De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Dit is ook leuk, tot voor kort werd gedacht dat de KY-73-TR de oudste origineel Nederlandse 25 was (17 mei 1984), bleek er opeens afgelopen weekend een nog oudere originele NL'er te koop te staan die bij de 25-fans nog niet bekend was! Betreft de KX-28-HV van 30 maart 1984. Dat is erg bijzonder, aangezien de 25 officieel op 21 maart 1984 gepresenteerd werd op de Autosalon van Genève, dit is dus wellicht de oudste ter wereld.

5u3i2s.jpg

sc45xk.jpg

De jongste zal de GG-TN-19 (23 maart 1993) zijn.

XBXG zei:
De Volvo 440/460 is bijzonder snel aan het uitsterven. Vanmiddag zag ik dit exemplaar in Amsterdam. Het zal zeker niet de oudste zijn, maar het is in ieder geval een vroeg exemplaar. Kom maar op met oudere exemplaren. :p

6083183861_8da9c9d17f_z.jpg

Bij deze:

Eddy C zei:

Deze vroege 440 uit 1988 ziet er nog zeer goed uit. Ik heb alleen wat roest kunnen ontdekken aan de achterklep en dat is vrij uniek. Wat een roestbakken waren die 440's. Deze is overigens te koop tegen elk aannemelijk bod maar staat niet op internet.

Rob076 zei:
Ik zeg: toeslaan!

Is al weg. Volgens mij is hij het weekend op MP gezet, toen ik via het 25-forum naar die advertentie ging, stond hij al op gereserveerd. En nu dus helemaal weg. Blijkbaar toch nog wel gewild.

@Klassiekerrijder, Bedankt voor de foto's van de 88-VH-25, had ik nog niet zulke mooie van (y)

Jongste Supercinq?
renault-5-1.4-tr-zeer-uniek-62.000km-super-staat-2554997-1.jpg

https://www.autowereld.nl/renault/5/1.4-tr-zeer-uniek-62.000km-super-staat-2554997/details.html

Ik dacht altijd dat ze in '93 alleen nog maar als Campus werden geleverd. Afgezien van de kunststof platen op de flanken is er verder weinig verschil met die Campus, het dashboard is wel hetzelfde volgens mij.

Volgens mij heb ik ooit eens een R5 vastgelegd met GR als kenteken. Ik zal straks eens mijn archief raadplegen.

Het exemplaar van Wouter staat ook niet meer geregistreerd dus die dingt dan sowieso niet mee ;)

Is er al iemand bezig met een overzicht oudste/nieuwste per model?

De oudste mij bekende Super5 was btw de LN-90-VB van 1984, maar die bestaat ook al niet meer.

Kan iemand de openingspost eens updaten?

Ik zag deze vroege Peugeot 309 op Marktplaats, maar ik ga niet 14 pagina's doorspitten om te kijken of er al eerder over vroege 309's is gepraat...

PL-48-GT

309 is al eens voorbij gekomen. Ik meen dat het een foto uit een tijdschrift of iets dergelijks betrof met N-kenteken.

Rob076 zei:
Volgens mij heb ik ooit eens een R5 vastgelegd met GR als kenteken. Ik zal straks eens mijn archief raadplegen.

In Frankrijk werden ze zelfs tot 1996 geproduceerd onder de naam Bye Bye:) Als je een geïmporteerd exemplaar aantreft heb je meteen de allerjongst!

Pieter.Ge zei:
Rob076 zei:

In Frankrijk werden ze zelfs tot 1996 geproduceerd onder de naam Bye Bye:) Als je een geïmporteerd exemplaar aantreft heb je meteen de allerjongst!

Kijk eens naar de titel van dit topic ;)

hallo

ik heb eigenlijk nog nooit gereageerd op dit forum, alleen gelezen. Maar ik wil nu wel even reageren op het lijstje van de VW Polo van Gerard VW van 01-12-2012. Ik ben sinds begin dit jaar in het bezit van een VW Polo coupe met het kenteken LD-JV-33 welke op kenteken is gezet op 24-02-1995. Ik denk dat dit de jongste van Nederland is maar ik kan het mis hebben.

Eerder de jongste lijkt me.;)

Het typeplaatje links op de achterklep is van een ouder exemplaar (tot 1981).

Een oervijfje met N-kenteken had ik nog nooit gezien. Dat moet wel zo'n beetje de jongste zijn idd. Mooie spot (y)

Hoogstwaarschijnlijk is déze R5 TL van 22-5-1973 de oudste nog bestaande oervijf:

GroteFoto-WQPWSCZE.jpg

En de sedan-uitvoering, de R7 (of Siete), een gooi naar de oudste én jongste in NL (1976):

GroteFoto-FUYMLC8D.jpg

Voor de volledigheid ook een R5-bestel, een Express 1.4 van 9-5-1986, de oudste?

Foto-REOQSDCZ.jpg

Ik ben waarschijnlijk een ongelofelijke loser dat ik het niet wist, maar ik had nog nooit gehoord van een Renault 7/5 sedan! Daar zullen er niet veel van zijn.

Heb jij toevallig meer foto's daarvan, Fuego? Of Wouter? Met z'n enorme archief....

De 7 is dan ook nooit in NL geleverd, dus vreemd is het niet dat velen die niet kennen. Volgens Wikipedia specifiek voor de Spaanse markt gemaakt en ook alleen in Spanje gebouwd.

Rob076 zei:
Ik ben waarschijnlijk een ongelofelijke loser dat ik het niet wist, maar ik had nog nooit gehoord van een Renault 7/5 sedan! Daar zullen er niet veel van zijn. Heb jij toevallig meer foto's daarvan, Fuego?

Bij mijn weten zijn er in NL maar twee Renaults Siete, waarvan alleen deze op kenteken is gezet. Het wordt je vergeven dat je 'm niet kende.
Zoals mede-Renaultfiel Sanatarium zegt, zijn ze alleen in en voor Spanje gebouwd, als opvolger van de R8 en voorganger van de R9. De introductie was in 1974. In 1979 kwam de (Franse) R5 met vijf deuren en langere wielbasis op de markt, die de portieren van de R7 had.
Hoeveel foto's van de R7 wil je zien? Nog voorkeur voor kleur, uitvoering of bouwjaar? :cool:

GroteFoto-DS6OIQSX.jpg

In 1979 kwam de phase 2 met grotere achterlichten. Vanaf dat moment wijzigde de naam van Renault Siete in Renault 7:

GroteFoto-EQSK6DSY.jpg

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Mooi, die Express in Renault-kleuren. Wordt deze nog steeds gebruikt als Servicevoiture?

Nee, hij wordt niet meer bedrijfsmatig ingezet. Was wel één uit de demo-serie, zoals elke Renaultdealer destijds als Voiture Service gebruikte.
Als ik me goed herinner is de eigenaar van die Express ook de eigenaar van deze passende R4 F6 uit 1984:

Foto-JIIIQZZY.jpg

@ Sanatarium, weet jij waar die oudste R25 nu terecht gekomen is? (y)

Volgens mij had de R5 vijfdeurs geen langere wielbasis, i.t.t. de latere Supercinq als vijfdeurs.

Je hebt helemaal gelijk! Dank voor deze terechte terechtwijzing (y). Is nu gecorrigeerd.

Fuego 81 zei:
@ Sanatarium, weet jij waar die oudste R25 nu terecht gekomen is? (y)

Nee helaas, ik heb geen idee, die is plotseling van MP verdwenen en er is nog niets voorbij gekomen op het 25-forum. Ik weet wel wie de één na oudste zich momenteel bevindt.

Leuk trouwens dat er een liefhebber is die de 4 en Express in service uitvoering in bezit heeft!

Dank voor de info over de R7! Ik ben blij dat ik niet helemaal een loser ben ;)

@Fuego, ik bedoelde eigenlijk foto's van jezelf. Googelen had ik al gedaan, maar op 'echte' foto's komt een auto toch anders over.

(y) voor de oudste en nieuwste Vijfjes van NL (y)

En ik ben erg benieuwd naar een plaatje van de 75-16-VJ. De 75-06-VJ bestaat ook nog, maar die is pas op 4-1-73 tenaamgesteld.

De eerste Vijfjes die eind '72 in NL kwamen, zaten in de serie 10-..-VD. De oudste waar ik een (papieren) foto van ken, is de 10-13-VD.
Hier de ook-niet-meer-bestaande 10-40-VD (gejat van de site van Autovisie).

GroteFoto-8F7IU8DV.jpg

@ Rob, ik begrijp dat je eigen foto's bedoelt, zoals die van het Siete-kontje.
@ Sanitarium, dank voor de aanvullende foto's, die zijn beter dan ik zelf heb.

Rob076 zei:
Dank voor de info over de R7! Ik ben blij dat ik niet helemaal een loser ben ;)

@Fuego, ik bedoelde eigenlijk foto's van jezelf. Googelen had ik al gedaan, maar op 'echte' foto's komt een auto toch anders over.

Ik heb anders deze foto's nog wel. :D

Dit is overigens de enige die ik ooit heb gezien.

De productie van de e21 startte in mei 1975 en dit, overigens beeldschone, exemplaar is van april 1976. Ik vermoed dus dat er oudere exemplaren zijn geweest, maar of ze nog bestaan....?

Leuke BMW. Ben ook benieuwd of er nog oudere zijn. Ik ken twee andere '76-ers, maar die zijn later op naam gezet;
Een witte 318 van 23-7-76 (32-HZ-16) en een groene 316 van 29-6-76 (06-MR-95).

@XBXG, bedankt voor de mooie Siete-foto's. En hopelijk vinden we een oudere 306 dan dat vreselijke hok.

Ik had nog geen 80 B4s gezien met een kenteken uit deze side code, moet een van de allereerste zijn geweest:

dscf1378b.jpg

dscf1379b.jpg

Keurige auto trouwens, een poetsbeurtje en hij was weer als nieuw.

Euhm.... het kenteken van die Audi is van een witte, gedemonteerde Golf.....

Terug
Bovenaan