Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Na het halverwegepunt leek iedereen het een beetje door te hebben hoe het werkt met opladen en inzetten van de electrische energie. Waardoor iedereen meteen weer hetzelfde doet.
Persoonlijk heb ik dat liever. Hoewel amusant, dat gevecht tussen Russell en Leclerc aan het begin was teveel ingegeven door de battery deployment.

Technisch gezien zijn de nieuwe auto's razend interessant. De hoeveelheid elektrische energie die teruggewonnen is, is indrukwekkend.

Als laatste, Motorsport.com is nu echt mijn favoriete website. Formule1.nl vind ik steeds minder worden.

Persoonlijk heb ik dat liever. Hoewel amusant, dat gevecht tussen Russell en Leclerc aan het begin was teveel ingegeven door de battery deployment.

Technisch gezien zijn de nieuwe auto's razend interessant. De hoeveelheid elektrische energie die teruggewonnen is, is indrukwekkend.

Als laatste, Motorsport.com is nu echt mijn favoriete website. Formule1.nl vind ik steeds minder worden.

Dat is inderdaad een fijne site!
Andere sites die ik al sinds jaar en dag volg worden steeds slechter (formule1.nl, gptoday en gpblog) Elk gerucht wordt er als 'BREAKING' gebracht en inhoudelijk lijkt het nergens meer op.

De Nederlandse editie van Motorsport.com heeft dan ook de serieuzere reporters die zijn weggegaan bij de genoemde sites voor een deel overgenomen. Under new management gaat het bij veel sites om het genereren van clicks en het zo hoog mogelijk in het algoritme komen te staan (vandaar ook steeds die sensationele koppen). Voor echt een goed stukje schrijven is nog maar nauwelijks ruimte. En als het al goed blijkt dan is het in drie delen geknipt van ... een Motorsport artikel ;)

Het is in principe natuurlijk op papier uitgedacht allemaal.
Als dit soort crashes inderdaad veroorzaakt worden door de nieuwe opzet (en het vaker gebeurd) dan zal er echt wel actie worden ondernomen.

Op zich wel link dat een software-glitch er voor kan zorgen dat bij een wagen op hoge snelheid de achteras vast slaat.
Het schijnt niet echt vastslaan te zijn geweest, maar domweg te sterk regeneratief remmen. En dat in zo'n high-tech sport bij een top-team met een top-coureur die juist (mede) beroemd is geworden met zulk abrupt overstuur in de regen met ongelofelijk snelle reflexen opvangen! Geeft toch te denken over al die auto's op de openbare weg die tegenwoordig ook alleen op de achteras regeneratief remmen in weer en wind, in de handen van gewone stervelingen!
De ID3 is bij KM77 daarmee al door de mand gevallen, wie volgt? Foutloze software bestaat niet, op niveautje "hello world" na misschien, dus grote kans dat we dit (ook/juist buiten de F1) vaker gaan zien. Na zo'n vaak bewierookte OTA-update waarschijnlijk...

Ik heb zelf het idee dat Max Verstappen de F1 snel voor gezien houdt, het plezier bij hem in het racen in de F1 is wel weg bij hem, heb ik het idee, op deze manier.

Laatst bewerkt:
Niet alleen bij Max. De FIA had op X/Twitter een post geplaatst dat er zo veel meer is ingehaald in Australië vergeleken met vorig jaar. Daar kwamen zoveel negatieve reacties op dat een deel blijkbaar is verborgen. Qua uiterlijk zien de wagens er beter uit (minder uit proportie) maar qua praktische inzet is het een mix van:
- energie terugwinnen en sparen van de FE
- systeem vermogen aanpak van de WEC
- de perslucht koppeling die de World Series auto had (moeilijke startprocedure met kans op fouten)
- de turbo van de vorige WRC auto die alleen elektrisch werkte met een volle batterij
- uitrollen wat een hypermiler met een hybride doet bij dagelijks gebruik

Dat heeft niet echt iets met de beste coureur te maken, dat heeft meer van doen met de beste system admin van de F1. Ik vind het dan ook niet zo verrassend dat Arvid Lindblad het dit weekend goed deed, hij hoeft niks af te leren ivm de andere rijders, hij heeft nauwelijks in eerdere generaties F1 wagen gereden.

Zoals verwacht heeft mercedes weer flink lopen sandbaggen tijdens de testdagen en werd wel duidelijk dat je hun uitspraken niet serieus kon nemen. Het grote probleem is echter dat het nu een wedstrijdje energie managen is geworden wat er niet uit ziet. Coureurs die ver voor het normale rempunt al liften om de batterij op te laden. Ik heb niets tegen vooruitgang in de techniek, maar dan moet het wel echte vooruitgang zijn. Inmiddels hebben ook ongeveer alle coureurs zich negatief uitgelaten over de nieuwe regels (behalve babyface george), dus hopelijk krijgen we snel een herziening van de regels. En anders wordt het een heel lang seizoen.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Het hele idee van 'spelen met de batterij' is best aardig, ik heb wel eens wat races van de formule E gezien en dat heeft wel wat (al zijn die circuits er ook meer op gemaakt). Wat dat betreft voel ik me soms net Max Verstappen als ik met mijn eigen Ford hybrid onderweg ben. Managen als een baas. Maar is dit wat Formule 1 zou moeten zijn? Ik denk het niet. Maar goed, ik kijk het nog even aan. Op zich vond ik het wel een leuke race om naar te kijken.

Mwah, redelijk vermakelijke race. Op basis van de uitspraken van oa Max had ik het vele malen erger verwacht. Vooral de eerste rondes waren er flink wat gevechten om van te genieten. Inderdaad zwakte het daarna ietwat af, maar dat hebben we wel vaker gezien in F1. We zijn in ieder geval af van die lompe obesitas auto's van de voorgaande seizoenen. En door de nieuwe regelgeving hebben we Audi en Cadillac mogen verwelkomen en keerde Honda ook weer terug.

Mooi om te zien dat Ferrari dicht bij Mercedes zit, dat zal hopelijk een spannende strijd worden. Maar zie liever een Kimi winnen dan die George... Wishful thinking, wellicht... :( RB en Mclaren lijken nog wel aan te kunnen haken de komende tijd. Maar daarachter zit wel een flink gat zeg... Daar schrok ik wel een beetje van.

Verder bijzonder knap dat Audi de eerste F1 punten al binnenharkt in hun eerste F1 race. Dat was wel een dansje waard wat mij betreft ;) Een engineer van ons had het erover dat het leek alsof de brandstof van de Audi een 'afwijkende' geur had in Bahrain tov de overige teams. Geen idee of dat voor testen een specifieke brandstof was of dat hun brandstofleverancier iets heeft gevonden?!? Heb er verder iig niks meer over gelezen ofzow, maar ben onder de indruk van hun prestatie.

Wel jammer voor Aston. Denk dat het een lang weg voor hen zal zijn om de aansluiting nog te kunnen vinden, ik betwijfel of we dit seizoen nog iets van hen kunnen verwachten. Ook Cadillac lijkt de nodige problemen te ervaren, hopelijk kunnen beiden wel nog wat punten scoren dit seizoen...

Dat zou misschien niet verkeerd zijn, ze zullen niet veel kijkers willen kwijtraken die afhaken.Ik dacht overigens eerst dat Audi nog met Ferrari motoren reed, net als bij Haas en Cadillac, maar zij hebben hun eigen motoren.

Bij Red Bull zullen ze nu met die nieuwe regels wel blij zijn dat ze niet meer met Honda motoren rijden, daar moeten ze echt aan de bak om weer competitief te worden.

Is er nog iemand opgevallen hoe degelijk de Cadillacs gebouwd zijn? Spiegels die er vandoor gaan en later ook nog andere bodywork delen.

Dat zou misschien niet verkeerd zijn, ze zullen niet veel kijkers willen kwijtraken die afhaken.Ik dacht overigens eerst dat Audi nog met Ferrari motoren reed, net als bij Haas en Cadillac, maar zij hebben hun eigen motoren.
Alpine/Renault rijdt met Mercedes motoren dit seizoen.

Alpine deed het vorig jaar niet zo best, volgens mij een goede keuze om op Mercedes motoren over te stappen.

Ik las net dat BYD mogelijk de Formule 1 in wil, mogelijke teams die zij zouden kunnen overnemen is Alpine of Aston Martin.

Oh, ik dacht ergens Geely gelezen of gezien te hebben. Zouden die nu tegen elkaar op gaan bieden?
Op zich natuurlijk niet gek als er een Chinees team bij wil komen.

Tot nu toe heb ik vooral vanaf de zijlijn meegekeken aangezien ik geen F1TV of Viaplay abbo meer heb. Ik weet ook niet zo goed wat ik er nou van moet vinden. Enerzijds zijn er natuurlijk vrijwel altijd al restricties geweest op brandstofverbruik, motorinhoud etc. etc. en je zou kunnen zeggen dat energie-management een beetje in het verlengde daarvan is alleen is dit zo'n beperkende factor in het rijden van een race.

Moet wel zeggen dat ik vorig seizoen ook maar af en toe heb gekeken omdat veel races sowieso niet zo heel spannend waren, pas weer tegen het einde van het seizoen leek het echt weer los te komen. MotoGP is dan vaak leuker om te kijken (en een stuk voordeliger om eens een dagje Assen te doen..).

Zijn er hier toevallig nog mensen met tips om een beetje betaalbaar mee te kijken? Ik vind 150 euro voor een F1TV abbo echt achterlijk duur zeker aangezien ik in de praktijk de nachtraces sowieso al niet ga kijken en ook niet iedere zondag thuis ben/wil zijn.

Voordeel van F1tv is dat je ook terug kan kijken. Dus je hoeft er niet voor thuis te blijven (hooguit de uitslag proberen te ontlopen). En je kan vanaf meerdere apparaten tegelijk kijken, dus een abonnement delen is eventueel een optie (weet niet of het officieel ook mag, maar dat terzijde).

Voordeel van F1tv is dat je ook terug kan kijken. Dus je hoeft er niet voor thuis te blijven (hooguit de uitslag proberen te ontlopen). En je kan vanaf meerdere apparaten tegelijk kijken, dus een abonnement delen is eventueel een optie (weet niet of het officieel ook mag, maar dat terzijde).
F1TV kun je de race zelf niet op meerdere schermen kijken. Je kunt wel (bijvoorbeeld) simultaan op je TV de race streamen, een op andere apparaten live onboard camera's volgen. Maar het is niet mogelijk om op 2 TV's de feitelijke race live te volgen helaas.

F1TV kun je de race zelf niet op meerdere schermen kijken. Je kunt wel (bijvoorbeeld) simultaan op je TV de race streamen, een op andere apparaten live onboard camera's volgen. Maar het is niet mogelijk om op 2 TV's de feitelijke race live te volgen helaas.
Oh dan is dat nieuw. Ik kon altijd op meerdere (mobiele) apparaten tegelijk live streamen via de app en/of de website. Dit seizoen nog niet geprobeerd, wellicht dat ze het hebben aangepast.

Geeft de teams die slecht zijn begonnen in 2026 wel wat ademruimte. Misschien dat Aston Martin nu wel met een functionele auto aan kan komen als ze een maandje ontwikkeltijd hebben:p. Williams vind ik trouwens ook teleurstellend tot nu toe, zo lang bezig geweest met naar 2026 werken om vervolgens alleen boven Cadillac en Aston Martin te eindigen.

Zijn er hier toevallig nog mensen met tips om een beetje betaalbaar mee te kijken?
Ik neem alles op van tipik, kan vaak niet live kijken ivm. werk. De commentator is niet alles, mist vaak cruciale acties, valt vaak uit de lucht dat auto x plots voor auto y rijdt (pitstop gemist bv.) etc ... Vaak overenthousiast als er twee wagens wat dicht bij elkaar zitten. Maar ook regelmatig een cocommentator met kennis van zaken zoals een Jacky Ickx, Thierry Boutsen of Jerome d'Ambrosio. Wel jezelf afsluiten van nieuws en fora tot je de race gezien hebt, niet zo boeiend meer als je de uitslag al weet ...

Maar van de andere kant, dat werd toch weer een Mercedes 1-2…
Gaan we nu al klagen dat Mercedes het goed voor elkaar heeft? Met een Mercedes en een Ford in de garage zit jij natuurlijk wel een beetje in een tweestrijd.

Ik heb makkelijk praten, ik heb twee Fordjes op de oprit. Het Hondaatje in de garage vergeet ik maar even.

Tenzij er andere regels zijn in Amerika en Nederland, kan dit gewoon, zoals @Leon in zn Focus al aangeeft.

In Amerika kan je niet meer directe een F1TV abonnement nemen, dat gaat via Apple TV. We betaalden hier USD 85 voor F1TV en nu USD 99 voor Apple TV. Valt me nog mee eigenlijk. Voordeel is wel dat je F1TV kan linken aan het Apple TV account waardoor je gewoon via F1TV kan kijken. Volgens jullie het nog?

Wij kijken via de Waalse RTBF, echt prima verslaggeving en geregeld interessante gasten zoals ICkx, Stoffel etc.!

2 nadelen:
(1) je zal wat handig moeten zijn met VPN en tutti quanti want de site laat buitenlandse IPs niet toe
(2) Waalse zender, dus het is er in het “François” te doen.

Gaan we nu al klagen dat Mercedes het goed voor elkaar heeft? Met een Mercedes en een Ford in de garage zit jij natuurlijk wel een beetje in een tweestrijd.
Nee maar het verschil in de quali is wel heel groot.

Ferrari dan wel weer beter in de start, Lewis super snel! Net de Sprint gekeken.

Wij kijken via de Waalse RTBF, echt prima verslaggeving en geregeld interessante gasten zoals ICkx, Stoffel etc.!

2 nadelen:
(1) je zal wat handig moeten zijn met VPN en tutti quanti want de site laat buitenlandse IPs niet toe
(2) Waalse zender, dus het is er in het “François” te doen.
gelukkig wordt het commentaar van Gaetan Vigneron ook in de Franse stream van F1 tv gebruikt. in de jaren 90 luisterde ik altijd naar hem en Thierry Tassin. heeft 20 keer meer opgeleverd voor mijn kennis van Frans dan de overspannen leerkrachten op school

Ik kijk nu via de Oostenrijkse kanalen ORF1 is best wel goed, in ieder geval beter dan de Zwitserse hier! F1 TV zelf hebben ze een jaar geleden verbannen…

Hij zal in het begin last krijgen van de Ferrari’s maar het lijkt erop alsof op echte race pace de Mercs nog net wat sneller zijn.

Antonelli op pole is leuk. Voor het kampioenschap, het is nog vroeg, zou het goed zijn als 'ie ook wint.

Beeld na 2 races: eerst Mercedes, dan Ferrari en dan McLaren (als ze het doen). Red Bull op zijn best het 4e team. Gaat nog een uitdaging worden om podiums te scoren dit seizoen. Wel benieuwd naar de fighting spirit bij Max. Hij mag van mij minder zeuren en gewoon gaan knokken.

Eens JL!

RB heeft nog de nodige technische issues zo te zien, jammer van die start weer. Leuk dat clubs als Haas en Alpine ook serieus meedoen.

Ik vond China al weer leuker dan Australie, maar dat energie managen ipv gas erop blijft me wel jeuken.

Benz F1 domineerde vanaf 2014 de Hybrid periode.
(8 Constructeurs titels, 7x werd coureur wereldkampioen)

Belangrijke oorzaken waren dat de ontwikkeling reeds in 2011 begon, de betrouwbare split-turbo en ik meen ook de plaatsing van het hybride systeem tussen de cilinderkoppen. Verschillende andere teams hadden de hybride aandrijving naast het motorblok gebouwd. Dat bood de Mercedes aero en koeling voordelen.

De huidige superioriteit lijkt sterk op die van 2014.Verschil in rondetijd is minstens een decennium niet vertoond.

Verschil in ronde tijd tussen wie?

Het is nou niet echt een verbetering, het is nogal saai door dat steeds op moeten laden. Wel leuk inderdaad dat Haas en Alpine het doen. Teleurstellend dat Mclaren helemaal niet start en ben benieuwd wat Aston Martin nog voor elkaar gaat krijgen.

Terug
Bovenaan