Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Sprint kwalificatie was niet zo spannend, eigenlijk was al vrij snel duidelijk dat Norris de snelste zou zijn. Verstappen kon niet lekker meekomen, maar in vergelijking met Perez deed hij het gewoon goed.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Sprint kwalificatie was niet zo spannend, eigenlijk was al vrij snel duidelijk dat Norris de snelste zou zijn. Verstappen kon niet lekker meekomen, maar in vergelijking met Perez deed hij het gewoon goed.
Dat is toch geen nieuws meer. Zelfs Bottas doet het beter.

• Leuk
Daar vind ik Lewis dan weer opvallend zwak in. Je ziet/hoort hem nog best wel eens miepen over de strategie, liefst net nadat er een cruciale keuze is gemaakt. Blijf dan buiten als je niet naar binnen wil, óf vertrouw erop dat de strategie klopt (om redenen die je alleen aan de pitmuur kan beoordelen).
Ik vind Russell daarin veel sterker, die denkt gewoon mee. Die roept 'wat als we dit doen, of dat', terwijl Hamilton vertwijfeld over de radio om een betere strategie vraagt. Russell geeft aan, 'mijn banden zijn nog goed, plan B', Hamilton wordt gevraagd hoe het met de banden is en er komt een aarzelend, 'wat denken jullie?'.

Inderdaad, gebeurde weinig. Russell zat er een aantal keer dicht bij. Norris en Piastri hebben mooi samengewerkt. Het wisselen van positie had van mij niet gehoeven.

Het meest memorabele moment was overigens Perez die de start vanuit de pits verprutst. Ik ben benieuwd naar het excuus.

Hele saaie sprint was het, alleen gevecht Leclerc/Hamilton was wel mooi. Hoop dat race morgen spannender gaat worden maar vrees het ergste. Blunder van Perez was wel weer typerend, niemand snapt toch wat die man nog in de F1 doet.

Norris heeft Piastri natuurlijk geholpen anders was Russel tweede geworden. Snap de wissel ook niet zo goed. Lewis had een goede start maar kon daarna niet meer mee komen. RB is de snelheid volledig kwijt en Checo wordt in de pitstraat door Colapinto ingehaald.. man man man

Perez himself suggested that the delay in leaving the pits was deliberate as he wanted to ensure that there was a big enough distance to the cars ahead of him so he could run alone on track.

"I wanted to open a gap with the people in front to go with clean air," said Perez, who knew that battling through to finish in the points would be almost impossible.

"We were almost five minutes stopped in the pits, and I had no temperature in the tyres. It was important to go with clean air to find the car, to see where we are."
Bron: https://www.motorsport.com/f1/news/...light-goes-out-youre-supposed-to-go/10677969/

Haha ja toch wel weer een excuses :ROFLMAO: ! In de race wacht ie 2 uur totdat iedereen klaar is, dat rijdt dan toch net ff wat rustiger allemaal ;)

Waar Red Bull / Verstappen nuopeens die snelheid vandaan halen geen idee. Leuke ( en ietwat rommelige ) kwali, tot laatste moment echt geen idee wie er vooraan kwam te staan. Hoop dat morgen minder saai wordt dan de sprint (y)

• Leuk
Bizar inderdaad. Nu opeens wel snel.
Het verschil in gewicht tussen sprint en kwalificatie is niet groot dus denk niet dat dat het veschil verklaard. Kan haast niet anders of ze hebben in de afstelling van het motor, onderstel of vleugels een wijziging aangebracht.

Ik weet niet hoe dat precies werkt met formule 1 auto's maar uit andere technische sporten weet ik wel dat een kleine aanpassing soms een groot verschil kan maken in de controle. En snelheid komt meestal voort uit controle.

Ja dat laatste, waarschijnlijk wat kleine aanpassingen aan spoilers, wat de luchtstroom ietsje verbeterd waardoor je dus meer grip krijgt. Wereldverschil tov de sprint, daar kwam Max een Haas niet eens voorbij… Maar ik geef Russel ook goede papieren voor morgen

Max krijgt een gridstraf van 1 plek omdat ie Russel “in de weg” zat tijdens de outlap van beide… Ze verzinnen dit gewoon ter plaatse volgens mij :ROFLMAO:
Aparte straf inderdaad. Maar goed, belangrijker is dat de auto het redelijk goed deed.

De straffen worden steeds aparter, tijd voor verandering binnen de FIA. Maar wellicht was dit een gevalletje karma?

Dat was mij de race wel. 1 knipperen met je ogen en er was al een safety car en dat gebeurde nog een paar keer. Deed Perez het een keer goed valt hij uit met motor pech.
Blunder van de wedstrijdleiding om geen (virtual) safety car in te brengen met het onderdeel op de baan.
Mooi dat Max gewonnen heeft, ondanks de goede kwalificatie had ik er nog steeds niet alle vertrouwen in dat hij ging winnen.
Leuk voor Zhou dat hij punten pakte en driver of the day werd.

Geen gas terug nemen bij dubbel geel verdient een zware straf, ondanks alles is veiligheid toch belangrijk

• Leuk
Erg zware straf, maar belangrijker: wat waren eerdere straffen voor een dergelijk vergrijp tijdens een race? Inconsistentie is het grootste probleem.

Dat zeker. Het was sowieso vreemd dat het zo lang duurde eer er wat gedaan werd aan de spiegel op de baan.

Het was inderdaad weer een rommeltje, rare actie ( geen actie ) in eerste instantie met die spiegel met veel meer rommel en gedoe tot gevolg.

Ik las elders dat laatste keren dat er gestraft werd voor niet liften tijdens geel de straf ook een 10 seconden stop en go was. Zware straf maar blijkbaar dus wel consequent vergeleken met vorige keren.

Owja. Vreselijk circuit trouwens, zonder al het gedoe omtrent safetycars en de gevolgen ervan had het heel saai gebleven, echt amper normale inhaalacties gezien.

Het was inderdaad weer een rommeltje, rare actie ( geen actie ) in eerste instantie met die spiegel met veel meer rommel en gedoe tot gevolg.

Ik las elders dat laatste keren dat er gestraft werd voor niet liften tijdens geel de straf ook een 10 seconden stop en go was. Zware straf maar blijkbaar dus wel consequent vergeleken met vorige keren.
In ieder consequent, dat is goed.

Het wordt in ieder geval spannend bij de constructeurs.

Constructeurs wordt toch nog lastig voor Ferrari denk ik, groot verschil om in 1 race goed te maken. Maar Charles staat “maar” 8 punten achter Lando. Wordt hij nog 2de? Kan een leuke ontknoping worden. Charles winnen met snelste ronde en Lando 2de betekent Charles 2de ;)

Klopt voor zowel de constructeurs als de rijders. Maar je ziet hoe snel het fout kan gaan. Norris rijdt even te hard en verliest meteen kostbare punten.

Owja. Vreselijk circuit trouwens, zonder al het gedoe omtrent safetycars en de gevolgen ervan had het heel saai gebleven, echt amper normale inhaalacties gezien.
Het cirquit is op papier goed maar te klinisch
alleen de spiegel was nog een beetje sjeu maar niet het soort dat leuk is
meer grindbakken zou kunnen helpen

Mooie karma-race! De 2 matennaaiers Norris en Russel krijgen het deksel op de neus. Op naar Abu Dhabi, mooie herinneringen aan dat circuit!

Mooie karma-race! De 2 matennaaiers Norris en Russel krijgen het deksel op de neus. Op naar Abu Dhabi, mooie herinneringen aan dat circuit!
Ik snap niet helemaal waarom het in het geval van Norris en Russell "matennaaien" is, en in het geval van Verstappen ("Isn't he a bit too close.....") "just a remark". Klinkt mij nogal hypocriet.

Alle coureurs proberen hun tegenstanders een oor aan te naaien om zo sportief voordeel te behalen. Dat GP na de race praat over karma kan ik begrijpen. Dat de fans volledig in zijn emoties meegaan snap ik allemaal niet zo.

Maar dat is hetzelfde met de partijdigheid van Sky Sports. Ik luister tijdens de race altijd naar ze en heb er geen problemen mee. Dat ze voor een na de race een voorkeur hebben, dat is prima.
De laatste keer dat ik Nederlands commentaar heb gehoord was dat ook behoorlijk gekleurd.

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Ik snap niet helemaal waarom het in het geval van Norris en Russell "matennaaien" is, en in het geval van Verstappen ("Isn't he a bit too close.....") "just a remark". Klinkt mij nogal hypocriet.

Neem toch aan dat je zelf ook had kunnen bedenken dat we het hier over compleet andere situaties hebben?

Russell rijd bewust extra hard en agressief bijna achterop Verstappen tijdens opwarmronde en doet dan net of hij schrikt en slachtoffer is. Beelden en radio van vlak voor dat moment laten duidelijk zien dat hij wist dat Verstappen daar langzaam reed. Oftewel Russell heeft zelf een groot aandeel in deze situatie, is zelfs de aanstichter.

Situatie Verstappen en Norris is geheel aan Norris zelf te verwijten. Verstappen merkt dat Norris een halve seconde op hem inloopt en meld dat logischerwijs bij GP om te gaan checken of er wel gelift is door Norris, waarbij niet liften enige reden kan zijn om op dat rechte stuk met de gele vlaggen tijd gewonnen te kunnen hebben.

Totaal niet te vergelijken dus, appels met peren.

De manier waarop Russell dit deed lijkt niet heel netjes. Maar wat heeft Norris gedaan dan om een "matennaaier" genoemd te worden?
Zoals Twix ook zegt, alle coureurs proberen hun tegenstanders een oor aan te naaien om zo sportief voordeel te behalen. Russell is hier een stap te ver in gegaan, naar mijn idee. En ik snap in die zin dat Verstappen daar "gepikeerd" over was. Maar de opmerking van Verstappen over de gele vlaggen is ook niet omdat-ie zich dat nou afvroeg, maar omdat ie wilde dat Norris daar een straf voor kreeg. In die zin hypocriet.

Het zou jammer zijn dat een race alleen nog maar gaat over het wijzen van de stewards op foutjes van anderen. Dat was ook al tenenkrommend bij de continue meldingen over de radio van overschrijding van de track limits (daar was Lewis Hamilton bijvoorbeeld weer heel goed in).
Doet de sport geen goed.

Russell doet alsof er niet aan de hand is en gaat na de hand klagen en dat is gewoon matennaaien. Verstappen merkt alleen iets op, maar dat was de wedstrijdleiding natuurlijk ook gewoon opgevallen.

Er wordt sinds jaren al door teams bij de FIA dingen gemeld die op de baan gebeuren, maar wellicht valt het nu steeds meer op omdat wij ook veel de board radios horen.

Er is wel een nuance in mijn optiek bij een soort incident, als iemand winst uit een bepaalde actie haalt in de race, dan dient dat bestraft te worden, in het geval van Norris. Een halve seconde onder een gele sector.

Wat Russell doet is gewoon niet netjes/matennaaien, hij kijkt ook ver vooruit en ziet dat er voor hem (niet alleen Max) meerdere coureurs langzaam rijden en besluit om met volle vaart aan te komen rijden (in een outlap), om vervolgens de schuld bij Max te leggen en die FIA trapt er ook nog eens in. Dus wellicht wel karma, dat hij in de eerste bocht meteen de eerste plek verliest ja.

Mbt Norris ligt het wellicht wat dieper, zij zijn al weken met elkaar aan het strijden op de baan, waar Max ook zeker zaken fout heeft gedaan en daarvoor straffen heeft gekregen, maar in Brazilie had men wel een hoogte punt van rare straffen, voordeeltjes etc., rare beslissingen waardoor het ook nu wel weer een beetje als karma aan voelt.

Uiteindelijk komt er in sport ook gewoon veel emotie bij kijken, zowel bij de coureurs en ook bij de fans. Ook de commentators zijn fans en afhankelijk van welke zender je kijkt zullen ze altijd biased zijn richting bepaalde coureurs.

De manier waarop Russell dit deed lijkt niet heel netjes. Maar wat heeft Norris gedaan dan om een "matennaaier" genoemd te worden?
Zoals Twix ook zegt, alle coureurs proberen hun tegenstanders een oor aan te naaien om zo sportief voordeel te behalen. Russell is hier een stap te ver in gegaan, naar mijn idee. En ik snap in die zin dat Verstappen daar "gepikeerd" over was. Maar de opmerking van Verstappen over de gele vlaggen is ook niet omdat-ie zich dat nou afvroeg, maar omdat ie wilde dat Norris daar een straf voor kreeg. In die zin hypocriet.

Het zou jammer zijn dat een race alleen nog maar gaat over het wijzen van de stewards op foutjes van anderen. Dat was ook al tenenkrommend bij de continue meldingen over de radio van overschrijding van de track limits (daar was Lewis Hamilton bijvoorbeeld weer heel goed in).
Doet de sport geen goed.
Norris heeft geprobeerd om Verstappen een straf aan te naaien in Baku voor het inhalen onder VSC terwijl de race al afgevlagd was. Oftewel, daar was niks aan de hand itt het niet liften onder dubbel geel.

Ik heb weinig problemen met coureurs die proberen om de concurrentie wat tegen te werken. Dat is onderdeel van het geheel en het is aan de wedstrijdleiding daar goed mee om te gaan.

En dat laatste lijkt een steeds groter probleem te worden. De FIA gaat in mijn optiek de verkeerde kant op en ik heb mijn hoop gevestigd op de FOM om de FIA weer in de goede richting te duwen. Ik denk dat de huidige FIA baas daar alleen voor zichzelf zit. Het gaat een beetje op Sepp Blatter lijken.

Onderstaand bericht vind ik dan ook zorgwekkend:

Bron: Formule1.nl
FIA wil statuten aanpassen, minder verantwoording afleggen voor Ben Sulayem

Effe een conspiracy theory erin gooien……. :p
Zouden zij meer weten…..? Zou Verstappen stoppen in 2026?
Zonder Verstappen valt de GP van Zandvoort deels in het water.

Effe een conspiracy theory erin gooien……. :p
Zouden zij meer weten…..? Zou Verstappen stoppen in 2026?
Zonder Verstappen valt de GP van Zandvoort deels in het water.
Ik heb even zitten lezen en als het waar is wat ze zeggen willen ze niet afhankelijk zijn van Verstappen's toekomst. Ik vind dat wel goede en realistische bedrijfsvoering.

Dat is ook wel begrijpelijk, er zijn nu natuurlijk opeens veel Max fans, die zeer waarschijnlijk niet meer kijken als Max ermee stopt. Kans is dan aanwezig dat Zandvoort niet uitverkocht raakt.

Terug
Bovenaan