Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Is wel erg snel na 2 races, ik ben wel benieuwd hoe Yuki Tsunoda het in de Red Bull gaat doen.
Ik blijf er bij dat ze sowieso Tsunoda hadden moeten verkiezen boven Lawson. Die laatste had dan prima bij Racing Bulls kunnen beginnen. Als ze nu alsnog deze wissel gaan maken dan is wel weer een teken dat Red Bull de zaakjes niet op orde heeft. Dat is weer personeelsbeleid van lik-m'n-vestje.

Andersom geredeneerd. Yuki is mooi stabiel ondertussen maar dat was hij in zijn beginjaren niet. Hij was driftiger dan Verstappen en had wel ruwe snelheid maar dat werd afgewisseld met weekenden waarin hij niks kon klaarspelen.

In dat opzicht is hij een goede tweede rijder maar het karakter kan daar dan niet mee omgaan. Er komt bewijsdrang bij en dat gaat ook botsen. Wat dus in ieder geval blijkt is dat het een enorm lastige auto is die RB. Het maakt eens te meer duidelijk hoe enorm klinisch goed Max Verstappen is. Als Nederlanders juichen voor de man zonder dat de Nederlander technisch inzicht heeft is het vaderlandsliefde.

Juichen voor de man als Nederlander met technisch inzicht doe je als F1 liefhebber.

@Leon in zn Focus dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar dat betekent niet dat RB de zaakjes niet op orde heeft.

Ze kijken namelijk naar ronde tijden en potentieel en Liam had zeer waarschijnlijk gewoon beter gepresteerd tov Yuki, voordat die keuze gemaakt werd. Dat hij nu niks laat zien, kun je voorafgaand niet inschatten.

Ik gun Yuki wel een kans maar persoonlijk zie ik het hem ook niet waar maken.

RB heeft een sterke 2de coureur nodig, want dat is momenteel de achilleshil. Als top team doen ze maar met 1 coureur voorin mee, terwijl de concurrentie met 2 coureurs mee strijdt.

Als het Red Bull dit seizoen niet lukt om wereldkampioen te worden (coureurs of constructeurs) zal Red Bull beter af zijn zonder Verstappen.

Zonder Verstappen kan het team weer opnieuw beginnen en beginnen met opbouwen, en dat is nodig. Dit is geen gezonde en houdbare situatie. Na Newey heeft het team een reset nodig.

Bovenstaande is geen verwijt aan Verstappen, maar zijn kunde verbloemt enigszins de problemen die Red Bull heeft. En als je geen wereldkampioen (meer) kan worden, heb je niets aan Verstappen. Dan heb je twee coureurs nodig die bij kunnen dragen. Op dit moment kan een tweede coureur nooit succesvol zijn naast Verstappen.

Een sterke 2e coureur naast Max zetten is onmogelijk. Als iemand het Verstappen met vergelijkbaar materiaal lastig gaat maken, belandt RB regelmatig met 2 auto's in de grindbak. Dat zag je vorig jaar heel goed: toen hij vanaf Miami geen auto meer had die +1sec sneller was dan de rest, ging Max al gauw weer over op botsautotje spelen. Hij had binnen no-time 8 strafpunten verzameld.

Hij is zelfs de coureur met de meeste strafpunten sinds de introductie van dat systeem.

@Leon in zn Focus dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar dat betekent niet dat RB de zaakjes niet op orde heeft.

Ze kijken namelijk naar ronde tijden en potentieel en Liam had zeer waarschijnlijk gewoon beter gepresteerd tov Yuki, voordat die keuze gemaakt werd. Dat hij nu niks laat zien, kun je voorafgaand niet inschatten.

Ik gun Yuki wel een kans maar persoonlijk zie ik het hem ook niet waar maken.

RB heeft een sterke 2de coureur nodig, want dat is momenteel de achilleshil. Als top team doen ze maar met 1 coureur voorin mee, terwijl de concurrentie met 2 coureurs mee strijdt.
de reden dat voor Liam is gekozen had er gewoon mee te maken dat Yuki een Honda protege is. Horner wilde hem gewoon niet in de Red Bull omdat hij bang is dat er kennis bij Honda terecht komt die Aston Martin zou kunnen gebruiken.

Dat lijkt mij een rare beredenering, omdat hij nu zeer waarschijnlijk wel in een RB mag gaan rijden.

dat vond ik ook, schijnt met de interne strubbelingen tussen Horner en Dr Marko te maken te hebben. Marko wou blijkbaar Yuki al vanaf het begin. nu Horner twee flaters op rij heeft (relatief bekeken) met Perez en Lawson kan Marko Yuki weer naar voren schuiven. al vraag ik me af hoeveel het gaat uit maken

Yuki vind ik persoonlijk niet zo goed, maar laat hem zichzelf maar bewijzen. Alleen zonde dat RB zo vaak van stoeltje wisselt want dat komt het constructeurskampioenschap niet ten goede. Wellicht heeft Twix gelijk, gewoon opnieuw beginnen. Max naar MB en dan RB twee compleet nieuwe coureurs. Time will tell.

Wellicht heeft Twix gelijk, gewoon opnieuw beginnen. Max naar MB en dan RB twee compleet nieuwe coureurs. Time will tell.
In eerste instantie lijkt het niet logisch. Maar als je er langer over nadenkt denk ik dat het het beste is voor de lange termijn voor Red Bull. Dan is de interne strijd tussen Horner en Marko ook meteen over, want Marko zal denk ik niet blijven.

Red Bull zal Verstappen nooit ontslaan, maar je kan het vergelijken met het vertrek van Hamilton bij Mercedes. Ook Mercedes kan nu verder kijken.

Ik vind het juist jammer. Moet ie met een vuilnisbak achteraan mee krabbelen terwijl Lawson in de Racing Bull voor punten gaat (en ja, misschien ben ik te pessimistisch, ik laat me graag verrassen)

Ook Yuki gaat het verschil niet maken, of ik moet mij sterk vergissen. Alleen wanneer de auto niet meer zo moeilijk bestuurbaar is, kan de 2e coureur bijblijven. Je zou haast gaan denken of Verstappen niet sneller zou zijn in een Racing Bull.

Ik vind het juist jammer. Moet ie met een vuilnisbak achteraan mee krabbelen terwijl Lawson in de Racing Bull voor punten gaat (en ja, misschien ben ik te pessimistisch, ik laat me graag verrassen)
Dit is wel de meest vreemde reactie die ik in lange tijd gelezen heb. Geen idee waar jij vuilnisbak vandaan haalt en waarom Tsunoda niet voor punten kan gaan.

omdat er inmiddels wel gebleken is dat er een structureel probleem is met de Red Bull auto, niet snel genoeg en te grillig. dat "te grillig" daar kan Max om heen werken, zodat hij in sommige gevallen wel snel genoeg is. Maar (bijna) iedere andere coureur krijgt er problemen mee, gaat voorzichtig rijden en is nog langzamer. ik heb er een hard hoofd in dat Yuki ineens de pannen van het dak rijdt in dat ding

We zullen het zien de komende races, maar Checo heeft toch nog wel aardig wat puntjes weten te behalen ondanks zn eigen onkunde. Dus het zal niet allemaal aan de auto liggen lijkt me.

Valtteri Bottas had misschien wel de ideale 2de rijder van Red Bull Racing kunnen zijn, was ook de perfecte wingman van Hamilton bij Mercedes.

De vraag is echter wel of Bottas met de Red Bull overweg zou kunnen. De Mercedes was denk ik beter / makkelijker te rijden.

Max Verstappen haalt alles uit de Red Bull, maar als er geen verbeteringen bij Red Bull Racing komen zie ik hem wel naar Aston Martin toe gaan.

AM zou kunnen ivm Newey, maar dan zal hij het opnieuw alleen moeten doen zonder hulp van een teamgenoot. Al gaat die natuurlijk niet worden ontslagen als zoon van de eigenaar, stabiliteit is er dan iig wel ;)

Ja tuurlijk is dat een persoonlijke voorkeur, ik ben geen teambaas en ook niet helderziend. Maar het betekent wat mij betreft wel degelijk dat RB de zaakjes niet voor elkaar heeft. Als een rookie/tweede rijder na slechts twee races alweer aan de kant wordt gezet dan heb je de zaakjes niet op orde. Of het dan aan het personeelsbeleid ligt, de scouting, de auto, of een combinatie van: iets klopt er niet. Dat ben je toch hopelijk met me eens. En dan kom ik vervolgens weer terug op het feit dat Yuki het al tijden heel goed doet bij het zusterteam. Dus als je dan een 'rookie' naast Max zet, dan had Tsunoda wat mij betreft de eerste optie moeten zijn. Of hij het waar gaat maken, dat is inderdaad nog te bezien want de RB lijkt een draak van een auto te zijn.

De stelling dat Max misschien wel in de weg staat van een 'vernieuwd' Red Bull vind ik ook geen gekke. Ik zie 'm ook nog wel een keer vertrekken. Bij Red Bull lijkt weinig meer te halen. Hij is straks papa, heeft de ambitie om een eigen raceteam op te zetten en/of in andere raceklasses te gaan rijden... 1 en 1 en 1 is... meer dan 3 in dit geval. (Het enige dat niet meer 1 is straks, is het nummer op Max z'n auto).

Wellicht hebben ze Liam te snel in een RB gezet, maar dat is achteraf praten. Het is wel een talent, alleen nog maar heel erg weinig race ervaring in de F1. Hij kan wel heel snel zijn, maar nu in de praktijk heeft hij meer moeite om zich aan de RB F1 auto te gewennen.

Het probleem bij RB is dat ze al jaren lang, sinds het vertrek van the honey badger, op zoek zijn naar een tweede coureur en dat zonder succes. Checo heeft het een jaartje goed gedaan, maar toen reden ze in de RB19 die onverslaanbaar was.

Persoonlijk vind ik dat Yuki het eigenlijk helemaal niet zo goed doet, als je kijkt naar zijn behaalde resultaten, dan is het vooral vrij zoutloos allemaal, op zijn radio commentaar na. Het potentieel van het zuster team dit jaar is hoger, je ziet ook dat ze best wel goed mee komen, hij heeft echter maar 3 punten behaald in de afgelopen twee wedstrijden. Vorig jaar 30 punten op wat was het 24 races? Vorig jaar hadden ze geen goede auto, maar dit jaar naar verluid wel, je ziet het echter niet terug in zijn punten per race.

Vorig jaar 1,25 punt per race (op basis van het hele seizoen)
Dit jaar: 1,5 punt per race (pas 2 races gereden) - met de huidige auto moet er meer te behalen zijn.

Marginaal verschil, dus ik begrijp ook wel de twijfel bij RB om hem naar voren te schuiven de afgelopen jaren. Nu hebben ze geen luxe positie meer en "moeten" ze haast wel, ondanks dat ik het Yuki wel gun (want in principe gun ik het elke coureur wel), heb ik er een hard hoofd in.

Zou wel een stunt zijn als Liam Lawson in de Racing Bull meer punten haalt dan Yuki Tsunoda in een Red Bull. :)

Die kans zit er nog best in ook. Want die Racing doet het best goed.

Ik gun het Tsunoda wel, en ik snap dat ie de kans grijpt. Maar persoonlijk zou ik hebben gezegd: dikke vinger, ik doe het niet meer!:poop:

Als het niet slaagt, weet je wie er vanaf 2026 bij Aston Martin rijdt......
Want dan heeft-ie niks meer te bewijzen bij RB en kan-ie weg....Honda volgen.

Gewoon liveries omwisselen en Verstappen in de Racing Bulls zetten.
Die gedachte kwam bij mij ook op, als Lawson sneller blijkt in de VCARB, zou dat dan ook voor Verstappen gelden? Mag hopen van niet, dat zou pas een blamage zijn voor het hoofdteam... ingehaald door het kleine zusterteam...

Die gedachte kwam bij mij ook op, als Lawson sneller blijkt in de VCARB, zou dat dan ook voor Verstappen gelden? Mag hopen van niet, dat zou pas een blamage zijn voor het hoofdteam... ingehaald door het kleine zusterteam...
Dat zou inderdaad een afgang zijn, het zou mij ook niks verbazen als Max Verstappen na dit jaar het voor gezien houd in de F1, hij hoeft niks meer te bewijzen.

Mark my words - Tsunoda geeft de andere kant van de garage eindelijk reden tot lachen. Yuki was een ongeleid projectiel maar blijkt in de RB een projectiel. Punt

Sterker, ik verwacht dat MV zal moeten 'trappen'. Komt bij, en daar hoor ik niets over, Tsunoda is ca 15 kg lichter dan Max. Vertaal dat naar rondetijden en hij heeft 0,1 tot 0,15 sec voordeel, Zoals de lezer weet worden poles soms op honderdsten beslist
Leuk bedacht van dat gewicht, maar die vlieger gaat niet op.
Er geldt (ook) een minimumgewicht voor de combinatie van rijder en auto, aan het eind van de race. Dus Yuki kan ook niet ongestraft extra brandstof meenemen, want als hij die opgebruikt wordt de combinatie aan het eind van de race alsnog gewogen en te licht bevonden (letterlijk wel te verstaan).

Gasly heeft na zijn (ihmo voorbarige) demotie van Red Bull terug naar het zusterteam ook laten zien bij dat zusterteam beter te kunnen rijden dan bij Red Bull. Yuki gaat het niet makkelijk krijgen, dat is het enige dat zeker is.

Laatst bewerkt:
In een snelheidssport waar elke gram verschil maakt, zoekt iedereen de grens op. Maar teams mogen er niet overheen. Of beter gezegd: onderdoor. In 2022 is het minimumgewicht waar auto (exclusief benzine) en coureur samen minimaal aan moeten voldoen 798 kilogram. Minstens 80 kilo daarvan moet sinds 2019 worden bijgedragen door de coureur, zijn kleding en zijn stoeltje. Een regelwijziging ten faveure van de grotere, zwaardere coureurs, die zich flink benadeeld voelden. Coureurs die lichter zijn dan 80 kilo - het gros van de grid - krijgen extra ballast mee om ook tot het minimum te geraken. Die ballast mag echter alleen in de cockpit meegenomen worden en niet elders worden gebruikt om de auto beter in balans te brengen.

Aldus het AD.

Max Verstappen kondigt schokkend afscheid aan na conflict met Hamilton
In een onverwachte wending die de Formule 1-wereld op zijn kop zet, heeft Max Verstappen aangekondigd per direct te stoppen met racen. De Nederlandse viervoudig wereldkampioen zou in een onoverbrugbaar conflict met zijn rivaal Lewis Hamilton zijn beland, wat hem naar eigen zeggen de liefde voor de sport heeft ontnomen.
Een escalerend conflict
Wat begon als een intense sportieve rivaliteit tussen Verstappen en Hamilton is de afgelopen seizoenen steeds verder geëscaleerd. Sinds hun beruchte crashes in Silverstone en Monza heeft de spanning nooit meer volledig afgenomen. Achter de schermen zouden er ook verhitte woordenwisselingen hebben plaatsgevonden tussen de coureurs en hun teams, wat uiteindelijk zou hebben geleid tot een onwerkbare situatie voor Verstappen.
Verstappens verklaring
In een persconferentie in Monaco deelde een zichtbaar geëmotioneerde Verstappen zijn besluit. “Formule 1 is mijn leven geweest sinds ik een kind was. Maar als de sport verandert in een strijd die verder gaat dan het circuit, verliest het voor mij zijn magie. De constante spanningen, de politieke spelletjes en de vete met Hamilton hebben me doen inzien dat ik hier niet langer gelukkig ben. Ik kies ervoor om mijn carrière op mijn eigen voorwaarden te beëindigen.”
Reacties uit de paddock
De reacties in de paddock waren geschokt. Red Bull-teambaas Christian Horner noemde Verstappens vertrek “een enorme klap” voor het team en voor de Formule 1. “Max is een van de meest getalenteerde coureurs ooit. Het is verdrietig om hem zo te verliezen.”
Lewis Hamilton reageerde kort op het nieuws: “Ik heb altijd respect gehad voor Max als coureur. We hebben onze verschillen gehad, maar het is jammer dat het zo eindigt. Ik wens hem het beste in de toekomst.”
Een onzekere toekomst
Verstappen heeft nog geen concrete plannen voor de toekomst, maar insiders suggereren dat hij zich mogelijk gaat richten op endurance racing of zelfs een geheel nieuwe carrière buiten de autosport. Wat zijn volgende stap ook is, zijn vertrek laat een groot gat achter in de Formule 1 en markeert het einde van een tijdperk vol intense rivaliteit en spectaculaire races.
Bron: ANP
;)

Magistrale ronde van Max Verstappen, niet verwacht, zeker niet in droge omstandigheden!

"Fun fact" (zoals een roemruchte sitebezoeker dat noemde): op de eerste race na laat Hadjar steeds de beste resultaten na Max in de twee zusterteams RBR&RB zien, steeds vier plaatsen vóór Yuki, en is hij de enige naast Max die überhaupt punten heeft gescoord :unsure:
En mede door die slechte eerste race is de 'leercurve' alleen nog maar indrukwekkender: van gênante uitval nog voor de eigenlijke race, via nipt buiten de punten naar (3) puntenscore!

Heeft RBR weer op het verkeerde paard gewed met YT? Daarvoor is het nog te vroeg natuurlijk om dat al te stellen, maar nu Lawson al na twee races gedemoveerd is lijkt niets onmogelijk bij die twee renstallen en moet Yuki ook op zijn tellen passen...

Laatst bewerkt:
Pfoei wat een saaie race. :( Had echt meer verwacht van Japan. Je kunt duidelijk zien dat Piastri en Norris beide niet echt overtuigend uit de verf kwamen. Typisch dat Max Norris weer eens van de baan moest rijden...
Max die met zijn zogenaamd 'slechte auto' pole rijdt en met gemak wint... En dan loopt hij eerder te verkondigen dat de RB geen goede auto is. Alsof een auto, voor de huidige regels ontworpen door niemand minder dan Adrian Newey, die seizoenen lang meer dan 1sec sneller is dan de rest, nu opeens niet meer goed zou zijn. De regels zijn nauwelijks veranderd.

De race was zelf niet spannend inderdaad, maar wel knap van Max de gehele race gecontroleerd gereden. Lando besloot tijdens de race nog even het gras te maaien, dat kun je beter na de race doen… ;) Yuki valt tegen?

Yuki doet het nu beter dan Lawson in 2 races. Maar Bearman ook weer een punt in een Haas, Albon 2 in een Williams maar teamgenoot Sainz weer tegenvallend.

Terug
Bovenaan