Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Bofkont zei:
Swirls is wel wat aan te doen hoor, lak van Peugeot is vrij goed en snel te corrigeren.

Klopt hoor, maar daardoor heb je ze ook weer snel te pakken, hoe goed je ook zou wassen. Zolang ik ze niet erg storend vind blijft het zo, want van telkens maar weer polijsten wordt de lak ook niet beter :). Als het moet gebeuren is het wel binnen een dagje helemaal klaar. Geen dak hè :)

Dit gele leeuwtje zag ik maandag in Hulst, moest onmiddellijk aan jou denken... Combo-spot!

30aqtk5.jpg

2gtvn04.jpg

M.i. jammer van de meegespoten voor- en achterbumper en zijspiegels. Er zat ook een vreemde schade (verhoging) aan de afdekklep van de cabriokap: je kan het misschien nog zien op de tweede foto, ter hoogte van het derde remlicht. Lang niet zo strak als die van jou dus ;)

Leuk dat je ook 'n gele hebt getroffen en leuke foto's! Wel jammer dat 't geen prachtexemplaar is, maar je kunt niet alles hebben natuurlijk. Toch: degene die over de spuitdelen heeft beslist zou een bezoekje aan de oogarts moeten overwegen, want dit is precies zoals het níet moet.

Al enige tijd keek ik vanbinnen tegen een stukje geel blik aan. Het kapje dat de spiegelbevestiging van binnen afdekt was namelijk (definitief) afgebroken. Naar een sloop-cabrio zoeken vond ik veel gedoe, toen ik een ingeving kreeg: ga gewoon naar de dealer.

Zo rolde ik naar Nefkens Noord en met behulp van het artikelnummer hadden we het onderdeel snel gevonden. Er waren nog twee stuks beschikbaar binnen Nederland en daarvan is er één naar Groningen gehaald. Voor 2,51 ex btw en 6,75 verzendkosten kon ik mijn interieur weer completeren. Heel netjes geholpen dus, en het enthousiaste 'als er weer iets is, kom maar langs en dan gaan we op zoek!' houd ik zeker in het achterhoofd.

P1250219_zps8abdc336.jpg

P1250218_zpsce3a84aa.jpg

P1250220_zps496ea02a.jpg

Een kleine verandering, maar ó zo opvallend.

Eigenlijk zal zulke service de doodnormaalste zaak van de wereld moeten zijn. Helaas tref je vaak anders.

Afijn, het ziet er weer mooi uit zo (y)

Ah super ik hou van detail afwerking (y)
Maar wat is er nu dan zo geweldig van deze service ?
Ik ben niet anders gewend.

Daarbij is de onderdelen voorziening van wat oudere Peugeots ook niet echt geweldig dan helaas.
Niet om mercedes op te hemelen maar daar is dat toch echt perfect ook de oudere wagens.

Waarom ik 't bijzonder vind? Het gaat om een onderdeeltje van niets, een echt vaste klant ben ik niet en toch beginnen ze er enthousiast aan. Niets lijkt teveel moeite, dat voelt goed (y).

Maar terwijl ik het kapje haalde lag er in de achtertuin een ander projectje klaar. Een onderwerp dat al op de éérste pagina van dit topic besproken werd. Afgelopen weekend heb ik namelijk een set Cyclones opgehaald, met vrij nieuwe Michelins eromheen. Op de verkoopfoto's kon ik de wielen niet heel goed beoordelen, toen ik ze 'live' zag vond ik ze net goed genoeg om mee te nemen maar toen ik ze waste bleek het grootste deel van de beschadigingen gewoon vervuiling te zijn.

Natuurlijk zitten er wat kleine schades op, maar over het algemeen zijn de wielen erg netjes en van binnen zijn ze praktisch in nieuwstaat. Ze zijn ooit opnieuw gespoten, maar dat is netjes en professioneel gebeurd en daardoor heb ik nu een setje velgen dat glimt als nieuw. Het staat nog beter dan ik durfde te verwachten!

Aan de slag in de tuin

P1250207_zps8615201f.jpg

Van binnen als nieuw

P1250215_zpsf9affb8d.jpg

P1250214_zpsdb14bf6f.jpg

Klussen

P1250230_zps257ebad3.jpg

Verschil tussen Cyclone links en Topaze rechts

P1250234_zps0d005851.jpg

En uiteraard het resultaat:

P1250240_zpsd9fce05a.jpg

P1250243_zps7354381a.jpg

P1250238_zps37e5cce5.jpg

Het rijdt wel merkbaar anders. De auto is wat directer, maar niet preciezer rond de middenstand en wat spoorgevoeliger geworden. De grip is enorm, op een rotonde kreeg ik 'm niet onderstuurd. Niet dat ik dat nu zo vaak zal gebruiken, maar het is wel fijn om achter de hand te hebben. Ik ben er blij mee!

Toch gedaan dus.... Ik kon merken dat het bleef jeuken. Staat heel gaaf! (y):cool:. Ik zou de oude velgen wel achter de hand houden, want die hebben toch ook wel wat en ze zullen bij verkoop niet de hoofdprijs opleveren.

De oude velgen horen bij de auto en zijn nog heel netjes. Ondanks de dunner wordende lak krijg je niet snel weer zo'n goed setje Topaze's. Die ga ik dus dit weekend even wassen en daarna opslaan (y)

Jawel hè, het staat gewoon verdraaid goed. Ik was natuurlijk een hele tijd vrij sceptisch hierover maar ben echt helemaal om. De auto oogt veel 'dikker' :)

Deze 306 Cabrio is echt helemaal goed zo! Neus van na de facelift, de kleur, de wielen, hele mooie onverprutste auto! Ook mooie foto's trouwens(y)

Vandaag heb ik de 306 precies twee jaar in bezit. in die tijd heb ik 61.000 kilometer afgelegd (dit jaar 23.800 km) en is de auto uiterst goed bevallen. Ik heb wat kleine verbeteringen doorgevoerd, maar niets dat de originaliteit aantast en eigenlijk is hij in de tussentijd alleen maar beter geworden. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de gele Fransoos en hoop er nog een hele tijd probleemloos mee te rijden. Dit jaar gaat de distributieriem trouwens nog wel vervangen worden, ik heb het gevoel dat het tijd wordt.

Afgelopen week heb ik het gasklephuis en de carterventilatie helemaal gereinigd vanwege soms erg hoog en/of onregelmatig stationair lopen, dat is nu weer opgelost en sinds kort hoor ik wat extra uitlaatgeluid. Dit wilde ik na volgende week (druk, druk) laten aanpakken, maar toen ik gisteren een hangende (hand)rem rechtsachter (die zich vanmorgen weer goed gedroeg, maar toch..) ontdekte heb ik hem vandaag vast naar de garage gebracht. Z'n tweede jubileum thuis vieren zit er dus niet in, maar veiligheid voor alles!

Omdat jullie plaatjes gewend zijn maar ik geen nieuw leuk materiaal heb, een geinig plaatje 'at work' een dag vóór montage van de Cyclones:

P1250223e_zpsd3a681f6.jpg

Ohja, een jaaroverzicht is altijd leuk. Hierbij!

Nieuwe, op maat gemaakte veloursmatten met gele stiksels:

DSCF3435-2_zps5426cb0c.jpg

27 mei: 160.000 km

WP_20140526_007_zps6d726a5c.jpg

Z'n moderne equivalent. Ik laat aan jullie fantasie over wat ik fijner vond.

WP_201405288855_zps44b46aef.jpg

Originele folders gescoord:

DSCF4217_zpscbce1a81.jpg

Nieuw raammechanisme geïnstalleerd:

DSCF4227_zps182de818.jpg

15 september: 170.000 km
WP_20140915_007_edited_zpscd39b38d.jpg

En natuurlijk de meest beeldbepalende wijziging: Cyclone!

P1250243_zps7354381a.jpg

Het is inderdaad wel een nieuwe foto. En de combi luidt officieel 458 Speciale, 306C & 360 CS :). De laatste twee door Pininfarina :p.

Vandaag gaf de kilometerteller het volgende beeld:

P1250548_zpsb60d9e23.jpg

Een mooi fotomoment en tegelijkertijd een moment om vooruit te kijken naar het komende jaar 306 Cabriolet. Want dat komt er zeker, ik ben hier nog lang niet klaar mee. Nog elke keer kijk ik minstens één keer om als ik ervan wegloop en tijdens elke rit die ik maak is er wel één moment waarop hij mij doet glimlachen. Long story short: het is gewoon een verdomd goede en enorm leuke auto.

De distributieriem gaat in het eerste kwartaal vervangen worden, de uitlaat is waarschijnlijk bij de APK aan de beurt. Hij is net voor de tweede keer gelast, wat volgens mijn monteur tevens de laatste keer was. Winst, want ik had erop gerekend dat die al een jaar geleden vervangen had moeten worden. De remmerij moet verder geen problemen opleveren, want na een schoonmaakbeurt is het weer als vanouds.

Verder heb ik nog één stommiteit uitgehaald, voortkomend uit een iets te groot enthousiasme. Bij 6 graden celsius gooide ik vrolijk de kap open, wat ik moest bekopen met een scheurtje in de achterruit. Gelukkig was het klein en kon ik de hand leggen op het laatste velletje Tear-Aid bij de plaatselijke Welkoop, waardoor ik verschoond moet blijven van het verder uitscheuren ervan. In het vervolg pas ik wel op met de temperaturen!

P1250497_zps19fa3246.jpg

Binnenkort voorzie ik ook de andere kant van zo'n lapje reparatiemiddel. Zowel voor preventie, als voor de broodnodige symmetrie.

Die velgen staan erg goed! En erg jammer van het scheurtje, maar iedereen maakt wel eens een foutje natuurlijk!:D

En men zegt, zolang je na het parkeren van je auto nog even omkijkt tijdens het weglopen, heb je de juiste auto!(y) Doe het zelf ook elke keer..:)

Dan was 'ie er zichtbaar iets minder trots op :D

Goed, ook maar eens een naturel foto. #nofilter is hip, toch?

P1250569_zpsf53e3046.jpg

Haha, dankje! Hij staat er nu ook wel erg goed bij. Gewassen en met vers behandelde strips... Waar heb je me zien rijden?

Je reed me tegemoet op de rotonde bij de AH in Vinkhuizen. (Ik zat in de zilvergrijze les-Polo ;)) Hij zag er inderdaad wel heel schoon uit.

Ah, dan zul je 'm of me vast vaker tegenkomen. Vinkhuizen is nogal een rijles-walhalla, mede vanwege het CBR om de hoek.

Vandaag brak de zon ook door. Nog even een stukje gereden, al was het beduidend minder warm dan gisteren. Wel de broodnodige plaatjes gemaakt!

P1250689_zpsccbd50dd.jpg

P1250684_zps84b5c27e.jpg

P1250687_zpsf25328a7.jpg

Absoluut, ik kan niet wachten.

In de categorie 'net iets minder': ik merkte dat één van de achterste Cyclones toch voor trillingen zorgde, met name bij het remmen. Vandaag dus maar even laten checken, bleek het linker exemplaar 'n hoogteslag te hebben. Die is nu dus naar de richter en hopelijk deze week weer terug. Bij Profile trouwens niets dan lof over de staat van de auto: "zo gekocht of helemaal aangepakt?" Altijd leuk om te horen! :)

Even een updateje over de velgen: het richten is helaas niet gelukt. De richter kreeg er geen beweging in, dus dat is behoorlijk jammer. Via het 306Forum ben ik nu op zoek naar één rechte Cyclone. Die hoeft niet heel netjes te zijn, want omdat mijn set redelijk recent gepoedercoat is moet dat met de nieuwe aanwinst ook gebeuren.

Tot die tijd zet ik 'm weer even op Topaze: met 3x Cyclone en 1 afwijkend wiel ziet het er ook maar sneu uit.

Inmiddels is het mij gelukt om via de Onderdelenlijn een 'nieuwe' Cyclone te bemachtigen, deze zal snel bij mij op de mat vallen. Binnenkort kan de set er dus weer onder en daar ben ik wel heel blij mee. Want wanneer je van Cyclone weer wisselt naar Topaze valt wel op hoeveel de wielen voor de auto doen. Zelfs al rijdt hij op Topaze iets rustiger: de 15-inchers zijn wel de moeite waard.

Oh, en afgelopen weekend passeerde ik de 180.000 kilometer! Bijna weer tijd voor een oliebeurtje dus, en... zal de 2 ton dit jaar gehaald worden?

Ja, eindelijk weer een móóie update! De Cyclone was de dag na bestellen al binnen. Vandaag heeft Profile daar de band weer omheen gelegd en de boel gebalanceerd. Nu rijdt 'ie eindelijk zoals het hoort. Erg, erg blij mee. Te meer omdat de voorbanden rond de Topazes echt wel op waren.

En dan dus foto's:

P1250903_zpsabwfubnp.jpg

P1250901_zpspkye6r1x.jpg

P1250902_zpsceq1snaq.jpg

P1250905_zpszwjlaz0b.jpg

Thanks heren! Ben er ook wel heel erg blij mee nu. Nóg leuker om ernaar te kijken :). En die foto's, tsja, redelijk quick and dirty. Maar het scheelt dat ik tegenwoordig bijna altijd een compacte systeemcamera bij me heb om beeld te kunnen maken!

Vandaag kwam ik ook het volgende tegen:

P1250915_zpsvdzfahfg.jpg

P1250916_zpszyutvrp0.jpg

P1250914_zpsyelgd11s.jpg

P1250908_zpsits4mh7e.jpg

Een erg sterk gelijkend, maar van dichtbij wel wat minder net exemplaar. En op een heel rare manier geparkeerd (zie de deuren hangen...)

Ik slaap al bijna twee jaar op een setje mistlampen, dat onder m'n bed ligt te verstoffen. Zo'n punt van continue twijfel. Aansluiten zou ik ze toch niet, dus het zou puur cosmetisch zijn. En eigenlijk vind ik de ononderbroken grijns die 'ie nu heeft ook wel erg leuk. Je ziet het ook weinig, een cabrio met nog originele PH2-lampen en zonder mistlampen.

Bofkont zei:
Hoe bevalt de 476S ?

Wauw, het zit er echt nog steeds op en na elke wasbeurt glimt 'ie weer alsof het net is aangebracht. Geniaal spul! (y)

Wat een dag! Even een excuusritje gemaakt in het kader van 'werk'. Maar eigenlijk voelt niets meer als werk wanneer je er zo heen kunt rijden :)

P1250947e_edited_zps7q9qrzs3.jpg

Rijdt wel erg fijn nu met deze set. Blijkbaar had die ene kromme velg veel invloed, want de auto rijdt overall een stuk beter dan na de eerste montage o_O. Bandjes zijn ook lekker stil trouwens (y)

Excuusritje. Komt me bekend voor. Gisteren ook nog even een omwegje gemaakt van kantoor naar huis. Was hier toen een whopping 18,5 graden. Nu zit het hier helaas potdicht. o_O
Mooi ook dat 'ie nu weer helemaal fijn rijdt. Blijft een prachtwagen.

Terug
Bovenaan