Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

467505867_518308667838106_9033001758788450059_n.jpg

Tja, tevens de coureur met de meeste penalty punten sinds de introductie. En dat zouden er volgens mij nog vele malen meer zijn geweest als Max in '22 , '23 en begin '24 geen een auto had die gemiddeld 0,5sec sneller was dan de rest...

Geef Max een auto die veel sneller is dan de rest en hij is de beste. Net als de meeste andere wereldkampioenen. Maar met een iets mindere auto moet hij het voornamelijk hebben van anderen van de baan af rijden.

Tja, tevens de coureur met de meeste penalty punten sinds de introductie. En dat zouden er volgens mij nog vele malen meer zijn geweest als Max in '22 , '23 en begin '24 geen een auto had die gemiddeld 0,5sec sneller was dan de rest...

Geef Max een auto die veel sneller is dan de rest en hij is de beste. Net als de meeste andere wereldkampioenen. Maar met een iets mindere auto moet hij het voornamelijk hebben van anderen van de baan af rijden.
https://c.tenor.com/ylxipO4LmuUAAAAM/oh-sure-of-course-absolutely-affirmartive.gif

En daar meneertje BS weer. Je bent wel heel goed in het verzinnen en bij halen van allerlei compleet onzinnige dingen. Ja hij heeft de meeste punten, maar rijdt dan ook op het scherpst van de snede, Magnussen bakt er geen bal van en heeft ook een hoop punten.
Je hele opmerking over 22 23 en 24 slaat kant noch wal.

Wat een bullshit, met een iets mindere auto geeft hij de rest van het veld nog steeds rijles. Alleen met een veel mindere auto kan hij alleen iets forceren door op het scherpst van de snede te rijden zoals in alle jaren t/m 2020 en nu dit jaar tov Mclaren. En af en toe als de omstandigheden moeilijk zijn, kan hij ook met een belabberde auto goed presteren zoals in Brazilië 2 weken geleden, waar hij het hele veld vernederde.

Wat ik her en der lees is er helemaal geen betere vleugel. Dit zou dezelfde vleugel zijn die in Monza gebruikt is, toen ook zonder succes. Wellicht dachten ze er mee weg te komen maar ze hebben simpelweg geen nieuwe/andere vleugel met nog minder downforce, dus er valt ook niks in te vliegen bijvoorbeeld.

Wat ik nu bedenk. Zou het ook niet een soort van zand in de ogen strooien kunnen zijn? Want ze doen het nu prima in de bochtige stukken, de balans is goed, en straks met motor "opschroeven" / vervangen voor kwali/racemotor, pakken ze misschien die paar km die ze nu missen op het rechte stuk weer terug.

Wat ik her en der lees is er helemaal geen betere vleugel. Dit zou dezelfde vleugel zijn die in Monza gebruikt is, toen ook zonder succes. Wellicht dachten ze er mee weg te komen maar ze hebben simpelweg geen nieuwe/andere vleugel met nog minder downforce, dus er valt ook niks in te vliegen bijvoorbeeld.
De Monza vleugel was ook helemaal geen speciale ontwikkeling. Echt een keuze om daar niet te veel geld en tijd aan te besteden.

Absoluut, heel solide gereden. Zijn hele race stond in het teken van het kampioenschap, hij reed heel berekenend.

Was hij na afloop emotioneel over de radio?

Absoluut, heel solide gereden. Zijn hele race stond in het teken van het kampioenschap, hij reed heel berekenend.

Was hij na afloop emotioneel over de radio?
Volgens mij was Russel blijer met z'n P1 dan Verstappen met z'n kampioenschap ;) 'Gewoon zakelijk' uitgereden door Max. Verder blijft het merkwaardig dat McLaren dit weekend niet echt mee kon komen met Mercedes en Ferrari. Leuk seizoen wat dat betreft, het ligt dicht bij elkaar allemaal en elke race geeft weer een andere favoriet. Wat dat betreft ook mooi voor Mercedes dat ze weer eens een 1-2 pakken.

Saaie race alweer eens. Weinig actie, maar was te verwachten op dit circuit. Goed gedaan Mercedes en wat een tegenvaller voor Mclaren, ik vermoed dat de afwijkende prestaties van beide teams op dit circuit voornamelijk te maken hebben gehad met de lage temperaturen.

En gefeliciteerd Max. Dankzij de enorme voorsprong die hij vanaf het begin van het jaar had en het niet aflatende gestuntel van Norris was het weer een relatief makkelijk jaar. Zou wel fijn zijn als RBR het eens aan zou durven om een capabele coureur naast Max te zetten. Maar gezien Max z'n karakter snap ik wel dat dit te veel risico is op crashes. Slechter dan Perez kan ook bijna niet...
Als Newey eerder was weggegaan zou het sowieso een veel spannender jaar zijn geweest. De grootmeester van de huidige ground-effect regels zal denk ik te laat zijn om dit kunstje bij Aston Martin al in 2025 te kunnen herhalen. En daarna veranderen de regels weer... Maar hopelijk kan Adrian het team wel naar betere prestaties leiden.

Verder heb ik serieus mijn twijfels of Norris het in zich heeft om ooit kampioen te worden. Ik zie dan toch meer in Piastri, alhoewel ook hij geen echte uitblinker was dit jaar. We gaan het zien.

Volgens mij was Russel blijer met z'n P1 dan Verstappen met z'n kampioenschap ;) 'Gewoon zakelijk' uitgereden door Max. Verder blijft het merkwaardig dat McLaren dit weekend niet echt mee kon komen met Mercedes en Ferrari. Leuk seizoen wat dat betreft, het ligt dicht bij elkaar allemaal en elke race geeft weer een andere favoriet. Wat dat betreft ook mooi voor Mercedes dat ze weer eens een 1-2 pakken.
Ze hadden een andere achtervleugel maar die was afgekeurd en moeten ze dus de andere vleugel gebruiken en die was niet geschikt voor Las Vegas.

Max was behoorlijk emotioneel over de boordradio na de race, dat merkte je goed in zn stem. Dus zeker wel blij met het resultaat, maar goed Max heeft inmiddels al meer kampioenschappen op naam staan dan Russel overwinningen, dus wellicht is Russel daarom wat "enthousiaster" nog... ;).

Max was behoorlijk emotioneel over de boordradio na de race, dat merkte je goed in zn stem. Dus zeker wel blij met het resultaat, maar goed Max heeft inmiddels al meer kampioenschappen op naam staan dan Russel overwinningen, dus wellicht is Russel daarom wat "enthousiaster" nog... ;).
Ja precies. En denk stiekem dat voor Russel de verrassing ook wat groter was ;)

Dit was wel een zwaar bevochten titel en in tegenstelling tot 2021 waar het uiteindelijk toch een beetje op geluk aan kwam in de laatste race, heeft hij hier zeker het tweede gedeelte van het seizoen hard voor moeten werken.

Dit was wel een zwaar bevochten titel en in tegenstelling tot 2021 waar het uiteindelijk toch een beetje op geluk aan kwam in de laatste race, heeft hij hier zeker het tweede gedeelte van het seizoen hard voor moeten werken.
Klopt.
Toch denk ik dat we nu wel kunnen concluderen dat hij als f1 coureur een maatje groter is dan J.H.

De echte scherpte lijkt er wat af bij Hamilton inderdaad, maar in z'n hoogtijdagen was ie niet veel minder dan Verstappen nu denk ik. Ik probeer altijd wat verder te kijken dan de kampioenschappen in dominante auto's.

Zoals Verstappen kan shinen in de regen, in een mindere auto, zo kon Hamilton dat ook, bijvoorbeeld in zijn Mc Laren tijd. Mooie dingen laten zien in mindere auto's en dat vaker in een seizoen of zelfs bijna elke race, dat zegt meer dan de winnen in de beste auto. Michael Schumacher in een slechte Ferrari (1996-1999) is daar ook een voorbeeld van.

Ik ben geen fan van Hamilton als persoon in principe, maar als coureur hoort hij echt wel tot de beste allertijden. Hij werd ook kampioen in een Mclaren die toen niet perse de beste auto was. Ook in GP2 reed hij destijds regelmatig iedereen op een hoop. Gister reed hij ook niet heel slecht voor zo'n oude man overigens.

Gasly’s Alpine zei plof.

Bijzondere reden: “SELF-DESTRUCT mode!

Hij zat in ronde 13 in zo’n gunstige slipstream dat hij met DRS 361 km haalde, lekker vloten en snelste van allemaal.

Maar het toerental tikte daarom de kritische 12.937 RPM aan.

Gevolg: in ronde 14 “BAMMM!’

Ik vind Hamilton ook extreem talentvol, qua rijkunsten in zijn hoogtijdagen minimaal gelijk aan Verstappen.
Alleen bij Max zijn er die paar races, 2 X Brazilië, 2019 Duitsland bijvoorbeeld. Dan heeft hij iets "magisch" waar voor je eerder bij Senna moet zijn om te vergelijken. De kart rijder van vroeger, alles op gevoel.

Dat is een Verstappen ding, en dat maakt voor mij het verschil in voorkeur tussen de 2 rijders. Net zoals mijn voorkeur voor de al genoemde Senna vroeger, niet de berekenende Prost. Natuurlijk kan je kampioen worden door overal goed punten te scoren, maar die inhaalactie die eigenlijk niet kon en daardoor winnen, toch die kans pakken... Ieder zijn voorkeur, maar daar ga ik voor.

Laatst bewerkt:
Ja eens. Dat had Schumacher ook meer dan Hamilton, bij vlagen magisch. Spanje 1996 en Monaco 1997. Ik vind sowieso wel dat je Schumacher en Verstappen in sommige opzichten wel wat kunt vergelijken. De opkomst, de vastberadenheid, de controverses, op en buiten de baan en, inderdaad, de magische races. Uiteraard ook veel verschillen, maar toch.

Ik hoop in ieder geval niet dat Verstappen dezelfde comeback gaat doen als Schumacher over een aantal jaar. Alhoewel de pole in Monaco nog een kleine glimp van de magie van de Duitser toonde. En ik was er nog live bij ook. :cool:

Ik ben geen fan van Hamilton als persoon in principe, maar als coureur hoort hij echt wel tot de beste allertijden.
Gelukkig hoeven we Hamilton hier alleen als coureur te beoordelen. ;)

Hamilton gaf vaak het vertrouwen dat hij door het veld zou snijden wanneer hij achteraan startte. Iets wat Bottas niet had in dezelfde auto.

Formule 1 blijft een combinatie van rijder en auto. Wil je het goed doen als team, dan moet je een auto hebben die mee kan komen met (laten we zeggen) de 3 / 4 beste wagens. In hoofdlijn een combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Zet daarin twee coureurs die de wagen beheersen. Daar pak je constructeurspunten/titels mee. Een goed coureur is vervolgens ook in staat om de coureurstitel te pakken. Beiden hebben elkaar nodig. Dat zie je dit seizoen heel mooi bij McLaren, Ferrari en Mercedes. Teams met goede auto's en coureurs die in de punten kunnen rijden. Vreemde eend in de bijt is RBR. Over het seizoen gezien komt de auto gemiddeld mee met de top. Waarbij Perez vervolgens niet met die auto overweg kan en door het ijs zakt. Verstappen lukt dat wel. Gezamenlijk kost ze dat de constructeurstitel maar kan Verstappen de titel wel (vrij nipt) pakken. Dat is m.i. de kwaliteit die Verstappen persoonlijk kan leveren, Hamilton is ook zo iemand die dat verschil kan maken. Jongens als Norris en Leclerc worden vaak wel gezien als de nieuwe generatie kampioenen, maar die hebben gewoon de consistentie en kwaliteit (nog) niet om constant op hoog niveau te presteren. Het 'door het veld snijden' is daar een heel mooi (zichtbaar) voorbeeld van. In het huidige rijdersveld zie je dat eigenlijk alleen Max en Lewis echt doen.

De kogel is door de kerk, we krijgen een elfde team op de grid! Ik snap alleen niet precies wat Andretti nu fout heeft gedaan, maar met het terugtreden van hem is de deal opeens rond.

Formule 1 blijft een combinatie van rijder en auto. Wil je het goed doen als team, dan moet je een auto hebben die mee kan komen met (laten we zeggen) de 3 / 4 beste wagens. In hoofdlijn een combinatie van snelheid en betrouwbaarheid. Zet daarin twee coureurs die de wagen beheersen. Daar pak je constructeurspunten/titels mee. Een goed coureur is vervolgens ook in staat om de coureurstitel te pakken. Beiden hebben elkaar nodig. Dat zie je dit seizoen heel mooi bij McLaren, Ferrari en Mercedes. Teams met goede auto's en coureurs die in de punten kunnen rijden. Vreemde eend in de bijt is RBR. Over het seizoen gezien komt de auto gemiddeld mee met de top. Waarbij Perez vervolgens niet met die auto overweg kan en door het ijs zakt. Verstappen lukt dat wel. Gezamenlijk kost ze dat de constructeurstitel maar kan Verstappen de titel wel (vrij nipt) pakken. Dat is m.i. de kwaliteit die Verstappen persoonlijk kan leveren, Hamilton is ook zo iemand die dat verschil kan maken. Jongens als Norris en Leclerc worden vaak wel gezien als de nieuwe generatie kampioenen, maar die hebben gewoon de consistentie en kwaliteit (nog) niet om constant op hoog niveau te presteren. Het 'door het veld snijden' is daar een heel mooi (zichtbaar) voorbeeld van. In het huidige rijdersveld zie je dat eigenlijk alleen Max en Lewis echt doen.
O ja daar ben ik het 100% mee eens. Het is echt wel een teamsport ook al lijkt het oppervlakkig gezien van niet. Naast techbniek zijn ook de pitstraat, tactiek en strategie van belang en kunnen ook doorslaggevend zijn.

Hoeveel races zijn er niet verloren in de pitstraat bij een bandenwissel. Of gewonnen door Hannah Schmit.

Verstappen de titel wel (vrij nipt) pakken.
Met nog twee races te gaan de titel pakken is eigenlijk niet echt nipt, ook al voelt het wel zo. Maar dat komt natuurlijk door de titelstrijd die we even hebben gehad.

Verder helemaal eens met wat je zegt over Norris en Leclerc. Beiden zijn ook niet assertief genoeg in hum communicatie naar het team. En dan bedoel ik niet een tirade na de race. Maar het actief meedenken en pushen voor de strategie. Ook kunnen ze de race niet goed lezen.

Maar laten we ook blij zijn dat niet iedereen "zomaar" kampioen kan worden. Dan gaat de glans van een kampioenschap af.

Stiekem hoop ik ook dat Verstappen voordat hij een zevende of achtste wereldtitel zou kunnen pakken stopt. Zou een mooie mythe achterlaten en ruimte kunnen bieden aan "wat als"-dromen.

Beiden zijn ook niet assertief genoeg in hum communicatie naar het team. En dan bedoel ik niet een tirade na de race. Maar het actief meedenken en pushen voor de strategie.
Daar vind ik Lewis dan weer opvallend zwak in. Je ziet/hoort hem nog best wel eens miepen over de strategie, liefst net nadat er een cruciale keuze is gemaakt. Blijf dan buiten als je niet naar binnen wil, óf vertrouw erop dat de strategie klopt (om redenen die je alleen aan de pitmuur kan beoordelen).

Ik heb het gevoel dat dat voornamelijk iets is van de laatste jaren, maar misschien zit er een beetje naast of werd het verbloemd door de auto.

Hij is natuurlijk jarenlang vanaf pole gestart en met 30-50 sec voorsprong naar de winst gereden. Nu valt het wel op dat er veel geklaagd wordt tov andere coureurs. Ik denk ook wel dat hij zijn motivatie de laatste jaren verloren heeft en ik vraag mij af of hij die weer gaat vinden bij Ferrari.

Je zag dat bij Vettel ook in zn laatste jaren bij Ferrari en daarna was het dan ook vrij snel klaar voor hem. Ik zie hetzelfde met Lewis gebeuren.

Alleen Alonso van de oudere garde houdt het nog wat langer vol.

Hij is natuurlijk jarenlang vanaf pole gestart en met 30-50 sec voorsprong naar de winst gereden. Nu valt het wel op dat er veel geklaagd wordt tov andere coureurs. Ik denk ook wel dat hij zijn motivatie de laatste jaren verloren heeft en ik vraag mij af of hij die weer gaat vinden bij Ferrari.

Je zag dat bij Vettel ook in zn laatste jaren bij Ferrari en daarna was het dan ook vrij snel klaar voor hem. Ik zie hetzelfde met Lewis gebeuren.

Alleen Alonso van de oudere garde houdt het nog wat langer vol.
Die move naar Ferrari is denk ik gewoon de laatste kans om bij een historisch merk te eindigen. Het is toch een merk/team dat meer tot de verbeelding spreekt. Als hij voor de knikkers wil spelen dan maak je bij Mercedes meer kans denk ik. Al zit Ferrari er de laatste tijd wel beter bij, organisatorisch lijkt het vooral ook beter te gaan.

Alonso mag van mij nog wel even blijven. Zet 'm in een competitieve auto en je hebt nog altijd een smaakmaker, zowel op de baan als er naast. De meeste coureurs zijn wat dat betreft toch wat kleurloos in interviews en zo. Worden ze ook niet op geselecteerd natuurlijk, maar een paar van die karakters geven de sport toch wat extra entertainment.

Dat Hamilton nog naar Ferrari gaat snap ik wel. Als je die kans krijgt, kan je die eigenlijk niet laten lopen.

Vanuit Ferrari kan ik het ook begrijpen, maar... ze hebben wel een probleem gecreëerd. Hamilton gaat hopelijk niet tweede viool spelen, en terecht. Met zijn staat van dienst verdien je met alle egards behandeld te worden. Dat gaat echter niet werken met Leclerc, daar waren we afgelopen race al getuige van. Met andere woorden: als ze voorin me rijden, vuurwerk.

Terug
Bovenaan