Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Rommelige kwalificatie vandaag, duurde bijna 2 uur! Uiteindelijk is de druk voor sommige te groot lijkt wel op het einde in Q3. Mooi resultaat van Max en uiteraard Carlos.

Carlos en Liam als een mooi blok voor de rest.
Wordt het wellicht toch nog een interessant tweede deel van het seizoen? Verstappen lijkt meer en meer tevreden in de auto.

Ik denk dat Carlos de race pace niet heeft voor een podium plek, maar het kan natuurlijk een best wel gekke race worden dus wie weet.

Wow, leuk podium, ontzettend knap van Carlos, had ik eerlijk gezegd niet verwacht!

Maar ook knap van Liam en Yuki, Liam als machinist van de DRS trein maar ook Yuki die Lando achter zich houdt.

De papayas beide een onvoldoende vandaag, Oscar geen idee wat er met hem gebeurd, slechte set up van de auto of gewoon geen focus? Lando die daar niet van weet te profiteren. Trage pitstop en uiteraard geen Oscar meer op de baan die hem dan de positie kan terug geven ;).

Mercedes versterkt vandaag hun 2de plek in de constructeurs, ook goed gereden van beide.

Dat Verstappen weer wint, maar ook dat Tsunoda ineens mee kan komen, doet mij toch vermoeden dat ze iets gevonden hebben bij Red Bull om “het lek te dichten”.
Zou wel een leuke tweede seizoenshelft kunnen opleveren. :cool:

Ik heb er nog een hard hoofd in, twee banen die RB wat beter liggen, op hoge snelheid, we zullen over 2 weken in Singapore wat meer duidelijkheid krijgen of RB daadwerkelijk het gat gedicht heeft.

Of Red Bull het lek boven heeft is misschien niet de juiste vraag. Belangrijker is waarschijnlijk hoe de dynamiek in het team nu is.
Vorig jaar in .onza was een drama, dat ze daar nu hebben weten te winnen, en ook vandaag in Baku, dat zegt wel wat.

Het was dus niet eens zo zeer het lek wat gedicht moest worden. Maar nu luisteren ze wel naar Max en wat hij fijn vind wat afstelling betreft en niet wat de windtunnel aangeeft dat nodig is. Geen idee of Tsunoda het zelfde heeft gedaan.
Maar er beginnen barstjes te komen in de geoliede machine van Mclaren, motoren die stuk gaan, pitsstops die slecht lopen ze hebben de 3 snelste stops van het seizoen en de laatste 2 races zaten ze boven de 4 seconden, Piastri die opeens de muur in rijdt en daarmee voor het eerst sinds zijn eerste seizoen uitvalt.

Er was nooit een lek. Dat is gezwets van mensen die de technische kant niet of nauwelijks begrijpen. En Max fans, die graag doen alsof Max bovennatuurlijke krachten heeft en met een skelter zijn overwinningen behaalt.
Een auto die 2 1/2 van 3 seizoenen ueber-dominant was, is ook in het 4e jaar gewoon goed genoeg als de regels niet veranderen. Natuurlijk heeft Mclaren een mooie stap gezet, maar de pijn zat 'm vooral in de onrust bij dat team en het feit dat Newey weg is gegaan. Sindsdien hebben RB en Max wat gis werk moeten doen daar waar het de afstelling van de auto betreft, met name mbt het goed laten functioneren van nieuwe onderdelen met de rest van het chassis/motor. Dat lijken ze nu redelijk op orde te hebben, dus nu is het een kwestie van de circuit-karakteristieken te begrijpen en dat om te zetten in een gedegen afstelling.

Mooie overwinning voor Max dus, die zeker nog zicht heeft op het kampioenschap. Ook een redelijk resultaat voor Tsunoda, waar toch uit blijkt dat men bij RB flink wat wijzer is geworden. Alhoewel het gat wel erg groot is, kan hij van het gestuntel van die Mclaren coureurs blijven profiteren. Zelden 2 coureurs bij een top team gezien die elkaar afwisselen in knullige ongelukken en dubieuze beslissingen. Mclaren moet vooral ophouden met Norris een hand boven het hoofd te houden, die vent is echt geen kampioensmateriaal.
Prachtig resultaat voor zowel Russell en (nog mooier) voor Sainz. Die laatste laat mooi zien dat Ferrari de plank m.i. flink heeft misgeslagen door een voorkeur te hebben voor Hamilton.
Ook eindelijk weer eens een goed resultaat voor Antonelli, dat zou ook weer eens tijd worden zeggen.

Mooi dat Red Bull Racing weer om overwinningen kan strijden, maar toch denk ik dat Piastri kampioen gaat worden.

Wat Redbull betreft ik weet wel dat correlatie geen causale relatie betekend maar ik vind het wel opvallend dat ze nu weer wat beter presteren nu C. Horner weg is. Ik heb toch het idee dat hij wel wat ongewenste spanning op de werkvloer gaf.

Wat Redbull betreft ik weet wel dat correlatie geen causale relatie betekend maar ik vind het wel opvallend dat ze nu weer wat beter presteren nu C. Horner weg is. Ik heb toch het idee dat hij wel wat ongewenste spanning op de werkvloer gaf.
Er wordt nu meer met de input van Max gedaan ipv de input vanuit Milton Keys

• Leuk
Waarderingen: JL86
Of Red Bull het lek boven heeft is misschien niet de juiste vraag. Belangrijker is waarschijnlijk hoe de dynamiek in het team nu is.
Vorig jaar in .onza was een drama, dat ze daar nu hebben weten te winnen, en ook vandaag in Baku, dat zegt wel wat.
Misschien, maar als daar de slechte performance van dit seizoen vandaan komt, is dat dus het lek. Of dat nu een bepaald onderdeel is, of de input van de juiste personen doorvoeren. Feit is dat halverwege het seizoen de Mclarens niet bij te benen waren en dat het nu ineens beter gaat. Dat Yuki ook een iets betere pace rijdt, geeft aan dat ze wel iets hebben gevonden. Wellicht toch het Horner effect.

Even een zijstapje naar de GT3...

Max Verstappen heeft zijn vuurdoop op de roemruchte Nordschleife, samen met collega-bestuurder Chris Lulham, afgesloten met een overwinning. De viervoudig wereldkampioen Formule 1 die voor een enorme toestroom aan fans zorgde, legde in de eerste twee van vier uren achter het stuur de basis voor de dagprijs in de Nürburgring Langstrecken Serie (NLS).

Ik stukjes gezien. De start was fenomenaal. Gewoon gaan en klaar. Wat een goat.

Ik denk dat veel andere jongens in de Formule 1 best jaloers zijn dat Verstappen dit kan en mag van Red Bull.

Ik denk met name het kunnen! Zij liggen lekker dit weekend ergens op de bank of op het strand en hij staat gewoon weer op een podium in een andere race klasse. Hoeft ie niet te doen, maar hij wil het gewoon. Zag z’n interview ook meteen na de kwalificatie. Hij was 3de en de journalist vroeg of hij voor de winst probeert te gaan. Antwoord ja uiteraard. Max wil altijd winnen en dat maakt hem zo goed. Of zou het de auto zijn ;)

Het is stil hier dit weekend… niemand gekeken? Ik vind dat Boy George fantastisch heeft gereden. Sublieme kwalificatie en geen enkele fout gemaakt in de race. Gewoon dominant naar de overwinning gereden, knap hoor!

Max heeft ook goed gereden met het materiaal dat hij tot z’n beschikking had. 2de is een goed resultaat.

Lando, goede start, als Max dit zou doen in de 2de bocht had iedereen moord en brand geschreeuwd, maar goed… so be it! Papaya rules! ;)

Het is wel tekenend dat hij Max niet voorbij komt. Denk niet dat het persee aan Lando ligt, maar meer aan de baan. Singapore is net zoals Monaco vaak gewoon saai en niet eens een safety car om het wat spannender te maken…!

Oscar, had het wat beter kunnen doen vandaag. Geeft makkelijk een paar punten weg in het kampioenschap.

Het is dat de McLaren zo snel was in het begin van het seizoen waardoor ze nu de constructeurs al gewonnen hebben, gefeliciteerd, maar ik vind nou niet bepaald dat de kwaliteit van zowel het team als de coureurs er vanaf spat de laatste 3-4 races!

Ik zie Max beide niet meer inhalen, 6 races nog te gaan en hij moet op Lando 6-7 punten per race goed maken. Kan maar mwah niet heel erg realistisch! Forget about Oscar!

De vraag is laat Zak ze ook gewoon echt racen vanaf nu of wordt er het e.e.a. intern besloten… Joost mag het weten!

Ik heb, letterlijk, net de race gezien. Ik loop net naar beneden om te lunchen.

Russell heeft echt een heel solide race gereden, niets aan af te dingen. Perfecte kwalificatie en een compleet foutloze race.
Hij moet nu echt wel zijn nieuwe contract krijgen, dat verdient hij wel. Maar omdat Merceded zowel zijn management vormt alsmede zijn werkgever is, gaat dat niet zo makkelijk. Als ik Russell was zou ik op zoek gaan naar nieuw management. Geen gezonde situatie.

Max heeft gedaan wat hij kon. De zachte banden brachten niet het voordeel en daardoor eigenlijk meteen een nadeel. De auto deed het niet zo lekker, dus de tweede plaats is prima. Vóór de McLarens, dat zou het doel moeten zijn.

Norris heeft lekker agressief de derde plaats gepakt en dat is wat hij moest doen. Ook hij heeft in wezen gemaximaliseerd, al had hij natuurlijk graag tweede geworden.

Oscar, had het wat beter kunnen doen vandaag. Geeft makkelijk een paar punten weg in het kampioenschap.
Oscar is de grote verliezer deze week. Die heeft inderdaad kostbare punten weggegeven. Hij maakt het voor de kijkers wel leuk zo. Wordt nog spannend.

De vraag is laat Zak ze ook gewoon echt racen vanaf nu of wordt er het e.e.a. intern besloten… Joost mag het weten!
Ik ben zeer benieuwd. De actie van Norris en de reactie van Piastri zal nog wel besproken worden. Wat mij betreft gewoon laten gaan nu.

Supersaai circuit. Stratencircuits zijn buiten Monaco gewoon bah voor mij. Dictatuur daar heeft met veel geld de GP gekocht. Amper publiek.
Maar top gedaan van “Blimey” en Max. Meer dan tweede zat er niet in.
Ik las dat het in die auto’s tot 60 graden kan worden bij het weer daar, hou dan je concentratie eens dik boven de 300 km/h…

Het is stil hier dit weekend… niemand gekeken?

"Schrikt wakker!" Huh, wat? Is de race voorbij? Shit, in slaap gevallen.

Onzin natuurlijk maar jeetje wat een saaie race was dit. Knap van Verstappen om Norris zolang achter hem te houden ( of fijn dat er hier niet ingehaald kan worden )

Dubieus dat momentje Norris in bocht 3 blijkbaar niet eens bekeken/ under investigation kwam ( Max zou penalty gekregen hebben )

Verder totaal niets over te melden, snel vergeten en door naar de volgende race die hopelijk meer vermaak levert.

Dubieus dat momentje Norris in bocht 3 blijkbaar niet eens bekeken/ under investigation kwam ( Max zou penalty gekregen hebben )
Het was genoteerd. Maar het was de eerste ronde én teamgenoten. Daar is de wedstrijdleiding vaak was soepeler mee.

Dat was minimaal inderdaad. Het was sowieso heel weinig allemaal, alleen voor zo’n actie krijgen sommige andere coureurs daar wel een straf voor als je dan de positie niet terug geeft… Ach, het zij zo!

"Schrikt wakker!" Huh, wat? Is de race voorbij? Shit, in slaap gevallen.

Onzin natuurlijk maar jeetje wat een saaie race was dit. Knap van Verstappen om Norris zolang achter hem te houden ( of fijn dat er hier niet ingehaald kan worden )

Verder totaal niets over te melden, snel vergeten en door naar de volgende race die hopelijk meer vermaak levert.

Was toch wat geweest als de McLarens er samen af waren gegaan... het zat er dichtbij. En dan wordt het mss toch nog spannend...

Pfoei wat een saaie race alweer. Was te verwachten op dit circuit, maar dit was wel weer tenenkrommend. Knappe prestatie van Russell. En ook Antonelli kon weer redelijk overtuigen.
De actie van Norris was gewoon top. Als Max dit gedaan had zou er niets dan lof uitgesproken worden. Piastri moet niet zeuren en gewoon zorgen dat Norris dit soort kansen niet krijgt.
En dan hebben we nog zeurkous Max met zijn zogenaamd 'slechte' auto... Eindigt al races lang voor de Mclarens, haalt al het hele jaar polepositions en wint races... Maar alsnog doen mensen alsof hij met minder materiaal rijdt.

Ik ben benieuwd wanneer Piastri en Norris er samen er af gaan, zal vast wel een keer gebeuren. :)
Dat zou Verstappen wel in de kaart spelen, want anders wordt het een lastig verhaal als hij nog titelaspiraties heeft.

Als Mclaren slim zou zijn, gaan ze met het oog op de dreiging vanuit Red Bull, de coureur die bovenaan staat in het kampioenschap voorrang geven. Ik hoop dat ze niet slim zijn.

De zogenaamde titelaspiraties van Max zijn vooral een wishful thinking vanuit de Media. In de praktijk is het bijna onmogelijk. Het verschil tussen Max en Oscar is 63 punten, met nog 6 races te gaan moet Max dus 10.5 punten per race goed maken. Dat betekent dus in principe dat Max elke race moet winnen en dan mag Oscar maximaal 3de of 4de worden.

Het verschil tussen Max en Lando is 41 punten, dus als Max elke race eerste wordt dan mag Lando elke race 2de worden.

Maar dat gaat niet gebeuren.

Het kan goed zijn, dat de papayas nog in de problemen komen, maar Max moet dan vanaf nu elke race zon beetje op het podium staan en zo goed is de RB momenteel ook niet. Ja de laatste paar races wat opgeveerd en doen ze het beter, maar om nu opeens elke race vooraan te staan? Nee, dat denk ik niet.

Maar goed het houdt het "spannend" ;).

Maar stel je eens voor in Austin, eerste bocht, Oscar en Norris vliegen er vanaf, autos vliegen in brand, explosies, vuurwerk etc...

Max rijdt naar de overwinning toe. Winst 25 punten tov Oscar!

Verschil is dan 38 punten met nog 5 races te gaan, 7.6 punten per wedstrijd goed maken, dat betekent dat Max alsnog alles moet winnen en Oscar 2de of 3de mag worden....

Ik zie dat niet gebeuren, het enige voordeel is dan dat Max meer op Lando in loopt en dan de 2de plek realistischer wordt.

Het is wel heel erg wishful thinking allemaal. Laten we gewoon eerst eens van de race in Austin genieten ;)

Ik denk ook dat de kans klein is dat Max Verstappen dit jaar kampioen wordt, Piastri en Norris zijn beide prima coureurs, maar eigenlijks hoop ik wel dat Piastri kampioen wordt, al zou ik het Norris ook wel gunnen.

Het was wel een mooie quali gisteren avond! Je merkt dat het een beetje op losse schroeven staat bij McLaren, alsof ze niet goed met de druk om kunnen gaan. Super mooi resultaat ook voor de Hulk. Max uiteraard ook weer wereldklasse. Ferrari valt tegen en MB ook minder. Het zal tussen Max en McLaren gaan dit weekend, mocht er niks geks gebeuren.

Idd Hulk was maar een passagier, kon geen kant op. Had een Aston links van zich en opeens Oscar die hem afsneed.

Torpedo George probeerde ook nog wat, ging mis. Lance zei hold my beer en liet zien hoe je iemand torpedeert :ROFLMAO:. Dat was zo’n beetje de sprint.

Typisch raceongeval, te veel auto's op 1 plek. Heb het een paar keer terug gekeken, zie ook niet wat Hulk verkeerd gedaan zou hebben. Piastri neemt een scherpere lijn, daardoor gaat het mis.

100% "schuld" van Piastri. Switchback op deze manier in bocht 1 ronde 1 op dit circuit kan gewoon niet, natuurlijk zit er dan ook iemand helemaal aan de binnenkant van de bocht.

Flauwe reactie van Zak Brown. Beetje denigrerend doen over andere coureurs…..
Zorg dat je het zelf op orde hebt, zeg!

Terug
Bovenaan