Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Ik ken het concept FM-transmitter, maar het bevalt mij niet zo goed. De kwaliteit is niet zo goed als via 'n USB-stick, omdat het geluid eigenlijk twee keer wordt vervormd. Eerst door de MP3-speler die het bestand interpreteert, en daarna nog eens door de radio die het signaal interpreteert. Nu is de geluidsinstallatie in de 306 niet briljant; dat soort dingen hoor je absoluut. Zo hoor ik 't verschil tussen de huidige Sony en de vorige Pioneer ook erg duidelijk; de nieuwe gebruikt de speakers een stuk beter. Met mijn kilometrage geef ik de voorkeur aan een beter geluid & usability (afstandsbediening!) boven een -marginaal- betere look :)

Fraaie plaatjes van een fraaie Peugeot, imo de laatste mooie cabriolet van het merk. Tijdloos model in een kleur die de auto iets extra's geeft (y)

Dankje R W D! Iemand beschreef die kleur laatst als "een kleur die nu pas kan". Helemaal daarmee eens ben ik 't niet, maar het is wel geinig.

Het houdt trouwens niet op met die foto's. Niet vanzelf. Dit keer door Martijn Koevoets!

jaunemartijnfoto_zps5ce321dd.jpg

jaunemartijnfoto2_zps9dfeb710.jpg

jaunemartijnfoto6_zpsf0a139eb.jpg

jaunemartijnfoto3_zps731c8c6c.jpg

jaunemartijnfoto5_zps5a876e5d.jpg

jaunemartijnfoto4_zpsf04dedc1.jpg

Ik open dit topic vaak in de hoop dat er nieuwe foto's zijn geplaatst. Vaak word ik op mijn wenken bediend. Prachtig weer!

Prachtige plaatjes weer, Elco! Mooi om te lezen dat je er zo van blijft genieten en dat de kilometers onder de wielen door blijven glijden.

Die kilometers zullen wel even door blijven gaan, al moet ik nu op zoek naar een 'echte' baan sinds ik een paar weken geleden ben afgestudeerd! Hopelijk kan ik iets vinden (in de momenteel vrij lastige communicatiebranche...), dan zou het kilometervreten wel eens kunnen stagneren. Tot die tijd geniet ik van de diversiteit aan opdrachten die ik momenteel doe!

En met dat natte weer is er ook nog iets te genieten, al is dat heel binnenkort voorbij dankzij het monteren van de laatste twee Bridgestones op de achteras.

dmdi_gif_zpsc92aa547.gif

Het viel Wrangler al in het begin op dat de aansluiting tussen het achterscherm en de zijskirts begon af te brokkelen. Een ideale voedingsbodem voor vuil en nattigheid, straks in de winter. Daarom vond ik 't tijd om dit eens aan te pakken zodat het in ieder geval de komende periode weer meekan. Op termijn zal er eens een nieuwe kitrand in mogen, maar ik ga er vanuit dat mijn oplossing nu even voldoende zal zijn.

Voorheen zag het er over praktisch de gehele lengte van de aansluiting zo uit:

DSC_1131_zpsb444369d.jpg

Nu na ontvetten, uitgebreid droogföhnen, lakstiften en blanke lak:

DSC_1135_zpsebba21a4.jpg

DSC_1137_zpsdde9ac18.jpg

Lijkt me wel weer even in orde :)

Ik kan het niet laten toch even te reageren. Ik vind het áltijd weer leuk om dit topic te volgen, ik vind het ook simpelweg een zeer mooie 306!
Jee, die aansluiting, respect hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. En die bewegende foto van de 306 op die rotonde, die is ook geweldig! (y)
Ik zie weleens 306-cabrio's te koop staan met een hardtop, voor als het echt koud is. Zou ook wel erg gaaf zijn, en die ook in 't geel vanzelfsprekend!

Elco is dit misschien wat voor je?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/peugeot-onderdelen/m732068916-hardtop-306-cabrio.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

matthijs-b zei:
Elco is dit misschien wat voor je?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/peugeot-onderdelen/m732068916-hardtop-306-cabrio.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Die hoort er natuurlijk wel helemaal bij.

smarter zei:
Een colablikje en 2 slangklemmen brengen je de hele wereld rond als het moet, zo zie je maar weer. (y) Mooi plaatje.

Haha herken het erg goed. Onze Omega's hadden de gewoonte dit in de vakanties te doen. Lag standaard een blik, slangklemmen en uitlaatpasta in de bak. Vaak bleven we er nog tijden mee rondrijden (zelf een APK was geen punt als het nauwkeurig gedaan was :) )

Weer leuke foto's van een heerlijk wagentje. Top!

JW01 zei:
Gaaf voor op je website! Als de auto dan dichtbij is, dat dan vanuit de hoek van de achterkant je logo verschijnt of zoiets. cool smiley

Haha, de tijd van animated GIF's is eigenlijk wel een beetje geweest. Maar 't ziet er zo wat spectaculairder uit dan met slechts één dwarse driftfoto ;)

lowrider23 zei:
Ik kan het niet laten toch even te reageren. Ik vind het áltijd weer leuk om dit topic te volgen, ik vind het ook simpelweg een zeer mooie 306!

Altijd leuk om te horen, dankje! Geinig dat je over een hardtop begint, en direct een advertentie op MP voorbijkomt van een top in de juiste kleur. Hoewel het best goed staat, ga ik zo'n ding om verschillende redenen niet aanschaffen.

• Duurrrr
  • Lastig te stallen
  • Beschadigt de lak!
  • Lang opgevouwen liggen is slecht voor kap
  • Niet eenvoudig te verwijderen, dus...
  • ...nooit open rijden op een mooie winterdag

Wanneer ik een ongevoerde PVC-kap zou hebben gehad, zoals je op bijvoorbeeld MX-5's tegenkomt, zou ik een hardtop wel overwegen. Maar met mijn gevoerde kapje is het ook in de winter eigenlijk niet nodig. Dan maar geen verwarmde achterruit.. ;)

Elco zei:
Dan maar geen verwarmde achterruit..

Mee eens, gewoon de kap dicht laten. Valt me ook op dat de auto best snel warm is.

Geen verwarmde achterruit?
Bij mijn (2001) 306 cabrio zit wel een verwarmingsknopje. Niet met draden natuurlijk maar wel warme lucht.

Even een tip:

Nooit het dak open/dicht doen bij temperaturen onder 5°C. Daar kan het "ruitje" niet tegen.

Welke temperatuur daarvoor geldt kan niemand echt zeggen. Het boekje schrijft uit mijn hoofd zelfs '10 graden', maar ik houd inderdaad ook een graad of vijf aan.

Gilletti zei:
Bij mijn (2001) 306 cabrio zit wel een verwarmingsknopje. Niet met draden natuurlijk maar wel warme lucht.

Klopt, maar tegen ijs en sneeuw werkt dat toch minder goed dan verwarmde draadjes. Tegen condens daarentegen wel weer supersnel!

Elco zei:
Duurrrr
Lastig te stallen
Beschadigt de lak!
Lang opgevouwen liggen is slecht voor kap
Niet eenvoudig te verwijderen, dus...
...nooit open rijden op een mooie winterdag

Ja, dat zijn inderdaad wel een aantal feiten. En de laatste van je lijstje, dat is, denk ik, het grootste nadeel. Dat je niet zomaar overal je dak open kunt doen of eraf kunt halen... Ik was zelf een beetje in de veronderstelling dat het echt ideaal was, i.v.m. meer warmte! Maar dit zijn punten waar ik niet bij stilstond. Wel weer grappig dat er een gele te koop is gekomen, want ik dacht gistermiddag nog, van: jammer dat er geen gele te koop staat!

Ik blijf in ieder geval je topic in de gaten houden!

Elco zei:
JW01 zei:
Gaaf voor op je website! Als de auto dan dichtbij is, dat dan vanuit de hoek van de achterkant je logo verschijnt of zoiets. cool smiley

• Duurrrr
  • Lastig te stallen
  • Beschadigt de lak!
  • Lang opgevouwen liggen is slecht voor kap
  • Niet eenvoudig te verwijderen, dus...
  • ...nooit open rijden op een mooie winterdag

Wanneer ik een ongevoerde PVC-kap zou hebben gehad, zoals je op bijvoorbeeld MX-5's tegenkomt, zou ik een hardtop wel overwegen. Maar met mijn gevoerde kapje is het ook in de winter eigenlijk niet nodig. Dan maar geen verwarmde achterruit.. ;)

Ja wij hebben er zelf ook een, een Gris Iceland op een zwarte auto. Erg mooi!
Duur, ja als je goed zoekt kun je ze voor een nette prijs hebben, het is natuurlijk wel een redelijke investering maar het is wel fijn in de winter.
De sneeuw beschadigt de kap niet en het is nog warmer en stiller,
wij hebben nou inmiddels 5 of 6 x een hardtop erop gezet en verwijderd. Als je t met z'n 2-en doen en je weet een beetje hoe t moet heb je m binnen een kwartiertje erop. Stalling kan gewoon in een schuurtje met doek eroverheen. :D

Laat het winterweer maar komen, ik ben er klaar voor. Vandaag heb ik de winterset maar vast gemonteerd nu het nog niet te koud is om dat te doen. Ben wel redelijk tevreden met dit setje, de banden zijn in ieder geval goeie Yokohama's. Helaas trilt het wat bij het remmen, maar dat los ik nog wel op. Het staat in ieder geval netjes:

DSCF1669_zpseabd67b7.jpg

DSCF1670_zpsb783561c.jpg

DSCF1666_zpse2004e82.jpg

Haha, dankje Jesse. Maar hij lijkt daar schoner dan 'ie is. Wassen heeft alleen zo weinig zin, omdat geel net zo erg is als wit.

De volgende drieluik hoort hier ook nog; hij is van even geleden, maar ik had nooit door dat 'ie bestond.

Dakvouwenvoorgevorderden_zps35bcf477.jpg

Elco zei:
Haha, dankje Jesse. Maar hij lijkt daar schoner dan 'ie is. Wassen heeft alleen zo weinig zin, omdat geel net zo erg is als wit.

Het is een ramp met dit weer hè... Zondag 2,5 uur staan wassen en drogen. Maandagavond was ie al weer belachelijk smerig. :)

Ontopic:
Tjonge wat staan die velgen het cabrio'tje goed zeg! Op naar een flink pak sneeuw! ;)

Wat ben ik stiekem toch jaloers op je Elco, dat cabriorijden lijkt me heerlijk. Ookal moet je op de snelweg het rumoer voor lief nemen en is een goed werkende kachel essentieel. Vraag me nog steeds af waarom dit soort leuke 306'jes zo weinig kosten en er best veel te koop staan op internet. Zijn ze dan echt zo slecht of durven mensen geen franse cabrio te kopen soms?
Als het allemaal meezit ga ik wellicht ook met een gele bolide rijden als vervanger voor mijn Mondeo, het zal een vrolijk gezicht worden op de oprit.
Goed dat je de auto winterklaar hebt, je kan zorgeloos genieten van het rijden in de barre kou.

Jij kan ook weer veilig de winter door! En ja, ziet er bovendien ook nog eens erg goed uit, en dan te bedenken dat het slechts voor de winter is!

Ohja, die bak waar je kap in valt is ook heel handig voor op vakantie. ;) Wij zijn met die van ons ook een keer of 2 naar Zuid-Duitsland geweest, en toen hebben we ook spullen in die bak moeten doen, anders paste het niet. :p Maakt verder ook niet uit, want op de heenweg doe je de kap er toch niet af. :)

Wrangler zei:
Vraag me nog steeds af waarom dit soort leuke 306'jes zo weinig kosten en er best veel te koop staan op internet. Zijn ze dan echt zo slecht of durven mensen geen franse cabrio te kopen soms?

Ik denk dat ze juist iets te goed zijn, waardoor een goed exemplaar nog niet echt bijzonder is. Daarom staan ook toppertjes voor weinig op het internet. Daarbij worden ze op papier ook écht wel echt wat ouder en niet iedereen zit daarop te wachten. Het Franse-cabrio-effect zal 't niet zijn, want 206CC's zie je bij de vleet. Al dan niet geïmporteerd, wat trouwens ook bij 306C's vaak voorkomt.

adinsx zei:
Het is een ramp met dit weer hè...

Jep, ik laat het ook wel even uit m'n hoofd om er echt voor te gaan staan. Is gewoon een zinloze zaak :)

Joël zei:
Ohja, die bak waar je kap in valt is ook heel handig voor op vakantie.

Klopt, ik heb er ook wel eens wat slaapspullen in gehad. Er past nog best veel in!

Met vorst en dan met het dak open: daar koop je ook een cabriolet voor. Kan het erg waarderen en mijn duimpje gaat dan omhoog.

Mooie verschijning deze 306, geel is zo gek nog niet.

@ White,

Met vorst laat ik 't dak liever dicht; het achterruitje is dan wel erg kwetsbaar omdat het helemaal dubbelgevouwen wordt. Boven de échte 5 graden mag 'ie wel open, en dat zal 'ie dan ook wel regelmatig gaan. Al is de ene dag met die temperatuur de andere niet...

Nog een paar snelle plaatjes, net gewassen en gehotwaxt in alle kiertjes. Klinkt sexy, is vooral extra bescherming voor de tijd die er nu aan komt.

DSCF1834_zps80a53724.jpg

DSCF1825_zps6a8bd544.jpg

DSCF1830_zpsd763692b.jpg

Ohja, nog één update voor wie 't ziet:

DSCF1837_zpsa8dc9dc6.jpg

Nu is 't klaar, op naar de zomer! Al is zo'n dag als vandaag ook heerlijk :)

De Magnetron.jpg komt jouw kant op! Het zijn geen volledig nieuwe bouten, maar verchroomde dopjes. Hopelijk blijven ze even netjes, anders gaan er met de zomerwielenwissel ook nieuwe bouten in.

Haha, ik heb echt dik 5 minuten plaatjes zitten vergelijken :p. Wel slimme oplossing overigens, als het blijft zitten!

Vandaag was 't weer tijd voor de traditionele Afsluitdijkmeeting, waar de opkomst dit jaar wel errug laag was. Tot nu toe heb ik de meeting met vier verschillende auto's bezocht, waarvan drie eigen. De Cabriolet is, uiteraard, wel de leukste...

Vanmorgen heb ik de auto even gewassen -hij was diepdonkergeel- en toen de kap droog was, de kap geopend en in een fijn winterzonnetje verder gereden. Op de snelweg is cabriorijden vaak niet het allerfijnst, maar op de nagenoeg lege snelwegen doet het denken aan varen op de Friese meren. Ik rijd eigenlijk nooit sneller dan 110 km/u, alleen kon ik 't nu even niet laten...

Wat foto's:

DSCF2231_zps64443909.jpg

DSCF2234_zpsb6a5c8a3.jpg

DSCF2241_zps4d0962e3.jpg

DSCF2260_zps0e323edc.jpg

De rest van de week staat 'ie weer stil, en kachel ik door met de Citroen C3 e-HDI. Ook bepaald geen straf :)

Na de vorige foto van een week geleden ben ik inmiddels alweer 400 kilometer verder. Dat betekent dat er een magische grens overschreden is. Het is nu officieel een 'oude bak' :)

DSCF2300_zps2ac91378.jpg

Sinds aanschaf heb ik er dus inmiddels 34.000 km mee gereden. Op 30 januari hoop ik de balans op te kunnen maken van een jaar lang rijden met de 306 Cabriolet!

Mooi hoor! De 306 heeft ooit ook op mijn lijstje gestaan als opvolger. het is hem niet geworden destijds. Maar vind het nog steeds een erg fraaie auto.

Overigens, destijds waren ze toch behoorlijk stevig aan de prijs tov zn concurrenten. Het is iets van de laatste tijd dat ze behoorlijk betaalbaar worden

Klopt, de 306 Cabriolet is altijd één van de duurdere auto's in z'n segment geweest. Ondanks dat staan er nu best wel veel te koop en is er flink wat, vaak best mooi spul geïmporteerd. Met zo'n riant aanbod is 't geen wonder dat de prijzen dalen. Als de rommel -die is er ook!- uit de markt is en de goede exemplaren een baasje hebben, zal de prijs wel weer gaan stijgen.

Ik hoop in ieder geval nog tot ver in die tijd met de gele vooruit te kunnen. Om 'm netjes te houden heeft Bob hem gisteren weer voorzien van een keurig laagje wax, voor de winter.

DSCF2311s_zpsfe2a72a3.jpg

Elco zei:
Sinds aanschaf heb ik er dus inmiddels 34.000 km mee gereden. Op 30 januari hoop ik de balans op te kunnen maken van een jaar lang rijden met de 306 Cabriolet!

Dan heb je er zo binnen het jaar een hoop kilometers meegemaakt!

Staat er weer al erg netjes bij! De 306 Cabriolet zit inderdaad in een overgangsfase: hier in de buurt rijden vier exemplaren, waarvan er twee duidelijk 'blijvertjes' zijn en twee waarschijnlijk geen 3 jaar meer zullen meegaan. De blijvers zijn dan ook prachtexemplaren: één pre-facelift gele (lijkt sterk op die van jou) met bijpassende hardtop op NL-kenteken en een azuurblauwe facelifter met roestkleurig leder (BE-kentenken), die er altijd perfect gepoetst bij staat.

Enzo Ferrari zei:
Dan heb je er zo binnen het jaar een hoop kilometers meegemaakt!

Jep, heel veel. Daarom heb ik een 'korte' terugblik geschreven:

Een jaar, 37.200 km met een 306 Cabriolet

Vandaag bezit ik de gele Cabriolet precies een jaar. Aan de ene kant voelt het als de dag van gisteren dat ik hem ophaalde, op andere momenten voelt het alsof ik de auto al ruim twee jaar heb. Geeneens een verwonderlijke gedachte, gezien het aantal kilometers dat ik ermee gereden heb. En toch ben ik nog lang niet toe aan iets anders.

Elke keer dat ik instap denk ik weer: wat een goede keuze is dit geweest, wat een goede auto is zo'n 306 eigenlijk nog. Het enige echte minpunt vind ik dat 'ie op de snelweg zeker niet de stilste is, verder mis ik soms de optie cruise control. Qua rijcomfort en besturing vind ik de 306 nog steeds op grote hoogte staan. Veel moderne auto's kunnen, zeker aan het tweede, nog wel een puntje zuigen. Voor mijn werk als autojournalist rijd ik veel nieuwe auto's en de 306 voelt, zelfs na een heel fijne testauto, nooit echt als een stap terug. Helemaal niet als ik het dak open...

Zoveel kilometers op benzine, vind je dat niet zonde? Ja, eigenlijk wel. Vooral omdat de kilometerstand van de auto zo wel erg snel oploopt. Aan de andere kant ben ik niet van plan de auto snel weg te doen en wordt het aandeel 'eigen' kilometers zo alleen maar groter. Ik weet dus wat ik heb en dat de auto weinig lijdt. Financieel gezien ligt het anders, want met een verbruik van rond de 1 op 13 kun je nagaan dat er een forse sloot benzine doorheen gegaan is. Gelukkig heb ik een gedeelte daarvan zakelijk kunnen declareren. Wat rest is nog steeds een aanzienlijk bedrag, maar daar ontkom je niet echt aan. Autorijden kost nu eenmaal geld. Al ga ik de testauto's het komende jaar wel ophalen met het OV, om de cabrio een beetje te ontzien.

Qua (on)kosten bevalt de auto verder prima. Naast de belachelijk dure operatie aan de startonderbreker -van Gemini- is er weinig schokkends gebeurd. De uitlaat is gelast in combinatie met een APK en oliebeurtje en ik heb voordelig een set banden, winterbanden en -velgen aangeschaft.

Goed, nu wel weer genoeg tekst. Tijd voor een kleine fotocompilatie van aanschaf tot nu:

775859_491934067515080_939098953_o_zpsed71c3b0.jpg

Vlak na aanschaf

DSC_9685_zps45972b2d.jpg

Samen met 'Rouge', die ik twee weken later verkocht.

DSCF8916_zps63384751.jpg

Eerste lange rit 'open'.

WP_000593_zps32ef9a9f.jpg

Stickers van voorruit, luxe kentekenplaten

DSCF9675_zps6b675572.jpg

Random avondlucht

IMG_20130427_125152_zps4fdd9fd1.jpg

GTA-style 's nachts 'open' rijden.

DSCF0084_zps497b2e8e.jpg

Goede poetsbeurt

boot_zpsee68af51.jpg

Genieten

peugeot_306_cabriolet_001_zpse7a23fdf.jpg

Eindelijk die fotoshoot

DSCF1669_zpseabd67b7.jpg

Winterset

Rollen_zps4402528e.jpg

En nog een lekker tourtje

En toen was ik het jaar rond. Hopelijk verloopt het volgende jaar nog beter!

Als je al zoveel kilometers moet maken, dan maar op een leuke manier! (y) Tijdloos mooi model met een fijne kleur :)

Terug
Bovenaan