Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

@iDS nee Max lag voor bij de APEX, dat is het meetpunt. Wie waar zit voor de bocht is niet relevant. Gewoon een correcte beslissing.
Helemaal niet: zelfde situatie voor Russell die aan de binnenzijde van de bocht zit en de straf krijgt toebedeeld.
Boverdien tonen de beelden en bevestigen een pak journalisten dat de McLaren wel degelijk voor lag. Dus echt de stewards die heten hun broek doen voor de regerende wereldkampioen. Pathetisch.

Natuurlijk is die situatie niet hetzelfde. Maar het past niet helemaal in het straatje van de echte kenners hier. En de echte kenner weet: alles wat in het voordeel is van Max en RBR is juist. En dat wordt verdedigt met de meest onnozele, simpel weerlegbare argumenten.
En dan vooral niet met feiten op de proppen komen of een andere mening verkondigen. Want het zou zomaar kunnen dat je door de echte kenners genegeerd wordt. En dan is je leven over natuurlijk. Dat was het dan... *proest* Hahahaha! :ROFLMAO:

Oh de mercedes belg is er ook weer die eerst zegt dat hij weg gaat en vervolgens weer met hangende pootjes terugkomt omdat hij nergens anders zijn zielige opmerkingen kwijt kan. *proest* Hahahaha! :ROFLMAO:

• Haha
Waarderingen: JL86
Helemaal niet: zelfde situatie voor Russell die aan de binnenzijde van de bocht zit en de straf krijgt toebedeeld.
Boverdien tonen de beelden en bevestigen een pak journalisten dat de McLaren wel degelijk voor lag. Dus echt de stewards die heten hun broek doen voor de regerende wereldkampioen. Pathetisch.
Joh klopt niet, zelf de beelden terug gekeken? Penalty is gerechtvaardigd. Weet je wel waar de APEX begint? Ben nu wel klaar met de discussie.

Sorry dat ik het zeg, maar wat een k*t sfeer is het hier...

Wilde ook reageren, maar op deze manier is er weinig aan. Ik ga niks rapporteren maar hopelijk leest een moderator zelf een keer mee hier en neemt hij maatregelen. Dit is geen discussie maar moddergooien.

@Carkiller eens. Een normale discussie hier voeren is niet mogelijk als je een andere mening hebt dan de gevestigde orde. Ik probeer altijd mijn mening te onderbouwen met de nodige argumentatie, maar in plaats van daar inhoudelijke op te reageren wordt er door sommigen meteen op de man gespeeld.
En dan wordt het ipv een pittige discussie (moet kunnen af en toe) 1 groot festijn van moddergooien.

Zoals het voorbeeld van iDS: hij heeft een andere mening en ipv de discussie aan te gaan krijgt hij dit soort antwoorden:
dan begrijp je er echt helemaal niks van.
Weet je wel waar de APEX begint? Ben nu wel klaar met de discussie.
Het grappige is dat niemand van hen even de tijd neemt om te beargumenteren dat Russel de aanvallende partij is en via de binnenkant Bottas eraf duwde, terwijl Verstappen de verdedigende partij was die vervolgens buiten om ingehaald werd. Tiburon zegt nog wel iets zinnigs mbt het feit dat Verstappen waarschijnlijk een penalty had gekregen als Norris die plek had teruggegeven, maar hij meent dat met gescheld te moeten overbrengen.

Zo jammer dit.

• Leuk
Waarderingen: DBAA
@Carkiller eens. Een normale discussie hier voeren is niet mogelijk als je een andere mening hebt dan de gevestigde orde. Ik probeer altijd mijn mening te onderbouwen met de nodige argumentatie, maar in plaats van daar inhoudelijke op te reageren wordt er door sommigen meteen op de man gespeeld.
En dan wordt het ipv een pittige discussie (moet kunnen af en toe) 1 groot festijn van moddergooien.

Zoals het voorbeeld van iDS: hij heeft een andere mening en ipv de discussie aan te gaan krijgt hij dit soort antwoorden:

Het grappige is dat niemand van hen even de tijd neemt om te beargumenteren dat Russel de aanvallende partij is en via de binnenkant Bottas eraf duwde, terwijl Verstappen de verdedigende partij was die vervolgens buiten om ingehaald werd. Tiburon zegt nog wel iets zinnigs mbt het feit dat Verstappen waarschijnlijk een penalty had gekregen als Norris die plek had teruggegeven, maar hij meent dat met gescheld te moeten overbrengen.

Zo jammer dit.
Ik denk niet dat dit bericht helpt Benzai, Je schrijft dat Tiburon nog wel iets zinnigs schrijft, dus blijkbaar de rest in dat gesprek niet. Ik deel je mening ook niet over de (eventuele) straffen voor Norris/Verstappen. Praat ik dan ook onzin?

Ik denk niet dat dit bericht helpt Benzai, Je schrijft dat Tiburon nog wel iets zinnigs schrijft, dus blijkbaar de rest in dat gesprek niet. Ik deel je mening ook niet over de (eventuele) straffen voor Norris/Verstappen. Praat ik dan ook onzin?
Welke mening over de straf van Norris deel je niet? Even voor de volledigheid, want misschien ondergesneeuwd, maar ik vond de straf voor Norris terecht: hij haalt als 'attacker' buitenom in en had die plek terug moeten geven. Dat is een andere situatie dan die van Russell, die pakt als 'attacker' de binnenbocht en duwt Bottas naar buiten.

Met 'iets zinnigs' had ik het specifiek over Tiburon's response naar iDS, niet zozeer over het hele 'gesprek', als je het zo noemen kunt...

Bij deze een waarschuwing, want de boodschap van Joost was kennelijk niet duidelijk genoeg.

Moderatie

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat Mc Laren zelf ook wel weet dat het een vrij kansloze zaak is maar ze willen gewoon duidelijkheid.
Verstappen heeft natuurlijk ook het randje gevonden van wat voor hem optimaal was.

Zelf denk ik dat een grindbak gewoon de beste oplossing is als de baan exclusief voor F1 wordt gebruikt. Geen discussie grindbak beslist wel.

Ja dat denk ik ook. En helemaal eens met de grindbak oplossing, dat las ik eerder ook al eens ergens.
De redenatie van Mclaren is dat Lando niet meer de 'attacker' was omdat hij al voor Verstappen zat die vervolgens later remde en dus de apex mistte en daardoor ook buiten de baan reed.

Op het forum staan enkele goede foto's die het statement van Mclaren lijken te onderbouwen. Maar toch zie ik het anders, Lando blijft wat mij betreft echt de aanvallende partij in deze. Wordt vervolgd, maar denk ook niet dat deze actie van Mac veel kans van slagen heeft.

Benieuwd of Ferrari het dit weekend weer zo goed gaat doen, alleen maar goed voor het kampioenschap als Ferrari ook serieus kan mee doen.

Benieuwd of Ferrari het dit weekend weer zo goed gaat doen, alleen maar goed voor het kampioenschap als Ferrari ook serieus kan mee doen.
Het zwakke punt van Ferrari was altijd dat ze niet alle disciplines op het hoogste nivo kregen. Waren te de techniek en rijders top dan maakten ze wel een tacktische blunder. Waren ze tactisch en in de pitstraat top dan ging er mechanisch wel wat fout. Maar nu lijken ze toch werkelijk over alle disciplines heen alles op orde te hebben. Het zou mij dus inderdaad niet verbazen als ze met twee auto's in de top drie gaan eindigen.

Vakantie? Die hadden ze een jaar terug al met pensioen moeten sturen, echt onbegrijpelijk waarom die man nog steeds in F1 rondrijd. Is toch niet uit te leggen dit? Was het al niet maar dat ze hem zelfs na de zomerstop nog aangehouden hebben is niet te vatten.

Normaal gesproken zou Perez volgend jaar niet meer rijden, maar die weddenschap durf ik niet meer aan.

Ik kijk uit naar morgen, kan een leuke race worden door deze kwalificatie. Sainz, Verstappen en Norris, mooi trio vooraan.

Misschien omdat plan B ook al in het water was gevallen? Velen hadden hoge verwachtingen van Daniel Ricciardo, en die is vast met een reden teruggehaald naar 't (zuster)team, maar heeft ook niet echt de verwachtingen waargemaakt :confused:
En er wordt druk gespeculeerd over de ontbindende voorwaarden in Perez' contract(verlenging), maar niemand weet precies wat die zijn. Zou zomaar kunnen dat daarin staat dat hij tot 't einde van 't seizoen heeft gekregen om zich te bewijzen.
Een andere coureur nu in deze auto zetten biedt ook geen enkele garantie op meer punten voor 't team.

Maar wat was er bij Piastri aan de hand? Die was maar 14/1000s sneller dan Perez en lag er ook in Q1 al uit terwijl Norris juist de snelste was in Q1, met dezelfde auto?! Terwijl die (tot nu toe) wél een behoorlijk seizoen draaide !?

Beide gewoon ontzettend slecht in de quali. Wel leuk een gemixte top 3 wordt spannend richting de eerste bocht. Ferrari is de laatste weken echt goed bezig, kunnen zij nog roet in het eten gooien voor McLaren als het gaat om het constructeurskampioenschap?

Maar wat was er bij Piastri aan de hand? Die was maar 14/1000s sneller dan Perez en lag er ook in Q1 al uit terwijl Norris juist de snelste was in Q1, met dezelfde auto?! Terwijl die (tot nu toe) wél een behoorlijk seizoen draaide !?
Ja heel vreemd. Misschien zijn beide auto's verschillend afgesteld op verzoek van rijder of om te diversiviseren in tacktiek.

Beide gewoon ontzettend slecht in de quali. Wel leuk een gemixte top 3 wordt spannend richting de eerste bocht. Ferrari is de laatste weken echt goed bezig, kunnen zij nog roet in het eten gooien voor McLaren als het gaat om het constructeurskampioenschap?
Jazeker kan Ferrari dat. En dat zijn ze ook echt wel van plan. Of het nog lukt weet ik niet, maar ze zijn zeker niet kansloos voor het WCC.

Mooie race gisteren! Ontzettend leuk voor Carlos, super goed gereden. Jammer van Leclerc die de 2de plek verliest, wel weer sterk van Lando. Max, tja gewoon eigen schuld, 20 sec is dan wel hard. Maar uitzitten en door, uiteindelijk 6de is dan niet eens zo slecht.

Best een leuke race. Jammer dat Norris net weer dat beetje mist om op het bovenste trapje te mogen stappen. Maar het was al vrij snel duidelijk dit jaar dat Norris het (nog) niet helemaal in zich heeft om kampioen te worden. Zeker na de sprint van vorige race. Spannend en leuk gevecht ook tussen HAM en RUS. Max weer als vanouds agressief, goed dat ie er nu een keer niet mee weg kwam. Zonder zijn 1 sec voordeel per ronde is Max verre van foutloos en moet hij het weer hebben van 'move or we crash' gedrag.

Als je het zo bekijkt allemaal had het een echt spannend seizoen kunnen worden als Newey eerder vertrokken was bij RBR.

Laatst bewerkt:
Nee doet hij niet, hij is namelijk niet meer gemotiveerd, al jaren niet. Zag je vorig weekend ook, alleen maar aan het klagen en parkeert hem daarna in de muur.

Sainz is 100% gemotiveerd, die hadden ze beter kunnen houden, jammer, want nu hebben ze eindelijk goede papieren om mee te strijden voor het kampioenschap en gaan ze van opstelling wisselen.

Perez was trouwens ook echt wel weer heel erg slecht gisteren he.... wanneer knikkeren ze hem er eindelijk eens uit?!

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe Leclerc en Hamilton gaan samenwerken. Ik verwacht wel wat vuurwerk. Beiden verwachten, denk ik, als eerste rijder behandeld te worden. Zeker nu Ferrari zeer competitief is, kan dat best gaan schuren.

Ik ben wel heel benieuwd naar hoe Leclerc en Hamilton gaan samenwerken. Ik verwacht wel wat vuurwerk. Beiden verwachten, denk ik, als eerste rijder behandeld te worden. Zeker nu Ferrari zeer competitief is, kan dat best gaan schuren.
Lewis kan natuurlijk wel wat extra ervaring de paddock in brengen en dat kan nuttig zijn. Op de baan denk ik dat Charles toch wel een voordeel heeft dat hij er al wat langer in dat stoeltje zit. Ik verwacht dat hij sneller zal zijn.

Ik zat nog te denken 4 races nog toch? 47 punten verschil:unsure:
Heel riant is die voorsprong niet.
De 2024 redbull is momenteel zo ongeveer de F1 Trabant.
Gaat nog spannend worden.

In principe heb ik een bloedhekel aan Ferrari (teveel petjes, reclame, en brengt sinds 1980 louter afschuwelijke autos op de openbare weg, ok Mercedes doet dat ook maar vooral sinds 2012) maar nu hoop ik toch met Max mee dat ze zoveel mogelijk gaan winnen.

Komende races ben ik vóór Ferrari.

@Nico 3224364 enigszins spannend gaat het zeker wel worden ja, vooral als Max zoveel domme fout blijft maken zoals in Mexico.

In principe mag hij 11 punten per wedstrijd verliezen (4 wedstrijden te gaan plus sprint race) tov Lando.
Als Lando dan eerste wordt, moet Max minimaal 3de worden. Wordt Lando 2de dan moet Max 6de worden (zoals dit weekend).

Ik zie ook dat Ferrari sterk is en dit eigenlijk heel goed uitkomt voor RB, want Mclaren is wellicht "sneller" maar Mclaren en Lando presteren heel wisselvallig. Maken regelmatig fouten en daardoor heeft nu Ferrari de kans om het constructeurskampioenschap (potentieel) nog te kunnen winnen en zie je zoals afgelopen weekend dat zij dan ook voor de snelste ronde willen gaan.

De kans dat Lando dus alles wint de komende races is heel erg klein (pas 3 races gewonnen dit jaar). Dit helpt RB enorm, want zij hebben zeker geen winnaars auto momenteel, maar als Lando dus niet races wint, mag Max 6de worden. Wat vrij realistisch is.

De sprint in Brazilie kan nog roet in het eten gooien, maar vaak komt Mclaren later in de race op "stoom" en de RB is juist de eerste paar rondes sterk, vandaar dat Max ook in Austin de sprint gewonnen heeft.

Het gaat in ieder geval voor hopelijk wat leuke races zorgen en volgend jaar gaat dan ook een spannend seizoen worden, denk ik.

Ik denk Lewis het wel goed gaat doen, hij is gemotiveerd om bij zijn nieuwe team aan de slag te gaan.
Na 11 jaar bij hetzelfde team waar het nu niet meer loopt snap ik dat je er met de pet naar gooit en ondanks alles staat hij nog boven Russell

• Leuk
@Nico 3224364 enigszins spannend gaat het zeker wel worden ja, vooral als Max zoveel domme fout blijft maken zoals in Mexico.

In principe mag hij 11 punten per wedstrijd verliezen (4 wedstrijden te gaan plus sprint race) tov Lando.
Als Lando dan eerste wordt, moet Max minimaal 3de worden. Wordt Lando 2de dan moet Max 6de worden (zoals dit weekend).

Ik zie ook dat Ferrari sterk is en dit eigenlijk heel goed uitkomt voor RB, want Mclaren is wellicht "sneller" maar Mclaren en Lando presteren heel wisselvallig. Maken regelmatig fouten en daardoor heeft nu Ferrari de kans om het constructeurskampioenschap (potentieel) nog te kunnen winnen en zie je zoals afgelopen weekend dat zij dan ook voor de snelste ronde willen gaan.

De kans dat Lando dus alles wint de komende races is heel erg klein (pas 3 races gewonnen dit jaar). Dit helpt RB enorm, want zij hebben zeker geen winnaars auto momenteel, maar als Lando dus niet races wint, mag Max 6de worden. Wat vrij realistisch is.

De sprint in Brazilie kan nog roet in het eten gooien, maar vaak komt Mclaren later in de race op "stoom" en de RB is juist de eerste paar rondes sterk, vandaar dat Max ook in Austin de sprint gewonnen heeft.

Het gaat in ieder geval voor hopelijk wat leuke races zorgen en volgend jaar gaat dan ook een spannend seizoen worden, denk ik.
goede analyse denk ik

• Leuk
In principe heb ik een bloedhekel aan Ferrari (teveel petjes, reclame, en brengt sinds 1980 louter afschuwelijke autos op de openbare weg, ok Mercedes doet dat ook maar vooral sinds 2012) maar nu hoop ik toch met Max mee dat ze zoveel mogelijk gaan winnen.

Komende races ben ik vóór Ferrari.
:ROFLMAO: :ROFLMAO:
Ferrari heeft altijd sterke met zwakke ontwerpen afgewisseld. De Testarossa vind ik bv. veel teveel voor de Amerikaanse markt ontworpen. De laatste generatie wagens mag er opnieuw zijn trouwens.
In de F1 heb ik altijd een zwak voor het merk gehad. In vergelijking met andere merken met traditie in het circus presteren ze trouwens erg goed. Zo‘n zwakke periode als McLaren hebben ze nooit meegemaakt en ook Williams was ooit wereldkampioen.
Nee, los van de rijders toch liever een merk van mooie wagens dan een van blikjes cafeïne met suikerwater vermengd.

Dus ik gun Ferrari zeker de constructeurstitel terwijl Norris toch sterker zal moeten presteren om Verstappen zijn titel nog af te snoepen.

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Heel goed dat er momenteel aandacht is voor het agressieve en ronduit gevaarlijke rijgedrag van dhr. Verstappen. Er waren hier mensen die echt dachten dat hij inmiddels een volwassenere rijder was geworden, maar dat kwam alleen door het feit dat hij met zijn raket RBR iedere keer aan de horizon kon verdwijnen. Maar uit zijn eSports capriolen bleek al dat hij zijn streken nog lang niet verleerd was. En nu hij geen raket meer heeft, is hij weer ieder race weekend betrokken bij een controversieel iincident.
Het is echt een familie kwaaltje want we weten allemaal dat Jos ook zijn agressie niet de baas is. Maar dit hoort gewoon niet thuis in F1. Goede zaak dat daar de FIA daar nu eindelijk aandacht aan besteedt.

Heel goed dat er momenteel aandacht is voor het agressieve en ronduit gevaarlijke rijgedrag van dhr. Verstappen.
Natuurlijk is dat goed juist omdat de beste rijders per definitie over grenzen gaan. "De mooiste bloemen bloeien namelijk aan de rand van de afgrond." Shumacher, Vettel, Prost Mansel, Clark, Piquet, Lauda allemaal gingen ze grenzen over.
Die basale grenzeloosheid is nodig om wereldkampioen te worden daarom zijn scheidsrechters nodig. Dit geldt in bijna elke sport zeker als ze gevaarlijk is. Tegelijkertijd is de grenzeloosheid ook nodig om het attractief te maken denk ik.

Natuurlijk is dat goed juist omdat de beste rijders per definitie over grenzen gaan. "De mooiste bloemen bloeien namelijk aan de rand van de afgrond." Shumacher, Vettel, Prost Mansel, Clark, Piquet, Lauda allemaal gingen ze grenzen over.
Die basale grenzeloosheid is nodig om wereldkampioen te worden daarom zijn scheidsrechters nodig. Dit geldt in bijna elke sport zeker als ze gevaarlijk is. Tegelijkertijd is de grenzeloosheid ook nodig om het attractief te maken denk ik.
Ik ben er zeker van dat dit niks met „basale grenzeloosheid“ te maken heeft, wel met het opzoeken van de grenzen. Als je gewoon binnen de lijntjes kleurt, presteer je gewoon iets minder maar als je de grenzen opzoekt dan overschrijd je die soms ook. En dat weten die rijders ook.
Dat blijkt uit 2 zaken afgelopen week: de droge reactie tijdens de race op de tijdstraf enerzijds en de uitspraak van Verstappen in een interview deze week waarin hij zelf stelt dat: „ik weet wat ik doe hoor“.
Berekend risico dus om met zijn „verouderde“ wagen toch de top bij te benen.

Het valt mij nu ook alweer op hoe slecht de FIA bezig is, overigens het camera werk was ook weer van niveau stagiaire bij de sprint race… man man man!

Maar Nico stopt de auto echt pal naast de weg en pas nadat hij uitgestapt is en weggelopen is wordt de VSC geactiveerd?! What the… in ieder geval genoeg tijd voor de papayas om de auto’s te switchen ;).

Ik ben niet zo van complottheorieën maar ik vind het inderdaad wel heel opvallend dat de VSC pas geactiveerd werd onmiddellijk nadat Norris en Piastri gewisseld zijn van plaats. Kan bijna geen toeval zijn.

Nee precies idem hier. Op het moment dat Max op de gearbox van Piastri zat werd de VSC in het leven geroepen… maar goed it is what it is!

Ik denk dat McLaren dit weekend veel punten gaan pakken!

Maar Nico stopt de auto echt pal naast de weg en pas nadat hij uitgestapt is en weggelopen is wordt de VSC geactiveerd?!
Dit was inderdaad een beetje vreemd. Het had logischer geweest om meteen de VSC te activeren.

ik laat het voordeel van McLaren hier maar even buiten beschouwing...

Terug
Bovenaan