De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

BMW 6-serie E24: Deze twee vroege jongens bestaan ook nog: een groenige 630 CS (94-NF-25) van 27-9-1976 en een zwarte 633 CSi (68-NM-90) van 14-10-1976. Beide zijn helaas gepimpte bakken en i.m.o. geen fotoplaatsing waard.

929V6 zei:
bmw633csi35pa45.jpg

BMW 633 CSi uit het eerste productiejaar 1976. Blijkt nog te bestaan! Het kenteken eindigt op 45, voor alle duidelijkheid.
Wat is die 6-serie toch lang in productie geweest! Blijft een prachtige auto. Zonde dat ze vrijwel altijd verprutst worden.

Ik ben benieuwd hoe dit exemplaar er nu aan toe is, als de gegevens van de RDW kloppen en hij inderdaad nog bestaat. Het begon hier (de opname dateert uit 1984) al mis te gaan, getuige het M-logo op de grille dat daar uiteraard niet hoort.

Die 633 is in september 2011 nog van eigenaar gewisseld, maar de apk datum is al heel lang niet meer bekend....:confused:,
Gelukkig bestaan de 94-NF-25 en de 68-NM-90 ook nog.

PR74 zei:
Zonde dat ze vrijwel altijd verprutst worden

'Werden' zul je bedoelen? Tegenwoordig zie ik eigenlijk alleen maar (redelijk) originele exemplaren. En het is inderdaad een schitterende auto.

Rob013 zei:
PR74 zei:

'Werden' zul je bedoelen? Tegenwoordig zie ik eigenlijk alleen maar (redelijk) originele exemplaren. En het is inderdaad een schitterende auto.

Ik zie ze nog regelmatig met foute wielen, chromen wielkastrandjes, bruluitlaten, ledverlichting...

D. Elzinga zei:
Rob013 zei:
PR74 zei:

Ik zie ze nog regelmatig met foute wielen, chromen wielkastrandjes, bruluitlaten, ledverlichting...
Precies. En daarom schreef ik ook bewust: worden.

Niet de oudste in Nederland, want er zijn er ook met XD (de eerste demo's van Ford NL) maar wel vandaag 13 jaar jong en ook al zo lang in mijn bezit.
First Edition nr. 107/1000

Inderdaad een mooie foto. Blijft ook een mooie auto, ondanks de leeftijd. Veel tijdlozer dan de modellen erna.

Erg leuk die Focus (y)

Mijn vader had ook een First Edition, een zilvergrijze 1.8 TDdi Clipper, in Ghia uitvoering. Ik was destijds enorm blij dat ik m'n vader had kunnen overtuigen om zo'n futuristische auto te kopen. (al is de achterkant van de Clipper nogal conservatief natuurlijk). Enige klacht was het gebrek aan steun van de stoelen.

Jammer genoeg slechts een half jaar in bezit gehad, toen moest m'n vader verplicht overschakelen op een auto van de zaak. Een oersaaie Passat 1.9 TDI 90pk. Met ongelooflijk onhandige knopjes voor de raambediening. (dat vond ik als 12-jarige behoorlijk belangrijk...).

Omdat die knopjes tegen het portier zaten in plaats van in de armleuning aan het portier?

Ja, de knopjes in die generatie Passat zitten volledig verticaal tegen de deur, en dus niet op de armleuning. Je moest je arm/pols dus telkens in een vreemde hoek draaien om het raam te bedienen. Niet echt ergonomisch... Enkel de bestuurder kreeg knopjes op de armleuning.

Nee ik vulde gewoon even aan. Bij de Bora van m'n pa was dat namelijk ook. Je moet pols bijna uit de kom trekken om het knopje in te drukken. Wellicht dat Legacy dat bedoelde....?

Legancy3.0R,
een First Edition was altijd een zilvergrijse 5 drs. 1.6-16V, en dan heb ook "geen gebrek" aan steun in stoel omdat het "sportstoelen" zijn. Heb zelf ook een keer met dit model Focus in Ghia trim gereden en dat was inderdaad een heel verschil qua stoelen.

Mooi gefocust! Een onwijs moderne én tijdloze auto. Bij het verhuurbedrijf waar ik in '99 werkte was dat een regelrechte hit.

Om bij Fords uit de jaren '90 te blijven, vandaag zag ik deze Scorpio I 2.9i GLX uit '94. De jongste?

GroteFoto-WIGQFU4B.jpg

Niels. zei:
En nog een Saab 96 uit het op één na laaste productiejaar, veel nieuwere zullen er ook niet in Nederland zijn. Het kenteken is DH-40-TR.
er zijn er nog veel met een F kenteken. In het laatste jaar is er in NL nog aardig wat van verkocht en er zijn er redelijk wat die de tand des tijds nog aardig hebben doorstaan.

Het aangehaalde jubileum model was van '79 trouwens.

Vanochtend op de A1 haalde ik een redelijk vroege Mazda 626 (exact de uitvoering onderstaand model, alleen rood) in met kenteken TJ-12-SH, van juni '88

6158907541_9daa370d08_z.jpg

Die 626-en zijn er al vanaf 1987 SL ongeveer, dus er moet nog wel een oudere te vinden zijn.

Een van de laatste MG ZT's (weliswaar import): 12-ZB-FB

Datum eerste toelating: 02-02-2006

Ik zag onderstaand model met een PV-..-.. kenteken rijden. Moet ook een van de eersten zijn.

vwpassatb5.jpg

Was er niet al een dergelijke Passat eerder genoemd?

Vanmiddag twee VW's T4 gezien die erg vroeg waren: Een witte Transporter met VL-6?-?? en een donkere geel-kenteken editie met ZL-09-??.

Ik zag hem gisteren weer rijden!

De PV-LF-39. Volgende week alweer 15 jaar oud.

oudste/nieuwste kadett c bij mij bekend (volgens eerste toelating):

oudste: 80-ad-32, 19-9-1973
(nog geen foto beschikbaar)

nieuwste: fg-67-rl, 7-12-1979

oudste gt/e: 33-hu-35, 29-5-1975 (bestaat niet meer)
fotoinsert.php

nieuwste gt/e :fg-67-rl, 7-12-1979

oudste rallye: 10-um-21, 10-2-1978

nieuwste rallye: fh-10-bp, 14-9-1979

kan kadett c nog onderschikken in aero, sedan, city, coupé of station (caravan).
maar dat de volgende keer.

gr dennis

Fuego 81 zei:
Om bij Fords uit de jaren '90 te blijven, vandaag zag ik deze Scorpio I 2.9i GLX uit '94. De jongste?
GroteFoto-WIGQFU4B.jpg

Zeker niet, ouders van een vroegere vriendin reden in een Scorpio met kenteken JG-..-..

Pedigreepaul zei:
Vanochtend op de A1 haalde ik een redelijk vroege Mazda 626 (exact de uitvoering onderstaand model, alleen rood) in met kenteken TJ-12-SH, van juni '88

6158907541_9daa370d08_z.jpg

Mijn oom reed begin 1988 in een Mazda van dit model, een 1.8 GLX met kenteken SZ-..-.. . Was destijds net op de Nederlandse markt geïntroduceerd.

gearhead zei:
Ik zag onderstaand model met een PV-..-.. kenteken rijden. Moet ook een van de eersten zijn.

vwpassatb5.jpg

Dan moet hij in ieder geval oranje clignoteurs hebben gehad, want daarmee werden de eerste series afgeleverd.

Luap zei:
Zeker niet, ouders van een vroegere vriendin reden in een Scorpio met kenteken JG-..-..

Rijdt die Scorpio nog? Veel wagens met een H of J kan ik me niet herinneren.

Volgens mij is er hier al vaker gesproken over de Golf II, maar ik kan er niet zoveel informatie over vinden. En ik ben totaal geen VW-kenner.

Vanmiddag zag ik op de A10 deze leuke origineel Nederlandse Golf uit 1983.

Het kenteken is KJ-58-HY, terwijl ik jongere Golf I's al heb gefotografeerd.

6396527793_7ac8179061_z.jpg

En dan deze Toyota Corolla Liftback uit 1986. Lijkt me toch ook een van de eerste van dit model.

6396527593_4fd7fc40f8_z.jpg

De Golf II begon dacht ik met JZ; de laatste jaren zag ik zelden nog een K; deze paarse kon best wel eens de oudste zijn.

De Corolla E8 kwam in 1984, de liftback rond KR, dacht ik. Veel zijn er niet meer, een veel oudere dan deze PZ vind je niet snel.

De Corolla zelfs al in 1983 (als sedan en Liftback), mogelijk al met JZ of KB. De hatchback kwam er begin '85 bij als opvolger van de Tercel en de coupé (AE86) was eigenlijk een heel ander model.

Die Corolla is er al vanaf juni/juli 1983 en heb ze ooit wel eens gezien met JZ kenteken, maar dat is wel heel lang geleden. Veel zullen er hier niet meer zijn: als ze niet zijn gesloopt dan zijn ze wel ge-exporteerd.

De Corolla E8 Sedan kan ik me ook herinneren met een KB-nummer.
Deze Liftback KY-33-NY van 27-4-1984 staat nu te koop.

toyota%20corolla%20liftback%20(5)_small.JPG
toyota%20corolla%20liftback%20(4)_small.JPG

De eerste Datsun 120Y in Nederland moet wel de 24-AP-48 zijn geweest. Een foto van deze auto is te vinden in de Olyslager van dit type. De eerst volgende mij bekend (Uit een beeldbank) is een "AZ". Ik heb zelf de 78-BF-27 gehad, helaas te ver heen.

Door iemand gepost in het te koop topic. Een beige Opel Kadett B met het kenteken "15-BG-98" uit 1974. Dit is echt een hele late, de late B Kadettjes welke ik ooit ben tegengekomen hadden allemaal een A in het kenteken. Ipv een B.

https://link.marktplaats.nl/506553234

Wat ziet mijn arendsoog! Een "E"......

https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/alle-afbeeldingen/weergave/search/layout/result/indeling/detail/start/5308?searchfield=1981

Een van m'n favoriete Benzen:

388416_2174990460768_1427024571_31754207_434545756_n.jpg

Lijkt mij een behoorlijk vroeg exemplaar. Jammer dat ze (hier) zo goed als uitgestorven zijn. Met dank aan de roest en Oost-Europese en Noord-Afrikaanse markt.

Dattoman zei:
De eerste Datsun 120Y in Nederland moet wel de 24-AP-48 zijn geweest. Een foto van deze auto is te vinden in de Olyslager van dit type. De eerst volgende mij bekend (Uit een beeldbank) is een "AZ". Ik heb zelf de 78-BF-27 gehad, helaas te ver heen.

0175datsun120y2d97ap62.jpg

@t 929V6.

Wow... Top! Ook nog met de zeldzamere basic wieldopjes. Ik zit nu in 1981 in de beeldbank cultureel erfgoed, ook een ware schatkist. Uit welke beeldbank komt dit plaatje?

Dattoman zei:
@t 929V6.

Wow... Top! Ook nog met de zeldzamere basic wieldopjes. Ik zit nu in 1981 in de beeldbank cultureel erfgoed, ook een ware schatkist. Uit welke beeldbank komt dit plaatje?

Ik heb die foto al een hele tijd geleden opgeslagen, weet dus niet meer precies waarvandaan. Ik gok op die van Utrecht.

Klopt, de eerste demo Aygo's zaten in die serie. Laatst zag ik nog de 09-RL-NV, waar ik ooit een proefrit in gemaakt heb.

----------

Vandaag deze Tipo van 26-4-96 gezien, een hele late. De Bravo/a heb ik wel 's gezien met NF.

GroteFoto-Z6YQX4AY.jpg

Terug
Bovenaan