De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S

Prachtige auto, daar ga je veel plezier aan beleven. Want ik het enige minpunt vind bij de nieuwe versie is het digitale dashboard, ik vind dat niet bij zo'n dure auto passen.

Dat is een optie en die heb ik ook zeker niet aangevinkt. Naast dat het goedkoop oogt is het slecht afleesbaar bij veel licht (ook indirect) en voegt het niets toe als je de eveneens optionele veiligheidssystemen niet hebt (en die heb ik al helemaal niet aangevinkt).

Laatst bewerkt:
Nooit geweten dat dat een optie was, ben wel eens aan het kijken voor een opvolger van mijn huidige Mini en bij de te nieuwe versies zie ik dat er eigenlijk altijd inzitten.

Gaaf hoor zo in het donkergroen met de cognac lederen bekleding. Leuke uitvoering ook als Rockingham Gt. Ik vind ze nieuw wel erg duur alleen!

Bijna een volledig groen Brits wagenpark, mooi stel zo! Ik ben wel benieuwd naar dat 'niet-digitale' dashboard. Ik heb even wat in mijn ogen basic ogende Minis op gaspedaal aangeklikt, maar allemaal hebben ze toch een scherm...

Vandaag was dan de grote dag, de Mini heb ik in ontvangst mogen nemen!
Leuke overdracht van de dealer en nog het en en ander aan memorablia meegekregen. Zoals het het kaartje met de overschrijfcode voor de eerste tenaamstelling, een schaalmodel (die had ik besteld en was geen cadeau) en het originele setje motorkap stickers. Ik heb namelijk de optionele af-fabriek zwarte striping op de auto zitten maar de Rockingham GT uitvoering komt origineel met zwart-rode striping (net zoals op de deuren bovenaan de pagina te zien). Deze rockingham GT stickers worden allen nadat de auto van Oxford naar Born gaat er op geplakt. Behalve dus de motorkap want daar zat al striping. De Rockingham GT striping heb ik nieuw in ongeopend fabriekskarton erbij gekregen. Weet nog niet of ik er iets mee ga doen, het hoort immers bij de auto.

53045817074_b25aed9db7_h.jpg

53045817209_330cf5228a_h.jpg

53046130108_a2d4ddd4b3_h.jpg

Binnenkort maar eens wat knappe foto's trekken.

Ik zie trouwens dat dit de 406e post in dit topic is. Extra leuk omdat de Mini dezelfde kleurstelling heeft als mijn eerste 406.

Laatst bewerkt:
Klokken gaan sinds 2014 mee.
Jaa, alleen de benzinemeter is veranderd in 2017/2018 volgens mij. In de Clubman die ik had zat nog degene met de losse blokjes.

@406c Heb je ook de optie dat de gekleurde ring blijft variëren van kleur? Dan moet er volgens mij een extra knop aan het plafond zitten bij de knoppen voor de leeslampjes. Had mijn Clubman niet.. :(

Wat een leuk ding! Gaaf dat je voor zoiets bent gegaan.
Die klokken ipv digitaal dash vind ik ook veel leuker en fijner.

Thanks guys!
Het klokkencluster vind ik zelf ook een voordeel, heb niets met schermpjes. Ook niet met touchscreen dus ben heel blij dat BMW (net als met de Mazda trouwens) gewoon nog een draaiknop levert.

Heb je ook de optie dat de gekleurde ring blijft variëren van kleur? Dan moet er volgens mij een extra knop aan het plafond zitten bij de knoppen voor de leeslampjes.
Er zit een tuimelschakelaar bij de leeslampjes om de kleur van de sfeerverlichting te veranderen. Volgens de verkoper kan dat (ik vermoed tezamen met de ring) in "discomodus" als je hem lang ingedrukt houdt. De hele sfeerverlichting had er van mij niet in gehoeven, moet nog even kijken hoe dat permanent uit te schakelen.

Er zit een tuimelschakelaar bij de leeslampjes om de kleur van de sfeerverlichting te veranderen. Volgens de verkoper kan dat (ik vermoed tezamen met de ring) in "discomodus" als je hem lang ingedrukt houdt. De hele sfeerverlichting had er van mij niet in gehoeven, moet nog even kijken hoe dat permanent uit te schakelen.
Haha, de discomodus inderdaad. Denk ook niet dat je in de praktijk dat vaak aan hebt staan, maar het is wel een leuke 'easter egg'.

Mooie Mini!Mini blijft een erg leuke auto om in te rijden, mijn Cooper S verveelt mij nog geen seconde.:)

De eerste week met de Mini zit er op en hoewel 250km geen wereldafstand is (verre van), is het wel genoeg voor de eerste indrukken.
Pro's:
-Zitpositie en stoelen zijn geweldig
-Motor en bak zijn echt heel erg fijn
-Bouwkwaliteit een verademing na de Mazda
Cons:
-Bandengeluid op ZOAB best behoorlijk
-Scrollrichting bij verticaal scrollen in menus middels iDrive contra-intuitief (tegen de klok in om naar beneden te gaan)
-Aflegruimte interieur erg beperkt, geen zonnebrilvakje en geen geschikte plek voor telefoon.

Daarnaast mis ik ergens het panoramadak en Harman Kardon audiosysteem wel maar dat is de prijs die ik moet betalen om de S te hebben ipv de driecilinder. Enfin, vooralsnog ben ik mega tevreden over de auto en blijf ik blij worden als ik hem zie. Hopelijk blijft dat de komende jaren ook zo.

Een ander klein dingetje is hoe de auto is afgeleverd. Ik steek de loftrompet voor de verkoopafdeling van Dubbelsteyn maar niet zozeer voor degenen die de auto hebben klaargemaakt voor aflevering. Het werd mij duidelijk dat er twee man gelijktijdig aan hebben gewerkt met een behoorlijk verschil. Zo zijn de naafkapjes van de voorwielen wel netjes uitgelijnd maar achter niet. Aan de linkerzijde, voorkant en dak was de lak erg ruw. Rechterzijde en kofferklep redelijk glad. Wat witte wax wazen op de plastic randen rond de wielen. De gebruikte wax had na enkele dagen wisselvallig weer nagenoeg geen beading meer, van sheeting was sowieso nauwelijks sprake.

M.a.w. dat moest maar eens even netjes gedaan worden. Dus de auto voorgewassen, gewassen met twee emmers, gekleid, gepolijst met enkel een finish en in de Collinite 915 gezet. Plastic delen met APC en een milde bandenzwart gedaan en glas met Q2M reiniger en RainX behandeld. Interieur had ik vorig weekend al ingevet.

Net op tijd klaar om voor de F1 kwalificatie nog wat foto's te schieten.
53063704269_baac939838_h.jpg

53063520576_d47ad5616c_h.jpg

53063520541_c374c7c55f_h.jpg

53063704314_cca3f9a4fb_h.jpg

53063910735_a775893d91_h.jpg

53063704274_381d71a042_h.jpg

Binnenkort maar eens een fotoshoot met alledrie de groene britten regelen.

Gaaf apparaat zeg, mooi samengesteld. Nu snap je waarom Ketelapper zelf zijn auto's poetst voor aflevering bij de dealer op de brug hahaha.

Veel plezier ermee. Kijk uit naar de foto's met drie mooie, groene Britten!

Heb je ook de optie dat de gekleurde ring blijft variëren van kleur?
De ring rond multimedia scherm kleurt niet mee met sfeerverlichting. In de achteruit kleurt het mee met de parkeersensoren en als je de temperatuur of volume verandert dan visualiseert hij dat. Maar na twee weken ben ik er eindelijk achter wat het ding tijdens het rijden doet, hij visualiseert de toerenteller.

Vandaag even bij de dealer geweest om te vragen of er een aantal zaken softwarematig kunnen worden aangepast.
-Meebranden achterlichten bij DRL
-Volumeverschil radio/bluetooth (bluetooth is veel zachter, draai je harder maar als je teruggaat naar radio klappen je trommelvliezen er uit)
-Vertraging in waarschuwingsdeuntje gordels (zodra de motor aan staat in park begint hij te piepen terwijl je bezig bent de gordel om te doen)
Allemaal niet mogelijk volgens dealer. Dealer gaf wel toe dat het met een Carly inderdaad mogelijk is maar dat het zichtbaar is in logging en dan vervalt garantie. Gezien het een leaseauto is ga ik daar maar mooi even niet aanzitten.

Onzin natuurlijk. Ik heb bij mijn BMW's ook het nodige aangepast, en als er een update van BMW overheen gezet wordt, is alles weer weg. Dus wat een geneuzel dat je garantie verloopt etc.

Zeker mooi, dat interieur is echt mooi. Ook fraai dat je die rare stickers van de deuren hebt laten halen, dat design slaat echt helemaal nergens op. Op het dashboard staat het gelukkig subtiel. Veel rijplezier gewenst, maar dat komt vast goed!

Mooie foto's 406C EN wat is je Mini gaaf zeg! Heel erg mooi in deze kleur met dat prachtige interieur!

Heel veel plezierige kilometers gewenst!

Thanks! Veel kilometers zullen het niet worden maar plezierig zijn ze zeker.

Vorige week dinsdag is de MG 20 jaar geworden en afgelopen dinsdag blies de Jaguar evenzoveel kaarsjes uit. Moet ik eerlijk toegeven dat ik er op het moment zelf niet bij stil heb gestaan. Wanneer het weer wat beter wordt zal ik ze een goede wasbeurt trakteren.

Onzin natuurlijk. Ik heb bij mijn BMW's ook het nodige aangepast, en als er een update van BMW overheen gezet wordt, is alles weer weg. Dus wat een geneuzel dat je garantie verloopt etc.
Dat was vroeger wel zo inderdaad maar bij de meeste merken is er inmiddels wel een logging aanwezig die ook regelmatig gegevens naar de fabriek stuurt.

OT: Echt een mooie Mini!

Dat was vroeger wel zo inderdaad maar bij de meeste merken is er inmiddels wel een logging aanwezig die ook regelmatig gegevens naar de fabriek stuurt.
Heb je helemaal gelijk in. Ik bedoelde dan ook meer dat ik het belachelijk vind dat garantie vervalt door wat opties aan te zetten digitaal, die BMW al in die Mini heeft gestopt, terwijl ze met een simpele update al die aanpassingen weer weg hebben.

Dat 406c de gok niet neemt met een leaseauto snap ik heel goed.

Maar dat het via de dealer niet kan gaat er bij mij niet in. Ik sprak daar een ander dan waar ik tot nu toe contact mee heb gehad, volgende week neem ik contact op met de verkoper die mij heeft geholpen, misschien dat het dan wel kan.

Bij een Volkswagen is dat ook: diverse mensen kunnen met vag-com van alles aanpassen, maar de dealer heeft daar geen kaas van gegeten. Het wordt vanuit het merk niet gecommuniceerd dus de dealers weten het ook niet.

Wat een schitterende auto, die springt er echt tussenuit t.o.v. de standaard (lease)auto's in Nederland.
Ook een fijne snelle motor lijkt mij.
Veel plezier ermee

Bij een Volkswagen is dat ook: diverse mensen kunnen met vag-com van alles aanpassen, maar de dealer heeft daar geen kaas van gegeten. Het wordt vanuit het merk niet gecommuniceerd dus de dealers weten het ook niet.
Het grootste probleem is dat je met die instellingen ook zaken kan aanpassen die iets wijzigen wat onder de typegoedkeuring valt... als de dealer of fabrikant daaraan meewerkt zijn ze verantwoordelijk en aansprakelijk. Inmiddels is dit al zover aangepast dat een fabrikant nu ook de verantwoordelijkheid gaat krijgen om regelmatig te controleren of dit niet gedaan is (via internet verbinding).

Wel is het zo dat er natuurlijk ook veel zaken aan te passen zijn die niet te maken hebben met een typegoedkeuring. Zoals gevraagd is bijvoorbeeld dat volumeverschil met Bluetooth niet relevant maar de gordelwaarschuwing wel.

Wat een prachtige Mini zeg. Kleur en uitvoering zijn helemaal goed. Echt wat anders als de zoveelste elektrische leasebak die misschien sneller is maar lang niet de beleving biedt van zo’n Cooper S.

Thanks guys! Leuk om te lezen hoe een kleurencombinatie zoveel support krijgt.
elektrische leasebak die misschien sneller is maar lang niet de beleving biedt van zo’n Cooper S.
Naast meer beleving is zo'n cooper S daadwerkelijk een stuk sneller dan de elektrische leasebakken. Ik heb met de Megane E-Tech en Ioniq6 gereden en die waren beduidend minder snel. Misschien dat die van 0 tot 50 sneller zijn maar van 0 naar 100 is de Mini een seconde sneller en vooral op een tussenacceleratie van 100 naar 120 merk je dat die elektrobakken uit hun toeren lopen.
Wel is het zo dat er natuurlijk ook veel zaken aan te passen zijn die niet te maken hebben met een typegoedkeuring. Zoals gevraagd is bijvoorbeeld dat volumeverschil met Bluetooth niet relevant maar de gordelwaarschuwing wel.
True. Al is een gordelwaarschuwing als je nog in P staat wel echt totaal zinloos.

Geweldige Mini (y) Helemaal zoals een Mini in mijn ogen ook zou moeten zijn samengesteld. Veel veilige en fijne kilometers gewenst!

Even een kleine update.

De Mini staat inmiddels rond de 2500km en dus weer iets meer ervaring om een mening over de auto te vormen. Ik vind het nog steeds fantastisch rijden al heb ik er nog niet meer dan 80km enkele reis mee gereden.

Wat positief bevalt:
-De rijmodusschakelaar, die staat bij mij eigenlijk altijd in sport, daarmee hangt het lekkerder aan het gas en schakelt de bak een stukje later op dan in Mid of Green. Wanneer de bak in sport wordt gezet is het voor dagelijks gebruik wat overdreven maar met de rijmodus in sport en bak in normaal doet het precies wat ik wil.
-Normale cruisecontrol ipv adaptief bevalt me toch echt beter. Wanneer ik in de Jag rijd moet ik echt weer wennen aan dat adaptieve geneuzel.
-Allerhande zaken zoals licht en regensensor werken beter dan wat ik van andere auto's gewend ben. Het valt niet op totdat ik mij bedacht dat het in alle andere auto's eigenlijk net niet zo fijn werkte.

Wat negatieve puntjes:
-Eerste storingmelding bij 1930km (wel later dan de Mazda (710) en Polo(1480)), bandenspanningscontrolesysteem weggevallen, moest opnieuw gekalibreerd worden via infotainment systeem.
-Gebrekkige aflegruimte in interieur is echt vervelend, zeker mbt waar ik mijn zonnebril en telefoon laat. Telefoon kan wel in middenarmsteun maar bij bochten wil het nog wel eens de volumeknop indrukken waardoor bluetoothmuziek wegvalt.
-Actieradius is niet in het klokkencluster te weergeven en zit in centrale infotainment ver verstopt. Gelukkig kun je 1 van de 6 sneltoetsen instellen om dat specifieke scherm te weergeven maar ik had het toch liever voor mijn neus gezien.
-Audio kan beter. Het kan zeker slechter maar het contrast in tonen kan beter, een setje tweeters en misschien een subje zouden het veel beter maken.
-Geen fijne auto om schoon te houden. Zwarte velgen en zwart dak zijn erg vuil gevoelig en wanneer de velgen schoon zijn moeten de banden en plastic randen ook goed behandeld worden want anders ziet het er vreemd uit. Daarnaast zitten er erg veel hoekjes en randjes aan wat het bijhouden niet makkelijker maakt.

De MG rijdt lekker door, zeker in de zomermaanden veel gebruikt voor toertochtjes en meets. Elke keer dat ik er mee rijd valt me op hoe lekker dat die auto rijdt. Snel is het niet en lawaaiig is het zeker maar qua wegligging en rijplezier is het echt een briljant ding. En ook de huidige schokdemper/vering combinatie bevalt me steeds beter.

En dan de XKR. Tsja, die rijdt echt nog nauwelijks. En dat komt vooral door de krijsende remmen, daar wil ik niet mee rond rijden. En dat is echt sinds ik ze heb laten vervangen. Na wat navragen bij kennissen met andere Brembo remsystemen heb ik de hoop dat het verholpen kan worden met een set EBC schijven en blokken. Deze aanschaffen zou zonde zijn gezien de huidige er nog zo kort op zitten, zeker met het geld in het achterhoofd. Maar een auto nauwelijks gebruiken omdat de remmen geluid maken kan niet de bedoeling zijn. Dus ik denk dat ik er binnenkort maar aan moet geloven.

Nog even wat foto's ter afsluiting:
53185605559_83c95a8714_h.jpg

53185541186_9f581a7974_h.jpg

53185913703_112c121535_h.jpg

Laatst bewerkt:
Wel heel vreemd dat je bij jou Mini geen actieradius kan zien in je klokkencluster.
Bij mijn 2014 Mini Cooper kan dat wel. Zit bij mij gewoon in de boordcomputer.

Ook bij onze 2017 Clubman Cooper kan ik via de boordcomputer gewoon het bereik weergeven.
Erg mooie combinatie zo!

In de handleiding staat ook dat de range er zou moeten staan maar het staat er echt niet. Binnenkort maar eens bij de dealer langs. Kan ik vragen wat ik eerder had gevraagd plus de range en dan onder het motto dat ik de nieuwe showroom (opent overmorgen) wilde bekijken.

Leuke foto's van je groene wagenpark 406c! Elke is in zijn (of haar) eigen vorm toch heel begeerlijk en mooi.

Ga jij ook naar British Carclub day (of hoe het ook heet) in Houten? Dat is op 22 oktober.

Prachtige collectie met natuurlijk de beste kleur.

Wat betreft de remmen van de XKR, ze zijn niet op maar als je er daardoor niet mee wil rijden zou ik ze toch maar vervangen.

Vrijdag? Ik denk dat je bij de verkeerde maand keek. :) Een zondag kan misschien wel? Ik moet daar ook nog eens heen, ik zie elk jaar zulke leuke foto's voorbij komen...

Terug
Bovenaan