Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Ziet er netjes uit hoor die pook! Ik zal eens op de sloperijen rondkijken voor je, want ik heb in de afgelopen 2 maanden al 3 lederen pookknoppen gescoord daar. Zijn helaas allemaal al weg!

Ik vind deze nieuwe knop wat schakelen betreft wel een stuk fijner dan de oude, dus een origineel lederen exemplaar hoeft van mij niet per se meer. Wel hoop ik dat die vieze plasticgeur er snel vanaf gaat, want nu ruikt mijn hand steeds naar Hongkong :T

En die nieuwe foto, tsja, die laat nog wel even op zich wachten. De afgelopen week heb ik 't druk genoeg gehad met allerlei nieuwerwets blik. Gelukkig zat daar wel een kleurrijk exemplaar bij!

WP_20140913_005_edited_zps3c8c9ed4.jpg

Het is ook gewoon 'n heel fris kleurtje, al mag die Juke er in deze uitmonstering ook zeker zijn. Maar al met al ben ik gewoon nog steeds enorm tevreden over die 'oude bak'.

Hij voelt niets ouder aan dan 'ie ruim 50.000 km geleden deed en hij ziet er, op wat kleine deurdeukjes na, eigenlijk nog beter uit dan toen. Dankzij de Bridgestones rijdt 'ie nu een stuk vertrouwder op nat wegdek. Ook over de (onderhouds)kosten heb ik niet te klagen. Slechts het weer mocht wat beter, want de afgelopen 600 kilometer heb ik gesloten afgelegd. Weliswaar mede vanwege 'n verkoudheid, maar toch jammer!

Ook ben ik met 'n kort experimentje bezig: ik laat 'm lopen op Competition 102. Een brandstof met octaangetal 102 dus. In Groningen gaat dat voor een nog redelijk behapbaar bedrag door de slang en ik ben benieuwd of ik de voordelen ga opmerken. Stiekem verwacht ik van niet omdat mijn blok wel érg conventioneel is, maar omdat er geen ethanol wordt bijgemengd zou het theoretisch gezien moeten schelen in het brandstofverbruik.

altAnbyzqORLVAR8v43wlnAuXgbXERzYnTHyfDQvrpL8GMF_zpsb17edc8d.jpg

Vind ik altijd een leuk gevoel: weten dat je auto er eigenlijk beter uitziet dan toen je hem zoveel km's terug kocht! :)

Ik ook! De verkoudheid is weer nagenoeg weg, dus het dak mag er weer af. Al moet ik dit weekend ook genoeg kilometers maken met de elektrieke Soul om daar weer iets zinnigs over te kunnen schrijven :)

Het was zeker een mooi weekend! Afgelopen weekend ook wel, maar toen moest ik helaas op de mooiste dag werken. Afijn, het moet toch ergens van betaald worden :). Ook afgelopen vrijdag ben ik 's nachts nog open teruggereden vanuit Alkmaar. Heel goed te doen, lekkere temperatuur en een prachtige maan erbij!

Hij was wel vies geworden afgelopen tijd, dus toen ik vandaag een prachtige, superstrakke en schone E36 318i Cabriolet keurig naast de mijne geparkeerd zag staan wist ik het. Hij mag er niet meer schril bij afsteken, we gaan wassen.

WP_20141006_007_zps8db02d73.jpg

Opvallend eigenlijk, hoe de 306 hoger is ontworpen dan de toch wat langere 3-serie

WP_20141006_014_zps653b8950.jpg

De bak waar de kap in wordt opgeborgen ook eindelijk maar 's ontdaan van de verzamelde rommel

WP_20141006_015_zps6fb5d9b9.jpg

WP_20141006_012_zps2eefd296.jpg

(y)

Blijft een mooie auto. (y)

Ik zag een paar weken geleden dat in juni mijn moeders auto te koop stond (1.8 16v, 2002 met nog slechts 102.000 km). Helaas kwam ik daar dus wat te laat achter en heb ik geen foto's meer van de advertentie. Best jammer, want ik heb er helemaal geen foto's van.

Staat er weer heel netjes bij! Jammer dat het weer deze week niet zal meezitten om 'm ook schoon te houden...

Klopt, dat geldt ook voor de 406 die jij bezit. Wat mij betreft de laatste tijdloze Peugeots. Hopelijk komt daar ooit weer verandering in!

@ Escher,

Het scheelt dat ik 'm deze week niet veel gebruik en hij nu niet onder bomen staat. De regen laat gelukkig geen sporen na.

En 'n paar plaatjes van net: was alweer te lang geleden natuurlijk :)

DSCF4459_zpsdf753198.jpg
`

DSCF4446_zps0f877731.jpg

Paterswoldsemeer, zeker! (y)

En ik kwam er bij toeval achter dat mijn vorige auto, de rode 306, wéér een nieuwe eigenaar heeft. Nadat hij voor dood werd achtergelaten bij een sloperij is hij naar verluid twee motorblokken (!!) en wat gemorrel aan het remsysteem verder. Afgezien daarvan is 'ie blijkbaar nog steeds goed genoeg.

Rougetekoop_zpscc220fe3.jpg

Rougetekoop4_zpsfdb9cb6c.jpg

Rougetekoop2_zps31efff16.jpg

Rougetekoop3_zpsb5839820.jpg

Hij lijkt wat van kleur te verschieten, maar is verder nog behoorlijk herkenbaar!

Ieder plaatje in dit topic geeft weer genot om te volgen (y) Heerlijk strak exemplaar dat ook terecht wordt gekoesterd!

En nu staat het heerlijk strakke exemplaar stil! Noodgedwongen, want de koppeling heeft het vandaag begeven. Ik hoorde het druklager al een tijdje, maar deze avond op het Julianaplein besloot hij er subtiel de brui aan te geven. Daar stond ik dan, zonder koppeling. Gelukkig was het rustig en kan ik prima zonder koppeling rijden, dus wel veilig en zonder gedoe thuisgekomen. Morgen maar eens kijken of mijn vaste reparateur 'r de komende week tijd voor heeft!

En, hoe ironisch, ook eerder vandaag 'strandde' ik om iets over 12 uur 's nachts op Groningen CS. Na een korte stop wilde de motor niet doorstarten. Een penetrante benzinegeur deed me iets vermoeden, en inderdaad lag er onder de kap een benzineleiding los (o_O). Die ter plekke weer vast getie-wrapt en gaan met die... banaan!

En ongeluk komt nooit alleen, zegt men wel. Ook daarom is de enige rit die ik de komende tijd maak, die naar de garage!

Vandaag even een prijsopgave gevraagd van m'n vaste monteur. Die viel me alles (nou... zeker de helft) mee. Ergens deze week zal 'ie wel voor nieuwe platen, drukgroep en -lager gaan. Tot die tijd neem ik wel de benenwagen of zo'n raar evenwichtsvoertuig.

Ik heb nog wel zo'n raar evenwichtsvoertuig voor je eventueel:
_MG_9076.jpg

-Geel
-Lekker open rijden, wind door je haren
-18 versnellingen maar géén koppeling
-geen beninzeleidingen
-goedkoop in onderhoud

Kopen? :)

Balen van de koppeling, maar ach is onderhoud.
Hoort er eenmaal nu bij, kan de wagen ook niets aan doen.

Ik ben vandaag nog een blokje om geweest, was redelijk mooi weer dus de kap eraf :)

Hoort er inderdaad bij, heb er ook geen moment van gebaald. Zeker omdat ik 't al een tijdje hoorde aankomen! Binnenkort mag ook de distributieriem -die zit wel ongeveer op z'n jaren- en dan is 'ie wereldreisproof. Niet dat ik dat ga doen, maar de wetenschap dat het kán is wel een fijne.

@ Jesse,

Eeh, nee, dankje! Ik vind 't wel een gaaf ding, maar die ronddraaiende voetbeweging bevalt me niet zo.

Riem? Mijn gele monster heeft een ketting ;)

Ik moet er ook aan geloven, mijn riem zit nog lang niet aan z'n kilomters maar is al wel over zijn leeftijd. Ik hik er nog een beetje tegenaan, ik wil het eigenlijk wel zelf doen/leren.

Inmiddels rijd ik weer vrolijk rond. Wat 'n verschil maakt die koppeling! Zelfs de trilling rond de 80 km/u is nu opgelost, blijkbaar had de slechte koppeling zelfs daar invloed op.

Ironisch was het feit dat ik, nadat de auto bij mij thuisgebracht was na de reparatie, nog geen 300 meter kon rijden alvorens te stranden. Met geen mogelijkheid wilde de auto meer starten. De monteur was nog maar net weg en dus ook snel weer bij me, maar kon ter plekke niets vinden. Mij schoot het incident met de startonderbreking direct door het hoofd, met 'n eindeloze en peperdure speurtocht als gevolg.

Gelukkig kwam m'n monteur er, eenmaal in de garage, snel achter dat de botsschakelaar van de benzinetoevoer de boosdoener was. Deze was overactief geworden en sloot de brandstoftoevoer permanent af. Deze is nu omgeleid en nu rijdt hij weer perfect. Op naar de volgende 170.000 kilometer dan maar!

WP_20141114_007_zps1c2b8799.jpg

Waardeloze foto dit keer, maar toch een bijzondere: direct nadat 'ie het weer deed!

Vandaag eindelijk weer eens een stukje met de 306 gereden. Nog steeds onvoorstelbaar hoeveel lekkerder en rustiger hij rijdt met die nieuwe koppeling. En dat 'ie überhaupt weer rijdt, natuurlijk! :)

Afgelopen week m'n vader aangespoord om een blikje Collonite 472 aan te schaffen omdat 't een hele goede wax schijnt te zijn, mede volgens de hier bekende cabriorijder Bofkont. Natuurlijk ook leuk om zelf te misbruiken, dus dat heb ik dan vandaag gedaan. Ook al dacht ik dat 'ie niet veel beter kon glimmen, het was toch mogelijk:

DSCF4492_zps02d6d903.jpg

DSCF4493_zps8b5f8118.jpg

Ben benieuwd naar hoe dit de winter door komt! Ik heb naast wassen geen speciale voorbehandelingen gedaan, het zit over de Poorboy's EX van anderhalve maand geleden heen.

Dat dacht ik! :) Ook nu na een paar wasbeurten blijft de beading erg mooi en glimt hij steeds weer als een natte slak. Wel gaat 'ie de laatste tijd amper open, want het weer is gewoon te slecht. Tot nu, want de lucht is felblauw. Zo maar 's kijken hoe dat aanvoelt.

Gisteren in de regen nog wel wat nieuwe foto's gemaakt. Een beetje experimenteren, dat was alweer veel te lang geleden.

DSC_5244_zpsda9eff3a.jpg

DSC_5265_zpscc5d2b30.jpg

Hij doet 't ook nog uitstekend. Eind januari alweer 2 jaar in mijn bezit, en nog niet een béétje op uitgekeken :D

Ah geweldig man, de Collinite 476 is echt een toppertje, zoals je nu zelf ook hebt en zult ervaren (y)
Glans/beading/standtijd zijn bizar goed, je wagen staat er verbluffend bij :cool:

Heb gister nog een dikke 100km open gereden, heerlijk weer hier in het Noorden.
11 graden, wegen droog, en stevig windje.
De SLK stond dan ook al bijna een maand stil, was wel even goed voor hem.

Sommige factoren heb je niet helemaal in de hand, maar ik hoop dat 'ie inderdaad gewoon zo blijft of nog beter wordt! :)

Bofkont zei:
Heb gister nog een dikke 100km open geredeb, heerlijk weer hier in het Noorden.
11 graden, wegen droog, en stevig windje.
De SLK stond dan ook al bijna een maand stil, was wel even goed voor hem.

Het was goed hier ja! Vandaag was het ook fijn. Weliswaar maar een paar graden boven nul, maar praktisch windstil. Na de obligate familiebezoekjes dus lekker een rondje getourd met de Top 2000 door de speakers. Ultiem. Kouder moet 't niet worden, want dan 'mag' het dakje niet meer open.

P1000105_zps7e5a643d.jpg

Ach zelfs als het vriest toer ik nog wel eens open.
Voorwaarde voor mij zijn dat de wegen droog zijn en absoluut geen pekel.

Natheid en pekel vind ik dan weer geen probleem omdat Peugeot z'n zaakjes goed op orde had, maar de stoffen kap en vooral kunststof achterruit zijn rond en beneden het vriespunt behoorlijk kwetsbaar. Op een -onvervangbare!- gebarsten achterruit zit ik natuurlijk niet te wachten.

Ach kwa roest durf ik het nog wel aan, loopt niet zo'n vaart, al heeft Mercedes op dat gebied wel een slechte reputatie zeker de bouwjaren van die van mij.
Maar als hij zo vies en goor is heb ik er totaal geen plezier aan, alleen complete ergeniso_O

Kunststof achteruit blijft idd fragiel met temperaturen onder nul.
Was met de barchetta van mijn broer ook het geval.

Elco zei:
Natheid en pekel vind ik dan weer geen probleem omdat Peugeot z'n zaakjes goed op orde had, maar de stoffen kap en vooral kunststof achterruit zijn rond en beneden het vriespunt behoorlijk kwetsbaar. Op een -onvervangbare!- gebarsten achterruit zit ik natuurlijk niet te wachten.

Heb je (nog steeds? :D) geen hardtop dan?
Verder prachtige plaatjes weer. Zoals ik al vaker zei lijkt het zo uit de folder te komen. :cool:

Nee, een hardtop heb ik niet en die gaat er ook niet komen. Hij is niet eenvoudig te (de)monteren, lastig om op te slaan en beschadigt de lak nogal snel omdat hij op het achterdek rust. De kap zelf kan prima tegen de winter. Alleen bij aangevroren achterruit moet je op de buitenspiegels rijden.

En om nu zo'n dag voorbij te laten gaan met hardtop?

P1000352_edited_zpsba59420b.jpg

Nette foto, ik vind de auto bijzonder fris naast een afzichtelijke Juke. Bedankt voor de verduidelijking dat moderne auto's lang niet altijd mooier zijn dat wat oudere. En wat lijkt zo'n e36 cabrio gedateerd naast de 306 (hoewel ik ook Bmw liefhebber ben), goed bezig.

Wat is die cabrio toch mooi! Wij hebben er inmiddels al 4 gehad en tientallen langsgehad bij ons thuis. Maar deze is toch echt wel de mooiste die ik heb gezien! Die mooi gepolijste lak!

Zeer fraaie auto, zeker in die spraakmakende kleur. Waarom worden auto's niet meer zo tijdloos en elegant ontworpen?

Ik word er bijna verlegen van! :D De lak is inderdaad erg netjes, schoon en glimt erg mooi maar heeft wel z'n swirls. Daar ontkom je eigenlijk niet aan en heel erg vind ik het niet.

@ Saf,

Dat heeft -deels- te maken met de veiligheidseisen, maar ook met het groeien van de auto's in het algemeen. Dat doet toch vaak een aanslag op de proporties. Neem bijvoorbeeld de Opel Cascada, waar ik in alles behoorlijk fan van ben. Ondanks z'n vloeiende vormgeving een enorme sloep die z'n 19 inch-wielen ook echt wel nodig heeft om in verhouding te blijven:

opel-cascada-2013-256710-800.jpg

Na het weekend hoop ik 'n mooie update te kunnen plaatsen over de 306 :)

Swirls is wel wat aan te doen hoor, lak van Peugeout is vrij goed en snel te corrigeren.
Je moet er alleen even zin en tijd voor nemen.
2 dagen dappen en je bent een heel eind :)

Terug
Bovenaan