Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Verstappen heeft het erg goed gedaan. Goede tactiek van het team ook. Twee snelle ronden na de rode vlag met een bandenwissel.

Jammer voor Norris, maar dat kan gebeuren. Alleen wel een vervelend moment in het kampioenschap. Als Piastri nog een paar races beter presteert dan Norris, moet McLaren zich op Piastri focussen.

Norris toch nog aardig knap teruggekomen vanaf p10, maar Piastri heeft nu wel de leiding in het WK overgenomen.

RB had alleen die positie terug moeten geven aan McLaren na de eerste bocht. Maar goed, goed gereden van de meeste. Race was verder niet heel erg spannend vond ik zelf.

Ik vind dit ook een van de weinige circuits die weer van de kalender mag, wat een waardeloos circuit met al die hoge hekken.

RB had alleen die positie terug moeten geven aan McLaren na de eerste bocht. Maar goed, goed gereden van de meeste. Race was verder niet heel erg spannend vond ik zelf.
De penalty was terecht, maar ik denk dat Red Bull met de penalty een betere kans had te winnen. Zo kon Verstappen nog steeds de race van Piastri dicteren. Anders hadden ze sowieso niet gewonnen.

Dat is altijd lastig in the schatten, maar het was we snel duidelijk dat de safety car er kwam, als je dan positie terug geeft dan zit je op de versnellingsbak van Piastri en hoef je geen 5 seconde goed te maken. Maar goed we zullen het nooit weten!

Ja zeker! Wat mij betreft de grootste kanshebber op de titel dit jaar. Het seizoen is nog lang, maar zie andere teams het gat niet zo snel dichten. Max zat dichtbij, maar reed natuurlijk met een nieuwe motor, dus dat is geen graadmeter voor de overige races.

Ik vond de penalty ook terecht, maar wel goed om te zien dat Red Bull ondanks de problemen op sommige circuits toch wel om de pole position en overwinning kan meedoen.

Ik lees veel online over Lewis en hoe slecht hij uit de verf komt… Misschien toch niet helemaal die buiten categorie zoals vele deden geloven?

Ik lees veel online over Lewis en hoe slecht hij uit de verf komt… Misschien toch niet helemaal die buiten categorie zoals vele deden geloven?
Ik kwam net toevallig ook een stukje tegen waarin stond dat Hamilton eigenlijk nu al de hoop opgegeven heeft.

Tsja, hij uiteindelijk 7 keer wereldkampioen geworden. Dan kan je natuurlijk wel wat. Dat word je niet per ongeluk.

Zelfs met de beste auto van het veld moet je wel een partijtje kunnen sturen. Dat zag je ook altijd hoe makkelijk hij door het veld sneed als hij achteraan startte. Dat terwijl Bottas veel meer moeite had.

De penalty was terecht, maar ik denk dat Red Bull met de penalty een betere kans had te winnen. Zo kon Verstappen nog steeds de race van Piastri dicteren. Anders hadden ze sowieso niet gewonnen.
Eens, ik denk dat dat ook de redenatie was vanuit RBR. Want je kon wel aanvoelen dat Verstappen niet voorbij zou gaan aan Piastri.

Piastri was foutloos, dat was knap. Max nmm één foutje, en dat was de start. Kwam tov Piastri 'traag' van zijn plek. Voor de rest ook weer stoïcijns.

Tsja, hij uiteindelijk 7 keer wereldkampioen geworden. Dan kan je natuurlijk wel wat. Dat word je niet per ongeluk.

Zelfs met de beste auto van het veld moet je wel een partijtje kunnen sturen. Dat zag je ook altijd hoe makkelijk hij door het veld sneed als hij achteraan startte. Dat terwijl Bottas veel meer moeite had.
Dat is ook zo, alleen nu doet zn teammaat het significant beter, sterker nog, het jonkie dat zn stoeltje bij MB heeft over genomen staat zelfs boven hem... Zet je toch aan het denken ;)

Dat het al een tijdje niet gaat is duidelijk. Hij heeft zelf al benoemd dat de ground effect auto's hem misschien niet liggen, maar dat vind ik te makkelijk. Hij heeft tenslotte ook races gewonnen. Feit is dat in 2022 en 2023 de Mercedes een draak van een auto was.

Waar het echt aan ligt? Ik denk dat het moeilijk is om de motivatie te houden als je alles al gewonnen hebt. Het vuur is gedoofd.

Ik vind dat wel jammer hoor. Ik ben geen Hamilton fan, maar het is een legende en het gaat nu als een nachtkaars uit. Dat vind ik zonde.

Nou het was niet heel veel qua race, maar goed... Mooi dat Piastri laat zien wel een goede titelkandidaat te zijn. In tegenstelling tot Norris, die eigenlijk keer op keer laat zien dit NIET te zijn. De Mclaren is niet zo dominant als de RB 3 jaar lang was, dus het is van belang iedere race maximaal te scoren. Dat doet Piastri beter dan Norris en dus is hij ook verdiend de leider op dit moment.
Max, die zogenaamd met een 'slechte auto' rijdt, haalt weer pole en wordt makkelijk 2e. En maar klagen over zijn Red Bull. Hij is sinds het vertrek van Newey geen seconde per ronde meer sneller en moet er nu dus echt voor rijden. Dat valt hem duidelijk zwaarder dan veel mensen hadden verwacht. Als Max niet zo dicht bij een race ban zat qua penaltypunten had hij Piastri gewoon weer geheel van de baan gereden, vermoed ik zo.
Lewis... Tja... Gewoon over zijn hoogtepunt heen, IMHO. Dat is op zich ook geen probleem, hij heeft jaren top gepresenteerd, maar ergens is het gewoon op. Zie ook Schumacher in de Mercedes vanaf 2010... Leclerc lijkt wel iets constanter dit jaar en rijdt de Ferrari naar een prima 3e plek.
Mercedes... Gaat dit jaar niet mee doen. Misschien een occasional goed resultaat, maar ze missen teveel tov MCL/FER en RBR. Wel goed om te zien dat Antoneli weer een mooi resultaat laat zien. Denk dat hij Russell, die het ook niet slecht doet, binnenkort gaat paseren qua resultaten.

Ik ben wel benieuwd of Hamilton zijn contract gaat uitdienen, zou mij ook niks verbazen als er geen verbetering bij Ferrari komt dat hij er na dit jaar mee stopt.

Ik kan geen pagina openen op sociale media of ik zie Hamilton poseren met Jennifer Lopez.
Als hij net zoveel tijd besteed had aan het voorbereiden en concentreren op de race als aan die Jennifer was hij vast wel hoger gefinished als nu.

• Haha
Waarderingen: JL86
Ik ben wel benieuwd of Hamilton zijn contract gaat uitdienen, zou mij ook niks verbazen als er geen verbetering bij Ferrari komt dat hij er na dit jaar mee stopt.
2026 gaat grote veranderingen meebrengen aan de auto's, ik denk dat Hamilton sowieso daarop gaat wachten. Als dat ook niets wordt zie ik hem niet in de F1 blijven, maar dan is zijn contract ook voorbij. Idem voor Alonso en 2026.

Lewis Hamilton is tot nu toe van een koude kermis thuis gekomen na zijn overstap, het zou wel mooi zijn als Ferrari ook weer de strijd zou kunnen aangaan om overwinningen, een sprintrace hebben ze al een keer gewonnen, nu nog een reguliere race.

Ja kan interessant worden tussen beide McLaren boys maar vlak Max niet uit, nog een relatief nieuwe motor aan boord. Vraag is of ie wel genoeg slaap krijgt de komende dagen want volgens mij is hij zeer binnenkort papa.

Max Verstappen kun je inderdaad ook nog niet uitvlakken, als het goed is kan elk moment zijn kind geboren worden.

Knotsgekke Sprint race lol. Kimi die alles in de eerste bocht weggeeft, maar goed het is hem vergeven, nog een rookie, komt wel goed!

Max staat volgens mij wel duidelijk over de oranje lijn, kadootje van de FIA dat ze geen straf geven. RB shenanigans in de pit, man man man wat gaat daar veel fout. Zal het vertrek van Newey zeker wel zijn ;)

Sainz schoonheidsfoutje, Lawson tikt de oude man van de baan…

Lando “few wins” Norris met geluk eerste, Lewis klasse pitstop en een beetje geluk maar knappe podium plek!

Zo’n 3 teams mogen overuren draaien om de auto’s paraat te maken voor de quali.

Wel duidelijk dat McLaren weer de snelste is.

Wordt de race morgen net zo spannend? Ik denk het niet, maar we gaan het meemaken!

Max staat volgens mij wel duidelijk over de oranje lijn, kadootje van de FIA dat ze geen straf geven

Max stond duidelijk nog met zijn wielen binnen zijn box, gele lijn doet er helemaal niet toe, die is er puur ter indicatie/richtlijn voor de rijders.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Het begon als een leuke race, maar werd langzaam wat saai. Mclaren gewoon te snel, 30 seconde verschil met de rest, zegt genoeg. Russel ietwat geluk door de VSC maar wel mooi dat hij het volhoudt en 3de wordt. Ferrari, tja, beide coureurs niet blij met elkaar volgens mij... Sainz dive bombed Lewis nog op het einde? Top resultaat Albon.

Max lijkt het op te geven. Na wekenlang de complimenten te hebben ontvangen dat hij altijd 'maximaliseert', zegt Max nu zelf " Ik kom hier om te winnen, maar we zitten er mijlenver vandaan. Dan maakt het mij niet zoveel uit of ik nu derde of vierde word". Tsja, 3e of 4e, punten zijn punten!

Wel jammer dat ook de nwe vloer blijkbaar niet/veel te weinig impact heeft. Als Max niet op pole was beland en de McLarens niet zoveel strijd had gegeven dan waren ze meer dan een minuut weggereden...

Saaie race. Tegen deze dominantie van mclaren valt weinig te doen. Het geworstel van Verstappen en Tsunoda geeft wel aan dat ze echt heel ver achter liggen. Als ze geen baanbrekende updates weten te brengen, zie ik het somber in voor dit seizoen.

Ik vond het eigenlijk een prima Formule 1 weekend. Als je alle poespas even vergeet is Miami een best goed circuit waar goed geracet kan worden. Ik heb me met zowel de sprint als de race prima vermaakt. Voorin was het duidelijk dat Piastri ging winnen, maar er zat naar mijn idee voldoende in de race.

Mijn waardering voor Piastri wordt met de race groter. Verstappen heeft wel even laten zien dat Piastri een betere racecraft heeft dan Norris. Norris klaagde na afloop dat Verstappen moeilijk in te halen is... tsja... dat zegt voldoende.

Best een vermakelijke race. Piastri laat vrijwel iedere race zien dat hij een constantere coureur is dan Norris. En Mclaren heeft het gewoon echt goed voorelkaar. Zeer knap dat ze na de Red Bull dominantie toch zo'n voorsprong kunnen realiseren, ondanks de budgetcap. Ze hebben wel wat indirecte hulp gekregen door het vertrek van Newey. Maar in de basis is de RBR nog steeds dezelfde auto die vanaf 2022 tot mid-2024 rondjes om de concurrentie reed. En Max zet de RBR toch maar weer op pole. Knap, maar ook duidelijk dat die auto niet zo slecht is als ze ons graag willen doen geloven.
Mercedes is denk ik de mindere tov van de huidige RBR, maar het scheelt niet veel. Russell had met de VSC een geluksmomentje dat hij goed aangreep. Antonelli doet het ook goed, ondanks de ietwat tegenvallende resultaten tot nu toe.
En Ferrari... Hamilton komt maar niet uit de verf, maar samen met Leclerc zien we ook dat het geen top auto is momenteel. Jammer. Williams daarentegen... Super!! Zo goed om ze weer wat verder naar voren zien te komen. Heeft te lang geduurd, naar mijn mening.

Over 2 weken mag ik weer naar Italia!! Heb er zin in.

Laatst bewerkt:
Het komt over dat Norris de lieveling van Zak Brown is, maar Oscar Piastri heeft op dit moment betere papieren om kampioen te worden, Norris onder druk gaat niet echt goed, terwijl Piastri bijna geen fouten maakt, Australie uitgezonderd.

Yep, maar ik vraag mij af hoe lang Zak dan nog Norris blijft steunen als "onuitgesproken" nr. 1, uiteindelijk gaat hij ook voor succes en zo kan Piastri opeens heel snel het lievelingetje in de stal worden. Hij heeft nu al met een signifcant aantal minder races, 6 wins, tov Norris 5 wins (die heel wat seizoenen langer mee gaat).

Ben benieuwd hoelang de "papaya rules" zullen blijven bestaan.

Het zou mij ook niks verbazen als Norris en Piastri elkaar eens van de baan afrijden, beide willen geen 2de rijder zijn,Piastri zou inderdaad op termijn, als hij zo doorgaat,en Norris fouten blijft maken en eventueel punten verspillen, wellicht misschien een voorkeursbehandeling krijgen.

Antonelli zou ook gaaf zijn als die zijn eerste overwinning dit jaar zou gaan behalen, zou het hem zeker gunnen. (y)

Ben benieuwd hoelang de "papaya rules" zullen blijven bestaan.
Misschien houden ze het wel vol. Stel dat Piastri en Norris stuivertje blijven wissel voor 1 en 2, terwijl Russell en Verstappen hetzelfde doen voor 3 en 4, dan kunnen ze gewoon met elkaar blijven vechten en nog steeds beide kampioenschappen binnenhalen. Zou wel gaaf zijn.

Op dit moment is het kwestie van mentaliteit. Piastri heeft de rust in zijn kop en ook het lef om soms de grenzen op te zoeken. Norris heeft wel degelijk talent, maar hij heeft ook de twijfels in zijn kop en daar profiteerde Max keer op keer van. Piastri is een veel groter probleem op dit moment voor Norris dan Red Bull

Ondertussen blijft het in kruidvaatje Alpine borrelen. Teambaas in naam Oliver Oakes is weg, De Flaav ook bekend Flavio B. vervangt hem. En meteen is ook de vervanging van Doohan door Franco Colapinto voor vijf races bevestigd. Dolletjes

Terug
Bovenaan