Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Tja, weer best een vermakelijke race. Wat een geweldige strijd tussen Leclerc en Hamilton. En de eerste rondes was het ook spannend tussen de Mercs en Ferrari's. Beide Alpine's in de punten, ook mooi. Hadjar die puntjes scoort voor RB, terwijl zoals verwacht Max alleen maar kan klagen en zeuren, iets wat hem vorig jaar nog het kampioenschap kostte. Bearman kwam ook weer goed uit de verf deze race, zou mij niet verbazen als die uiteindelijk promoveert naar Ferrari...

Al met al kan ik niet anders zeggen dat de nieuwe regels tot nu toe zorgen voor meer spektakel in de races. Het juichende publiek in China vanwege de strijd vooraan was een ware verademing! De toeschouwers zijn dan ook de grote winnaars van de nieuwe regelgeving.

Ik vind dat die nieuwe regels helemaal niet voor meer spektakel zorgen. Tot nu toe waren de rijderskwaliteiten bepalend voor de nodige inhaalacties en tegenwoordig is alleen de capaciteit van de accu bepalend of je inhaalt of niet waarbij het snelheidsverschil soms aanmerkelijk is. Het is een snelheidssport en dat wordt nu ontsierd doordat je vroegtijdig van het gas moet gaan om de accu op te laden.

Verschil in ronde tijd tussen wie?

Het is nou niet echt een verbetering, het is nogal saai door dat steeds op moeten laden. Wel leuk inderdaad dat Haas en Alpine het doen. Teleurstellend dat Mclaren helemaal niet start en ben benieuwd wat Aston Martin nog voor elkaar gaat krijgen.

in 2014 zouden de betrouwbaarheidsproblemen die Aston Martin nu heeft een doodvonnis voor dit seizoen zijn geweest. nu hebben ze nog een kans, omdat de fia evaluatie momenten heeft ingebouwd. elke 6 races zou worden bekeken hoe ver de verschillende teams achter liggen op de kop van het klassement. met twee Grand Prix die uitvallen en de problemen die al in de eerste twee gp's op zijn getreden zou dit zelfs kunnen worden vervroegd naar Miami, race 4 nu bahrein en saoedi-arabië zijn weggevallen.

voor wat het "spektakel" betreft, een paar eenvoudige ingrepen zouden het iets minder kunstmatig kunnen maken. als je de deployment van de batterij een beetje terugschroeft van 350kw naar bijvoorbeeld 250kw is er iets minder kans dat een coureur sterk in moet houden op het eind van een recht stuk omdat hij dan nog net genoeg in zijn batterij heeft. een tweede mogelijkheid is iedereen weg laten rijden met een lege batterij bij de start. dat creëert en wat gelijk er speelveld en minder kans op ongelukken als er auto's door foute startprocedures in antistall gaan, wat bijvoorbeeld Max twee keer over kwam in China en wat in Australië bijna tot een gigacrash had geleid tussen Colapinto en Lawson

Ik vind dat die nieuwe regels helemaal niet voor meer spektakel zorgen. Tot nu toe waren de rijderskwaliteiten bepalend voor de nodige inhaalacties en tegenwoordig is alleen de capaciteit van de accu bepalend of je inhaalt of niet waarbij het snelheidsverschil soms aanmerkelijk is. Het is een snelheidssport en dat wordt nu ontsierd doordat je vroegtijdig van het gas moet gaan om de accu op te laden.
Precies! Vroegtijdig van het gas gaan doe je voor het stoplicht of voor een file, niet op het circuit ;)

"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers."

Zo hard mogelijk door de bocht is nu geofferd om zo snel mogelijk op het rechte stuk te zijn. Kwalificatie is ook niet leuk meer gaf Leclerc aan, omdat je in die bochten dus het verschil niet meer kunt (of hoeft te) maken als coureur. En de jaren hiervoor werd er ook al veel teveel gemanaged tijdens de races, maar toen was in ieder geval de kwalificatie nog voluit.

Er waren tijden dat een GP gewonnen werd door een extra (tank) stop te maken tijdens de race ten opzichte van de concurrentie en vervolgens tussen die stops alleen maar kwalificatierondjes te rijden. Het is zo verschrikkelijk jammer dat we niet Verstappen, Leclerc en Hamilton in die auto's met die regels met elkaar kunnen zien strijden.

Dat tanken doen we al een tijdje niet meer natuurlijk, maar met bandenmanagement zag je toch een soortgelijke optie. Een keer vaker wisselen en de banden 'oproken' ten gunste van de rondetijden, of doorrijden en wat meer managen.

Ik hoop dat ze de procenten van dat de batterij meedoet weer naar beneden kunnen krijgen, het begint nu wat op de Formule E te lijken, de Formule 1 moet de Formule 1 blijven.

Zelfs de grootste fan van Max en veteraan van F1 verslaglegging zegt eerlijk:

Quote: 'Toch overheerst bij Mol vooral het enthousiasme. In Australië heeft hij al een erg leuke wedstrijd gezien. De Grand Prix van China was volgens Mol nog veel beter.

“Als iemand roept dat deze Grand Prix van China minder leuk is dan die van vorig jaar, dan snap je het niet. Dit was veel leuker.” /Quote

Verstappen racing is gediskwalificeerd, ze hebben 7 sets banden gebruikt in plaats van de 6 toegestaan. Kunnen de coureurs weinig aan doen, neemt niets weg van de prestatie, maar het is wel jammer!

^^ Je had een clinic bij Bleekemolen?

Vermoedelijk gaat Max in april nog een wedstrijdje doen (hij heeft het niet nodig maar kennelijk zijn teamleden wel) dus misschien een nieuw draadje aanmaken voor Max zijn endurance avonturen?

Wat mij betreft kan het gewoon hier. Een huidig Formule 1 rijder die een andere klasse meerijdt.

De volgende NLS race (4 uur) op de Nürburgring is 11 april en de kwalificatie voor de 24 uur is van 17-19 april. Door het uitvallen van 2 F! races in het Midden-Oosten zou Verstappen beide kunnen rijden. als voorbereiding op de 24 uur in mei. Er gaan al geruchten dat hij in ieder geval een van deze in april ook gaat rijden.

Max Verstappen voelt zich op dit moment meer thuis in andere klasses dan de F1, als hij met de F1 stopt ligt er wellicht een mooie carriere in de endurance races in het verschiet.

Komend weekend de GP van Japan, zal wel weer een Mercedes 1-2 worden, maar ik hoop dat Ferrari kan aanhaken.

Dat zou mooi zijn, maar na 2 races al is dat wellicht nog wat te vroeg. We gaan het meemaken, heb er wel weer zin in dit weekend!

images

Heel erg mooi resultaat, ontzettend slechte start voor Kimi, maar hij wint de race ruim. Sommige zeggen geluk met de pitstop, moet je soms hebben, maar George wilde zelf pitten. Race pace verschil is ook groot tussen beide. Kimi de nieuwe nr 1 bij Mercedes?

Papayas ook wel weer redelijk terug gekomen en RB niet. Die zijn nog ver van een podium weg.

Voorlopig zit ik nog aan de sceptische kant. De inhaalacties voelen 'gemaakt' omdat er vaak direct daarna weer terug wordt ingehaald. En bij het commentaar en het beeld gaat het te vaak over 'energie' ipv de rijderskunsten.

Ik kijk het nog een paar weken aan, ben sowieso meer een Nascar liefhebber (de auto's zelf en het spektakel op de baan). Maar goed, hoe kan het ook anders als je Cole Trickle heet ; )

Voorlopig zit ik nog aan de sceptische kant. De inhaalacties voelen 'gemaakt' omdat er vaak direct daarna weer terug wordt ingehaald. En bij het commentaar en het beeld gaat het te vaak over 'energie' ipv de rijderskunsten.
Klopt, ik heb hetzelfde. Het gaat te vaak over energy deployment. Dat is gewoon jammer.

Het gaat voor mij niet om de hoeveelheid inhaalacties, maar de kwaliteit van het aanvallen en verdedigen.

Terug
Bovenaan