Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Hamilton had een heel goede start en zat er meteen goed voor in de eerste bocht. Norris kon eigenlijk niet veel anders.

Het gevecht met Alonso, Sainz en Leclerc was mooi met Perez als lachende outsider.

Sprintrace was erg vermakelijk, met dank aan het gevecht om plaatsen 3 t/m 6. Norris lijkt inderdaad niet echt om te kunnen gaan met de druk zodra hij zich ergens vooraan bevindt. Wel ook weer bizar hoe hard Max wegreed bij de rest nadat hij eenmaal op kop kwam.

Lewis had inderdaad een veel betere start, alleen als Norris daar beter mee om kan gaan komt ie als 2de de bocht uit en niet als 7de…

Ik volg elke race helemaal. Soms de live timing erbij om te zien of er rijders inlopen op anderen als de commentatoren op andere gevechten focussen.

De races kijk ik altijd helemaal, maar zoals vandaag met de dubbele safety car situaties spoel ik wel even door, het is toch niet heel spannend en pitstops ed kijk ik wel. Ze waren bij de tweede pitstop van Max weer erg snel. 1.9 op de teller.
Toch wel weer een kleine teleurstelling van Perez dat hij weer niet snel genoeg is voor een tweede plaats.

Beide dubbele pitstops van RB waren snel. Jammer dat Checo een paar plaatsen verliest vanwege de safety car en het dan niet goed kan maken. Lando maakt het bijv. wel weer goed waar ie het in de sprint liet liggen. Max geen enkel moment in gevaar gekomen en reed makkelijk naar de overwinning. Lewis kan wel veel klagen hè… man man man, die heeft er echt geen zin meer in.

Lewis kan wel veel klagen hè… man man man, die heeft er echt geen zin meer in.
Dat deed hij ook al toen hij nog wereldkampioen werd: "Bono, mijn banden zijn echt helemaal op". En dan reed hij meteen de snelste ronde.

Dat is ook zo, maar zelfs de commentators hadden het over Lewis z’n “negativiteit”, wordt zo nog een lang seizoen voor hem.

Dat zeker, moeilijk om te motiveren als je niet kan strijden. En het verbeteren van de auto voor volgend jaar is ook geen prioriteit voor hem.

Vandaag voor het eerst via ViaPlay TV gekeken, tot voor kort keek ik altijd via de app F1TV. Was weer even wennen, de reclames tussendoor.

Omdat ik nu via ViaPlay TV rechtstreeks op TV kan kijken zonder een app nodig te hebben. Heb F1TV helaas al wel moeten betalen voor dit jaar, maar dat is dan maar zo. Ik kan het geld gelukkig missen.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Kun je de F1TV niet ergens op downloaden? Ik heb zelf ook een fire tv stick en daar staat ie op.

Wat mij betreft goed. Wordt uitgezonden op het kanaal van SBS9.

Je kan viaplay audio ook live luisteren. Als je op nu.nl wat formule1 artikelen leest dan zie je af en toe een banner met 'luister Viaplay Radio'.

Is het al zeker dan dat alle races op SBS9 komen? Ik dacht dat Japan en China in eerste instantie lukten omdat een aantal uur vertraging nog steeds prima op onze zondag past. Noord/Zuid-Amerika is een ander verhaal. Europa lukt ze misschien ook al niet.

Ja klopt, ik heb volgens mij maar 80,- betaald voor een heel jaar bij F1TV, maar op nu.nl staat dat ViaPlay naar 17,99 per maand gaat. Dat is wel veel hoor!

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Heb je al wel betaald @Jay DoubleYou ? ik weet niet of je een chroomecast hebt, maar dan zou je via die weg het kunnen kijken op de tv. Als je zo'n witte met afstandsbediening hebt, dan kun je daarop ook apps installeren en kijk je heel makkelijk f1 tv op de tv.

Ik vind VP ook echt te duur om heel eerlijk te zijn, maar eerlijk is eerlijk die prijsverhoging van F1 TV vind ik ook niet zo lekker.

Ik hoorde overigens dat het blijkbaar nog niet 100% zeker is dat het bij Viaplay komt.

In de app store van mijn LG staat het ook niet, maar je kan het via een Chrome Cast of in mijn geval een Nvidia shield tv gebruiken, je installeert de app daar op en werkt feilloos.

Oh okay, qua app weet ik dat ook neit hoor. Dat is irritant, ik heb een chromecast en daar kan ik bij de appstore bepaalde apps op zetten, zoals F1 TV, NPOstart, etc en dan kun je het zoals Frits zegt feilloos afspelen.

Het werkt zo mooi dat mijn vader (die 78 is) het nu ook zo doet, veel makkelijker en stabieler dan vanaf de iPhone.

Qua uitzendrechten bedoelde ik, Viaplay heeft de rechten voor 5 jaar verlengd, dit schijnt 225 miljoen te kosten, alleen er is nog geen bankgarantie geloof ik.

Maar goed, ik heb Viaplay vorig jaar opgezegd, ik vond de verhoging toen al te veel van het goede, en nu wordt het 17.99.

Wanneer je ViaPlay alleen voor de Formule 1 hebt is F1TV de betere optie. Zeker wanneer je ook Chromecast hebt.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
Lekker raceweekend inderdaad met eigenlijk alleen Max als zekerheidje. De weersomstandigheden en de safetycar-situaties gooiden de boel weer lekker door elkaar. Grootste verrassing vond ik toch wel Lewis Hamilton. In de sprintrace bijzonder goed resultaat, in de hoofdrace vrijwel onzichtbaar. Beroerde kwalificatie helpt dan natuurlijk niet. Lando Norris ook sterk, jammer dat hij iets te gretig was en daarmee z'n positie vergooide. Lijkt een beetje hetzelfde als waar Charles Leclerq last van heeft: zet er druk op en de boel bezwijkt. Piastri deed het ook weer prima, wat dat betreft heeft McLaren de zaken aardig op orde zo lijkt het, die draaien weer lekker mee bovenin.

Je kunt anders ook nog een Amazon Fire Stick kopen, die kosten ook niks meer en daar kun je ook de apps op zetten. Voordeel is dat je dan met Express VPN eventueel ook nog Amerikaanse streaming services aan kunt. Bijv. Hulu etc. veel beter dan dat overrated Netflix :p

Ik heb hier een Samsung tv met ingebouwde Apple TV maar ik merk wel dat dat de laatste tijd behoorlijk beroerd werkt. Zou moeten kunnen streamen van m'n iPhone/iPad naar de televisie maar ik krijg om de haverklap foutmeldingen. Best irritant.

'Ouderwets' een laptop met HDMI naar de TV gaat ook als een speer met F1TV. Laptop kan je ernaast zetten en als je dan 'display extent' kiest (Windows toets - P) dan kan je de race fullscreen op de TV zetten en op de laptop een paar onboard of statistiekvenstertjes. Op je tv twee of vier vensters of kleine overlay "picture in picture" lukt ook prima. Draadloos muisje is dan wel handig.
Ik heb mijn wifi niet tot het uiterste gedreven, maar je kan sommige streams op 3 of 4 Mbps zetten ipv 6Mbps voor 1080p.
Ik gebruik de Firefox add-on 'popup this video' zodat je een windows krijgt zonder de tabbladenbalk. Al kan je ze zo over elkaar leggen dat je daar geen last van hebt.

Hieronder even een heel snel opzetje. Ik besef nu dat als je de stats op een ander scherm draait de kleine windowtjes eigenlijk beter over de beknopte stats van de race kunnen.

image.png

Ik neem dit soort berichten tegenwoordig met een pak zout. Ze verzinnen het nieuws zelf ter plekke krijg ik wel eens het idee. Horner zou ook al weg zijn wisten ze zeker en die zit er ook nog.
Ik geloof het pas op het moment dat hij echt weg is.

Dit kan net zo goed een valse melding zijn om Christian Horner onder druk te zetten om op te stappen.
Ach, we zien wel.

Als hij naar Aston gaat, heeft Fernando een mooie deal gemaakt! :p :cool:

Top voor Hülkenberg!

Bij Haas doet hij het beter als ik had verwacht. Zou leuk zijn als hij toch nog een keer op het podium weet te eindigen!

Leuke stap voor hem inderdaad! Ik vraag mij af of Sauber / Audi opeens een competitieve auto neer zet, lijkt mij sterk. Zal zeker 3-5 jaar duren voordat ze een beetje mee kunnen gaan doen naar mijn idee.

Dat zeker, moeilijk om te motiveren als je niet kan strijden. En het verbeteren van de auto voor volgend jaar is ook geen prioriteit voor hem.
Goh, daar slagen de 18 andere coureurs in het veld ook in. Zeker de mannen die niet in een Red Bull of Ferrari rijden.

Omdat ik nu via ViaPlay TV rechtstreeks op TV kan kijken zonder een app nodig te hebben. Heb F1TV helaas al wel moeten betalen voor dit jaar, maar dat is dan maar zo. Ik kan het geld gelukkig missen.

Zo kijk ik F1 TV. Laptop naast de TV, HDMI van laptop naar TV. Juiste input kanaal kiezen en kijken maar. Een app via de Ziggo Mediabox zou wel fijn zijn. Voor mij zeker nooit ViaPlee... eh, ViaPay... eh... zoiets. Die gasten dachten binnen te kunnen lopen door te kijken naar de kijkers naar de Ziggo F1 uitzendingen. Alleen zo jammer dat ze niet alle Ziggo kijkers hebben kunnen aantrekken. Veel minder zelfs en dan kost het ineens geld. Erg jammer ook dat FOM besloten heeft met die ViaPrut gasten verder te gaan.

Laatst bewerkt:
'Ouderwets' een laptop met HDMI naar de TV gaat ook als een speer met F1TV. Laptop kan je ernaast zetten en als je dan 'display extent' kiest (Windows toets - P) dan kan je de race fullscreen op de TV zetten en op de laptop een paar onboard of statistiekvenstertjes. Op je tv twee of vier vensters of kleine overlay "picture in picture" lukt ook prima. Draadloos muisje is dan wel handig.
Ik heb mijn wifi niet tot het uiterste gedreven, maar je kan sommige streams op 3 of 4 Mbps zetten ipv 6Mbps voor 1080p.
Ik gebruik de Firefox add-on 'popup this video' zodat je een windows krijgt zonder de tabbladenbalk. Al kan je ze zo over elkaar leggen dat je daar geen last van hebt.

Hieronder even een heel snel opzetje. Ik besef nu dat als je de stats op een ander scherm draait de kleine windowtjes eigenlijk beter over de beknopte stats van de race kunnen.

image.png

Dat was mij nog niet bekend. Ga ik de volgende keer meteen uitproberen, dank voor de tip!

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Leuke stap voor hem inderdaad! Ik vraag mij af of Sauber / Audi opeens een competitieve auto neer zet, lijkt mij sterk. Zal zeker 3-5 jaar duren voordat ze een beetje mee kunnen gaan doen naar mijn idee.
Met dat punt zit ik ook. Door de budgetcap is het misschien interessant voor een fabrikant/deelnemer om in te stappen (als ze mogen van de andere teams) maar grote stappen maken kan niet meer. Je kunt niet een half miljard dollar in een team pompen, testen tot de coureur omvalt op een eigen circuit en dan gaan deelnemen. Dat lukte Toyota al niet in de geef-zoveel-uit-als-je-kunt tijden en nu kan dat al helemaal niet meer. Het enige wat Audi kan doen is met een PowerUnit komen zoals Mercedes dat deed en daarmee veel winst pakken. Ze doen nu immers nog niet mee aan F1 en zitten dus niet gebonden aan de budgetcap.

Precies, het is wellicht makkelijker in te stappen maar ik verwacht niet dat nieuwe teams opeens bij de top mee doen. Ondanks "Audi" een vrij grote naam is, moeten ze blij zijn als ze middenmoot zijn denk ik. Maar goed je weet het natuurlijk nooit.

Vergeet niet dat er straks weer een hele hoop wijzigingen zijn en iedereen weer opnieuw moet beginnen.

Goh, daar slagen de 18 andere coureurs in het veld ook in. Zeker de mannen die niet in een Red Bull of Ferrari rijden.
Klopt, maar in het geval van Hamilton vind ik dat toch anders, omdat hij zich in zekere mate niet meer hoeft te bewijzen én hij niet aan de auto van volgend jaar hoeft te denken.

Wat jij zegt is ook wel waar, maar als je bijvoorbeeld bij Haas rijdt is twee punten al een hele prestatie.

Yes ik las het ook al! Vraag is of ie met pensioen gaat of naar een ander team? Volgens mij is dat nog niet duidelijk, wel?

Nee, dat is allemaal nog vaag. Als ik het goed begrijpt maakt hij het hypercar project af, maar stopt hij vanaf 2025 bij het Formule 1 team.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Het zal me benieuwen wat de verdere gevolgen zijn bij het team van Red Bull.
Zou me verbazen als het alleen bij Newey blijft, maar we gaan het zien!

Ik las over Newey al meerdere geruchten. Hij zou naar Ferrari gaan voor veel geld. Hij zou naar Aston Martin gaan voor meer geld. Hij zou zelfs terug kunnen gaan naar Williams. Het laatste bericht was dat hij een beetje moe is en niets meer gaat doen.

Terug
Bovenaan