Op die Safrane ben ik best jaloers!
Hier nog een tweetal foto's van de 505 op de laatste dag (17 juli) dat zijn apk nog geldig was, werd de auto nog goed gebruikt bij het uien rapen. Noem het maar familietraditie.
En je kunt dus als je goed de sporen volgt, bést met een 505 en achterwielaandrijving het land op rijden.
De 505 staat nu geschorst in zijn garage te wachten totdat hij weer apk-waardig wordt gemaakt. Inmiddels is daarvoor een 2e deelrestauratie nodig.
Problemen zitten vooral in de rechterwielkasten, verder in de wielkasten voor een paar kleine gaatjes, ook worden de plekjes op het dak aangepakt, en wordt de auto weer helemaal opnieuw gespoten. Ook ben ik van plan de velgen te laten stralen en spuiten zodat zometeen de auto weer strak voor de dag kan komen. Kosten?? Circa 4000 Euro. Maar ja, 11 september heb ik de auto al 10 jaar, en afscheid nemen, dat lukt me niet, kan ik niet over mijn hart verkrijgen, tenslotte is het toch een origineel in Nederland geleverde Gti.
Verder heb ik zaterdag de Tagora opgehaald bij Grensrijder, die ook wel wat aandacht nodig had / heeft.
De dorpel réchtsvoor, hier al kaal gemaakt :
Na behandeling met tectyl

mijn broertje heeft meegeholpen gelukkig)
Nu de dorpel linksvoor (Deze was er slechter aan toe!) Ook deze kaal gemaakt met een staalborstel:
Op deze plaats was de auto ooit (door de vorige eigenaar vermoedelijk) opgekrikt, nu de boel weer teruggebogen met hulp van mijn oom die het kunststof heeft warmgestookt en met een bandijzer de boel weer rechtgeslagen.
Daarna behandeld: (vanavond, met tectyl en kranten eronder tegen het lekken op straat)
Ja, dat is mijn gedrongen persoon die zich onder de auto heeft gewurmd..
Verder hebben we diverse roestplekken op de motorkap, deuren, op het dak bij de raamstijlen, en bij de raamstijlen links behandeld en in de zinkspray gezet.
Nu nog een lakstift laten maken en dan weer enigszins op kleur terugbrengen.
Verder is ooit de auto door Gosliga tegen roest behandeld, echter achter de uitlaat is men een stukje 'vergeten' goed te behandelen. Vermoedelijk omdat de uitlaat in de weg zat. Nu, dit is dan na een aantal jaar het resultaat:
Vanaf de linkeracherzijde bij het begin van de bumper naar achteren toe gefotografeerd:
Ophangpunt van de uitlaat helemaal op de hoek bij de linkerachterbumper:
Zoals jullie wel zien, is hier een stuk 'vers' staal nodig om dit weer te herstellen. Ik ga dus binnenkort eens langs bij degene die mijn 505 gaat opknappen om te vragen wat dit moet kosten. Het zijn geen dragende delen, linksachter, maar het is wel nodig dat het wordt aangepakt zoals wel te zien is. Tot zover het wel en wee aan onze Tagora.