Enzo Ferrari zei:
Dan heb je er zo binnen het jaar een hoop kilometers meegemaakt!
Jep, heel veel. Daarom heb ik een 'korte' terugblik geschreven:
Een jaar, 37.200 km met een 306 Cabriolet
Vandaag bezit ik de gele Cabriolet precies een jaar. Aan de ene kant voelt het als de dag van gisteren dat ik hem ophaalde, op andere momenten voelt het alsof ik de auto al ruim twee jaar heb. Geeneens een verwonderlijke gedachte, gezien het aantal kilometers dat ik ermee gereden heb. En toch ben ik nog lang niet toe aan iets anders.
Elke keer dat ik instap denk ik weer: wat een goede keuze is dit geweest, wat een goede auto is zo'n 306 eigenlijk nog. Het enige echte minpunt vind ik dat 'ie op de snelweg zeker niet de stilste is, verder mis ik soms de optie cruise control. Qua rijcomfort en besturing vind ik de 306 nog steeds op grote hoogte staan. Veel moderne auto's kunnen, zeker aan het tweede, nog wel een puntje zuigen. Voor mijn werk als autojournalist rijd ik veel nieuwe auto's en de 306 voelt, zelfs na een heel fijne testauto, nooit echt als een stap terug. Helemaal niet als ik het dak open...
Zoveel kilometers op benzine, vind je dat niet zonde? Ja, eigenlijk wel. Vooral omdat de kilometerstand van de auto zo wel erg snel oploopt. Aan de andere kant ben ik niet van plan de auto snel weg te doen en wordt het aandeel 'eigen' kilometers zo alleen maar groter. Ik weet dus wat ik heb en dat de auto weinig lijdt. Financieel gezien ligt het anders, want met een verbruik van rond de 1 op 13 kun je nagaan dat er een forse sloot benzine doorheen gegaan is. Gelukkig heb ik een gedeelte daarvan zakelijk kunnen declareren. Wat rest is nog steeds een aanzienlijk bedrag, maar daar ontkom je niet echt aan. Autorijden kost nu eenmaal geld. Al ga ik de testauto's het komende jaar wel ophalen met het OV, om de cabrio een beetje te ontzien.
Qua (on)kosten bevalt de auto verder prima. Naast de belachelijk dure operatie aan de startonderbreker -van Gemini- is er weinig schokkends gebeurd. De uitlaat is gelast in combinatie met een APK en oliebeurtje en ik heb voordelig een set banden, winterbanden en -velgen aangeschaft.
Goed, nu wel weer genoeg tekst. Tijd voor een kleine fotocompilatie van aanschaf tot nu:
Vlak na aanschaf
Samen met 'Rouge', die ik twee weken later verkocht.
Eerste lange rit 'open'.
Stickers van voorruit, luxe kentekenplaten
Random avondlucht
GTA-style 's nachts 'open' rijden.
Goede poetsbeurt
Genieten
Eindelijk die fotoshoot
Winterset
En nog een lekker tourtje
En toen was ik het jaar rond. Hopelijk verloopt het volgende jaar nog beter!