Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

Ik denk dat de typeaanduiding in zicht is :).

edit: een -ling!

P1000231_zps329a6f39.jpg

Zo, stil dat het hier is! Even wat (rem)stof afblazen. Dat doe ik met Non-Ferro, de niet-hoofdpijnveroorzakende variant op Iron.X. Mijn achterste velgen (voormalig voorvelgen) zagen er niet heel fris uit. De lak is wat dunnetjes aan het worden na 16 jaar en na het wassen waren ze altijd wat donkerder dan de voorvelgen. Ook de binnenkant is aanzienlijk minder netjes.

Daar schijnt Non-Ferro goed mee om te kunnen gaan, dus na heel lange tijd toch maar eens een flesje besteld. En dat is best interessant:

Voor behandeling, buitenkant (na gewoon wassen):

P1210198_zps601810ae.jpg

Voor behandeling, binnenkant:

P1210201_zpsc49218a0.jpg

Tijdens behandeling, waarbij Non-Ferro paars kleurt bij vervuiling. Heel erg veel paars hier, dus.:

P1210205_zps637f8b6e.jpg

Na een paar minuten kun je de werking 'heractiveren', wat ik steeds heb gedaan. Na 3 behandelingen zag het er zo uit:

P1210212_zps536dd7e4.jpg

Hierna heb ik het nog één keer gedaan en daarna de velg maar teruggeplaatst. Veel beter gaat het waarschijnlijk niet worden. Maar dan heb je wel een veel frissere velg en heel veel mooiere 'inkijk'! Misschien heb ik, na de andere drie velgen die minder vervuild zijn nog wel zin om deze helemaal áf te maken.

P1210221_zps2af4d0ff.jpg

Maandag gaat 'ie voor de APK. Hopelijk rolt 'ie daar zonder problemen doorheen!

Ik gebruik de non-ferro ook en het werkt echt super.

Als de velgen te veel zijn aangetast houd dat ook een keer op natuurlijk zoals jij ook hebt aan de binnenkant. Mijn zomerwielen heb ik wel gewoon als nieuw gekregen met non-ferro

Goed spul is het zeker. Ik sta er echt versteld van hoe makkelijk het de velgen schoon krijgt. De vervuiling aan de binnenkant is gewoon té erg, op een gegeven moment verwijderde ik met m'n zakmes een plakkaat van ruim 3mm dik. Dan weet je dat er weinig eer meer aan te behalen valt. In ieder geval is 't nu weer netjes! De andere heb ik vandaag gedaan, die was er 'minder erg' aan toe al was de lak onder de vervuiling wel aardig aangetast. In ieder geval wel weer meer dan toonbaar nu! (y)

Morgenochtend breng ik 'm weg voor de APK. De teller staat net op 164.118 km, de vorige APK is uitgevoerd bij 134.282 km. Ik hoop dat 't allemaal meevalt!

P1210251_zps689d766e.jpg

Tip: Na deze behandeling de velgen 3x in de wax zetten met wheel-sealant van Poorboys. Dan heeft vuil geen kans meer.

Ik poets de velgen nu steeds met een doekje op, alles komt zo los.

Om daar nu ook weer een apart potje voor aan te schaffen.. :) Ik pak ze altijd sowieso even mee in de wasbox met een speciale handschoen, dat kost me ook eigenlijk geen extra moeite. Ben verder wel heel content met hoe het er nu uitziet!

Nog contenter ben ik met de APK. Voor 150 euro heb ik verse olie, oliefilter, luchtfilter en een nieuwe APK. Daarbij bleken de knipperlichten achter te geel (o_O) en de handrem niet goed genoeg te werken. Deze is opnieuw afgesteld - dat had ik achteraf gezien gewoon zelf moeten doen. Maar nu kan ik dus weer een jaartje vooruit. Heerlijk!

P1210259_zps4d23c1c5.jpg

Dat is goed nieuws!

Hopelijk komt mijn cabrio volgend jaar de weg op! Deze zomer de RFS in de XSI lepelen en dan z.sm. de weg op. Dan kan ik aan de cabrio beginnen...

Het blijft een mooie auto zo'n 306 Cabrio. Het model na de facelift vind ik mooier en de kleur staat hem ook prima. In de jaren 90 vond ik het 1 van de mooiste auto's die je toen kon kopen.

De velgen zien er ook weer mooi uit. Maar zou het niet mooi zijn om originele velgen erop te zetten van een maatje groter? Er zijn hele mooie 5 spaaks velgen die in het midden wat dieper zijn, volgens mij zaten ze ook onder de 306 GTI facelift. Die staan erg mooi onder de 306 cabrio.

Dat zijn de Cyclones. Ik was ooit wel van plan ze eens aan te schaffen omdat ze inderdaad erg mooi zijn, maar inmiddels heb ik 'm toch liever zoals hij er nu bij staat. Minder pretentieus (want hij is niet snel), comfortabel en deze maat is ook beter voor het verbruik. Met mijn kilometers speelt dat laatste zeker mee!

Cyclones zijn inderdaad ook erg mooi onder 306'en, vraag me alleen af of deze ooit pre-facelift geleverd zijn. Je huidige lichtmetaal staat wat bij betreft ook prima! :cool:

Cyclones zijn geïntroduceerd onder de phase 1 GTI6.

Een phase 1 staat op 195/50R15 (GTI6 op 195/55R15)

De phase 2 en 3 staan op 195/55R15

Vind deze velgen ook erg net staan. Cyclones zijn inderdaad ook mooi.

Op de cabrio zijn de Cyclones pas vanaf de facelift (eind 1997) geleverd. Wij hadden eerst ook cyclones, inmiddels hebben wij als zomerset een set 17" Atlantis velgen en als winterset 17" Hockenheim velgen.

Atlantis:
Photo01-05-14120018_zps24585088.jpg

Hockenheim:
foto6_zps2db914c4.jpg

Nu moet je nog even hier naar opzoek Elco ;)

57593D68-A91F-4293-8160-6E98881F0D85_zpsinz9f4ng.jpg

Zelf vind ik 17 inch voor de 306 Cabriolet net een maatje te groot. Waarschijnlijk wordt 'ie er mij ook veel te stug door. Wel heb je twee prachtige Peugeot-ontwerpen weten te scoren: zowel Atlantis als Hockenheim mogen er zijn (y)

Dat modelletje moet er inderdaad nog wel eens komen. Als ik 'm tegenkom schaf ik hem ook zeker aan. Liefst nog de rode 1:18-versie (om dan zelf over te spuiten).

Ook heb ik nog een Instagram-foto laten maken vanaf een hoog statief:

TerrorJoyce_1_zps5f79e48a.jpg

Gelukkig zat ik op 't moment van kieken in Londen, dus profiteer ik van 'n gratis registratie van mijn auto (y).

Best wel druk de laatste tijd, volgens mij noemen ze dat 'vakantie'. Ook weer veel kilometers gemaakt: inmiddels staat de teller over de 167.000 heen wat betekent dat ik nu meer dan 50.000 km met de 306 gereden heb. En nog steeds: geen centje pijn, een heerlijke auto. Maar na een paar dagen elektrisch rijden valt des te meer op dat 'ie op de snelweg met kap dicht en harde wind (of 150+) best veel herrie maakt. Deert me eigenlijk niet, want dat dak moet er gewoon af :)

Plaatje, want dat ben je inmiddels gewend:

DSC_8342_zps22d91f0b.jpg

Afgelopen week werd ik benaderd door een collega-journo die de originele brochures van de 306, modeljaar 1997 en 1998 in huis had. Hoewel ik genoeg van die papieren auto-rommel heb, is materiaal van je éigen auto wel erg leuk. Zeker omdat 'ie daar in de juiste kleur in staat. Zo werd ik eigenaar van 'n paar mooie brochures!

DSCF4216_zpsf2756f3f.jpg

DSCF4217_zpscbce1a81.jpg

DSCF4218_zps75f65fdf.jpg

DSCF4212_zps87a47a50.jpg

Hey, die komen me bekend voor die folders. Moet ook nog ergens bij ons in de archieven liggen denk ik.

Folders van je eigen auto zijn altijd mooi, zeker als de kleur ook nog eens overeen komt (y)

Ik vind het ook altijd leuk om een folder + prijslijst te hebben van mijn auto (y) ookal kijk je er een of 2x in en daarna niet meer. Ook leuk dat hij ook nog in jou kleur in de folder staat

Dat is het inderdaad; erin kijken doe je toch nooit meer. Echt iets wat je later weer tegenkomt en dan heel leuk is, maar nu gewoon 'voor de heb'.

Inmiddels staat 'ie bijna op 168.000 km, nog steeds geen centje pijn. Wel op zoek naar een nieuwe pookknop omdat deze binnenkort in twee stukken gaat breken en dat rechter raammechanisme ligt hier weliswaar in huis, maar moet er nog eens in.

Vandaag even snel een laagje Poorboys EX eroverheen gelegd, na een ruime maand en een paar duizend kilometer niet te hebben gewassen. Voor het eerst sinds ik 'm heb dat ik dat zelf thuis gedaan heb, maar 't resultaat mag er zijn.

DSC_8608_edited_zps2a975e2e.jpg

(Sorry Twix, nog een foto..)

Vanmiddag, iets te laat, ben ik begonnen aan het raammechanisme. Een klus waar ik nogal tegenop zag omdat 't nogal veel en priegelig werk is. Met de besparing die ik heb behaald door het zelf te doen kon ik mezelf wél een nieuwe schroef/boormachine cadeau doen en gezien ik die voor deze klus nodig had... Een goede motivatie om toch te beginnen.

Eerst moesten er vier popnagels worden uitgeboord, dit was met mijn nieuwe speeltje in een mum van tijd gedaan. Daarna moesten er nog wat tie-wraps doorgeknipt worden en wat moeren losgesleuteld, toen had ik het hele zwikkie op de grond liggen. Dat viel nog best mee!

Toen het echt vervelende werk: de oude, vieze en gerafelde kabel uit het mechaniek halen en de nieuwe kabel terugplaatsen. Die kabel staat stevig op spanning, maar na enkele pogingen kreeg ik het voor mekaar het mechaniek sluitend te maken. Terugplaatsen is, zoals meestal, redelijk vlot gedaan en uiteindelijk had ik weer een werkend raam! Het is nog niet helemaal perfect, ik moet nog één en ander nastellen en helemaal soepel loopt het nog niet. Maar dat ligt eerder aan een rubber en/of aan de afstelling, niet aan de kabel: die kan er weer jaren tegenaan!

Na uitboren:
DSCF4227_zps182de818.jpg

De nieuwe kabel:
DSCF4233_zps47c58d72.jpg

De oude boel eruit:
DSCF4243_zpsad4492c9.jpg

De oude boel om de loop van de kabel in me op te nemen:
DSCF4246_zpsfbfb18ab.jpg

En de nieuwe kabel met het nieuwe spoeltje op z'n plek!
DSCF4251_zps494f1633.jpg

Teruggebouwd. Jaja, zonder popnagels en met tie-wraps. Maar dat zit als een huis:
DSCF4254_zps2fb1a163.jpg

Het belangrijkste: ik heb 'm deze avond dus weer he-le-maal open kunnen rijden! En dan denk ik: dit had al zoveel eerder gemoeten! Want cabriorijden met de raampjes omhoog (tsja, ik houd teveel van symmetrie...) is wel leuk, maar eigenlijk moet alles gewoon naar beneden. Hopen op een lange, lange nazomer!

Zo hey echt een handige harry ben jij (y)
Trouwens ook weer prachtige foto's (y)

Aankomende week wordt weer prachtig cabrio weer, heb er nu al zin in.

Klasse werk, gewoon proberen en maar kijken of het lukt. Naar de garage kan altijd nog.
Mooi dat het gelukt is, hopen dat het afstellen ook een beetje wil.

Precies, dat was ook mijn gedachte. Alleen moest het op een gegeven moment wel lukken omdat de auto zonder raam buiten laten staan een slechte optie is :D.

Inmiddels heb ik ook naar de afstelling gekeken. Letterlijk, want gek veel valt er helaas niet af te stellen. In ieder geval heb ik de rails even goed ingevet en loopt het raam nu weer net zo vlot als toen ik 'm kocht. Nog steeds niet erg snel, maar het is acceptabel. Wel jammer is dat 't raam telkens stiekem wat naar voren kruipt na het afstellen. Zo zat 'ie er vanmiddag perfect in en vanavond, na een paar keer openen en sluiten, zat 'ie toch weer wat te ver naar voren. Morgen voor de laatste keer alles maar écht supervast zetten, dan moet het ook maar goed zijn o_O

In ieder geval 'n plaatje wat lange tijd niet mogelijk was:

DSCF4257_edited_zps3268a7cf.jpg

Heel apart hoe zoiets normaals als een werkend raam blijft voelen als een nieuwe feature :D

Ik heb pas ook een raammechanisme vervangen, valt uiteindelijk best mee. Het gevoel uiteindelijk is lekker: voldoening!

Knap werk, is een klus waaraan ik me niet zou durven wagen. Natuurlijk helemaal klasse dat je het raam ook opnieuw werkend hebt gekregen! De brochures zijn eveneens een leuke aanvulling ;)

Inmiddels heb ik 't raam ook weer goed afgesteld en lijkt het te blijven zitten (!!). Maar goed ook, want ik maakte deze middag water met die stortbuien o_O.

De kilometerstand is inmiddels nét door de 169.000 gegaan...

Ziet er echt netjes uit jouw cabrio!! Raammechanisme is inderdaad een kloteklus bij de cabrio. Het afstellen is een complete ramp..
Dan denk je inderdaad dat ie goed zit maar even later is t weer terug bij t oude..

Gave foto's ook!

Elco las een stukje in Adinsx zijn topic over de langdurige beading van de wax.
Mijne staat momenteel goed in de wax (natty paste wax), maar de wax laag moet je wel onderhouden.
Ik gebruik deze na elke wasbeurt, zo simpel en snel aanbrengen gaat dit met een microvezel doek, zelfs je ramen kun je er mee doen.
Ook ideaal om water vlekken te verwijderen.

https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/QD_Quick_Detailer_Plus_473ml_PB_QD_16_101019

Dat lijkt op spul dat ik moet hebben. Het nadeel van sprayflessen vind ik dat 't spul zo snel op is en het dus snel een prijzige bedoening wordt. Misschien is eens per drie maanden even snel 'gewoon' waxen niet eens zo gek dan (y)

Ik heb trouwens nog een kleine wijziging doorgevoerd, meer nood dan deugd:

van:

DSC_9156_zps0786e1f0.jpg

naar:

DSC_9160_zpsb9a38c12.jpg

vanwege:

DSC_9161_zpsc7de598e.jpg

Eigenlijk wilde ik een originele, lederen hebben maar op de sloop waren alle pookknoppen al lang en breed verdwenen. Daarom op eBay maar deze aangeschaft voor een paar euro. Hij lijkt redelijk OEM, maar is dat gezien het materiaalgebruik bepaald niet. Wel is 'ie lekker zwaar en iets korter, waardoor het gevoel bij schakelen nu wel een stuk fijner is. Een stukje 'Duitser'... :)

Volgens mij is 'ie geïnspireerd op zowel de knop van een 307 als op die van latere 306'en. In ieder geval is er een zekere link met Peugeot, dus vind ik het mooi genoeg!

Ik zag net trouwens deze stand voorbij komen, op weg terug van de wasbox:

WP_20140915_007_edited_zpscd39b38d.jpg

De ouwe bak.

Mooie foto zeg die je 2 weken geleden geplaatst hebt!

Stiekem zou ik ook wel eens zo'n foto willen van mijn auto op een mooie plek :)

Beste elco,

Die sprayfles is superzuinig in gebruik, na elke wasbeurt dus elke week zet ik hem er compleet mee in de wax.
Dik halfjaar nog geen kwart verbruikt.

Terug
Bovenaan