Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

De McLaren is echt super nu. Goed met de banden en snel op bijna alle banen.

Nog steeds 20 ronden te gaan.

Ik had al zo’n vermoeden voor het weekend dat het lastig wordt voor Red Bull, ze zijn dit jaar niet goed in de langzame bochten en die heeft Zandvoort ook wel aardig. Volgend weekend Monza, ik ben benieuwd hoe het daar eruit ziet, maar Lando kan het Max nog wel eens lastig gaan maken dit seizoen.

Het is ook raar dat ze nooit echt last hadden van banden slijtage en nu eten ze ze op als warme broodjes.

Ja, de auto is echt van het een op andere moment achteruit gegaan.

Persoonlijk denk ik dat het vertrek van Newey er zeker mee te maken heeft. Die heeft zoveel kennis en kan dingen snel en gevoelsmatig oplossen.

Tuurlijk heeft het met Newey te maken. Dat snappen de meeste mensen hopelijk wel inmiddels.
Maar tegelijkertijd een TOP prestatie van Mclaren om ondanks de budgetcap al na 2 en een half jaar het ueber-dominante team te verslaan. Niet te geloven. Natuurlijk heeft het geholpen dat Newey die giftige werkomgeving met de Verstappens, Horner en Marko zat was. Maar dit had ik nou nog niet verwacht. Echt weer een top team, terug waar ze thuis horen! Geweldig. En Mercedes... Meh. Laten we het daar maar niet over hebben na deze race.

En we zien ook heel goed dat Max ook maar gewone coureur is die geheel afhankelijk is van zijn materiaal. Net als alle andere kampioenen in het verleden!! Paar races geluk gehad dat Norris nog onervaren en lerende is qua vechten voor het kampioenschap, maar hij heeft al een tijdje moeite met het tempo van Norris/Mclaren.

Laten we het even over de “gezellige” werksfeer in de Mercedes stal hebben! Die Toto is ook niet meer te genieten hè, man man man! Kan het opzich wel begrijpen, de ene week rijden ze met een illegale auto naar de overwinning en de andere empeden ze de competitie en komen ze nog maar net de top 10 binnen… :p

c

Nou gewoon? Volgens Newey zelf "Wat het daadwerkelijk heeft betekend, is dat ik - nu ik sinds eind april een soort van uit de Formule 1 ben - me nu volledig kan concentreren op de RB17".

Ik kan me zo voorstellen dat hij als geen ander begrijpt hoe updates geïmplementeerd moeten worden. Nu hij niet actief bij het F1 project betrokken is, is dat denk ik een gemis.

Wel of niet werkzaam dat is het probleem niet. Hij deed het al niet alleen en de auto was top en ging opeens achteruit, dus de vraag is wat er mus is gegaan.

Ik ben benieuwd of McLaren het gaat lukken beide titels binnen te halen, constructeurs moet wel lukken, denk ik.

Logisch dat Sargeant toch eindelijk is vervangen, echter had ik eerder een Mick Schumacher of Liam Lawson als vervanger verwacht.

Liam Lawson zal wel niet bij Red Bull Racing weg mogen, denk ik, die zal wellicht volgend jaar voor VCARB gaan racen.

Max Verstappen snelste in de eerste vrije training, en een wat mindere tweede vrije training, benieuwd of Red Bull op dit circuit wel weer wat mee gaat komen.

Nee, dat wordt een moeilijk verhaal. Misschien kan Russell met zijn soms wat onbezonnen acties de race overhoop gooien bij de start.

Was mooi om te zien dat Ferrari wint in huis thuis grand prix. Ook mooi om te zien dat Colapinto het in zijn eerste wedstrijd al beter doet dan Sargeant het hele seizoen.
Magnussen is geschorst voor Bakoe, kreeg vandaag weer 2 strafpunten en komt daar mee op 12.

Ik denk dat McLaren agressiever moeten worden, als ze een kampioenschap willen winnen. Ze hebben het telkens over de "Papaya rules", maar als je voorin rijdt en elke punt telt, moet je keuzes maken.

Nico Rosberg legt het goed uit aan Zak Brown:

Mclaren gooit hier weer flink wat punten weg voor Norris. Met deze achterstand moeten ze voor Norris naar mijn mening elk punt oppikken.
Het vertrek van Newey bij RB heeft dit seizoen echt gered. Was ie maar wat eerder gegaan ;) nu geniet Max nog van een bijna onoverkomelijke buffer aan punten.

Mclaren gooit hier weer flink wat punten weg voor Norris. Met deze achterstand moeten ze voor Norris naar mijn mening elk punt oppikken.
Het vertrek van Newey bij RB heeft dit seizoen echt gered. Was ie maar wat eerder gegaan ;) nu geniet Max nog van een bijna onoverkomelijke buffer aan punten.
Je opmerkingen begin steeds onzinniger te worden, zelfs je sarcasme werkt niet.

Niks onzinnigs aan. Zelfs de auto's van Mercedes en Ferrari kunnen nu af en toe punten wegsnoepen bij Max. Terwijl de RB aan het begin van het seizoen nog 20+ sec sneller was dan wie dan ook...

Niks onzinnigs aan. Zelfs de auto's van Mercedes en Ferrari kunnen nu af en toe punten wegsnoepen bij Max. Terwijl de RB aan het begin van het seizoen nog 20+ sec sneller was dan wie dan ook...
Maar dat heeft totaal niks met Newey te maken

Ik denk dat we wel degelijk verband is tussen het vertrek van Newey en de vormdip van Red Bull. Langzaamaan hoor je de mensen van Red Bull dat ook erkennen.

Ik denk dat dat eigenlijk wel mee valt maar meer te maken heeft met de houding van RB dit seizoen. Zij dachten met 2 vingers in de neus het kampioenschap te winnen (zoals vorig jaar) en hebben te weinig geïnvesteerd in de doorontwikkeling en meer de focus gelegd op de komende seizoenen. Newey staat gewoon nog op de payroll en zal echt wel z’n best doen zolang ie nog voor RB werkt. Maar door te weinig aan de huidige auto te doen is nu de concurrentie daar waar RB eigenlijk had moeten zijn.

De fijne details zullen we nooit te weten komen, maar dit lijkt mij eerder plausibel dan het andere.

Dat zal inderdaad ook wel een oorzaak zijn. Het motorenproject zal ook wel wat aandacht vragen.

Newey is druk bezig met de RB17, die is niet meer bezig met het Formule 1 project. Daarom hoor je Marko en Verstappen steeds refereren aan het feit dat Newey niet meer betrokken is. En ik denk dat dat vertrek te maken heeft met interne problemen.

Newey werkt al sinds april niet meer aan de huidige F1 auto. En vanaf Miami begonnen de problemen voor Max. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die denken dat het neerleggen van werk door de hoofdverantwoordelijke ontwerper geen impact heeft op de prestaties van de auto...
Maar tegelijkertijd moeten we er ook bij stilstaan hoe onvoorstelbaar knap de huidige prestaties van Mclaren zijn. Wat een topwagen hebben ze neergezet. Zo jammer dat ze niet in full-attack mode voor Norris gaan en elk puntje proberen te sprokkelen.

Newey werkt al sinds april niet meer aan de huidige F1 auto. En vanaf Miami begonnen de problemen voor Max. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die denken dat het neerleggen van werk door de hoofdverantwoordelijke ontwerper geen impact heeft op de prestaties van de auto...
Maar tegelijkertijd moeten we er ook bij stilstaan hoe onvoorstelbaar knap de huidige prestaties van Mclaren zijn. Wat een topwagen hebben ze neergezet. Zo jammer dat ze niet in full-attack mode voor Norris gaan en elk puntje proberen te sprokkelen.

Nou nou, "onvoorstelbaar knap".... Van Mclaren mag je ook wel weer es verwachten dat ze zich vooraan melden. Ze doen sinds 1966 mee tenslotte. Ze gaan dit jaar ongetwijfeld constructeurskampioen worden, de laatste keer was 1998, dus dan mag et ook wel een keer, gezien et geld wat er aan uit gegeven is door de jaren heen.

Tuurlijk was het alweer een tijdje geleden. Maar wat dan te zeggen over Williams? Opgericht in 1977...
Eigenlijk was Mclaren ook in 2007 constructeurskampioen... Ware het niet dat Alonso toen de Spygate beerput opende omdat hij geen no.1 status kreeg.

Ik heb er niet veel verstand van maar zou het niet zo zijn dat RB begin dit jaar een officieus bezoekje heeft gehad van de F1 om het even wat rustig aan te doen en daar gevolg aan geeft?

Want de grote verschillen waren natuurlijk niet goed voor de kijkcijfers.

Ik heb er niet veel verstand van maar zou het niet zo zijn dat RB begin dit jaar een officieus bezoekje heeft gehad van de F1 om het even wat rustig aan te doen en daar gevolg aan geeft?

Nou wat conspiracy in de sport verdient natuurlijk zijn plaats. Er gaan miljoen miljarden in om, alles leek al beklonken, zo stevig beklonken dat er minder inkomsten werden gevreesd, uiteindelijk voor elk team en zelfs voor Max z'n merchandise.

Spelers van dit geheime spel onderling:"Wedden dat ik nog kampioen word als ik 50 punten laat schieten..."

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Twix
Dat jij het niet snapt zegt meer over jou dan over wat hij wel of niet doet. Dat hij sinds april niet meer aan de huidige auto werkt klopt, maar dat betekent niet dat omdat hij er mee opgehouden is de auto opeens een stuk slechter is gaan rijden, dat heeft totaal niks met elkaar te maken. Volgens jou logica werkt de auto weer als nooit te voren als hij morgen weer aan de auto zou gaan werken.

Nee waarom zouden ze dat doen? Hebben ze ook nooit gedaan, bij Schumacher, Alonso en Hamilton.

Dat jij het niet snapt zegt meer over jou dan over wat hij wel of niet doet. Dat hij sinds april niet meer aan de huidige auto werkt klopt, maar dat betekent niet dat omdat hij er mee opgehouden is de auto opeens een stuk slechter is gaan rijden, dat heeft totaal niks met elkaar te maken. Volgens jou logica werkt de auto weer als nooit te voren als hij morgen weer aan de auto zou gaan werken.
Ik denk niet dat als Newey morgen weer aan de auto werkt alles meteen is opgelost. Daarvoor is wat meer tijd nodig.

Het lijkt er echter op dat jij en Benzai elkaar op de man betwisten en dan blijft weer weinig ruimte voor andere opvattingen, dus laten we deze discussie maar even parkeren.

@Twix dat heeft meer te maken met de reputatie die Benzai op de voorpagina heeft opgebouwd onder de F1 artikelen… helaas heeft hij nu ook het forum gevonden…

Ik speel nooit op de man maar spreek gewoon mijn mening uit en die bevalt mensen vaak niet, want ik ben bepaald geen fan van de Verstappens en dhr. Horner.
Natuurlijk is niet alles meteen opgelost als Newey nu terugkomt. Sinds hij zijn werk heeft neergelegd zijn andere mensen er verder mee gegaan en die zijn een bepaalde design route ingeslagen. Maar Newey was de persoon met de meest complete 'helicopterview' van de huidige auto. Hij wist precies hoe 'bits and pieces' dienen samen te werken, waar en hoe elk onderdeel invloed heeft op weer andere onderdelen alsook de algehele aerodynamica van de auto.

Zo dan, het is officieel: Adrian Newey gaat naar Aston Martin. Dat maakt dat team meteen één van de begeerlijke teams voor coureurs om heen te gaan.

Zo dan, het is officieel: Adrian Newey gaat naar Aston Martin. Dat maakt dat team meteen één van de begeerlijke teams voor coureurs om heen te gaan.
Ik las het en als je het artikel leest dan weet je ook dat Newey niks meer te maken heeft met de huidige auto in tegenstelling wat sommige je hier proberen wijs te maken.

Terug
Bovenaan