Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Pfoei wat een saaie race. :( Had echt meer verwacht van Japan. Je kunt duidelijk zien dat Piastri en Norris beide niet echt overtuigend uit de verf kwamen. Typisch dat Max Norris weer eens van de baan moest rijden...
Max die met zijn zogenaamd 'slechte auto' pole rijdt en met gemak wint... En dan loopt hij eerder te verkondigen dat de RB geen goede auto is. Alsof een auto, voor de huidige regels ontworpen door niemand minder dan Adrian Newey, die seizoenen lang meer dan 1sec sneller is dan de rest, nu opeens niet meer goed zou zijn. De regels zijn nauwelijks veranderd.
Geen idee welke race jij gekeken hebt, maar in de race die vandaag in Japan verreden werd heeft Max niemand van de baan gereden. Maar goed je hebt al vaker laten merken weinig verstand van Formule 1 te hebben.

Ben een beetje teleurgesteld in McLaren. Die hadden er echt wel iets meer mee kunnen doen. Ze hadden door een andere strategie meer druk kunnen zetten op Verstappen.

Verstappen heeft het prima gedaan. Heeft zich een enorme dienst bewezen door de pole position gisteren.

Ben een beetje teleurgesteld in McLaren. Die hadden er echt wel iets meer mee kunnen doen. Ze hadden door een andere strategie meer druk kunnen zetten op Verstappen.

Verstappen heeft het prima gedaan. Heeft zich een enorme dienst bewezen door de pole position gisteren.
Eens. Piastri aan Norris voorbij laten om op Verstappen te jagen, lukt passeren niet dan gewoon weer wisselen met Norris in de laatste ronde.

En iets anders met de pitstops. Nu was het enige een neppe oproep aan Norris om binnen te komen.

En uiteraard verremde Norris zich nog in de laatste bocht. Toch die kleine foutjes.

Yuki doet het nu beter dan Lawson in 2 races. Maar Bearman ook weer een punt in een Haas, Albon 2 in een Williams maar teamgenoot Sainz weer tegenvallend.
Yuki doet het al 2 races minder dan Hadjar, dit keer zelfs in 'de betere auto', en staat daardoor ook in het klassement achter zijn rookie (voormalige) teamgenoot...
't Is voor hem te hopen dat hij snel zijn vorm hervindt, of dat RBR niet twee keer in één seizoen zo haastig de tweede RBR-rijder vervangt.
Lawson is ook allesbehalve ervaren in de F1 en pas aan zijn eerste volle seizoen bezig, Tsunoda is alweer aan zijn vijfde seizoen bezig.
Behalve die ene sprintrace blijkt maar bar weinig van zoveel meer ervaring in vergelijking met de RB rijders...

Mooi dat Max Verstappen de McLarens voor is gebleven,de McLaren is echt een stuk beter en sneller dan de Red Bull, ik zou het leuk vinden als Mercedes en Ferrari, net als vorig jaar, ook een paar wedstrijden gaan winnen, maar met name bij Ferrari moet er nog veel gebeuren.

Ik hoop dat ze Tsunoda de kans geven om er wat van te maken. Ze kunnen wisselen wat ze willen, maar daar wordt niemand wijzer van.
Ik ook hoor, al bracht ik het misschien wat cynisch :giggle:
Want vooral je laatste zin is de spijker op z'n kop. Dat Hadjar zich nu zo sterk revancheert voor zijn beroerde debuut dit seizoen wil nog niet zeggen dat hij die stijgende lijn kan vasthouden in zijn huidige auto, laat staan als hij gepromoveerd zou worden in weer een andere. En tegenover Tsunoda zou het ook niet erg fair zijn, maar de gang van zaken rond Lawson laat zien dat bij RBR/RB 'fair' niet altijd even zwaar telt (maar dat bedoel ik anders dan de MB-fanboy ;)). In zijn voordeel spreekt dat ze na de ook al wel erg snelle demotie van Gasly Albon wel (veel) ruimer de tijd hebben gegund.

Laat Tsunoda de rest van het seizoen maar in de 2de Red Bull zitten, er zal vast een moment komen dat hij zich wel in de top 10 kwalificeert en punten haalt.

Ik hoop dat ze Tsunoda de kans geven om er wat van te maken. Ze kunnen wisselen wat ze willen, maar daar wordt niemand wijzer van.
je kon volgens mij maximaal maar een keer of twee drie wisselen. regel die is ingevoerd na de wisselkermis in de jaren 90 bij de kleine teams die voortdurend naar paydrivers zochten. Dus mocht iemand de kolder in de kop krijgen en na jedda tsunoda er weer uit willen mikken dan zitten ze dus vast aan Hadjar. hij debuteert net bij Racing Bulls dus het lijkt me verstandig als hij ook iets van leert dit jaar.

Kijkend naar de vrije trainingen zal het wel een 1-2 voor McLaren worden in de kwalificatie, Red Bull zit er niet echt goed bij, hopelijk in de kwalificatie wel.

Leuke kwalificatie! Oscar buitencategorie dit seizoen, Lando valt tegen met P6. Boy George op 2 :eek: ! En Shaaarrlll op 3. Wordt een leuke race morgen, kijk er naar uit :D

Absoluut. Dat wordt een mooie race.

Norris echt teleurstellend. Hij krijgt het niet voor elkaar toe te slaan als Verstappen een mindere dag heeft. Dat wordt echt zijn achilleshiel. Piastri daarentegen stáát er gewoon.

En wat jammer voor Albon, die had gewoon naar Q2 kunnen gaan als de FIA wat sneller gereageerd had.

Jep zo zie ik het ook! Als je tegenstanders “zwak” zijn moet jij er staan en tot nu laat Lando dat niet zien. Daarintegen door Oscar het beter, had alleen de eerste race pech en verloor veel punten. Hij kan aardig wat goed maken dit weekend in het kampioenschap.

Wat was er met Albon? Ik vind Sky echt slecht, die Duitsers snappen er niks van (incl Ralf Schumacher)… slaan de plank vaak mis en praten tussen de interviews door, dus ben nog op zoek naar een goede Engelstalige zender nu F1 TV geblokkeerd is in Zwitserland. Want soms zijn dingen gewoon echt niet duidelijk idem met de live herhalingen.

De coureurs niet, maar het team wel. Het is best denkbaar dat Mercedes hier voordeel van had, hun auto's hadden de schoonste lucht immers, juist omdat ze als eerste (en te vroeg dus) de pit lane in gestuurd werden.

Een te lichte auto is ook de fout van het team. Zou de coureur daar ook niet voor bestraft moeten worden?

Hoewel zwaar, zijn deze straffen mijns inziens gewoon terecht. En datbde coureur niets fout heeft gedaan doet daar niets aan af.

Dat bedoel ik. Maar als vergelijking dat dat ook een fout van het team is. Uiteindelijk leiden fouten van een tram tot een straf.

@JL86 inderdaad wel een smetje, ze deden het goed.

Bij te lichte auto’s haal je er op de baan ook nog wel wat voordeel uit, nu staan ze iets te vroeg voor het stoplicht.. tja, wellicht als eerste op de baan, dat hadden ze anders ook kunnen zijn. Vandaar dat ik het probleem niet zo zie, maar goed het zij zo. In dit geval geen MaFIA ;)

Leuke race, wordt spannend vooraan bij McLaren. Piastri reed een mooie race, domineerde van start tot finish.

Verstappen en Red Bull hebben een hoop problemen op te lossen.

Piastri is (op dit moment) de betere.
Als McLaren geen rare teamorders gaat toepassen wordt hij wereldkampioen, denk ik.
Ik denk dat ze bij McLaren hopen dat één van de coureurs binnen een paar races duidelijk aan de leiding gaat. Dan is het makkelijker een beslissing te nemen.

Als je de punten even buiten beschouwing laat, dan vind ik dat Piastri het beter doet dan Norris dit seizoen. Maar we zitten pas 4 races in het seizoen dus er kan nog heel veel veranderen, het zal echter wel een van de Papaya boys worden die kampioen wordt, ik zie niet hoe andere teams dat gat dit jaar nog dichten.

Norris zit niet goed in zijn vel mbt deze auto. Als Mclaren slim is geven ze Piastri meteen status als eerste rijder. Verstappen had, als hij op p6 gestart was met een Mclaren, alsnog gewonnen.

Vond het best een leuke race. Toch wel wat spannende momentjes gezien. Ik denk nog steeds dat Norris te wispelturig is om echt voor het kampioenschap te gaan. Hij heeft natuurlijk ook wat meer moeite met de huidige auto dan zijn teamgenoot. Dan nog is Piastri overall de betere op dit moment, IMHO. Knappe prestatie van Russell maar ik zie bij hem nog steeds de 'killer'-mentaliteit niet. Heel jammer voor Antonelli dat hij buiten de punten viel.

Ferrari... Eigenlijk best een goede prestatie van beide coureurs, maar ik had ze graag nog wat overtuigender naar voren zien rijden. Denk dat ze daar nog wel wat werk hebben om die auto richting het niveau van Mclaren te pushen.
En Red Bull... Pfff... De basis van die auto is naar mijn mening nog steeds maat gesneden voor de huidige regels, maar zonder ontwerp-goeroe Newey halen ze er gewoon niet meer het MAXimale uit. ;) Het leek er deze race wel op dat Yuki de auto al iets beter leert te beheersen. Maar wellicht nog iets te vroeg om dat nu te concluderen...

in de achtergrond is Haas verrassend goed bezig. Australië leek nergens naar maar daarna hebben ze drie keer op rij punten gescoord.

Ik denk dat de kans groot is dat Piastri wereldkampioen wordt, Norris maakt nog teveel fouten, Piastri een stuk minder.

Ik denk dat de kans groot is dat Piastri wereldkampioen wordt, Norris maakt nog teveel fouten, Piastri een stuk minder.
Piastri lijkt wat koelbloediger wat dat betreft, maar we moeten het nog zien he. Heb wel het idee dat Norris al in z'n hoofd bezig is met de titel, niet in de laatste plaats omdat 'm dat wordt aangepraat. Die druk lijkt 'm soms te veel te worden. En mede daardoor lijkt Piastri een beetje op de achtergrond te staan, zodat hij 'ongezien' z'n races kan rijden en punten kan pakken. Wat hij met verve doet.

Ik denk dat Norris nog steeds een betere kans heeft om het kampioenschap te winnen dan Piastri. Presteren onder druk kan je ook leren en afgelopen race heeft Norris laten zien dat hij ook prima in staat is om de schade beperkt te houden bij een minder weekend. Verder is hij, naar mijn idee, qua race pace nog steeds sneller dan Piastri. Hoe dan ook belooft het een mooi seizoen te worden. Heerlijk om een veld te hebben waarin 7 of 8 coureurs kans maken op een overwinning. Stuk leuker dan het afgelopen decennium met voornamelijk Mercedes / Red Bull dominantie.

Wat voor een kwalificatie was dit, puur genieten! Wordt spannend, mijn gevoel zegt nog steeds McLaren, dus Piastri maakt goede kansen om te winnen. Mercedes kan op de lange afstand denk ik net niet mee komen. De vraag is of Max wat kan doen met z’n nieuwe motor. Ik schat in dat een rookie de muur nog wel vindt, dit circuit is namelijk genadeloos! Safety car kan dan nog het eea opschudden. Lando, eerste plek in het kampioenschap kwijt na morgen? Zeg nooit, nooit maar de kans dat hij wint is wel hee erg klein…

Fenomenale ronde van Max, waar het in 2021 mis ging nu ietsje meer beheerst door de laatste bocht.
Kost een beetje tijd, maar het was net genoeg.

Leukste en spannendste kwalificatie sinds tijden! Nooit verwacht dat Max verstappen de pole position zou pakken, Lando Norris probeerde zijn grenzen en ging er overheen, maar die maakt morgen ook nog wel kans op het podium.

Leukste en spannendste kwalificatie sinds tijden! Nooit verwacht dat Max verstappen de pole position zou pakken, Lando Norris probeerde zijn grenzen en ging er overheen, maar die maakt morgen ook nog wel kans op het podium.
Lando is zijn eigen grootste vijand, dus als hij niet weer een fout maakt...

Terug
Bovenaan