De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S

Mooie trip!

Nordschleife heb ik hetzelfde ervaren afgelopen zomer. Was een heftig rondje voor een eerste keer. Rijden is al lastig genoeg en dan moet je ook nog heel erg goed om je heen kijken.

Ik heb nooit op de sim gereden maar vroeger wel eens overheen geweest, maar dan zonder gezin en een auto die niet zo duur was. Wel heel erg gaaf om te rijden.

Goed om je heen kijken is inderdaad een absoluut vereiste, constant monitoren of er iets achter je zit omdat ze met grote snelheid kunnen naderen.
Voor de geïnteresseerden heb ik 1 ronde ook op youtube gezet:

Laatst bewerkt:
Mooie trip 406! Lekker bezig zo. Altijd leuk om zo'n oude auto weer beetje bij beetje te verbeteren.

Mijn hoofd werd tegen de scharnieren van het dak geramd. Het stuiterige van de TF werd pijnlijk duidelijk in Karussell.
Waar de F bekritiseert werd om de weke Hydragas vering is deze bij de TF vervangen door een conventionele setup. Echter had MG geen rode cent om iets te ontwikkelen dus hebben ze iets bij de halfords gekocht waar hij iets te hard van werd. Naar het schijnt kan een setje Bilsteins de auto zowel comfortabeler als strakker maken. Dat gaat er in de toekomst dus zeker onder komen. Echter heeft eerst de Jag wat TLC nodig.

Gewelig toch? Ik was twee week voor je in de Eifel/Moezel. Helaas konden we de NordSchleife niet op, was een 6 hours race op zaterdag en zondag. Maar op donderdagavond was er wel touristenfarhen en dat was wel weer lachen. Maar aardig glad want het spoelde. Dus jij hebt mooi weer en een superleuke ervarijg met de TF! En dat stuiteren bij Karussel, ik zie ze daar vaak genoeg met de bodem aan de grond gaan, dan schrikken ze en sturen de bocht uit. Jij stuurt daar prima door!

Gaaf weekendje weer!

uwbuurman zei:
Gewelig toch? Ik was twee week voor je in de Eifel/Moezel. Helaas konden we de NordSchleife niet op, was een 6 hours race op zaterdag en zondag. Maar op donderdagavond was er wel touristenfarhen en dat was wel weer lachen. Maar aardig glad want het spoelde. Dus jij hebt mooi weer en een superleuke ervarijg met de TF! En dat stuiteren bij Karussel, ik zie ze daar vaak genoeg met de bodem aan de grond gaan, dan schrikken ze en sturen de bocht uit. Jij stuurt daar prima door!

Gaaf weekendje weer!

Ik hoorde tijdens het rijden in de Karussel 2x vanaf de achterbank... bbbooohhhhhh. Je wordt daar aardig je stoel ingedrukt, ondanks dat ik "rustig" aan heb gereden.

Update tijd, de MG is begin November APK gekeurd. Hierbij twee reparatiepuntjes; Mistlicht afgesteld en banden hadden ze opgepompt. Dat laatste hadden ze niet moeten doen, de juiste druk is volgens het boekje 1.9 voor en 2.4 achter, ze hadden ze rondom op 2.5 gezet... Verder 1 opmerking van de keurmeester; als je nog 10 jaar met deze auto wil doen dan zullen over een aantal jaar wel beide subframes vervangen moeten worden.

Een week later kreeg ik allemaal lichtsignalen van een bestuurder achter mij op de snelweg. Wat bleek; remlichten bleven aan staan. Eerstvolgende P-plaats gestopt voor diagnose. De stekker uit de remlichtschakelaar getrokken, dat deed de lichten doven en dus meteen een nieuwe schakelaar besteld. Wel een positieve verrassing, de schakelaar kostte €6.64 bij winparts. In schril contrast met de €190 die er neergelegd moet worden bij SNG Barratt voor een exemplaar voor de XKR.

Toen ik de schakelaar ging vervangen schrok ik in eerste instantie, dat ding is veel groter dan de oude. Gelukkig is er de ruimte voor en kan de positie afgesteld worden middels het moertje op de schakelaar. Dus geplaatst, een beetje gefriemeld met afstellen en met 10 minuten weer fatsoenlijk werkende remlichten.
52591421135_09e9a19c27_b.jpg

52590997326_33611dc832_b.jpg

Daarnaast was het ook tijd voor regulier onderhoud. Wel was het zaak om daarvoor een zaak uit te zoeken. De zelfbenoemde Jaguar specalist heeft me een aantal keer zwaar teleurgesteld dus het liefst een garage waar ik ook de Jag zou toevertrouwen, dan zou de MG nu gaan om te kijken of ik een goed gevoel kreeg. Eerst twee zaken op aanraden van bekenden gecontacteerd, deze durfde echter hun handen niet te branden aan deze britse bakken. Daarom gezien de ervaringen van een aantal mensen hier de MG naar classic paradise gehad. Kleine beurt en inspectie. Ze hebben de auto goed bekeken en dus kwam er een lijstje uit waar andere bedrijven wellicht hadden gezegd; alles in orde.
De bevindingen:
Kogelgewricht schakelstang versleten
Distributieriem en multiriem (5 jaar interval volgens de sticker...)
Roest op de remleidingen
Subframe achter roest behoorlijk
Roest op de dorpels moeten op korte termijn aangepakt
Bouten van 1 uitlaatflens compleet verroest
Dat alles vastgelegd op foto's. Het voelt professioneel en vertrouwd dus ik denk dat ik hier vaker naar toe zal gaan. Ook al heb ik de auto door probleempjes aldaar nog niet heb kunnen ophalen. En eens kijken op welke termijn bovenstaande lijst aangepakt gaat worden. Het aanpakken/vervangen van de subframes lijkt me in ieder geval de uitgelezen kans om een setje Bilsteins te laten monteren, daar zou de auto zowel strakker als comfortabeler van worden.
52591262904_fd425ef5f7_c.jpg
52591518888_e3d61dae41_c.jpg
52591518873_8b81eca42b_c.jpg

Nog nieuws over de andere twee?
De XKR is geschorst en is na een stevige poetsbeurt onder z'n dekentje in de garage gezet. Wel zijn er in de laatste twee weken van gebruik een aantal zaken defect gegaan. Dimlicht linksvoor, mistlichten voor, derde remlicht, de clima blaast geen warme lucht meer en een aantal lampjes in knoppen zijn defect gegaan. De rode lampjes die aangeven of stoelverwarming en mistverlichting ingeschakeld en ESP uitgeschakeld werken niet meer. Helaas is mijn garage niet groot genoeg om er in te werken dus het is wachten op wat beter weer.
52591014781_e94a59b6fe_b.jpg

En de Mazda.. Tsja... Is voor een beurt geweest maar daar is het geen betere auto van geworden. Het constant wegvallen van de radar wat de cruisecontrol uitschakeld is toch echt wel bloed irritant. Net als het wangedrag van de automaat. Naar 6 schakelen bij 53km/h is niet fijn maar hij schakelt in de 30 zone waar ik woon naar de 4e versnelling en dan constant met slip in de aandrijflijn omdat het helemaal geen 25km/h in 4 kan rijden. Dit heeft ook als gevolg dat het in andere versnellingen veel slip vertoond en dan daarna vrij abrupt in lock-in gaat, vooral als het koud is. Ontzettend oncomfortabel en totaal onnodig. Daarnaast is het constante terug naar 4 schakelen om van 100 naar 110 te acceleren niet fijn. En daarnaast werken allerhande systemen zoals verkeersborden herkenning en keyless nog steeds ruk.
52591422850_974dee6862_b.jpg

Classic Paradise moet gauw nog verder uitbreiden denk ik, zo veel tevreden klanten kunnen ze niet tegelijk bedienen! :D Een aardig lijstje voor de MG, maar er gaat nu eenmaal veel werk zitten in het echt goed houden van oudere auto's.

Jammer dat 'het moderne ding' zo tegen blijft vallen. Zo verkeerd is de relatieve eenvoud van een oudere auto niet. :)

Wat betreft de Jaguar gaat het dit jaar stil blijven, ik heb besloten om de auto pas in voorjaar 2024 te ontschorsen. Om meerdere financiële redenen, vorig jaar ben ik een aantal maanden mijn rijbewijs kwijt geweest en derhalve is het verzekeren van de Jag echt veel en veel en veel te duur op dit moment. (dit is ook de reden dat ik van de DB9 heb afgezien). Daarnaast heeft de auto een flinke slok geld nodig in onderhoud wat ik liever niet uitgeef omdat ik hem toch niet verzekerd krijg tegen een enigszins normaal tarief. Dat geld stop ik dan liever in het onderhoud aan de speelse, lieve, kleine roadster. Want ook daar is een flink bedrag benodigd.

De vorige eigenaar heeft in 2017 voor een noemenswaardig bedrag de koppakking vervangen en de nodige modificaties op dat gebied laten uitvoeren, inclusief distributieriem. Dus ik dacht; mooi, tot 2027 heb ik daar geen omkijken naar. Wat blijkt nu, de distributieriem heeft een interval van 5 jaar. Dat in combinatie met de opmerking van de APK keurmeester icm de bevindingen van Classic Paradise m.b.t. de subframe achter heeft mij doen besluiten om alles in een keer goed aan te pakken. Subframes aan beide kanten, draagarmen, ophangingsrubbers, casterarmen, spoorstangen, wielnaven, veren, dempers, anti-rollbars, distributieriem, koppeling, you name it, alles nieuw er onder laten zetten. Na een lange zoektocht kwam ik een bedrijf in Engeland tegen dat de subframes met alle aanverwanten nieuw verkocht. Initiele plan was om dat te kopen en Classic paradise dit te laten monteren. Helaas liepen, door Brexit, de transport en inklaringskosten dusdanig in de papieren dat het goedkoper was om de auto naar Manchester te brengen, een vlucht naar huis te nemen, een week later weer terug te vliegen en dan terug naar huis rijden, inclusief montage, goedkoper was dan de transport en inklaringskosten. Laat staan de kosten voor classic paradise. Dus hoezeer ik hen het werk gunde, dat gaat niet gebeuren.

De nieuwe delen worden allemaal gepoedercoat om zeker te stellen dat ze in de toekomst echt niet gaan roesten. Op de vraag, welke kleur wil je de zaken die op het subframe aansluiten? Heb ik "geel" geantwoord. Normaliter wordt dit pakket met STAX schokbrekers aangeboden maar ik wilde persé de speciaal voor de TF gemaakte Bilstein's hebben. En geel past ook mooi bij British Racing Green laat bijvoorbeeld Caterham zien. Laat dan alle crossmembers etc. dan maar in de zelfde kleur geel als de koni's coaten. En zo is dat deel uitgevoerd, vandaag kreeg ik foto's van de delen die vandaag in geel zijn teruggekomen.
52795524412_5d27917c56_z.jpg

52794898552_f85a74be4a_o.jpg

Daarnaast ben ik inmiddels ook aan het oriënteren voor een opvolger van de Mazda. Dat contract verloopt pas in februari/maart 2024 maar gezien alle levertijd perikelen ben ik maar vast begonnen. Daar heb ik overigens een apart topic voor in het aankoopadvies subforum dus hoeft dat hier geen topicvervuiling.

Laatst bewerkt:
Dat weet ik begin juni pas. Maar het subframe voorzijde is zo goed als klaar en dat geeft wel een goed idee
52817247294_285e191077_z.jpg

52817462020_ca9af61c55_z.jpg

52817247414_5250195520_z.jpg

Aan de voorzijde is trouwens alles nieuw, aan de achterzijde is het mainframe een refurbished exemplaar maar alle aanverwanten wel nieuw.

Jammer van je rijbewijs en de financiële gevolgen. Altijd zuur. Flinke renovatie van de MG, dat gele gaat wel leuk staan. Nu steek je zo te lezen wel een paar K erin qua onderhoud. Had je dan niet beter een veel frisser exemplaar kunnen kopen om mee te starten? Zeker van een type auto als een MG F zijn genoeg exemplaren die altijd binnen hebben gestaan, weinig regen hebben gezien met weinig km's en eigenaren.

Jammer van je rijbewijs en de financiële gevolgen. Altijd zuur. Flinke renovatie van de MG, dat gele gaat wel leuk staan. Nu steek je zo te lezen wel een paar K erin qua onderhoud. Had je dan niet beter een veel frisser exemplaar kunnen kopen om mee te starten? Zeker van een type auto als een MG F zijn genoeg exemplaren die altijd binnen hebben gestaan, weinig regen hebben gezien met weinig km's en eigenaren.
Dat soort exemplaren hebben dan vaak juist weer uitgedroogde ophanging rubbers. Dus of ze nu versleten of uitgedroogd zijn er is er geen eentje meer bij die rijd als een nieuwe.. het is even een investering die je wel heel goed gaat merken.

Nu steek je zo te lezen wel een paar K erin qua onderhoud. Had je dan niet beter een veel frisser exemplaar kunnen kopen om mee te starten? Zeker van een type auto als een MG F zijn genoeg exemplaren die altijd binnen hebben gestaan, weinig regen hebben gezien met weinig km's en eigenaren.
De exemplaren die voor veel meer geld te koop stonden hadden veelal meer eigenaren en geen noemenswaardig lagere kilometerstand. Hoe de staat van de subframes van die exemplaren was durf ik niet te zeggen, dat heb ik niet geïnspecteerd. Stel dat die veel beter zouden zijn dan was het alsnog enkel een kwestie van tijd geweest, bij mij staat de auto immers buiten en rijdt ook met slecht weer. Dan had zo'n duurder exemplaar deze behandeling waarschijnlijk over 4 jaar alsnog nodig gehad. Want onder aan de streep rotten ze allemaal.

Dat soort exemplaren hebben dan vaak juist weer uitgedroogde ophanging rubbers. Dus of ze nu versleten of uitgedroogd zijn er is er geen eentje meer bij die rijd als een nieuwe.. het is even een investering die je wel heel goed gaat merken.
Ook dat inderdaad, al is het vervangen van een paar rubbertjes een stuk minder kostbaar.

Mooie updates 406c! Goed bezig. En ook al koop je een 'goed' en duur exemplaar, het blijven oude auto's, dus investeren moet je sowieso. Als de basis goed is, maakt het allemaal niet zo heel erg veel uit.

Ik had ook relatief veel geld betaald voor mijn Z4 met weinig kilometers (122.000), maar uiteindelijk moest ik ook een heleboel zaken vervangen waar ik niet op had gerekend het eerste jaar. Hou je toch, blijft ouwe meuk.

De exemplaren die voor veel meer geld te koop stonden hadden veelal meer eigenaren en geen noemenswaardig lagere kilometerstand. Hoe de staat van de subframes van die exemplaren was durf ik niet te zeggen, dat heb ik niet geïnspecteerd. Stel dat die veel beter zouden zijn dan was het alsnog enkel een kwestie van tijd geweest, bij mij staat de auto immers buiten en rijdt ook met slecht weer. Dan had zo'n duurder exemplaar deze behandeling waarschijnlijk over 4 jaar alsnog nodig gehad. Want onder aan de streep rotten ze allemaal.

Duidelijk, dat ie bij jou buiten staat en ook slecht weer ziet maakt het een ander verhaal. Dan heeft een nieuwstaat exemplaar ook een stuk meer aandacht nodig. Ik zei het ook omdat ik mijn MG F in 2014 verkocht met 45k gelopen, die had echt bijna alleen maar mooi weer gezien en had 0 roest. Kreeg er toen maar 4650 voor. Geen idee of dat soort exemplaren nu een stuk meer moeten kosten.

Ik had ook relatief veel geld betaald voor mijn Z4 met weinig kilometers (122.000), maar uiteindelijk moest ik ook een heleboel zaken vervangen waar ik niet op had gerekend het eerste jaar. Hou je toch, blijft ouwe meuk.
Ik bedoelde meer een auto met 40-50k gelopen en die altijd lekker heeft binnen geslapen. Dat is niet heel zeldzaam voor een roadster die toch vaak hobbymatig worden gebruikt. Een auto van 15 jaar oud met 120k gelopen is eigenlijk ook gewoon een goed gebruikte auto qua slijtage en weersinvloeden. Mijn 2006 Cooper S had ook 122k gelopen toen ik hem kocht. Daar was ook letterlijk alles aan vervanging toe. Ik koop het allemaal niet meer als ze de ton over zijn.

Ik bedoelde meer een auto met 40-50k gelopen en die altijd lekker heeft binnen geslapen. Dat is niet heel zeldzaam voor een roadster die toch vaak hobbymatig worden gebruikt.
Valt tegen, als ik nu op gaspedaal kijk staat er 1 TF en 3 F's met zo'n kilometerstand te koop. Ook van de BMW E85 maar twee origineel NL met minder dan 60k. Dan heb je het ook over maar zo'n 2-2.5dkm per jaar, dat is echt heel weinig.
Mijn TF heb ik met 87,5k gekocht, vond ik al een erg lage stand voor de leeftijd.

Leuke MG!
Ik heb eigenlijk precies dezelfde, maar dan nog in MGF- versie.
Maar zelfde kleur en zelfde interieur. Fijn ding!

Tja, die Britten vergen wel met enige regelmaat een flinke financiële injectie, maar dan heb je ook wat. Goed idee om de wagen helemaal in Engeland te laten doen. Zeker als dat goedkoper is.

Momenteel staat mijn Rover 200 BRM ook bij de garage voor uitgebreid werk.
Er zat wat roest bij het dak, en we zijn nu zover dat er eigenlijk een soort restauratie bezig is. Dak kaal, stukken inlassen, dorpel repareren, voorschermen repareren (de bestelde imitatie voorschermen waren lachwekkend slecht), hemelbekleding opnieuw bekleden, nieuwe voorruit erin (oude brak bij demonteren), achterspoiler spuiten en volledig nieuwe remmen rondom inclusief klauwen. En beurt met APK. O ja, en nieuwe schokdempers achter.
Maar dan heb ik ook een hele mooie.

Als je bedenkt dat er op dit moment 13 BRM's zijn met een geldige APK vind ik twee op het forum heel veel :D

Ik weet dat er rond de 20 over zijn in Nederland. Maar dat er maar 13 met APK zijn wist ik niet. In Apeldoorn is er een familie die er 3 heeft, waarvan 1 import. De andere 2 zijn de wagens waarvan de kentekens aan weerskanten van de mijne zitten. Mijn auto is de 32-DV-DR, zij hebben de 31 en de 33. En willen de 32 heel erg graag hebben.

Hebben we 4 MG-F/TF rijders op het forum en twee Rover 200 BRM rijders? Dat is wel veel!
En dan te bedenken dat er 1 persoon is die ze beide heeft. Plus de S-Type in de avatar. En dan heb ik de beide Triumph motorfietsen nog niet genoemd.
Voor de kenners: een Daytona 900 (geel, natuurlijk) en een Trophy 900 (racing green).

Als je bedenkt dat er op dit moment 13 BRM's zijn met een geldige APK vind ik twee op het forum heel veel :D
13 maar? Jemig, dan is twee hier inderdaad echt bijzonder.

Tja, die Britten vergen wel met enige regelmaat een flinke financiële injectie, maar dan heb je ook wat. Goed idee om de wagen helemaal in Engeland te laten doen. Zeker als dat goedkoper is.

Momenteel staat mijn Rover 200 BRM ook bij de garage voor uitgebreid werk.
Er zat wat roest bij het dak, en we zijn nu zover dat er eigenlijk een soort restauratie bezig is. Dak kaal, stukken inlassen, dorpel repareren, voorschermen repareren (de bestelde imitatie voorschermen waren lachwekkend slecht), hemelbekleding opnieuw bekleden, nieuwe voorruit erin (oude brak bij demonteren), achterspoiler spuiten en volledig nieuwe remmen rondom inclusief klauwen. En beurt met APK. O ja, en nieuwe schokdempers achter.
Maar dan heb ik ook een hele mooie.
Goed bezig, je zou je eigen topic moeten starten ;)

Goedkoper is relatief. Het verzenden is gewoon belachelijk duur, transport incl. inklaring etc. zou meer dan 2k zijn.

Er waren wat mail issues maar vanochtend heb ik naast een update de offerte daadwerkelijk ontvangen. Alles is al in gang gezet (en overtochten ook geboekt) maar toch. Heel gedetailleerd met keurig alle tussenstapjes omschreven en met een prijs per item/handeling. Al die prijzen zijn niet onredelijk maar alles bij elkaar werd het een totaalbedrag waar ik toch van schrok. In ponden begint het met een 5, oeps.

Dan ga je toch overwegen, is het mij dat wel waard? Wat zijn de alternatieven? Maar na een ritje over de dijken langs de Lek komt dat gevoel van verliefdheid dusdanig naar boven dat ik het toch gewoon laat doorgaan. Maar dat betekend wel dat die auto de komende 10 jaar echt niet weg mag.

Beide frames zijn nu (een maand voordat ik kom) gereed voor zo ver dat gaat. De kruisverbindingen kunnen pas onder de auto erop gezet worden.
52839452516_8bbd50f542_z.jpg

52839860395_905f36b361_z.jpg

Laatst bewerkt:
Waauw! Wat mooi zeg!
Gelukkig zijn mijn subframes voor zover ik weet nog goed.
Ik overweeg wel om er een keer GAZ schokdempers onder te leggen. Schijnt echt een hoop te schelen.

Zoals je al suggereerde, misschien zelf een topic openen.

Om de koningsdag drukte en gekkigheid te ontlopen heb ik gisteren een Ringdagje gedaan. Gezien de hoeveelheid Nederlanders was ik zeker niet de enige die op dat idee was gekomen. Sowieso was het wat drukker dan ik had gehoopt inclusief bijbehorende hoeveelheid ongevallen, uiteindelijk maar 3 ronden kunnen doen ivm het vele wachten op opruimen. Een van die ronden heel leuk met een Mustang V8 gespeeld, hij liet mij gigantisch stofhappen op de rechte stukken maar in de bochten waren de rollen omgedraaid. Mijn inhaalactie was gefotografeerd en leverde wel een leuke plaat op.
52852998711_a4fdbf6bc2_b.jpg

Volgende keer wordt met het nieuwe onderstel. Ben heel benieuwd of die Bilsteins een verschil gaan maken.

Dat onderstel moet voorzien worden van een explicit filter. Prachtig!!
Soms moet je het gewoon doen, je leeft maar 1 keer en dat moet je goed doen.

Na wat gesprekken met mijn werkgever is er duidelijkheid over de opvolger van de Mazda. Een harde limiet van 44k fiscale waarde, geen verplichting voor elektrisch. De mogelijkheden heb ik onderzocht en daarmee kom ik uit op 2 auto's, complete tegenpolen van elkaar; de Mini Cooper S en Volvo V60.

De V60 zou dan gaan om de essential uitvoering, een uitgekleed actiemodel. Daarbij geen ruimte voor een andere kleur, andere velgen of dat soort zaken. Enkel de stoel- en stuurwielverwarming als optie. Gelukkig zit het noodzakelijke er allemaal op en zijn de zaken die er niet op zitten t.o.v. de Mazda niet hinderlijk.
De mini zou een wat kalere Cooper S worden, een bomvolle non-S cooper kan natuurlijk ook maar wat is dan nog de toegevoegde waarde van de Mini?

Op papier is de V60 natuurlijk by far de beste keuze. Kwalitatief betere auto, goede stoelen, praktisch en ook motorisch niet slecht. Maar dat praktische heb ik niets aan en het niet eens kunnen kiezen van een kleur staat me tegen.
De Mini is natuurlijk ontzetten leuk en in groen met bruin leer past het wel erg goed bij de andere twee auto's. Maarja, voor het echte leuke heb ik de MG al. En hoe zou die auto bevallen als ik een opdracht verder van huis zou krijgen?

Beide auto's hebben voors en tegens en juist omdat ze zo verschillend zijn maakt het de keuze nog lastiger. Hier ga ik nog een paar nachtjes over slapen.

Ik zou zelf gaan voor de volle non-S Cooper. De Cooper S van de huidige generatie vond ik underwhelming waar de 1.5 driepitter juist verraste met z'n karakter. Snel is ie natuurlijk niet, maar de MINI-beleving is er zonder meer. Echt een leuk ding.

Kwalitatief staan Volvo en MINI wat mij betreft redelijk op hetzelfde niveau, al zou het kunnen dat de Volvo een hoogwaardigere indruk wekt. Stoelen zijn natuurlijk heel persoonlijk. Zelf krijg ik rugpijn van Volvo-zetels terwijl die van MINI me destijds goed bevielen.

Past er geen 508 binnen je budget?

Ik volg te weinig Mijn Auto topics blijkt, wat een gaaf project (en investering) voor de MG. Heel benieuwd hoe dat straks rijdt en stuurt tov nu.

De Mazda met zijn nukken, dat is wel apart want het merk en de technici gaan toch voor hoge kwaliteit en klasse. Snap wel dat je nu al gaat rondkijken. 44 fiscaal, daar valt nog wel wat leuks voor te krijgen, maar het wordt steeds lastiger…

De V60 is een prachtige auto maar heeft wel een beetje de dikkere looks nodig vind ik, anders lijkt het een beetje een stakker met net te kleine wielen enzo. De Cooper, tja de S is natuurlijk gaaf, geen rij-ervaring mee de nieuwe Cooper, maar zoals je al zegt: voor het hoeken heb je de MG al.

Maandag staat proefrit met de V60 gepland, de verkoper van de lokale Mini dealer heb ik bericht om met beide een proefrit te maken. De electrische variant van de Mini beviel zeer goed maar wil met beide rijden om een keuze te maken.
Past er geen 508 binnen je budget?
Dat is een auto die ik wel heel mooi vind. Echter is het in elk opzicht minder dan de Volvo, met uitzondering van de prijs. Configurator is momenteel ook buiten gebruik; transitie van model.

Interessante afweging, het lijkt neer te komen op: ga je een minder leuke auto leasen om het gevoel voor je hobby-auto's niet te verpesten? Ik snap het idee, ik wilde als dagelijkse auto bewust geen hydropneumatische Citroën omdat ik dan bang was de magie van de BX te gaan missen. Ben benieuwd of de proefritten wat meer gevoel gaan geven.

Ik rij in een Mini van de huidige generatie, rijdt heerlijk als Cooper en in mijn geval redelijk uitgerust. Met je budget heb je een afgeladen Cooper. Er is alleen 1 probleem, ik moet er niet aan denken om er 20dkm of meer per jaar mee te rijden daarvan vind ik hem te stug voor.
Misschien dat het adaptief verbetering brengt en persoonlijk vind ik het digitale scherm een aanfluiting voor een van dit geldt.
Bij de huidige maximum snelheid is 1 op 20 haalbaar.

ik moet er niet aan denken om er 20dkm of meer per jaar mee te rijden daarvan vind ik hem te stug voor.
Zolang ik bij mijn huidige opdrachtgever zit is dit geen enkel probleem, 50km per kantoordag (3 per week) en af en toe een vergadering wat verder weg brengt mij dit jaar op zo'n 9dkm. Echter weet ik niet hoe lang ik nog bij deze opdrachtgever zit. Kan een jaar zijn, kan 4 jaar zijn. Als ik op dit moment zou weten dat ik tot einde leasetermijn bij deze opdrachtgever werkzaam ben dan zou ik de Volvo niet eens in overweging nemen.

Daarom meld ik het ook, rij zelf 7dkm per jasr dus goed te doen. Maar als je meer moet gaan rijden is het iets om rekening mee te houden en ja het is persoonlijk.

Echter is het in elk opzicht minder dan de Volvo, met uitzondering van de prijs. Configurator is momenteel ook buiten gebruik; transitie van model.
Deze opmerking begrijp ik niet zo goed. Ik heb met beide auto's gereden en ondanks het matige infotainment van de (pre-facelift) 508 beviel de Peugeot mij aanzienlijk beter.

Ik reed ooit 40dkm per jaar met een DS3 op 17 inch. Dat vond ik op een gegeven moment ook wel stuiteren.
Lastige keuze!

Deze opmerking begrijp ik niet zo goed. Ik heb met beide auto's gereden en ondanks het matige infotainment van de (pre-facelift) 508 beviel de Peugeot mij aanzienlijk beter.
De 508 heb ik gereden vrij kort na introductie, beviel best goed. Maar dat was een 1.6 met 180pk en die is er niet meer, enkel de 1.2 met 130pk en 230nm. Als ik terug denk aan die proefrit zou ik daar geen 50pk en 70Nm minder willen. De plug-in hybride met 180 of 225 is er wel maar valt buiten budget.
Infotainment was inderdaad matig maar vooral het instrumentarium was traag. Dat de toerenteller met 10 frames per seconden bewoog vond ik storend. Interieur is mooi maar het stuur (hetgeen je het meeste aanraakt) vond ik echt heel goedkoop aanvoelen.

Maargoed, de Volvo heb ik nog niet gereden dus wellicht bevalt die me minder dan de Peus.

Vandaag een proefrit gehad met de Volvo V60, deceptie. Vond de automaat en stuurinrichting zorgen voor een onprettige rijervaring. Ook de stoelen vond ik na 5 minuten onprettig, zitting te kort en lendesteun te laag.

Ook de Mini Cooper S gereden, wat een feest, helemaal verkocht. Die moet het gaan worden.
Betreft de Rockingham GT edition, hier zitten zaken als antraciet hemelbekleding, adaptief onderstel, dikker nappa sportstuur, sportstoelen etc. bij in. Optioneel nog zaken erbij als stoel- en stuurwielwarming, striping op de motorkap, bruin leder en aluminium inleg.
Harman Kardon audio was niet langer leverbaar en het panoramadak zat in een optiepakket wat er niet meer bij kon vanwege de prijs. Gaat bij de verkeerslichten even lastig worden maar dat is dan maar zo.

52881698658_a1b57e4faf_b.jpg

52881630470_c9950796c8_b.jpg

52880675102_494157b6d4_b.jpg

52881411999_5db46c03ee_b.jpg

Leuk zeg! Voor verkeerslichten is er zo'n lensje die je bovenin de voorruit plakt.
Ben benieuwd hoe ie je gaat bevallen bij wat meer kilometers.

De 508 heb ik gereden vrij kort na introductie, beviel best goed. Maar dat was een 1.6 met 180pk en die is er niet meer, enkel de 1.2 met 130pk en 230nm. Als ik terug denk aan die proefrit zou ik daar geen 50pk en 70Nm minder willen.
Dat ze die motor hebben geschrapt heb ik even gemist, maar ik zou 'm inderdaad ook niet met de 1.2 willen.

De samengestelde MINI ziet er echt goed uit! Heel fijn dat-ie met de tijd zijn centenbak verloren is.

De centenbak is inderdaad gelukkig weg. Nu de zwarte velgen nog, dan wordt het misschien nog eens stijlvol. :p De verdere configuratie is overigens top! Nu maar zorgen dat je volgende opdracht niet zo ver rijden is, of dat er alleen maar leuke bochtige weggetjes naar toe gaan, nog beter! ;)

Terug
Bovenaan