Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Geweldig! Dat zijn ongetwijfeld 37.000 echte plezierkilometers. Dan te bedenken dat ik zelf krap 2.000km gereden heb met mijn Golf Cabrio, die ik nu ook precies een jaar in bezit heb...

Jouw hoge kilometrage voelt misschien een klein beetje als zonde, maar mijn eigen lage jaarkilometrage is is nog veel schandaliger qua rijgenot.

De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden, maar ik vind het wel heel gaaf om te zien dat je 365 dagen cabriogenot hebt gehad, en dat je zeker er alles uitgehaald hebt wat erin zat. (y)

Mooi ding hoor! Hij ziet er nog erg goed uit. De winterset en felle kleur staan hem prima. En je gebruikt hem waarvoor hij bedoeld is. Volgens mij levert dat veel meer (rij)plezier op dan die paar honderd extra euro's aan restwaarde. Lange stukken zijn trouwens ook goed voor de (onderhouds)kosten per km en het OV is ook niet goedkoop. Je commentaar over stuurgedrag in vergelijking met moderne auto's herken ik. Het simpele stuurgedrag voelt vaak beter aan dan die kunstmatig veranderende tegendruk bij moderne auto's.

Toen ik eind vorig jaar een andere auto kocht heb ik ook bijna een cabrio gekocht (330 E46), voor dagelijks gebruik en 30.000km. Het werd me door jan en alleman afgeraden, i.v.m. praktisch ongemak, "hoe vaak rijd je nou open", verzekering (softtop en buiten staan in grote stad). Hoewel allemaal steekhoudende argumenten gaven voor mij helaas de brandstofkosten toch de doorslag en heb ik een diesel gekocht. Maar wanneer de financiën het toelaten komt er toch een cabrio (bij).

Nette 306! Ziet er erg strak uit, zeker voor een auto van 1998. Heb regelmatig meegereden in een Peugeot 306, rijdt subliem, ligt mooi stevig op de weg en is nog vrij vlot ook. Toch wel een onderschatte auto, zo'n 306..

Elco zei:
Jep, heel veel. Daarom heb ik een 'korte' terugblik geschreven:

Een jaar, 37.200 km met een 306 Cabriolet

Leuk geschreven! Las lekker weg. Bijna net zo lekker als de kilometers weggevreten zijn.

Wouter82 zei:
Als je al zoveel kilometers moet maken, dan maar op een leuke manier!

Dat was ook mijn redenatie. Soms zijn autoritten gewoon niet heel boeiend, zonder dak wordt het dan nog wat :)

smarter zei:
Geweldig! Dat zijn ongetwijfeld 37.000 echte plezierkilometers.

Reken maar van 'yes'! Hooguit drie momenten heb ik 'dicht' gereden terwijl hij ook open gekund had :)

Beros zei:
Volgens mij levert dat veel meer (rij)plezier op dan die paar honderd extra euro's aan restwaarde.

Ja, dat zeker. Op zo'n lage aanschafprijs moet afschrijving sowieso niet echt een issue zijn. Je keuze voor een diesel behoeft trouwens geen verantwoording, eigenlijk had ik dat ook gewoon moeten hebben. Maar omdat ik met mijn vorige auto's respectievelijk 17.000 en 21.000 km/jaar gereden heb, heb ik dat nooit overwogen. Bijkomend voordeel is dat deze relatief weinig vaste lasten met zich meebrengt en dus ook beter te betalen als er zich eens wat minder klusjes aandienen.

deBrugman zei:
Toch wel een onderschatte auto, zo'n 306..

Je ziet ze bij bosjes, als je erop let! En dat 'ondergewaardeerde' in aanschafprijs kwam mij wel even goed uit ;)

Twix zei:
Leuk geschreven! Las lekker weg.

Dankje! Aardige tekstjes schrijven ben ik wel aan mijn werk verplicht ;)

speedtouch zei:
Ongelooflijk, wat een kilometers, de mijne staat nu op 2.500 km in 1 1/2 jaar!drinking smiley

Da's ook leuk. Daarmee geef je aan eigenlijk geen auto nodig te hebben, maar er één te willen. Da's autoliefhebber zijn (y)

En tot slot nog eentje:

jan en alleman zei:
"hoe vaak rijd je nou open",

Nou, best wel vaak dus. Gisteren.

DSC_1483_zps4b47725c.jpg

En ook vandaag nog!

DSCF2591_zpsb65657ee.jpg

DSCF2583_zps9441873c.jpg

DSCF2597_zps00709e36.jpg

Beros zei:
Toen ik eind vorig jaar een andere auto kocht heb ik ook bijna een cabrio gekocht (330 E46), voor dagelijks gebruik en 30.000km. Het werd me door jan en alleman afgeraden, i.v.m. praktisch ongemak, "hoe vaak rijd je nou open", verzekering (softtop en buiten staan in grote stad). Hoewel allemaal steekhoudende argumenten gaven voor mij helaas de brandstofkosten toch de doorslag en heb ik een diesel gekocht. Maar wanneer de financiën het toelaten komt er toch een cabrio (bij).

Zeker doen! Ivm praktische bruikbaarheid is een cabrio voor mij op dit moment echt niet handig, maar anders zou ik er wel eentje hebben. Als je geen echte koukleum bent heb je voldoende mogelijkheden om open te rijden! Als ik over een paar jaar wat minder km's hoef te rijden en/of stallingsruimte heb, komt die cabrio er zeker.

Een echte cabriorijder dus. Zo hoort het. Vandaag kwam mij ook een mini cabrio voorbij met uiteraard het dak open.

Je kunt veel vaker cabrio denken dan de meesten denken

Vandaag heb ik de laatste twee nieuwe banden om de zomervelgen laten leggen en daarna de boel direct weer gemonteerd. Het rijdt toch echt een stuk beter, zeker omdat 'ie nu niet meer trilt bij het remmen. Die winterset doe ik dus weer van de hand en gezien de winter die we gehad hebben en het voordeel dat ik bij sneeuw (niet) merkte twijfel ik of er nog eens één gaat komen.

Ziet er ook weer beter uit zo (y)

DSC_1564_zps31f06066.jpg

DSCF3334_zps9e38574c.jpg

DSCF3331_zps3f60c058.jpg

Hij is daar nog een stuk hoger omdat 'ie opgekrikt geweest is. Hij is inmiddels weer ingezakt tot normale hoogte, veel beter :)

Blijft een erg nette 306 cabriolet dit! Zag er toevallig gister 1 rijden in Utrecht die er exact zo uit zag, maar het was een ander kenteken ;)

DSCF3373_zps427c63fe.jpg

Weer met ingezakte veren, helemaal zoals 'ie hoort. Binnenkort een leuke update voor het interieur! :)

@ Martijn,

Thanks :) ze zullen nu met dit lekkere weer wel uit alle kieren en spleten kruipen...

Piet_Piraat zei:
Beros zei:

Zeker doen! Ivm praktische bruikbaarheid is een cabrio voor mij op dit moment echt niet handig, maar anders zou ik er wel eentje hebben. Als je geen echte koukleum bent heb je voldoende mogelijkheden om open te rijden! Als ik over een paar jaar wat minder km's hoef te rijden en/of stallingsruimte heb, komt die cabrio er zeker.

De enige beperking qua praktische bruikbaarheid die ik ervaar is de beperkte bagageruimte (geen 3e/5e deur om spullen achterin te schuiven). Maar verder is mijn cabrio gewoon voor dagelijks gebruik. Ik rij ook veel vaker open dan ik vooraf had verwacht. En mijn verzekeringspremie is ook niet hoger. Ook naar wintersport (er zit een skiluik in) wordt gewoon de cabrio genomen; deze foto heb ik enkele weken geleden gemaakt:

DSCN1413_zps1a0a0dc2.jpg

Ik zie trouwens regelmatig oudere 306 cabrio's rijden. Moet dus toch wel een goede kwaliteit zijn (y) (en nog mooi ook).

Meeuw zei:
En mijn verzekeringspremie is ook niet hoger.

Bij onze Saab wel, hoogste van het hele wagenpark zelfs!

Ik zie trouwens regelmatig oudere 306 cabrio's rijden. Moet dus toch wel een goede kwaliteit zijn (y) (en nog mooi ook).

Het is gewoon een erg fijne auto (wat ik mij nog kan herinneren). Als ik onze oude 306 Cabrio te koop zie staan ben ik bang dat ik de verleiding niet kan weerstaan.... ;)

Joël D. zei:
Meeuw zei:
En mijn verzekeringspremie is ook niet hoger.

Bij onze Saab wel, hoogste van het hele wagenpark zelfs!

Het is gewoon een erg fijne auto (wat ik mij nog kan herinneren). Als ik onze oude 306 Cabrio te koop zie staan ben ik bang dat ik de verleiding niet kan weerstaan.... ;)

Grappige is dat ik voor de A4 cabrio juist minder betaal dan voor een VW Polo (na wat onderhandelen).
Beide WA + compleet casco, de cabrio voor cat.waarde 60.000, de Polo voor 20.000, de cabrio met BTW op schade (immers privé), de Polo zonder. Op de Polo zit de maximale no claim korting, op de cabrio 1 stapje minder.

De maandpremie (incl. belasting) voor de cabrio is ruim € 41,-.

Er is trouwens nog een speciale verzekeringsmij. voor cabrio's (even googelen) waarbij de premie ook laag is.

Meeuw zei:
De enige beperking qua praktische bruikbaarheid die ik ervaar is de beperkte bagageruimte (geen 3e/5e deur om spullen achterin te schuiven).

Dat is inderdaad het grootste nadeel van zo'n carrosserievorm, al moet ik zeggen dat ik maar héél zelden niet mee kan nemen wat er met de hatchback wel kan. Zelfs mijn sportfiets kan ik gewoon meenemen op de achterbank, zolang ik de wielen maar demonteer. Ook passagiers meenemen is geen groot probleem. Natuurlijk, achterin zitten kán ruimer maar er zijn genoeg auto's waarin het minder goed toeven is. En daarvoor heb ik de auto ook niet primair gekocht natuurlijk.

Qua verzekering is 'ie wel iets duurder, maar kost hij niet bijzonder veel meer dan een vergelijkbare hatchback. Ik betaal nu voor WA+ 26 euro per maand, dat vind ik niet slecht voor iemand van 25. Weliswaar heb ik 'al' 5 schadevrije jaren en woon ik in een relatief risicoarme provincie, maar het kan een stuk erger.

Zo, die laatste update hier is ook al even geleden! Er was dan ook niets te melden: sinds de vorige update heb ik er amper 200 kilometer bij gezet. Maar nu heb ik wel weer nieuws: mooie matten.

Bij aanschaf van de auto had ik de matten vervangen voor Action-matten onder het mom van 'nu even oké, maak ik later wel écht goed'. Laatst moest het er dan echt van komen, dus ik ging op zoek. Al snel had ik wat aanbieders gevonden en bij diegene die mij het beste leek, ook qua prijs, had ik een mat samengesteld. Bij het bekijken daarvan viel mijn oog op het vak 'uw auto' en daar zag ik... een foto van mijn auto. Van verbazing moest ik even met mijn ogen knipperen, dat begrijp je wel.

De foto was schijnbaar afkomstig uit dit topic en erg vond ik het niet, maar het is wel even de moeite van het na-mailen waard. Fotografie is namelijk mijn werk en dat moet je toch beschermen. Vanuit Kampen kreeg ik een heel nette reactie, waarop ik even later ben langsgeweest bij de fabriek waar ze hun matten allemaal met de hand maken. Daar heb ik alsnog mijn gewenste setje samengesteld en nu ligt het in mijn auto. Het ziet er prachtig uit en geeft het interieur gevoelsmatig een behoorlijke upgrade. En omdat het velours is in plaats van naaldvilt blijft het mooier en moet het gemakkelijker schoon te houden zijn. We gaan het beleven.

Een setje foto's voor:

DSCF3431-1_zps13a2f889.jpg

DSCF3431-2_zpsb22682fb.jpg

en na:

DSCF3435-1_zpsa09397b1.jpg

DSCF3435-2_zps5426cb0c.jpg

DSCF3435-3_zps5c8afaf9.jpg

DSCF3435-4_zps40a01d6c.jpg

(y)

(en ja, je hebt net écht zo'n verhaal gelezen over matten ;) )

"Fotografie is namelijk mijn werk en dat moet je toch beschermen verkopen."

Elco, heb je deze serie (voor en na) al aan de tapijthandel aangeboden?:)

Dat is -helaas- niet nodig. Ze gebruiken eigenlijk overal persfoto's van de fabrikant. In dat licht bezien is 't natuurlijk een compliment dat ze ook mijn foto gebruikt hebben :)...

Altai zei:
Elco, heb je deze serie (voor en na) al aan de tapijthandel aangeboden?

Ik zou 't eens moeten proberen ;)... maar nee, ze hebben zelf al wel goede plaatjes. Dit topic is wel opgepakt op FB en Twitter trouwens, dus jullie zijn allemaal ietsje beroemder :)

Heerlijk inderdaad. Gisteren heb ik 'm maar even helemaal uitgezogen en gestoft, nu staat het nog beter.

En vandaag, was dat niet zo'n dag om...? En of!

20140329_184415_Android_zpsd4f957e2.jpg

(y)

Dat zijn nette matjes! Heerlijk is dat als er net nieuwe matten in liggen, zelf ook pas geleden gedaan en maakt echt een wereld van verschil. Leuke foto ook met het lekkere weer :)

De matjes zien er inderdaad fraai uit, zou zomaar af-fabriek geleverd kunnen zijn en duizend keer beter dan de Action-matten ;) Het weer is idd geweldig om van het cabrio-rijden te genieten!

Absoluut! Die dakbogen van jou kunnen er dus ook binnenkort wel af. De weersvoorspellingen stemmen mij in ieder geval heel gelukkig.

Enige 'puntje' aan de vorige foto was: vies! Vandaag even bij maat Bob langs geweest, niet eens met de intentie iets aan de auto te doen. Maar we konden 't niet laten:

DSCF3488_zpsc20ea7f8.jpg

DSCF3467_zpsa317ea95.jpg

Alleen de voorruitstijlen zijn gepolijst, de rest is gewaxt en waar nodig even zwart gemaakt. De kap heb ik laatst uitgebreid schoongeborsteld met groene zeep, vandaar dat die zo lekker diepzwart is :)

Netjes zo die matten!!
Wij hebben zelf laatst ook bij ons bruine interieur in de cab matten met een bruine rand erin gelegd:

achterin over de tunnel heen!

00E16053-DBB2-4BC7-8AF0-2ED12592AF11_zpsc2u75oft.jpg

3ED839BE-31EE-4090-B203-799AEE3F2C34_zpsokfjxetg.jpg

B9FDFB18-FFFE-46C2-BEEA-2EC16AECFB86_zpsdraln4q4.jpg

Over de tunnel heen is eigenlijk wel zoals het hoort. Bij mij is dat nu niet het geval en dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Die middentunnel is toch wat onregelmatig gevormd waardoor het moeilijk is die mat er mooi overheen te krijgen.

DSCF3434_zps2a374778.jpg

Leuk om te zien dat er bij jullie exemplaar ook achteraf een sierstrip op het dashboard is geplakt. Blijkbaar was er nogal behoefte aan wat meer kleur in het 306-interieur :)

Enige 'puntje' aan de vorige foto was: vies! Vandaag even bij maat Bob langs geweest, niet eens met de intentie iets aan de auto te doen. Maar we konden 't niet laten:

als nieuw! ;) En zo'n kleur verdient het ook om altijd strak in de lak te staan (y) ziet er weer top uit

Hier weer iemand die je foto gebruikt.

https://link.marktplaats.nl/1002039493

Dat is de zaak waar hij z'n matten heeft gekocht, dus dat zal vast goed geregeld zijn. In ruil voor wat mooie foto's een aardige korting, gok ik zo :)

Reed jij toevallig vanavond rond 22:00 uur niet bij CS Groningen?
Ik reed achter een gele 306 cabrio en kenteken begon ook met TS-PR dacht ik..

Yep, dat was ik en ik weet je nog te herinneren! Jij reed met je LED-stadslichten aan. Niet meer doen hè? :p

Hahaha ja dst was even een schaamte momentje, had mijn kop er niet helemaal bij en zo binnen de stad viel me het niet op dat ik mn dimlicht niet aan had. Die weg waar ik links ging had ik het gelukkig al door :).
Maar gave bak hoor, zag er netjes uit! Geef je wel een keer een seintje als ik je nog eens tegenkom.

Elco zei:
Na de vorige foto van een week geleden ben ik inmiddels alweer 400 kilometer verder. Dat betekent dat er een magische grens overschreden is. Het is nu officieel een 'oude bak' :)

DSCF2300_zps2ac91378.jpg

Sinds aanschaf heb ik er dus inmiddels 34.000 km mee gereden. Op 30 januari hoop ik de balans op te kunnen maken van een jaar lang rijden met de 306 Cabriolet!

Het bovenstaande plaatste ik op 23 december. Inmiddels is het 27 mei en staat de teller op 160.000. De afgelopen maanden waren dus betrekkelijk rustig met gemiddeld zo´n 2.000 km per maand. Nog steeds probleemloos! :)

WP_20140526_007_zps6d726a5c.jpg

2000 per maand is nog steeds meer dan normaal voor een cabrio. gelukkig is de km stand nog steeds niet zo hoog om hem een 'oude bak'te noemen hoor :p

Met de warme dagen van vorig weekend denk ik wel met een beetje heimwee terug aan mijn cabrio.

Ach, en anders wordt het maar een 'ouwe bak'. Hoe meer kilometers ik er zelf mee rijd, hoe beter :). Het verleggen van de kilometers werkt wel aardig, want het zal net de helft zijn van het totaal aantal kilometers dat ik in die tijd heb afgelegd :)

Een beetje sfeer:

WP_201405282_zps9a6fe131.jpg

WP_201405283_zpsb6a530da.jpg

WP_20140528_zpseb9b682f.jpg

WP_201405288855_zps44b46aef.jpg

Weer ruim 1.000 km verder. Heerlijk gereden de afgelopen dagen, met dat bjizonder wisselvallige weer. Meer dan warm genoeg om 'open' te kunnen rijden, maar als je dan in een stortbui terecht komt is het snel klaar. Na een snelwegrit door een stortbui zag de auto er zo uit:

DSCF3957_zps33d2b00a.jpg

Daarom dus: nooit stoffen bekleding in een cabrio! Dit was met een doekje zo weer perfect droog, het zonnetje de volgende dag heeft hem weer helemaal gedroogd. Niks aan de hand :)

Nog wat 'gewone' plaatjes, dit keer een beetje vies want daily:

P1000071_zps17df8b80.jpg

P1000073_zps612b75b6.jpg

Ook nog een to do-puntje voor de komende tijd: het raammechanisme rechtsvoor heeft het begeven. Dit moet ik dus vervangen en liefst doe ik dat zelf. Het schijnt een ingewikkeld klusje te zijn, maar met zelf doen bespaar je heel erg veel geld. Binnenkort maar eens zo'n mechanisme bestellen dus!

Dank Bofkont! Dat open rijden is inderdaad fantastisch met zulk weer. Gelukkig heb je nu weer een cabrio! En omdat vies ook maar vies is:

P1000235_zps9a4dde95.jpg

P1000231_zps329a6f39.jpg

P1000237_zps621382ce.jpg

P1000236_zpse2aebd99.jpg

P1000229_zpsb5104ae3.jpg

Terug
Bovenaan