Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Weer een teleurstellende Perez met plaats 18, 2 beter dan vorig jaar. Helaas geen 9 poles op een rij voor Max.

Perez kunnen ze zo toch niet handhaven joh, op deze manier vergooi je straks het kampioenschap, zat andere opties momenteel op de huidige rijdersmarkt.

Checo geeft dit weekend in ieder geval z’n 3de plek in het klassement zo gratis weg.

Mooi voor Charles dat ie weer pole pakt, ik gun hem de overwinning, kan nog best spannend worden voorin mbt pitstops en safety cars. Echt inhalen op de baan blijft hier lastig. Ik heb wel gehoord dat Sainz wellicht nog een gridstraf boven het hoofd hangt voor impeding.

Van mij mag Leclerc morgen wel winnen, zou mooi zijn als Max Verstappen het podium zou halen, maar zo blijft het wel spannend, al staat Max Verstappen nog wel steeds bovenaan in de titelstrijd.

Leuk voor Leclerc dat hij zijn thuis Grand Prix een keer gewonnen heeft, maar voor mij als kijker is het slaapverwekkend saai. Hoogtepunt was het verlies van een band door Stroll.

Ja precies, het is gewoon onmogelijk om in te halen en de top 8 had iedereen op een ronde gezet. Zelfs met verse banden (zie Max/Russel) is het zo goed als onmogelijk. Ik vind het ontzettend leuk voor Charles en de prins vond het ook fantastisch zo te zien maar wat mij betreft mag Monaco van de kalender af.

Dit was gewoon een potje anti-racen. LeClerc heeft niets anders gedaan dan de hele wedstrijd het tempo drukken. George Russel kon gewoon de hele race op zijn mediums uitrijden. Dit ging echt helemaal nergens over en is wat mij betreft een dieptepunt in de geschiedenis van de Monaco gp. De FIA zal echt iets moeten verzinnen hier.

F1 rijders komen allemaal uit karts, misschien kart race in plaats van F1 race. Is toch een veredelde kartbaan daar.
Kunnen we meteen zien wie écht het meeste talent heeft en inhalen dan ook opgelost.

Monaco heeft zo'n ongelooflijke historie, maar is dat voldoende?
100x liever Monaco dan de zoveelste race op een zielloos circuit in de zandbak of op een nep stratencircuit. Dat gezegd hebbende, wat een ongelooflijke aanfluiting die race. Ik hoop dat we weer gaan tanken ergens in de toekomst, dan heb je in ieder geval verschillende strategieën en meer stops.

Ik ben best wel bij wat verschillende circuits geweest qua F1 races, maar nergens en nooit is et zo intens en zo gruwelijk vet als de zaterdag in Monaco. Je kan zó dichtbij komen en op zaterdag gaat et zo verschrikkelijk hard daar, dat zou ik iedereen aanbevelen om daar een keertje aan et hek te staan. Dat maakt echt zo'n schijtrace als afgelopen zondag meer dan goed.

Eigenlijk is het de FIA zelf die dit veroorzaakt heeft. Door de Code Rood mochten alle rijders hun banden wisselen waardoor ze naar een andere compound konden en voldeden aan het bandenreglement. En dan wil je blijven rijden op de banden die je hebt.

Zo, de kwalificatie was interessant met een verrassende uitslag. Kan best een interessante race worden.

Verstappen moet uitkijken voor Russell, die mist nog weleens goede race craft. Dan de Ferrari's midden in het veld en Perez ergens achteraan. Het veld is lekker door elkaar gehusseld.

Zo, de kwalificatie was interessant met een verrassende uitslag. Kan best een interessante race worden.

Verstappen moet uitkijken voor Russell, die mist nog weleens goede race craft. Dan de Ferrari's midden in het veld en Perez ergens achteraan. Het veld is lekker door elkaar gehusseld.
Van wat ik kan zien over weersverwachting is regen, maar niet tijdens de race zelf. Wisselende omstandigheden, dan komen de echte toppers bovendrijven (ha ha). Ik verwacht veel van Max en Hamilton.

regen, maar niet tijdens de race zelf.
Dat is niet zo uitgekomen, maar daardoor was het wel erg spannend. Wat een vermakelijke race.

Verstappen moest er hard voor werken, maar heeft uiteindelijk toch overtuigend gewonnen.

Russell maakte toch weer teveel fouten, dat gaat er bij hem gewoon niet uit. Best zonde.

Helaas kon ik de race in Canada niet goed kijken, op vakantie met slechte internet verbinding. Dit weekend zit ik er weer klaar voor, spanje moet in principe toch wel een RB favoriet zijn. Maar wat doen de weersvoorspellingen?

Helaas kon ik de race in Canada niet goed kijken, op vakantie met slechte internet verbinding. Dit weekend zit ik er weer klaar voor, spanje moet in principe toch wel een RB favoriet zijn. Maar wat doen de weersvoorspellingen?

Zo te zien geven ze nu regen op voor de Zondagochtend, in de middag wel droog. Dus wie weet. Van mij mag het droog blijven.

Yep, was leuk! Lando had wel een slechte start, en George een hele goede. Ik heb wel het gevoel dat RB nog heel veel tire management deed en daarom het gat steeds kleiner werd, dus een overwinningskans voor Lando zat er niet echt in. Maar desalniettemin doen de Papayas het heel goed, en je hebt nu een leuke mix aan meerdere teams voorin. Behalve Checo... Die vecht om een puntje ;).

Tsja, Perez. Het is toch wel bizar hoe ver hij achter Verstappen rijdt. Hij had een penalty van 3 plaatsen, maar als je als 8e kwalificeert, dan doe je geen goede zaken. Zeker nu het veld zo dicht op elkaar zit.

Norris was bij de start teveel met Verstappen bezig en Russell, die ging een aantal keer wel heel snel aan de kant in bocht 1.

Perez moest in de kwalificatie zijn run opofferen om Verstappen een tow te geven. Dat lukte, dus op die manier heeft hij zijn diensten aan het eam (en het kampioenschap van Max) weer geleverd. Hij hoeft niet te winnen. Als de strijd bij de constructeurs tussen McLaren en RedBull gaat, moet hij vooral in de buurt (liefst voor) Piastri blijven. En die zat ook niet zo ver vooraan deze keer. We kunnen wel zeggen dat Perez slecht presteert, maar zet er eens iemand anders in die wel de drive heeft om per sé eerste te worden. Ricciardo bijvoorbeeld, of Gasly. Of Albon. Die bijten dan allemaal hun tanden stuk op Max en raken gedesillusioneerd verstrikt in de achterhoedeteams. Perez is geen topper, maar het is prima zo. De overmacht van de auto is ook gewoon niet meer wat die was, dus als hij (zoals altijd, en alle eerdere teamgenoten ook) iets minder presteert dan Max, ligt hij in dit geval meteen een plek of 6 tot 8 verder naar achteren. De auto moet ook gewoon beter.

Daar heb je een punt, maar het team heeft Checo natuurlijk alleen in de quali "opgeoffered" omdat hij toch nooit zichzelf op de eerste 2 lijnen (1 tm 4) zou kwalificeren. Tijdens de race, zie je dan ook gewoon dat de strijdlust er niet is. Plek 8 voor een Red Bull in Spanje is gewoon een slecht resultaat. Hij staat nu 5de in het klassement, ook gewoon belachelijk eerlijk gezegd. Wie het beter in dat stoeltje zal doen, geen idee? Maar het kan niet zijn dat RB straks door Checo het constructeurskampioenschap vergooit.

Ik werd gisteren gewezen op het feit dat Albon altijd hoger kwalificeert dan Sargeant. Maar Sargeant op zijn beurt heeft het zes kwalificaties beter gedaan dan Perez. Dat is op zijn minst opmerkelijk.

Nou ik dacht dat wordt weer appeltje eitje voor Max maar niks was minder waar. Slechte pitstop waardoor Lando de aansluiting had. Leuk gevecht, natuurlijk een paar keer over het randje, waardoor uiteindelijk dit gebeurd. Penalties zijn terecht, laten we hopen dat ze beide hier wat van leren want ze zullen het nog regelmatig op de baan moeten uitvechten!

Ja heel slecht, zelfs Max met z’n lekke band en extra pitstop eindigt nog voor hem, een haas inhalen lukte hem ook al niet… Nu zitten Piastri en Russel hem met een paar punten op de hielen in het kampioenschap. Als het zo dus door gaat staat ie in no time 7de in het klassement!

Nu kon je zien dat Norris de ervaring mist. Het probleem begon met de slechte pitstop van Max, waardoor hij moest wachten op Norris en het gat gedicht was. Maar Norris kon er niet echt voorbij en toen kreeg hij 5 seconden penalty en had hij verstandig moeten zijn en voor de tweede plaats moeten gaan, zeker gezien het feit dat er nog 2 onderzoeken naar hem liepen.
Maar nee hij moest door vechten, rijdt de band van Max lek waardoor Max hem een lekke band rijdt en Norris aan het einde uitvalt en aan het kortste einde trekt en Max gewoon weer 10 punten uitloopt.

De penalty kreeg Lando pas na de crash dacht ik?! Veel te laat door de FIA. Maar Max zat ook fout hoor en heeft ook terecht die 10 sec gekregen. Ach beide gevochten, net over het randje. Prima kan gebeuren, op naar volgende week.

Norris kreeg die penalty 2 ronden voor de aanvaring of hoe je het ook wilt noemen. Hij had al een zwart wit geblokte vlag voor tracklimits. Het kan gebeuren inderdaad

Nu kon je zien dat Norris de ervaring mist. Het probleem begon met de slechte pitstop van Max, waardoor hij moest wachten op Norris en het gat gedicht was. Maar Norris kon er niet echt voorbij en toen kreeg hij 5 seconden penalty en had hij verstandig moeten zijn en voor de tweede plaats moeten gaan, zeker gezien het feit dat er nog 2 onderzoeken naar hem liepen.
Maar nee hij moest door vechten, rijdt de band van Max lek waardoor Max hem een lekke band rijdt en Norris aan het einde uitvalt en aan het kortste einde trekt en Max gewoon weer 10 punten uitloopt.
11 punten. :) Dacht ik, maar toch niet geloof ik. Snelste ronde...

ah het gebeurde allemaal zo snel, alleen de FIA nam z’n tijd… beter zo dan Charles Leclerc met een anti climax in ronde 1. Dan is je hele race weekend binnen 60 seconde voorbij! Fans gaan nu natuurlijk allemaal weer heen en weer bekvechten maar hiervoor zitten er voor de TV. Lekker ervan genieten!

Natuurlijk is er iemand die vindt dat hij Verstappen moet verdedigen. Wat een onzin dat Norris tevreden zou moeten zijn met de tweede plaats. Hij was gewoon sneller. Hij rijdt de band van Verstappen niet lek maar die laatste zwalpt over de weg als een natte dweil. Terecht dat de jury vrij snel tot de conclusie kwam dat de aanrijding zijn fout was. Alleen ongelooflijk dat Verstappen nog punten scoort terwijl Norris puntenloos achterblijft.

Natuurlijk is er iemand die vindt dat hij Verstappen moet verdedigen. Wat een onzin dat Norris tevreden zou moeten zijn met de tweede plaats. Hij was gewoon sneller. Hij rijdt de band van Verstappen niet lek maar die laatste zwalpt over de weg als een natte dweil. Terecht dat de jury vrij snel tot de conclusie kwam dat de aanrijding zijn fout was. Alleen ongelooflijk dat Verstappen nog punten scoort terwijl Norris puntenloos achterblijft.
Om het simpele feit dat hij met zijn tweede plaats punten had gehad. Het had nog een onderzoek lopen voor het van de baan duwen van Verstappen, dan had hij 10 seconden penalty gehad, dat had hij nooit uitgelopen op Verstappen.
Je ziet in de herhaling duidelijk dat Norris tegen Verstappen aankomt en daarmee zijn band lek rijdt en die daardoor Norrus weer raakt.

Domste actie van de wedstrijd, Toto Wolff die, terwijl Russell midden in de remzone zit vanaf 320 km/u, komt vertellen dat hij kan winnen na de clash. Alsof Russell dat niet zelf kon bedenken!

Dat is natuurlijk ook een puur sensatie artikel. Die coureurs hebben continue radio contact maakt niet uit hoe snel ze rijden. Ze kijken soms zelfs naar de beeldschermen wat andere doen als ze met 300 km/u komen aandenderen. Ze hebben hier bij Mercedes behoorlijk wat tijd op moeten wachten dus begrijp Toto wel, maar ook George met z’n reactie. Vol met adrenaline beide, prima toch! Niks aan de hand haha.

Om het simpele feit dat hij met zijn tweede plaats punten had gehad. Het had nog een onderzoek lopen voor het van de baan duwen van Verstappen, dan had hij 10 seconden penalty gehad, dat had hij nooit uitgelopen op Verstappen.
Je ziet in de herhaling duidelijk dat Norris tegen Verstappen aankomt en daarmee zijn band lek rijdt en die daardoor Norrus weer raakt.
Wat je in de herhalingvduidelijk ziet is dat Verstappen van links naar rechts op de baan beweegt en dan opnieuw naar links waardoor hij de wagen van Norris raakt die daar rijdt. En zohebben de wedstrijdcommissarissen het ook beoordeeld. Als Verstappen conform het reglement aan de rechterzijde was gebleven, dan hadden de wagens elkaar niet geraakt en was Norris hem, terecht, voorbijgegaan.

Terug
Bovenaan