Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Wel leuk voor AM, alleen jammer dat Stroll nog steeds een stoeltje heeft, maar het zal vast en zeker nog wel een jaar of 2 duren voordat ze echt mee kunnen doen in de top.

Ik ben benieuwd of Max Verstappen daar ook naar toe volgt, al heb ik ook wel een gevoel dat Max binnen een paar jaar met de F1 stopt.

Ik vind het toch wel bizar dat Newey naar AM gaat en daarmee dus in het F1 wereldje blijft. Al in zijn Mclaren tijd sprak hij over een verlangen om in het (zeil-)boten wereldje iets te gaan doen en met zijn recentelijke betrokkenheid bij Oyster Yachts had ik eigenlijk verwacht dat hij daar nu meer werk van zou gaan maken.
Denk niet dat hij puur voor het geld naar AM is vertrokken, maar je weet het nooit natuurlijk. Hopelijk kan hij AM helpen naar goede resultaten de komende jaren.

Fernando Alonso zal wellicht nu ook wel langer blijven, al is die de oudste deelnemer van het veld nu.

Ja gelukkig. Eindelijk!!! Maar ik denk eerlijk gezegd dat het te laat is. De voorsprong van Max is te groot.
Mclaren heeft aardig wat punten verspeelt door Piastri niet tot de orde te roepen. Punten die Norris keihard nodig had... Maar op sommige circuits heeft Norris het ook wel aan zich zelf te danken gehad.

Leclerc op pole, Verstappen 6e en Norris start 16e. Dat kan best nog een spannende race gaan worden.

De rookies doen het goed, ik ben benieuwd hoe ze het in de race gaan doen.

Wat vinden jullie van het idee voor een sprint race for rookie, mogelijk aan het eind van het seizoen?

Leclerc op pole, Verstappen 6e en Norris start 16e. Dat kan best nog een spannende race gaan worden.

De rookies doen het goed, ik ben benieuwd hoe ze het in de race gaan doen.

Wat vinden jullie van het idee voor een sprint race for rookie, mogelijk aan het eind van het seizoen?
Oh nu ga ik toch kijken waarom Norris 16e is. (Ik volg het niet meer zo erg, af en toe een artikeltje).

Van mij mag er zeker wel 'iets' gebeuren, maar ik denk dat bij mij grootste interesse (de jaren van jos, schumi en de begin jaren van max) niet meer terugkomt.

Zover ik het heb kunnen zien heeft hij het zelf vergald. In sector 3 ging hij heel kort van het gas af omdat hij Ocon langzaam zag rijden, in zijn hoofd dacht hij wellicht het is geel, maar dat was niet zo. Het was gewoon groen.

Het was in sector 2 wel geel vanwege Ocon, maar dat was al lang weer vrij gegeven.

Even vertraagd het incident bekeken en het is toch echt Perez die de boel weer verknoeit:
Sainz ligt quasi een wagenlengte voor, langs de muur en wijkt inderdaad licht van een rechte lijn af, stuurt erg licht richting midden van de baan.
Perez rijdt centraal, heeft alle ruimte maar stuurt naar rechts: wilt bij Sainz dwingen hem voorbij te laten? Aangezien Sainz sneller rijdt dan Perez raakt met diens voorwiel het achterwiel van de Ferrari. Sainz kon hier weinig tegen beginnen: zelfs als hij gewoon langs de muur zou blijven rijden hadden de wagens elkaar geraakt. Perez had alle ruimte om de botsing te vermijden en ziet de situatie recht voor zich terwijl Sainz er nauwelijks zicht op had (in zo‘n situatie zit je vermoedelijk vooruit te kijken, niet achterom).

Even vertraagd het incident bekeken en het is toch echt Perez die de boel weer verknoeit:
Sainz ligt quasi een wagenlengte voor, langs de muur en wijkt inderdaad licht van een rechte lijn af, stuurt erg licht richting midden van de baan.
Perez rijdt centraal, heeft alle ruimte maar stuurt naar rechts: wilt bij Sainz dwingen hem voorbij te laten? Aangezien Sainz sneller rijdt dan Perez raakt met diensvoorwiel het achterwiel van de Ferrari. Sainz kon hier weinig tegen beginnen, Perez had alle ruimte om de botsing te vermijden en ziet de situatie recht voor zich terwijl Sainz er nauwelijks zicht op had (in zo‘n situatie zit je vermoedelijk vooruit te kijken, niet achterom).

Ja maar hij ramt hem niet naar links, hij verandert ligt de lijn om te verdedigen. Het is niet glashelder of iemand fout is of niet in deze, maar checo had het wel makkelijker kunnen voorkomen en dan had je nu op het podium gestaan ipv DNF.

Dat is ook zeker zo, uiteindelijk gaan ze beide niet vrij uit en niet alleen voor hun eigen seizoen maar ook voor de teams kost het een hoop punten. Ik denk zelfs dat anders RB nog eerste was in constructeurs

Het is Sainz die naar linjs gaat terwijl er totaal geen reden voor.
En Perez naar rechts, duidelijk te zien aan de lijnen op de baan. En aangezien Perez achterligt heeft hij veel beter zicht op de situatie.
Het forse afwijken naar links van Sainz is een gevolg van de banden die elkaar raken, niet de oorzaak van de crash.

Vandaar ook de verwonderde reactie van Sainz: „What was that“, was het eerste wat hij zei.

En Perez naar rechts, duidelijk te zien aan de lijnen op de baan. En aangezien Perez achterligt heeft hij veel beter zicht op de situatie.
Het forse afwijken naar links van Sainz is een gevolg van de banden die elkaar raken, niet de oorzaak van de crash.

Vandaar ook de verwonderde reactie van Sainz: „What was that“, was het eerste wat hij zei.
Als je goed had opgelet dan had je gezien dat Perez niet naar rechts ging, was dan ook totaal geen reden voor. Sainz stuurde naar links en raakt Perez. Voorlopig een raceincident. Kan nog niks vinden over een onderzoek of straf.

Door de marshalls als gedeelde schuld beoordeeld. En je moet écht niet scherp kijken op de dronebeelden om Perez naar rechts te zien uitwijken, de wegmarkeringen zijn een goeie hulp.

Door de marshalls als gedeelde schuld beoordeeld. En je moet écht niet scherp kijken op de dronebeelden om Perez naar rechts te zien uitwijken, de wegmarkeringen zijn een goeie hulp.
Toch beter kijken want hij ging absoluut niet naar links, maar dat doet er voor de rest ook niet toe.

Ik vond het wel een redelijk vermakelijke race. Dat valt nog wel eens tegen in Baku. Top van Piastri maar jammer dat Norris niet een wat grotere puntenvangst heeft kunnen realiseren. Alsnog een prestatie van jewelste om voor Verstappen te eindigen deze race. Perez en Sainz... Tja... :( Neig ernaar dat Perez fout zat, maar Sainz was ook niet helemaal onschuldig.
Mclaren #1 in de constructeurskampioenschap!!! Toppers!! Hopelijk kan Norris zich nog herpakken en de komende races iets van 10 of meer punten afsnoepen. We hebben eerder gezien dat met wat hulp van de FIA in de laatste ronde van de laatste race het nog allemaal goed kan komen voor Norris... ;)

Perez had zichzelf nooit in die positie moeten brengen. Hij zat rondenlang te wachten totdat het tot een clash zou komen tussen Piastri en Leclerc. Hij had beter meteen aan kunnen vallen ipv zich te laten sandwichen door Ferrari. Echt zonde dit.

Leuke race, een gouden zet van Williams om Logan Sargeant uit de auto te zetten, hadden ze eerder moeten doen, Franco Colapinto doet het tot nu toe uitstekend, wel jammer dat Williams volgend jaar beide stoeltjes al bezet heeft, als Colapinto zo blijft doorgaan, verdiend hij het zeker om volgend jaar er weer bij te zijn, maar dat zal moeilijk worden, veel zitjes zijn al bezet.

Inderdaad, ook een mooi resultaat voor de Williams mannen. Hopelijk zien we nog wat meer van Colapinto. En ook Albon verdient wel wat lof voor zijn prestaties.

Laten we niet over een nacht ijs gaan, zie als voorbeeld Nyck de Vries. Hij heeft nog genoeg wedstrijden om zich te bewijzen en als hij het vaker laat zien dat ie het kan zal ie vast en zeker wel een stoeltje ergens krijgen.

Niet al te spannende race, zeker na de vorige. Knappe overwinning van Norris en een hoop werk voor Red Bull. Een gat van alweer meer dan 20 seconden is een slechte zaak.
Was dit de laatste race van Ricciardo?

Ik vond het vrij slaapverwekkend eerlijk gezegd, lastig in te halen. Piastri deed het wel goed en Norris gewoon weer super sterk natuurlijk.

Wel bizar dat na Verstappen er ook weer 20 seconden zit naar Piastri en weer 20s naar Russel! Je kan dus ook niet echt zeggen dat Mclaren een veel snellere wagen heeft.

Niet al te spannende race, zeker na de vorige. Knappe overwinning van Norris en een hoop werk voor Red Bull. Een gat van alweer meer dan 20 seconden is een slechte zaak.
Was dit de laatste race van Ricciardo?

Inderdaad een wat saaie race. Het resultaat van Verstappen geeft toch een sprankje hoop, hij rijdt in ieder geval weer vooraan mee. De laaste races was het echt aanmodderen.

Wel bizar dat na Verstappen er ook weer 20 seconden zit naar Piastri en weer 20s naar Russel! Je kan dus ook niet echt zeggen dat Mclaren een veel snellere wagen heeft.
Mwah, niet helemaal mee eens. Piastri is een beetje slachtoffer geworden van de strategie van McLaren naar mijn idee. Die zat vrij lang vast in het verkeer, dat heeft 'm te veel tijd gekost. Toen hij eenmaal achter Max zat was het restant van de race te kort om nog wat te doen, je zag toen ook dat Piastri gewoon de race heeft uitgereden voor P3. Als hij eerder in die positie was gebracht dan had hij zeker een kans gehad op P2. En de voorsprong van Norris was nog veel groter geweest als hij niet even de muur geraakt had. Verder gewoon (weer) goed gedaan hoor van Lando.

Pfoei. Saaie race. Echt niks spannends aan. Mooi voor Lando, maar het is 'too little too late'. Piastri inderdaad beetje slachtoffer van de Mclaren strategie.
En mogelijk misbruikte RBR hun zusterteam om nog een puntje af te snoepen bij Norris... Wat een geniepig clubje blijft het toch. De verdenkingen zijn er al jaren. Tijd dat de FIA dat eens serieus aan gaat pakken!!!

Pfoei. Saaie race. Echt niks spannends aan. Mooi voor Lando, maar het is 'too little too late'. Piastri inderdaad beetje slachtoffer van de Mclaren strategie.
En mogelijk misbruikte RBR hun zusterteam om nog een puntje af te snoepen bij Norris... Wat een geniepig clubje blijft het toch. De verdenkingen zijn er al jaren. Tijd dat de FIA dat eens serieus aan gaat pakken!!!
Zo nu is je reactie gewoon normaal... de doorgestreepte tekst kun je voor Facebook bewaren.

Enig juichmomentje van de race was juist toen RIC de snelste ronde neerzette... ik vind dat soort 'spelletjes' juist wel leuk. Het laat zien dat de teams (waarbij RB en VCARB er nooit een geheim van gemaakt hebben samen te werken) er alles aan doen om puntjes te sprokkelen. RB is op dit moment gewoon aan het rekenen: zolang de schade beperkt blijft tot maximaal 8 punten per weekend, is er aan het eind van het jaar een kampioenschap te vieren. Nu is de schade 7 punten in plaats van 8. Slim gezien, goed uitgevoerd. Thank you Daniël.

Enig juichmomentje van de race was juist toen RIC de snelste ronde neerzette... ik vind dat soort 'spelletjes' juist wel leuk. ..
Het lijkt me mooi dat er op een gegeven moment zelfs getorpedeerd wordt. Even een vleugeltje aantikken. "Oeps werd ik gelapt?"

Het lijkt me mooi dat er op een gegeven moment zelfs getorpedeerd wordt. Even een vleugeltje aantikken. "Oeps werd ik gelapt?"
Nee, dat lijkt mij dan weer niet leuk. De regels overtreden en daar een geniepig l*lverhaal over ophangen, is geen voorbeeld van een leuk spelletje. Slimme dingen doen die wel binnen de regels vallen, is dat wel.

• Leuk
Waarderingen: iDS
Was inderdaad een erg saaie race en dan breng ik het nog positief. Mooi afscheid voor Ricciardo door het gunnen van snelste ronde ( VCARB ) en Driver of the Day ( publiek ) Benieuwd hoe de rest van het seizoen gaat verlopen. Ik denk dat Verstappen gewoon nog "makkelijk" kampioen gaat worden. Norris maakt sowieso echt nog steeds veel te veel foutjes, schampt de muur licht en gaat ook bijna echt de muur in nog. Norris is wat mij betreft echt niet goed genoeg gewoon, Piastri daarentegen kan weleens een kampioen worden in de toekomst, die is echt veel beter, nu al.

Ik zat op het puntje van mijn stoel toen Perez gelapt werd....... :p
Ach, Singapore is al eens eerder gebruikt voor duistere strategieen, toch...? ;)

Puntje van Ric is eigenlijk zonde, want weggegooid punt (niet in de top 10), maar zoals j.ko ook aangeeft, is Red Bull daar nooit onduidelijk over geweest. Iedereen weet dat het een zusterteam is, dus eigenlijk is dit gewoon te verwachten. En als het niet volgens de regels is, dan is het aan de FIA om dat na te gaan.
Net als dat het hier aan de moderatoren is om na te gaan of iets beter bij Facebook hoort.....:p

Ik ben erg benieuwd waar Perez volgend jaar rijdt, want deze race was weer op je te schamen. Het is voor Red Bull het slechtste circuit en daar kan Max toch tweede worden, maar Perez zat weer eens te harken achter een Haas.

Was inderdaad een erg saaie race en dan breng ik het nog positief. Mooi afscheid voor Ricciardo door het gunnen van snelste ronde ( VCARB ) en Driver of the Day ( publiek ) Benieuwd hoe de rest van het seizoen gaat verlopen. Ik denk dat Verstappen gewoon nog "makkelijk" kampioen gaat worden. Norris maakt sowieso echt nog steeds veel te veel foutjes, schampt de muur licht en gaat ook bijna echt de muur in nog. Norris is wat mij betreft echt niet goed genoeg gewoon, Piastri daarentegen kan weleens een kampioen worden in de toekomst, die is echt veel beter, nu al.
Makkelijk denk ik eerlijk gezegd niet. Maar hij mag 8 punten per wedstrijd verliezen. Dus als Lando elke wedstrijd wint met snelste ronde, moet Max 2 worden elke wedstrijd om kampioen te worden.

Lando, vecht echter te vaak met zichzelf dus ik schat de kans niet heel groot in dat hij nu alle races wint. Probleem is echter dat Max ook niet heel veel meer heeft laten zien de laatste 5-6 races. 1 DNF van Lando of Max, kan al uitslaggevend zijn. We gaan het mee maken, maar ik denk dat het nog eens heel spannend op het einde van het seizoen kan gaan worden.

Terug
Bovenaan