Formule 1 - Het discussietopic - Seizoen 2026

Ja heel bisar, ik ben benieuwd hoe zich dat dit weekend gaat vertalen. Staat er iemand zondag om 5 uur op, of wordt het de herhaling kijken? ;)

Er is wel een kans dat ik zondagochtend vroeg voor de tv zit om de race te kijken!
Dat blijft toch altijd wel een lekker moment: De eerste race van het jaar, op zondagochtend vroeg voor de tv....

'It's lights out and away we go!!!' :cool:

Ik ga wel proberen de wekker te zetten ja, ben eigenlijk wel razend benieuwd met al het wennen en problemen hoeveel actie er voorbij komt

Ik zit om 5 uur voor de buis hoor! De hype bij mij is groter dan voorgaande jaren. Normaal sterft de hoop van een Ferrari fan ergens tussen de wintertests en de allereerste vrije training van het jaar, maar die was nu juist heel hoopgevend :D

Ook ik hoor tot de groep fanatici die zondagmorgen om 5 uur voor de buis zal zitten. Ben heel erg benieuwd hoe het dit jaar zal gaan verlopen.

Ik zit om 5 uur voor de buis hoor! De hype bij mij is groter dan voorgaande jaren. Normaal sterft de hoop van een Ferrari fan ergens tussen de wintertests en de allereerste vrije training van het jaar, maar die was nu juist heel hoopgevend :D
Op basis van wat is het nu hoopgevend?
Ik kijk wel later terug.

1 en 2 bij FP1, Ferrari staat al 20 jaar droog, dus alle kleine beetjes geven hoop ;)
Haha, zo werkt dat als je Ferrari fan bent inderdaad. Ik ken het. Heb m'n Ferrari sweater al uit de kast gezocht, ik zou het mooi vinden als Leclerc z'n eerste kampioenschap voor elkaar weet te krijgen dit jaar, of Hamilton z'n achtste. Het zou weer eens tijd worden. Ook Vasseur gun ik het wel eigenlijk.

Ik gun het Leclerc ook wel, of Piastri dit jaar. Leuk om in ieder geval weer eventueel een andere kampioen te hebben.

Precies ja, ik zit hier ook in mijn Ferrari polootje :whistle::rolleyes:

Het liefste inderdaad Leclerc; Ik zou het stiekem jammer vinden als Hamilton Schumacher voorbij zou gaan, maar als hij het doet, doet ie het in het rood. Dus dat verzacht de pijn ;)

• Leuk
Waarderingen: j.ko
Ik denk dat Max Verstappen nu blij mag zijn dat hij nu niet meer met een Honda motor rijdt.

Het is toch ongekend wat daar bij Aston Martin gebeurd...

Las ergens dat de ervaren medewerkers bij Honda ergens anders zijn gaan werken toen Honda besloot uit de F1 te stappen. Als je dan binnen een jaar toch besluit door te gaan kun je opzoek naar nieuw personeel. Blijkbaar is het toen niet gelukt om ergens anders ervaren personeel weg te halen.

Een volledig nieuwe power-unit die compleet door de mand valt. Ben benieuwd of ze dit jaar nog een rol van betekenis gaan spelen.

het schijnt dat toen honda de stekker eruit trok veel van die medewerkers voor Red Bull zelf zijn gaan werken. daar zijn nog ex Mercedes medewerkers bijgekomen toen Red Bull zijn eigen motoren divisie opstartte.

het is helaas wel tekenend voor de handelswijze van Stroll. een dikke motoren deal sluiten zonder te checken of er een ervaren kern van mensen aanwezig is.

Ik neig ernaar te denken dat dit seizoen een gigantische sh.tshow zal worden; dat reglementen wijzigen / evolueren is logisch, maar dit is ondoordacht. Gezien wat er met de allerbeste stuurman van het pak gebeurde? Achterwielen blokkeren uit het niets en opeens is ie gewoon een passagier ipv de piloot en gelukkig geen andere auto in de buurt.
Ik hoop dat het bij die eerder genoemde “show” blijft en dat er geen zware ongelukken gebeuren. Hopelijk gaat Max naar een andere raceklasse, middenvinger naar Bim Salabim en zijn 40 Rovers en zich weer amuseren met voluit racen. Voor de centen moet hij het toch al lang niet meer doen, dan kan je er maar beter lol aan beleven.

Ach, Alonso hoeft het ook niet meer voor het geld te doen maar is er ook nog steeds. Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

En niet te snel negatieve conclusies: Hadjar staat derde, dus de auto kan best goed mee. Verstappen kan morgen in de race nog leuke dingen doen. En het is pas de eerste van meer dan 20. :rolleyes:

Ik hoop echter wel dat Mercedes niet té dominant blijkt. Beetje strijd is veel leuker.

Vergeleken met de poletijd van vorig jaar zijn we nu 3 seconden trager. Ben benieuwd hoe groot het verschil tegen het einde van het seizoen is en hoeverre er progressie is. Zowel in de manier waarop de teams de auto's hebben aangepast als eventuele regelwijzigingen.
Het voelt nu als rijden met de handrem erop. Ik vond al dat er teveel gemanaged moest worden om de banden te sparen, daar is nu nog een schepje "knopjes draaien" bovenop gedaan

En niet te snel negatieve conclusies: Hadjar staat derde, dus de auto kan best goed mee. Verstappen kan morgen in de race nog leuke dingen doen.
Je hebt zeker een punt, maar dit was potentieel gevaarlijk, geen stuurfout of iets dgl. in het heetst van de strijd. Niet dat F1 het meest veilige tijdverdrijf is maar toch, ik keek met grote ogen naar wat er gebeurde. En als oud-strijder Alonso zegt : als ik 25 ronden met dit ding rij, heb ik blijvende zenuwschade en Stroll De Kleine er na 15 ronden al mee zou kappen...
Hopelijk zakken de kijkcijfers in elkaar en gaan ze 2x nadenken in het vervolg.

Het is in principe natuurlijk op papier uitgedacht allemaal.
Als dit soort crashes inderdaad veroorzaakt worden door de nieuwe opzet (en het vaker gebeurd) dan zal er echt wel actie worden ondernomen.

Op zich wel link dat een software-glitch er voor kan zorgen dat bij een wagen op hoge snelheid de achteras vast slaat.

Waar ik nog even aan moet wennen is vooral hoeveel ze de batterij moeten managen, het lijkt erop dat de beste batterij manager dit jaar kampioen wordt. Of dat nog iets met racen te maken heeft is de vraag…

Dat wordt een inhaalrace voor Max Verstappen, punten halen moet wel mogelijk zijn denk ik, positief was voor mij de kwalificatie van Lindblad en Hadjar, als het zo doorgaat hebben ze bij Red Bull eindelijk een 2de coureur waar ze serieus wat aan hebben.

De derde positie van Hadjar is hoopgevend inderdaad, maar het gat naar de Mercedessen niet... bijna 8 tienden (!) op Russell en zelfs Antonelli komt met een hele rommelige quali vrij gemakkelijk op de voorste rij, met een halve seconde voor op Hadjar. Stel dat Max drie tienden sneller is dan Hadjar (en dat moet nog maar blijken), dan staat ie nog gewoon achter de Mercedessen. Dus zoveel hoop heb ik niet. Ben geen Mercedes-fan en al helemaal geen Russell-fan, dus het wordt nog een lang seizoen...

Ergens best een vermakelijke race, maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden...

Het komt nogal kunstmatig over, het pure racen is helemaal naar de achtergrond verdwenen op deze manier...

De start was veelbelovend. Dáár was Ferrari erg goed bij. Maar over hun pitstrategie zal (weer) veel worden nagepraat. :rolleyes:
De laatste 20 rondjes vond ik weer ouderwets slaapverwekkend (of kwam dat door het tijdstip…..:p).

Laatst bewerkt:
De start was veelbelovend. Dáár was Ferrari erg goed bij. Maar over hun pitstrategie zal (weer) veel worden nagepraat. :rolleyes:
De laatste 20 rondjes vond ik weer ouderwets slaapverwekkend (of kwam dag door het tijdstip…..:p).
Klopt, laatste half uurtje zat weinig pit meer in, lag niet aan jou

Leuke race, vooral in het begin tussen Mercedes en Ferrari, jammer dat de pitstopstrategie van Ferrari weer waardeloos was. ik gun het Ferrari wel dat ze weer overwinningen kunnen pakken en om de titel kunnen meestrijden.

De eerste helft was heel spannend en zeer vermakelijk daarna zakte het in. Lijkt vooralsnog een duidelijk verschil te zitten tussen Ferrari, Mercedes en de rest. In ieder geval zijn de Ferrari’s en Mercedessen aan elkaar gewaagd, alleen 2 keer niet pitten onder een VSC is gewoon dom.

Hadjar had trouwens ook een hele goede start, maar de Ferrari’s zijn daar bizar snel en hij hield het tempo niet bij. Jammer van de DNF, hij is z’n seizoen wel heel goed begonnen.

Lastig alles te analyseren in 1 race maar het lijkt erop dat RB zich met McLaren kan meten, maar niet met de 2 teams ervoor.

Wat ze bij Sky al zeiden. De start en de eerste ronden waren spannend, omdat het voor iedereen wennen is om dit op racesnelheid te doen, vooral met andere auto's erbij. Een test op racesnelheid is anders dan inhalen op racesnelheid. Na het halverwegepunt leek iedereen het een beetje door te hebben hoe het werkt met opladen en inzetten van de electrische energie. Waardoor iedereen meteen weer hetzelfde doet. Hopelijk wordt China een spektakel van start tot finish (en dan op zondag nog een keer).

Terug
Bovenaan