Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

@Benzai sorry dan heb ik het verkeerd begrepen, een rectificatie is dus op zn plaats vanuit mijn zijde. Zo ben ik dan wel :).

Dus, mekkeren alle medewerkers bij Petronas Mercedes AMG zo?

En als de regels na 43 ronden netjes gevolgd waren was het de juiste beslissing om buiten te blijven. Tijdens wedstrijden is er behoefte aan consistentie in de regels voor alle deelnemers. Max kon nu wel Lewis aanvallen maar Sainz kon niet Max aanvallen omdat er daar wel nog achterblijvers tussen zaten. Dat slaat toch nergens op?
Met Charlie Whiting was dit dan ook never-nooit-niet gebeurd, zoals Guenther Steiner nog recentelijk heel raak opmerkte.
Ik vind eigenlijk dat dit onderwerp na al die jaren niet meer zo relevant is, uiteindelijk is het maar een spelletje. De FIA stond toen echter wel flink onder druk van het publiek en de teams om het spannend te houden.

Qua Red Bull en het zusterteam is het eigenlijk heel simpel: zolang je een bedrijf toestaat om twee teams te hebben, zal er altijd een zweem van belangenverstrengeling hebben. Dat gaat niet anders. Hetzelfde geldt mijns inziens voor de belangen die teambazen hebben in coureurs of andere teams. Als dat onwenselijk wordt geacht, moeten er regels voor komen.

Ga nou niet doen alsof het Lewis de titel heeft gekost, want die heeft hij zelf verspild door zijn domme fouten op Imola en Bakoe. Dat hij eerdere jaren wegkwam met zulke zeperds had puur te maken met de gigantische voorsprong die de mercedes motor had. De man is gewoon niet consistent genoeg.

@JL, weer fout, maar laat ik het voor je corrigeren, anders blijven we bezig: 'mekkeren alle medewerkers van zakelijke partners van het team zo'? Het antwoord moet ik je dan toch schuldig blijven, helaas...

@Twix, klopt en ik snap wel dat Mclaren deze situatie als onwenselijk bestempeld.

@Tiburon, tot op het moment dat de regels werden veranderd lag Lewis op koers om de titel te winnen. Los van wat er de rest van het seizoen gebeurde. En ja klopt, Lulu heeft geprofiteerd van de voorsprong die Mercedes had.
Maar wil je nou zeggen dat Max geen auto had die een gigantische voorsprong had op de rest van het veld??? :LOL: Sinds Newey zijn werk heeft neergelegd rijdt Max regelmatig in de middenmoot en heeft zelfs moeite zijn gigantische voorsprong in punten te behouden tov van ene Norris, of all people, die met z'n gepruts (en dat van zijn team) af en toe alles eraan lijkt te doen om vooral geen kampioen te worden...

Schandaal? Je weet het wel steeds onzinniger te brengen. Het misloop van de titel komt door het niet wisselen van de banden van Hamilton.
Klinkklare onzin. Als de regels gevolgd waren, zoals ze al sinds 2012 gehandhaafd werden, was het de juiste keuze om niet te wisselen en was Masi misschien nog steeds wedstrijdleider nu. Het feit dat Max wel Lewis kon aanvallen maar Sainz niet Max vanwege achterblijvers is alleszeggend in deze.
FIA heeft het dan ook als 'human error' omschreven in een rapport dat nog steeds voor eenieder inzichtelijk is online.

Klinkklare onzin. Als de regels gevolgd waren, zoals ze al sinds 2012 gehandhaafd werden, was het de juiste keuze om niet te wisselen en was Masi misschien nog steeds wedstrijdleider nu. Het feit dat Max wel Lewis kon aanvallen maar Sainz niet Max vanwege achterblijvers is alleszeggend in deze.
FIA heeft het dan ook als 'human error' omschreven in een rapport dat nog steeds voor eenieder inzichtelijk is online.
Nee dat zijn gewoon de feiten, maar logisch dat je het daar niet mee eens bent, je hebt een roze Mercedes bril op.
Alles en iedereen is de schuldige behalve Mercedes.

Nee Lewis heeft in 2021 meer fouten gemaakt dan Max. Een kampioenschap gaat over een heel seizoen, simpel zat. Het is pure karma dat hij het in de laatste wedstrijd verliest door een omstreden beslissing van de wedstrijdleiding maar zeer rechtvaardig. Hij is al vaak genoeg geholpen door de FIA.

Max had vorig seizoen eindelijk de beste auto van het veld waardoor hij meteen de dominantste coureur aller tijden werd. Lewis heeft 8 jaar de beste auto van het veld gehad maar heeft nooit zo'n dominant optreden gekend. Hij is gewoon gedeclasseerd. Het is niet voor niets dat Toto zo liep te slijmen om Verstappen naar mercedes te halen.

@Frits79, Feit is dat een wedstrijdleider ontslagen is omdat hij de regels niet juist heeft geïnterpreteerd. Daar is een volledig rapport over geschreven. Dat ontkennen door theorieën over banden wisselen te opperen is pas kijken door een oranje bril.
Iedereen die deelneemt aan een wedstrijd wil graag dezelfde regels voor ALLE deelnemers. In dit geval golden er echter andere regels voor Max dan voor Sainz en alle anderen die daar nog achter zaten.

@Tiburon, klopt, een kampioenschap gaat over een heel seizoen. Als je dan uiteindelijk nog hulp nodig hebt vanuit hogere hand om te winnen heeft dat niks met 'karma' te maken maar met wedstrijdmanipulatie.
En jij noemt Max de dominantste coureur aller tijden. Prima, ik benoem in deze liever de RB19 als dominantste wagen aller tijden.
Waar is Lulu sinds hij geen top auto meer heeft? En waar is die 'dominantste coureur aller tijden' sinds Newey het bijltje erbij neer gooide...? Ow ja, verworden tot iemand die enorm moeite heeft met een wisselvallig presterende coureur als Norris... ;)
Ik kom al sinds voor 2006 op Autoweek en hoef verder geen enkele toelichting te geven waarom dat zo is, lijkt mij zo. Als laatste: ik woon niet in België en dus kom ik, zo ver ik weet, ook vrijwel nooit op Belgische fora.

Laatst bewerkt:
En jij noemt Max de dominantste coureur aller tijden. Prima, ik benoem in deze liever de RB19 als dominantste wagen aller tijden.
De overwinningen zijn anders toch echt wel door Max binnen gehaald en niet door Checo. Feit is zonder coureur blijft de auto stil staan, met coureur, win je nog niet gegarandeerd!

McLaren heeft, las ik op een F1 site, de zoon van Luca Badoer toegevoegd aan hun talentenploeg, Badoer heeft het trieste record van de meeste GP's gereden zonder ook maar 1 wk-punt te halen.

@Frits79, Feit is dat een wedstrijdleider ontslagen is omdat hij de regels niet juist heeft geïnterpreteerd. Daar is een volledig rapport over geschreven. Dat ontkennen door theorieën over banden wisselen te opperen is pas kijken door een oranje bril.
Iedereen die deelneemt aan een wedstrijd wil graag dezelfde regels voor ALLE deelnemers. In dit geval golden er echter andere regels voor Max dan voor Sainz en alle anderen die daar nog achter zaten.

@Tiburon, klopt, een kampioenschap gaat over een heel seizoen. Als je dan uiteindelijk nog hulp nodig hebt vanuit hogere hand om te winnen heeft dat niks met 'karma' te maken maar met wedstrijdmanipulatie.
Waar is Lulu sinds hij geen top auto meer heeft? En waar is die 'dominantste coureur aller tijden' sinds Newey het bijltje erbij neer gooide...? Ow ja, verworden tot iemand die enorm moeite heeft met een wisselvallig presterende coureur als Norris... ;)
Ik kom al sinds voor 2006 op Autoweek en hoef verder geen enkele toelichting te geven waarom dat zo is, lijkt mij zo. Als laatste: ik woon niet in België en dus kom ik, zo ver ik weet, ook vrijwel nooit op Belgische fora.
Zijn kartcarrière, entree in de F1 op zeer jonge leeftijd, zijn GP overwinningen, zijn kampioenschappen, zijn enorme dominantie over zijn teamgenoten, de mening over Max van alle F1 coureurs, kenners en insiders. Elke zichzelf respecterende F1 liefhebber erkent op zijn minst dat Max Verstappen een heel bijzonder en heel groot racetalent is.

Zijn kartcarrière, entree in de F1 op zeer jonge leeftijd, zijn GP overwinningen, zijn kampioenschappen, zijn enorme dominantie over zijn teamgenoten, de mening over Max van alle F1 coureurs, kenners en insiders. Elke zichzelf respecterende F1 liefhebber erkent op zijn minst dat Max Verstappen een heel bijzonder en heel groot racetalent is.
Zijn talent staat niet ter discussie. Dat is overduidelijk! Maar ik heb talloze 'grote racetalenten' zien langskomen in 30 jaar F1. En zodra die grote race talenten geen top auto meer hadden, wonnen ze ook niet of nauwelijks meer. Schumacher, Alonso, Hamilton etc... En nu dus Verstappen.

Hadden ze dan plots geen talent meer? Neej, het geeft gewoon aan hoe de auto die een team neerzet vele malen belangrijker is voor succes. En natuurlijk kan een getalenteerde coureur als Verstappen net dat beetje meer eruit halen. Net als andere top coureurs. Maar aan het einde van de rit is de prestatie die een Newey met zijn team heeft neergezet veel bepalender voor succes dan het talent van Max. Met al zijn talent krijgt hij het momenteel toch niet voor elkaar.

Volgens diverse kenners is voor 80% het team en de auto verantwoordelijk voor het succes en voor 20% de coureur!

Nee Lewis heeft in 2021 meer fouten gemaakt dan Max. Een kampioenschap gaat over een heel seizoen, simpel zat. Het is pure karma dat hij het in de laatste wedstrijd verliest door een omstreden beslissing van de wedstrijdleiding
Ja dat denk ik ook.

Maar feit blijf wel dat Red Bull het smerigste drankje is dat ooit door de voedingsindustrie is bedacht. Ik drink nog liever drie emmers Pastis dan dat. Daar moeten we het eens over hebben.

Maar feit blijf wel dat Red Bull het smerigste drankje is dat ooit door de voedingsindustrie is bedacht. Ik drink nog liever drie emmers Pastis dan dat. Daar moeten we het eens over hebben.
Wat heeft dat in godsnaam met de sport te maken? :unsure: Overigens is een mening geen feit… maar dat terzijde.

Zijn talent staat niet ter discussie. Dat is overduidelijk! Maar ik heb talloze 'grote racetalenten' zien langskomen in 30 jaar F1. En zodra die grote race talenten geen top auto meer hadden, wonnen ze ook niet of nauwelijks meer. Schumacher, Alonso, Hamilton etc... En nu dus Verstappen.

Hadden ze dan plots geen talent meer? Neej, het geeft gewoon aan hoe de auto die een team neerzet vele malen belangrijker is voor succes. En natuurlijk kan een getalenteerde coureur als Verstappen net dat beetje meer eruit halen. Net als andere top coureurs. Maar aan het einde van de rit is de prestatie die een Newey met zijn team heeft neergezet veel bepalender voor succes dan het talent van Max. Met al zijn talent krijgt hij het momenteel toch niet voor elkaar.
De beste coureur krijgt uiteindelijk de beste auto. De beste coureur maakt uiteindelijk ook de beste keuze qua team. Alonso is een goed voorbeeld. Uitstekend coureur. Maar blijkbaar niet helemaal compleet want hij ging naar een minder team, maakte niet de beste keuze.

Tussendoor wordt nog even onthuld welke trofeeën er uitgereikt worden na de race op 'Circuit of de Americas'

Personage op de beker is 'Heroo' Deze zijn vernoemd naar het heldhaftige imago van een F1 coureur....
icHMenq.png

Zoiets zou ik niet met droge ogen uit kunnen reiken, vreselijk.....
Wat mij betreft mag deze ergens bovenin het lijstje met 'de lelijkste ooit'

Toch staan deze bij mij (tot nu toe) bovenaan op het lijstje:
1015448324-LAT-20180624-_L5R4134.jpg

2018: Paul Richard (Frankrijk) De jaren daarna was het een andere kleur gorilla...

Dat is geinspireerd door Be@rbricks, een best wel grote collectible market tegenwoordig. Ik vind het wel leuk, een keer wat anders.

Nou nog even tot Q2 gewacht maar ik ben weer F1 liefhebber.. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Ik ga even F1 abo weer aktieveren.;)

Het is sowieso een leuk F1 weekend! Veel actie in de sprint, nu quali ook spannend. Kijk uit naar de race!

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Dat was een hele vermakelijke race! Blijft een geweldig circuit dit. Heel erg slim gereden van Verstappen door Norris zo lang achter zich te houden en hem aan het eind nog die penalty aan te naaien. Je weet gewoon dat Verstappen donders goed wist wat hij daar op dat moment deed en wat het resultaat zou zijn.

Regels zijn regels. Was nu net nog een prima uitleg van de situatie op Sky Sports notabene, zeer verhelderend en bevestigend waarom de penalty terecht was.

Mwah, redelijk vermakelijke race. Prachtig om weer 2 Ferrari's aan top te zien. Mclaren weer eens met een bizarre strategie. Het was eigenlijk al zichtbaar in voorgaande races, maar na de sprint was het overduidelijk: Norris gaat Max niet van zijn titel afhouden. Die gast maakt fout op fout. En Mercedes... Uhm... Pfoei... Wat een wanprestatie dit weekend!

En dan de Max/Lando incidenten... Tja, typisch Max weer en Norris is tegen dat agressieve gedoe gewoon niet opgewassen. Ik vond de penalty overigens niet terecht. Misschien moet ik het nog eens bekijken maar Max duwde Norris toch echt de baan af. Ik meende ook diverse keren vergelijkbare situaties gezien te hebben, ook tijdens de sprint, waar verder geen straffen voor uitgedeeld zijn. Wat mij betreft een race incident, niet meer dan dat. Maar goed, we hebben zo bespreking dan zullen de collega's wel duidelijkere beelden hebben.

De grap van het race weekend kwam weer eens van RBR... 'Ja we hebben BIB maar we gebruiken het niet'... LOL!!! In een sport waar ieder moertje en schroefje in de spotlight staat, bouwen hun iets op hun auto maar gebruiken het zogenaamd niet.

Laatst bewerkt:
Of bekijk het anders... als inhalende coureur moet je daar dus ook slimmer mee omgaan.
In overview is dat 't. Dat werd ook in de Post Race show gezegd: Om Max te verslaan moet Lando gewoon scherper en slimmer rijden. Hij had het hier niet op aan moeten laten komen.
Zegt Lando trouwens zelf ook.

En verder is het gewoon een beslissing van de stewards. Kun je het niet mee eens zijn, maar 't is wat 't is.

Penalty was 100% terecht, meerdere andere kregen daar dezelfde penalty. Max deed dat gewoon heel slim en McLaren weer oerdom door de positie niet terug te geven. Lando was veel sneller dus als ze de positie hadden terug gegeven had hij nog 5 ronde om Max in te halen en dat was zeer waarschijnlijk wel gelukt. Nu verliest McLaren door eigen handelen dure punten.

De grap van het weekend was overigens Lewis :ROFLMAO:

Penalty was 100% terecht, meerdere andere kregen daar dezelfde penalty. Max deed dat gewoon heel slim en McLaren weer oerdom door de positie niet terug te geven. Lando was veel sneller dus als ze de positie hadden terug gegeven had hij nog 5 ronde om Max in te halen en dat was zeer waarschijnlijk wel gelukt. Nu verliest McLaren door eigen handelen dure punten.

Ik vraag mij af of ze bij Ferrari spijt hebben dat ze Sainz gaan vervangen door L.H.

De grap? Blijkbaar snap je niet waar de BIB voor dient en probeer je weer een punt te maken zonder de feiten te kennen, maar das niet voor het eerst.
Helaas niet kunnen kijken, de race was hier om 03.00.

Hmmm... Even de beelden nog eens goed bekekenen en ja, Norris zat gewoon fout. Tuurlijk is het weer Maxie met z'n agressieve capriolen altijd, maar onder de streep had Mclaren beter moeten weten en Norris moeten vragen de plek terug te geven.
Lando heeft gewoon moeite zodra hij onder druk staat. Dat blijkt keer op keer.

@JL86 , Russell vecht niet om het kampioenschap, maar toch goed dat je dit aankaart. Situatie is wel niet helemaal hetzelfde: George zat aan de binnenkant terwijl Lando aan de buitenkant zat. Daarnaast heeft Lando Max ingehaald over de witte streep. Los daarvan vond ik de penalty voor George overdreven.

• Leuk
Waarderingen: iDS
@Benzai het maakt niet uit of je voor het kampioenschap vecht of niet, met die beredenering van je hoef je dus 18 auto’s in het veld nooit penalties te geven…

Tipje: zo iemand kun je op 't forum negeren, hoef je de larie niet meer te lezen.
Heb ik al gedaan, zie 'm alleen nog verschijnen als iemand zo onverstandig is de trol te voeren en citeren.
Maar dan nog zie je alleen dat, niet wat de trol schreef.
Wordt de topic ineens een stuk leesbaarder van :)

En als je onverwacht een keer zin hebt je weer eens ouderwets te ergeren kun je ervoor kiezen genegeerde inhoud (tijdelijk) zichtbaar te maken :D

Helemaal niet: Norris lag voor de bocht voor en werd buiten de baan gedrukt. Daar moet Verstappen dus ook een tijdstraf voor aan zijn broek krijgen. Bij die actie is hij zelf trouwens ook helemaal buiten de baan gegaan.
Stewards hebben gewoon geplooid voor de druk van RB.

Terug
Bovenaan