Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

De tests zitten er op, benieuwd hoe de verhoudingen in Melbourne zijn, hopelijk zit alles dicht bij elkaar en dat er meerdere rijders en teams om de titels kunnen strijden.

Hier staat een uitgebreide analyse van de testdagen, die verder kijkt dan rondetijden. Het is een beetje een long read, maar wel genuanceerd. Het plaatje erbij geeft die nuances niet, maar ziet er zo uit:

pecking-order-f1-testing.jpg

Het gaat interessant worden omdat er een aantal teams, zoals Ferrari meer geïnvesteerd hebben in dit seizoen, terwijl andere teams drukker bezig zijn met 2026.

Mee eens....ik heb sterk gevoel dat Sainz alleen weg moest omdat Hamilton qua marketing gewoon voor Ferrari een droomkans was. De Hamilton van 4/5 jaar geleden zou ik nog hoog genoeg inschatten, om dit puur op rijkwaliteit te beslechten, maar de laatste twee jaar heeft hij Russell, die ik persoonlijk niet in de top 5 rijders van de F1 inschat, niet kunnen verslaan. Als rijder vind ik dat Sainz het de afgelopen twee jaar beter heeft gedaan dan Hamilton, maar de F1 is voor Ferrari natuurlijk ook gewoon een marketingtool en daarom begrijp ik het wel......

En Sainz was natuurlijk ook een prima optie voor Mercedes geweest, maar ik vraag me af of er wellicht bij Mercedes het gevoel leefde dat ze niet als in 2015/2016 opnieuw hét (mogelijke) talent van de nieuwe generatie zouden missen....
(beetje laat...)

Ik denk eerder dat Antonelli een tijdelijke oplossing is en dat Mercedes/Wolf weer gaat proberen om Verstappen naar de renstal te halen. Sainz als een éénjarige optie gaat voor Carlos niet werken. Antonelli daarintegen kan een jaar op de reservebank zitten (of met de komst van Cadillac komt er misschien ergens een plekje vrij en kan hij uitgeleend worden).

Verstappen naar Mercedes zou ook mooi zijn, maar ik heb het gevoel dat hij zijn complete F1 carriere bij Red Bull Racing blijft.

Dat ligt er aan, dit seizoen en volgend seizoen zal hij nog bij RBR blijven, daarna is het maar afwachten wat de auto van volgend seizoen doet.

Als de RB niet goed genoeg is om wereldkampioen mee te kunnen worden misschien Adrian Newey achterna naar Aston Martin!

Ik zou het wel gaaf vinden als hij ook bij een ander team dan Red Bull Racing wereldkampioen wordt. :)

Verstappen naar Mercedes zou ook mooi zijn, maar ik heb het gevoel dat hij zijn complete F1 carriere bij Red Bull Racing blijft.
Nou liever niet. De Verstappens brengen naar mijn mening vaak onrust in een team. Zijn oude werkgever Van Amersfoort Racing heeft daar ook al eens zijn zegje over gedaan. En we zagen allemaal het beschamende gedoe tussen Horner, Marko en Jr./Sr. Verstappen vorig jaar.

Hij is een geweldig coureur, dus ik snap dat er enige interesse is vanuit Wolff, maar ik zie 1000x liever Antonelli slagen bij Mercedes dan Verstappen daar.

Morgen gaat het beginnen. :) Benieuwd of Mclaren de hoge verwachtingen waar maken, maar er zal ook meer consistentie van hun coureurs nodig zijn. Wat dat betreft doet Max ze allebei nog wel wat voor.

Mijn eerste race bezoek zal dit jaar in Spanje zijn. Hopelijk is er dan nog niet 1 team dat al mijlen ver voor ligt op de rest, zoals voorgaande jaren.

Laatst bewerkt:
Ik heb net een lezing van Jack Plooij gehad.

Het is bevestigd door Jos zegt Jack. Ze zijn vrienden. Hij gaat naar Mercedes.

In het echt is het wel een aardige gozer overigens die Jack.

In het echt is het wel een aardige gozer overigens die Jack.
Op tv vind ik hem bloedirritant. Ik weet niet hoe hij is als pitreporter, heb al lang geen Nederlands commentaar gehoord. Ik vond Olav Mol en Allard Kalf altijd een prettige combinatie.

Ach het lijkt wel op GTST daar in de paddocks. Ik trek mij daar weinig van aan.

F1 TV en Zwitserland zijn geen vrienden meer waardoor mijn account niet meer werkt, ondanks dat ik een jaar vooruit betaald heb :(… ff geld terug vragen.

Nu de Duitse Sky Sports, ondanks dat ik vloeiend Duits spreek, is dat gewoon geen spannende taal om sport in te kijken.

Kwali was wel leuk, redelijk naar verwachting met een paar uitschieters.

Ach het lijkt wel op GTST daar in de paddocks. Ik trek mij daar weinig van aan.

F1 TV en Zwitserland zijn geen vrienden meer waardoor mijn account niet meer werkt, ondanks dat ik een jaar vooruit betaald heb :(… ff geld terug vragen.

Nu de Duitse Sky Sports, ondanks dat ik vloeiend Duits spreek, is dat gewoon geen spannende taal om sport in te kijken.

Kwali was wel leuk, redelijk naar verwachting met een paar uitschieters.
VPN?

Werkte prima toen ik in Schotland F1 wilde kijken via de Wifi van het hotel.

Onlangs zei Jos nog wat tegen Jack via twitter: "Jack, Jack, Jack, wat een onzin vertel jij"

Dat komt niet heel vriendschappelijk en bevestigend over.
Ja dat vertelde die ook. Was volgens Jack omdat niemand mocht weten dat Jack het van Jos wist.

Ach ja grappige vent verder heb wel gelachen.

Leuke race wel weer met een interessant resultaat! Het is lastig in te schatten op basis van een regen race hoe het er voor staat maar het lijkt toch wel op een heel sterk seizoen voor de papayas, als ze de auto’s op de baan kunnen houden ;)

Zoals gebruikelijk gaf Hamilton weer de schuld aan alles en iedereen, de auto, de tactiek, het weer. Ik denk dat hij moeite heeft (leeftijd??) zich aan te passen aan de omstandigheden en zijn nieuwe auto.

Mwah…Ferrari liet zich ook niet van z’n beste tactische kant zien (weer).
Wel werd Hamilton even in de laatste ronde op z’n plek gezet door Piastri. Dat was wel een hele mooie. :cool:

Ja eerste race van het jaar, veel nieuwe stoeltjes en dan regen, best wel chaotisch. I
Het viel mij vooral weer op dat Lando te snel zenuwachtig wordt, hij is zelf z’n grootste vijand dit jaar, denk ik.

Zoals gebruikelijk gaf Hamilton weer de schuld aan alles en iedereen, de auto, de tactiek, het weer. Ik denk dat hij moeite heeft (leeftijd??) zich aan te passen aan de omstandigheden en zijn nieuwe auto.
Geen idee welke race jij hebt gekeken, maar ik heb Hamilton echt niet horen klagen, misschien was het te vroeg voor je.

In de categorie vreemde opmerkingen wint Ferrari wel de hoofdprijs vandaag.
Leclerc: Ik heb ergens lekkage.
Team: hoe bedoel je lekkage?
Leclerc: Het is nat in mijn stoel, er staat veel water.
Team: Ja dat komt door het water.
Leclerc: Dit komt het boek met vreemde opmerkingen.

Geen idee welke race jij hebt gekeken, maar ik heb Hamilton echt niet horen klagen, misschien was het te vroeg voor je.

In de categorie vreemde opmerkingen wint Ferrari wel de hoofdprijs vandaag.
Leclerc: Ik heb ergens lekkage.
Team: hoe bedoel je lekkage?
Leclerc: Het is nat in mijn stoel, er staat veel water.
Team: Ja dat komt door het water.
Leclerc: Dit komt het boek met vreemde opmerkingen.

Je kan beter even aan je Engels werken... Hij reageerde in de strekking ""Ik zal dat toevoegen aan de woorden van wijsheid".

“Let’s (or I’ll) add that to the words of wisdom”

Words of wisdom: wijze woorden / woorden van wijsheid

verder niet belangrijk, gewoon een leuke radio convo.

Mooie race, de GP van Australie, McLaren zal, als het droog blijft het te kloppen team zijn, of Red Bull moet nog wat vinden om de auto beter te maken.

Ondertussen liggen de sprint race en kwalificatie al achter ons. De verrassing van de sprint race was natuurlijk Hamilton. Na vorig weekend had ik dat nog niet verwacht.

Verstappen derde in de sprint, meer lijkt er niet in te zitten. Norris had natuurlijk voor hem moeten eindigen, maar Norris maakt teveel foutjes en dat gaat hem kosten.

De kwalificatie was interessant. Piastri op pole en Russell er direct achter. Dat wordt een mooie start morgen. Ik denk niet dat Verstappen veel kan gaan betekenen. Hij moet een rustige race rijden en de punten blijven pakken. Dat is zijn taak dit seizoen.

Lawson is wat mij betreft voorlopig even de grote teleurstelling. Had gehoopt dat hij wat mee kon laten zien. Maar het komt er nog niet uit.

Heel erg knap van Lewis! Het is duidelijk zichtbaar dat Lando z’n eigen vijand is als het gaat om het kampioenschap. Piastri maakt ook een grote kans en in mijn optiek wellicht zelfs een grotere kans. Max moet idd gewoon mee blijven rijden en gewoon veel punten blijven scoren, er gaan vast en zeker wel wat races naar hem toe komen.

Liam valt vooralsnog ietwat tegen maar hij rijdt pas z’n tweede weekend in een RB, dus geef hem ff wat tijd.

Ondertussen heeft Hamilton zijn beroepscriticasters even op hun plaats gezet.
Natuurlijk haal je niet onmiddellijk het onderste uit de kan als je naar een ander team overstapt.
De man kan nog altijd racen, heeft hij wel even duidelijk gemaakt.

Race voorbij maar dan... Rijder en Teamvertegenwoordigers van auto 16 en 10 moeten zich bij de stewards melden vanwege een te lichte auto; rijder en teamvertegenwoordigers van auto 44 moeten zich melden in verband met te ver afgesleten skidplates. Leclerc, Gasly en Hamilton... wordt vervolgd.

Leclerc DSQ, auto te licht. Gasly is dus even blij, want tijdelijk P10. Maar ik vrees dan voor hem ook een DSQ.

Ah interessant! Overigens was vandaag wel duidelijk dat de papayas de sterkste zijn. Ik denk eerlijk gezegd dat Piastri meer kans maakt op het kampioenschap dan Norris, tenzij McLaren met team orders gaat komen.

Het moet wel raar gaan lopen dat McLaren geen wereldkampioen wordt bij zowel de rijderstitel als de constructeurstitel, ik hoop wel dat Max Verstappen dit jaar nog wat wedstrijden gaat winnen.

Eens, het is alleen de vraag welke van hun coureurs zal winnen. Norris als Piastri zijn erg aan elkaar gewaagd. Ik denk dat Piastri beter is, maar Norris heeft net wat meer ervaring en dat kan misschien wel van pas komen.

Ik moet het nog maar zien of ze ook met de druk om kunnen gaan. Vorige week maakte ze toch allebei stomme foutjes.

Ja maar Piastri is wel wat scherper vind ik, Lando is te druk in z’n hoofd. Vorig weekend zichtbaar en dit weekend weer. Het leukste zou zijn als Zak ze gewoon beide laat racen.

Als McLaren ook bij de coureurs het kampioenschap willen winnen, zullen ze dat (helaas) op een gegeven moment moeten doen.

Dat is wat anders dat ze elkaar helpen voor het team, maar nr 1 van het gas gaan om nr 2 bijv te laten winnen zie ik liever niet.

Maar goed ik begrijp het verder wel hoor, 130 miljoen krijg je als je als team wint… ;)

Tja, relatief leuke race. Eens te meer blijkt Norris te wispelturig qua performance. In deze denk ik dat Piastri toch de betere coureur is van de 2. Maar er is nog een lange weg te gaan dit seizoen.

Bitter voor Ferrari na het succes in de sprintrace. Maar zelfs zonder de DSQ was dit geen bijzonder goede race voor Ferrari. Denk dat ze momenteel het 4e team zijn. Red Bull is overduidelijk de weg kwijt na het vertrek van Newey vorig jaar. Eens te meer blijkt hoe belangrijk die man was voor het succes van Red Bull in voorgaande jaren.

Mercedes... Tja... Het is natuurlijk wel goed van Russell, maar ik vind hem een beetje onopvallend. Hij doet wel gewoon zijn ding en brengt de auto binnen op plek 3. Maar heel overtuigend is het niet allemaal. Ondanks de lovende woorden van Toto. Antonelli lijkt zijn draai langzamerhand te vinden.

Wat mij betreft nog veel te vroeg om nu al conclusies te trekken omtrent de rest van het jaar, eerst de komende zeg 4 races ofzo maar eens afwachten.

Hopen dat Mercedes, Red Bull en Ferrari ook nog wat wedstrijden gaan winnen, dan wordt het net als vorig jaar inderdaad een mooi seizoen.

Is wel erg snel na 2 races, ik ben wel benieuwd hoe Yuki Tsunoda het in de Red Bull gaat doen.

Tsunoda zou eigenlijk moeten weigeren en lekker bij Racing Bulls goed blijven presteren in vervolgens naar Aston Martin te gaan.

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Terug
Bovenaan