Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Nee, dat lijkt mij dan weer niet leuk. De regels overtreden en daar een geniepig l*lverhaal over ophangen, is geen voorbeeld van een leuk spelletje. Slimme dingen doen die wel binnen de regels vallen, is dat wel.
Nou dingen die niet volgens de regels gaan spuiten als fonteinen uit het F1 circus, meestal technisch, financieel, rood vlaggetje veroorzaken etc. Daarom lijkt het me grappig dat het hele miljarden circus ook weer eens een keer iemand heeft die ouderwets een ander eraf beukt. Het mag niet néé en het is ook niet sportief, maar dat vind ik juist zo interessant.

Hoever gaan ze, lopen en spionnen/saboteurs bij andere teams, is iemand van de brandstof of catering omgekocht? Per definitie is het grootste deel onzichtbaar en nog niet aan het licht gekomen. Dat Perez geen water zou hebben is dat echt een ongeluk, of toch een dikke enveloppe in het kerstpakket van de drinksysteemmonteur?

Makkelijk denk ik eerlijk gezegd niet. Maar hij mag 8 punten per wedstrijd verliezen. Dus als Lando elke wedstrijd wint met snelste ronde, moet Max 2 worden elke wedstrijd om kampioen te worden.

Lando, vecht echter te vaak met zichzelf dus ik schat de kans niet heel groot in dat hij nu alle races wint. Probleem is echter dat Max ook niet heel veel meer heeft laten zien de laatste 5-6 races. 1 DNF van Lando of Max, kan al uitslaggevend zijn. We gaan het mee maken, maar ik denk dat het nog eens heel spannend op het einde van het seizoen kan gaan worden.
Met de snelheid van Mclaren is het nog maar de vraag of Max wel regelmatig 2e kan worden. Als Piastri zich 'normaal' had gekwalificeerd was Max gisteren 3e geworden. En dat zie ik die seizoen nog wel een aantal keer gebeuren, is de voorsprong zo weg.

Maar we gaan het meemaken.
Het is/ wordt in ieder geval wel spannend, maar nog niet op de manier zoals ik had gehoopt. Ik zou Verstappen, Norris en Piastri graag op de baan bij elkaar in de buurt zien rijden, dan zijn de races een stuk leuker om naar te kijken.

Over 1 maand in Austin komt Red Bull met updates, kijken of dat wat uithaalt.
Vergeet ook niet dat er nog een sprintrace is.

Ik zat op het puntje van mijn stoel toen Perez gelapt werd....... :p
Ach, Singapore is al eens eerder gebruikt voor duistere strategieen, toch...? ;)

Puntje van Ric is eigenlijk zonde, want weggegooid punt (niet in de top 10), maar zoals j.ko ook aangeeft, is Red Bull daar nooit onduidelijk over geweest. Iedereen weet dat het een zusterteam is, dus eigenlijk is dit gewoon te verwachten. En als het niet volgens de regels is, dan is het aan de FIA om dat na te gaan.
Net als dat het hier aan de moderatoren is om na te gaan of iets beter bij Facebook hoort.....:p
Red Bull en Visa RB hebben dezelfde eigenaar, worden in zekere zin aangestuurd door dezelfde mensen. Zolang dat het geval is zul je altijd een zekere zin van belangenverstrengeling hebben. Op zijn minst de schijn.

Bij Red Bull en Visa RB ligt dit er nogal dik bovenop, maar er zijn meer samenwerkingsverbanden of teambazen die coureurs van andere teams behartigen.

Ja precies zo heeft Toto zelf ook meerdere coureurs onder “beheer”, ook niet echt bepaald ethisch verantwoord als hij die voor eigen belang bij andere teams probeert aan te smeren, maar daar hoor je niemand over.

Hoort een beetje bij de sport ook die “politiek”.

Waarschijnlijk de laatste race van RIC, hij wilde nog wat laten zien. Niks meer en niks minder.
Nee hoor. Duidelijk op vraag van Red Bull nog de snelste ronde van Mc Laren afgesnoept, het is Ricciardo wel gegund. Sympathieke coureur.
Dat gezeur van Benzai daarover gaat echt nergens over. Ik zie geen enkel reglement dat overtreden zou zijn.

Laatst bewerkt:
Het zat er aan te komen, maar het was wel netjes geweest als ze Ricciardo het seizoen hadden laten afmaken, dit is niet echt sjiek wat ze nu doen.

Het zat er aan te komen, maar het was wel netjes geweest als ze Ricciardo het seizoen hadden laten afmaken, dit is niet echt sjiek wat ze nu doen.
Of op zijn minst voor het weekend de mededeling om hem zo een fatsoenlijk afscheid te geven.

Tja het is cutthroat in de F1, the honey badger zal het wel geweten hebben denk ik. Hij heeft ook gewoon te weinig gepresteerd.

Gezien de interviews na afloop denk ik wel dat 'ie al wat wist. Maar toch, als je zo'n lange tijd heb meegereden had een klein afscheid en wat meer respect niet misstaan.

Dat gezeur van Benzai daarover gaat echt nergens over. Ik zie geen enkel reglement dat overtreden zou zijn.
Het is onsportief en dubieus. RIC en RB hadden hier helemaal niks aan gezien ze buiten de top 10 reden.

Maar goed, onsportief en dubieus gedrag is waar Red Bull in F1 bekend om staat.

Het is onsportief en dubieus. RIC en RB hadden hier helemaal niks aan gezien ze buiten de top 10 reden.

Maar goed, onsportief en dubieus gedrag is waar Red Bull in F1 bekend om staat.
Je opmerkingen beginnen ondertussen zielig te worden, blijkbaar zit je haat wegens Red Bull erg diep. Dit gebeurt al jaren en hoor je niemand over maar nu het Max goed uit zou kunnen komen is het onsportief en dubieus in jou ogen.

Dit gebeurd al jaren? Vertel, welk zusterteam heeft de afgelopen jaren punten weggesnoept bij een mogelijke titelkandidaat?

Zou het zelfs knap vinden als je me een team kunt vertellen dat een zusterteam heeft dat ook geheel gecontrolleerd wordt door de moedermaatschappij... Haas/Ferr niet, Saub/Ferr niet, Mac/Merc niet, Will/Merc niet en AM/Merc ook niet... Dus ben heel erg benieuwd!!

Dat zijn geen zuster teams maar motoren leveranciers, logisch dat die weinig in te brengen hebben.

Dus de logische conclusie is dat alleen de combo RBR en VCARB dit soort onwenselijke belangenverstrengeling ten tonele voert... En de FIA staat erbij en kijkt erna...
Hoop dat Mclaren doorpakt en een grondig onderzoek en analyse eist naar dit soort sneue praktijken. Dat ene punt kan zomaar het verschil maken aan het einde van de rit. Hoewel ik niet denk dat Norris nog zo dicht in de buurt zal gaan komen.

Dus de logische conclusie is dat alleen de combo RBR en VCARB dit soort onwenselijke belangenverstrengeling ten tonele voert... En de FIA staat erbij en kijkt erna...
Hoop dat Mclaren doorpakt en een grondig onderzoek en analyse eist naar dit soort sneue praktijken. Dat ene punt kan zomaar het verschil maken aan het einde van de rit. Hoewel ik niet denk dat Norris nog zo dicht in de buurt zal gaan komen.
Je blijft je mening als feiten presenteren, het slaat alleen nergens op. Zoals ik al zei je haat jegens RBR zit je zover in de weg dat ej niet meer normaal kan reageren.
Ze doen niks wat niet is toegestaan, alle 20 coureurs mogen voor de snelste ronde gaan en dat gebeurt ook.
Maar als het al op 1 punt aan zou komen, dan ligt dat niet aan deze snelle ronde maar aan het feit dat Mclaren Piastri zo nodig moest laten winnen ipv Norris waar ze dus 7 punten hebben laten liggen.

Ontwikkeling van Haas en Ferrari (seizoen ‘22)?
Dat ze bleven ontkennen wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
RB is er iets opener over.

Ik snap wel dat ze Lawson weer een kans willen geven,als hij het prima doet kan hij wellicht Perez volgend jaar of het jaar erop vervangen, ook al heeft Perez weer een contract getekend.

Ik snap wel dat ze Lawson weer een kans willen geven,als hij het prima doet kan hij wellicht Perez volgend jaar of het jaar erop vervangen, ook al heeft Perez weer een contract getekend.
Daarom denk ik ook dat ze het doen.

Verbaast mij niet helemaal, ze doen het al jaren niet echt goed neer. Zijn nu het op na slechtste team, zelfs Williams heeft meer punten.

In eerste instantie vroeg ik me af of het niet gek is dat een autofabrikant in de Formule 1 geen eigen motoren gebruikt, maar toen bedacht ik me dat Aston Martin dat ook niet doet.

Ik ben benieuwd welke motoren ze gaan gebruiken nu.

In eerste instantie vroeg ik me af of het niet gek is dat een autofabrikant in de Formule 1 geen eigen motoren gebruikt, maar toen bedacht ik me dat Aston Martin dat ook niet doet.

Ik ben benieuwd welke motoren ze gaan gebruiken nu.
AM inderdaad, maar vergeet ook Mclaren niet. En Alpine gaat idd, zoals Rembrandt al zei, voor Merc motoren.

Vind het ergens wel jammer dat Renault vertrekt. De combo Alpine+Renault was commercieel gezien erg toepasselijk.

Feit is dat er maar 1 team een zusterteam kan inzetten om punten weg te snoepen bij de concurrentie.

Dat tegenspreken slaat pas nergens op... * zucht *
Je blijft maar door gaan met je slap gelul over punten weg snoepen. Dit slaat helemaal nergens op je laat er alleen maar mee zien dat je totaal geen verstand van Formule 1 hebt en probeert dat te maskeren door dit soort onzinnige posts. Zolang Mclaren zelf meer punten laat liggen hebben ze geen recht van spreken.

Je blijft maar door gaan met je slap gelul over punten weg snoepen. Dit slaat helemaal nergens op je laat er alleen maar mee zien dat je totaal geen verstand van Formule 1 hebt en probeert dat te maskeren door dit soort onzinnige posts.
Overduidelijk dan dat Stella van Mclaren ook geen verstand heeft van F1...

Gelukkig hebben we JL86 en Frits79 op het Autoweek forum die het allemaal veel beter weten!

Misschien kan Andretti nu het Alpine team wel kopen, de andere teams wilden geen elfde team, en Andretti wil de F1 in.

Nee das een betrouwbare bron, dat hij het roept is niet meer dan logisch, maar het slaat nergens op.
Stella heeft dus volgens jou totaal geen benul van F1 en maskeert dat door onzinnige uitspraken te doen. Ook al geen betrouwbare bron.

Lijkt er inmiddels op dat Maxverstappenfans.nl de enige betrouwbare bron is die op dit forum erkend wordt... ;)

Teambazen hebben ongetwijfeld verstand van F1, maar vertellen ook vaak onzin. Zo ook Stella. Zie ook zijn verklaring over de achtervleugel: Hij was zogenaamd wél legaal, maar uit loyaliteit heeft Mclaren besloten deze aan te passen. :ROFLMAO: Andersom had Horner overigens ook geklaagd als Mclaren een zusterteam had.

Enigszins oneerlijk vind ik et overigens ook wel, zo'n zusterteam, maar goed, die situatie is al 20 jaar zo en laten we niet vergeten dat Mateschitz destijds gesmeekt is om Minardi te kopen. En daarnaast is er ook wel wat aan historie te vinden dat bijvoorbeeld Sauber Ferrari een beetje moest helpen, vanwege de samenwerking op motorengebied. Dus er zijn altijd belangen en samenwerkingen, en die komen soms tot uiting op de baan.

Stella heeft dus volgens jou totaal geen benul van F1 en maskeert dat door onzinnige uitspraken te doen. Ook al geen betrouwbare bron.

Lijkt er inmiddels op dat Maxverstappenfans.nl de enige betrouwbare bron is die op dit forum erkend wordt... ;)
Het is meer dan logisch dat Stella klaagt want zijn team heeft een punt verloren. Dat doet elke teambaas als dat gebeurd, dat maakt het echter nog geen waarheid of feit.

Het is inmiddels bijna twee weken geleden en je bent er nog steeds over aan het mekkeren... Lijkt wel een dingetje bij Mercedes, zijn alle medewerkers zo?

Misschien kan Andretti nu het Alpine team wel kopen, de andere teams wilden geen elfde team, en Andretti wil de F1 in.

Waarom dankt iedereen dat het team Alpine te koop is / zou staan. Als Aston Martin volgend jaar stopt met Mercedes motoren en overstapt naar Honda, kan Andretti het misschien beter kopen........:rolleyes:

Het is meer dan logisch dat Stella klaagt want zijn team heeft een punt verloren. Dat doet elke teambaas als dat gebeurd, dat maakt het echter nog geen waarheid of feit.

Het is inmiddels bijna twee weken geleden en je bent er nog steeds over aan het mekkeren... Lijkt wel een dingetje bij Mercedes, zijn alle medewerkers zo?
Stella klaagt over de manier waarop Mclaren dat punt verloren heeft. En ik denk dat het voor de meeste mensen met een neutrale kijk, net als W212 ook zegt, op z'n minst ietwat oneerlijk overkomt.
En ik weet niet of alle Mercedes medewerkers 'zo' zijn. Wij werken namelijk niet BIJ Mercedes...

Waarom dankt iedereen dat het team Alpine te koop is / zou staan. Als Aston Martin volgend jaar stopt met Mercedes motoren en overstapt naar Honda, kan Andretti het misschien beter kopen........:rolleyes:
Omdat Renault er mee gaat stoppen per 2026. Dus geen gekke gedachten toch dat het te koop zou staan/verkocht kunnen worden.

• Leuk
Waarderingen: JFR
Stella klaagt over de manier waarop Mclaren dat punt verloren heeft. En ik denk dat het voor de meeste mensen met een neutrale kijk, net als W212 ook zegt, op z'n minst ietwat oneerlijk overkomt.
En ik weet niet of alle Mercedes medewerkers 'zo' zijn. Wij werken namelijk niet BIJ Mercedes...
Een neutrale kijk heb je er al niet op, dus dat argument kan je weglaten.

Jij werkt voor of met Mercedes, heb je ons al vaker gemeld, en mekkert net zo hard als Lewis en Toto, dus vandaar… :rolleyes:

Ik snap het best dat ze bij VCARB nog voor de snelste ronde gingen, andersom had McLaren wellicht hetzelfde gedaan, Norris heeft ook een keer in de laatste ronde van een race de snelste ronde gereden, terwijl Max Verstappen op dat moment de snelste ronde had.

Ik dacht dat die jankerd een ban had gekregen. Gaat ie nou ook hier het forum vervuilen met z'n geblaat? Elke coureur mag voor de snelste ronde gaan. En als hij dat doet op verzoek van een ander team is dat aan hem om daar wel of niet op in te gaan. Gewoon tactisch slim, in tegenstelling tot 'papaya rules' of je rijder op 43 ronden oude banden buiten laten rijden tijdens een safety-car situatie.

@JL86, Yes we werken voornamelijk VOOR het Petronas Mercedes AMG team. Maar zijn zeker geen werknemers van Mercedes. En sinds dit jaar leveren we ook nog aan een 2e team.

@Rembrandt, ach een beetje pittige discussie moet wel eens kunnen toch? Dat is ook logisch als je op een Nederlands forum verkondigt geen fan te zijn van Max. Als iedereen maar ja en amen knikt is het ook al gauw saai, toch? ;) Alleen de persoonlijke aanvallen hoeven van mij niet.

@Tiburon, als je een coureur van een zusterteam dat buiten de top 10 rijdt (en dus geen punt ervoor krijgt) toch de snelste ronde laat rijden, wek je de schijn van belangenverstrengeling. Mclaren heeft in deze m.i. dus gewoon gelijk, er dient zeker aandacht voor te komen vanuit de FIA.
En als de regels na 43 ronden netjes gevolgd waren was het de juiste beslissing om buiten te blijven. Tijdens wedstrijden is er behoefte aan consistentie in de regels voor alle deelnemers. Max kon nu wel Lewis aanvallen maar Sainz kon niet Max aanvallen omdat er daar wel nog achterblijvers tussen zaten. Dat slaat toch nergens op?
Met Charlie Whiting was dit dan ook never-nooit-niet gebeurd, zoals Guenther Steiner nog recentelijk heel raak opmerkte.

Terug
Bovenaan