Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'17 124 Spider/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Svenska i lätt:
Hej, jag heter Marcel Jag kommer från Holland.

Veel verder dan dat kom ik ook niet hoor, maar de gemiddelde Zweed spreekt ook heel behoorlijk Engels zal je ook wel gemerkt hebben.
Ik had vroeger een cassetebandje (ja zo lang geleden) van Ikea met een basiscursus Zweeds :p

Hej, du skriver bra svenska! Jag är inte där än.

En met een beetje nadenken is dit nog wel te ontcijferen. De spraak is een stuk lastiger. Maar net als ooit met het leren van Frans krijg je op een moment vanzelf dat het geen brij van klanken meer is maar dat je gaat ontdekken welke woorden er langs komen. En langzaam aan leer je genoeg woorden om door te hebben welke kant een gesprek op gaat. Meer heb je eigenlijk niet nodig inderdaad want je kan altijd in het Engels inbreken in het gesprek. Dat is dan wel wat onbeleefd maar zo staan Nederlanders toch al bekend.

Om bij het Zweeds te blijven; Ik had een verzoek gedaan bij de curator van het Saab museum om eens in de archieven te spitten.

Mijn 96 is op Donderdag 4 Oktober 1973 in Trollhattan van de band gekomen. Dus nu hebben we een duidelijke datum.
De eerste eigenaar werd op 16 Oktober 1973 de eigenaar; en dat was op een kleine dag rijden afstand van Trollhattan. Best vlot gegaan dus!

Behalve de Panhard die in reparatie is is nu ook de Corvette in de werkplaats, al was dat wat meer gepland.

Er was wat werk aan het bestellen van nieuwe banden want ondanks een "pre-order" van afgelopen herfst bleken de gevraagde Toyo's inmiddels uit productie te zijn. Het alternatief van de BF Goodrich bleek er wel te zijn maar echt maar een paar banden. Uiteindelijk gegaan voor de 255 banden (originele maat) op de achteras maar op de vooras de 245 banden uit angst voor aanlopen en omdat er nog maar 2 van elk op voorraad waren. De combi van 1988 auto met 1985 velgen is niet origineel namelijk en staat daardoor een fractie verder naar buiten. Rondom had ik 245 banden erop en dat ging goed maar wat aanloop sporen aan de motorkap deed me vermoeden dat er niet heel veel ruimte is vooraan.
Nu weer een jaar of 8 a 10 met deze banden proberen en daarna fingers crossed dat er nog banden bestaan in (ongeveer) de juiste maat. Voor de Suzuki was er ook nog maar 1 fabrikant die de maat nog kon leveren maar dat was een vrij onbekend Chinees merk. De Corvette is toch iets kritischer.
Verder heeft de Corvette een lekkage aan de automaat wat vermoedelijk een keerring is. En daarbij zijn beide claxons stuk en dat terwijl de APK er weer aan zit te komen. Dan is er ook nog de mijlen teller die niet meer oploopt maar die laat ik nog even voor wat het is. De Corvette is een dure de laatste paar jaar; stuurbekrachtigingspomp, hoofdremcilinder (meerdere keren), elektrisch raam bijrijder, elektrische stoelverstelling bijrijder en dan nog gewoon onderhoud.

Met twee stuks uit de running bleef er gelukkig nog wel wat over om in het Paas weekeinde mee te rijden. Maar de afgelopen week (en eigenlijk weken) zijn erg veel lange dagen geweest dus ook een goed moment om gewoon eens niets te doen. We hebben de camper snel volgeladen en zijn naar het stukje Eifel getrokken dat vrij dicht bij Aken ligt. Dit is niet zo'n heel bekend stuk dus de hoop was zo wat van de Paas drukte te vermijden. Aardig gelukt in eerste instantie. Nadat het toch wat drukker werd in het weekend zijn we net de grens naar België over gegaan en na een hoop afgesloten wegen dan op een oude bekende plek beland.
Toch wel makkelijk met zo'n "off-grid" camper; je hebt helemaal niets nodig. Een mooie rustige plek is genoeg. 's nachts de kachel wel aan gehad maar overdag ook veel buiten in de zon gezeten.

20220416_092930 by M R, on Flickr
Even zoeken tussen de bomen maar daar staat de Jumper

20220415_190505 by M R, on Flickr
20220416_100450 by M R, on Flickr
Duitsland kan verschrikkelijk lelijk zijn maar ook erg mooi.

20220416_170219 by M R, on Flickr

Dus niet vandaag naar Wezep bij de opening van het Corvette seizoen, wij ook niet, wel wat gereden deze ochtend, altijd heerlijk, dak open, kachel aan.

Nee de Wezep meeting inderdaad moeten overslaan. Ik zou de KNAC voorjaarsrit rijden maar aangezien ik vrijdag ziek was ook alle weekend plannen maar afgezegd. Uiteindelijk wel even kort buiten de deur geweest op beide dagen maar de rust was ook een keer nodig.

Op zaterdag waren we even kort bij Metropole in Druten. Ik wilde er al een tijdje heen om te kijken wat er veranderd was en wat er aan ander aanbod staat. Aangezien we nu plots tijd hadden en ik toch ook wel even een uurtje de deur uit wilde dan maar daar heen.

Het nieuwe deel erbij is de vrachtwagen hoek. Ik heb er alleen even rondgelopen dus ook nauwelijks iets op de foto gezet. Wel erg leuk. Veel Scania, Mercedes en Volvo met hier en daar een Daf, een enkele Kenworth en zelfs wat meer uitzonderlijk spul zoals Citroen en Fiat. Vooral uit de jaren 70 maar ook wel wat van begin jaren 50 en tot in jaren 80. Er stond zelfs een rijtje Tempo's (3-wielige kleine vrachtwagens met de motor op het voorwiel)
20220423_131439 by M R, on Flickr
20220423_131911 by M R, on Flickr
20220423_131554 by M R, on Flickr

Deze DKW/Auto-Union viel me op
20220423_125237 by M R, on Flickr
Sinds een tijdje volg ik een Youtuber/klassieker-monteur in Oregon die nogal in de 2-takt en micro-auto wereld actief is. Hij heeft zelf 3 stuks van deze DKW modellen (al zijn dat de gewone sedans, die ik echt mooier vindt) waarvan er 1 rijdend is. Erg leuke auto's wel. De Saab was sterk geïnspireerd door de DKWs die inderdaad heel populair waren in Zweden.
https://www.youtube.com/watch?v=3X0hOW8-ekg&ab_channel=2stroketurbo

Verder even goed gekeken naar de AlfaSud die er te koop staat. Dit komt aardig overeen met wat ik nog een keer aan de verzameling wil toevoegen.
20220423_122348 by M R, on Flickr
20220423_122338 by M R, on Flickr
20220423_122317 by M R, on Flickr

Uiteraard was ons bezoekje veel te kort om alles goed te bekijken. Vandaar ook nauwelijks foto's. In ieder geval eventjes de deur uit geweest.

Verder was er naar het lijkt goed nieuws van de Corvette; de lekkage van de automaat zou de peilstokbuis zijn. De afdichting daarvan op de behuizing bestaat uit een soort rubber dop die gescheurd was. De keerringen leken droog te zijn en de pakking ook. Voor nu provisorisch gefixt en het wordt even een paar dagen aangekeken of de lekkage inderdaad opgehouden is.

Sinds een goede maand ofzo is het veranderd; de benedenverdiepeing is nu een klassiekerzaak die op zaterdagen ook zonder afspraak te bezoeken is. Het museum is dan ook toegankelijk (wel tegen betaling).

De Corvette is terug uit de werkplaats. De lekkage aan de automaatbak bleek gewoon de afdichting van de peilstok te zijn. Die zit onder het peil en dus loopt zelfs bij stilstand er dan olie uit. Een beetje herstel van de afdichting en het is niet meer lek. Het mag ook weleens meezitten.
Ook voor de APK (dit jaar wat eerder om de APKs met de rest wat meer over het jaar te spreiden) was er verder geen probleem. Een beetje onderhoud erbij en het werkt weer allemaal perfect.

bVnuhd0M by M R, on Flickr
Drup..drup...drup... daar ging de automaatolie

aXrKxDpM by M R, on Flickr
xkAPKZbs by M R, on Flickr
Een kleine onderhoudsbeurt betekent ook even de smeernippels nalopen. In de jaren 80 kwamen smeernippels al nauwelijks meer voor maar soms zijn ze er nog.

tzGA0FM0 by M R, on Flickr
Een nieuw setje banden kwam er ook op.. De vorige waren een jaar of 8 a 9 oud en zijn nog ooit in California gemonteerd. De nieuwe banden voelen wat zachter, geven minder trilling en geven wat meer vertrouwen qua grip.
Wie doet er een gokje welk type Lancia dit is?

uXTKBhvw by M R, on Flickr
De afstelling van de koplampen wil nog weleens verlopen en moet dus bij de APK vaak worden bijgesteld.

20220506_164810 by M R, on Flickr
En zo kon ik, vers thuis van een werktrip, de Corvette weer ophalen. In het weekend ook nog met dak open gereden in de zon. Het vertrouwen in de Corvette is weer behoorlijk terug.

Voor de Suzuki ligt er weer wat spul klaar.

Ter inspiratie wat aan het zoeken geweest. Inmiddels de generatiecode van de Japanse versie ontdekt en daarmee is er ook in het Japans wat te zoeken.
Zodoende een leuke restauratie serie gespot. De methodes zijn niet helemaal top maar alsnog leuk om eens wat te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=VTaA0Xxe174&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=6&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

https://www.youtube.com/watch?v=mXGWTzMCKdE&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=5&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

https://www.youtube.com/watch?v=ykY2EDotSy8&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=4&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

https://www.youtube.com/watch?v=9MRuoM0O_IY&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=3&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

https://www.youtube.com/watch?v=HSNm3KXEA04&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=2&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

https://www.youtube.com/watch?v=ZvCVkpjKzbs&list=PL6qBQ5kviZikF1E2eNpQwgpCYbKLEJ3nN&index=1&ab_channel=%E6%B0%B4%E6%88%B8%E9%81%93%E6%A5%BDTV

Verder ontdekt dat het model ook in een Japanse cartoon is gebruikt
i001324412 by M R, on Flickr
347222414924555290312019-11-29199792132053114 by M R, on Flickr
Voor de meeste auto's niet zo bijzonder maar voor de Cervo/SC100 is er maar vrij weinig aandacht geweest.

Engineer2 zei:
De Corvette is terug uit de werkplaats. De lekkage aan de automaatbak bleek gewoon de afdichting van de peilstok te zijn. Die zit onder het peil en dus loopt zelfs bij stilstand er dan olie uit. Een beetje herstel van de afdichting en het is niet meer lek. Het mag ook weleens meezitten.
Ook voor de APK (dit jaar wat eerder om de APKs met de rest wat meer over het jaar te spreiden) was er verder geen probleem. Een beetje onderhoud erbij en het werkt weer allemaal perfect.

Mooi (y) Het mocht ook weleens meezitten :)

Wie doet er een gokje welk type Lancia dit is?

Ik weet het :D

De afstelling van de koplampen wil nog weleens verlopen en moet dus bij de APK vaak worden bijgesteld.
Het komt neem ik aan door de hoek van de foto dat de mistlampen wat zwak lijken te branden?

En zo kon ik, vers thuis van een werktrip, de Corvette weer ophalen. In het weekend ook nog met dak open gereden in de zon. Het vertrouwen in de Corvette is weer behoorlijk terug.
Fijn dat het zo verbeterd is!

Laatste update: Ik was bij EMWalhalla. Een geweldig evenement!

img_1_1651936569971 by M R, on Flickr
img_4_1651954725050 by M R, on Flickr
De Saab viel in de smaak bij diverse bezoekers. Aangezien Facebook niet de meest betrouwbare opslag locatie is deze maar overgezet naar Flickr. Gemaakt door Iwan Vlaar.

20220507_123527 by M R, on Flickr
20220507_134115 by M R, on Flickr
Maar ook mijn Alfa 164 was erbij. Die kreeg een Simca als buurman en later ook nog een Zastava.

20220507_112028 by M R, on Flickr
Een serieus formaat Chrysler naast een kleine Daihatsu

20220507_112050 by M R, on Flickr
Een Ford Thunderbird, Panhard Dyna Z en een Kia Soul zie je ook niet zo vaak naast elkaar staan.

20220507_112101 by M R, on Flickr
'88er Corvette jubileum uitvoering. En een erg mooie DeLorean.

20220507_112506 by M R, on Flickr

20220507_112608 by M R, on Flickr

20220507_112546 by M R, on Flickr
Een Cooper op basis van Mini onderdelen

20220507_112740 by M R, on Flickr

20220507_112746 by M R, on Flickr

20220507_112949 by M R, on Flickr
Ooit had ik een Nissan 100NX. De blauwe NX was daar de voorloper van. Naast de soort van oer-SUV die je bij Peugeot kon kopen is het maar een kleine auto.

20220507_113012 by M R, on Flickr
Wat een geweldige auto is zo'n kleine Honda

20220507_113012 by M R, on Flickr

20220507_114245 by M R, on Flickr

20220507_114612 by M R, on Flickr

20220507_114742 by M R, on Flickr

20220507_114749 by M R, on Flickr

20220507_115124 by M R, on Flickr

20220507_115208 by M R, on Flickr

20220507_120335 by M R, on Flickr
Een Nissan Datsun Laurel.. uit de overgangstijd

20220507_123511 by M R, on Flickr
Een SC100 was er ook. Met mij onbekende naafdoppen.

20220507_123815 by M R, on Flickr

20220507_131530 by M R, on Flickr
Het Louwman was ook open. Deze Publica is me eerdere keren niet opgevallen. Voor zover ik begrepen heb is dit met een 2-cilinder boxer. Er was ook een sportwagen van die eruit zag als een mini 2000GT

20220507_132454 by M R, on Flickr

20220507_132557 by M R, on Flickr

20220507_132724 by M R, on Flickr

20220507_132816 by M R, on Flickr

20220507_132820 by M R, on Flickr
Een Renault 14!

20220507_132933 by M R, on Flickr

20220507_133050 by M R, on Flickr

20220507_133926 by M R, on Flickr

Er was teveel om allemaal op de foto te kunnen zetten.

Engineer2 zei:
20220507_131530 by M R, on Flickr
Het Louwman was ook open. Deze Publica is me eerdere keren niet opgevallen. Voor zover ik begrepen heb is dit met een 2-cilinder boxer. Er was ook een sportwagen van die eruit zag als een mini 2000GT
Die heb ik wel een jaar of 10 geleden in dat museum zien staan, dus misschien dat die niet opgevallen is?
Het is inderdaad een 2 cylinder lucht gekoelde boxer die gedeeld wordt met de Sports 800, die er inderdaad uit ziet als een mini 2000GT. :D

Maar geweldige foto's! Zag er uit als een geweldig evenement!

Leuk om wat foto's van EM Walhalla te zien. Wij hadden ons jaarlijkse R15/17 weekend anders waren we zeker ook gekomen.

Die Lancia is dat een Trevi?

Banpei zei:
Engineer2 zei:
Die heb ik wel een jaar of 10 geleden in dat museum zien staan, dus misschien dat die niet opgevallen is?
Het is inderdaad een 2 cylinder lucht gekoelde boxer die gedeeld wordt met de Sports 800, die er inderdaad uit ziet als een mini 2000GT. :D

Maar geweldige foto's! Zag er uit als een geweldig evenement!

Dank.

Die Publica is me niet echt opgevallen eerst. Maar nu ik de Panhard heb kijk ik wat meer naar welke auto's nog meer een 2-cilinder boxer hadden. Citroen en Panhard waren er beroemd voor en de BMW 700 en de vroege DAFs wist ik ook nog wel. Maar dat Toyota hier ook zo actief mee was wist ik niet. Die Sports 800 is trouwens beschikbaar in Gran Turismo 7.

Renault15 17 zei:
Leuk om wat foto's van EM Walhalla te zien. Wij hadden ons jaarlijkse R15/17 weekend anders waren we zeker ook gekomen.

Die Lancia is dat een Trevi?

Klopt. Een Trevi. Niet echt een model wat je vaak tegenkomt dus ik stond best even te kijken.

Engineer2 zei:
Die Publica is me niet echt opgevallen eerst. Maar nu ik de Panhard heb kijk ik wat meer naar welke auto's nog meer een 2-cilinder boxer hadden. Citroen en Panhard waren er beroemd voor en de BMW 700 en de vroege DAFs wist ik ook nog wel. Maar dat Toyota hier ook zo actief mee was wist ik niet. Die Sports 800 is trouwens beschikbaar in Gran Turismo 7.
De 2 cilinder was ook geen succes voor Toyota. Het begon ook met een poging een auto te maken die net boven de Japanse Kei klasse zat omdat de Japanse regering had aangekondigd er een klasse boven te maken. Dit gebeurde niet maar de Publica (eerste en tweede generatie) en Sports 800 sloegen wel aan. Maar daarna heeft Toyota geen auto meer gemaakt met een luchtgekoelde motor.

Mede forummer Niels heeft al vaker een van mijn auto's op de foto gezet en het zijn iedere keer weer mooie foto's. Bedankt!

Alfa Romeo 164 Super T.Spark (1997) by Niels de Wit, on Flickr

Met het mooie weer en het hervonden vertrouwen in de Corvette zijn er al best wat ritten gemaakt. Ook mijn vrouw kan goed met de Corvette overweg en vindt het ook leuk dus leuk om samen even op pad te zijn. Meestal net een half uur of een uurtje ofzo maar dat is ook prima.
20220515_160809 by M R, on Flickr

Het hoofdevenement dit weekend was echter de Nacht van Weesp. Na 2x afgezegd te zijn was het nu dan eindelijk weer zover. de 49e editie al maar pas de 2e keer dat ik meedeed. De vorige keer deden we mee in de Youngtimer-klasse met de 164. Dit keer dacht ik eens het heel anders te doen en zodoende in de Electric klasse ingeschreven met de Ioniq5.
Behalve erg goede koplampen en wat meer comfort heeft de Ioniq5 ook wat meer ruimte voor de navigator. Die heeft buiten een routeboek namelijk ook de verschillende reglementen en natuurlijk divers inteken en schrijf gereedschap. In de 164 was dat al iets aan de krappe kant.
20220513_164808 by M R, on Flickr
(dit is maar de helft van wat de navigator allemaal bij zich moet hebben)

Ik was eerst op bezoek bij familie dichtbij Weesp en daar nog even aan de lader gestaan. Bij het startpodium hadden we dus zo'n 95% volle accu en een aangegeven 430km range. Aangezien de snelheid niet al te hoog is kom je echter uit op een ontzettend laag verbruik. Ik zag een gemiddeld verbruik van 12,5kWh/100km staan op een gegeven moment, dat zal over de eerste 100km zijn geweest ongeveer. Bij de finish was er dus nog meer dan 50% accu lading over. De organisatie had overigens wel gezorgd voor laadplekken bij het tussenpunt maar ik heb die plekken vrijgehouden voor de andere deelnemers.

De Electric klasse start redelijk vooraan dus we hadden een laag startnummer (33) en daarmee een vroege starttijd. 18.03 vertrokken vanaf het startpodium. We hebben in de meeste trajecten een aantal minuten voor de richttijd kunnen finishen en zodoende even een korte rust tot het volgende traject.
20220514_201720 by M R, on Flickr
20220514_201634 by M R, on Flickr
20220514_201738 by M R, on Flickr
Even de benen strekken voordat traject 2 begint. Dan is het nog licht. Sommige deelnemers rijden wat forser door en moeten dan nog langer wachten totdat het volgende traject gestart mag worden.

Tussen traject 2 en 3 zit er altijd een uur rust met een buffet. Onze richttijd voor de finish was 4.45 en we hebben net voor die tijd onze kaart kunnen inleveren. Daarna met de zonsopkomst naar huis en gaan slapen. Tijdens de route gingen we deze keer van Weesp en Nigtevecht richting Breukelen, daarna richting Lunteren om uiteindelijk via Almere weer naar Weesp terug te komen.
20220514_222635 by M R, on Flickr
20220514_222651 by M R, on Flickr

Behalve een gevecht tegen vermoeidheid (soms even uitstappen maakt je hoofd meteen weer even fris) is het vooral een gevecht om elke val, instinker of scherprijder te zien. En regelmatig langs de kant gaan staan om nog even het reglement erop na te slaan. Soms puzzelende in welke regel nu voorrang heeft over een andere regel. Zowel op de juiste route als de verkeerde route kan je bordjes met letters tegenkomen. En ook kan het zijn dat er op die bordjes staat dat je moet omkeren. Het is dus daaruit niet af te leiden of je goed zit of juist fout. Enkel de goud omrande letters weet je zeker dat die kloppen maar daar zit er meestal maar 1 van in elk traject. Behalve bordjes heb je ook nog te maken met stempelposten die bemand of onbemand kunnen zijn.

We konden niet bij de uitslag avond zijn dus onze score is nog even afwachten. Het doel was om in onze klasse van 6 auto's in ieder geval niet de laatste plek te hebben. We gaan het zien.

Voor wie de Nacht van Weesp wat te heftig is; er is ook een Dag van Weesp met dezelfde puzzels maar iets minder de vermoeingsstrijd.

En toen de Panhard. De motor is uit elkaar en de diagnose is bevestigd. Later deze week komt de definitieve lijst met wat er vervangen moet worden.

IMG-20220515-WA0007 by M R, on Flickr
IMG-20220515-WA0015 by M R, on Flickr
Net als de oude Panhards heeft de 24 vanaf het schutbord een soort hulpchassis met daaraan de wielophanging, aandrijflijn etc. Bij de oude Panhards was dan ook de motorkap zo ongeveer de hele neus. Voor de 24 is dat niet zo maar wel zit de neus met slechts een paar bouten vast.
Dat men in de jaren 90 wat minder nauwkeurig was bij een restauratie op het vlak van details en afwerking was al duidelijk maar zo in het "naakt" nog beter te zien. Maar slecht is het nu ook weer niet, enkel rommelig.

IMG-20220515-WA0006 by M R, on Flickr
En daar is dan het gat in de zuiger van de linker cilinder. DIagnose bevestigd. Je kan zien dat het gat gevormd is door het smelten van het materiaal.

IMG-20220515-WA0011 by M R, on Flickr
IMG-20220515-WA0010 by M R, on Flickr
En al is het moeilijk een fatsoenlijke foto te krijgen de cilinder in (de cilinderwanden spiegelen nogal en de verbrandingsruimte is bol-vormig - bij USA auto's ook wel Hemi genoemd) het is wel te zien dat de linker cilinder nogal wat olie in zich heeft en wat metaal restanten. Zie ook dat cilinder en cilinderkop 1 geheel zijn, dat scheelde weer een bewerking en mogelijke bron van problemen.
De kleppen en zittingen worden nog verder nagekeken nadat ze uit elkaar zijn gehaald.

IMG-20220515-WA0014 by M R, on Flickr
IMG-20220515-WA0017 by M R, on Flickr
Het motorblok zelf zonder de krukas. Het is maar een klein blokje zo.

IMG-20220515-WA0008 by M R, on Flickr
De krukas en drijfstangen is gecontroleerd en bevonden als goed. Geen revisie nodig daar gelukkig. Wel wordt deze uitgebreid schoongemaakt vanwege de metaaldeeltjes. Verder is het opvallend dat in die vorige revisie (jaren 90 dus) men maar moeilijk aan pakkingen kon komen en daarom de motor met vloeibare pakking of zoiets heeft afgedicht. Dat hoeft niet erg te zijn maar hier en daar is er teveel gebruikt en dat is door de motor gaan zwerven. De motor heeft gelukkig niet genoeg draaiuren gehad sinds die revisie om schade te veroorzaken maar dit had wel voor schade kunnen zorgen. Het zit zelfs "in" de krukas namelijk.

IMG-20220515-WA0013 by M R, on Flickr
En de koppeling zat er inderdaad aan te komen. Is zelfs al oververhit geweest. Hier komt meteen een upgrade naar een diafragma koppeling (van een 70'er jaren VW Kever) als vervanging om er zo ook makkelijker mee te kunnen rijden.

Goed werk aan de Panhard! Beter nu goed aanpakken zodat het jaren meekan dan heel gericht onderdelen vervangen en dan tot de conclusie komen dat het jammer was dat je het niet hebt gedaan (koppeling bijvoorbeeld - hoewel een 3-vingerkoppeling ook prima is; ik heb hem in mijn Dyane ook)

ginkelvanmichiel zei:
Goed werk aan de Panhard! Beter nu goed aanpakken zodat het jaren meekan dan heel gericht onderdelen vervangen en dan tot de conclusie komen dat het jammer was dat je het niet hebt gedaan (koppeling bijvoorbeeld - hoewel een 3-vingerkoppeling ook prima is; ik heb hem in mijn Dyane ook)

Dank. Helemaal mee eens. De echte eer voor het werk gaat naar de specialist. Dit motortje heeft iets teveel eigenaardigheden om zelf open te maken.
Een vinger koppeling is op zich prima (zit volgens mij ook in de Saab) maar een druklager in de vorm van een slijtende grafietring was het grootste probleem voor mij. De koppeling ingedrukt houden is normaal al niet zo best maar bij zo'n slijtring is het echt in no-time stuk. Ik werd er zenuwachtig van.

Wat een indrukwekkend en divers wagenpark, gaaf.
Ik had al eens wat gelezen over de Suzuki en de Corvette, maar binnenkort maar eens het hele topic doorlezen, erg interessant.

Mooi werk, die motor wordt heerlijk fris. Zeker als je de "constructiefoutjes" eruit kunt halen. Geen ander werk wat er nu gedaan kan worden, nu de boel toch uitelkaar ligt?

Lijkt me ook erg fijn voor de gemoedsrust dat er nu 'onder je eigen toezicht' een specialist naar de motor kijkt die alle eigenaardigheden kent. Klaar voor de toekomst straks. (y)

Prachtig hoe je dat doet met die panhard.(y)

Wat is die ioniq5 toch ook een plaatje, hier in mijn omgeving kiezen de lease rijders voor die afzichtelijke vw's.

Het goede nieuws is binnengekomen; de Panhard is weer klaar! Komend Pinkster weekend ben ik tussen wat zaken trips weer thuis dus ik hoop hem dan weer thuis te hebben staan.

Voordat ik weer op trip ging eerst met Hemelvaart een korte vakantietrip met de camper. Bij de laatste trip ging de kilometerstand al over de 5000km en dus dacht ik maar eens te kijken hoe het met de stand van de AdBlue was. Peilen kan haast niet maar bijvullen wel. Van de 10 liter jerrycan kreeg ik 9,5 liter in het tankje erbij. Het tankje zou 15 liter moeten zijn en de eerste waarschuwing (vanaf dan nog 2000km minimaal te rijden) had dus bijna al gekomen.

De trip ging richting Groningen en dan vanaf daar nog een stukje Duitsland in. Ondanks drukte vanwege Hemelsvaart mooie rustige plekken gevonden. Allemaal officiële camperplaatsen. Het weer viel iets tegen maar met een camper maakt dat niet zoveel uit.

20220528_120724 by M R, on Flickr

20220527_113821 by M R, on Flickr

Over een 2 weken ongeveer gaat de camper voor zijn eerste reguliere onderhoudsbeurt; voornamelijk gericht op het camperdeel. Het plan is om een paar weken daarna richting Scandinavië te vertrekken.

Goed nieuws dat de Panhard gereed is. Hopelijk naar volle tevredenheid.

Gisteren hoorde ik op de radio kort een item dat vorig jaar dik 40 duizend nieuwe campers zijn verkocht in NL. Helaas zorgt dat nu voor problemen om 'op de bonnefooi' een camperplaats te vinden. De noodkreet is dat er nu te weinig overnachtingsplekken zijn.. :p

Kennelijk zoeken de mensen elkaar op de hotspots op.. tja, dan is het wel druk natuurlijk.

Leuk, dat verslagje van de Nacht van Weesp. Ik heb ook vijf keer meegedaan (2006 tm 2010).

Foto's van de Panhard zijn ook bijzonder, gek gezicht dat die hele neus er af kan! En het is inderdaad maar een klein blokje.
Zag al dat je 'm vandaag opgehaald hebt :)

De Panhard is weer thuis inderdaad.

Uiteindelijk zijn er twee overmaat zuigers ingezet met een nieuw lager in de small-end van de drijfstang. Uiteraard zijn ook de cilinders bijpassend uitgeboord en gehoond en zodoende hebben we nu een paar cc meer dan van oorsprong. Ook zijn de kleppen vervangen omdat die wat ingeslagen waren maar vooral ook dat de steel iets ingesleten was. En verder is elke afdichting of het nu voor olie, uitlaatgas of lucht nodig was vervangen. Distributie, nokkenas en krukas zijn wel uit het blok gehaald maar na reiniging en nameten als goed bevonden en weer teruggeplaatst. Ooit zijn de kunststof distributietandwielen al eens vervangen voor een wat meer duurzame variant.
En dan vergeet ik nog bijna dat de koppeling, druklager en drukgroep vervangen zijn en de koppeling bediening is aangepast om goed met een diafragma koppeling te werken ipv met een vinger koppeling. Een diafragma kan je namelijk ook te ver indrukken wat schade zou geven.

Met een zeer uitgebreide set instructies; vooral ook voor de inloop periode van eerst 500km en dan nog eens 500km daarna mocht de Panhard opgehaald worden bij de specialist. Alleen is deel van de inloop instructies dat er voorlopig nog geen snelweg gereden mag worden, geen snelheden boven de 80km/h en bij voorkeur wisselende snelheden/toerentallen maar hoe dan ook niet al te hoog. Na wat puzzelen lukte het om een enigzins redelijke route samen te stellen die niet door grote stadscentra liep.
Uiteindelijk grofweg gereden langs Beverwijk, Amsterdam Noord, Muiden, Hilversum, Bussum, Laren (ik kwam zelfs over het spotters kruispunt daar), Zeist, Rhenen en via Kesteren weer naar huis. Was ik nog even zo naief om te denken dat een veerpont een goede optie was maar van met het mooie weer zag ik al van afstand lange rijen staan.

Na nog erg onwennige eerste kilometers met nog wat laatste blauwe walmen uit de uitlaat ging het daarna steeds beter om ingespeeld te raken op het koppelen en schakelen en het motortje liep ook gewoon erg lekker. Zo heel af en toe net wat laag in stationair na terugvallen van hoger toerental maar nooit zo laag dat de motor uitvalt. Grofweg ieder half uur wel heel even kort pauze houden en de benen strekken is wel nodig in het toch vrij drukke verkeer om kramp te voorkomen. Gezien de vele instelmogelijkheden van de stoel is daar nog wel verbetering te halen. Een paar foto's konden dan ook gemaakt worden.

20220604_130716 by M R, on Flickr
Ergens in Amsterdam Noord

20220604_134200 by M R, on Flickr
20220604_134333 by M R, on Flickr
Bij Muiden in de omgeving

20220604_151417 by M R, on Flickr
20220604_151444 by M R, on Flickr
Bij Zeist in de buurt

20220604_172116 by M R, on Flickr
En dan thuis

Het was best een beetje een uitdaging om met een geheel verse motor en binnen de regels al zo'n lange trip te doen. En dat in een auto waar ik ook verder nog niet heel erg gewend was. Maar een beetje avontuur, geen haast en met een noodnummer van de KNAC/Wegenwacht achter de hand was dit eigenlijk de beste manier om vertrouwd te raken ermee.

PS: Ooit had ik wat twijfels over het rijden in een auto met trommelremmen rondom. Bij de proefrit bleek het toen al geen punt en ook in deze rit was ik na 3 bochten er al volledig aan gewend.

Stif zei:
Prachtig hoe je dat doet met die panhard.(y)

Wat is die ioniq5 toch ook een plaatje, hier in mijn omgeving kiezen de lease rijders voor die afzichtelijke vw's.

Het is in mijn omgeving heel divers. Tesla’s Model S en 3, VW’s ID.3/4 en Ioniq 5 Binnenkort misschien nog een Kia EV6.

Heerlijk, inderdaad een goede manier om het nuttige met het aangename te combineren, zo'n toeristische terugtocht. (y) Nu maar flink gaan rijden om snel die 1000 km achter de rug te hebben zodat hij 'los kan gaan' zoals zo'n 'sportieve' coupé hoort te kunnen. ;)

Engineer2 zei:
(..)
Uiteindelijk grofweg gereden langs Beverwijk, Amsterdam Noord, Muiden, Hilversum, Bussum, Laren (ik kwam zelfs over het spotters kruispunt daar), Zeist, Rhenen en via Kesteren weer naar huis. Was ik nog even zo naief om te denken dat een veerpont een goede optie was maar van met het mooie weer zag ik al van afstand lange rijen staan.
(..)

Veerpont bij Elst is alleen super druk als de brug gestremd is.
Daarnaast denk ik dat je eerst Bussum gehad hebt na Muiden. ;)

Maar jammer, net als met ophalen ben je hier weer in de buurt voorbij gereden zonder dat ik je gespot hebt. ;)

Voor de inloopservice weer terug naar de specialist of laat je dit in de regio doen?

Dank allemaal. Ja dit was erg leuk zo.
Over 500km verse olie erin (dat doe ik gewoon bij de vaste garage) en een controle met remmenreiniger langs alle inlaat afdichtingen. In de 500km erna dan langzaam opbouwen.
De toerenteller diet het vaker niet dan wel dus die wil ik dan ook gefixt hebben. Of de kabel is gebroken of (waarschijnlijk) zit die gewoon soms vast door oud geworden vet. Als de motor eenmaal ingelopen is dan vooral niet bang zijn voor hoge toeren was een van de adviezen :D

@Durashift; Ik zat meer te kijken naar veerponten naar Culemborg of Tiel. Kesteren is namelijk een stukje om. Maar als jij grofweg in de grote regio Veenendaal zit dan is er wel kans dat je me zo nu en dan spot.

Goed om te lezen dat de Panhard nu weer " op de goede weg" zit. Het is ook een erg fotogeniek model. (y) Mooi ontwerp.

De laatste paar weken heb ik meer dagen doorgebracht in Zweden dan in Nederland. Soms heb je van die periodes.
Afgelopen paar dagen weer maar nu in een wat ander formaat. Er moest namelijk een strategie uitgewerkt worden, projectplanning opgezet en ik ben de persoon aan het inwerken die mijn tijdelijke positie gaat overnemen (ik doe eigenlijk altijd alleen de start van zulke trajecten wanneer er structuur moet worden gebracht in chaos, daarna moet de klant in staat het zelf verder op te pakken) en dat werd aangegrepen om het hele team los te weken van concentratie verstoringen.

Zodoende in een kleine colone van benchmark voertuigen en dergelijke een heel stuk noordelijker Zweden in gereden richting Lidköping. Vanaf daar een uur met de boot het Vanern meer op en bij een eenvoudig vakantie/conferentie centrum op een eiland afgeleverd. Dit is een stukje Zweden wat ik ook nog niet zo kende maar het heeft wel echt een hoop van de cliche's zo bij elkaar.

20220609_152218 by M R, on Flickr
Zo rustig is het water op Vanern maar zelden

20220609_053140 by M R, on Flickr
20220609_060120 by M R, on Flickr
20220608_204144 by M R, on Flickr
Aardig fotogeniek zo allemaal

20220608_171753 by M R, on Flickr
20220608_172540 by M R, on Flickr
20220608_173027 by M R, on Flickr
Qua natuur zit je ook prima zo. De laatste foto zijn bomen die geveld zijn door bevers.

Na een hoop werk en vele gesprekken was het doel redelijk bereikt en tijd voor de terugweg. De trip was retour zo'n 400km en vrijwel alle auto's waren EVs, verder was er op de heenweg veel regen tussen Gothenburg en Trollhattan en voor de terugweg was dat ook de verwachting. Ik had een benchmark auto die wat onzuinig uitviel en wilde dus toch voor de zekerheid nog even 10% erbij laden. De rest kon de trip goed halen.
Het meest ideaal is natuurlijk als je niet het gevoel hebt dat je moet wachten op het laden en zodoende gekozen voor een laadstop bij een fraai kasteel. Ook met een niet Zweedse creditcard was de laad app (EasyPark) aan de gang te krijgen. Vrij positieve ervaring dus. Al waren er een stel Noren die de app absoluut niet aan de gang kregen en ook geen laadpas hadden die ermee kon werken.

20220609_163457 by M R, on Flickr
Een rondje om het kasteel lopen, paar foto's maken, en toen was er al 16% in de accu bijgeladen.

Onderweg in de omgeving van Trollhattan heel erg veel oude Saab's met ook veel Duitse en Nederlandse kentekenplaten.. kennelijk is er komend weekend een Saab festival. Ik ben er niet bij; ik wil wel weer even wat dagen thuis zijn.

In de parkeergarage van het hotel kwam ik dit nog tegen:
20220608_060121 by M R, on Flickr
Dit lijkt toch echt wel een voormalige Duitse Taxi.

Heerlijke plaatjes, ziet er herkenbaar uit. Mijn eerste Zweden ervaring was kamperen aan het Vanern meer. We kregen toen bij aankomst op de camping een heerlijk stuk vers gerookte zalm. :)

Ik heb ook aardig wat verse vis gegeten daar :D

Eenmaal weer thuis hebben we meegedaan aan een goede doelen rit in de regio; Go!Wheels in Geldermalsen.
Met de Panhard want de motor moet immers ingereden worden. En daarnaast worden bijzondere auto's gewaardeerd bij dit event kon ik me herinneren.

20220611_101459 by M R, on Flickr
20220611_101440 by M R, on Flickr
20220611_101615 by M R, on Flickr
Voorafgaand aan de start een kleine show op de markt. In de laatste foto de Daimler Dart sportwagen die van een kennis bleek te zijn.

20220611_101741 by M R, on Flickr
20220611_101819 by M R, on Flickr
Deze Ford Mercury (toen was het nog een type naam) verdween ergens gedurende de dag op een berger helaas

20220611_103930 by M R, on Flickr
20220611_103227 by M R, on Flickr
20220611_104018 by M R, on Flickr
Deze Caddilac was uitgerust met de automatische grootlicht asistent; want dat bestond toen al gewoon. Zie het "oog" op het dashboard.

20220611_112544 by M R, on Flickr
20220611_103213 by M R, on Flickr
20220611_112615 by M R, on Flickr
Deze Ford Cyclone versloeg de Panhard en een paar andere auto's als de meest bijzondere auto van de dag

20220611_103135 by M R, on Flickr
20220611_112714 by M R, on Flickr
20220611_103145 by M R, on Flickr
20220611_104118 by M R, on Flickr
Deze Auto-Union (geen Audi, die naam kwam pas later) stond er prachtig bij en de 2-takt motor klinkt prachtig

20220611_101208 by M R, on Flickr
20220611_101231 by M R, on Flickr
20220611_101336 by M R, on Flickr
20220611_101319 by M R, on Flickr
En het opstelveld strekte zich een aardig eind uit. 75 inschrijvingen hadden ze uiteindelijk.

20220611_102007 by M R, on Flickr
20220611_101955 by M R, on Flickr
20220611_101810 by M R, on Flickr
20220611_102236 by M R, on Flickr
De Panhard viel goed in de smaak bij het publiek

20220611_122146 by M R, on Flickr
20220611_123338 by M R, on Flickr
20220611_123340 by M R, on Flickr
20220611_123451 by M R, on Flickr
Een korte tussenstop bij de Audi garage

En de volgende tussenstop/lunch was op een heel bijzondere locatie; namelijk het nog niet geopende automuseum in Buren wat zich voornamelijk op Franse auto's richt. Dit museum is een combinatie van verschillende verzamelingen uit de regio waaronder van voormalige auto-dealers. Ook het Peugeot 205-309 museum waar we met Elk Merk Waardig op bezoek waren is hier min of meer in opgegaan. Wij kregen een sneak-peak.
20220611_143938 by M R, on Flickr
20220611_144536 by M R, on Flickr
20220611_144547 by M R, on Flickr
20220611_144631 by M R, on Flickr
20220611_144659 by M R, on Flickr
20220611_144714 by M R, on Flickr
20220611_144726 by M R, on Flickr
20220611_144825 by M R, on Flickr
20220611_144857 by M R, on Flickr
20220611_144924 by M R, on Flickr
20220611_145102 by M R, on Flickr
20220611_145205 by M R, on Flickr
20220611_145212 by M R, on Flickr
20220611_145219 by M R, on Flickr
20220611_145305 by M R, on Flickr
20220611_145318 by M R, on Flickr
20220611_145329 by M R, on Flickr
20220611_145332 by M R, on Flickr
20220611_145359 by M R, on Flickr
20220611_145905 by M R, on Flickr
20220611_150104 by M R, on Flickr
20220611_150130 by M R, on Flickr

Behalve het museum konden we ook kijken in de opslag
20220611_150251 by M R, on Flickr

20220611_150323 by M R, on Flickr
20220611_150414 by M R, on Flickr
Deze Auto-Union 1000s (de opvolger van de DKW 3=6 - met een panorama voorruit en een verticale lint snelheidsmeter als belangrijkste updates) is echt geweldig.

20220611_150544 by M R, on Flickr
Zijn opvolger was de Auto-Union/DKW F12 (als ik het me goed herinner) en die had ik zelfs nog nooit eerder in het echt gezien.

En dan weer op de terugweg
20220611_150745 by M R, on Flickr
IMG-20220611-WA0006 by M R, on Flickr

De Panhard deed het perfect. Ook al moest ik me met de motor nog inhouden dan nog is de auto heerlijk lichtvoetig en stuurt ontzettend scherp zonder oncomfortabel te zijn. Regelmatig ontdekte we dat andere klassiekers toch wel erg langzaam reden, althans zo voelde het vanuit de Panhard.

De organisatie deelde ook al een stel foto's en de Panhard kwam prominent in beeld.
286884929_5450561321631328_3295302489097785410_n by M R, on Flickr
287638119_5450751481612312_6555816386950068953_n by M R, on Flickr

Terug
Bovenaan