Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

En nu geen F1 meer kijken. Direct in de eerste race in de eerste bochten, waar het stuivertje wisselen was om de koppositie vanwege een electraboost bij de een of bij de ander, had ik het wel gezien met de F1 in deze vorm. Kan wel eens lang gaan duren voor ik ooit weer naar F1 ga kijken. Dan stroomt er nog heel wat water door de straat van Hormuz.

Het commentaar bij de race is vooral lachwekkend aan het worden: "oh wat een knappe actie van Russel!". Vervolgens wordt hij op het rechte stuk weer ingehaald omdat hij al zijn energie had verbruikt. Ik heb het idee dat ze af en toe niet weten wat ze moeten zeggen. Ze proberen uit alle macht de race interessant te laten lijken om vooral maar zelf relevant te blijven.
Leclerc gaf dit weekend ook al aan dat de nieuwe regels een grap zijn. Het loont niet meer om snel door de bochten te gaan want je verliest alles weer op het rechte stuk. En dan hebben we het nog niet eens over de gevaar setting door de snelheidsverschillen die soms ineens optreden. Het lijkt me niet de bedoeling dat we elk weekend een 50g crash met kneuzingen tot gevolg willen.
Dus nee, de regels van dit seizoen werken niet.

Ik begin ook langzaam af te haken. Het is dat ik in een aantal F1 poultjes meedoe, dan is het iig statistisch nog interessant. Maar je merkte na de SC gisteren dat de fut er een beetje uit was. Alleen het stuivertje wisselen van de Ferrari's was nog lollig. Ik heb hem na 75% race afgezet en ben MF Ghost gaan kijken op Crunchyroll (anime over Gt racen in Japan)

Ik zie het eerst nog wel even aan, ik hoop wel dat de rol van de elektromotor af gaat nemen.

De opkomst van Piastri, het steeds beter worden van Cadillac (ze rijden ze wél uit!), de te verwachten frustratie bij Russell…..
Er is nog genoeg om te volgen.
En ach…..het abonnement is toch al betaald. ;)

Alsof het commentaar niet ontzettend gefabriceerd was toen Max 30sec voor lag, niemand kon inhalen door de vuile lucht en men in een treintje eindigde zoals men gestart was. Pffff... :cautious:

Om een bekende commentator te quoten voor de afhakers: 'Bye bye, zwaai zwaai'!!

Ik vond het wel een redelijke race. Geweldig dat Mclaren nu ook vooraan mee kan doen. Het had echt niet veel gescheeld of Piastri had de race gewoon gewonnen. Echt knap. Die eerste rondes waren heerlijk met inhalen en weer ingehaald worden over het hele veld. Hopelijk herpakt Ferrari zich de komende tijd, had na vorige race echt wat meer verwacht. Die inhaalactie van Leclerc op Russell was echt superb, dat podium was geheel verdient. 3 teams op plekken 1, 2 en 3 (y) Ook weer punten voor Alpine en Haas. Jammer voor Audi, Hulkenberg was het hele weekend sterk.

Ik ben wel ietwat geschrokken van de crash van Bearman. Poeh ey. Hier hadden meerdere coureurs al eerder voor gewaarschuwd, dus hierover zal men zich bij de FIA nog eens goed op het hoofd moeten krabben.

En dan Max die een journalist wegstuurt. Wat een spatjes heeft die man zeg. Niet te geloven dat men dit gedrag accepteert bij Red Bull. En dat allemaal omdat hij maanden geleden een kritische, maar terechte vraag kreeg over zijn onbeheerste gedrag dat hem de titel kostte vorig jaar.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen problemen met de elektromotor, de regels betreffende de accu en het gebruik zijn mij een doorn in het oog.
Als ik mocht kiezen bij voorkeur zonder, maar goed, ik ben geen oliesjeik :ROFLMAO:

Verder eens. Het hangt nog meer op management en minder op coureurskunst. Blijf het dit seizoen wel aanhouden omdat zoonlief fan aan het worden is, maar ik ging zondagmorgen rustig even met de honden naar buiten waar ik dat vorig jaar wel storend vond er even tussenuit te zijn, ondanks een deel van dat seizoen minder acties dan nu.

Ik heb geen problemen met de elektromotor, de regels betreffende de accu en het gebruik zijn mij een doorn in het oog.
Precies dit. Rijders kunnen niet snel op het gas omdat de batterij dan leegloopt, ook kunnen ze niet te laat remmen want dan laden ze te weinig bij. Zo lang rijders niet voluit kunnen in bochten vanwege management is het formule 1 onwaardig.
Tegelijk lees ik elders ook zorgen dat een uniforme aanpak van energiemanagement zal leiden tot saaiere races. Ik ben niet tegen elektro, maar dan moeten ze wel volle bak kunnen gaan.
Los daarvan heeft RB grotere problemen, want hun auto zwabbert alle kanten op zo lijkt het, dus die hebben nog wel een weg te gaan.

F1 heeft wel vaker knullige regels ingevoerd, zie ook het verbod op banden wisselen in 2005 en elimination qualifying in 2016. Inhalen is veel te makkelijker gemaakt en het hele electrosysteem voelt aan alsof het kneuzige auto's creëert, maar al het talent dat nu in de F1 meedoet houdt het voor mij wel interessant.

En dan Max die een journalist wegstuurt. Wat een spatjes heeft die man zeg.

Ook raar dat geen enkele andere, collega, journalist opstond en de perszaal verliet. Dat had wel gekund om te laten zien dat Max niet over de uitnodigingen van de persco gaat.

Ik snap ook niet zo de verhalen die ik dan hoor over dat Verstappen eind dit jaar stopt OF naar Mercedes-Benz overstapt. Want het zit 'm nu even niet mee.. Dat hebben andere kampioenen toch ook gehad, denk aan Hamilton.

Mooi dat McLaren er deze race weer bij zat, hopelijk kunnen zij samen met Ferrari nog om overwinningen gaan strijden.Bij Red Bull moet er nog veel gebeuren.

Ik snap ook niet zo de verhalen die ik dan hoor over dat Verstappen eind dit jaar stopt OF naar Mercedes-Benz overstapt. Want het zit 'm nu even niet mee.. Dat hebben andere kampioenen toch ook gehad, denk aan Hamilton.
De Pers moet ook wat te schrijven hebben! Zo wordt Antonelli, als Italiaan, al in verband gebracht met Ferrari!

Ook raar dat geen enkele andere, collega, journalist opstond en de perszaal verliet. Dat had wel gekund om te laten zien dat Max niet over de uitnodigingen van de persco gaat.
Misschien waren ze het wel met Verstappen eens. Hij had, vond ik, een duidelijke uitleg waarom hij die journalist niet te woord wou staan.

Met dat verschil dat Verstappen er nooit een geheim van heeft gemaakt nog andere ambities heeft en de huidige kalender te druk vindt.

Inderdaad, het is vooral waardeloos het snelheidsverschil tussen de bolides, als de ene accu weer moet opladen en er een andere auto met een grotere snelheid aankomt,, zoals in Japan met Bearman en Colapinto is gebeurd.

Max verstappen en Gianpiero Lambiase volgend jaar uit elkaar.
Ik zie de kans dat Max stopt steeds groter worden, hij gaf eerder aan alleen met Gianpiero te willen werken en hij anders zou stoppen. Of Max moet ook naar McLaren gaan...

Kans wordt zo wel groter ja want z’n team om hem heen gaat weg, maar wellicht probeert hij het nog een seizoen of 2 bij een ander team?

Terug
Bovenaan