Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

929V6 zei:
Ik vraag me af of het comfort met bijvoorbeeld een Swift wel zoveel beter is, ook al heeft die een vijfbak. Zeker als het een driecilinder is. Je moet met kleine Japannertjes toch al niet te veeleisend zijn op die punten.

Daarom zou ik zeggen iets meer cc's en een vijfde versnelling.

Nou moe, alweer de eerste op een nieuwe pagina :)

suzuki-swift-1.3-glx-sedan-01.jpg

Phoenixrood74 zei:
Een 323 is weer net een slagje groter en waarschijnlijk minder zuinig.
Wat betreft het uitlijnen van de velgen: gewoon een paar keer hard optrekken of flink remmen doet waarschijnlijk al wonderen.
Voor die Eiervee ben ik toch wel een beetje huiverig. Salmonellabesmetting en zo.

Nou dat valt erg mee hoor, een 323 is ook rond de 900kg, als je n leuke 3 deurs van begin jaren 90 pakt.
De 1.3 injectiemotor komt uit de tijd dat deze nog echt waren ontworpen voor brandstofbesparing, dus kan je daar zeker dik 1 1op 16 mee halen als je niet te gek doet met je rechtervoet. Mijn grijze 929 redde de laatste keer tanken zelfs 1op12,5, en dat is een 2,2 injectie, tel uit je winst dus....

Maarre, begrijp ik nou goed dat jij je velgen laat uitlijnen? Da's voor mij nieuw :) een auto lijn je in zn geheel uit, velgen zijn goed, of krom, en banden moeten daarop worden gebalanceerd :) of bedoelde je misschien iets anders?

Een auto lijn je uit als je iets aan je ophanging verandert: dus b.v. na het wisselen van schokdempers, vernieuwen van fusee of stuurkogel(s)(hoezen) dat soort dingen, en elk ander geval gewoon balanceren, net als bij nieuwe bandjes, of je velgen laten "richten" als ze krom zijn of beschadigd.....

Das de waarheid die mij altijd is geleerd :)

Leuk hoe iedereen meedenkt en ook zijn eigen voorkeuren qua merk laat meewegen. Vrijdag maak ik waarschijnlijk een proefrit in kandidaat nummer 2. De andere auto's waar ik vandaag voor belde waren allemaal al verkocht, al meende internet van niet.
@D. Elzinga: die Micra is een goede tip.(y) Ik heb zelfs al gebeld voor een proefrit, maar heb nog geen afspraak kunnen maken. (Heb je trouwens gezien dat ik in het registertopic foto's van de bruine Kadett Voyage heb geplaatst?)
@Martyn83r: dat hele verhaal over het uitlijnen van de velgen is niet serieus. Kijk nog maar even naar de plaatjes op een van de vorige pagina's, dan zie je wat ik bedoelde.

oh ja :) "een van de vorige pagina's :p:p t zijn er maar 61 gelukkig :p heel fijn....

Ach er zijn wel meer fijne kleine zuinige autootjes te noemen hoor, maar ja Japans is toch fijner vind ik dan...
En t hoeft natuurlijk geen Mazda te zijn, maar n lief hondaatje ofzo, met V-tec motor, of een Micra inderdaad, desnoods een ouwe Colt, daar heb ik destijds in leren rijden, mn zwager had een groene 1.5 GlXi uit 1990, heerlijke auto :) en daar kan je je nog prima in vertonen vind ik

Eén of twee pagina's terug, bedoelde ik. Heb je dan zo'n slecht geheugen dat je die Ypsilon met balkvelgen al vergeten bent?;)

Ik betwijfel of een Ford uit die tijd beter is dan een Ypsilon. Eigenlijk niks mis mee, zo'n Y. Het wordt wel moeilijk kiezen uit de 112 geleverde kleuren, maar misschien kunnen de wielen de doorslag geven.

Phoenixrood74 zei:
@D. Elzinga: die Micra is een goede tip.(y) Ik heb zelfs al gebeld voor een proefrit, maar heb nog geen afspraak kunnen maken.

Héél goed letten op roest aan de dorpels. De '93-er Micra van mijn zus is inmiddels dermate slecht dat lassen voor de volgende APK geen zin meer heeft.

Phoenixrood74 zei:
(Heb je trouwens gezien dat ik in het registertopic foto's van de bruine Kadett Voyage heb geplaatst?)

Jazeker. Ontzettend bedankt(y)

Ik zou zelf zo'n Lancia Y ruimschoots boven een Ka preferen. Niet alleen is die eerste mi een stuk mooier, maar ook nog eens veel minder roestgevoelig.

Andere optie: Twingootje?

Bijna verdacht zo goedkoop. Of is een Paseo echt zo incourant?

Voordeel van zo'n sportieve GT coupé is dat PR z'n petje kan behouden (y) :D

Ja, een Paseo is erg incourant. @PR: doe er je voordeel mee. En schiet eens een beetje op, jôh. We blijven je niet tot in den treure tippen.

grensrijder zei:
Ja, een Paseo is erg incourant. @PR: doe er je voordeel mee. En schiet eens een beetje op, jôh. We blijven je niet tot in den treure tippen.
Ho, ho: ik heb al eens subtiel (te subtiel?) aangegeven dat ik een kandidatenlijstje in mijn hoofd heb waar ik me op richt en dat beïnvloeding niet echt nodig of gewenst is. Ik kan er niets aan doen dat jullie vervolgens met allerlei tips komen die soms in meerdere, maar vaker in mindere mate aan mijn eisen voldoen. Met andere woorden: ik ga rustig door op mijn strooptocht naar de ultieme saaie, goedkope Japanner, of jullie me nu tippen of niet.
Dat laat onverlet dat ik deze discussie met plezier lees en stiekem voortdurend een gevecht lever tussen verstand (financiën) en gevoel (wat als ik voor dat geld nu eens een EMWagen koop?). Ik had zelf ook al naar een Paseo gekeken, want een inspiratielozer coupé kan ik me zo snel niet voor de geest halen, maar toen won het verstand het weer.

@929V6: dat is een goede tip. Ik wist al dat ik bij Micra's goed op roest moet letten.

Wat een lange tippelzone is dit zeg, pff... Ik betwijfel of veel van de getipte auto's nou zo heel veel goedkoper zijn per saldo dan de Golf die net door het verstand het veld heeft moeten ruimen.
Mijn duit in het tipzakje; Deze auto s zuinig, bekende techniek en goedkoop in de belasting ivm het lage gewicht. Gun je zelf eens wat meer allure, PR74! :D

Of zoek je een legitieme manier om weer een auto te kopen voorzien van wat EMWgehalte?

Dan is deze wel een aardige zo lijkt me.

Ik had zelf ook al naar een Paseo gekeken, want een inspiratielozer coupé kan ik me zo snel niet voor de geest halen, maar toen won het verstand het weer.
Kan een Paseo dan onverstandig zijn?

Dat laat onverlet dat ik deze discussie met plezier lees en stiekem voortdurend een gevecht lever tussen verstand (financiën) en gevoel (wat als ik voor dat geld nu eens een EMWagen koop?).
(y)

simca1006 zei:
Wat een lange tippelzone is dit zeg, pff... Ik betwijfel of veel van de getipte auto's nou zo heel veel goedkoper zijn per saldo dan de Golf die net door het verstand het veld heeft moeten ruimen.
Mijn duit in het tipzakje; Deze auto s zuinig, bekende techniek en goedkoop in de belasting ivm het lage gewicht. Gun je zelf eens wat meer allure, PR74! :D
Zegt de man zonder cachet...

@Barri: nee, een Paseo is niet onverstandig, maar wel zwaarder en minder zuinig dan ik wil.

simca1006 zei:

Of zoek je een legitieme manier om weer een auto te kopen voorzien van wat EMWgehalte?

Ik denk niet dat die Scoupé zuinig is dan een Golf 1.8. Een AX is nou niet het toppunt van degelijkheid. Die dingen vreten remmen en aandrijfassen.

grensrijder zei:
simca1006 zei:

Ik denk niet dat die Scoupé zuinig is dan een Golf 1.8. Een AX is nou niet het toppunt van degelijkheid. Die dingen vreten remmen en aandrijfassen.
Wijze en rationele woorden van Grensrijder. Ik koester dit moment.

Phoenixrood74 zei:
Toegegeven, je bent een Galant type, maar je leven spettert echt niet!

Zo, jij kent mijn hele leven? (y):cool:

@grensrijder; er zijn ook mensen die aandrijfassen en remmen heel kunnen houden,hoor!:D Het is misschien niet het allerdegelijkste produkt maar wel zuinig,goedkoop en bekende techniek voor veel garages.

simca1006 zei:
Phoenixrood74 zei:
Toegegeven, je bent een Galant type, maar je leven spettert echt niet!

Zo, jij kent mijn hele leven? (y):cool:

@grensrijder; er zijn ook mensen die aandrijfassen en remmen heel kunnen houden,hoor!:D Het is misschien niet het allerdegelijkste produkt maar wel zuinig,goedkoop en bekende techniek voor veel garages.

En waardoor denk je dat het komt dat veel garages die techniek kennen? :T

Nou heel misschien omdat deze techniek jarenlang in verschillende PSAprodukten hebben gezeten.
Ze zijn voor veel garages net zo vertrouwd dan Duitse volks en sterprodukten.
Ik zou het wel weten een AX, bij voorkeur in SPORT of VOLCANE trim, kekke karretjes.

Je hebt me toch op het goede spoor gebracht, Simca1006!(y) Ik ga op zoek naar een iets grotere AX, namelijk een Axel. Leuk, ruim model en eenvoudige techniek, dus er kan niets kapot aan gaan.

Phoenixrood74 zei:
Je hebt me toch op het goede spoor gebracht, Simca1006!(y) Ik ga op zoek naar een iets grotere AX, namelijk een Axel. Leuk, ruim model en eenvoudige techniek, dus er kan niets kapot aan gaan.

Dat wordt dus speuren! Op le bon coin staan er slechts 5 te koop in heel Frankrijk en de prijzen vallen mij niet mee.
Sukses met de zoektocht!

isla zei:
Phoenixrood74 zei:

Dat wordt dus speuren! Op le bon coin staan er slechts 5 te koop in heel Frankrijk en de prijzen vallen mij niet mee.
Sukses met de zoektocht!

Het brandstofverbruik van een AX Extra Large valt evenmin mee. Sterker nog, het is een zuipschuit van de eerste orde.

Phoenixrood74 zei:
Je snapt hopelijk wel dat ik een grapje maakte? Zo niet, dan heb ik hierboven de tekst veranderd.

Ja hoor, ik maakte ook een grapje maar dat wist je wel.

grensrijder zei:
simca1006 zei:
Phoenixrood74 zei:
Je snapt hopelijk wel dat ik een grapje maakte? Zo niet, dan heb ik hierboven de tekst veranderd.

Ja hoor, ik maakte ook een grapje maar dat wist je wel.

Jammer. :(
Altijd bereid wat olie op het vuur te gooien, die Grensrijder.(y)
@Simca1006: vervelende Bossche bol! Ik dacht even echt dat je beledigd was.
@Barri: ja, het was een grap. Ik vind een Axel een briljant-slechte auto die ik best zou willen hebben, maar zeker niet voor dagelijks gebruik.

Speaking of which: de saaie Japanner is bijna binnen en hij is nog zilvergrijs ook. Vandaag een proefrit gemaakt en een aanbetaling gedaan. Maandag laat ik hem even controleren door mijn eigen garage. Als daar nog aandachtspunten uit voortkomen, wordt dat of met de aankoopprijs verrekend of door de verkoper hersteld. Voor degenen die stug blijven volhouden dat ik er lang over doe om eindelijk eens die Japanner aan te schaffen: in vijf dagen en na twee proefritten lijkt het zo ver te zijn.;)

Phoenixrood74 zei:
Speaking of which: de saaie Japanner is bijna binnen en hij is nog zilvergrijs ook. Vandaag een proefrit gemaakt en een aanbetaling gedaan. Maandag laat ik hem even controleren door mijn eigen garage. Als daar nog aandachtspunten uit voortkomen, wordt dat of met de aankoopprijs verrekend of door de verkoper hersteld. Voor degenen die stug blijven volhouden dat ik er lang over doe om eindelijk eens die Japanner aan te schaffen: in vijf dagen en na twee proefritten lijkt het zo ver te zijn.;)

Zo'n cliffhanger pikken wij natuurlijk niet, wij willen nu weten wat voor slaapverwekkend onaantrekkelijk stuk blik je hebt aangeschaft.

Oh ja, dat is wel handig te vermelden: een Daihatsu Cuore uit januari '99. Kortweg een Daihartsu, dus. Prima wagentje dat het ook op de snelweg goed genoeg doet. Ik was specifiek op zoek naar deze generatie Cuore omdat hier een relatief grote motor in zit: een éénliter driecilinder met twaalf klepjes, twee bovenliggende nokkenasjes en 55 pk. Volgens mij is dit in grote lijnen dezelfde motor die ook in de Aygo en consorten zit. Omdat deze motor niet heel hard hoeft te werken voor die maar liefst 695 kilo denk ik dat hij ook op de snelweg zuinig genoeg blijkt. De gebruikservaringen over dit type Cuore zijn heel positief, dus als er niets vreemds uit de keuring komt, zou dit betrouwbaar en heel goedkoop vervoer moeten zijn.

Verrassende keuze zo'n rijdende collectebus voor het hartfonds. Al ga ik mij af vragen of zo'n Cuore geschikt is voor lange afstanden. Ik verwacht minstens dat je er volgend jaar mee naar Spanje of Italië rijdt om een echte gebruikservaring mee te maken.(y)

Ja, heel rationeel, maar toch rijdt het best grappig: stuurt licht, schakelt makkelijk en is heel wendbaar en pittig. Ik heb hem voor 700 euro minder in Oudewater gevonden. Zou ik soms behekst zijn?

simca1006 zei:
Verrassende keuze zo'n rijdende collectebus voor het hartfonds. Al ga ik mij af vragen of zo'n Cuore geschikt is voor lange afstanden.

Hij valt in dezelfde klasse als jouw Pinda.

Genau, Wouter82! Ze lijken alleen in het grijs en rood te zijn geleverd. Alle rode auto's die ik op internet zag, waren kalkroze.

Gefeliciteerd! Mijn broer heeft een rode gehad van begin 1999. Ondertussen zal die wel roze zijn. Motorisch prima en inderdaad de basis van de best verkochte motor in Nederland van de afgelopen jaren.

Terug
Bovenaan