Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Eigenlijk is het de 2de generatie..

o5yya1nbbcf6_600.jpg

gjky7k8bktsh_600.jpg

Bij de Visa w3eet ik wat er mis is inmiddels.
De distributie is een tandje versprongen op de krukas. Dat loopt natuurlijk niet ok. de riem vond ik ook al wat slapjes staan. Ik ga hem eerst eens op tijd zetten, en als ie dan goed loopt, waag ik er een andere riem aan.
Is het dan nog bagger, dan hang ik er wat anders in.

stoterstangen90 zei:
De distributie is een tandje versprongen op de krukas.

Diesel neem ik aan? De benzines hadden kettingen óf geen distributie (tweecilinder).

stoterstangen90 zei:
De distributie is een tandje versprongen op de krukas. Dat loopt natuurlijk niet ok. de riem vond ik ook al wat slapjes staan. Ik ga hem eerst eens op tijd zetten, en als ie dan goed loopt, waag ik er een andere riem aan.
Is het dan nog bagger, dan hang ik er wat anders in.

Natuurlijk gaat zo'n oude getrouwe PSA diesel goed lopen als ie op tijd staat.. tenzij er wat mis is met de brandstofpomp.. (is mijn ervaring)

Zo kom je nooit van je voorraad dieselblokken af. ;)

bij aankoop vond ik de riem al slapjes.
De vorige eigenaar had het over te weinig olie, maar ik verdenk dus de distributie. Verder waren er diverse luchtlekken. Pompje zelf blijft mooi droog.
Als er toch een rottige drijfstang inzit, dan neem ik afscheid van deze D7b.
Maar het scheelt me een hoop werk als we dit aan de gang krijgen.

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Franse auto, of eigenlijk beter gezegd een youngtimer. Want volgens de oude regels zou mijn Peugeot 106 over twee jaar een oldtimer zijn, alleen zo voelt hij eerlijk gezegd niet.

Want naar mijn gevoel is de auto best nog modern voor zijn 23 jaar: Alleen het is flink sturen met deze auto, want ik betwijfel dat de auto al stuurbekrachtiging had. Echter voor de rest rijd de auto echt lekker, behalve het is natuurlijk geen snelheidsmonster met zijn 1.0 motor. Wat mij het meeste uiteindelijk verrast heeft is dat dit oudje heel zuinig kan rijden! Voorlopig gebruik gemeten over 277km was dan ook 18 op 1, dus als spaarzaam persoon ben ik daar hartstikke blij mee :D

Ik vind de auto trouwens ook echt zijn charme hebben, iets wat ik eerlijk gezegd mis bij moderne auto's.

https://www.autoweek.nl/autoreview/43120/peugeot-106-xn-ace-10i

106Goku zei:
Voorlopig gebruik gemeten over 277km was dan ook 18 op 1, dus als spaarzaam persoon ben ik daar hartstikke blij mee :D

Da's nou nie bepaald zuunig te noeme nie
Dan sta je om de 2,5km te tanken o_O

Waarschijlijk bedoel je 1liter op 18 km
En niet 18liter op 1km ;)

Verbruik geef je normaal in l/km ;) niet km/l

Ah wist ik niet, maar ik heb een app genaamd Drivvo waarmee ik het verbruik bij hou. Maar inderdaad ik bedoel natuurlijk 1 liter op 18km, met de benzine prijzen in Duitsland wel mooi :D

106Goku zei:
Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Franse auto, of eigenlijk beter gezegd een youngtimer. Want volgens de oude regels zou mijn Peugeot 106 over twee jaar een oldtimer zijn, alleen zo voelt hij eerlijk gezegd niet.
(...)

Ik vind de auto trouwens ook echt zijn charme hebben, iets wat ik eerlijk gezegd mis bij moderne auto's.

https://www.autoweek.nl/autoreview/43120/peugeot-106-xn-ace-10i

Leuk man(y)

Het begrip 'youngtimer' staat niet direct voor een 'oldtimer'.. Tegenwoordig meer een woord om een auto van rond de 15 jaar aan te duiden welke fiscaal een lage bijtelling kent en waardoor de aanbieder meent de vraagprijs stevig op te plussen..

Nee, da's niks voor een Fransrijder, die poeha. Vind ik. ;)

Ik zal binnenkort de topic titel eens even aanpassen, wie weet komt er meer posts op het topic ;-)

Eerlijk gezegd te weinig te melden af en toe en te druk :-(

Maar, wel een goed moment om even wat aan te passen.
De C3 hebben we nog steeds tot volle tevredenheid, Ondertussen al een dikke 30.000 kilometer gereden afgelopen jaar.
De C1 beviel wel heel goed, maar stond heel veel stil. Ik gebruikte hem af en toe, maar had er totaal geen lol in om hem te rijden.

Dus kwam de beslissing om de 2 jaar oude C1 in te ruilen voor een 27 jaar oude Saab 900.

Die hebben we ondertussen alweer een aantal maand en bevalt heel erg goed. Wat wij eigenlijk niet gepland hadden was dat deze auto veel netter was dan wij verwacht hadden. Waar we in het verleden juist auto's niet hebben aangeschaft omdat hij te mooi was en gestalt moest worden gebeurde dat nu alsnog.
We hadden verwacht er het hele jaar mee te gaan rijden, maar hij was zo netjes en zo origineel dat het gewoon zonde is. Hij staat ondertussen geschorst voor de wintermaanden in de garage
foto's van de Saab

De 2CV heeft dit jaar relatief weinig kilometers gemaakt, omdat hij niet mee is geweest naar Frankrijk. Hij rijdt echt heerlijk op het moment. Zelfs mme FD is af en toe achter het stuur gekropen en begint de lol er ook van in te zien!
In februari heb ik hem 19 jaar, dat betekend dat ik hem in 2018 alweer 20 jaar heb, dat wil ik nog op de een of andere manier vieren met een mooie reis, hoe en wat weet ik nog niet.

Dan is er nog een gebakje bijgekomen. Letterlijk gebakje, want hij loopt op z'n laatste benen, maar heerlijk om even nergens op te letten. Ik heb hem aangeschaft om gewoon te kunnen rijden. Hij krijgt begin volgend jaar een schop en dan komt er of een Saxo/106 (liefst VTR of Sport) of een andere Twingo.

Hij begon als Twingo met bloemetjes, die heb ik er snel afgehaald en ondertussen heb ik er een Gordini(et) van gemaakt :)

31246451392_58117245c2_b.jpg

30597581484_47bf3e0a26_b.jpg

31304216711_08039d565d_b.jpg

31073715170_b49f04c2c7_b.jpg

BX-en worden zeldzaam langzamerhand.
Verbaasde mij ook trouwens dat de Xantia ook in rap tempo verdwijnt.

De Twingo:

Subframe (slecht) gelast
Dorpels rot aan de achterkant, en over de hele bodem heen worden ze een stuk minder
Gat in de bodemplaat
Uitlaat op z'n laatste benen
Roest aan het zijscherm rechts voor de tank
Veel rammels en kraakjes in het onderstel
Motor al 220.000 km op de teller.
Problemen met de sloten
Blanke lak laat overal los

En er zal nog wel veel meer aan mankeren ;-) Klokje rond geef ik hem maar niet voor op.

FLYING DUCKMAN zei:
Verbaasde mij ook trouwens dat de Xantia ook in rap tempo verdwijnt.

Dat dacht ik ook. In de laatste week met de Seat (dus voor de aanschaf van de Xantia) ben ik er eens op gaan letten, en heb ik geen enkele Xantia gezien. De tweede dag dat ik de Xantia had, heb ik er op 1 dag wel 6 gezien geloof ik.. o_O

Twingootje wordt leuk trouwens met die strepen, FD. (y)

Leuk om weer even te lezen.. bij het woord Saab had ik die 900 op GAS nog in gedachten.. maar toen ik de foto's zag begreep ik wel de reden van stalling. (y)

Leuke aanwinst.

Met een verhuizing voor de deur ben ik weer eens aan het opruimen. Kan ik iemand blij maken met een stapeltje oude Peugeot-folders? Zit van alles tussen.

voiture zei:
Leuke aanwinst.

Met een verhuizing voor de deur ben ik weer eens aan het opruimen. Kan ik iemand blij maken met een stapeltje oude Peugeot-folders? Zit van alles tussen.

Die zou ik wel willen hebben...
Hoe oud? 204 oud of 607 oud?

Als je ze nog beschikbaar hebt, kun je dan een PM sturen?

Alvast bedankt !

Komt het uit deze hoek? Ik pijnig mijn hersenen maar 1+1 lijkt nog geen 2 te worden.....

Damn en ik dacht nog wel redelijk onder de radar te blijven..... Mocht niemand dit begrijpen is t ook goed. Zoek ik het ergens anders. ;)

Visa, m'n eerste auto, overgenomen van mijn broer toen (handjes).

Toch een dik jaar mee gereden totdat hij te rot was.
Daarna nog 2x een Visa gehad, allebei eigenlijk wrakken, maar toch nog tijdje plezier van kunnen hebben toen mijn 2CV schade had na brand.

Ondertussen heb ik weer een wrak waarmee ik rondscheur, maar toch wel met een klein beetje lol. Want de ruimte in de Twingo is echt briljant.
32051159601_39c3848b37_b.jpg

Franse degelijkheid met een beetje hulp van good ol' ducttape! ;)
Het is al even geleden dat ik hier heb gereageerd, maar ik lees graag mee :D

SS90 nog gefeliciteerd met je aankoop van weer een leuk BXje :)

En zoals sommigen hier ook al weten heb ik recentelijk ook een uitbreiding gehad van mijn wagenpark. Frans uiteraard:

Inmiddels staat de BX al in de stalling, maar voor de jaarwisseling waren alle parkeerplekken daar gevuld met PSA voertuigen :)

Oei, jammer! Afgelopen zaterdag?

Ik heb toch de hele dag auto gereden, gefotografeerd bij een rally, het was schitterend weer, maar niet echt glad, hoewel je wel voorzichtig moest zijn.

Nee, op een dinsdag op stage. Was een grote ijsbaan op de parkeerplaats, dus als je eenmaal gaat dan ga je. In totaal acht auto's beschadigd (gelukkig niet allemaal door mijn toedoen), dus ik was niet niet de enige..

2n9cb3n.jpg

Zeker, ik heb geluk dat er geen chromen houder om de kentekenplaat zat. Als ik die had moeten vervangen was het vast en zeker een gevalletje TL geweest.

:rolleyes:

stoterstangen90 zei:
Een voordeel is dat je nu een gewone plaat kunt kopen in plaats van zo'n "luxe"

Yep, dan heb je gelijk 2 voor de prijs van 1.

[size=x-small].. en is de achterkant gelijk ook wat mooier... :p[/size]

Liever helemaal geen kentekenplaten. Helemaal die lelijke gele dingen niet. Maargoed, als het toch moet, dan maar het beste er van maken. (y)

Ik ga over een kleine week iets heel gaafs doen! Als fotograaf ben ik er al eens bij betrokken geweest en heeft Citroen Nederland mij al een keer 10 dagen lang een Grande Picasso uitgeleend, waarvoor nog steeds dank.
Maar nu gaat het avontuur een stapje verder.
Dankzij Autoweek en Princenbier mag ik starten in de winterrally van Nederland, the wintertrial!
en nog gaver, we gaan starten in een 2CV!

De eigenaar Joost ken ik alweer een tijdje, met name van historische rally's waar hij vaker met z'n MG maar ook met z'n 2CV actief is. Hij is ook gewoon een groot 2CV liefhebber. Met deze 2CV is hij zelfs eens vijfde geworden in de tourklasse van de Tulpenrally!

Maar goed, ik ken de wintertrial dus goed omdat ik er twee keer als fotograaf bij betrokken was, maar dat is toch heel wat anders dan hem als deelnemer doen. Joost en ik hebben het er vaker over gehad hoe briljant een 2CV eigenlijk is bij rally's. Hij mist topsnelheid, maar in bepaalde omstandigheden is hij briljant. In de winter is in onze ogen 1 van die omstandigheden. Hij had zich ingeschreven voor de prijsvraag en tot onze grote verassing won hij hem ook nog. Ik neem jou mee had hij gezegd, nou nu kwam het opeens heel dichtbij!
Gelukkig is mijn baas heel flexibel en maakte er geen probleem van om mij een week vrij te geven.

a.s. zaterdag rijden we richting Maastricht, waar de start zal zijn bij Chateau St. Gerlach op zondagochtend vroeg.
Alle informatie over de rally, inclusief uitslagen zijn hier te vinden the wintertrial

Uiteraard ga ik nog wat bijhouden, wat foto's maken onderweg en ons avontuur vertellen, dat gebeurt via deze website flyingduckman

En onze auto, een Citroen 2CV6 AZAM uit 1965, met een upgrade met 'moderne' 2CV techniek.
Uiteindelijk komen we waarschijnlijk ook nog op tv, maar zeker in autoweek classics

"Porsches moeten verslagen worden, Alfa’s verpulverd, Saabs, Austin Healeys en Mini’s moeten in het stof bijten wanneer ik weer vol gas over een zandweg stuif onderweg naar de overwinning."

Succes, Niko!(y)

Terug
Bovenaan