Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Vanmiddag naar F1: The movie geweest. Ik verwachtte er niet te veel van, maar toch een leuke film.
Ik vond hem ook leuk. Als je al lang F1 kijkt weet je dat een achterhoedeteam op de rand van de afgrond niet ineens zoveel snelheid vindt om vooraan mee te kunnen doen. Maar verder vermakelijk verhaal, mooi op film gezet.

Mocht Max Verstappen er binnen een paar jaar mee stoppen, ik hoop dan wel dat de F1 dan nog ergens hier te zien is op een zender.
F1 TV is niet aan de Nederlandse markt gebonden, dus dat zal wel blijven werken. Hooguit dat er dan geen Nederlands commentaar meer te kiezen valt, maar ik kijk toch met Brits (Sky)commentaar, dus daar zou ik geen last van hebben.

Wordt vast een mooi seizoen volgend jaar met de nieuwe regels, hopelijk dat Ferrari er dan wat beter bijzit, zou wel mooi zijn. :)

• Leuk
Waarderingen: iDS
:ROFLMAO:
IMG-1682.jpg

F1 TV is niet aan de Nederlandse markt gebonden, dus dat zal wel blijven werken. Hooguit dat er dan geen Nederlands commentaar meer te kiezen valt, maar ik kijk toch met Brits (Sky)commentaar, dus daar zou ik geen last van hebben.
Zonder Verstappen gaat de marktprijs weer omlaag en zullen er minder zelfbenoemde experts zijn. Geen slecht vooruitzicht. :unsure:

Wordt vast een mooi seizoen volgend jaar met de nieuwe regels, hopelijk dat Ferrari er dan wat beter bijzit, zou wel mooi zijn. :)
Ik ben zeer benieuwd hoe de teams uit de verf zullen komen. Wordt zeer interessant. Maar... we hebben nog maar op de helft van dit seizoen en we wachten eerst nog op de 2025-climax.

Twee hele goede tweede coureurs goed voor de ontwikkeling van de auto. De oorlog ga je er niet mee winnen, maar dat is ook nog niet aan de orde. Cadillac moet eerst nog naar het front.

De fout om twee topcoureurs voor jan met de korte achternaam mee laten rijden heeft Mclaren idd al een keer voorgedaan, dus de keuze voor ervaring qua racestarts is goed te begrijpen.

Het leek erop in het begin een saaie race te worden, maar de safety cars zorgden uiteindelijk voor wat spanning. Alhoewel er voorin zoals gewoonlijk weer heel weinig ingehaald werd. De papayas zijn gewoon te snel!

Inhaalactie van Leclerc op het randje maar wel mooi, boy George uiteraard weer aan het klagen. Laat ze maar gewoon lekker racen. Antonelli neemt dat weer iets te ver…

Pech voor Lando maar dat maakt het podium wel des te mooier. Super resultaat voor Hadjar! Ontzettend knap, geef hem aub geen zitje in de RB ;)

Inhaalrace van Leclerc op het randje?
Hij neemt gewoon de binnenbocht, Russell had, net als teamgenoot Antonelli alle ruimte om Leclerc niet van de baan te duwen. Zijn ploegmaat moest het dus maar oplossen.

Inhaalrace van Leclerc op het randje?
Hij neemt gewoon de binnenbocht, Russell had, net als teamgenoot Antonelli alle ruimte om Leclerc niet van de baan te duwen. Zijn ploegmaat moest het dus maar oplossen.
Op het randje is er niet over hè ;). Hij zit wel bijna volledig in de grindbak, maar deed het mooi.

Tja, Russell duwt hem gewoon de grindbak in en gaat dan klagen dat Leclerc bijna naast de baan zit.
Dat incident ging na de race onderzocht worden maar is blijkbaar een stille dood gestorven?

Tja, Russell duwt hem gewoon de grindbak in en gaat dan klagen dat Leclerc bijna naast de baan zit.
Dat incident ging na de race onderzocht worden maar is blijkbaar een stille dood gestorven?
Blijkbaar hebben beide coureurs bij de stewards gezegd dat het niets voorstelde.

Iemand hier nog sites waar er gratis F1 streams te vinden zijn? Keek via site F1 streams waar meerdere linkjes/sites te vinden zijn normaal maar die is opeens uit de lucht kom ik net achter.

Polepositie, winst en driver of the day! Lekker hoor :). Knap staaltje gereden, zo’n 19 seconde voorsprong op de Papays, had ik niet verwacht!

De eerste paar rondes was het even wat ellenbogen werk voorin van Max en Leclerc, maar goed dat hoort bij racen, vind ik en maakt de sport leuk!

Lewis ook een hele goede race gereden, knap om zo terug te rijden naar plek 6.

Lando ontzettend veel pech met de pitstop, heel spijtig, vond ik echt jammer voor hem, want hij rijdt een solide race. Zijn de team orders dan nodig? Ik vind van niet, maakt het minder leuk. Gewoon jammer!

Ik zag trouwens toen Max de finish over kwam dat hij nog maar een paar seconde achter Yuki zat… :rolleyes:

In het middenveld gebeurde ook veel, paar domme fouten van Sainz en Antonelli. Gelukkig zonder al te veel schade.

Monza was een mooi race weekend weer :)

Mooie race, maar : met "give the position back" na een stuurfout kan ik perfect leven, maar met "OK Oscar let's switch positions" op het einde van de race niet. Het zou verboden moeten worden. Unfair.
Dat een mecano een pitstop van Norris verknalt is niet Piastri zijn fout / probleem. Zijn lichaamstaal na de race sprak trouwens boekdelen. Als ze zo een kunstje flikken met Max (die kans is erg klein, net als zijn euh huidige teamgenoot) blaast die de motor op of knalt 'em ergens tegen.
Norris had gewoon moeten zeggen 'bugger off mate'.

Lando ontzettend veel pech met de pitstop, heel spijtig, vond ik echt jammer voor hem, want hij rijdt een solide race. Zijn de team orders dan nodig? Ik vind van niet, maakt het minder leuk. Gewoon jammer!

Mooie race, maar : met "give the position back" na een stuurfout kan ik perfect leven, maar met "OK Oscar let's switch positions" op het einde van de race niet. Het zou verboden moeten worden. Unfair.
Dat een mecano een pitstop van Norris verknalt is niet Piastri zijn fout / probleem.
Ja, vond ik inderdaad ook niet zo nodig. Enige wat voor McLaren sprak is het feit dat Norris Piastri eerder liet stoppen om zo beter te kunnen verdedigen tegen Leclerc.

Verstappen's reactie nadat hij erover hoorde op de boardradio sprak boekdelen. :LOL:

Weer eens een hele mooie zege voor Verstappen al was de race zelf niet zo heel erg vermakelijk op de beginfase na.

De switch van McLaren was natuurlijk compleet achterlijk, fout van de monteurs tijdens pitstop, kan gebeuren maar dat ga je dus niet zo "oplossen". Hadden ze dit ook zo gedaan wanneer de rollen omgedraaid hadden geweest? Ik denk het niet want dan hadden de Britten echt dagenlang moord en brand geschreeuwd over het onrecht wat hun aangedaan was.

Een waardig aspirant-kampioen, (Piastri dus) had nee moeten zeggen over de wissel.
Norris moet het inderdaad op eigen kracht doen, dit gaat nergens over.

^^ Als hij het op eigen kracht moet doen dan ook de pitcrew altijd perfect hun werk uitvoeren.
Louis Dekker legde het net op radio 1 netjes uit: McLaren heeft het standpunt dat ze juist géén voorkeur voor één van beide coureurs hebben en het in de race aan hen laten. Dat Norris dan benadeelt wordt door het team met een verklote pitstop, in een race dat beide teamgenoten achter elkaar rijden, maakt dat men van positie laat wisselen om de status weer van voor de pitstop terug te brengen.

Kijk, als Norris tien plekken achter Piastri had gereden, was dit nergens voor nodig natuurlijk.

Nu alleen nog in een volgende race in Piastri's bolide vuur maken.. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bij RedBull kan de simulator wel de deur uit, Max regelt het gewoon op zijn gevoel. :)

Brits team met 1 Britse rijder en 1 Australische rijder - guess what?
Grappig de boordradio van Verstappen dan, terwijl ie echt heel hard ging nog grappen zitten maken met GeePee.

Ik zag een tijd terug een YT over alle communicatie tussen Max en GeePee gedurende een race - laat ons zeggen dat een race 1,5h duurt -> die clip was 10' maar liefst! Constant bijsturen qua strategie en info geven over de auto, de tegenstand, de meteo etc. aan iemand die een topprestatie levert in een sport waar het tegenwoordig al gaat over verschillen van een paar 100'en van een seconde per ronde.

Bij RedBull kan de simulator wel de deur uit, Max regelt het gewoon op zijn gevoel. :)
The Race.com had er een mooi artikel over. Ze hadden twee achtervleugels mee, plat en ultraplat. die ultraplatte vleugel gaf 2 tienden tijdwinst op de rechte stukken, maar Tsunoda kon de auto niet onder controle houden en koos voor de veiliger platte vleugel. Max niet, die vond dat juist de voorvleugel moest worden aangepast (ander type flap dat meer grip aan de voorkant geeft om het gripverlies achter te compenseren.). Horner zou dit hebben afgewezen in de oude situatie. Mekies luisterde eerst, sprak het door met de remote garage in de UK en gaf Max de kans. Die heeft hij gepakt. Voorlopige conclusie, Mekies is voorlopig een aanwinst als nieuwe teamchef

Zo uitgebreid had ik het nog niet gelezen of gehoord. Maar dat verklaart wel een aantal van de opmerkingen her en der.

Lando heeft twee keer in de race een plaats terug gekregen, Max die hem voorbij laat gaan en Oscar die hem voorbij liet gaan… die kerel heeft zoveel “assistentie” nodig, en kan nog steeds niet winnen, ongelofelijk :ROFLMAO:
Max was onterecht Norris voorbijgegaan, een erg heel andere situatie. Hoeveel onzin heb je nodig :rolleyes:

Net terug van onze korte vakantie in Italië, die begon tijdens het weekend in Monza. Ik moet het toch weer vermelden: wat een geweldige sfeer op de Italiaanse circuits. Op ieder circuit heerst meestal wel een mooie sfeer, maar de Tifosi zijn wel echt een slag apart. Prachtig. Volgens collega's zijn de japanners qua enthousiasme vergelijkbaar, maar dat heb ik zelf helaas (nog) nooit mogen ervaren.

De race... Hmmm... Het was gewoon te saai om te blijven zitten. Tussendoor zijn we maar even een rondje gaan wandelen om daarna te constateren dat er eigenlijk echt niks veranderd was toen we terug kwamen... Pfoei.
Verder weer een nette overwinning van Max. Die haalt al het hele seizoen polepositions en wint races met zijn 'slechte' auto. LOL! RB heeft gewoon de 2e auto dit jaar. Dat RB jarenlang de ontwikkeling voornamelijk op de unieke rijstijl van Max heeft afgesteld brak ze vorig jaar al op in WCC. Het plotse vertrek van Newey heeft toen ook niet geholpen natuurlijk, maar als RB en Max er qua afstelling de schouders onder zetten blijkt die auto gewoon in de basis nog de dominante auto van weleer te zijn.
En wat een belachelijke situatie creëerde Mclaren daar voor Piastri. Sorry maar Norris blijkt sinds vorig jaar niet kampioenswaardig (als niet al eerder) en Oscar had dit absoluut niet verdiend. Heb Mclaren altijd een super team gevonden in F1 maar hier sloegen ze de plank flink mis.
Even dacht ik dat Antonelli eindelijk weer eens een goed resultaat zou laten zien. Maar die actie bij Albon was bijna amateuristisch te noemen. Russell is ondanks zijn zwabberbak wel constant, daar is ook wel iets voor te zeggen. En een mooi resultaat voor Ferrari, dat maakte dat weekend toch net dat beetje specialer.

De beslissing van McLaren mag dan wel voor discussie zorgen, dat Norris als minder dan Piastri wordt afgeschreven, is absoluut onterecht: in Monza was hij duidelijk sneller dan Piastri, en dat is niet voor het eerst; in Zandvoort was hij slachtoffer van mechanische pech.

Terug
Bovenaan