Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Domste actie van de wedstrijd, Toto Wolff die, terwijl Russell midden in de remzone zit vanaf 320 km/u, komt vertellen dat hij kan winnen na de clash. Alsof Russell dat niet zelf kon bedenken!

Ja, uit enthousiasme iets over de boordradio roepen is inderdaad veel dommer dan express een ongeluk veroorzaken door te bewegen onder het remmen - En voor twee man de race te verpesten...:rolleyes:

• Leuk
Waarderingen: iDS
Verstappen is een winnaar. Dan moet je dus altijd op het randje acteren. Met voorzichtigheid kom je nergens, zie Perez. Ik vond het allemaal wel meevallen, dit is racen, dat wil ik zien. Ze raakten elkaar ook amper, maar wel allebei een lekke band. Max was daarna de gelukkigste, mooi toch?

Ik kwam deze tegen en die vond ik wel heel toepasselijk.

IMG-4012.jpg

Verstappen is een winnaar. Dan moet je dus altijd op het randje acteren. Met voorzichtigheid kom je nergens, zie Perez. Ik vond het allemaal wel meevallen, dit is racen, dat wil ik zien. Ze raakten elkaar ook amper, maar wel allebei een lekke band. Max was daarna de gelukkigste, mooi toch?

Zonder Max' actie waren er anders toch echt twee auto's die om de winst streden. Nu is er een uitvaller en iemand die veel plaatsten terugvalt. Wat is er precies mooi aan?

• Leuk
Waarderingen: iDS
Jeetje Perez, wat onvoorstelbaar slecht, waarom die man nog mee mag rijden snapt toch niemand, wat heb je nu aan zo'n teamgenoot?

Haha dat zou mooi zijn. Ik verwacht het meeste van McLaren en Max. Race pace van Mercedes is nog net wat minder (zie vorige week). Maar goed er kan veel gebeuren in een race (zie ook vorige week)! Heb er wel zin in!

Het kan trouwens zomaar zijn dat Checo 7de in het klassement wordt dit weekend (ipv 5). Piastri staat 6 punten achter en George 7 punten, beide vooralsnog in de top 5. Checo gaat zeer waarschijnlijk geen punten scoren of wellicht 1.

Ik snap ook niet dat z’n contract verlengd is?! Ja, sponsor maar die hebben andere ook… en volgens mij zit RB niet verlegen om geld.

Echt onbegrijpelijk inderdaad, na tekenen contract is het al helemaal dramatisch geweest wat betreft zijn prestaties. Zijn zat andere prima opties, zet anders gewoon Sainz in dat 2e stoeltje.

Is dat kunde of geluk?

Ik geloof best dat Perez af en toe wat pech heeft. Maar dat heeft elke coureur. Perez kan echter niet compenseren voor een beetje pech.

In het verleden hebben we Hamilton zien winnen van schier onmogelijke startplaatsen. Verstappen evenzo. Die hadden pech of maakten een fout, maar gebruiken hun talent om het veld door te kruisen.

Nou dat was me wel een race hoor haha! Jammer voor George dat het zo eindigt en wat maakt McLaren een blunder met die pitstop (PIA). Max haalt uiteindelijk een goed resultaat binnen en uiteraard leuk voor Lewis dat ie weer eens een race wint en dan ook nog eens z’n thuis race!

Erg vermakelijk race met heel veel verschillende leiders voor soms een paar meter. Jammer inderdaad voor Russell en ook voor Gasly die niet eens gestart is.
Inderdaad blunder van Mclaren, maar ook van Ferrari en Red Bull met Leclerc en Perez.
Leuk ook voor Albon dat hij toch weer punten pakt.

Met dank aan de regen werd het een hele leuke race, tot die tijd gebeurde er echt helemaal niks en had het een snoozefest geworden/gebleven.

Leuk voor Hamilton dat hij weer eens wint, natuurlijk een topdag voor Verstappen, ondanks een off-day en de gedachte wellicht 5 of 6 te worden wint hij nog bijna en loopt hij nog uit op al zijn concurrenten ook.

Beloofd wel een heel leuk 2e deel van het kampioenschap te worden! ( met vanaf Zandvoort een ander in het 2e Red Bull stoeltje )

McLaren heeft twee kostbare fouten gemaakt: de pitstop van Piastri die een ronde te laat kwam en de softs onder Norris' auto. Hij had een set nieuwe mediums en dat had eronder gemoeten.

Met dank aan de regen werd het een hele leuke race, tot die tijd gebeurde er echt helemaal niks en had het een snoozefest geworden/gebleven.
Het begon waarschijnlijk een beetje langzaam omdat de regen in aantocht was en de banden nog even mee moesten.

Maar toch zijn er ook races waarbij regen niet nodig is, of zelfs "ongewenst". Maar dat het altijd spannender wordt is een feit al is bij regen de uitkomst niet perse "eerlijk". Al valt of staat ook alles met de beslissingen op de juiste momenten ( zo had McLaren gewoon een dubbele pitstop moeten doen ipv Piastri een rondje door te laten rijden )

Magnussen vertrekt bij Formule 1-team Haas, Ocon lijkt vervanger te worden​

Kevin Magnussen vertrekt aan het einde van het seizoen bij Formule 1-team Haas. Daarmee komt voor hem een einde aan zeven seizoenen, verdeeld over twee periodes, bij het Amerikaanse team. Esteban Ocon is de voornaamste gegadigde om het stoeltje van de Deen over te nemen.
De 31-jarige Magnussen reed liefst 135 van zijn 175 races voor Haas, de andere wedstrijden zat hij achter het stuur bij McLaren en Renault.
De Deen begon zijn carrière in 2014 met de grote prijs van Australië, daar behaalde hij gelijk een tweede plaats. Dat was overigens zijn enige podiumplaats ooit. Magnussen staat bekend als een wilde coureur, dit jaar was hij bijvoorbeeld nog betrokken bij de crash van Sergio Pérez in Monaco.
De prestaties van Magnussen vallen dit seizoen erg tegen.

Stoelendans​

Nu Magnussen vertrekt, is er dus weer een stoeltje vrij bij Haas. De voornaamste gegadigde voor de vrijgekomen plek is Ocon, hij moet weg bij Alpine en heeft al gesprekken gevoerd met het Amerikaanse team. Die gesprekken zijn in een vergevorderd stadium.
1024x576a.jpg
EPAKevin Magnussen in Monaco
In april werd bekend dat de andere coureur bij Haas, Nico Hülkenberg, ook vertrekt. Begin deze maand werd duidelijk dat de jonge Oliver Bearman voor hem in de plaats komt. Haas zal dus met een volledig nieuwe bezetting het nieuwe seizoen ingaan.

Andere rol?​

Mogelijk blijft Magnussen wel betrokken bij het Amerikaanse F1-team, zo vertelt teambaas Ayao Komatsu. "Gezien Kevins speciale relatie met het team hoop ik dat we een manier kunnen vinden om op een bepaalde manier samen te blijven werken. Hopelijk kunnen we in de nabije toekomst bepalen wat dat is."
De Deense coureur zelf zegt daar nog niks over. "Ik ben er trots op dat ik de afgelopen jaren voor zo'n geweldig team mensen heb gereden. Ik kijk uit naar het volgende hoofdstuk van mijn racecarrière."

Bron

Wel fijn nieuws voor de stewards en al die andere mensen die het maar druk hebben met Kevin.

Dat kan wat worden morgen. Ik verwacht weer een spannende race.

Mooi voor Russell en Perez dat ze elkaar gezelschap kunnen houden daar achteraan.

Tja, geen idee of die contractvoorwaarde die over het internet verspreid zijn kloppen maar hij heeft schijnbaar nog 2 races te gaan totdat ie met pensioen mag.

Ik ben benieuwd naar de race morgen, het was een rommelige quali desalniettemin knap van Lando! (y)

Saaie race. Verstappen liet zich vandaag van zijn slechtste kant zien, wat kan het toch een vreselijke paardelul zijn. Eigen schuld dat hij hier 5e wordt en niet 3e en dan mag hij nog blij zijn dat hij niet uitvalt.

Wat een verschrikkelijke race, dacht af en toe naar een soapserie te kijken.
Gezeur bij Mclaren, idioot gedrag van Max.
Klein positief puntje, Perez heeft punten gehaald

Ik heb er wel van genoten anders. Getergde coureurs die (te) ver gaan, dat is soms best vermakelijk. Ik zei voorafgaand aan de botsing Hamilton - Verstappen al 'dit gaat fout'. Een bloed chagrijnige Verstappen en een Hamilton die geen millimeter teveel ruimte geeft... kom maar op! Verstappen moet rustiger blijven in dit soort situaties. Komt ie verder mee

McLaren was ook goed voor discussie... ze hebben de glans van hun eerste dubbel sinds tijden compleet weggehaald. Allemaal heel lief en zo, maar dit is topsport, hard en meedogenloos. Norris had zijn poot stijf moeten houden, McLaren had Piastri nooit moeten beloven dat het goed zou komen. Dit kost Norris 7 kostbare punten die hij in zijn jacht op de wankelende Verstappen heel hard nodig heeft!

Tja was niet al te spannend, dit weekend. Leuk voor Piastri, Lando kan niet zo goed met Pole omgaan blijkt wel weer. Max is te gefrustreerd momenteel, er gaat teveel fout bij RB, ze hebben ff een mentale reset nodig. Lewis ging ook niet helemaal vrij uit vond ik, maar hij is natuurlijk Brits… ;). Laten we hopen dat SPA de RB wat beter ligt, maar ze mogen nog aardig wat aan die auto sleutelen.

Ik heb er wel van genoten anders. Getergde coureurs die (te) ver gaan, dat is soms best vermakelijk. Ik zei voorafgaand aan de botsing Hamilton - Verstappen al 'dit gaat fout'. Een bloed chagrijnige Verstappen en een Hamilton die geen millimeter teveel ruimte geeft... kom maar op! Verstappen moet rustiger blijven in dit soort situaties. Komt ie verder mee

McLaren was ook goed voor discussie... ze hebben de glans van hun eerste dubbel sinds tijden compleet weggehaald. Allemaal heel lief en zo, maar dit is topsport, hard en meedogenloos. Norris had zijn poot stijf moeten houden, McLaren had Piastri nooit moeten beloven dat het goed zou komen. Dit kost Norris 7 kostbare punten die hij in zijn jacht op de wankelende Verstappen heel hard nodig heeft!
Ik heb precies dezelfde mening. Zo is de eerste overwinning van Piastri ook lang zo mooi niet.

Max is te gefrustreerd momenteel, er gaat teveel fout bij RB, ze hebben ff een mentale reset nodig. Lewis ging ook niet helemaal vrij uit vond ik, maar hij is natuurlijk Brits… ;).
Ik denk dat de interne strijd binnen Red Bull langzaamaan zijn tol gaat eisen. Dat is zonde, maar zo zie je maar dat als een oprichter / eigenaar van een bedrijf overlijdt dit vaak gevolgen heeft.

Overigens vond ik niet dat Lewis fout zat. Die verdedigde gewoon goed. Het inhaken van de achterblijver hielp niet.

Ik zeg ook niet dat ie fout zit, alleen als ie niet instuurt, schuift Max er voorbij en houdt Lewis alsnog z’n positie. Dan heeft Max z’n banden overcooked en stelt Lewis ook z’n positie veilig.

Maar Lewis heeft toch altijd ook wel een vies trekje om dan net even aan z’n stuur te trekken. Zijn talloze voorbeelden van…

Max is overigens ook geen heilig boontje hoor!

Maar dit had gewoon heel makkelijk voorkomen kunnen worden (door beide coureurs).

Als dit achteraf een racing incident blijft dan vind ik dat de eerste ronde (PIA, NOR, VER) ook zo had moeten zijn. Geen contact, Lando is aan het worstelen en Max moet positie terug geven…

Het valt mij trouwens op dat de Hungaroring nou ook niet bepaald lekker was om in te halen. Te korte DRS zones en de auto’s die te groot zijn. Zal vanaf 2026 wel weer wat beter worden.

Lewis ging ook niet helemaal vrij uit vond ik, maar hij is natuurlijk Brits… ;).
Ik kan me vergissen maar volgens mij was er een bocht in de weg. Verstappen blokkeert zijn wielen er gaat rechtdoor. Er was voldoende ruimte in de binnenbocht maar dan had Verstappen natuurlijk een pak trager moeten rijden. En Hamilton gaat niet vrijuit?

Volgens de FIA:

“The Stewards do not consider this to be a typical case of “changing direction under braking” although it is our determination that the driver of Car 44 could have done more to avoid the collision.

“Accordingly we determine that no driver was predominantly to blame and decide to take no further action.”
———————
Lewis had dus meer kunnen doen om het incident te vermijden maar niemand is schuldig volgens de FIA.

Einde verhaal dus, op naar Spa.

Verschrikkelijk. Je schaamt je gewoon om Nederlander te zijn.

Tuurlijk heeft die gelijk en brengt die harde houding hem verder. Maar op de baan is niet het moment om die discussie aan te gaan.

Lullig voor Piastri, maar goed Norris had die punten meer nodig. Als je nu 6 punten tekort komt op het einde van het jaar sla je je toch voor je kop zou ik zo denken.

Of ze winnen nu alles. McLaren dan.

Ik weet niet. Leuk maar ook niet leuk. Hopelijk straks weer een beetje sport....Spa!

Ik zag dit weekend warempel weer eens een (redelijk) leuke race.
Ik snap Mclaren's keuze echt niet, gezien de stand in het kampioenschap. Max heeft al zoveel voorsprong, ze zouden toch alles op alles moeten zetten met Norris nu? Natuurlijk is de afstand naar Max erg groot, maar hij staat het best gepositioneerd als Mclaren die kan volhouden.

Wat een zegen voor de sport/het seizoen dat Horner/Marko/Jos etc. hun team zo laten imploderen dat een genie als Newey het niet langer kon aanzien. Vanaf het moment dat Newey bekend maakte te stoppen, is Max/RB opeens niet meer dan 1sec sneller dan de rest van het veld.

Dat Newey gaat stoppen en het verschil heeft alleen niks met elkaar te maken. Deze auto is vorig jaar al ontworpen en gebouwd dus daar merk je nu niks van, Mclaren heeft gewoon grote stappen gezet en heeft 2 goede coureurs.
Ja 2 races achter elkaar en dan 4 weken niks.

@Frits79, daar merk je niks van? Dat je topdesigner het team verlaat??? Zeg je dat nu echt?
Newey werkt net als andere designers/engineers het hele jaar door aan mogelijke verbeteringen en upgrades van de huidige auto, tot de focus van het team uiteindelijk volledig overgaat naar de auto voor volgend jaar.
Vanaf Miami is RBR de weg kwijt en laat dat nu net de tijd zijn dat Newey aankondigde te gaan vertrekken.

@Benzai Newey werkt gewoon nog steeds voor RB dus ook aan de updates voor de auto dus je stelling gaat niet op. Door een persconferentie (van Newey) waarbij hij zn vertrek aankondigt ben je niet opeens 1 seconde langzamer, dat is natuurlijk gewoon kant en klare onzin.

Terug
Bovenaan