Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Hij is geen slechte coureur maar ook geen goede, dit seizoen levert het bewijs. Kimi rijdt in z’n 2de seizoen momenteel 68 punten los van George. Dit is het seizoen dat je met Mercedes kampioen moet worden en alleen Kimi kapitaliseert het vooralsnog. Het kan nog wel eens heel moeilijk voor George worden om z’n stoeltje te behouden als hij geen kampioen wordt.

Mooi voor Hadjar, was er al bang voor dat hij nog een penalty zou krijgen. Als coureur met zo’n shitbox op het podium komen is best wel een prestatie!

Al met al vond ik het een interessante race. Ik heb er wel van genoten.

Jammer dat Verstappen meteen uitviel, maar dat hoort erbij.

Terug van een geweldig weekend in Monaco. Wat een circus is dat hele gebeuren om de F1 race heen zeg. 10 jaar geleden zijn we helaas meteen na de race richting hotel gegaan, dus dit jaar was wat mij betreft wel een hele openbaring. Een werkelijk geweldige ervaring was een wandeltocht s' avonds door onder meer de tunnel en langs de haven. Bij La Rascasse was een waar feest gaande waar we een tijd zijn blijven hangen. Wat een beleving was dit weekend.

De race... Hmmm... Het blijft Monaco natuurlijk. De kwalificatie was wel erg spannend, dacht echt dat Max pole ging binnen halen. Maar hij kwam net te kort. Ook mooi om te zien dat Hadjar heel goed mee kan komen. Hopelijk kan hij het Max af en toe moeilijk maken, interne strijd is altijd mooi om te zien. Alhoewel ik er verder nog niet de details van gelezen heb, hoorde ik van 1 van de collega's dat Red Bull momenteel de beste motor zou hebben. Dat past ook wel in het beeld dat Max en Isack regelmatig dicht in de buurt zitten van de top, zeker tijdens de kwalificaties.
Antonelli was echt super. Het duurde wat mij betreft vorig jaar ietwat lang, maar inmiddels heeft hij de smaak goed te pakken in de Merc. Russell... Tja... Hij had pech natuurlijk, maar het lijkt erop dat hij systematisch te kort komt tov zijn teamgenoot.
Geweldig dat ook Hamilton zijn draai gevonden lijkt te hebben in de Ferrari. Charles vond ik wat minder dit weekend, maar iedereen heeft wel eens een off-day. En soms heeft een heel team een off-day, zie Mclaren.
Verder mooie punten voor RacingBulls. En zooooo jammer van Cadillac. Had ze dat eerste punt echt gegund.

Volgende week Spanje!! Mijn favoriete circuit en naar mijn mening zie je elk jaar pas op dat circuit vaak de echte verhoudingen tussen teams. Zin in! :)

Ook mooi om te zien dat ze bij Red Bull Racing nu ook een 2de rijder hebben die presteert naar behoren, oftewel, die Max kan bijbenen en soms zelfs wat sneller is.

Als coureur met zo’n shitbox op het podium komen is best wel een prestatie!
Een 'shitbox'? De maatstaf qua motor volgens de FIA en door beide coureurs relatief makkelijk in de top 10 gereden... Max reed er gewoon een 2e plek mee in de quali en Hadjar 5e. Dat is geen shitbox. (Nog) niet goed genoeg ja, maar een shitbox?

Gewoon denigrerend naar een team toe dat een fenomenale prestatie heeft geleverd om onder de nieuwe regels een redelijk goede auto neer te zetten met NB een geheel nieuwe, eigen ontwikkelde motor. Kijk eens even naar AM en Cadillac voordat je zulke uitspraken doet.

Vorig jaar waren er hier ook al mensen die verkondigden dat Max een 'shitbox' had... Een auto die in essentie hetzelfde was als de wagen waarmee Max eerder meerdere kampioenschappen behaalde. Hij was zelfs gewoon kampioen geworden als hij dat seizoen wat minder gezeurd had en in Spanje zijn eeuwige agressie in bedwang had kunnen houden.

Laatst bewerkt:
Gasly heeft de derde plek gekaapt, dus Hadjar helaas 4de nu. Wat een gedoe allemaal, wel of geen penalty je wilt toch niet 4 dagen later alsnog brons winnen?

Echt, de F1 is precies al even amateuristisch geleid als de FIFA met die Elefantino...
Ik las vandaag dat een ticket voor Oezbekistan - Congo 223€ kost :ROFLMAO: - lege plaatsen gezien in de matchen gisteren?

Oezbekistan - Congo 223€ kost :ROFLMAO: - lege plaatsen gezien in de matchen gisteren?
Dat is natuurlijk wel een pareltje van een wedstrijd ;)

Staan die landen niet op de zwarte lijst van Trump met andere woorden kunnen die toeschouwers überhaupt wel naar Amerika afreizen? :ROFLMAO:

Staan die landen niet op de zwarte lijst van Trump met andere woorden kunnen die toeschouwers überhaupt wel naar Amerika afreizen? :ROFLMAO:
Congo is een oud kolonie van ons dus er is een redelijk goede connectie qua vluchten naar hier - al wie van Congo hier landt wordt getest / gescreend momenteel, want Trump wil vermijden dat het Ebola virus "meereist" naar het WK.
Op dit moment is er geen inreisverbod voor wie vanop Brussels Airport vertrekt naar het WK.

Gasly heeft de derde plek gekaapt, dus Hadjar helaas 4de nu. Wat een gedoe allemaal, wel of geen penalty je wilt toch niet 4 dagen later alsnog brons winnen?
Nee, het podium is het hem wel ontnomen zo, alhoewel, hoe had het verlopen zónder de andere onterechte tijdstraffen die wél uitgevoerd zijn?

We zullen het nooit weten.

Voor de puntjes is het wel lekker natuurlijk.

Een 'shitbox'? De maatstaf qua motor volgens de FIA en door beide coureurs relatief makkelijk in de top 10 gereden... Max reed er gewoon een 2e plek mee in de quali en Hadjar 5e. Dat is geen shitbox. (Nog) niet goed genoeg ja, maar een shitbox?

Gewoon denigrerend naar een team toe dat een fenomenale prestatie heeft geleverd om onder de nieuwe regels een redelijk goede auto neer te zetten met NB een geheel nieuwe, eigen ontwikkelde motor. Kijk eens even naar AM en Cadillac voordat je zulke uitspraken doet.

Vorig jaar waren er hier ook al mensen die verkondigden dat Max een 'shitbox' had... Een auto die in essentie hetzelfde was als de wagen waarmee Max eerder meerdere kampioenschappen behaalde. Hij was zelfs gewoon kampioen geworden als hij dat seizoen wat minder gezeurd had en in Spanje zijn eeuwige agressie in bedwang had kunnen houden.
Ik las ergens dat Mercedes en Ferrari bewust niet het achterste van de tong hebben laten zien en performance hebben achtergehouden zodat niet zij maar een ander (in dit geval RBPT-Ford) de 'beste' powerunit heeft en minder mag ontwikkelen.

Ja een shitbox, hij is dan ook niet de maatstaf maar de meest krachtige.
Maar als je kijkt naar alle problemen met de hele aandrijflijn is het gewoon een shitbox, problemen met vermogen bij de start, betrouwbaarheids problemen enz.
Maar zoals gewoonlijk laat je zien er totaal niks van te snappe .

Toch wel een onverwachte winnaar, maar gun het hem van harte. Max 4 en Isaac 6, mooi dat de tweede rijder ook eindelijk weer punten pakt en blijft pakken.

Net GPFans NL gezien, Antonelli riskeert een gridstraf in Oostenrijk voor 3x exceeding off track limits. Het wordt nog bekeken.
Wel een erg amusante race en met een gelukje hier en daar toch nog 4de plek voor Verstappen (y)

Net GPFans NL gezien, Antonelli riskeert een gridstraf in Oostenrijk voor 3x exceeding off track limits. Het wordt nog bekeken.
Het lijkt me dat dat alleen kan als hij de straf tijdens de race had gekregen en niet uitgediend. Dat is volgens mij niet het geval.

Goh…nooit gedacht dat ik het ooit eens zou zeggen: Hamilton verdiend (en gegund) gewonnen. :p

Hij had een zwart wit geblokte vlag en bij nog een keer buiten de lijnen zou hij een straf krijgen. Die heeft hij niet gehad en de laatste keer is vervallen omdat hij uitviel.
GPFans Nl en dat soort sites laat ik ook links liggen..

Lewis wint Barcelona! Pijnlijke technische uitvaller voor Antonelli en zodoende voor het eerst sinds 1968 een Brits podium.
Het moet voor Hamilton toch best lekker voelen om gewoon lekker te kunnen racen zonder de druk van buiten om kampioen te moeten worden. En dan af en toe op het podium te staan. Hoogstens zou hij zelf voor een 8e keer willen gaan.

Hij had een zwart wit geblokte vlag en bij nog een keer buiten de lijnen zou hij een straf krijgen. Die heeft hij niet gehad en de laatste keer is vervallen omdat hij uitviel.
GPFans Nl en dat soort sites laat ik ook links liggen..
Ja precies anders werd dat tijdens de race al wel bekend gemaakt. Al dat geroddel laat ik ook lekker links liggen.

Wel gaaf hoor dat Hamilton heeft gewonnen. Ik ben nooit een Hamilton-fan geweest, en nog steeds niet, maar ik vond vorig jaar wel pijnlijk om te zien.

Jammer van Antonelli, maar technische problemen horen erbij.

Erg vermakelijke race. Na de eerste rondes had ik heel even het idee dat het een saaie processie zou worden, maar het gevecht tussen Kimi en George was al vermakelijk, de inhaalrace van Lewis was helemaal top. Wat een stint reed hij na die 2e stop. Ook best een mooi resultaat voor Mclaren, die het hele weekend toch een beetje zoekende leken. Beetje geholpen door de pech van Kimi, maar verder gewoon een goed resultaat.

Max was onzichtbaar, toch een mooie 4e plaats. Gelukkig voor RBR kon Hadjar ook weer makkelijk de punten in rijden. Logisch natuurlijk, want een 'shitbox' rij je makkelijk in de punten... Vraag maar aan Alonso of Bottas! :ROFLMAO:Daarnaast ook mooi om te zien dat zowel Racing Bulls alsook Alpine eindigden met een dubbele punten finish. Nice!

Ik hoop wel dat ze ooit eens iets doen aan de verkeerssituatie daar om en nabij het circuit. We hebben +/- 3 kwartier vrijwel stil gestaan na afloop. Bijna 2 1/2 uur erover gedaan om bij ons hotel te komen, wat op de heen weg iets van hooguit een uurtje was. Het is ieder jaar gewoon weer afzien daaro.

Trouwens, wat een ontzettend mooie livery had Racing Bulls.

SI202606100052.webp

Nu zijn er weer geruchten dat Max Verstappen in gesprek is met McLaren, en dat in dat geval Oscar Piastri naar Red Bull zou gaan, maar ik denk zelf dat de kans groot is dat Max Verstappen bij Red Bull blijft, tot het eind van zijn F1 carriere.

Ik lees in principe alleen formule1.nl en autosport.com. Heb vaak het gevoel dat vele anderen vooral clickbait bieden.
Beide goede mainstream sites. Pitpass.com is een goede, no-nonsense site. Soms hele interessante artikelen van financiële en politieke achtergronden.

Daarnaast zijn er nog sites als Racecar-engineering.com (niet alleen F1, maar wel veel F1 content) en F1technical.net die meer gericht zijn op de technische aspecten. Op F1technical is ook een forum waar regelmatig echt interessante discussies lopen. Maar daar noemt niemand de huidige RBR een 'shitbox'... Het niveau is daar iets hoger. ;)

Terug
Bovenaan