bij SNG Barratt voor een exemplaar voor de XKR.
Toen ik de schakelaar ging vervangen schrok ik in eerste instantie, dat ding is veel groter dan de oude. Gelukkig is er de ruimte voor en kan de positie afgesteld worden middels het moertje op de schakelaar. Dus geplaatst, een beetje gefriemeld met afstellen en met 10 minuten weer fatsoenlijk werkende remlichten.
Daarnaast was het ook tijd voor regulier onderhoud. Wel was het zaak om daarvoor een zaak uit te zoeken. De zelfbenoemde Jaguar specalist heeft me een aantal keer zwaar teleurgesteld dus het liefst een garage waar ik ook de Jag zou toevertrouwen, dan zou de MG nu gaan om te kijken of ik een goed gevoel kreeg. Eerst twee zaken op aanraden van bekenden gecontacteerd, deze durfde echter hun handen niet te branden aan deze britse bakken. Daarom gezien de ervaringen van een aantal mensen hier de MG naar classic paradise gehad. Kleine beurt en inspectie. Ze hebben de auto goed bekeken en dus kwam er een lijstje uit waar andere bedrijven wellicht hadden gezegd; alles in orde.
De bevindingen:
Kogelgewricht schakelstang versleten
Distributieriem en multiriem (5 jaar interval volgens de sticker...)
Roest op de remleidingen
Subframe achter roest behoorlijk
Roest op de dorpels moeten op korte termijn aangepakt
Bouten van 1 uitlaatflens compleet verroest
Dat alles vastgelegd op foto's. Het voelt professioneel en vertrouwd dus ik denk dat ik hier vaker naar toe zal gaan. Ook al heb ik de auto door probleempjes aldaar nog niet heb kunnen ophalen. En eens kijken op welke termijn bovenstaande lijst aangepakt gaat worden. Het aanpakken/vervangen van de subframes lijkt me in ieder geval de uitgelezen kans om een setje Bilsteins te laten monteren, daar zou de auto zowel strakker als comfortabeler van worden.
Nog nieuws over de andere twee?
De XKR is geschorst en is na een stevige poetsbeurt onder z'n dekentje in de garage gezet. Wel zijn er in de laatste twee weken van gebruik een aantal zaken defect gegaan. Dimlicht linksvoor, mistlichten voor, derde remlicht, de clima blaast geen warme lucht meer en een aantal lampjes in knoppen zijn defect gegaan. De rode lampjes die aangeven of stoelverwarming en mistverlichting ingeschakeld en ESP uitgeschakeld werken niet meer. Helaas is mijn garage niet groot genoeg om er in te werken dus het is wachten op wat beter weer.
En de Mazda.. Tsja... Is voor een beurt geweest maar daar is het geen betere auto van geworden. Het constant wegvallen van de radar wat de cruisecontrol uitschakeld is toch echt wel bloed irritant. Net als het wangedrag van de automaat. Naar 6 schakelen bij 53km/h is niet fijn maar hij schakelt in de 30 zone waar ik woon naar de 4e versnelling en dan constant met slip in de aandrijflijn omdat het helemaal geen 25km/h in 4 kan rijden. Dit heeft ook als gevolg dat het in andere versnellingen veel slip vertoond en dan daarna vrij abrupt in lock-in gaat, vooral als het koud is. Ontzettend oncomfortabel en totaal onnodig. Daarnaast is het constante terug naar 4 schakelen om van 100 naar 110 te acceleren niet fijn. En daarnaast werken allerhande systemen zoals verkeersborden herkenning en keyless nog steeds ruk.