Fransrijderstopic 30: 2014 - 20xx Cavaliers français pour toujours

Verdun zijn we ook geweest eerder dit jaar, erg indrukwekkend.
Die R12 was trouwens behoorlijk matig toen ik hem zag 2 maand geleden.

welkom Jacob,
Ja ik zag je kenteken, leuk ik had NHHN11. Had, want ik heb hem net 2 weken geleden verkocht, wel nog in de familie.

O ja, natuurlijk ook van mij welkom Jacob. :D

Greetzz Renate, die in dit topic niet zo actief meer is maar wel alles leest.

*edit* Franceling uit de oude doos.

Iemand hier bekend met deze creatie?

image-4460931.jpg

We zijn weer 100% fransrijder

Mijn nieuwe aanwinst:

DSC_0948_zps9de352d2.jpg

DSC_0949_zps0ac5d9d3.jpg

DSC_0950_zps84d17a51.jpg

DSC_0951_zpsa8259eb3.jpg

2000 Renault Safrane 2.0-16v RXE met 149k op de klok

Ik ben d'r blij mee

Mooi Guus, Zelf ook nog even naar gekeken voor de aanschaf van de 9-3. Kon toen geen geschikte vinden op LPG of diesel die mij aansprak.

Vandaag wel even wezen kijken naar een verversing van het wagenpark waar we al een tijdje aan zitten te denken.
conclusie, we willen het gaan doen tzt, alleen even kijken wanneer.

14764654084_c9cee7f14a_b.jpg

14580019048_2ea86af653_o.jpg

14744002666_3b098f0073_b.jpg

uitvoering moeten we tzt nog even goed bekijken, maar we weten wel in grote lijnen wat we willen.

Op die Safrane ben ik best jaloers!
Hier nog een tweetal foto's van de 505 op de laatste dag (17 juli) dat zijn apk nog geldig was, werd de auto nog goed gebruikt bij het uien rapen. Noem het maar familietraditie.
14751758905_f3967ab1f2_c.jpg

14565312257_0b52aab99e_c.jpg

En je kunt dus als je goed de sporen volgt, bést met een 505 en achterwielaandrijving het land op rijden.
De 505 staat nu geschorst in zijn garage te wachten totdat hij weer apk-waardig wordt gemaakt. Inmiddels is daarvoor een 2e deelrestauratie nodig.
Problemen zitten vooral in de rechterwielkasten, verder in de wielkasten voor een paar kleine gaatjes, ook worden de plekjes op het dak aangepakt, en wordt de auto weer helemaal opnieuw gespoten. Ook ben ik van plan de velgen te laten stralen en spuiten zodat zometeen de auto weer strak voor de dag kan komen. Kosten?? Circa 4000 Euro. Maar ja, 11 september heb ik de auto al 10 jaar, en afscheid nemen, dat lukt me niet, kan ik niet over mijn hart verkrijgen, tenslotte is het toch een origineel in Nederland geleverde Gti.

Verder heb ik zaterdag de Tagora opgehaald bij Grensrijder, die ook wel wat aandacht nodig had / heeft.
De dorpel réchtsvoor, hier al kaal gemaakt :
14585161987_4b4da7d0f6_c.jpg

Na behandeling met tectyl:(mijn broertje heeft meegeholpen gelukkig)
14585013689_425e35960a_c.jpg

Nu de dorpel linksvoor (Deze was er slechter aan toe!) Ook deze kaal gemaakt met een staalborstel:
14751681925_6a421e1fef_c.jpg

14751679365_10ebf9c2d7_c.jpg

14748501921_2e37039111_c.jpg

Op deze plaats was de auto ooit (door de vorige eigenaar vermoedelijk) opgekrikt, nu de boel weer teruggebogen met hulp van mijn oom die het kunststof heeft warmgestookt en met een bandijzer de boel weer rechtgeslagen.
Daarna behandeld: (vanavond, met tectyl en kranten eronder tegen het lekken op straat)
14771650945_d8c5b91d8a_c.jpg

Ja, dat is mijn gedrongen persoon die zich onder de auto heeft gewurmd..:p
14768474771_9983a21b71_c.jpg

14771646695_d4487f487a_c.jpg

14771644605_901ab18101_c.jpg

Verder hebben we diverse roestplekken op de motorkap, deuren, op het dak bij de raamstijlen, en bij de raamstijlen links behandeld en in de zinkspray gezet.
Nu nog een lakstift laten maken en dan weer enigszins op kleur terugbrengen.

Verder is ooit de auto door Gosliga tegen roest behandeld, echter achter de uitlaat is men een stukje 'vergeten' goed te behandelen. Vermoedelijk omdat de uitlaat in de weg zat. Nu, dit is dan na een aantal jaar het resultaat:
Vanaf de linkeracherzijde bij het begin van de bumper naar achteren toe gefotografeerd:
14768489291_aed27d3654_c.jpg

14771323992_140db4d237_c.jpg

14585016098_4e7541e5c3_c.jpg

Ophangpunt van de uitlaat helemaal op de hoek bij de linkerachterbumper:
14585013778_795f36416b_c.jpg

14768478911_445a9e33bd_c.jpg

Zoals jullie wel zien, is hier een stuk 'vers' staal nodig om dit weer te herstellen. Ik ga dus binnenkort eens langs bij degene die mijn 505 gaat opknappen om te vragen wat dit moet kosten. Het zijn geen dragende delen, linksachter, maar het is wel nodig dat het wordt aangepakt zoals wel te zien is. Tot zover het wel en wee aan onze Tagora.

Zo, vanochtend de Safrane opgehaald van de garage
Ik wist dat de auto een beurt nodig had, dus die direct gegeven, airco bijgevuld, nieuwe APK, nieuwe remslangen en luxe kentekenplaten erop.
Ze is helemaal klaar nu en rijdt echt fantastisch!

De C3 heeft vorige maand ook groot onderhoud gehad, grote beurt, nieuwe distributie, airco bijgevuld en een nieuwe radiateur
Eind deze maand gaat deze ook voor de APK en krijgt ze nog 4 nieuwe bandjes

Al met al even flink wat geld geinvesteerd, maar het voelt toch altijd weer goed als de auto's technisch helemaal in orde zijn en dat we er weer een jaar tegen kunnen

Kijk, er lijkt weer wat leven te komen in dit topic(y)
Goed om de updates te lezen.

Vandaag nog een stuk van de route Twente meeting Fransrijders van 2013 gereden.
Blijft super mooi stukkie Nederland. En natuurlijk een mooi stukkie werk van FD.

Heb het met de e30 cabrio gereden, Teutoons genot op z'n best;)
Vrijdag zal ik het Franse gemis ruimschoots goedmaken door het ophalen van de gloednieuwe Peug. Dus Gilletti, we kunnen gaan meeten:D

Mooie Safrane Guus!

Vanmiddag reden er twee Fransozen geluidloos weg van het parkeerterrein van mijn werk. Naast mij vertrok onze HR manager in haar 508 Hybrid en ik reed weg met de ZOE. Erg gaaf.
(y)

Ff een paar iPhone kiekjes van de new kid in town...

dr8pl4.jpg

dm9t1t.jpg

Eerste indruk is uitstekend. Lekker om weer je eigen keuze te rijden in je eigen configuratie.
Fijne reiswagen, daar zal ik het voorlopig wel in kunnen uithouden.

Dankje! De wielen zijn 'af dealer' ivm bijtellings issue. Zijn wel origineel Peugeot, type Emeraude.
Gek genoeg doen ze mij vaag denken aan 505 wielen...

4207582849_711aa2eddc_z.jpg

Die rechter dus;)

Zelfde chique/sportieve uitstraling.
Sowieso heeft de hele auto dat echte Peugeot gevoel. Weet niet precies hoe ik dat moet omschrijven maar het voelt goed(y)

Fijn dat het frans rijden jou nu weer het goede gevoel geeft, Ente(y)

Auto ziet er netjes uit.. design van de velgen kan ik beter beoordelen bij een scherpe foto van dichtbij..
Patroon van het leder zeer decent.. kleur is okay.

@Ab.
Respect om zoveel geld te blijven investeren in een, voor jou, iconische auto. (y)

En zo komt uitendelijk iedereen weer op het nest terug. :cool:

Luxe kar hoor ENTE, veel plezier er mee.

Greetzz Renate.

Durashift zei:
Fijn dat het frans rijden jou nu weer het goede gevoel geeft, Ente(y)

Auto ziet er netjes uit.. design van de velgen kan ik beter beoordelen bij een scherpe foto van dichtbij..
Patroon van het leder zeer decent.. kleur is okay.

@Ab.
Respect om zoveel geld te blijven investeren in een, voor jou, iconische auto. (y)

Haha, je bent geen fan van cognac leder...:D

Dit is het wiel iets dichterbij, je ziet dat het hart iets naar binnen valt:

osap3d.jpg

15nqgwo.jpg

Het heeft ergens iets heel klassiek Peugeot-achtigs.

Dat wel, maar dan wel alle spaken in een rechte lijn.. Ik begrijp dat verloop niet zo;)

Kleur leder staat mij wel aan hoor.. Ik heb in het 308 topic alleen uitbundiger patronen (op het leuning gedeelte bijvoorbeeld) gezien. Dat spreek mij meer aan. Ieder z'n ding(y)

A.BRANDHORST zei:
Ja, maar ik schat Durashift niet in als een CX-rijder. Da's te groot (lees eigenlijk: te zwaar) voor 'm qua wegenbelasting.

Goed ingeschat Ab, ;)

Het antwoord op de vraag niet eerder gegeven.. plaatjes ontbraken. Zojuist mijn Photobucket account tot leven kunnen wekken..

Dus..

Reden van verkoop en daarmee ook (deels) mijn aanschaf:

VoorschadeAX_zps09efd25f.jpg

Vervolgens naar mijn zwager.. aan de gang met wat professioneel materieel:)

Ooit in een, inmiddels wat ver verleden, dergelijk werkplaats uitrusting verkocht. Vond zo'n trekbalk maar hinderlijk in de weg staan op een beurs of bij een grossier.. Nu ik hem zelf heb moeten gebruiken, begrijp ik pas de werking ervan:)

1401524767129_zps3382bffb.jpg

1401524748481_zps7ddaccde.jpg

1401524794995_zpsd81c32e8.jpg

De steunbalk had ik iets te ver weg gemonteerd..8o_O Gelukkig met een stuk hout kwamen we ook uit..

Beetje trekken, kloppen en weer trekken was dit het resultaat om rijdbaar over de weg te kunnen.

1401532377002_zps07ab99bc.jpg

Het is zomer, dus lekker lang licht want de lamp schijnt nogal naar beneden daar het bevestigingspunt aan de bovenzijde van de (sloop) lamp ontbrak (is een gietstukje, dus overzetten van de oude lukte niet).

Ducktape doet wonderen.

1401532363683_zps5c8fe378.jpg

Deze maand staat volledige reparatie op de planning. Nieuw scherm links is al besteld. Helaas is een nieuwe bumper via het reguliere kanaal niet meer bestelbaar (staat nog wel in de database). Dus ff zoeken naar een goed alternatief, moet wel lukken.

Verder een poging gedaan om, met wat cleaner, maar zonder poetsmachine, de kleur op te hemelen.. Lukte niet, kan ook aan het 'goedkope' materiaal liggen.. Straks maar eens een poging doen met wat professioneler materiaal bij mijn zwager.

Op het Youngtimer event gezien hoé de kleur kan worden bij Simca1006 zijn exemplaar:cool:

Verder rammelt het raammechaniek in de beide rechter portieren wat.. Soms wel irritant.
In september de APK,, uitlaatpot achter is in ieder geval aan de beurt.. daar zit nu een mooie horizontale 'scheur' ino_O

--------------------------------------------

Heeft verder iemand nog ervaring met stoelgeleiders bij dergelijke fransozen?

Mijn zitting gaat wat op en neer bij remmen.. komt volgens mij doordat dit witte geleide'pen' wat te ver doorschuift uit de rail.

stoelrailsgeleiderAX_zps42561afc.jpg

Durashift zei:
Dat wel, maar dan wel alle spaken in een rechte lijn.. Ik begrijp dat verloop niet zo;)

Nou, heb nog een ff zitten spitten en kwam met de '504 ti' velg (van Dunlop als ik mij goed herinner).

Die heeft ook die ietwat donkere tint en 'spaken' tot de rand. Vervolgens zie je ook weer een lichte knik in de spaak halverwege.
En als klap op de vuurpijl ook naafdopjes die weer iets uitsteken!

Afijn, ik kan het mij ook verbeelden, het is maar wat je erin wilt zien...;)

$_82.JPG

519_1316994128.jpg

ENTE zei:
Afijn, ik kan het mij ook verbeelden, het is maar wat je erin wilt zien...;)

Laten we het er nou maar gewoon op houden dat je een erg mooie velg hebt gevonden voor je 308. ;)

Echt mooie config, ENTE. Mijn complimenten.(y)

Oh ja.... laatste nieuwtje... de 205 CJ heeft weer een jaartje APK! Ook nu weer zonder grote op of aanmerkingen.

Hallo Fransrijders,

Vakantie weer achter de rug, natuurlijk ook even fransozen wezen spotten ;)

Landgenoten met een laguna zonder dakstijlen (mijn ouders hebben er 1 in het zwart met zilveren dakstijlen uit 2003)
DSC_1213_zpseb5132ae.jpg

DSC_1238_zpsa8afd0ea.jpg

DSC_1239_zpsabcd2db9.jpg

DSC_1197_zps8b5da49b.jpg

DSC_1196_zps1b8b1e4d.jpg

Die c15's zie je ook overal rijden, zijn ze dan zo degelijk?
DSC_1188_zpsfd24cc24.jpg

DSC_1099_zpsec7f4889.jpg

Iemand? Hij staat te koop in Torre del mar!
DSC_1093_zps90043393.jpg

Ons vakantievervoermiddel
DSC_0939_zps381da69e.jpg

Dat was een mooi weekje Zuid-Spanje! :D

Betreffende de C15: die zijn tot 2005 geproduceerd, 9 jaar is niet zo erg lang geleden natuurlijk. Verder zijn er meer dan een miljoen van verkocht, dat zal voor een aanzienlijk deel in Frankrijk zijn geweest.

Op de een of andere manier hunker ik nog naar het hebben van zo'n C15, maar zolang ik geen eigen Gîtes de France/bakkerij of een ander bedrijfje in Frankrijk heb, lijkt het me een onconfortabele en onpraktische auto. Ik twijfelde eerst nog even tussen een C15 en 309, ik ben blij dat het een 309 is geworden (en mijn familie/vrienden die zo mee konden rijden waarschijnlijk ook..).

Tja, wat is onpraktisch / oncomfortabel?
Als je wat te vervoeren hebt, is het laadruim voldoende en bereikbaar via 2 achterdeuren of een klep.

Ik heb er wel wat kilometers mee gereden, in de jaren '90 als serviceauto.. Smeuïg dieseltje.. franse zetels en best wat ruimte voor de inzittenden.

Tuurlijk, een Berlingo is een van een generatie later en stuurt scherper en de ZX delen zijn aangenamer voor in 't interieur.

In Nederland zijn de laatste C15's in personenwagenuitvoering geleverd.. mét klep en achterwisser. Was eind 1996 begin 1997.

C15's zijn ontzettende geniale hutjes.

De mijne heb ik gisteren naar de 2 ton gebracht. (de motor heeft er 4 ofzo inmiddels, komt uit de ZX van Durashift)

S5030084_zps71fb2e6d.jpg

S5030086_zps4667c1bc.jpg

S5030087_zpsef1df767.jpg

niet gaan panikeren over dat temperatuurlampje.
Daar zit nog steeds de verkeerde sensor in. Die was oorspronkelijk voor de EGR van de ZX bedoelt, die gaat bij 60 graden aan......

stoterstangen90 zei:

Ik zou niet durven. Het is wel schandalig dat je voor dit feestelijke moment het instrumentenpaneel niet even gereinigd hebt. :)

Durashift zei:
Tja, wat is onpraktisch / oncomfortabel?
Als je wat te vervoeren hebt, is het laadruim voldoende en bereikbaar via 2 achterdeuren of een klep.

Ik heb er wel wat kilometers mee gereden, in de jaren '90 als serviceauto.. Smeuïg dieseltje.. franse zetels en best wat ruimte voor de inzittenden.

Tuurlijk, een Berlingo is een van een generatie later en stuurt scherper en de ZX delen zijn aangenamer voor in 't interieur.

In Nederland zijn de laatste C15's in personenwagenuitvoering geleverd.. mét klep en achterwisser. Was eind 1996 begin 1997.

Ik had weinig te vervoeren, met mijn 309. Of ja, mijn vriendin mocht zo nu en dan eens mee. ;) Ik heb er niet in gereden, maar ik vermoed dat de 309 stiller is van binnen. Daarbij vrees ik dat de C15 te hoog zou zijn geweest voor mijn jaren-70-garage, waar de 309 al amper in paste.
Maar je weet maar nooit, het zou me niet verbazen als over enkele jaren een C15 tot mijn eigendom gerekend mag worden.

stoterstangen90 zei:
C15's zijn ontzettende geniale hutjes.

De mijne heb ik gisteren naar de 2 ton gebracht. (de motor heeft er 4 ofzo inmiddels, komt uit de ZX van Durashift)

S5030086_zps4667c1bc.jpg

Geniale oplossing ook, die richtingaanwijzer stengel:cool:

stoterstangen90 zei:
Daar zit nog steeds de verkeerde sensor in. Die was oorspronkelijk voor de EGR van de ZX bedoelt, die gaat bij 60 graden aan......

Joh, nooit geweten dat er ook een EGR sensor op zat.;)

renate zei:
Greetzz Renate, die in dit topic niet zo actief meer is maar wel alles leest.

Gaat ook voor mij op, kijk ook niet meer zo vaak, maar ik ben er nog steeds en nu we voor de komende jaren waarschijnlijk Frans blijven rijden zal ik onze nieuwe aanwinst delen.

Bij de introductie van de nieuwe C1 zijn we wezen kijken en hebben uit nieuwsgierigheid een eindje er mee gereden. WOFster was absoluut niet van plan om een nieuwe auto te kopen en de huidige C1 moest nog jaren mee. Uitspraken als "oprijden tot die in elkaar stort", "nu eerst maar eens een auto lange tijd houden" waren niet van de lucht. Toegegeven, die nieuwe C1 reed wel een stuk beter, zat beter, was stiller en ja als je een nieuwe koopt kan je een kek kleurtje uitzoeken inplaats van dat nette, maar niet spectaculaire donkergrijs met zwarte bekleding.

En daar bleef het bij.

Afgelopen vrijdag ben ik bij Visscher uit interesse wezen rijden met de C4 Cactus, wat overigens een hele leuke en fijne auto is. In de showroom stond een nieuwe C1 in Sunshine Red en laat dat nu de kleur zijn in welke WOFster hem wilde hebben. Dus op de terugweg met de Cactus heb ik haar even opgepikt zodat ze kon zien hoe het kleurtje in het echt leek en stond op een nieuwe C1. Vervolgens kwam er een "offer it was hard to refuse" en zo is er vrijdagavond een nieuwe C1 besteld. En wat voor één!

10171097_632413696857195_7402613815306139593_n.jpg

- 1.0 Vti 68pk met ETG automaat.
- Shine uitvoering
- Sunrise red.
- Bekleding Wave Grey.
- Verwarmde (!) bestuurders en passagiersstoel.
- 7" Touchdrive interface met DAB+ tuner en achteruitrijcamera.
- Pack Easy (climate control, keyless entry, automatische verlichting e.d.).
- Pack Interior Sunrise Red, accenten in het dahsboard in de autokleur.

Verder nog een Citroën middenarmsteun als accessoire er in en after-market een John Gold Cruise control.

Waarschijnlijk in november rijden, mocht het later worden dan bedenken we nog of we hem in januari op kenteken willen zetten.

En de Xantia? Die blijft vrolijk haar rondjes draaien en gaat steeds (nog) beter rijden. Met de constante snelwegritten naar het werk e.d. presteert de wijze grijze het om tussen de 1:13,5 en 1:14 te rijden.

Verder is het met WOF en WOFster helemaal prima.

WOF

speedtouch zei:
Chique en dure bak!;)

ja, het totaalbedragje is een hele som.

[size=x-small]Zeker als je zoals ik nog de leeftijd hebt waarin de gulden hoogtij vierde en je voor de gein gaat terugrekenen...[/size]

WOF

Durashift zei:
Ja, daar kocht je 'vroeger' een nieuwe Kadett voor, in guldens. :)

Ja, de C1 is geen 'goedkope' auto meer.

Leuk, WOF en WOFster, proficiat met de aankoop! Later op kenteken zetten zal Visscher niet echt kunnen waarderen schat ik in. Zelf weet ik inmiddels dat levering wat lang op zich laat wachten. Zeker als je geen doorsnee configuratie neemt. Want...

Enkele weken zijn we ook overstag gegaan, en binnenkort een C1 rijker.

Wat is het geworden?

C1 e-VTi 68 Airscape FEEL, 3deurs (Waarom? nou dat vonden we net wat mooier qua model)

Kleur: Olive brown (vernis lak), zwart dak. (Wilde graag een grijs dak alleen die combi is niet mogelijk)Inderdaad een kek dakje dat open kan!
Opties: Airco, Pack City Camera ( 7" scherm, radio, audio en telefonie via blue tooth, achteruitrijcamera
Accessoire: rvs pookknop, achterste ruiten donkerder getint.

Levering? eh... medio eind oktober, begin november. Nou ja zeg... Ach we hebben gewoon nog ander vervoer. We zitten niet zonder.

Terug
Bovenaan